Filosoofia
ja onu Platoni väljakule toomine oli eesmärgipärane vahetükk/üleminek, üksnes selleks, et jõuda tema kui Ideaalriigi
esmamainija (?) kaudu tänapäevaste ideaalriikide loomise kulude/kulukuse/tulutuse
juurde. Igatahes olen arveametnik (nii
koolituselt, tööalaselt, kui maailmanägemiselt) ja mitte filosoof, kuid ilma
filosoofideta (sest maailmaparandajad žonglöörivad ju filosoofiliste juttujadaga,
mitte … bilansiliste näitajatega) oleks meile
teiega pakutav kapitalismi muutmise kava maksumus jäänud laperdama. Just
sõnajada oleks jäänud laperdama, sest sõna „kapitalism“ on lihtsalt kirjeldus
mingi olukorra kohata, mingis kindlas ajas, mingite kindlate inimeste poolt. Kuid kui sellega kaasneb sõnanihutus (ja antud
juhul see toimub), siis hakatakse poliitturu poolt ravima/rahastama hoopis vale viga. Teil võib olla varbaluu murd, kuid raviks saate köömaravi. Meie praeguseks probleemiks on see, et diagnoos on
vale: mitte omand ei vaja („õiglast“) ümberjaotust ega turumajandus asendamist
riikliku plaanimajandusega, vaid institutsioonid vajavad ümberkorraldust.
Institutsioonide praegune korraldus on nutuselt vanaaegne ehk „Sageli elame
minevikus ning toetume struktuuridele ja toimingutele, mis kujundati maailma
jaoks, mida enam ei ole“ (J Minnar, P D Morre „Ärimaailma mässulised“ ÄP 2024 lk
160)
Igatahes aitäh Platonile, More´ile,
Campanellale ja Õpetatud Sõpradele. Nii, et läheme edasi … turuga. Muutunud
turuga. Teadmiste turuga.
Teatavasti on kõige levinum usk, usk … rahasse. Rahasse kui süsteemi. „Filosoofid, mõtlejad ja
prohvetid on raha tuhandeid aastaid poriga loopinud ning nimetanud seda kogu
kurja juureks. Tegelikult on raha aga inimese sallivuse tippsaavutus. Raha on
palju eelarvamustevabam kui keeled, riikide seadused, kultuurikoodid, religioonid
ja sotsiaalsed tavad. Raha on ainuke inimese loodud usalduslikkuse süsteem, mis
suudab ületada pea igasuguse kultuurilise lõhe ning ei diskrimineeri kedagi
tema religiooni, soo, rassi, vanuse või seksuaalse orientatsiooni tõttu.
Inimesed kes üksteist ei tunne ega usalda, saavad tänu rahale edukalt koostööd
teha.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“
2016 lk 241) „Rahal on aga veelgi tumedam pool (…) Me ei usalda võõrast ega
naabrit – me usaldame münti, mis neil rahakotis on. Kui neil raha otsa saab,
saab otsa ka meie usaldus nende vastu.“
Nii on. Toimib nii teokarpide,
tulbisibulate kui paberi näol. Toimib kuni usutakse. Sama on majanduskasvuga ja
selle kasvu mehhanismidega.
„Kui tänapäeval on kasv kõigi kinnismõtteks,
siis uusajale eelnenud ajastul see inimesi ei huvitanud. Valitsejad, preestrid,
Majandusseisaku põlistamine ja teadustoore ja
talupojad eeldasid, et inimeste tootlikkus on enam-vähem muutumatu. Nad uskusid rikastumisse üksnes teiste inimeste arvelt ega
näinud ette, et nende lastelaste elatustase võiks olla kuidagi parem „
„Kapitali oli vähe kuna laene oli vähe,
laene oli vähe, kuna inimesed ei uskunud kasvu, inimesed ei uskunud kasvu, kuna
majandus seisis paigal. Majandusseisak põlistas end seega ise.“
„Tavaarusaamade järgi maailmast kui
kindlaksmääratud suurusega pirukast on maailmas vaid kaht liiki allikaid –
toormed ja energia. Kuid tegelikkuses eksisteerib kolme liiki allikaid –
toorained, energia ja teadmised. Toormed ja energia ammenduvad: mida rohkem
neid kasutada, seda vähem neid alles jääb. Teadmised seevastu kasvavad: mida
rohkem me neid kasutame, seda rohkem meil neid on. Mida
rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on tõenäosus, et see aitab
leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“
„Suurimaks teadusavastuseks oli rumaluse
avastamine. Kui inimesed mõistsid, kui vähe nad tegelikult maailmast teavad,
tekis neil väga hea põhjus otsida uusi teadmisi. See omakorda avas teadusele
tee arengu poole.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk
213/223). Vahva, väga innustav. Tegemist pole mitte ainult innustava
jutupunktiga, vaid ka tegelikkusega. Tegemist on uue ressursiga, uue
kapitaliga.
