Wednesday, August 21, 2019

Musta tähe/augu sünd: V4 Ülekaalukas huvi lepingut rikkuda?



Kui „ennaktempo“ rahustamise puhul sai Kõrgeima Võimu kandja  kasutada oma suverääni õigust hääletades esialgu logistiliselt Läti kasuks ja siis Poliitinimeste tuima kokkulepete eiramise vastu, siis juhul, kui vastastikku sattuvad Riik ja ettevõtja on lood keerulisemad. Ebavõrdsemad. Tähendab ettevõtja jaoks keerulisemad ja ebavõrdsemad, sest ta seisab üksi vastakuti Riigiga. Selles üksinduses  ei saa teda aidata ei Kõrgeima võimu kandja ega ka Õiguskantsler. Ettevõtja peab maksma kinni nii Riigi poolt tekitatud lepingute ennetähtaegselt lõpetamisest tekkivad kulud, kui ka  vaidluskulud Riigikohtuni välja, mille tulemusel ta saab teada et …
Aga arutame asja järjekorras. Ja arutame sellepärast, et meie teiega tunneksime edaspidi ära Riigi poolsed juriidilised õiguse nihutamised, mis on tegelikult Riigi tehtud vigastest (või hoolimatutest) otsustest tulenevast vastutusest kõrvalehiilimine. Nii isiklikust- kui riigivastutusest. Kui Kõrgeima Võimu kandja seda ei aktsepteeri, siis peab Riik oma tegevust korrigeerima. Küsimus ei ole juuras, see on jura, vaid usaldussuhtes ühiskonnas.
Juunis saime teada, Kohtuvõimu lõplikust otsusest, et majandus-ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) lõpetas Edelaraudtee AS-iga 2009. aastal sõlmitud reisijateveo avaliku teenindamise lepingu alates 2014. aasta 1. jaanuarist õiguspäraselt.
Kohtuvõimu hinnangul toetas lepingu ühepoolset ennetähtaegset lõpetamist oluline avalik huvi võtta vananenud reisirongide asemel kasutusele uued rongid. Vaat selline lugu.
Võtamegi järgmise riigiõigustuslikkuse näitena  Kohtuvõimu  nimetatud otsuse. Olemuslikult, oli tegemist Riigi poolt reisijateveo lepingu ennetähtaegse lõpetamisega kuid …ülekaaluka avaliku huvi viigilehe varjus. Kuid nimeta, kui kirjanduslikult või kaunilt tahes, tõsiasi jääb tõsiasjaks, leping lõpetati aasta enne selle tähtaega, sest Riik oli teinud lihtlabase planeerimisvea. Ning jälle nagu „ennaktempos“ aktsiiside tõstmisel kehtivat lepet rikkudes, sai Riik riigiõigustuslikult õiguse ka ühepoolselt raudteevedajaga lepingut lõpetades. Seega tekkib meil juba Riigi lepingupidamatuse osas teatud muster. Tegelikult on selles mustris ka teisi kilde või killukesi, kuid ärgem ajagem asja liiga keeruliseks. Meie teiega see vaidlus eriti huvitanud ei ole … justkui kõrvaline asi, aega ka ei ole süveneda, nii et … jätame vahele. Kuid tuletagem meelde, et ükski Kohtuvõimu otsus ei ole lihtsalt otsus, vaid killuke meie Põhiloo muutuvosasse, mille alusel tehakse kõik järgnevad otsused. Kuna iga otsus saab Põhiloo osaks, kui pretsedent, siis ei või meie teiega iial teada, millal ja kus otsus „mis meid ei puuduta“, meid siiski mingis situatsioonis meid teiega salakavalalt „kannist“ näksab. Valusalt.
Seepärast on tähtis jälgida, et me oma Põhiloo asemel ei jutusta (mugavusest ja laiskusest) edasi kaheparagrahvisisest Põhiseadusest. Tegelikult on murettekitav, et riigiõigustuslik vaatepunkt on muutumas nii valdavaks, et me isegi ei saa enam aru, et Riik tegi midagi põhimõtteliselt valesti. Sest lepingust ühepoolne taganemine ning valik selle ilusaks „rääkimise“ või selle hukka mõistmise vahel on põhimõtte küsimus. Vahe mainitud kahe juhtumi vahel on selles, et kui aktsiistõstmise kokkuleppest Riigi ühepoolsel taganemisel kasutati riigiõigustuslikku süsteemi tuginedes sellele, et kui Seadusandja enda vastuvõetud seadusi ei riku siis on demokraatlik riigikord ohus, siis reisijateveo puhul kasutatakse teist lemmiknippi. Selles põhjendades Riigi planeerimisvigadest tulenevat konkreetse lepingu ülesütlemist ülekaaluka avaliku huviga.  Vaatame, siis kuidas see juhtum tavainimesele paistab ja kuidas seda riigiõigustuslikult käsitleti. See juhtum on lihtne nagu esimese klassi matemaatika, siin pole vaja isegi kasutada ei Eukleidese geomeetriat ega loomingulist raamatupidamist.

