Sunday, August 18, 2019

Musta tähe/augu sünd: V3 Kummalised nähtused või Jada Riigi sünd?




Kuigi maailma edenemine on muutunud pööraselt kiireks, siis enamus muutusi toimub väikeste, peaaegu märkamatute, sammukeste kaupa. Umbes nagu joonisfilmis, joonistad  Miki mereranda ja paartuhat lehte edasi, igaüht natukene muutes, on Miki juba Minni ja purjekaga merel. Muutuvlugude lisamine meie Põhiloole muudab samuti maailma tõlgendamist meie ümber.
Niimoodi sammukese kaupa muutuvlugusid jutustades võib osutuda, et mitte ainult lugu pole muutunud, vaid ka Riik on muutunud. Arvate, et võimatu? Kuid vaatame mõnda muutuvloo killukest mis on saanud meie Põhiloo lahutamatuteks osadeks.

Kuhu ruttad (raha)maias?

Toome esimese näitena nn alkoholiaktsiisi „ennaktempos“ tõstmise juhtumi. Nüüd mõtlete, et … jälle, mida siin enam arutada on. Kuid kui täpsemalt vaadata, siis on tegemist omamoodi riigiõiguslikult tähtsa otsusega. Niisiis … sukeldume juhtumisse, milles Õiguskantsler (ÕK) esitas 16. märtsil 2017 Kohtuvõimule, paludes  tunnistada mitmete seaduste muutmise seaduse kehtetuks osas, milles need näevad ette aktsiisimäärade täiendava tõusu 2017/2018 a. See on omamoodi märgiline juhtum. Nagu te aru saate, siis ÕK pöördumisel  Kohtuvõimu poole on tegemist  viimase turvavõrguga vastupidavuse katsetamisega, sest kahest eelnevat turvavõrku ei täitnud enda ülesannet meie Põhiloo kaitsmisel.
Lugu ise on  tavainimese jaoks lihtne nagu lastelaul. Nimelt sidus Riigikogu ennast 15.06 2015 vastu võetud seadusega tähtajalise lubadusega, mitte tõsta kehtestatavaid alkoholi aktsiisimäärasid täiendavalt enne 2019. aastat. Elementaarne, kui seotakse ennast lubadusega, siis tuleb lubadust ka pidada. Kuid Poliitmaailmas pole lubaduste pidamine just prioriteetide nimekirja tipus. Poliitmaalim on tuule(lipu)line, kus lubaduste täitmine on valikuline. Nii ka seekord, tuul muutus, siduv leping ka. Seadusandja taganes häbitult juba 19.12. 2016 a siduvatest lubadustest. Meie,  tavainimeste,  jaoks on  selline häbiväärne käitumine lihtsalt kokkuleppe rikkumine. „Valskus!“ oleks tabavalt öelnud Vanaema Marie. Kuid Poliitmaailm on valskus ümber nimetanud „demokraatlikuks protsessiks“. Vaat selline lugu. Jätame meelde.  Samas selline „ümbernimetamine“ pole loomuomane Pärismaailmas, seepärast ei mõista me ka Riigi lepingust ühepoolset lahkumist „demokraatliku protsessina“, vaid valskusena.. Siinkohal võiks meenutada kaht märgilist viidet edukate ettevõtjate kokkuleppekindlusele. Esimene näide käsitleb Facebooki pealiku Zukerbergeri dilemmat:  „ Heale pakkumisele vaatamata ei olnud valik kerge. Ühel pool oli Graham, kes uskus Thefacebooki ideesse ning oleks Zuskerbergile ja Parkerile vabad käed andnud. Ehkki lepingut polnud veel allkirjastatud, oli Zuckerberg telefoni teel nõustunud Washington Posti väiksema pakkumisega. Kui Acceli investeering vastu võtta, sekkuksid nad firma asjadesse ja see vähendaks nende vabadust.“ (...) „Zuckerberg istus meeste tualetis põrandal, pea kätele toetatud. Ta nuttis. (…) „Ta ütles läbi pisarate: „See on vale. Ma ei saa seda teha. Ma andsin oma sõna““. Lõpuks helistas Zukerberg   Grahamile „Olen moraalse dilemma ees.“ Peale pikemat arutlust ja vastastikkust selgitust vabastas Graham (Washington Posti pealik) Zukerbergi suulisest kokkuleppest sõnadega:. „Mark ma vabastan su moraalsest dilemmast.“ (. D. Kirkpatrick „Facebook. Sotsiaalvõrgustiku efekt“ FUTU print 2012 lk 126/128). See oli jutuajamine kahe väärika juhi vahel, mille tulemusena mõlema väärtus kasvas. Kahe väärika inimese kokkulepe muutunud oludes. See ei olnud ühepoolne „ära hüppamine“ a´la aga meil ei olnud lepingut alla kirjutatud. Sellises väärikate maailmas tahaks isegi elada. Oeh!
Teine näide on Appele´i presidendist ja peadirektorist: „Teine põhjus, mis Sculleyt IBM poole kallutas, ei olnud nii silmatorkav. Sculley lihtsalt sobis Kuehleri ja Cannavinoga. Nad olid vana kooli juhid, kelle sõna võis uskuda sama hästi kui kirjalikku kohustust.“ (J. Carlton „Apple“ K-Kirjastus 2000 lk 117). Eks ole mõnus ja turvaline ajada asju inimestega, kelle SÕNA on kindel nagu kirjalik kohustus? Teisalt kuidas toimida, kui teil on tegemist isikuga (isegi kui see (juriidiline)isik on Riik), kellega on olemas kokkulepe ja kirjalik kohustus, lausa seadus, kuid kelle sõna (ega lepingut) ei või uskuda? Lähete kohtusse? Riigiga kohtusse? Riigikohtusse või Riigi kohtusse?