Tänapäeval, mil teadmised ja maailm ise on avardunud, võib kõik olla kapital, kui oma tegemisi pühendatult teha: „Sisimas soovib iga inimene, et tema töö midagi tähendaks. (…) Kas kalafileerimine on tähendusrikas töö? Chhapte Sherpa Pinasha on selles veendunud. Ta töötab Manhattanil asuvas suitsukala, saiakuklite ja eritoitude edasimüügifirmas Russ & Daughters. (…) 15 aastasena hakkas ta tööle, kandes Džomolungma mäele tõusvate alpinistide 40kiloseid moonakotte (…) Kas ta praegune töö on vähem tähtis kui aidata inimestel jõuda planeedi kõrgeimasse tippu? „Need tööd on üsna sarnased“ (…) „Mõlemad tähendavad inimeste aitamist.“ Pinasha eelistab näha oma töös sügavamat missiooni, samal ajal kui paljud teised näeksid selles „vaid“ suitsukala viilutamist.“„ Me kõik tahame et meie töö loeks.“ (L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 51)
Paljudel võiks olla selline ajalugu, kui
ta vaevuks leidma üles enese geniaalsusekomponendi ja seda edasi arendama.
Kapital on muutunud, see pole enam algne härjapea vaid teadmistega pea. Muide, ka keskkonnarahvale teadmiseks üks mõttetera: „Mida rikkam
on keskmiselt riik, seda puhtam on selle keskkond.“ (S
Pinker „Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021 lk 166). Lihtne, selleks, et keskkond puhtamaks saaks, peab riik (õigemini küll selle kodanikud)saama tikkamaks.
Kuid kapitali, kui vara muutumisega
kaasneb veel üks nüanss - kapital, mis asub peas, seda on keeruline maksustada
ja konfiskeerida. „Füüsiline rikkus on aga inimkapitali tulem ja inimkapital
koosneb teadmistest, oskustest, annetest ja muudest omadustest, mis on inimese
peas, kust
seda ei saa konfiskeerida.“
„Kuigi inimkapitali ei saa konfiskeerida ega
ümber jaotada, on inimkapital iroonilisel kombel üks väheseid asju, mida saab
ära anda, ilma, et seda sellepärast vähemaks jääks. Selle teokssaamise üks
suuremaid takistusi on aga nägemus „sotsiaalsest õiglusest“, mille kohaselt ei
seisne halvemal järjel inimeste põhiprobleem piisava inimkapitali puudumises,
vaid teiste inimeste pahatahtlikkuses.“ T Sowell
„Diskrimineerimine ja erinevused“ PMK 2022 lk 199/201). Jälle tore
mõttepojukene. Ja just see eskimõte, et meie teiega jõukam tulevik ei sõltu
mitte teadmiste peakapitali kasutamises vaid algelises riiklikus
ümberjaotamises ongi piduriks, mis uputab kõiki paate. Ümberjagamise kohta on
üks E Muski mõtlemapanev arvamine: „Kui nüüd mõelda, et teatud taset ületav
vara on palju suurem, kui keegi suudaks kulutada, siis ühest hetkest
alates hakkavad nad kapitali paigutama.