Viisaastak nelja aastaga?

Kui Vaheriigi ajal võis lehest sageli lugeda eduraporteid „Viisaastak täideti nelja aastaga“, siis pidi see näitama tegijate novaatorlust, mis tegelikkuses oli tihti statistiliselt uut moodi ümber pakitud vana. Ilmselt on sellest ajast mingid sugemed imbunud tänapäevasesse riigimajanduslikku planeerimismudelisse. Mäletan küll oma professorit, kes vangutas pead „plaani ennetähtaegse täitmise“ üle, sest kui loogiliselt võtta, siis perfektselt planeeritud süsteemis oleks iga „ületoodetud ühik“ … jääde. See ei leiaks kasutamist, või ei leiaks valmimise ajal kasutamist. Nii, et kõik „ennetähtaegne“ ja „üleplaaniline“ on hea planeerimise korral kasutu ressursi raiskamine. Kuid eks Vaheriigis olidki mõisted ja nende sisu nihkes. Meil …
Niisiis, meie „neli viies“ nägi välja niimoodi, et kaks osapoolt sõlmisid lepingu reisijateveo teenuse osutamiseks 2010-2014, koos kohustuste ja õigustega. Seega lepingu kehtivusajaks nähti ette 5 aastat. Lihtne. Ettevõtja planeerib oma töö 5 aastaks ja Riik planeerib oma tegevusi ja investeeringuid 5 aasta jooksul niimoodi, et lepingu lõppedes on tal olemas kas uus operaator koos uute rongidega või  „oma“ uued rongid ja välja valitus operaator reisijateveo teostamiseks. Siiani on kõik korrektne ja arusaadav. Edasi läheb keeruliseks (või ülbeks, hoolimatuks?) Nimelt Riik ei osanud niigi lihtsakest lepingut täita, et oleks uued rongid tellinud uue lepinguperioodi alguseks ja tegi millegipärast tootjaga lepingu, et rongid saabuvad kohale 2013 ja liinivedu algab 2014 st aasta enne kehtiva lepingu lõppu. See, et uued rongid telliti oli suurepärane, see parandas tunduvalt ühistranspordi (ÜT) kuvandit ja reisijate mugavust. Kuid oli selge, et kahed rongid ei saa üheaegselt aasta jooksul raudteed ummistada. Mida teha? Nagu aru saate visati eravedaja leping ühepoolselt prügikasti ja Riik asus ise ennetähtaegselt uhkelt opereerima sõitjateveo teenust (ilma avaliku hanketa). Nii ahvatlevad porknad olid, et asus ise rongijuhiks, ei usaldanud kedagi teist teenust pakkuma. Senisel lepingulisel vedajal lõigati üks aasta lepinguperioodist maha. Tehti seda räigelt, halastamatult Kaheparagrahvilise PS-e mõlema paragrahvi jõuga. Mis siis niimoodi  juhtus? Kas Riik ei osanud lepingut lugeda? Oli tegemist hoolimatusega või lihtsalt eksimusega? Ei tea  ilmselt segu nendest kõigist pluss veits eputamissoovi, kuid tõsiasi on, et Riik eksis oma planeerimisarvestustes 20%, kuid ei asunud oma viga parandama, vaid püüdis tagantjärele riigiõigustuslikult seadustada oma lepingust taganemist.  Niisama lihtne see lookene ongi, kuid …

