Meil on probleem võib-olla ka mure - majandus on „mittekasvu“ faasis. Nüüd otsitakse
probleemile lahendust kõige kummalisemaid teid kaudu, üks neid lahendusi pidi
olema missioonimajandus.
Kõlab hästi eriti kui see siduda USA kosmoseprogrammi Kuumissiooniga.
Ja kuigi missioonimajanduse algtõuge on M Mazzucato „Missioonimajandus“ (Varrak
2021) ja sisaldab mitmeid nutikaid ideid, siis oma sisult tundub see tuginevat
põhiliselt riiklikule plaanimajandusele (eriti meie kohalikus tõlgenduses). No
mõnes mõttes on see samasugune igiinimliku ideaalide otsimine nagu Platoni ideaalriigi
idee.
Just see vastuolu kaunikõlalise nimetuse ja riikliku
plaanimajandusliku sisu ehk laudade võimu vahel, vahel teeb muret ja kuna „ Me
veedame suure osa oma päevast autopilootolekus., st me ei pööra kuigi palju
tähelepanu sellele, mida me oma ajaga teeme. See on probleem.“ ( C. Newport
„Süvenemine“ ÄP 2019 Lk 199) siis me ei süvene ja niimoodi asjad juhtuvadki,
kuuleme tuttavat sõna või väljendit ja … olemegi müüdud. Tundub, et osa
poliitturust ongi ennast asutanud missioonile. Millisele? Kuhu?
Nagu
täheldas Mark Twain: „Ma olen vana mees ja mul on olnud palju muresid, kuid
enamikku neist muredest pole kunagi olemas olnud.” (Jon M. Huntsman „Võitjad
sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012 lk 125). Tore teada, et iga mure polegi mure. Nii ongi, suurem osa muresid, eriti jagamismured, on
meie endi poolt välja mõeldud, neid ei eksisteeri rohkemas kui meie peades,
kuid vahel on tunne, et …
No isegi ei oska öelda, kõik oleks nagu korras, päike paistab, lind laulab,
palgad kasvavad (statistiliselt ja keskmiselt), maksud kasvavad ka, inflatsioon
kerib edasi (kumulatiivselt), kõrged analüüsimajad ennustavad, et “kohe-kohe
läheb veelgi paremaks“. Elu kui lill. Kõik justkui kasvab, aga … majandus ei
kasva.
Just majanduse „mittekasv“ teeb ärevaks. „Mittekasv“
on muidugi tõsine asi, sest majanduskasv kolm-neligi protsenti lahendaks meie
paljud ülejõu elamise probleemid (täpsustuseks: kuna kaitsekulud tuleb ilmselt
venitad esialgu 5%le, siis peab majanduskav olema 8-9%). Niisama lihtne see
mehhaanika ongi: loo keskkond, kus majandus kasvab ja Dr Riik roopigu raha
kokku majanduskasvust mitte maksumäärade kasvust „heategudeks“. Selle asemel on asutud kõige kummalisemate mõttepojukeste
manu, mis pigem süvendavad „mittekasvu“.
Nüüd
on Dr Riik asunud majandust turgutama maksutõusudega. Kummastav? Või teedrajav?
Kuhu? „Mittekasvu“ ravimine maksutõusudega on nagu võhmatu majandusmootori (millest
on õli välja voolanud) ravimine sellega,
et laseme jahutusvedeliku ka välja? Ei tundu just edukusõpetusena. Inimesed …
Inimesed enam ei reageerigi kõigile neile üksteisele järgnevatele maksutõusu ja
majanduslanguse ettepanekutele, nad on väsinud kriiside kahjude isiklik-kangelaslikust
absorbeerimisest ja Dr Riigi pidevast maksuähvardusest. „Oma 1999 aastal kirjutatud ridades võttis
John Mueller kokku sel hetkel levinud arusaama tänapäeva maailmast: „Näib, et
inimesed lihtsalt suhtuvad märkimisväärsesse majandusarengusse rahulikult ja on
leidnud kiiresti uued mured, mille pärast ärrituda. Sel juhul ei saagi asjad
teatud olulises mõttes iialgi paremaks muutuda.““ (S Pinker „Valgustusajastu
tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021
Lk 326). Tundub, et
hea elu tulemusel (aga võib-olla ka selle pärast, et ümberringi on kõik nii
kaootiline) on tähtsaks muutunud sellised asjad nagu putukavälude rajamine
linna ja kanakasvatus.