Viimased väljal

 Mnjah, kehv lugu. Õnneks on veel neid, kes märkavad, mitte ei mugandu.  Üheks väheseks  võitlejaks õiguse ja väärikuse lahinguväljal ongi  jäänud ÕK, kes  märkis oma esildises Kohtuvõimule, et ettevõtlusvabaduse ja õiguspärase ootuse põhimõtte rikkumisest kannavad kahju tootjad, importijad ja müüjad, sealhulgas piirikaubandusest mõjutatud väikekauplused. Just nii ongi, kuid kahju on tegelikult veelgi laiem, sellise sõnamurdlikkus (ärgem peljakem nimetada tegusid õigete nimedega) Seadusandja poolt, tekitab kindlusetuse tunde ja seaduskuulekuse erosiooni kogu ühiskonnas. Igal alal.
Õpetlik ja ühtlasi hirmutav on see, et täiesti selge, lihtlabane sõnamurdlikkus kujundati kogu võimuahela läbimisel juriidiliselt „kummaliseks nähtuseks“. Nagu Musta auku kukkumise puhul ületati sündmuste horisont, millest teisel pool on kadunud põhjus-tagajärg seos ja aegruum oli nii kõver, et tegelikkus jäi märkamata. Juhtum aeti nii  mitmekihiliseks, hakiti tükkideks, rikastati uustähendustega ja kogu seda vaeva nähti vaid selleks, et maskeerida enda rahaahnust ja  kõige primitiivsemat sõnamurdlikkust. Uskumatu raiskamine. Kuna protsessis oli kogu tehnilise tulevärgi rohkuses kaduma läinud loo iva (ausameelsus ja kokkulepetest kinnipidamine) , siis   peame  juhtumi lammutama algosadeks, et selle tõeline tuum ülesse leida. Niisiis …