Lihtne lugu, aga …keeruline

Kui asja arutelu Kohtuvõimu kätte jõudis, siis tõdeti, et see ei ole üldse lihtne kahepoolsest lepingust ühepoolne taganemine, vaid ettevõtja tobuke ei olnud õigesti lugenud Kaheparagrahvilist Põhiseadust. Kokkuvõttes ilmnes, et Eesti Vabariigi ja Edelaraudtee AS vaheline leping oligi mõeldud mitte niivõrd veoteenuse tagamiseks, vaid ettevõtja kasutamiseks „augutäitena“ tühjal teenuste pakkumise turul. Kuna raudteeteenuse turg oli tühi (loe: keegi ei tahtnud oma rongidega tulla kahjumit tootvale turule), leidis Riik hea lahenduse, mis nägi ette oma rongide tellimise ning sellele vedaja leidmist hanke kaudu. Tubli. Hea mõte.  Seekord sujus rongide hange siiski nii libedalt, et Riik unustas uute rongide valmimistähtaja osas pidurit tõmmata ja põrutas vanale lepingule tagant täie hooga sisse. Omamoodi ahelavarii nagu „ennaktempos“ aktsiiside tõstmisel. Seega esitas Riik 2012 Edelaraudtee AS-ile  võlaõigusseadusele viidates teate lepingu erakorralise ülesütlemise kohta alates 1. jaanuarist 2014. Kuid vaadake, kui administratsioon elab aastaeelarvest aastaeelarveni, mida ta meie käest saab, siis ettevõtja niimoodi ei saa, tema jaotab oma kulude, tulude  ja investeeringute mahu kogu lepinguperioodile. Kui leping keset kehtivusaega ülesse öeldakse, siis on see sama kui pooleli majaehitus, mingil perioodil on kulud ja lõpus tulud. Oled teinud kulutused karkassi püsti pannud nokitsed juba sisetööde kallal ja siis ütleb tellija, et ma tellisin kiirkorras ja soodsalt pakettmaja, jätame selle ehitusvärgi pooleli, võta see maja ja vabasta plats, mis tähendab, et kasum jääb samata ja tekkivad lisakulud äri kokkupakkimiseks.  Elementaarne.
Mis aga imestama paneb on see, et Riik  selgitab ülesütlemisteates täiesti süüdimatult, et 18.06.2009 kuulutas Elektriraudtee AS välja rahvusvahelise riigihanke elektri- ja diiselrongide ostmiseks. Hanke tingimuste kohaselt pidi hanke võitja viimase diiselrongi üle andma hiljemalt 1. jaanuaril 2015. Sellised olid täiesti korrektsed hanketingimused. Kuid siis läheb protsess lappama, sest hankemenetluse tulemusena selgus, et tootja on võimeline Elektriraudtee AS-i varustama vajaliku koguse uute diiselrongidega alates 1. jaanuarist 2014. Ups! Hankemenetluse tingimuste kohaselt (NB!)  pidi hanke võitja viimase diiselrongi üle andma hiljemalt 1. jaanuaril 2015 ja „siis selgus“ et tootja on võimeline varustama Riiki vajaliku koguse uute diiselrongidega juba aasta varem. Kui hanketingimused määrasid valmimisajaks ja kehtiv leping vedajaga oli 2014 a lõpuni, siis miks irduti hanke tingimustest ja kehtivast lepingust vedajaga? Muidugi võib targutada ka selle üle, et „hiljemalt“ 1.01.2015 katab ka 1.01.2014, kuid see on juba trikitamine. Ülbus? Karistamatus? Ükskõiksus? Ilmselt kõik need, kuid eelkõige see, et poliitinimestel  puudub isiklik vastutus oma tegude tagajärgede eest.
 Muidugi,  oleks Riik ronge ka varasemaks võinud tellida, kuid siis oleks sellesse protsessi pidanud olema kaasatud ka juba toimiv vedaja. Ehk normaalse asjaajamise korras oleks juba sel momendil oleks pidanud alustama läbirääkimisi olemasoleva vedajaga. Kui oleks pooli rahuldav lahendus leitud, siis oleks Riik saanud hankijaga varasema tähtaja kokku leppida. Kui ei,  siis tellimagi uued rongid nii nagu hanketingimused ja veoleping ette nägid 1.01.2015. Millegipärast tundub normaalne lepingutaustav käitumine Riigile  liiga … ebanormaalne. Antud juhu, kui heita kõrvale kogu ilukõne, siisl võime tõdeda, et Riigi selline käitumine oli mitte ülekaalukas avalik huvi, vaid ette planeeritud, pahatahtlik lepingu rikkumine.
Riigiõigustuslik seletus, et kõnealuses vaidluses toetas lepingu ühepoolset lõpetamist oluline avalik huvi võtta Edelaraudtee AS-i vananenud reisirongide asemel kasutusele uued rongid on päris pöörane. Kas  sellest tuleneb, et lepingurikkumine ongi ülekaalukas avalik huvi? Või tellija tegevuse planeerimissaamatuse tagajärg on ülekaalukas avali huvi? Kas kahju tekitamine teisele lepingu osapoolele on ülekaalukas avalik huvi? Kas tõesti? Mis aga puudutab väidet, et lepingupooled olid selle võimalusega juba lepingu sõlmimisel arvestanud, siis jääb see mõte hämaraks, sest siis oleks see „arvestus“ mingil moel avaldunud ka lepingus. Kuid seda pole. Muidugi on võimalik, et Riigil oli lepingu sõlmimisel see enese jaoks „arvestustes“ olemas, kuid teisele osapoolele sellest ei teatanud.

Kuid õpime uusi ärinõkse edasi.

