Wednesday, May 15, 2024

Ideaalriigi missioonimajandus V2: Patukahetsus

 


 


Kui poliitturu poolt meile teiega tehtud majandusravi ettepanekud läksid „kosmilisteks“ ja „missiooniliseks“ eks siis jätkame kosmiliselt.

Kuumissiooni kuvand sobib selle teema arutamiseks suurepäraselt. Tegelikult on olukord just selline nagu Apollo 13 peale probleemi teadvustamist, tuled ju vilguvad ja laev vonkleb. Kuidas edasi? Või tagasi? Või vonkleme edasi pakkudes tubateatrit ja võitlusklubi? Las tuled vilguvad, nimetame selle ümber diskoks  ja ... Kas kasutada inertsi ja Kuu lisakiirendust, et missioon edukalt (või siis vähemalt … elusalt). Meie Dr Riik räägib küll, et tuled vilguvad ja olukord on ohtlik, kuid püüab ikkagi kangekaelseilt jätkata oma KOLE (koalitsioonilepe) lennuplaani Kuule maandumise missioonina. Kas teate, mida tehti Apollo 13 lennuplaaniga peale plahvatust? Ei tea? See läks pehmelt öeldes taaskasutusse. CO2 stabiliseerimise meeskonna juhend (sic! nii sobiv CO2 probleemi analoog tänasesse päeva) oli umbes selline, et võtke lennujuhend, rebige selle kaaned ära ja kasutage seda ajutise ühendusseadme ehitamiseks CO2 vähendamiseks ümbritsevas ruumis. Täiuslik taaskasutus aegunud plaanile.

 Kuundumismissiooni kuutõbilisusest

 Kui meie teiega (need kes on kahe jalaga maa peal) arutame praegu isekeskis seda kas minna edasi või edasi-edasi, siis poliitturg näeb kahte teed: üks on see, et me ei tee katastroofist väljagi vaid kuundume niikuinii, siis teine seltskond on meil selline, kes on veendunud, et ainsaks pääseteeks on riikliku plaanimajanduse laiendamine/süvendamine/karmistamine. Kuid mõlemad „lahendused“ on „kuutõbised“, sest esimese järgi ei jõua me kohale ega algpunkti ja teine variant …see on meil juba olnud. Riiklik plaanimajandus nimelt. See valik oleks sama mis Apollo  kohene ümberpööramine peale katastroofi, energiat poleks jätkunud ja edukast kriisihaldusest oleks saanud katastroof.

Sellised valikud siis. Kuidas küll meie teiega selliste valikuteni jõudsime? Kõik läks nagu õiges joones ja nüüd on kaks mittevalikut? Oeh. Mõtlesin … Mõtlesin … Ja siis sain aru. See kõik on minu/meie enese süü. Tunnistan, olen eksinud. Olen teinud pattu – andestamatut süsteemianalüütikupattu.

 Ekslik inimene ja eksimine inimeses

 Minu patt on küll tahtmatu, kuid patt on patt. Seda on veidi  keeruline mõista, sest see on lihtne – inimene on ekslik. Sealt kus me tulime (riiklik plaanimajandus), see oli kogemuslikult nii jabur, et selle kordumine tundus võimatuna. Ma eksisin. Oma  järeldustes olen segi ajanud inimeste DNA põhise enesekaitsemehhanismi ja ajutise kaitsepookimisefekti. DNA  põhine kaitse on selline kaitse, mis on pikkade põlvkondade vältel andnud meile kaitse mingite ümbritsevate ohtude suhtes, kuid kaitsepookimine on meie eneste välja mõeldud kiirtee mõningate probleemide lahendamiseks või eiramiseks. Kaitsepookimine võib jätta tavalise tähelepanelikkuse juures eksliku mulje igavesest kaitstusest. Kuid nii see pole, kaitsepookimine on lõpptähtajaga, seda tuleb korrata ja korrata … ja korrata. Veelkord … korrata.