Aga kui majandusarengut ei ole ja headel aegadel juurde harjutatud „uued
mured“ risustavad kogupilti, et lahendust leida, kuidas siis hakkama saada?
See, et Dr Riik ja kõrged analüüsimajad ennustavad, et peatselt läheb
majanduses paremaks“, siis … Eks lootma ikka peab (ergutuskõnesid pidama ka),
kuid administratiivkoormus majandusele ja majanduse kehv struktuur ei anna
alust sellise prognoosi täitumisele. Ettevõtjad muidugi pingutavad nagu alati,
kuid sellest võib jääda väheseks.
Kui meie teiega teeme ettepaneku vähendada regulatsioone (loe: ametnike
arvu) ja tekitada tootlikkuse kasvu keskkonda, siis poliitmaailma (ja millegi
pärast ka osad massimeedikud) arvavad, et sellega pole mõtet tegeleda, sest
kokkuhoid on sada-paarsada tuhat per meede, sest meil olevat puudu lausa kaks
miljardit. Hm, meie teiega ettevõtluses peame sellise optimeerimisülesandega pidevalt tegelema, leidma
uusi lahendusi, uusi tooteid, uusi tehnoloogiaid, kuid Dr Riik enam ei saa. Ei
viitsi. Ei püüagi. Eelmises viies suurkriisis sai, aga enam ei saa? Sellele on
vaid kaks põhjus: julgusetus ja lodevus.
Selline kärpimatuse
mõtteviis on veelkordne näide mammuti tervelt söömise võimalikkuse ekslikkusest. Ettevaatust, mammut ei koosne
mammutitest, vaid aatomitest. Nii tulebki kärpimisele läheneda amps ampsu haaval.
Igal teisel juhul oleks tagajärjeks raskekujulised kehavigastused või
seederikked. Kärpimisega on sama lugu, iga kärbe võib olla pisku, kuid
kumulatiivselt on tegemist suurte ressursside vabastamisega. Ja ärgem unustagem
„järelturu“ mõju, kogu seda inimeste vabanenud aega ja paralleelmaailmas
sumpamist, mis nüüd on puhtalt inimeste käsutuses oma loomingulisuse
materialiseerimisel. Niimoodi võib tekkida võimalus, et saame oma
majandusstruktuuri tänapäevaseks ja tootlikuks. Meie tootlikkusega – u 80% EL
keskmisest – me esimesena tulevikku ei jõua. Taastumatule majandusele lisakoormise
panemisega ka mitte. Pigem toodame niimoodi juurde abivajajaid. Abivajajaid,
kelle abistamiseks … Jah, teil on õigus, nende abistamiseks tule veelkord makse
tõsta jne. Taandareng, püsiv taandareng. Vägisi tuleb meelde vana suusatreeneri
ütlus, et: „Me oleme kogu aeg arengus,
seekord siis … taandarengus.“.
Ikka juhtub, kuid põhitähtis, majanduse langust ei tohi
lasta kujuneda taandarenguks. Praegu on just see julgete otsuste aeg, mil tuleb
otsustada edasimineku või tagasimineku üle. No senised edasimineku plaanid on
kas ülejõu käivad treeningplaanid või tegelikkuses ilusõnadesse peidetud tagasimineku
kavad. Ja ärge arvake, et keegi hakkab teile rääkima tagasiminekust, selleks
kasutatakse igasuguseid kauneid väljendeid alates riiklikust suunamisest,
kapitalismi remondi vajadusest kuni missioonimajanduseni välja.
Kärpida on raske, sest „ Inimesed vihkavad kaotust (…).
Millegi kaotamine muudab teid keskmiselt kaks korda õnnetumaks, kui sama asja
saamine õnnelikuks teeks. Võiks öelda, et inimesed „väldivad kaotusi“.“
Näide „Kui ma kruusi saan, ei taha ma sellest loobuda.