Kohtuvõim selgitas, et Riik ei vabane avaliku ülesande andmisega erasektorile vastutusest avaliku ülesande, sealhulgas reisijateveo täitmise kvaliteedi eest. See on väga õige ja tähelepanuväärne selgitus, … kuid ühekülgne. Kohtuvõim oleks pidanud viitama ka ühele teisele vastutusele, nimelt sellele et Riigil on vastutus ja kohustus olla usaldusväärne ja teha oma lepingud partneritega niimoodi, et need oleksid vastavuses osapoolte huvidega. Kuid selle asemel, et juhtida Riigi tähelepanu planeerimisvastutusele ja lepingukorrektsusele õpetab Kohtuvõim, kuidas tulevikus veelgi lõdvema (mittesiduva)lepinguvormiga edasi talitada. Nimelt on Kohtuvõimu arvates  oluline, et liiga ranged halduslepingu lõpetamise piirangud või hüvitamiskohustused ei tohiks ülemääraselt takistada reisijateveo kvaliteedi parandamist. See on kõrgema taseme lubatäht Riigile, rikkuda kõikvõimalikke lepinguid, kõikvõimalikul moel, vabalt valitud ajal. Nüüdsest lugupeetavad ettevõtjad passige peale, kui sõlmite lepingu Riigiga, võite ülekaaluka  tõenäosusega osutuda ülekaaluka avaliku huvi ohvriks.

Riikliku tüssamise meistriklass?

Kuid miks Dr Riik siis sõlmib selliseid lepinguid? Kas see tähendab et riigil on õigus turgu mitte uurida, analüüsida? Või ongi lihtsalt õigus petta? Antud juhul oli situatsioon nii lihtsake et lihtsamat on raske ette kujutada. Leping ei olnud ju tingimuslik, vaid ajaperioodiline, kuid  Riik arvas, et  lepingu ennetähtaegne ülesütlemine oli õiguspärane. Kummaline.  Sellest kumab vastu samasugune skeem nagu „ennaktempos“ aktsiiside tõstmisel: tahame lõpetame lepingu, sest meil on õigus, sest meie oleme Riik. Selleks et „oma õigust tõestada“ on administratsioon välja tulnud konstruktsiooniga, et lepingu ühe punkti esimene lausepool viitab, et lepingus võib olla veel kokku lepitud olukordi, mil võib lepingu ennetähtaegselt üles öelda. Niisiis, leping kui mõistatus, mitte poolte vaheline tegevusjuhis? Tõsiasi on, et ükskõik millist lauset juppideks hakkides võib leide viiteid millelegi, mida seal ei ole olnud, ega isegi kahtlustatud. Kui hakkida veel sõnad silpideks siis leiab veel mitmeid kavaluisi, kuidas lepingupartnerit tüssata. Sama hästi oleks võinud põhjenduseks tuua selle, et oli kehv ubinasaak.
Kuid tegelikkuses mingi kokkulepitu mõtte muutmiseks vaja midagi poolitada, aitab ka kirjavahemärgist. On ju lause: „Tappa, mitte armu anda.“ ja „“Tappa mitte, armu anda“  sama sõnadejada, kuid koma nihutamisega muutub mõte (ka tulemus) täielikult.  Nii, et kui me hakkame lepingu lauseid hakkima, siis saame lepingu, mis pole leping. Nii suurte lepingute koostamise puhul on alati tegemist ka kehakeele lugemise, varjudemängu ja poliitilise jääaja või sulaga. Läbirääkimistel räägitakse erinevaid jutte ja muidugi püüavad kõik seda enda poole kasulikumaks kallutada, kuid need on läbirääkimised. Fikseeritud leping on midagi muud, see on kindel majakas. Seega pelgalt mõte sellest, et ettevõtja oleks pidanud teadma et on veel võimalusi kuidas teda tüssata, näitab lihtsalt Riigi ülimat ülbust ja … karistamatust. Riigi tagantjärele otsitud väide, et kuigi  kaebaja vana veerem vastaski tehnilistele nõuetele (NB!), ei vastanud see kuidagi avaliku teenuse kvaliteedi vajadusele, näitab veelkord Riigi ebakompetentsust lepingute sõlmimisel. Miks siis ometi sõlmiti leping, mis „ei vastanud avaliku teenuse kvaliteedi vajadusele“. Kuid sellist „uut vajadust“ lepingus ilmselt kirjas ei olnud, sest siis oleks Riik täiesti legaalselt saanud taganeda lepingust, kuna teenuseosutaja teenus ei vastanud kokkuleppele. Nii palju vassimist, valetamist, egotripi,  planeerimisvea ja lepingukoostamise puuduliku oskuse pärast?  Oleks võinud ausameelselt tunnistada: „Vabandust, eksisime“, selle asemel et valjuhäälselt hõisata „Tüssasime, paras sulle“ 
Just seepärast tuleb nõustuda vedaja seisukohaga, et lepingu ülesütlemine oli õigusvastane, kõik need tagantjärele põhjendused (mitte  põhjused), et  kaebaja veerem ei vastas nõuetele on kunstlikud ja tagantjärele otsitud. Veelgi enam on ülevõlli need Riigi põhjendused, mis võrdlevad vanu ja uusi ronge. Pole midagi võrrelda. Teenindusleping sõlmiti kindlaks ajaks kindla kvaliteedi alusel ja see, et kunagi saab Tartusse võib-olla reisida mugavalt teleportatsiooni abil, ei puutu üldse kehtinud lepingu Riigi poolset rikkumist. See võrdlus on vaid üks illusionistlik vahend tüssamise läbiviimiseks. Tegelikult on Riigi isegi riigiõigustustuslikult  otsitud väited nõrgad ja viitavad vaid ühele, et Riigil polnud lepingut üles öeldes esile tuua selliseid kaalutlusi, millega poleks saanud arvestada juba lepingut sõlmides. Täiesti selge Riigi tehtud planeerimisviga. Kuid nii nagu „ennaktempos“ aktsiisitõus põhjustatud ahelavariiga, ei arutanud Kohtuvõim ka vedajaga lepingu ülesütlemise juhtumis, mitte seda, kes ja miks põhjustas ahelavarii, vaid seda, kas viimase auto numbrimärk oli porine või mitte. Kogu ahelavarii põhjus st Riigi, kui suurema ohu allika, äkkmanööver oli ju avarii põhjuseks. Kuid sellest ei tulnud juttu. Polnud ilmselt oluline.

