Teiseks
tähtsamaks koridoriks meie teiega arenguteel on avaliku teenistuse aja- ja
asjakohane korraldamine. Selleski valdkonnas peame me vaatama kaugemale ette,
mitte piirduma vaid ametite ja ametnike kokku ja lahkulöömisega (olenevalt poliitturu
konjunktuurist). Tõsiasi on, et olukord, milles me praegu viibime, on
arenguvajadusi silmas pidades pehmelt öeldes ebaintelligentne. Juba kümme-viisteist
aastat on tehtud ettepanekuid, kuidas
riiki meile kõigile jälle jõu- ja ajakohaseks muuta, kuid … Riigireform, - see vajalike muudatuste kogum - pole
tegudeks saanud. Piirdutud on reformist rääkimisega, mingite „riigimajade“
ehitamisega ja bürokraatia levitamisega maakondadesse (ametite viimine
peamisest linnast välja). Mannetu ja visioonitu värk. Kui me nüüd vaatame veidi
kaugemale, sinna kus juba toimivad tehisintellektipõhised süsteemid, siis saame
aru, miks meil on vaja uuelaadset haridust, uuelaadseid tööoskusi ja eriti uuelaadset
Ühisruumi keskkonda.
Haridus
peaks olema ettevalmistus tööks, kuid …
Kuid nagu tõdes M Svensson („Optimisti teekond
tulevikku“ ÄP 2013 Lk 317): „Hariduse andmine ise toimub samuti tehasemudeli
põhjal. Te loote oskuste varu. Teile öeldi, et mingil hetkel osutuvad need
kasulikuks. Aga mis juhtub, kui te sattute maailma, kus oskuste eluiga on
kuuekümne aasta asemel viis? Meie praegused haridusasutused on praeguseks
peaaegu mõttetud.“ Eks ole, päris häiriv?
Ma ei tea, võib-olla on
olnud aeg (või tuleb?),mil õpitakse
ettepoole. No niimoodi, et tuled Ülimkoolist kõige tuikama valmisproduktina ja
oled targem (või kogenum) kui alal toimetajad? Teed oma Ülimkooli „teadmiste
laoukse“ lahti ja lased selle säral valgustada kogu valdkonda. Oleks tore.
Minul küll niimoodi teadmiste lattu tootmisega ei vedanud. Vedas
küll sellega, et Ülimkoolis õpetati mind süsteemselt mõtlema, seda kuskohalt
midagi otsida kui vaja ja loomulikult suurepärase seltskonna/võrgustiku
tekitamist, millisega optimistlikult läbi elu astuda. Võrkplaneerimisest oli
kasu, oskan luua õigeid tegevuste järjekordi, logistilisi süsteeme,
ajahorisonte. Tõenäosusteooriast oli ka kasu, oli keeruline, kuid sain selgeks,
et tõenäosusrajad on nullist üheni, kuigi mõni avaldas isegi eksamil arvamust,
et see vahemik on nullist lõpmatuseni (ja sai viie). Kuid kui ma teadmisest
pakatavalt õhetavalt/sinisilmselt/heauskselt oma töökohale saabusin (ladu
värskeid teadmisi pungil täis), siis ilmnes, et nende teadmistega polnud suurt
midagi peale hakata. Tegin oma esimese tasuvusarvestuse lähtudes oma teadmiste
laoseisust lähtudes ja siis tulid „neetud vanamehed“ (suur tänu teile), kes
torkasid sõbralikult, et kas sa seda ja toda ikka arvesse võtsin ja üldse …. See
oli minu Ülimkooli järgne Ülim Reaalsuskool. Tore. Minu teadmiste laoseis ei
olnud mitte vananenud vaid … reaalusele mittevastav. Kui meile poleks
Ülimkoolis (ja Vanaema Marie erikursustel) õpetatud paindlikkust, süsteemsust,
koostööd ja juhtimist, siis oleksin küll
hädas olnud, nüüd … Nüüd tuli üksnes ladu „proviseerida“ ja uute,
reaalsete teadmistega täiendada (kohati lausa asendada). Nii, et kas teadmiste
laoseisu tekitamine dünaamilistes valdkondades on kunagi üldse olnud võimalik?