Sa ei kuluta raha isiklikuks tarbimiseks, vaid tegeled hoopis
kapitalipaigutusega. Seega ei ole mõistlik võtta kapitali paigutamise
võimalused inimestelt, kes on ilmutanud sel alal suuri oskusi, ning anda see
valitsusele, kes on demonstreerinud selles vallas väga piiratud võimeid. Minu
arvates võib mõtelda valitsusest kui sisuliselt piiratud tegutsemisvõimega
korporatsioonist. Valitsus on lihtsalt suurim korporatsioon, millele kuulub
vägivallamonopol ja millel pole ressursse. Nii et mõelge, kui palju raha teie
tahaksite sellele korporatsioonile anda.“ (C McNab „Elon Musk“ Tammerraamat
2023 lk 52). Jälle huvitav mõte.
„Riigi ülesanne on võimalikult palju seadustega takistada vargusi, rööve,
pettusi ja vägivalda ning luua tootmise ning vaba majanduse jaoks vajalik
raamistik“
Kui liikumiskeeldu otsesõnu ei saa, siis
saame selle kuidagi kaude nagu näiteks kliimakindla majanduse. Enam jaburamat
pealkirja programmile mida tahetakse ka tegelikkuses (mingilgi määral)
realiseerida ei tohi pealkirjastada
ebareaalsete pealkirjadega. Kliimakindel majandus? Mis asi see on? Majandus
ei saa olla kliimakindel. Isegi kliima ise ei saa olla kliimakindel. Pöörane. Puht
objektiivselt ei ole kumbki kindel, mõlemad on muutuvad suurused, millest
väikest osa võib (kuid ei pruugi) muuta inimese tegevus, muu … Muu on lihtsalt
ebakindlate tegurite ebakindel kombinatsioon. Seda pealkirja lugedes muigutasid
tuhanded inimesed arusaamatuses ja … Ja
juba see pealkiri kujundas suhtumise programmi endasse, selle
tõsiseltvõetavusse, aga …
Nagu hoomate, siis juttu pole keegi
sellest teinud. Toimimas on märkamatu liikumiskeeld, enesekontroll.
Enesetsensuur? „Üleminek suletud, vabadusteta ühiskonda on sujuv. See algab
siis, kui vaba omanditung ja ohjeldamatu leidurivaimu tahetakse piirata, kuna
sellisena see segab, või kui riigi reeglitesse hakatakse lubama ideid selle
kohta, milliseid tooted on mõistlikud ja millised mitte, milline elu on
mõistlik ja milline mitte ning millal on tööhõive liiga suur või liiga väike.“
(109)
Ka D Kahneman, O Sibony, C C Sunstein
(„Müra“ ÄP 2023 Lk 96) käsitlevad seda probleemi läbi rahva tarkuse
kogumis: „Vul ja Pasher ammutasid
inspiratsiooni üldtuntud rahvatarkuse efektina tuntud
nähtusest: eri inimeste sõltumatute otsuste keskmise leidmine üldjuhul
suurendab täpsust. 1907 aastal palus Frances Galton, Darwini nõbu ja tuntud
erudiit, 787 külaelanikul hinnata laadal auhinnahärja kaalu. Ükski külaelanik
ei arvanud ära härja tegelikku kaalu, mis oli 543,4 kilogrammi, kuid nende
oletuste keskmine oli 544,3 kilogrammi, ainult 900 grammi võrra mööda, ning ka
mediaan (547,5 kilogrammi oli lähedal. Külaelanikud oli „tark rahvas“ selles
mõttes, et kuigi nende hinnangud ükshaaval sisaldasid üsna palju müra, olid
need nihketa. Galtoni katse üllatas teda ennastki: ta pidas tavainimeste
otsustamisest vähe lugu, kuid leidis sellest hoolimata, et tulemused andsid
rohkem tõendust demokraatliku otsustamise usaldusväärsuse kohta, kui võinuks
arvata.“. Nii, et inimesed ise on võimelised mõtlema ja tegema otsuseid oma
tuleviku suhtes, ei ole hea mõte neid sellest riiklikult võõrutada. Tuletagem veelkord meelde, et enesetsensuur
on märkamatult, kuid fataalsete tagajärgedega haigus. Nagu V Kondor („Patune
Budapest“ Regio 2020 Lk 163) seda ilmekalt lahti seletab: „See ongi tsensuuri mõte, Zsigmond. Asi pole
selles, et tsensor praagib selle välja, vaid see, et meie ise tajume sisimas,
mille tsensor maha tõmbab, ega hakka seda kirjutamagi. Või kui kirjutame, siis
ei pane seda lehte.“ Niisiis …
Parasiteerivatest ilujuttudest.