Mõistlik, piisav ja tõenäosusteooria

Nii ongi Kohtuvõim leidnud, et Riik on ülesütlemist põhjendanud mõistlikult ja piisavalt ning tema kaalutlused on vigadeta. Hm, huvitav õppetund, mida soovitan meelde jätta. See tuletab natukene meelde minu tudengipõlve tõenäosusteooria eksamit. Peab ütlema, et see oli üks päris keerukas aine, mis vajas nii valemite meeldejätmist, kui ka taipu. Kuid nii nagu igal alal on ka sellel oma alustõed. Näiteks võib tõenäosus olla nullist üheni. Tõenäosusteoorias on igale sündmusele omistatud toimumise tõenäosus, mis on reaalarv vahemikust nullist üheni.  Ütleme niimoodi, kui seda põhitõde ei tea, siis pole suurt tõenäosust, et eksamil läbi saad, aga … Meie ülilahedas grupis oli uskumatu kooslus andekatest ja ilusatest inimestest (muide ka üksteist aitavatest), kus juhtus mõndagi huvitavat. Mäletan, et sellel eksamil püüti küsimusi sisse ja välja smuugeldada ning õigeid vastuseid läbi ülemise ukseklaasi näidata. Vaadake, ega kõrghariduse omandamine pole ainuüksi mingi tuim rügamine, nagu selgitas mulle nutikas kolleeg. Seda ka, kuid põhiline oli omandada oskuseid kuidas igaüks eraldi ja kõik koos edukad oleksid. Mingis statistikaeksamiks valmistusime nagu kuulipildurid, kõigil olid spikrid peidetud suurte pastakate mustriossa ja neid oli igaühel tosina jagu. Miks seda tehti? Esiteks on spikri kirjutamine ise juba õppeprotsess, mis harilikult muudab spikri kindlustuspoliisiks närvikrambi puhuks, mitte tõsiseks eksamivahendiks. Teiseks, ma ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kes ei pabistaks, kui tal on vaja närvilises olukorras soravalt ette vuristada poolteist lehekülge statistilist valemit (mille loogikast ta midagi aru ei saa). Seega see inimlik mälupuudus tuli ületada nutikusega. Ah jaa, õppejõud oli meid paigutanud veel külitsi tema suhtes, et mingeid „kintsupealt“ spikerdamisi poleks. Inimlik nutikus teadagi … ületas kõik sedasorti kaitseabinõud. Kuid tõenäosuseksami sooritamine oli tõeliselt märgiline, ütleme niimoodi, et paljud meist ei saanud sellest lihtsalt aru. Sel ajal, kui meie püüdsime oma teadmisteriismed ja hookus-pookused kanaliseerida eksami edukasse sooritamisse, siis  meie kena kaaslanna läks „liimist lahti“ ja tuiutas tühja paberit tühja pilguga. Pikalt. Lootusetult. Siis küsis õppejõud, milles asi. Piiga maigutas paar korda ja ütles et „Eee .. ma ei saa ülesandest aru, vee lvähem oskan vastust pakkuda.“ Aus vastus olukorrale. Kuid õppejõud ei jätnud jonni, pakkudes päästvat „õlekõrt“,   küsides, et hea küll küsime siis midagi lihtsamat“. Siis küsiski õppejõud selle põhiküsimuse ehk milline on sündmusele omistatud toimumise tõenäosuse vahemik? Meie nüüd teame, et see on reaalarv vahemikust nullist üheni. Ka piiga nägu lõi selle peale särama (ilmselt meenus talle midagi) ja ta teatas (ilmselt kvantmehhanikale või oma elukogemustele toetudes), et nullist … lõpmatuseni. Selle peale, käis kõigil teistel saalis olijatel külm jutt ihust läbi. Tõenäosus eksamil läbi saada oli sellega muutunud nulliks.  Ilmselt oli ka õppejõul samasugused tunded, sest ta tuiutas natukene vastajat, võttis siis matrikli ja tegi sellesse hoogsa märke. Kui mina oma rahutu rahuldavaga, mis oli minu jaoks ülirahuldav, saalist välja sain siis … Sain megaüllatuse osaliseks, kolleeg oli saanud eksami tulemuseks …“5“. Milline oli selle hinde ja vastuse seos jäi mulle hämaraks, kuid selle tõenäosus oli täielik null.  Vaat selline lugu tuli meelde kohtuotsust „tuiutades“ sest nii nagu reaalsuses oleks tõenäosuses lõpmatuse eest pidanud saama lõpmatult pika järeleksami, sest selline vastus oli tõenäosusteooria algtõdede kõige elementarsem mittetundmine, siis sama oli ka kohtu otsusega. Kuid nii nagu minu õpingutekaaslasel vedas (õnneks) õppejõuga, nii vedas ka Riigil kohtuga. Nojah, tõsi küll ega tudengi uitvastusest tõenäosus lõpmatuks ei muutu ega kohtu otsusest ka autu käitumine ausamaks, kuid … Kuid kui tudengil polnud tõenäosusteooriaga elus midagi peale hakata ja see oli vaid kentsakas ebatõenäolisuse näide, siis Kohtuvõimu otsused elavad edasi ja moodustavad meie elu aluseks olevas Põhiloos muutuvosa kindla osa. Aegade lõpuni. Vaat see on ohtlik.
Niisiis kasutades Kohtuvõimu arvamust, võime küsida, et kui põhjendused on riigiõigustuslikult „piisavad“, kas siis on lepingu rikkumine … seaduslik? Riigiõigustuslikult seaduslikud? Vaadake, põhjendused võivad ju olla mõistlikud ja piisavad, kuid  asjaolud, mis viisid lepingu ühepoolsele (pahatahtliku, hoolimatu, üleoleva) ennetähtaegsele lõpetamisele olid seotud Dr Riigi planeerimisvigadega.  Kas 20% planeerimisviga kontrollitud keskkonnas on normaalne? Mõistlik ja piisav, et lepingut rikkuda? Kindlasti mitte.

