Hoiatus! See osa tuleb nüüd üks tüütu ja suuresti teoreetiline igavosa, kuid ilma selle vahetükita jääbki meil teiega kõik lappama ja õige tee liddmine on keerulisevõitu. Niisiis, me peame rääkima ... kapitalismist.
Õigemini peame me rääkima sõnamaagiast, kuidas
sai turumajandusest kapitalism (või vastupidi) ja sellest omakorda kapitalismi
kriis, mis arenes üle kapitalismi remontimise vajaduseks. Mis see kapitalism
tegelikult on, seda teavad ilmselt vähesed, kuid poliitturul malakana
kasutamiseks on igal ajal kellegi turuosalistest sobinud.
Kapitalismist
heietamine toob, nagu märgitud, mulle küll meelde koheselt marksistliku
filosoofia ja poliitilise ökonoomia loengud ülikooliajast, kuid ilmselt vajab
see siiski üleseletamist. See ebameeldiv üleseletamine on nagu üks
patukahetsuse astmeid, midagi sellist, mis on nagu laste harimist, et ära katsu
tulist ahjuust, põletad käe ära. Teeme siis ühe äraseletamise katse, kuigi
see on vastuolus minu tungiva jaburuse unustamisvajadusega.
Miks me
üldse peame rääkima kapitalismist? Nagu üks viimase aja populaarseid
poliitlausungeid kõlab: „Kapitalism vajab põhjalikku muutust ning üle
tuleb minna majandusmudelile, kus riik teadlikult turge kujundab“ (ÄP 31.03.24). Ups! Muigutasin selle avalduse
peale tükk aega ega osanud midagi kosta. Miski oli selles konstruktsioonis lausa krüptilist.
Niisiis
hakkame kapitalismi parandama? Kuna kapitalism põhineb eraomandusel ja
turumajandusel, siis … millist osa nendest kavatsetakse „remontida“? Isegi
juhtiv majandusseitung võttis seda mõtet kiita. Kummaline. Esiteks on see
kummaline, et kui nüüd peab „riik teadlikult turge kujundama“, siis mida Dr
Riik kogu aeg teinud on? Dr Riik ju selleks ongi, et kujundada meie teiega
jaoks kõige paremat turgu. Vähemalt teoorias.
Kas Dr
Riik on laiselnud? Või eksinud? Kas tegemist on olnud valeraviga? Valeturakat
mänginud? hm, justkui poleks, kogu aeg on usinasti suunanud ja reguleerinud. Minu sügava äratundmise järgi liigagi palju.
Kui Dr
Riik hakkaks nüüd veelgi „teadlikumalt turge kujundama“, kas meie teiega selle „ravi“
ikkagi välja kannataksime? Ravi riikliku plaanimajandusega? Teiseks, miks peaks siinkohal kapitalismi
ravima hakkama, kui „probleem“ on turgudes? Pealegi millist kapitalismi
tahetakse muuta? Põhjalikult muuta? Tundub,
et see kapitalism, mille vastu püütakse osa poliitturu poolt apelleerida on
ammune minevik, kuid siinkohal ilmneb mingi kummaline DNA põhine järjepidevus. Koolis
õppisid tänased kapitalismiparandajad ju turumajandust, mitte
kapitalismiparandamist, kuskohalt see kapitalismiparandamise ja riikliku
plaanimajanduse kihk tuli. Kummaline?
Kui
päristurul on konkurendi kauba halvustamine keelatud, siis poliitturul on halvustamisest/sallimatusest kujunenud üks võimsamaid kütuseid
valitsemishanke võitmiseks. Nagu märgivad
S
Levitsky D Ziblatt „Kuidas demokraatiad surevad“ PM 2024 Lk
128), siis: „Sallimatus on poliitiliselt kasulik.“. Nii on. No ilmselt on see
mingi aeg ja personaalselt kasulik, kuid lõppkokkuvõttes on see meile teiega
kahjulik.