Kui mul seda ei ole, ei tunne ma ka erilist vajadust seda osta. See tähendab,
et inimesed ei omista asjadele kuigi konkreetset väärtust. Aga kui nad
millestki loobuma peavad, teeb see neile rohkem haiget, kui sama asja
omandamise rõõm.“ (R. H. Thaler, C. R. Sunstein „Nügimine“, Tänapäev 2018 lk
47). Niisama lihtne see ongi. Iga kord kui poliitturg lubab midagi/kellegi
tasuta teenust, soodustusi, indekseerimist või korvamist tuleb (kindlas kõneviisis)
endale aru anda, kas seda lubadust on võimalik/vajalik pidada üksnes headel aegadel
ja mis juhtub selle kaotamise korral. Ja nii kujunebki, et meie teiega maksame poliitturu
tarbetut lubaduskruusi kinni aegade lõpuni. Tarbetut kruusi, mida isegi silma
alt ära „suvilasse“ ei viitsita viia.
Kuigi sellest on räägitud tuhandeid kordi, siis midagi ei
aita, selleks et oma majapidamine ja majanduskeskkond edasiminekuks korda saada
peame kogu oma kulu-tulustruktuuri lahti harutama ja „suvilakruusid“ sealt
välja arvama. Meil on maksuraha piisavalt (enne planeeritavate maksutõusude
jõustumist), et mõistlikult majandada. Ei ole? Ei saa? Vanaema Marie pani, kui
ta ei tahtnud midagi teha, peopesad vastastikku ja ütles: „Ei saa teha, pöidlad
on ühel pool!“. Tal oli õigus, kui pihud kokku panna siis ongi pöidlad justkui
ühel pool ja kokkupandud pihudega on üpris vähe tegevusi mida saab teha. Nii
ongi Dr Riik pihud kokku pannud ja … Ja-ah, Vanaema Mariele oli ülalnimetatu
aasimise koht, poleks läbi udu ka ette osanud kujutada, et see muutub ühe
operatiivstruktuuri jaoks tegelikkuseks.
Me
ei julge siiani enesele tunnistada, et kahjud on suuremad, kui meie poliitturu
jutujada seda välja paista laseb, mis ongi selle jada mõte. Kuid ilma kahjude
hindamiseta pole võimalik õiget kurssi määrata, kriisi juhtida.
Apollo
13 saaga on ilmselt parim näide
edukast kriisijuhtimisest. See pidi olema üks igav standardiseeritud lend
teiste lendude seas. Nii see algaski … Kuid Apollo 13 lugu algas
tegelikult Jim Lovelli tänaseks legendaarseks kujunenud lausega: „Houston, we have a probleem“. See tunnistus
probleemi olemasolust võimaldas tegutsema hakata. Kuigi pool teenindusmooduli
küljest oli läinud, pinge akudes langes ja hapnik pihkus kosmosesse, siis
kahjude reaalne hindamine ja võimaluste läbiarvutamine võimaldas olukorda
stabiliseerida ja leida lahendus. Uus lahendus. Kui Lovel oleks hakanud seletama, et meil siin
mõned tulukesed põlevad ja …liigume ka (ehkki see oli vonsklemine nagu
üksteisele järgnevad koalitsioonid), siis ei oleks see kosmosekriis olnud eduka
kriisilahenduse näide vaid kurb katastroof. Niisiis … Kas meil on probleem? Jah,
meie teiega ja poliitturg peavad tõdema ja tunnistama:, „Dr Riik meil on
probleem!“
Miks see
sogamine on? Lihtne – see kõik on üks ja sama probleem, mida tulebki koos
lahendada, sest „Mida rikkam on keskmiselt riik, seda puhtam on selle
keskkond.“ ( S Pinker „Valgustusajastu tänapäeval“
Vinkel 8 OÜ 2021 lk 166) ehk tootlikkus lahendab suuresti ka
keskkonnaprobleemid. Ja ebavõrdsuse vähendamisega on umbes sama lugu –
tõusuvesi tõstab kõiki paate: „Ebavõrdsus pole sama mis vaesus, ja see pole
inimõitsengu fundamentaalne dimensioon. Erinevate riikide heaolu võrdluses
kahvatub see üldise rikkuse kõrval. Ebavõrdsuse kasv pole tingimata halb: kui
ühiskond põgeneb universaalsest vaesusest, on nad määratud muutuma
ebavõrdsemaks, ja sööst ebavõrdsusesse võib korduda, kui ühiskonnad avastavad
uued rikkuse allikad. Ega ole ka ebavõrdsuse vähenemine alati hea: efektiivseimad
ebavõrdsuse tasandajad on epideemiad, suured sõjad, vägivaldsed revolutsioonid
ja riigi kokkuvarisemine.“
„Hoolimata
sellest on pikaajalisest trendist alates valgustusajastust kõigi varade
kasvamine. Lisaks massiivsete rikkusekoguste tootmisele on moodsad ühiskonnad
pühendunud kasvava osa sellest rikkusest halvemal järjel olijate hüvanguks.“
(lk 154). Vaat selline lugu.