 Diagnoosist

 Ilmneb, et riikliku plaanimajanduse ihalus on üks neid salakavalaid tegelikkuse mõistmist häirivaid haigusjuhtumeid, mis vajab pidevat vaktsineerimisega ülekordamist. Nagu sellest ei oleks veel küllalt, siis püüab osa poliitturgu veel ühte bürokraatia vinti peale keerata nimetades bürokraatia edendamist kapitalismi kriisiks, selle remondiks ja missiooniks. Missioonimajanduseks. Oeh! Meil teiega läheb raskeks, et meie ühise raha eest „võitlus“ riikliku plaanimajanduse kasvu edendamisega kaasnevaid kulusid kinni maksta.

Riiklik plaanimajandus on sedaliiki pahalane, mis võtab üha uusi vorme varjates enda olemust õilsata peitnimede taha nagu missioonimajandus, ebavõrdsuse vähendamine, sotsiaalse võrdsuse kasvatamine jne. Ja kuigi filosoofilistesse ideedena võivad need olla sümpaatsed, isegi huvitavad, siis  oma sisult jääb see siiski tsentraalselt kehtestatud käskude ja keeldude jadaks. Seekordses riikliku plaanimajanduse rünnakus on kokku seotud nii kapitalismi remondi vajadus, ebavõrdsuse vähendamine ja rohepööre … läbisegi ja üheskoos. Sellises segadikus pole võimalik edu saavutada ei mingilgi suunal. Vaatame, millest see pakett koosneb? Vaatame … ? Vaatame …kuid jälgigem igal sammul majandusliku hügieeni nõudeid ehitades samal ajal üles DNA põhist jaburusevastast kaitsemehhanismi . Niisiis …

 Deja vu …

 Esimesel pilgul tundub küll, et olen tagasi sattunud oma ülikoolipäevadesse, mil olid õppekavades veel sellised kummalised distsipliinid nagu marksistlik filosoofia ja poliitökonoomia. Nendest ainetest oli nii palju kasu, et lõid kindla vaktsineerimispõhja kogu tuleviku jaoks. Nagu märkis V. Suvorov („Vanakuradi vanaema“ Tänapäev 2015 Lk 151):  „Sotsiaalse õigluse nimel likvideeriti Nõukogude Liidus tootmisvahendite eraomand. Kuid kui riigis pole tootmisvahendite eraomandust, siis kes hakkab tootmist juhtima? Õige: riik. Aga mis on riik? Õige: riigiasutused – valitsus, ministeeriumid, riiklikud komiteed ja nii edasi ja muu seesugune. Lihtsamalt öeldes bürokraatia. (…) Sotsialism – see on riigi võim, see tähendab bürokraatia võim“ Ja kuigi Suvorovi tähelepanek käis NL kohta, siis tegelikkuses toimib see jada just niiviisi ja kõikehõlmavalt ning ajatult niimoodi. Lisaks massilisele bürokraatiale saame korruptsiooni kui lahenduse: „Korruptsioon ei olnud Nõukogude liidus probleem, vaid lahendus hakkama saamiseks majandussüsteemis, mis muidu ei toiminud.“ (J. Gray „Valekoidik“ PM 2021 lk 187). Just-just, kinnikiilutud majandused teistmoodi ei toimigi kui „sõbramajandusena“.