Privileeg, olla järjepidevalt korralik

 Õigus ja kohustused käivad Pärismaailmas käsikäes, Poliitmaailma õigus (kui ikka on mandaat selleks) maailma muuta, ei tähenda seda, et juba võetud Riigi kohustusi ei pea uued KOLE-istid (koalitsioonipartnerid) täitma. Vaadake, kui Riik on üks ja järjepidev, siis on järjepidevad ka võetud kohustused. Lihtne. Näiteks, kui liitumislepinguga liidetakse kaks firmat, siis saadakse kaasa nii firmade varad, kuid ka kohustused.  Uus ühendfirma võib hakata tootma rehade/ämbrite  asemel hoopis kärusid, kuid juba kehtivad kohustused ei kao kuhugi. Kõik „rehavõlad“ tuleb kärufirmal kinni maksta.  
Sellest järeldub, et  Riigi kui järjepideva juriidilise isiku kohustus (kokkulepped, lepingud jne) on täitmiseks kuni kohustuste kehtivusaja või … Riigi lõpuni. Viimase osas pole ma päris kindel. Peale kokkuleppe aegumist, võib  Riik tehe täpselt nii nagu ta tahab ja nii nagu mandaat lubab. Elementaarne.
Tundub, et  ühiskonna/majanduse elementaarne aluspõhimõte - kohustused käivad enne õigusi ja kohustused on täitmiseks  - on meie võimuharudes kaduma läinud. Nii kaduma läinud, et  isegi põhiseaduskomisjoni pealik, pidades aktsiisimäärade „kiiremat tõstmist“  (milline kaunis eufemism lepingurikkumisele) seaduspäraseks.  Seadusandjate seisukoht, et demokraatlikus riigis on seadusandjal kindlasti õigus aktsiisimäärasid muuta ning kui neist teatatakse piisavalt ette (Sic! pool aastat), siis on  põhiseadusega kõik kooskõlas, viitab pigem trikitamisele ja/või tegeliku elu mittetundmisele. Ettevõtjad ei saa oma tegevust planeerida vaid ½ aastaste tsüklitena. Tõsiasi on, et alates investeeringu planeerimisest kuni seadmete tarnimiseni võtab see aastaid.
Just usaldusväärsus, kohustuste täitmine ja kodanike vabadused muudavad Riigid järjepidevaks ja tugevaks, mitte karistused ja vassimine. Kuidas käsitlevad vanad demokraatiad riigi kohustuste (st ka riigi) järjepidevust saame aimu sellest et „ Suurbritannia rahandusministeerium kavatseb veebruaris kulutada 218 miljonit naela (umbes 278 miljonit eurot), et osata välja väärtpaberid, mis lasti välja I maailmasõja aegse riigivõla refinantseerimiseks. Peale selle kasutas Briti valitsus neid väärtpabereid ka Krimmi ja Napoleoni sõdade aegsete võlgade refinantseerimiseks“ ( ERR 1.11.14). Püha müristus, Napoleoni aegsetest lepingutest peetakse kinni. Ilmselt näitab lepinguline järjepidevus seda, miks osad riigid on järjepidevad, teised … alles õpivad lepingust kinnipidamise kunsti. Veelgi värvikam on Prantslaste järjepidevus, kellel on käsil Viies Vabariik ( sinna vahele kaks keiserriiki), kuid on kohustusi, mis on endiselt siduvad. Järjepideva riigi järjepidevad kohustused Milline järjepidevus, isegi uus vabariik ei muuda kehtivaid kohustusi. Kuid kui meenutada lähemaid eeskujusid, siis said soomlasedki alles hiljuti maha oma Vabadussõja aegsete (1918 a) laenudega UK-le ja USA-le. Mõelda vaid et, Soome oli II MS-s nende riikidega sõjaseisukorras. Ajal, mil kõigest nappis ei unustatud õiguste ja kohustuste järjepidevust vaid  1918 a  laenumakseid jätkati. Aumeeste mäng, sõdimine ei peata varasemaid lepinguid. Soome riik käitus kui järjepidev riik, täites oma lepingulisi kohustusi nii heas kui halvas. Meie… Trikitamine võib meile maksta järjepidevuse.

Üks Eesti(d)?