Siinkohal tuleb meelde üks asjakohane
repliik S Babst´ilt ( „Terav pilk“ PM 2923 Lk 9): „Ma püüan kannatlikkust üles näidata. Kolm
eksperti räägivad strateegiadokumenti ilusaks, üks ei ole seda enda sõnl üldse
läbi lugenud, kuid avaldab kõigest hoolimata asja kohta arvamust. Kõigi viie
põhiseisukoht kõlab, ollakse õigel teel. Ma olen jahmunud. Venemaa rivistab
juba nädalaid oma võimsat sõjaväge ähvardavalt Ukraina piirile, aga mitte ükski
kohalviibijatest ei võta seda jutuks. Kui spiiker lõpuks mind ette kutsub,
suudan ma näomaski all veel vaevu hingata. Kuid see on pigem nördimus, kui
õhupuudus, mis omale teed rajab. „Te olete strateegilisest tegelikkusest
irdunud“ kärgin ma saadikutega.“ Aga meie ei „kärgi meie pigem lämbume oma
näomaski taha, parandame kapitalismi, loome kliimakindlat majandust, … oleme poliitkorrektsed
ja tõeliselt tähtsad asjad jäävad otsustamata/tegemata, sest aega/energiat/raha
selleks enam ei jätku.
Unustame hetkeks ära selle et Dr Riigi arvates raha ei jätku ja seda tuleb meilt teiega kokku roopida. Raha ei ole kunagi küllalt. Selle piirväärtus on nullist üheni, kuigi minu üks grupikaaslane andis eksamil nobelliku vastuse, et tõenäosuse rajad on nullist lõpmatuseni ja … sai viie. Kõik on suhteline. Tõsiasi on see, et raha vabalt ringikäimisega ei ole seda piisavalt ja piisavaks muutub see ainult siis, kui seda kasutatakse mõistlikult. Kuid puht teoreetiliselt. on kuidagi arusaamatu, et need kes räägivad tulihingeliselt võrdsusest, siis … tulude maksustamise kohta võrdsus ei kehti. Just äsja deklareeris TEMI, et makse tuleb tõsta ja võtta tuleb sealt, kus(t) seda on võtta. Kummaline. Kas need kes rohkem teenivad, kas need on selle tulu saanud kuidagi ebaseaduslikult? Varastanud? Hm, sellisel juhul peaks neid nuhtlema vastavalt karistusseadustikule, aga mitte vargust „kinni mätsima“ tasandusmaksudega ehk kõrgema tulumaksuga. Teisalt, kui tulud on teenitud tubli/tihke/tiheda tööga a´la 24/7, siis miks peaks osa sellest hea töö tulemist konfiskeeritama, kui lähtuda võrdsuse printsiibist? Miks Dr Riik arvab, et „võtmine, kus(t) võtta annab“ on mingi tublitegevus? Ehk kui sama mõttemudeliga, millele rõhuvad „missioonimajanduslased“ kannaksime üle maksundusse, siis on tegemist edukamatele ebavõrdse olukorra loomisega ehk ekspluateerimisega. Nojah, see kõrvalepõige oli vaid näide, et kogu võrdsustuhinliku põhimõtte(lageduse) kõrval unustame, et võrdsust kui sellist ei ole olemas, meil on võrdsed ja võrdsemad ja siis on eriti võrdsed ehk turu tipp – poliitturg. Võtavad kus(t) tahavad, annavad kuhu tahavad. Mõtteharjutuseks on see hea meelde jätta. Olgu see väike paralleelmõte, et asjade olemusel on võimalik vaadata ka teistoodi ja iga võrdsusnõue ei ole mitte võrdsusnõue, vaid kellegi isiklike vajaduste rahuldamine … nagu näiteks kalapüügivarustuse vajalikkusest kosmoses.
Võrdse tulumaksu korral maksab kõrgema
sissetuleku saaja niikuinii suuremat
maksu tasandades madalama tulumaksumaksjate tulude puudujäägi riigieelarve
jaoks. Niisiis arutame kõigepealt seda, kuidas jõuda kogutu suurendamiseni ja
alles siis vaatame, kellel jagub, kellele mitte, kus(t) võtta, kuhu anda.