Olin hiljuti ühel kõrgetasemelisel professionaalsel konverentsil, mil valdkonna asjatundjad meilt ja maailmast, käisid välja ühe pärli teise järel, kuidas võiks meid ja maailma paremaks „und“ puhtamaks paigaks muuta. Nii tore oli … Nii innustav/turgutav … Nii … Siis tuli lõppu poliitinimeste paneel, mida oleks võinud nimetada „Vihkamise tunniks“. Piinlik. Enamuses asjatundmatu. Kapseldunud. Hakitud. Perspektiivitu. Istusin ja mõtlesin, et kui saaks nendele vihaselt vuhisevatele sõnaveskitele dünamod külge monteerida oleks meil (pidevalt) taastuv energia probleem igaveseks ja lõplikult lahendatud, samas … Samas poleks mitte mingil juhul tegemist puhta energiaga, pigem oleks tegemist väga massiivse mentaalsaastega. Valikute küsimus.
Ups, kuidas meie teiega siis
selliste valikuteni jõudsime? Ilmselt oleme olnud tähelepanematud (liiga
andestavad) poliitturu arengute suhtes. Usume pidukondade juttu valitsemishanke
eel ja ei karista neid valitsemistegevuse/tegevusetuse eksimustes. Seepärast
tuletagem veelkord meelde, et poliitturg on turg, … on turg. Turg, millel
turuosalised püüavad müüa oma kaupa – sõnumit -, et meie teiega maksaksime
neile häälkütusega, mis võimaldab järgnevat valitsemishanget võita. Kasutades
nüüd kapitalismiparandajate endi sõnanihet, siis on nemad „poliitturu
kapitalistid“ ja meie lihtsad tarbijad? Või rõhutud? Ekspluateeritud? Elementaarne.
Meie teiega kohustus (just kohustus) on need erinevused jutujadas ja
tegevusmustris ära tabada ja ... järeldused teha.
Pürgimus on asendatud vastasseisuga. Poliitturg ei
investeeri enam edasiliikumisse vaid … vastuoludesse. Süsteemirike.
Süsteemirike, mis viib mõttele, et mitte kapitalism pole see, mida eelkõige
remontima peab …
Y. N. Harari („Homo Deus. Homse
lühiajalugu“ PM 2018 lk 394) arvates „Just selle tõttu, et tehnoloogia areneb
edasi niivõrd kiiresti ning parlamentidel ja piiramatu võimuga valitsejatel on
suuri raskusi tulla toime andmetega, mida nad ei suuda küllalt kiiresti
töödelda, mõtlevad tänapäevased poliitikud palju väiksemal skaalal kui nende
saja aasta tagused eelkäijad. 21 sajandi alguse poliitikas puuduvad seetõttu
suures tulevikunägemused. Valitsusest on saanud lihtsalt ametkond. See haldab
riiki, kuid ei juhi seda. Valitsus tagab, et õpetajad õigel ajal palka saaksid
ja kanalisatsoonisüsteem üle ei ujutaks, kuid sellel pole aimugi, kuhu riik 20
aasta pärast on jõudnud“ Vaat selline paranduspakkumine, millele M Svensson („Optimisti teekond tulevikku“ ÄP 2013 Lk 319) lisab: „ Põhimõtteline konflikt on
olemas ja küsimus on selles, kuidas hakata institutsioone ümber kujundama, et
sellega toime tulla. Uuenduste tegelikuks probleemiks pole mitte
tehnoloogilised, vaid institutsionaalsed uuendused. Me peame hakkama leiutama
uut tüüpi institutsioone, mis suudavad käia kaasas infoajastuga.“ Kuna
institutsioonid ise ei taha mingeid muudatusi institutsioonides, siis püütakse
seda varjata sõnamaagiaga, nimetades asju/nähtusi/tegevusi ümber, jättes mulje
tormilisest „arengust“! Nii on ilmselt institutsioonide põhjaliku muutmise
vajaduse asemele sõnanihkes ilmunud „kapitalismi põhjaliku muutmise vajadus“. Vale diagnoos – vale ravi.