 Nagu märgib Max Weber („Protestantlik eetika ja kapitalismi vaim“) bürokraatia kohta, siis:  „Loodus allutati teadusele, ühiskond bürokraatiale. Bürokraatia esiletõusu taga olid organisatsioonide kasvav keerukus, teadmiste spetsialiseerumine ja vajadus professionaalse kaadri järele. Teose lõpus hoiatab Weber „teraskõva kesta“ tekkimise eest, milles ratsionaalset tsiviilteenistust, mille tõeline väärtus oli pelgalt tehniline, peetaks „ülimaks, tegelikult ainsaks hüveks, mille alusel kogu elutegevust korraldada“. Selles kestas hakkaksid elama „vaimuta spetsialistid, südameta nautlejad.“ Bürokraatia on hingetu ja tundetu. See koosneb truualamlikest inimestest, kelle vaateväli on kitsas. Nad on pädevad, aga neil puudub loovus. Nad ei tunnete üldisemat eesmärki“. (L. Freedman „Strateegia“ Grenader 2016 Lk 332). Siinkohal tuleb märkida, et pole väga kauged ajad, mil meie spetsialistid olid just edasiviiva vaimuga, kuid liiduline mugavustsoon on sellest tugevalt matti võtnud. Vaat selline lugu. Mida siis teha? Kas riikliku plaanimajanduse bürokraatiast pääsemiseks  on mingi „hõbekuul“, et meid edasisele jõukusele aidata? Ei, nagu täheldas O Varol („Mõelge nagu raketiteadlane“ ÄP 2022  Lk 240): „Pikaajaliste muutuste tegemisel ei aita ükski trikk ega hõbekuul, ütles riskikapitalist Ken Horovitz. Selle asemel tuleb ära kasutada terve hulk tinakuule.“ No hakkame siis laduma. Valedest eeldustest lähtudes head tulemust ei saavuta, kui me oleme viimase paarikümne aastaga sumbanud üha sügavamale „juuraajastu“ sohu, siis esimeseks asjaks peab olema (kindlas kõneviisis), mitte bürokraatia ravimine bürokraatiaga, vaid uue õigusruumi loomine, milline võimaldab turgudel kreatiivselt tegutseda. Turgude paindlikkus, sh avasektori paindlikkus, on see, mis rohkendab heaolu. Heaolu kasv tõstab kõiki paate (kes aerutada viitsivad).

 Kitsetapjate vabadus võrdsuses

 Valimine vabaduse ja võrdsuse vahel pole justkui raske – kõik me tahame olla vabad, kuid … Kuid siis tuleb see „võrdsuse värk“ vahele. Y. N. Harari („21 õppetundi 21 sajandiks“ PM 2019 Lk 19) oskab anda järgmise selgituse: „Kommunistlik lugu seletab ajalugu võitlusena ühiskonnaklasside vahel ja unistas maailmast, kus kõik inimrühmi ühendab üks ühiskondlik süsteem, mis kasvõi vabaduse hinnaga võrdsuse tagab.“. Mnjah, kummaline tehing – vabadus võrdsuse vastu - tundub kuidagi … Seda enam, et me ei tea millist võrdsust või vabadust keegi siinkohal silmas peab. S Pinker („Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021 Lk 128/129) seletab ebavõrdsuse lahti mõistetaval moel: „Ebavõrdsust on kuratlikult keeruline analüüsida (miljoni elaniku kohta on 999 999 viisi, kuidas nad saavad ebavõrdsed olla) ja see küsimus on täitnud paljusid raamatuid.“

Me kõik oleme ebavõrdsed, kuid tähtis on sellest tulenev meelelaad: „Igor ja Boriss on puruvaesed talupojad, kes suuavad hädavaevu oma väikeselt maatükilt piisavalt saaki koguda, et oma peresid toita. Ainus erinevus nende vahel  on, et Borissile kuulub üks luider kits. Ühel päeval saabub Igori juurde haldjas ja lubab täita ühe ta soovi. Igor ütleb: „Ma soovin, et Borissi kits maha kõngeks.“ Anekdoodi mõte on mõistagi selles, et kaks talupoega on saanud võrdsemaks, ent kummagi olukord ei paranenud, kui jätta välja fakt, et Igor sai oma pahatahtlikku kadeduse rahuldatud.“

 „Franfurt väidab, et ebavõrdsus iseendast pole moraalselt hukkamõistetav: mis on hukkamõistetav, on vaesus.“  „ Moraali vaatenurgast pole oluline, et kõigil oleks ühepalju. Moraalselt on tähtis, et igaühel peaks olema küllalt.“ Tõepoolest, kitsas keskendumine majanduslikule ebavõrdsusele võib olla destruktiivne, kui see paneb meid Borissi kitse tapma, Salmet välja mõelda, kuidas ka Igor endale kitse saaks.“. Väga kujundlik ja õpetlik näide. Niisiis kelle võrdsus/ebavõrdsus, või milline võrdsus/ebavõrdsus?