Kui meie teiega (tore oleks kui ka Dr
Riik meiega liituks) majandusstruktuuri muutuseks vajalikku keskkonda luua ei
suuda, siis sissetulekute ümberjagamisega me heaolu ei saavuta. Seeda on juba
praegu näha, kui selle asemel, et tõhususe kasvule rõhuda, rõhub poliitturg …
kulude kasvule. Dr Riik tekitab uusi vajadusi. Vaheriiklik plaanimajandus läks
seda teed ja …
Eriti kehtib see vananeva/väheneva
ühiskonna puhul – ei ole vaja luua „vajadusi“, mida ei suudeta hallata. Minu seitsmekümnviiene
Soome sõber tahtis ka olla nooruslik ja panustas rulluisutamisele. Ei hallanud
ära, allamäge läks hoog üles ja kurv teravaks. PÕM. Luumurd, kips ja pikk
puhkus. Sõbra vajaduste haldamisest niipalju, et algmõte oli õige – liikumine –
kuid rulluisutamine asfaldil ja allamäge, kui vanus on seitsmekümneviie kandis
ei ole alati hallatav. Metsajooks on hallatav. Painutus-venitusharjutused on
hallatavad. Ujumine on hallatav. Ehk
nagu märgib M Sahlins „Kiviaja majandus“ „Ilmamaa“ 2023
lk 53): „Lõppeks eksisteerib nappus ainult vajaduse suhtes, mida tuntakse.
Brasiilias on raske leida lumesahkasid, kuid tegelikult pole võimalik rääkida
nende vähesusest, samamoodi nagu saaks öelda, et (…) rahvusvahelises
kosmosejaamas puudub kalapüügivarustus.“
Pealegi on kõik suhteline, nii vajadused, vaesus kui ka … küllus. „“Omamoodi materiaalne küllus“ „Arvestades
seda vaesust, milles kütid ja korilased teooria kohaselt elavad, on üllatav, et
Kalahari bušmanid naudivad „omamoodi materiaalset küllust“, ning seda lisaks
toidule ja veele ka vähemalt igapäevaste tarbeesemete osas:
Kui !kungid eurooplastega rohkem kokku puutuvad – ja see juba toimub -, siis hakkavad nad meie asjadest teravat puudust tundma
ning vajavad ja tahavad üha rohkem. (…) Aga omaenda elus ja neile kuuluvate
esemete osas on nad materiaalsest ängist suhteliselt vabad. (…) Nad elasid
omamoodi materiaalses külluses, kuna olid sobitunud eluks vajalikud esemed
materjaliga, mida ümbruskonnas ohtralt leidus ja mis igaühel vabalt võtta“ Nagu
hoomate, siis meie oleme kokku puutunud … eurooplastega ja „siis hakkasime meie
nende asjadest teravat puudust tundma ning vajame ja tahame üha rohkem.“.
T Sowell („Diskrimineeerimine ja
erinevused“ PMK 2022 Lk 138/108/139) seletab mõistetavalt lahti
kasumi/kasulikkuse tekke ja „ümberjaotamise“:
„Kõige otsesemas tähenduses ei toimu enamiku sissetuleku puhul üldse
mingisugust jaotamist, ei õiglast ega ülekohtust.
Turumajanduses tuleb enamik sissetulekust teenida. Selleks tuleb pakkuda
midagi, mida soovivad piisavalt palju, et selle eest maksta, kusjuures vahet ei
ole, kas makstakse töö, eluaseme või teemantidega. Inimesed, kes ei kes ei saa
aru, kuidas sai varem John D. Rockefellerril või praegu Bill Gatesil nii palju
raha olla, võiksid mõelda, mida need mehed miljonitele inimestele pakkusid ja
mille eest nood olid valmis maksma – igaüks pisut, nii et mõlemad mehed said
kõigi nende maksetega tohutu varanduse kokku ajada. Enamik inimesi aga sellele
eriti ei mõtle ja veel vähem teevad seda sissetulekute ümberjaotamise
pooldajad.