Kuigi meie teiega nägime eelnevalt, et võrdus pole puht
objektiivselt võimalik, siis aegade algusest on filosoofid unistanud ja arutanud
ideaalse riigi, vabaduse ja võrdsuse teemadel. Selleteemaline filosoofiline
arutlus on ilmselt midagi inimlikult igiomast. Teisalt kõiki filosoofilisi
süsteeme pole võimalik reaalelus laialdaselt kasutada. Inimene on ju ekslik. Meie
teiega ju teame seda kasvõi usukogukondade najal, mil ühed käsitlevad seda kui
filosoofilist süsteemi, mis aitab neil paremini (nende) maailma mõista ja
ortodoksilisi kogukondi, millised püüavad usulisi filosoofiaid igapäevaelus
kogukondlikult järgida. Kui ortodoksiat kasutatakse vabatahtliku kogukondliku
süsteemina, siis on see igaühe isiklik valik, kuid asi läheb käest ära kui seda
püütakse kohustuslikult laiendada kogu ühisruumile. Nii, et filosoofilisi
riigikäsitlusi võib lugeda põneva naudinguga (nagu ulmeromaani), kuid mitte igapäevase
tegevusjuhendina.
Te ei ole nõus? Tuletame meelde. Platonit mäletate? Ei
mäleta? Tuletame meelde näiteks Platoni Ideaalriiki – „Platoni ideaalriigis on
vastavalt kolmele hinge osale kolm ühiskondlikku klassi: valvurid, sõdurid ja
töölised. Igale klassile on määratud eri ülesanded. Valvurite ülesandeks on
riigi kaitsmine ja tööliste ülesandeks varade loomine. Nii nagu mõjuka
individuaalse teo juures iha, olgugi soojendatud emotsioonist, on juhitud
teadmisest ja mõistusest, nii peaksid täiuslikus riigis tööstuslikud jõud tootma,
mitte valitsema. Teadmise, teaduse ja filosoofia jõud peavad valitsema. Ilma
teadmiste juhtimiseta on inimesed korratu hulk, on nagu segaduses ihad.
Inimesed vajavad filosoofide juhtimist, nii nagu ihad vajavad teadmiste ja
mõistuse valgustamist. Ainult filosoof on kohane
rahvast juhtima.
Iga valitsemisvorm kaldub iseennast hävitama oma
põhiprintsiipidega liialdamisega. Aristokraatia ruineerib end, piirates liiga
kitsalt seda ringi, kelle päralt on võim. Oligarhia hävitab end ettevaatamatus
rüseluses kiireks rikastumiseks. Mõlemal puhul on tagajärjeks revolutsioon.
Siis tuleb demokraatia. Kuid ka demokraatia hävitab end demokraatiaga
liialdamise tõttu. Tema põhiprintsiibiks on kõigi samaväärne õigus olla ametis
ja määrata riigi poliitikat. Esimesel pilgul näib see olevat kena korraldus. Kuid
ta muutub hävitavaks sellepärast, et inimesed pole kasvatuse abil ette
valmistatud selleks, et valida parimaid juhte. Platon kaebab, et lihtsate
ülesannete- nagu kingategemise- puhul me arvestame, et ainult eriliselt
ettevalmistatud isik võib teenida oma eesmärki, poliitikas ja riigijuhtimises
aga oletame, et igaüks teab, kuidas riiki valitseda. Poliitilise filosoofia
probleemiks on leida meetod, mille abil saaks eemaldada avalikest ameteist
oskamatus ja kelmus ja ette valmistada parimaid valitsemiseks üldsuse
hüvanguks.
Poliitiliste probleemide taga seisab inimese loomus.
Ei või oodata paremaid riike, seni kui pole paremaid inimesi. Seepärast on
riigi tähtsamaid ülesandeid oma kodanikkude kasvatamine.“ (Vikipeedia).
Selline käsitlus siis … Mõnes mõttes ajatu ja teisalt
… asjatu. Ütleme niimoodi, et peaaegu sama ekslik nagu osutus minugi arvamus
inimesest. Inimene on ekslik. Aastatuhanded on möödunud, kuid Platoni
ideaalriigi põhialust – paremat inimest – pole ikka veel. Inimkond on küll
paljuski arenenud, kuid inimene on sama ekslik kui Platoni ajal.