Nõudes kvaliteeti, mida polnudki nõutud.

Kuid Kohtuvõimu riigiõigustuslike otsitud argumentide kaskaad jätkub. Kohtu arvates see, et kaebaja rongid vastasid tehnilistele miinimumnõuetele, ei muuda huvi teenuse kvaliteedi parandamise vastu ebaoluliseks. No see on argument vallast, et hommikuti tõuseb päike. Loomulikult peab Riik kas ise või lepingute kaudu tegelema (pidevalt) pingutusi teenuse kvaliteedi parandamiseks (mida Riik ka tegi planeerides uute rongide ostu), kuid Kohus oleks pidanud siinkohal tegema märkuse hoopis Riigile, et tema kohustuseks on ka lepingukvaliteedi parandamise eest hoolitsemine. Ka see ei ole ebaoluline. Vastupidi, kui Riik ilmutab huvi vaid mingite üksikute teenuste kvaliteedi parandamisele, lõhkudes samal ajal lepinguoskamatusest turgu, siis on see vastutustundetu ja lubamatu ning viib üldise teenuse kvaliteedi alla (hinnad üles) kogu turul. Kuid kohus ponnistab riigiõigustsulike väidetega edasi väides, et haldusülesande üleandmine erasektorile ja eraettevõtja kasuarvestus ei tohi muu hulgas takistada vananenud taristu asendamist uuega.  See väide on jällegi tsüklist „Päike tõuseb!“ Kuid kui loodusseaduste järgi tõuseb Päike näiteks kell 6.00, siis ei saa planeerida päikesetõusu vaatluse algust tund aega varasemaks, seda enam lobajutuga panna Päikest tund aega varem tõusma. See oleks suuremat sorti katastroof. Kuid nii nagu tudengi lõpmatu tõenäosus on kohtu arvates riigiõigustuslikult selline  planeerimisviga täiesti normaalne. Las kärssavad. Kuid tavainimese jaoks pole tegemist siinkohal juriidilise küsimuse, vaid elementaarse korralikkuse küsimusega. Seda kas on või ei ole, peaaegu nagu tõenäosuses. Seekord siis ei olnud. Kahju.

