Kunagi
olevat Bletchley Parki koodimurdja A. D. Knox küsinud: „Mis suunas liiguvad kellaosutid?”
Päripäeva? Knoxi arvates olenes suund sellest, kas oled kell või vaatleja. Nii
ongi. Enamus meist teiega läbivad elu vaatlejana, näeme kahte seierit justkui
eraldi probleemi, kuid kella poolt vaadates on tegu ühe mehhanismi/protsessiga,
mis liigutab seiereid (ärgem unustagem vaadata sekundiosutit, see edasitormaja ilmestab, kuidas me
iga sekundiga võimalusi, aega ja raha kaotame). Kolmikkriis (meditsiini,
administratiivne, majandus) on sundinud meid paljutki ümber hindama. Vaatama „teiselt
poolt“. Vajaduste hierarhia on muutunud. Mugavustsoon on lõppenud, muutused on
saanud hoo sisse,. See A. D. Knoxi motiiv, et asju on võimalik vaadata ja ka
mõista hoopis teistmoodi kui senini harjutud hakkas mind paeluma. Hm, kui palju
asju me oleme vaadanud tänaseni ühte moodi, kuid võib-olla on neid uutes
tingimustes õige vaadata hoopis teiselt poolt. Näiteks inimese poolt? Tulge …
kella taha ja te näete. Mida?
Korraliku kellaga on selline lugu, et
selle seiereid ajavad edasi kellamehhanism, kui seda püüda käsitsijuhtida
(näiteks tahate tunniosutit kiiruselt minutiosutile järgi aidata, siis lõhute
ilmselt kellamehhanismi ära. Seepärast on mitte ainult kellada juures mõista
toimemehhanismi, vaid ka teistes protsessides. Muidu lõhume mehhanismi ära ja …
Jääbki vaid krooniline käsijuhtimine,
kuid see pole ju kokkulepitud ajamõõt. See on universumi direktori suva. Üks
teema, milles meil ei aduta ilmselgelt liikumapanevat mehhanismi on
linnavurlede lausa hullumeelne vajadus parandada „maarahva“ elu-olu. Tekkivad
veidrad kabinetiideed kuidas seda kõige kummastavamal ja kallimal moel teha. Mnjah, kas maa- ja linnainimesed peaksid olema
võitluspaar? Kaks loperdavat seierit? Liiki? Seegi on homseks kunstlik eraldatus. Aastasadu on
tuldud linna (mindud ka). Vaevalt see tendents muutub, kuigi puht füüsiliselt
juurdevool väheneb. Esmamõte, et tullakse linna tööle (töökohti napilt) ei
pruugi olla liikumise esmane põhjus. Kui me vaatame kella tagant, siis
eraldatust pole, on üks sama inimesi liikuma panev vägi – huvid ja
mugavus. Nii linnas kui maal. Mõistmata
tegelikke mehhanisme tekivadki kummalised ideed administratiivsete töökohtade
levitamiseks ääremaadele. Lahendis on
kaks viga: esiteks, hajutamine on ebatõhus, teiseks on need ajutised kohad.
Liigsed. Kunstlikud. Sellised ametikohad
(ja enamgi veel) tuleb riigireformi käigus kaotada. Ilmtingimata.
Tänapäeva maailmas on paiksusnõue ja
sunnismaisus kadunud, linnatuledegi sära on kolmikkriisis tuhmunud. Paljud pagesid
selle eest maakodudesse, leides sellest
uue elustiili. Lahe. Töö? Lõbu? Osa probleemi on lahendatav digitaalselt, kuid
ega kontaktelugagi midagi võimatut pole. Eesti on enamus sõiduotsi tunni/pooleteise kaugusel.
Eee … umbes nagu suurlinnas ja kui „viimased“ tee/digimiilid valmis saaks, siis
polegi meil enam ääremaid. Siit ka vaate muutus - inimesele on „riigi viimane miil“, kuid kodu esimene meeter. 1.meeter määrab elu
võimalikkuse mingis paikkonnas. Käsitlegem Eestit kui suurlinna, millel on ees/aed/satelliit linnad. Arendame
ääremaa ääre(aed)linnadeks. Me käime ju täna tööl/koolis/lasteaias
äärelinnadest Pirita/Nõmme, satelliitidest Viimsi/Peetri/Keila (ja vastupidi).