 Lisaks on ebavõrdsuse vähendamise idees veel üks ületamatu tõke, mida markeerib T Sowell („Diskrimineerimine ja erinevused“ PMK 2022 Lk 27/28): „Looduses ega inimeste seas ei jaotu tulemused võrdselt ega juhuslikult. Vastupidi, nii looduses kui ka inimeste hulgas on tavaline hoopis äärmiselt ebaühtlane jaotus, sealhulgas olukordades, mis ei ole seotud nende geenide ega diskrimineerimisega.

Palju rohkem peab paika järeldus, et – nagu majandusajaloolane David S Landes on väljendanud – „maailmas ei ole võimalused kunagi võrdsed olnud“. Mõte, et ilma geenide või diskrimineerimiseta võivad võimalused maailmas võrdsed olla, on eelarvamus, mida ei kinnita loogika ega faktid.“

Lisaks on  „Geograafia on ületamatu takistus tulemuste võrdsusele või juhuslikule jaotumisele, mida diskrimineerimise või geneetilise eripära puudumisel korral peetakse normiks. Vee ja maismaatranspordi vaheline tohutu kuluerinevus on kõigest üks geograafiline aspekt, mis viib tulemuste ebaühtlase jaotumiseni.“

„Kliima ja mullastik on samuti geograafilised tõkked, mis ei luba võrdseis väljavaateid ega võrdseid tulemusi. Enamik maailma kõige viljakamast maast asub parasvöötmes. Troopikas seda peaaegu ei olegi. See ei mõjuta ainult põllumajandust, vaid ka toidu tootmisvõimel ehk linnade kontsentreeritud elanikkonna äratoidetavusel põhineva urbaniseerumise aega ja kulgu.“ Seega oleme ebavõrdsed ja jääme ebavõrdseks ja … Vast peaks meil olema hea meel, et meil ei ole võrreldavaid muresid ega koormusi/koormisi nagu Väravate Villul (kodanikunimega Bill Gates). Meil ei ole muret, et meil on lõunaks vaja „ilmtingimata“ 3,2 mlrd USD, et maailma veelgi õnnelikumaks muuta, aga meil on ainult 2,3 mlrd USD. Pöörane pinge. Seisus kohustab maailma õnnelikuks tegema. Ja niimoodi iga päev. Uh! Nii, et … meil on üpris muretu elu, ebavõrdselt muretu. Aga kuidas on lood vabadusega?

 Vabadus kui … Vastutus?

 Vabadust on käsitletud ja defineeritud väga erinevalt, kuid antud juhul tundub, et meile teiega sobib paremaks arusaamiseks kõige paremini Thilo Sarrazin („Soovmõtlemine“ EKSA 2017 Lk 419)  käsitlus:  „Lääne tööstusühiskondade ja nende turumajanduse mõttes on vastuolus ennekõike kaks vabaduskäsitlust: Klassikaline liberaalne käsitlus, mille kohaselt peab riigikord individuaalseks tegevuseks andma võimalikult palju ruumi ja seda võimalikult vähe eeskirjadega piirama. Vabaduse all peetakse seejuures silmas eelkõige indiviidi vabadust püüelda võimalikult vabalt oma eesmärkide poole ning kujundada elu oma ettekujutuste järgi. Ka hättajäämine ja ebaõnnestumine on selle käsitluse kohaselt põhimõtteliselt igaühe enda asi. Sotsiaalriik paneb päästelina valmis vaid krahhiks. Selle vastand on sotsialistlik käsitlus, mille kohaselt peab riik üksikisikut kaitsma võimalikult paljude eksistentsiaalsete ohtude eest, seega et ta on vaba materiaalsest hädast, näljast, haigustest ning et saab paljust osa. Otse välja öeldes tähendab sotsialistlik vabadusekäsitlus ulatuslikku võrdsuse eelistamist vabaduse ees.“ Vaat selline lugu. Tundub, et võrdsuse ja vabaduse tasakaal hakkab meil kanduma selle „teise“ vabaduse poole, mis paneb võrdsuse päästelina välja kogu mänguvälja ulatuses, muutes selle vabaduse surilinaks.