Riik kui turuvalitseja

Kuid otsus on nagu lõputu (tüssamise)õpetuste varasalv. Sarnaseid asju sarnastatakse täiesti süüdimatult. Konkurentsiinimesena sain suutäie naerdagi. Kuigi läbi pisarate. Kohtuvõim oli jutuks võtnud ka monopoolse seisundi. Alustame sellest, et Eesti õigusruum ei tunne sellist asja nagu monopoolne seisund. Meil pole monopole. Üldse pole.  Üllatus? Ei, Konkurentsiseadus defineerib selle „välismaise looma“, kui turguvalitseva seisundis olevat ettevõtjat. Muide ka kartelle meil pole, küll aga võivad olla konkurentsi kahjustava eesmärgi või tagajärjega ettevõtjatevahelised kokkulepped. Lihtsalt täpsustuseks. Vaat niimoodi. Kohtuvõim märgib, et avalike ülesannete delegeerimislepingud ei ole tavalised teenuselepingud ettevõtja ja tellija vahel, vaid sellega kaasneb tihti monopoolne seisund. Siinkohal tuleb mainida, et ilmselt on pea kõik lepingud Riigi ja teenuse pakkuja vahel sellised, millel on turgu valitseva seisundi tunnused. Kuid mitte selle pärast, et operaatoril oleksid turuvalitseja tunnused, vaid seepärast, et Riik annab oma turuvalitsusliku seisundi lepinguga üle. Konkurentsi imiteerimiseks sellistel piiratud sisenemisvõimalustega turgudele ongi välja töötatud riigihangete süsteem. Ehk konkurents toimub lepingu saamiseks, lepingu perioodil ei saa mingit konkurentsi toimuda ega saagi toimuda. Kuid nagu teame, on hankelepingud tähtajalised, kui Riik just otse ei otsusta teenust pakkuda. Seda arvestades on kummaline lugeda kõrgkoht põhjendust, et monopolisti eelisseisundi kivistamine võib ohtlikult seada ärihuvid esiplaanile ja piirata arengut. Oot-oot, mõtleme, mida meile selle lausega siis öeldi: vist seda, et monopolist, kes pole monopolist ega ka  turu valitseja, vaid kes täidab endale pandud turuvalitseja kohustusi kivistub? Kui turuvalitseja asemikule selle tegevusele seatakse kindlad   tingimuse piiratud ajaperioodiks, siis mis asi ette nähtud tingimustel kivistub? Või kivistub Riigi kui monopolisti seisund? Tõsiasi on, et kui lepingud on läbimõeldust tehtud, siis ei piira ükski sellelaadne leping turgu. Mida aga Kohtuvõim pole hoomanud, on see, et kui kivistunud turuvalitseja arengu piiramise tegelikest võimalustest rääkida, siis on Riik ise turuvalitseja. Tema tegevust tuleks turu seisukohalt läbi käia tiheda tingukammiga.  Veelkord, vedajale vaid delegeeritakse Riigi turuvalitsejalikkus, vedajal ise seda võimet ei oma, ta on vaid tellitud teenuse täitja. Kuid selle asemel, et teha märkus Riigile, kui turuvalitsejale, õhutab kohus Riiki vaid takka, õpetades veelgi jõulisemalt lepinguid rikkuma õigustusega, et liiga ranged ülesütlemise piirangud või hüvitamiskohustused võivad tuua kaasa olukorra, kus ei ajakohastata asjaolude muutumise tõttu ebarahuldavaks osutunud haldusülesannete täitmist. Mnjah, mage lugu.
Mis aga lepinguusksetele inimestele ( ja õigusriiki uskujatele) täieliku absurdi tundub, on see kui  Kohus tunnistab, et lepingu ülesütlemine riivas turuosalise õigusi intensiivselt, kuid … Sellele järgneb riigiõigustuslik refrään, et selle kasuks rääkis oluline avalik huvi - võtta kaebaja amortiseerunud reisirongide asemel kasutusele nüüdisaegsed rongid ning osutada seeläbi avalikku teenust kaebajaga võrreldes oluliselt kvaliteetsemal tasemel. Lisaks sellele on ülesütlemine Kohtuvõimu arvates ka veel proportsionaalne. Kas ülekaaluka avaliku huvi tänase Eesti üldlevinud legaaldefinitsioon on nüüd see, et kui Dr Riik teeb midagi valesti, siis selle kinnimätsimine on ühiskokka üldine huvi? Pettuse põlistamine on üldine huvi? Avalik ka veel? Minu arvates ei ole. Enamgi veel, minu arvates on see väga ohtlik tee. Halb mood, mis kasvab üle üldiseks halvaks harjumuseks.