Mastaap võimaldab. Kuidas? Tulevikuks tuleb valmistuda täna. Selleks on vaja
teha maanteed kiireks ja kvaliteetseks. Lõpuni. Koduukse 1. meetrini. Te ei ole
nõus? Teie ei vaja lisanduvat õhusaastet? Õige, meie ka, kuid … Kas see on
vaade seisva seieri poolt? Digi/energiapööre on lähimas tulevikus saamas
tõsiasjaks. Tehisintellekt ka. Ilmselgelt hakkab kogu värkvõrk toimina
elektripõhiselt. Iseautod liiguvad elektriga või vesinikelemendil (te ei saada
autot ju „bensukasse“ lohvi lutsima?). Liikuvus muutub oma olemuselt, selleks
ajaks peavadki meil olema taristud, kuni iga üksiku kodu 1. meetrini valmis.
Paindlik ühine- ja ühistransport muutuvad tingimatuks liikuvuse süsteemi
osadeks, muutes elamise kõikjal sidusaks, nauditavaks (lisaväärtusena hoiame
kokku sirgusoodesse riigimajade ehitamiselt). Tänaseks on ettevõtlus
loonud edukaid
planeerimis/jagamisplatvorme, mis iseautode puhul muutuvad tõhusa liikuvuse
aluseks. Kaob piir linna ja maa vahel. Kanal, vesi, internet, elekter, tee iga
majani - ülejäänuga saame ise hakkama.
Raha pole? Ikka on! Ropult! Sellele ju, et vanem saaks õiguse „Y“ kirjutada,
peab ta käima 2 aastat 2x3 kohtuastmes ja raudtee mõne liini
elektrifitseerimisele oleme valmis hukkama pea miljard (arvutused u 500 milj
EUR + kallinemiskoefitsient/kõrval/järelkulud), siis tundub, et riigil raha on.
Järjestus on vale. Otsustel on
tagajärjed. Lõpetame tühitööd. Kogu administratiivsektor tuleb ümber mõtestada
ja muuta teenussektoriks. Tulge teisele poole kella ja vaadake maailma uuel
moel. Pole eraldi (käsitsi liigutatavaid) seiereid, kõik need liiguvad koos.
Tulge. Vaadake.
Kepphobuse industrialism?
Tõsiasi on, et energiat läheb meil üha
enam vaja ja need administraatorid kes arutavad mitte energia rohkendamise üle,
vaid selle puudusel meie teiega väljalülitamise üle on täiesti valel teel. Kui
vaadata kasvõi praegust reisikihku lõunasse (nagu rändlinnuparved) keset
kolmikkriisi, siis ilmselt ei ole see seltskond homme valmis kasutama põhilise
liikumisvahendina … kepphobust. Kahjuks
pole bürokraatia sellest aru saanud ja jaurab oma staabiõppustel omandatut,
mille järgi ühed energialiigid on head, teised pahad, ühed transpordiliigid head,
teised pahad. Muidugi on olemas eelistuste hierarhia, kuid iga elekter ei ole
veel roheenergia. Vahel kipuvad administratsioonid seda pisiasja unustama. Kuid kui veidikene küünega rohejutu
pealispinda kriipida, siis selgub tõsiasi, et pahatihti valatakse raha just
nendesse valdkondadesse, kus on harjutud nägema keskkonnakasu, kuid mis
tänapäeval on muutunud kokkuvõttes saastavamaks kui vahepeal edasi arenenud
energiakasutusliigid.