Või peaks eelkõige õpetama
haridussüsteem teadmiste rekombineerimist. Midagi sellist, mida me praegu
prognoosime tehisintellekti puhul – iseõppiv, isetäiendav, isearendav, ise …? Ei
ole võimalik? Võib-olla tõesti ei ole võimalik, kuid … vajalik. Kui on vajalik,
on ka võimalik.
Vanaema
Marie ütles veel ühe kuldaväärt põhimõtte, mis mind alati lennus on
hoidnud: „Mõtle töö enda jaoks
huvitavaks!“. Oh, teate küll neid
vanaemade/vanaisade jutte, mida kuulad poole kõrvaga, noogutad viisakalt ja siis
… lased kõrvust mööda. No, mida ta ikka oskab öelda, sest nüüd on uued ajad ja
tema lapsepõlvekogemus (tuuleveskit käitada, reht peksta, karjas käia, jäätist
teha (sic! 1938 a ilma külmkapita)) ei pruugi just esimesel pilgul abi ega mõtlemisainet
pakkuda. Kuid asjata, te pole selle mõttepojukese sisule pihta saanud. Mõelgem
nüüd tagasivaates, kui palju on olnud neid töid, mida te enda jaoks põnevaks
pole pidanud mõtlema? Just töö ajal. Ehhee, ega palju polegi. Huvitav on see,
et tihti on just need tööd mida te enda jaoks enne tööle minekut nö. eelhuvitavaks
mõtlesite ei pruugi kohale jõudes üldse huvitavad olla. Olete pettunud … kõige
sellest tulenevaga. Töö ei edene, tulemust ei ole, võrgustikku ei tekki. Ikka
juhtub, kuid siinkohal ongi õige kas lahkuda (kohe) või mõelda see töö enda
jaoks huvitavaks. Halvim variant on see,
mida kirjeldab E.Doty („Kompromissilõks” Äripäev 2011 Lk189): „Põhimõtteliselt ütles ta, et tema intervjuude põhjal sarnanes
siin töötamine mõnikord „oma juuste põlemapaneku ja seejärel tulekahju vasaraga
kustutamisega””. Hm, ei tundu just unelmate töökohana? Ilmselgelt on selles
„töös“ või ilmselt juhtimisstiilis mingi viga.
Hulka lihtsamalt
kirjeldab töö mõtestamist ja valikuid Google kaadripealik L Bock
„Töö ruulib“ (ÄP 2015 Lk 51), milles ilmneb, et töö, ka kõige „lihtsama“ töö mõtestamist
järgnevalt: „Sisimas soovib iga inimene, et tema töö midagi tähendaks. (…) Kas
kalafileerimine on tähendusrikas töö? Chhapte Sherpa Pinasha on selles
veendunud. Ta töötab Manhattanil asuvas suitsukala, saiakuklite ja eritoitude
edasimüügifirmas Russ & Daughters. (…) 15 aastasena hakkas ta tööle, kandes
Džomolungma mäele tõusvate alpinistide 40kiloseid moonakotte (…) Kas ta
praegune töö on vähem tähtis kui aidata inimestel jõuda planeedi kõrgeimasse
tippu? „Need tööd on üsna sarnased“ (…) „Mõlemad tähendavad inimeste aitamist.“
Pinasha eelistab näha oma töös sügavamat missiooni, samal ajal kui paljud
teised näeksid selles „vaid“ suitsukala viilutamist.“ Ja ärgem unustagem ka
NASA koristajate töömotivatsiooni, kui nad defineerisid oma tööd kui inimese
Kuule saatmise komponenti. Vaat niimoodi, leidke oma missioon ja te olete
õnnelik, kuni … Kuni peate kõik jälle ümber mõtestama.