Kutsuge … mitteasjatundjaid

Tundub, et asjade/väärtuste/põhimõtete/mõitsete sõnalise ja siulise osa taaskokkusidumiseks vajame … Mitteasjatundjate abi. Näiteks,  Morgan Kelly majandusprofessor, kes töötas keskaja rahvastiku teooria kallal. Ennustas kinnisvaraturu ja pangasektori krahhi Iirimaal „Minu olukord meenutas mõnevõrra laevareisija oma“ Ütleb ta. „Korraga näed suurt jäämäge. Sa lähed kapteni juurde ja küsid: kas see seal on jäämägi?“
„Mind ei ole Iirimaa majandus kunagi huvitanud. Iirimaa majandus on väike ja vaene“
„“2006 aasta keskpaiku hakkasid kõik need meie endised tudengid, kes nüüd pankades töötasid, televisioonis esinema!“ (…) „Nad kõik olid nüüd pankade majandusanalüütikud, kenad ja viisakad mehed ja nii edasi. Ja kõik nad rääkisid ühte ja sama juttu, et meid on ootamas pehme maandumine.“ See väide rabas Kellyt oma silmnähtava absurdsusega: kinnisvaramullid ei lõppe kunagi pehme maandumisega. Mulli paisutavad suureks inimeste ootused, ei midagi püsivamat. Sel hetkel kui inimesed lakkavad uskumast majahindade igavesse kerkimisse, avastavad nad, et kinnisvara on muutunud kohutavalt pikaajaliseks investeeringuks, põgenevad turult ja turg kukub kokku. Kinnisvarabuumide loomuses on lõppeda krahhiga (…)“ (M Lewis „Bumerang“ ÄP 2012 lk 99).
Kuid mis on selle „mittemõistmise“ põhjus? „Miks on tehnikas toimuvat arengut, mis tagantjärele vaadates on nii arusaadav, nii raske mõista selle toimumise ajal?“
„Paljude eri valdkondades on uurimistööga jõutud samale järeldusele: just sellepärast, et vanad tegijad on nii asjatundlikud, suurte teadmistega ning status quośse kiindunud, ei märka nad, mis on tulekul, ega oskahinnata uue tehnika potentsiaali ja ja tõenäolist arengut. See fenomen, mida on nimetatud „teadmisneeduseks“ ja „status quo hälbeks“, võib ohustada isegi edukaid ja hästi juhitud ettevõtteid.“
„Innovatsiooniuurijad Lars Bo Jeppesen ja Karim Lakhani uurisid 166 teaduslikku probleemi, mille organisatsioonid olid Innocentive´isse postitanud, kuna olid nende lahendamisega ummikusse sattunud. Nad leidsid, et Innocentive´i kogukond suutis neist lahendada 49 ehk peaaegu 30%. Lisaks täheldasid nad, et parimaid lahendusi esitasid suuremad tõenäosusega inimesed, kellel ei olnud probleemi vahetu valdkonnaga mingit pistmist. Teisisõnu tundus, et oli hoopis hea, kui mõne kõva pähkli võttis käsile mõni „kõrvalseisja“, kelle haridus ja kogemused polnud probleemiga vahetult seotud.“
(A McAfee, E. Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018).  Vaat niimoodi

Majakavahid ja rannaröövlid

Mis sest kokkulepete järgimisest, ausameelsusest ja sõnapidamisest nii pikalt vaagida? Vaadake, Riik ise on suur kokkulepe, kõik seadused on kokkulepe, kõik lepingud on kokkulepe, kõik arengukavad on kokkulepe. Kokkuleppeid sõlmitakse selleks, et kõik selle leppe osalised oskaksid õiget suunda hoida. Kokkulepped on kui majakad, suunaviidad. Leppest osalejad on nagu seilajad tormisel merel, kes pidades kurssi majakate järgi loodavad jõuda turvalisse samamasse. Just seepärast on lepetest kinnipidamine oluline, see on turvalisuse ja edenemise mootor. Kõigile. Kuid kui võimud sätivad randa libatulesid, et rannaröövli kombel heauskseid madalikule ajada, siis see ei ole aktsepteeritav. Nii, et kes me oleme: majakavahid või rannaröövlid?

Järgneb:

Targutusi:

Y. N. Harari „21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019


Lk 253 „Tegelikult on inimesed alati elanud tõejärgsuse ajastul. Homo sapiens on tõejärgne liik, kelle võim sõltub asjade väljamõtlemisest ja oma vaimusünnitisse uskumises. Kiviajast peale on isevõimenduvad müüdid aidanud inimkooslust omavahel liita. Homo sapiens alistas maakera eelkõige just tänu inimestele ainuomasele võimele pettekujutusi välja mõeldama levitada. Me oleme ainsad inimesed, kes suudavad suure hulga võõrastega koostööd teha ainult seetõttu, et suudme leiutada väljamõeldud lugusid, neid laiali kanda ja veenda miljoneid liigikaaslasi neisse uskuma. Kuni kõik usuvad samu lugusid, allume kõik samadele seadustele ja suudame seetõttu tõhusalt üheskoos tegutseda.“
Lk 299 „Ühelt vanalt targalt mehelt küsiti kord, mida ta on elu mõtte kohta mõistnud. „Vaadake,“ vastas ta, „ma olen mõistnud, et ma olen siin maa peal, et teisi aidata. Aga millest ma endiselt aru pole saanud on see, miks teised inimesed siin on.““
Lk 301 „Enamikku lugudest hoiab koos pigem nende katuse raskus kui alustalade kandetugevus.“

No comments:

Post a Comment