Kuid ega
unistamine (ja satiir) sellega ei piirdunud. 1516 a avaldatud Thomas More´i
raamat „Utoopia“ ja 1602 a Tommaso Campanella „Päikeselinn“ on katsed luua
filosoofilist ideaalühiskonda ja riiki.
„Campanella lootis, et Päikeselinna-sarnast ideaalriiki on võimalik ka
tegelikkuses ellu kutsuda, ja eri vahendeid appi võttes prooviski ta seda
korduvalt teha. Tema katsed olid küll määratud läbikukkumisele, ometi leidsid
mitmed tema ideed hiljem edasi arendamist, need oli eeskujuks nii prantsuse
revolutsionääridele kui ka XIX sajandi positivistidele ja sotsialistidele.“
(Vikipeedia). Vaat selline lugu. Kui Platon arvas, et „. Ainult filosoof on
kohane rahvast juhtima.“, siis ma väga loodan, et ükski filosoof ei saaks riiki
juhtima, sest nii nagu juhtus Roberspieriga ( polnud küll filosoof vaid
advokaat), püüdis vabaduse-vendluse-võrdsuse sellist vormi tegelikkusele peale
suruda nagu tema seda õigeks pidas, kuid mis ei sobinud oma kitsikuses
üldsusele, siis muutus tema kunagine idealistlik surmanuhtluse vastalisus
massimõrvaks.“ Tema mõtteviisis toimus oluline
muudatus, kuna peagi otsustas ta revolutsiooni ideele ohverdada kõik,
sealhulgas aususe ja "ebavajalikud" põhimõtted.“ Demokraatia
roberspierilik vorm vajas ühiskonna harimiseks … giljotiini. Selline filosoofia
ja selline demokraatia siis. Prr … Vaadake, tehnilises mõõtmises kasutatakse
selliseid mõisteid nagu tolerantsid ja istud. Vikipeedia sedastab, et: „Istuks nimetatakse detailide liikuvuse
astet liites ehk millisel määral nad üksteise suhtes
saavad liikuda.“ „Liikuva istu puhul on võll enne koostamist alati avast väiksem, pinguga istu puhul
suurem. Siirdeistu puhul on liidetavate detailide piirhälbed nii valitud, et osa liiteid tuleb lõtkuga ja osa
pinguga - see sõltub liidetavate detailide tegelikest (juhuslikest) mõõtmetest.“.
Valdkonnas toimetajad teavad, et nende juhendamiseks on koostatud tegved
tolerantsi tabelid. Ja siis veel lõtk. „Lõtkuks nimetatakse ava ja võlli läbimõõtude (tegelike
mõõtmete) vahet, ehk pilu suurust, mis jääb liitesse ava
ja võlli vahele. Lõtku
suurus valitakse lähtuvalt ekspluatatsioonitingimustest (mida
suurem kiirus või kõrgem
töötemperatuur, seda suurem lõtk; mida rohkem on võllil tugesid, seda suurem
lõtk, sest kinnikiilumise vältimiseks tuleb kompenseerida laagrite mittesamateljelisus)“.
Lõbus, eks ole? Pigemreaalsusäratus, et igas ideaalsuses peab vastavalt oludele
olema oma lõtk, muidu kiilub süsteemi kinni või lõhub ära. Vaat selline lugu.
No nii, nüüd oleme meie teiega kapitalismi ja utopismi tüütu teoreetilise kursuse läbinud, ühtlasi ennast karastanud utopismi mõjude vastu ja võime edaspidi rääkida tegelikkusest
Järgneb …
Targutusi:
R D Precht „Kütid, karjused,
kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019
Lk 174 „Kõrgem ülemjuhataja oli juba kord, nimelt talvise kriisi ajal 1941/1942, keeldunud kinnitamast Mansteini Wermachti kindralstaabiülema kohale – et „kuigi tal on geniaalne mõistus, on tal ka liiga sõltumatu iseloom“.
No comments:
Post a Comment