Üks võtmetegur meie igapaikse ja
kestva arengu tagamiseks on liikuvuse käsitlemine uuel/homsel viisil. Näiteks:
mitte iga talu taha ei tule riigitehas või riigimaja ehitada et taluperel oleks
hea lähedal tööl käia, vaid mobiilsust tuleb tõsta niimoodi, et pere kõik
liikmed pääseksid liikuma ajal ja suunas mis neile kõige sobilikum on. Liikuvus on kui hästitoimiv vereringe
Just
seepärast tekitab rohepöörde loosungiga raudtee viimine elektriküttele
küsimuse, kas see on õige samm? Mille arvelt see massiivne energiavajadus rahuldatakse,
kui meie bilanss on niigi võimalikul piiril?. Õigemini kelle arvelt? Nagu
kirjutab Tallinna Tehnikaülikooli professor Alar
Konist: „Meie sõltuvust elektrienergiast ja varustuskindluse olulisust
näitab hästi möödunud nädal, mil sündis viimase 15 aasta võimsusrekord. Nimelt
oli 10. veebruari hommikupoolikul elektri tarbimisvõimsus 1447 MW. Nädal, mille
sisse jäi tarbimise tipuga 10. veebruar, oli ka muus osas märgiline. Võrreldes
2020. aasta sama perioodiga, kasvas veebruari teise nädala elektri tarbimine
ligi 21 protsenti, kusjuures koduklientide tarbimise kasv oli koguni 49
protsenti.
Tarbimise
kasvu oli võimalik katta tänu põlevkivienergiaplokkidele, mis näiteks 11.
veebruari hommikul töötasid kõik täisvõimsusega 1174 MW.
Nende andmete taustal on selge, et
varustuskindluse tagamine peab olema hoolsalt läbi mõeldud. Seni oleme olnud
talvisteks ilmadeks hästi valmistunud, kuivõrd tootmisvõimsusi on rohkem, kui
tarbimisrekorditeks tarvis – umbes 1800 MW. Seega on tõsine mõttekoht, kas
2030. aastaks Eestisse järele jäävast 1000 MW reguleeritavast tootmisvõimsusest
piisab siinse varustuskindluse tagamiseks või mitte, samas kui selleks ajaks
prognoositav tiputarbimine on üle 1600 MW. On see ju senisest oluliselt erinev
olukord, kus reguleeritavad võimsused ei kata tiputarbimist ja energia
puudujäägi katmiseks tuleb otsida teisi lahendusi.“ (PM 22.02,21). Nende arvude
valguses (või hoopis pimeduses) peab hindama nii kivijaamadest loobumist,
raudtee elektrifitseerimist ja kepphobuse strateegiat kui energiabilanss kokku
ei tule. Nagu väga teraselt väitis üks minu õpetatud sõber: „Energiamajanduses on samaaegselt
toimumas nii palju muudatusi ( roheenergiale üleminek kõikides tema ilmingutes,
forsseeritud loobumine põlevkivi kasutamisest, elektrivõrgu lahti haakimine
Venemaast , soov rajada tuumajaam jne.), et dr. Riigil oleks
hädasti vaja pikaajalisemat selget valdkondlikku arenguplaani. Kuna vajaminevad
investeeringud on väga pika tsükliga, siis 4 aastane poliittsükkel jätab
ühepäevaotsustajatele parajalt võimalusi midagi olulist maha magada ja asi
sootuks untsu keerata. Jätta asi ainult turu otsustada annaks sama tulemuse -
liig palju on erinevaid huvisid.“. Vaat selline lugu. Kui me energeetikas kõiki
moevoolusid järele aimama hakkame niimoodi nagu on juhtunud raudteearenduses,
siis … olemegi kepphobuse indutrialismis. Prr.
Raudtee, kõigi moevoolude segapundar
Pildi muudab Ühisruumi jaoks veidi
häguseks asjaolu, et reisijate vedu rongiga on kõik need aastad olnud sügavas
kahjumis, piletihind katab vaid väiksema osa tegelikust kulust. Nii, et mida rohkem
ronge, seda kahjumlikum on tegevus nii riigieelarvele kui loodusele. Muide,
seda kahju loodusele toetab Dr Riik meie teiega rahast – riigieelarvest. Oleme
kaasosalised looduse kroonilises risustamises. Mis te sellest arvate?
Kaasosalisusest?