Kuid tagasi meie näidisjuhtumi juurde. Kummalisel kombel ei tekkinud Kohtuvõimul ÕK taotlust menetledes mingeid kahtlusi Seadusandja õiguste (loe: kokkuleppest taganemise)  heakskiitmisega. Sellest otsusest tuleb loogiliselt järeldada vaid üht … meil ei ole üht järjepidevat Eesti Vabariiki.  Sest, kui Kohtuvõim oskab sujuvalt ära seletada, et meie Riik pole mitte igavene, vaid kestab … KOLE-st KOLE-ni (KOalitsiooniLEping), siis kas see ongi EV Põhiseaduse muutuvosa uusim tõlgendus? Elame Perioodilises Vabariigis?  Jadariigis? Pehmelt öeldes tekkib kõhe tunne.  Kui Kohtu otsustest selgub  selgesõnaliselt, et peale igat Uut KOLE-t Vana KOLE lubadused (st Riigi), kohustused enam ei kehti, siis järelikult on Riik vahetunud. Kõik algab uuesti ja algusest? Pidavat olema demokraatlik. Aga õiguskindlus? Tuletab meelde pigem  Juhan Julma aegses Vene riiki, kus uue Tsaari valitsema hakkamisel tuli kõik (rahu)lepingud uuesti sõlmida. Juhan Julma ainuvalitsuslikul ajal oli selline tegevus normaalne. Ajastuomane. Kuid tänapäeval, mil Riik ise on üks järjepidev juriidiline isik, see enam pole ajastuomane. Ajastuomane  ei ole ka see, et Riigil on alati õigus sh lepinguid murda, õigustatud ootusi ja lootusi petta. Kuid Põhilugu jutustab ju selgelt, et  meil on järjepidev (st üks) Eesti, meil ei ole RefiEestit, KeskiEestit, ega mingit muud pidukondlikku Eestit. Meil on Põhiloo järgi üks juriidiline isik ja see on järjepidev ja katkematu Eesti Vabariik, selle asutamisest … aegade lõpuni. Kõik muu on paragrahviväänamine ja fiktsioon. Praktikas on EV isegi nii katkematu, järjepidev  ja üks,  et ka viiskümmend aastat koomat ei muutnud selle järjepidevust. Nüüd siis … Just seepärast teeb muret, et süsteemi ükski turvavõrk ei töötanud antud juhul. Pahavara läks kõigist kolmest turvavõrgust (seadusandlik võim, täitevvõim ja kohtuvõim) läbi nagu kuum nuga võist.  Kas meil on äkki tegemist riigiõiguse uue riigiõigustusliku haruga?

Kaheparagrahviline Põhiseadus?

Püüan siinkohal läbi oma lapsepõlvekogemuse näitlikustamiseks ära seletada riigiõigustusliku õigusharu tööpõhimõtte. Meie peres oli (anekdoodina) käibel Pere Põhiseadus, milles oli kaks paragrahvi „1. Isal on alati õigus ja 2. Kui isal ei ole õigus, siis vaata paragrahvi nr 1“. Kõik. Selge ja arusaadav. Kuid, kui eelnev oli perenali, siis üllatuslikult tundub, et Riik on selle anekdootliku kaheparagrahvilisest Põhiseaduse vaikimisi üle võtnud. Vaadake, kui asetame „isa“ asemele „ Riik“, siis määraks tänase õigusruumi nii, et „P. 1. Riigil on alati õigus ja P. 2. kui Riigil ei ole õigus, siis loe paragrahvi nr 1 (milles seletatakse riigiõigustuslikult ära, miks Riigil ikkagi on õigus isegi kui tal ei ole õigus)“. See ongi uus riigiõiguse haru ehk riigiõigustuslikkuse õigusharu. Hea lihtne, ei tolma ega aja higistama ka kuuma ilmaga.
Just niimoodi paistab välja „ennaktempos“ aktsiisimäärade tõstmise juhtumis kõigi kolme võimuharu otsused eraldivõetuna ja üheskoos kogumis. Vaatena „põllult“ võib tõdeda, et see, mis ei ole „maajussile“ arusaadav ja ei näi õiglane, see ka õige asi pole. Kas tõesti on Riigil täielik õigus kehtivad  lepinguid üles öelda keset selle kehtimist? Kattes kohustusest taganemist demokraatia „arendamise“ ja ülekaaluka avaliku huvi viigilehega? Aga miks siis britid oma Napoleni sõdade aegseid võlgu refinantseerivad?  Kõik seadused/otsused tehakse ju Eesti Vabariigi, ühe (juriidilise)isiku nimel.  EV nimel toimub, nii kohustuste võtmine, kui ka nendest ühepoolne taganemine. Seega, kui mõni pidukond ütleb, et tal on õigus oma poliitikat ellu viia, siis muidugi on see nii, kuid … see peab olema kooskõlas vastuvõetud seadustega, raamistike ja lahingureeglitega, mitte nii, et mõnel poliitinimesel tekkis hetkeemotsioonist lähtuv sooloesinemise vajadus ja ta muudab keset leppe kehtivust selle ühepoolselt kehtetuks. See ei ole Õigusriik. Selline nihverdamine ei vasta meie Põhiloole. See on hale Justiitsriik. Isegi kui Seadusandja tahab maailma paremaks muuta (oma näo järgi?) sellega, et lõpetate rehade/ämbrite tootmise ja asendate selle „üldõnne“ nimel kärudega, siis … „käru keerata“ ei tohi. „Käru keeramine“ lõppeb üldjuhul keerajale „ämbrisse astumisega“.