 Muide TS oli üks juhtivaid SDP tegelasi, mitte mingi „kapitalismijünger“, kuni … Kuni ta SDP-st välja visati. Tema vaated ei olnud pidukonna peajoonega kooskõlas. Ega ei olnud küll, sest tema serveeris oma  arvamuse järgnevalt: „ Riigi tegelik heaolu tuleneb tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud töö mahust. Seetõttu on sama tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised, kus tehakse rohkem tööd. Eriti rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja tehakse ka palju tööd, nagu Šveits ja USA. Eriti vaesed on ühiskonnad, kus tööviljakus on väike ja tööpuudus eriti suur.“ (lk 240). See avaldus võiks ju mingil määral „sarnaneda“ SDP pöörijoonega, kuid edasine on puhtalt pragmaatilise majandusinimese arvamus: „Kuid ennekõike tähendab funktsionaalsus seda, et heaolu loomise protsessi ei tohi pidevate sekkumiste ja ümberjaotamistega kahjustada. Majanduskasvu isegi väike aeglustumine mõjutab majanduslikult kehvemal järjel inimeste heaolu pikas perspektiivis palju rohkem, kui seda saab parandada parimate kavatsustega, kuid halvasti läbimõeldud ümberjaotuse teel.“ No ja edasi läheb juba päris vabamõtlemise teed: „Inimese mõistmisvõime on küll piiratud ja tema eksimisoht on suur ning pealegi on tema eesmärgid ja soovid sageli kõikuvad, vastuolulised ja ebaselged. Kuid see ei muuda asjaolu, et ta ise on põhimõtteliselt enda parim kohtunik ja huvide eest seisja. Riik ja ühiskond peaksid tal seda põhimõtteliselt vabalt laskma teha. Ta teeb oma parima, kui saab tegutseda täiesti enda huvides, ja ta on parim siis, kus ta saab rakendada oma andeid ja kalduvusi. Oma huvidest ja vajadustest lähtuvalt saab ta tasu eest oma teenuseid pakkuda ning ise tasu  eest teiste teenuseid kasutada. Koordineerimise võtab enda peale turumehhanism.“(lk 108)

„Riigi ülesanne on võimalikult palju seadustega takistada vargusi, rööve, pettusi ja vägivalda ning luua tootmise ning vaba majanduse jaoks vajalik raamistik“

 „Üleminek suletud, vabadusteta ühiskonda on sujuv. See algab siis, kui vaba omanditung ja ohjeldamatu leidurivaimu tahetakse piirata, kuna sellisena see segab, või kui riigi reeglitesse hakatakse lubama ideid selle kohta, milliseid tooted on mõistlikud ja millised mitte, milline elu on mõistlik ja milline mitte ning millal on tööhõive liiga suur või liiga väike.“ (lk 109)

 Põhivalem 

Ning üle korrates heaolu saavutamise põhivalemit: „Ühiskonna heaolu väljendub ka kaupade ja teenuste toodangus inimese kohta. Seega ei sõltu heaolu tase üldse elanikkonna suurusest ja töötajate arvust. Nii ei saa Saksamaa jõukamaks sellest, et seal elab üheksa korda rohkem inimesi kui Rootsis, kuna SKTlt elaniku kohta ja tööviljakuselt on mõlemad riigid peaaegu võrdsed. Samuti ei ole USA rikkam seetõttu, et seal on Saksamaast neli korda rohkem elanikke. Seega kehtib põhimõte: rahvastiku kasvamisel ja kahanemisel – olgu sündide või rände tõttu – ei ole mingit pistmist riigi rikkuse või vaesusega. Rohkem või vähem sünde, välja- või sisserännet ei tee rikkaks ega vaeseks. Nende tegurite mõju heaolule seisneb äärmisel juhul selles, et vahest mõjutab rände ja demograafia loomulik areng rahvastiku võimeid, omadusi, haridustaset ja usinust. Need tagajärjed ei ole aga automaatsed ega näita a priori mingis positiivses või negatiivses suunas. Heaolu mõttes on oluline vaid elanikkonna tööviljakus ja tööhõive, mitte arvukus. Nii on heaolu erinevus ühelt poolt Saksamaa ning teiselt poolt Šveitsi või USA vahel seletatav eelkõige sellega, et mõlemas riigis tehakse sama tööviljakuse juures rohkem tööd kui Saksamaal.“ (lk 244). Nagu hoomate, tegemist on eheda pürgimusmajanduse, mitte (ümber)jagamismajandusega