Nüüd siis, kui me selle kõigega
peaaegu harjusime, on protsess võtnud
päris veidrad pöörded. Nüüd muudetakse doteeritav teenus veel ka doteeritavaks luksuslikuks tooteks
(söögikohad, rataste vedu reisijasalongis jne) Luksustoode ei tohi olla
doteeritud. Tuletame meelde, et alguses oli ju tarvidus nelja „hariliku“ rongi
järgi, mis vormus kuueks kahesüsteemseks rongiks, mis teatavasti on kallimad
kui ühesüsteemsed. Jutuvada rohepöördest ei lubanud osta harilikke ronge, see
poleks poliitjutuliselt korrektne olnud, niisiis ostetigi kahesüsteemsed. Nüüd
juba hassetatakse, et tuleks realiseerida ka järgmise kümne rongi ostuvõimalus.
Vägev!
Kuid kui vaadata tegelikkust, siis on
asjalood päris pöörased. Niisiis: uued rongid saabuvad meile 2024 aastal, raudteede elektrifitseerimise esialgne
planeeritud valmimise aeg on märgitud 2028 aastaks. Samas pole see tärmin
kindel, sest KOLE näitab, et alustatakse etapiviisiliselt. Nüüd kui täpsustada,
millistest liinidest juttu on, siis ilmneb, et tegemist on põhiliselt
Tallinn-Tapa liiniga haruteedega Narva ja Tartu suunal. Läänesuunas on ühest
küljest Edela Raudtee infra, mis on teatavasti eraalgatuslik „värk“ ja nende
mure seda infrat korras hoida ning RB, mis on nagunii elektripõhiseks
planeeritud (millalgi).
Kuid ikkagi, tõsiasi on, et kahesüsteemsed
saabuvad meile 2024 aastal, liinid saavad etapiliselt valmis … millalgi. No
igatahes aastatel 2024-2028+ sõidavad elektrivõimekusega rongid …
briketiküttel. Võib-olla jäävadki sõitma, kui kolmikkriis Dr Riigist rahamahlad
nii välja pigistab, et kõigi totrustega tegemiseks raha lihtsalt ei jätku. Ja
isegi siis kui rongiliiklus (reisirongi, sest kaubarongid liiguvad ikkagi
fossiilil) lähebki üle elektriküttele, siis pole see rohepööre, sest elekter
ise toodetakse ikkagi, nii nagu ennemuistegi, fossiilist. See jutt, et meie
kasutame rohesertifikaadiga elektrit on muidugi kena kuulata, kuid elektronidel
pole märki küljes, et üks on roheline ja teine sinine, üldine energiabilanss on
vaja ikkagi kokku saada ja selles saavad kokku ja segunevad nii puhas kui läbi
halli tsooni tarnitud tökatmust energia. Üks tähelepanek siinjuures, raudtee
saab osta nn rohesertifikaadi energiat üksnes seepärast, et ei ole seotud ökonoomikaga, kulu
ja tulu tasakaaluga nagu seda on turupõhised ettevõtjad. Tema „saab“ raha riigieelarvest, mitte ei pea
nii nagu teise, turupõhised, veoettevõtted enda kulude katte ja investeeringud
teenima välja kasutajapoolse heakskiiduna. Nii, et elektrirongid meie keskkonda
puhtamaks ei muuda, paigutavad vaid saaste ringi.
Sellisel silmapettel on veel üks nüanss,
nimelt kui me fossiilidega kütame elektrijaamu ja siis mööda alajaamu ning
liine seda energiat vedurisse kallame, siis on esiteks kulud elektri tootmisele
kallimad kui puhta fossiili kasutamine ja kaod liinidel tekitavad veelgi tühja kulutatud
energia hulka. Kogumis saame kroonilise õhu kütmise (fossiile põletades), mis
ongi ju kliima soojendamine rohepöördeliste teooriast lähtudes. Otsekütmisega,
kasutades kvaliteetseid kütuseid ja tänapäevaseid mootoreid oleks koormus loodusele
hoomatavamalt väiksem. Vaat selline lugu. Rohepööret tehes peaks analüüsima,
millise tulemuse me tegelikult saame. Mood … Mood on muutuv. Kuid see, et
administratsiooni soov olla sõnamoodne (isegi keset kolmikkriisi), pannes tuimalt
miljardi magama, on küll kurjast.