Palju rohkem räägitakse nii nagu
majandusteadlane Joseph Stiglitz, kes ütles, nagu oleks „ülemine 1% osa
sissetulekutest omastanud“, või nagu New York Times, kes kirjutas ühes oma
juhtkirjas, et ülemine 1% „on üha suurema osa rahva rikkusest enda kätte haaranud“.
(…) Näiteks üks Oxfordi professor on sissetulekutest rääkides korduvalt jätnud
mulje, nagu ülemine 1% „võtaks“ oma sissetulekud eeldatavasti olemas olevast ja
kollektiivsest „riiklikust sissetulekust.“ Kõigil nendel juhtudel seisneb trikk
selles, et kõigi üksikisikute loodud rikkus tuleb verbaalselt kollektiivseks
muuta ja seejärel tekitada isikutest, kes seda rohkem lõid ja selle eest tasu
said, mulje, nagu oleksid nad teistele ülekohut teinud. Sama loogikaga võiks
öelda, et tuntud pesapallur Babe Ruth on teinud ebaõiglaselt palju New York
Yankeesi kodujookse.“
„Keegi ütles kunagi 19 sajandi prantsuse
majandusteadlase Jean-Baptiste Say` kohta, et suur osa tema „doktriinist“ moodustavat „afekteeritud rääkimisviis“. See etteheide peab palju rohkem
paika paljude tänapäevaste kõnelejate puhul, kes jätavad sissetulekutest
rääkides mulje, et kõrgematesse sissetulekurühmadesse kuuluvad inimesed
„võtavad“ oma sissetulekud eeldatavasti olemas olevast kollektiivsest
„riiklikust sissetulekust“ või „meie sissetulekust“, ega taha tunnistada, et
nood inimesed on oma sissetuleku teeninud nendelt inimestelt saadud rahaga, kes
on vabatahtlikult nende kaupade eest teenuseid ostnud.“
„Kuigi selline keelekasutus s.o
sisendamine, mitte argumenteerimine, võib sissetulekute ümberjaotamise mõtet
toetada, ei ole sissetulekute ega
rikkuste ümberjaotamine võimalik, kui see ei ole üldse jaotatud, vaid teenitud
otse tänu inimestele, kes müüvad ostmiseks piisavalt väärtuslikuks pidanud.“
Vaat selline selgitus
„Erinevuse kritiseerijad nõuavad sageli kas
otseselt või kaudselt mingisugust võrdsust. Mida aga tähendab „võrdsus“
inimeste puhul? Kõik ei oska ju laulda nagu Pavarotti, mõelda nagu Einstein või
lennukit ohutult Hudsoni jõkke maandada nagu piloot Chesley Sullenberger. Peaks olema selge, et kõik
inimesed ei saagi kõiki asju ühtemoodi osata. Inimene ei ole võimete ja oskuste
poolest võrdne isegi iseendaga oma elu eri etappidel ja mõnikord isegi eri
päevadel, rääkimata teistest inimestest nende elu eri etappidel.“
„Suures hulgas, kui mitte enamikus
sissetuleku- ja rikkuseerinevusi kirjanduses libisetakse sissetulekute ja
rikkuste
tekitamise küsimisest lihtsalt üle, just nagu oleks rikkus midagi, mis lihtsalt kuidagimoodi tekib, isegi kui ta tekib maailma eri
osades ja majandussüsteemides täiesti erinevalt. Kui Gates sai oma Microsofti
operatsioonisüsteemiga kogu maailmas loodud rikkusest endale ainult murdosa,
oli see ikkagi hiiglaslik summa.