Põhiküsimus. Küsimus … mida ei arutatudki.

Kuid süüvides kolme võimu arutlusse lepingurikkumise lubatavuse/lubamatuse üle saame peagi üllatuslikult aru, et … seda küsimust ei arutatud ega arutatagi. Vaadake, see mida arutati oli sama mõttetu tehniline arutlus, kui kiirtee ahelkokkupõrke puhul arutataks selle üle, et viimase auto numbrimärk oli porine, mitte selle üle miks ja kes kokkupõrke põhjustas. „Ennaktempos“ aktsiisitõstmist võib samastada ahelkokkupõrkega, sest Riigi äkkmanööver põhjustas terve rae majandusharude, töötajate kategooriate ja regioonide (kaubandus, tootmine, majutus jne) raskete ja isegi fataalsete tagajärgedega avarii. Seega, tehniliselt ühest küljest kohus justkui arutas aktsiisitõusu äkkmuutusest tekkinud ahelkokkupõrke juhtumit, kuid mitte ahelavarii tekkepõhjust. Seda miks juhtus ja kes juhtus … ei tulnud jutuks. Ilmselt tundus lepingurikkumise Kohtuvõimule niivõrd tavaline (tavaõiguslik?), et see ei äratanud peale ÕK enam kellegi tähelepanu. 

See, et Seadusandja ei saanud aru elementaarsest korralikkusest on hirmutav. Ka vastus kohtu järelpärimisele pajatas ikka ja jälle oma „õigustest“, võtmes et nendel ongi demokraatlik õigus … põhjustada maanteel ahelkokkupõrkeid. On õigus sõita … üle, läbi jne. sest ,neil on õigus. Nemad oleme Riik ja neil on õigus. Selgitades oma õigusi vastavalt Kaheparagrahvilisele PS-e, saame teada, et rahva valitud esindusorganil on demokraatia põhimõttest tulenevalt õigus kehtestada oma tahet ja muuta oma varasemaid otsuseid. Õige, kuid Pärismaailmas on varasemate otsuste muutmine võimalik vaid siis, kui varasem leping lõppeb või osapooled lepivad kokku teisiti. Õigused on alati seotud kohustustega, nende täitmisega. See on põhimõtteline küsimus, sest just kokkulepetest kinnipidamine näitab riigikorralduse küpsust.

Kole lugu: Vaadates  tegudepeeglisse anno 2015

Samas Seadusandja kurtmisel, et valitseval enamusel ei ole õigust oma poliitikat põlistada ja panna maksud hilisema muutmise võimaluseta ühe või mitme seadusandja koosseisu jaoks ette paika, omab mõningat jumet. Põhimõtteliselt oleks diskussiooni sellest õigusest/mõistlikkusest pidanudki alustama, kuid … Tegelikult peaks Seadusandja vaatama ennast 2015 a tegudepeeglist. Nimelt, kui rajudest ja plaanivälistest aktsiisimuutustest räsitud ettevõtjad saavutasid tõsiseltvõetava kompromisskokkuleppe administratsiooniga (mille seadusena kinnitas Seadusandja), siis oleks  Seadusandja mõttepojukese järgi „üleeelmise“ Seadusandja maksumuudatuste pikaajalise leppe pidanud kindlakäeliselt tagasi lükkama kui … demokraatiat „õõnestava“ piirangu. Igal juhul mitte kinnitama seaduse jõuga. Just siis oli aeg ja koht vaidlustada pikaajaline kokkulepe (millest muidugi oleks olnud kahju). Kuid seda vaidlustust ei toimunud, kõik panid lepingule käed alla ja …. unustasid oma osaluse kokkuleppes. Mis aga põhitähtis seda ei saanudki 2015 a vaidlustada, sest kaks pidukonda osalesid ka Vanas KOLE-s. Seega, kas tegemist on pidukondade isiksuse lõhenemine? Ühes KOLE-s ühed mõtted, teise KOLE-s teised. Kole lugu. Seda nimetatakse maakeeli põhimõttelageduseks. Koos administratsiooniga on Seadusandja lisaks veel otsitud rida maotuid põhjendusi, kuid säästame end sellest ebaväärikast madalusest, kokku võib selle põhjenduste kaskaadi võtta kokku niimoodi, et meil on õigus sest meil on õigus, meie oleme Riik  (lugege paragrahvi 1!)
                 