Praegused
kavad ei põhine konkurentsivõimel ja konkurentsist tuleneval sünergial, vaid need
on püüd luua ülimalt kallist riiklikku plaanimajanduslikku ühiskondlikku
transporti (sic!). See on jäik ja ebatõhus. Põhirõhk kavades pole pandud mitte
turu loovale toimele vaid on pandud ametkondadele töö tekitamiseks, lõputuks
monitoorimiseks ja turuosaliste tegevuse pärssimiseks. Selline mõtteviis
suretab eraalgatuse viimseni välja. Riiklik
ATL liinid ei suuda iialgi täita reisijate vajadust, see on nagu kargu pakkumine
kipsi pandud terve inimese abistamiseks. ATL on jäik ja üüratult kallis. Vaid
eraettevõtlus läbi tulukuse suuda genereerida sellist liiklusvoogu mis asendaks
osaliselt individuaalsõidukeid.
Tantsutempo
tõuseb
Meie
teiega elame igapäevaselt kiire foksi
tempos, kuid liiklust surutakse meile peale aeglase valsi taktis. Selline
kakofoonia ei toimi. Inetu ja sündsusetu. Kui eelmisesse arengukavasse hukati
hunnitu 711 miljonit EUR ainuüksi ühistranspordi mugavamaks muutmise meetmesse
ja selle tulemusena ÜT osakaal tööl käijatest vähenes 22%lt 20%le (kusjuures sihtarv oli ülimalt madal
25%), siis uus kava on oma raharohkuseliselt
ettekujutluselt justkui paduvihma kätte sattumine. Niisugune lugu siis
kabinetistrateegidega ja rahakrattidega, kes usuvad riiklikusse
plaanimajandusse. Põnev kui palju hunnituid lisamiljonid suudavad seekord
ühistranspordi osakaalu liikuvuses vähendada?
Kui nüüd keegi seisva seieri
strateegiat viljeleb ja väidab, et mehhanismid pole oma loomulikul viisil
seotud ja vastastikkuses sõltuvuses ja parim kella seierite liigutamine on
mitte loomulik aja areng, vaid käsitsijuhtimine, siis … Te lõhute kella ära.
Ja muide
veel üks meeldetuletus, ärgem unustagem vaadata sekundiosutit, see edasitormaja ilmestab, kuidas me
iga sekundiga võimalusi, aega ja raha kaotame.
Järgneb
…
Targutusi:
R
Goffee/ G Jones „Miks peaks keegi siin töötama?“ Fontes PMP 2016
Lk
20 „Marx ennustas õigesti, et kapitalism tungib maailmamajanduse igasse nurks,
Weberi sünge ennustus ütles, et inimkond satub „iseenda valmistatud raudpuuri,
millest ei ole pääsu“ – ja see raudpuur on bürokraatia.“
A
Rutherford „Kõigi kunagi elanute lühiajalugu“ Tänapäev 2020
Lk
85 Darwinist „Ainsad mittemuutuvad eluvormid on surnud eluvormid.“
J.
Lovelock „Novatseen“ (PM 2020)
Lk
21 „Võimalik, et on raisatud väga palju aega, otsides elu mujal valel eeldusel,
et Maa praegune keskkond on lihtsalt geoloogiliste sündmuste tagajärg.
Tegelikult on Maa keskkond tohutult kohandatud, et hoida seda elamiskõlblikuna.
Elu ise ongi kontrollinud Päikeselt pärinevat soojust. Kui elu Maal täielikult
kaoks, oleks võimatu siia elama asuda, sest see muutub liiga kuumaks.“
Lk 41 „Kui Newcomeni aurumasina kasutamine poleks olnud
majanduslikult kasulik, elaksime ikka alles XVII sajandi maailmas. Newcomeni
masina tähtis omadus oli tulu. Pelgalt masina idee poleks suutnud kindlustada
selle arengut. Selle suur tähtsus – olgu heas või halvas mõttes – seisnes
selles, et see oli odavam jõuallikas kui inimesed või hobused.“
No comments:
Post a Comment