Elame
huvitaval (või „huvitaval“?) ajal. Paljud asjad/tööd/unistused muutuvad pöörase
kiirusega. Mõned tööd … lõppevad. Neid ei ole Ühisruumile enam vaja, tekkinud
on hoopis uued valdkonnad, kuid niimoodi on see olnud alati. Mulle meeldib Y. N. Harari („Homo Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 Lk115) näide, et: „Ajal, mil Gutenberg trükipressi leiutas,
eksisteeris Euroopas juba tugev infotööstus. Tõenäoliselt oli tegemist Euroopa
suurima tööandjaga, haarates enda alla sadu mungakloostreid, milledest paljud
andsis peavarju suurele hulgale suurepärase käsitööoskusega munkadele. Iga munk
töötas raamatraamatuid käsitsi ümber kirjutades koidust ehani, kuus päeva
nädalas. Töökas, hea väljaõppe saanud munk suutis valmis kirjutada neli
lehekülge päevas ehk kuuepäevase töönädala jooksul umbes 25 lehekülge. Aasta
kogutoodanguks teeb see 1200-1300 käsitsikirjutatud lehekülge. Pool sajandit
hiljem, 1500 aastaks, olid mungad, kelle koguarv Euroopas ulatus mõnede
hinnangute kohaselt kaugelt üle 10 000, töötuteks jäänud. Nende asemele
oli tulnud väga väike seltskond ilmalikke kunstkäsitöölisi.“ …ja mis seal sala,
nüüd on ka kunstkäsitööliste töö otsa saanud. Ajad on jälle muutunud. Tööd ka.
Muutus jätkub: „1900 aasta paiku oli New Yorkis 100 000
hobust. Londonis oli 1900 aastal 11 000 hobusega voorimeest“ (…) „Iga
hobustega seotud ettevõtmine õitses“ (…) „1912 aastaks oli New Yorgis autosid
hobustest rohkem ja 1917 aastal tegi linna hobutramm viimase sõidu. Niisiis, 12
aastaga võis ettevõtja tipust alla kukkudaja üle poole oma käibest kaotada.
Veel viis aastat hiljem oli ta pankrotis ning kõik tema teadmised, tööalased
sidemed ja oskused olid muutunud täiesti väärtusetuks. Kui te ei suuda ette
aimata, kuidas tehnoloogilised muutused teie ettevõtet või ärisektorit mõjutada
võivad, ega vastavalt reageeri, võib see teie ettevõttele saatuslikuks saada.“
„Kui 1900 aastate algses juhtus olema mõni tüüp, kes hobuste
hooldusega raha kokku lükkas ja tähele pani, et tänavatele on ilmunud mingid
uuenduslikud trammid, võis ta endamisi naeru kõhistades mõelda, et sedasorti
transport on lihtsalt üks mööduv moeröögatus. Lõppude lõpuks oli hobuseid ju
transpordiks kasutatud aastatuhandeid.“ (…) „Võib-olla muutus ta kurjakski, et
asjad nii olid läinud, ja hakkas ootama, et riik kuidagi sekkuks“ (A. Dib
„Üheleheküljeline turundusplaan“ ÄP 2020 lk 238). Ehhee, kas ainukene püsiv (muutumatu?)
motiiv inimmõtlemises on see, et kui minu äri õitseb, siis tuleks riigil
sekkuda ja areng pausile panna. Vale mõte. Need kes kiiresti uude valdkonda
hüppavad on eelisolukorras, hobused … Kena nostalgia.
Inglise
postiameti peainsener W. Preece parlamendile:“ Mul on üks selline oma
kabinetis, aga pigem uhkeldamiseks. Kui ma tahan saata sõnumit, siis kasutan sumistit
või saadan teate jooksupoisiga.“
„Nende
valearvestuste üks põhjusi oli kujutlusvõime tavapärane allajäämine
radikaalselt uue tehnoloogiaga silmitsi seistes. „ (J. Gleick „Informatsioon“
Imeline Teadus 2014 lk 196).
Nagu hoomate, siis teame mõnda isikut ajaloost vaid tema … kujutlusvõime puudumise tõttu. Alati on kaks võimalust.
Paul Romer: „Iga põlvkond on tunnetanud piire, mida
takistasid ressursside lõplikus ja soovimatud kõrvaltoimed, kui ei tuldaks
välja uute … ideedega. Ja iga põlvkond on uute … ideede potentsiaali
alahinnanud. Meile jääb alatiseks hoomamatuks, kui palju ideid jääb avastamata
… Vähe sellest, et võimalused lisanduvad üksteisele – nad ka paljundavad
üksteist.“
„Võib-olla on kõigist ideedest kõige tähtsamad metaideed – ideed
selle kohta, kuidas toetada teiste ideede loomist ja edastamist … Kahte asja
võib … julgelt ennustada. Esiteks: XXI sajandil saab juhtivaks riik, kes
rakendab sellist innovatsiooni, mis toetab tõhusamalt uute ideede loomist
erasektoris. Teiseks: seda laadi metaideid leitakse.“ (A McAfee, E.
Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018 lk 101/102)
Hm, milline on meie teiega metaidee? Ei tule meelde? Pole
mõelnud? Kas näiteks mingi kuriteo karistuse tõstmine kaheteistkümnelt aastalt
viieteistkümnele? Või „riigimajad“ (uh milline kolesõna, umbes nagu vangimaja)?
Ilmselt pole need metaideed, need pole isegi ideed vaid tegevuste teesklemine.
Punkt.
Teine võimalus: Reguleerime uuenduse lukku: „Kui autode
populaarsus 19 sajandi lõpus kasvas, esitas Pennsylvania Farmerita Autovastane
ühing reeglid: „Juhul kui hobune keeldub teel autost möödumast, peab autoomanik
oma auto lahti monteerima ja autoosad põõsastesse peitma. külavaheteedel liikuvad autod peavad iga
miili tagant hoiatusraketi õhku tulistama ja seejärel ootama kümme minutit kuni
tee tühjeneb.“ Pennsylvania seadusandlus ei lasknud esildist läbi, nagu seda
näha ka selle järgi, kui harva inimesed oma autosid hobuste ees osadeks
võtavad.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 96).
Mulle tundub, et haridussüsteem (milline hirmus tööstuslik,
krigisev, kolisev termin), mis peaks olema tegelikult harituse puu/tee,
paljundab just seda teist võimalust ehk vanavara lattutootmist. See tähendab,
et me jääme arengus, tööoskustes ja õnne taotlemise konkurentsis kehvale
positsioonile. Me tekitame administratiivselt endale kehvema olukorra, sest
tulevik tuleb niikuinii … Teiste (krapsakamate, metaideeliste) jaoks lihtsalt
varem
Kurb?
Seda küll, kuid nüüd on areng saanud päris uue hoo sisse ja seda ei suuda
administratiivvõim enam kontrollida. Õigemini saab administratiivvõim küll
kontrollida, kuid ainult pisikest osa sellest kihavast ja arenevast
substantsist, millest moodustub tehisintellekt ja kõik sellega kaasnev.
Veelgi täpsemalt väljendades (Lk 75): „Huvitaval
kombel ei muuda tootmise viimine kulude kärpimiseks väiksemate kuludega
riikidesse – mis on lihtsalt veel üks kärpimise vorm – süsteemi ennast ega
paranda tootmisprotsessi. Mõni nimetab seda „raiskamise odavamaks muutmiseks”,
kuna olemuslikult see asjade tegemise viisi ei muuda.” Just seda see on – raiskamise
odavamaks muutmine.
Siinkohal oleks paslik täpsustada, et
tehisintellekti esialgu arendamine ja siis areng on lihtsalt evolutsiooni jätk
nagu kommenteerib J. Lovelock. Kuid kuidas seda kasutada avalikus teeninduses
(see ei ole kirjaviga) on omaette küsimus. Vahel administratsioonid ei saa aru,
keda nad teenindama peavad, millisel määral ja millises vormis.
Üks näide: „2011 aastal avati San Fransiscos apteek, kus
apteekrit asendab robot. Kui Inimene külastab apteeki, saab robot mõne
sekundiga kätte tema retseptid, info teiste tarvitatavate ravimite ja
võimalikke allergiate kohta. Robot teeb kindlaks, et uuel rohul pole
ebasoovitavaid koostoimeid teiste ravimitega ja klient pole selle toimainete
suhtes allergiline ning väljastab alles seejärel ravimi. Esimesel aastal
väljastas robotapteeker kaks miljonit
retseptiravimit, ilma et ta oleks kordagi eksinud. Kui võtta aluseks kõik
retseptid, eksivad lihast ja luust apteekrid keskmiselt 1,7 protsendil
juhtudel. Ainuüksi USAs tähenda see üle 50 miljoni ekslikult väljastatud
retseptiravimi aastas.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk
330). Vahva, eks ole? Lahendus paljudele probleemidele (ka meil).