 Võrdsuse jagamise ebavõrdsusest

 Nagu täheldas W.C.: „Kapitalismi sünnipärane pahe on hüvede ebavõrdne jaotamine; sotsialismi sünnipärane voorus on vaesuse võrdne jagamine.“ (D Rumsfeld „Rumsfeldi reeglid“ PM 2020 lk 242)

Lihtsalt meeldetuletuseks, et võrdsus meil on juba olnud, see juba oli poole sajandilise koomana riikliku plaanimajanduse (hellitusnimega sotsialistlik majanduskorraldus) ajal, siis olid … Siis olidki  kõik võrdsed, aga osad olid võrdsemad. Väga palju võrdsemad. Kohe eriti võrdsed …. Võrdsuse tulevik pidi olema selline, et igaüks saab tasu vastavalt vajadusele. Vaat selle koha peal jooksid minu, kui arveametniku ja süsteemianalüütiku, pulgad iga kord kokku. Teatavasti on vajadused lõputud. Kuidas rahuldada lõpmatust? Lõpuks aitas mind välja Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 389) tõepärane selgitus:  „Kommunistlikus majanduses töötavad inimesed väidetavalt oma võimete järgi ja saavad tasu vastavalt oma vajadustele. Teiste sõnadega võtab valitsus 100 protsenti teie tuludest endale, otsustab, mida te vajate, ja seejärel katab need vajadused.“ Tundub, et sinnapoole olemegi teel. Ilmselgelt mingi sarnase äravõtmise ja igaühe meist teiega vajaduste „rahuldamise“ administratiivse süsteemi poole me kipumegi liikuma. Kuid kas peaks? Kas me peaksime eelnevat näidet arvestades püüdlema selle poole, et (peaaegu) igaüks jõuaks endale kitse soetada või võtame kitseomanikelt kitsed ja pistame need nahka? Hm, tulemuseks on võrdne „kitsetus“. Õigemini küll kitsikus.

Tõsiasi on, et paljud poliitinimesed sõnades toetavad „kitsekasvatust“, kuid tegudes … on rohkem Igorid. Mis tähendab, et esimeseks tapame kitsed riikliku plaanimajandusega ja siis …  Siis hakkame riiklikku plaanimajandust nimetama missioonimajanduseks. Ilus nimi, aga riikliku plaanimajanduse sisu oma piirangute, ümberjagamiste ja muu soovmõttelise fantaasiamaailmaga on ikka sellesama tulemusega – üldine kitsetus/kitsikus.

 Järgneb …

 Targutusi:

 

J. Tainter „Kompleksühiskondade kokkuvarisemine“

 Lk 165 „Inimühiskond ja poliitiline organisatsioon, nagu kõiki elavaid süsteeme, hoiab alal katkematu energiavoog. (…) Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus on võrrandi vastandpooled. Kumbki ei saa inimrühmas eksisteerida ilma teiseta, samuti ei saa kumbki oluliselt muutuda, ilma et muutuks vastaspool ja ka võrrandi tasakaal. Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus peavad arenema kooskõlas.“

Lk 166 „Ühiskondlik-poliitilise süsteemi säilitamiseks ei piisa lihtsalt energiavoost, vaid energia hulk peab olema piisav selle süsteemi komplekssuse suhtes.“

 L Bergreen „Kuningriigi otsingul“ Argo 2023

 Lk 50 „Deed, kellele Elizabeth oli kunagi audientsi andnud, peeti tema trooninõudlust toetava salaseltsi liikmeks, ent võimude arvates oli õpetlase tegelik kuritegu matemaatika harrastamine, sest „rehkendust peeti nõidumise üheks vormiks.“

No comments:

Post a Comment