Ja
kui natukene sügavuti uurida, siis isegi need kes väidavad, et kapitalism on
kriisis ja seda tuleb remontida võib õigus olla, kuid hoopis vastassuunalisel kujul:
405 „Teine selgitus on kultuuriline: Ameerika on
minetanud oma maagilise edasipüüdlikkuse. Töölised majanduslikult
mahajäänumatest piirkondadest ei võta end enam kokku ega koli kiiremini
arenevatesse, vaid võtavad välja oma töötuskindlustushüvitise ja langevad
tööjõu hulgast välja. Ettevaatlikusprintsiip takistab kellel tahes proovimast
mida iganes esimest korda. Kapitalism on kaotanud oma kapitalistid: liiga palju
investeeringuid on seotud „halli kapitaliga“, mida kontrollivad
institutsionaalsed haldajad, kelle eesmärgiks on pensionile minejatele
turvalise sissetuleku tagamine. Ambitsioonikad noored tahavad saada kunstnikeks
ja loovisikuteks, mitte ettevõtjateks. Investorid ja valitsus ei toeta enam
ambitsioonikaid riskiprojekte.“ (S Pinker
„Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021 lk 405). Ettevõtlikkpüüdlikkuse
maagika minetamine oleks tõesti traagika. Kuid ka see „minetamine“ on teatud
majandusotsuste tulemus, mingite eesmärgipüstituste hägustumise ja hea elu
tunnus – usk, et saadakse hakkama ka pingutamata, riskimata. Ja-ah kapitalism
on kaotamas oma kapitalistid? See on tõesti probleem, mida ei püütagi lahendada.
See võib tunduda kummalise vaatepunktina, kuid kes on sellisel juhu majanduse/innovatsiooni
käivitajad? Eks ole, hea küsimus? Bürokraatia „vä“? Kogu see Dr Riigi poolne
tunglemine on edutu ressursi- ja ajaraisk.
„Kui olete nagu enamik inimesi, tahate
alustada pjedestaali ehitamisest. „Ülemus astub kindlasti millalgi läbi ja
uurib, kuidas edeneb,“ (…) „ja te tahate talle ju midagi näidata, mitte esitada
tervet rida põhjendusi selle kohta, miks ahvi rääkima õpetamine on raske, kohutavalt raske. Pigem tahaksite, et ülemus teile
õlale patsutaks ja ütleks. „Kuule, lahe pjedestaal, tubli töö!“. Niisiis
ehitate pjedestaali valmis ja ootate, et Shakespeare´i deklameeriv ahv otsekui
võluväel materialiseeruks.
Aga probleem selles seisnebki:
pjedestaali ehitamine on kõige lihtsam osa. (…)Kui projektil on Achilleuse kand
– kui ahvi pole võimalik rääkima õpetada, Shakespeari deklameerimisest
rääkimata -, oleks hea seda algusest peale teada.