Vastupidiselt praegu moes olevale
kõnepruugile ei olnud see varandus osa „maailma sissetulekust“, mille Gates
kuidagi moodi „ärastas“ või pihta pani. See varandus
koosneb rahast, mida miljardid inimesed kogu maailmas on vabatahtlikult olnud
nõus maksma Gatesi operatsioonisüsteemi (Microsoft Winndows) arvutite eest,
mille hinda igaüks neist on enda jaoks
piisavalt kasulikuks pidanud. Seega on see varandus osa sellest
operatsioonisüsteemi ostnud inimestele tekkinud lisandväärtust.“
Nii, et sellest, et Villu Väravad on
olnud nutikas insener, tubli visionaar, andekas müügimees ning teeninud sellega
endale tulu on ta andnud meile teiega teenida omakorda tulu. Siinkohal meeldib
mulle ühe teise geniaalse visonääri arvamus
E Muski arvamus (C McNab „Elon Musk“ Tammerraamat 2023 Lk 52): „Kui nüüd
mõelda, et teatud taset ületav vara on palju suurem, kui keegi suudaks
kulutada, siis ühest hetkest alates
hakkavad nad kapitali paigutama. Sa ei kuluta raha isiklikuks
tarbimiseks, vaid tegeled hoopis kapitalipaigutusega. Seega ei ole mõistlik
võtta kapitali paigutamise võimalused inimestelt, kes on ilmutanud sel alal
suuri oskusi, ning anda see valitsusele, kes on demonstreerinud selles vallas
väga piiratud võimeid. Minu arvates võib mõtelda valitsusest kui sisuliselt
piiratud tegutsemisvõimega korporatsioonist. Valitsus on lihtsalt suurim
korporatsioon, millele kuulub vägivallamonopol ja millel pole ressursse. Nii et
mõelge, kui palju raha teie tahaksite sellele korporatsioonile anda.“ Vaat
selline lugu. Kui mõelda Dr Riigi lennuvõimetule lennundusponnistustele, Auvere
remondielektrijaama ehitusele, eratuulikute aastakümneid juure pealt
mahasaagimisele ja veel suuremaid tulevasi meie teiega rahauputust
administratsioonide poolt, siis … Siis on Muski arvamus igati … Loogiline?
Vaadake, kui diagnoos on vale, siis on ka ravi vale. Kui te ei oska teha vahet köömal ja varbaluumurrul, siis on halvasti. Kuid veel halvem on, kui te teisi asutegi hoogsalt ravima kööma, aga ... Aga mille pagana pärast teil varvas paistes on? Valutab ka. Köömast? Vaevalt. Ideeliste köömaravijatega on see kurbloolisus, et kui kõõmaravi varbaluul paraneda ei aita, siis tõhustatakse kõõmaravi, kuni idee nimel jõutakse giljotiiniravini, sest teile on see mugavam. Ajalugu on selliseid valeravidsid täis.
Järgneb …
Targutusi:
S Levitsky D Ziblatt „Kuidas
demokraatiad surevad“ PM 2024
Lk102 „… James Bryce, et USA põhiseadus ise polnud
põhjus, miks Ameerika poliitiline süsteem hästi töötas, vaid pigem selle
kasutamise võimalused, nagu ta neid nimetas: meie kirjutamata reeglid.“
Lk 103 Presidendi institutsioonist „Sõja ja majandussurutise
tõttu pidi täidesaatev haru välja arendama tohutu seadusandliku,
administratiivse, eelarvepoliitilise, luurealase ja sõjalise võimekuse, muutes
end „keiserlikuks presidendiks“ – sellist kuulsaks saanud fraasi kasutas ajaloolane
Arthur M Schlesinnger juunior.“
Lk 104 „Oma elu jooksul oli Washington selgeks õppinud,
et ta sai võimu juurde oma valmidusest sellest loobuda.“
C D Thomas „Planeedi pärijad“ SA Loodushoiu fond 2023
Lk 250 „Maailm on paik, kus mistahes kohas leiduvate
liikide ja geenide konkreetne kombinatsioon on uus, kuid toimivad samad
põhilised bioloogilised protsessid nagu ikka ja alati. Selle lausega kirjeldan
ma maailma praegust olukorda, kuid rõhutan, et samade sõnadega saaks kirjeldada
mistahes varasemat keskkonnamuutust. See lause sobiks kirjeldama ükskõik
millist umbes paarikümnest suurest võnkest maailma viimase miljoni aasta
liikumises. Teisisõnu, nii inimese kui ka muil põhjusil tekkinud mõju saab
kirjeldada samamoodi. Liigid on alati rännanud ja arenenud, ja see protsess on
alati olnud iseäranis kiire sii, kui keskkond on muutunud – olgu põhjus milline
tahes.“
No comments:
Post a Comment