Niisiis on meil kaks lahendust, üks
täisautomaatne/intelligentne, tänapäevane lahendus, ja teine uskumatult ebaintelligentne
ja puitunud lahendamatus. Mis on sellel näitel pistmist administratiivkrattide
kasutamisega? Täiesti otsene, niikaua kuni tehisintellekt ennast ise veel ei
ravi ega arenda, niikaua arendavad neid inimesed. Nagu kirjutab J. Lovelock
„Novatseen“ (PM 2020 Lk 100): „Nagu olen öelnud, saavad meist küberorgide
vanemad, sünnitus juba käib. Seda on tähtis meeles pidada. Küberorgid on
sellesama evolutsiooniprotsessi tulemus, mis on loonud meidki.“ Siinkohal ei
peaks meie teiega mure olema seotud mitte tehisintellektiga, vaid
ebaintelligentse, eluvõõra administratiivsüsteemiga, mis ei loo tegelikult
tehisintellekti vaid pelgalt administratiivkratte. Vaat selline lugu.
Kui nüüd keegi arvab, et mis neist administratiivkrattidest ikka halba võib sündida, siis tuletagem meelde hr Joseph-Ignace Guillotin´i (arst, poliitik ja surmanuhtluse vastalise) lugu. Tema ju esitas idee uuelaadse (peaaegu automatiseeritud) pea kehast eraldamise maina kasutuselevõtuks. Idee autori eesmärgiks oli luua humaanne hukkamisviis võrreldes kirve või mõõgaga nüsimisest. Kuid kui see omaaegne "imerobot" sattus ebaintelligentse administratiivvõimu kätte, siis muutus humaanne idee massihävitusrelvaks. Niipalju siis head tegemisest. Just seepärast tuleb (NB! Kindlas kõneviisis) administratiivsüsteemid kõigepealt muuta intelligentseteks (ise otsustavateks ja vastutavaks), et need saaksid luua intelligentsusel alusel tehisintellekte. Ebaintelligentsel alussüsteemile loodud tehniline süsteem on oma olemuslikult administratiivkratid, selle kõige halvemas mõttes.
Nagu formuleeris S. Hawking „Lühikesed vastused suurtele küsimustele“ Pegasus 2018 Lk 192): „Kui leiutasime tuletegemise, keerasime korduvalt kokku mõne käki, enne kui leiutasime tulekustuti. Võimsamate tehnoloogiate, nagu tuumarelvade, biosünteesi ja arengud tehisintellektiga tegeledes peaksime plaanid aegsasti paika panema ning püüdma kõik juba esimesel korral õigesti teha, sest rohkem võimalusi ei pruugi meil tulla. Meie tulevik on võidujooks üha võimsamaks muutuva tehnoloogia ja tarkuse vahel, millega seda kasutame. Veendugem, et võidaks tarkus.“ Kõik see käib täiel määral ka avaliku teeninduse kohta tulevikuteel - veendugem, et võidaks tarkus
Lk
25 „Seadus on selline: iga projekt mis on jagatud piisavalt väikesteks ja
etteaimatavateks osadeks, on võimalik teoks teha peaaegu ilma rahata. Jummi
Wales juhtis tillukest Wikipedia meeskonda, mis tegi lõpu kõigi aegade
suurimale teatmeteosele. Ja peaaegu kõik nad töötasid tasuta. „Encyslopedia
Britannica“ sai alguse 1770 aastal ning seda hoiab töös enam kui sada
täiskohaga töötavat toimetajat. Viimase 250 aastaga on entsoklüpeedia loomine
ja toimimine maksma läinud arvatavalt enam kui sada miljonit dollarit.
Wikipedia seevastu on palju suurem, oluliselt populaarsem ja käib
märkimisväärselt rohkem ajaga kaasas ning loodi peaaegu tasuta. Keegi poleks
seda suutnud teha omaette. Isegi mitte tuhandepealine meeskond. Kuid jagades
artiklite arendamise miljoniteks ühelauselisteks või ühelõigulisteks
projektideks, kasutas Wikipedia ära nn mehhaanilise türklase seadust. Selle
asemel, et tugineda käputäiele hästimakstud inimestele, kasutades vaid nõrgalt
koordineeritud miljonite asjatundlike inimeste tööd, kes kõik hea meelega
tervikusse ühe pisikese osakese panustavad.“
Lk
27 „Internet on muutnud valgekraede töö millekski Egiptuse püramiidide
ehitamise sarnaseks. Keegi ei suudaks üksi kogu kupatust valmis ehitada, aga
kõigile on jõukohane vinnata kohale üks tellis“.
A McAfee, E. Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018
PS. Vellole ...
No comments:
Post a Comment