Pealegi, mida kauem aega pjedestaali
ehitamisele kulub, seda raskem on loobuda pöörasest ideest, mis pole loodud
teostuma. Seda nimetatakse pöördumatute kulude lõksuks“
„Pöördumatute kulude lõksu vältimiseks
tegelge kõigepealt ahviga – alustage pöörase idee kõige raskemast osast. Ahvist
alustamine tagab, et te pöörasel ideel on suur tõenäosus osutuda elujõuliseks enne, kui olete sellele massivselt ressurssi
kulutanud.“
„“Ahv kõigepealt“ lähenemine nõuab, et
paneksite paika niinimetatud „tapmise kriteeriumid“, nagu neid X-is
nimetatakse, teisisõnu jah/ei kriteeriume, millega määrata, millal on põhjust
edasi rühkida ja millal loobuda.“
„Me ei oska ahvi õpetada, aga
pjedestaali ehitada oskame, niisiis ehitame pjedestaali. Oma elus teeme neid
asju, mida kõige paremini oskame – saadame e-kirju, osaleme lõpututel
koosolekutel -, selmet projekti keerukama osa kallale asuda.“
„Kogu see sebimine tundub produktiivne,
aga tegelikult ei ole. Ilus pjedestaal on valmis, aga ahv ikka ei räägi.“
„Asi on selles: lihtne ei ole sageli
tähtis ja tähtis pole sageli lihtne“
„Lõpuks on meil alati valik. Võime
jätkata pjedestaali ehitamist ja oodata, et võlutav ahv kuskilt Shakespeare´i
tsiteerides välja ilmuks (tujurikkuja: võlutud ahve ei ole olemas). Või võime
lihtsa asemel tähtsamale keskenduda ja üritada see ahv rääkima õpetada, üks
silp korraga.“ Niisiis … kogu see „proaktiivne“ tegevus/tegevusetus on
raiskamine – aja, inimest, raha raiskamine.
Siin me nüüd oleme uneleme missioonidest
kuureisidest, kuid tegelikult pole saanud aru Kuumissiooni võrgustikust,
tulemustest ja energiavoogudest. Tegelikkus oli see, et USA administratsioon
kavandas tõesti missiooni ja tekitas infrastruktuuri, kuid kogu loominguline
hullus tuli läbi ettevõtluse, mitte läbi riikliku plaanimajanduse.
Nii, et kui me juba kosmosesse
põrutasime, siis sealt ka jätkame
Järgneb …
Targutusi:
M
Brown „Ma polen nõus“ ÄP 2023
Lk 163 „Jacki
sõnul on aktiivne
kuulamisoskus
oluline nii intervjueerimis- kui ka läbirääkimistehnikana.“ „Kuulaja on
täielikult pühendunud sellele, mida rääkijal on öelda on. Selle asemel, et
kiirustada kellegi teide probleemile lahendust pakkuma, surub ta ego alla ega
tõtta hinnanguid andma või arvamust avaldama, lastes rääkijal oma sisetunded
ilma vahele segamata täiel määral välja valada.“
Lk 165
„Aktiivse kuulamise täielik vastand on kuulamise teesklemine“
„Sedasorti
nähtust nimetatakse hiilivaks
vimmaks.“
T. Sarrazin „Piirideni jõudnud riik“ PM
2022
Lk 178 „Poliitilise tegutsemise moraalis
eristas Max Weber veendumus- ja vastutuseetikat: „Eksisteerib põhjatu vastuolu
selle vahel, kas toimitakse veendumuseetilise maksiimi järgi (religioosselt
väljendudes: „kristlane teeb seda, mis on õige, ning jätab tagajärjed jumala
hooleks“) või vastutuseetilise maksiimi põhjal, kus
oma tegutsemise (etteaimatavate) tagajärgede eest vastutatakse.“. Selle erisusega
näitab Weber moraalse vaatluse piire poliitikas: „Ükski eetika maailmas ei
pääse mööda tõsiasjast, et arvukatel juhtudel on „heade“ eesmärkide saavutamine
seotud leppimisega kõlbeliselt kahtlase või
vähemalt ohtlike vahenditega ning
halbade kõrvalmõjude võimaluse või isegi tõenäosusega, ning ükski eetika
maailmas ei saa kindlaks määrata, millal ja millises ulatuses „pühitseb“
eetiliselt hea eesmärk eetiliselt ohtlikke vahendeid ja kõrvalmõjusid.““
No comments:
Post a Comment