Andmata õiguse õigusliku äravõtmise õiguse õigustamine.

Kuigi me nüüd teame, et Riigil on alati õigus, siis väärib Kohtuvõimu argumentatsioon otsuse vormistamiseks tähelepanu. Tegemist on ju nüüdseks meie Põhiloo muutuvkillukesega, mis on saanud Põhiloo lahutamatuks osaks.  Peame seda vaatama kui tõsist õppematerjali, tähelepanuga. No, et kodanikud (sh ettevõtjad) teaksid millised meie mitteõigused kaasnevad Riigi õigustega. Niisiis, kui ÕK vaidlustas 2016 vastu võetud seaduste sätted, siis üheks vaidlustuse aluseks oli tõdemine, et sellega  rikutakse ettevõtjate ettevõtlusvabadust ja õiguspärase ootuse põhimõtteid.   Arvate, et kui just niimoodi paistab see ka igale tavalisele seaduskuulekale kodanikule, siis paistab see samamoodi ka Riigile?. Kuid ei arvanud ära. Kohus jõudis seisukohale, et  meie Põhilugu ei kaitse iga pettumuse eest, mis on tingitud isikule soodsa regulatsiooni muutmisest, vaid keelab õigussuhete ümberkujundamisel ülemäära kahjustada kehtivat regulatsiooni usaldanud isikuid. Hm, iseenesest igati ladus ja sümpaatne jutustus, kuid  sõnad „ülemäära“, „usaldama“ ja „kahjustama“, tekitavad sügava usaldamatuse oma sügavas tinglikkuses. Tulemus võib olla nagu järgnevast argumentatsioonist näeme ..., et ise oled loll, et usaldasid Riiki.
Vahepalaks, seda, et geniaalne teadlane S. Hawking on avaldanud arvamust, et: „Seadus, mis peab paika vaid mõnikord, pole mingi seadus.“ („Lühikesed vastused suurtele küsimustele“ Pegasus  2018 lk 48).


Kuid otsus  läheb omasoodu edasi. Saame teada, et õiguspärase ootuse tekkimist tuleb hinnata juhul, kui isikule on õigustloova aktiga antud õigus, mille hilisem regulatsioon ära võtab. Oot-oot, mõtleme korraks, milline võis antud juhul olla „antud õigus“ või „äravõetud õigus“? 2015 a seadus sündis poolte kokkuleppel ja Seadusandja heakskiidul ning määras kindlaks aktsiiside tõusu takti (NB! tegemist oli ju tõusu planeerimisega, mitte vähendamisega)? Kus siin on õiguste andmine või võtmine? Tavaline planeerimisülesanne, aga mitte õigus. Kas kindlustunne oli „antud õigus“?  Tegelikult, mida muud võikski Riik meile anda, kui mitte kindlustunnet? Kuid tuleb välja, et see ei ole Riigi põhikohustus, vaid meile teiega „antud õigus“. Täitsa pöörane konstruktsioon. Või oli „antud õigus“ Seadusandja usaldamine? Ainuke mida ära võeti oli ju usaldus Riigi vastu. Kah mul „õigus“. Kuid Kohtuvõim läheb oma riigiõigustuslikus käsitluses veelgi kummalisemaks. Teate küll, seda musta augu värki, et aegruum kõverdub ja hakkavad tekkima kummalised sündmused. Nimelt väärib kohtu arvates  Põhiseaduslikku kaitset isiku ootus talle soodsa regulatsiooni püsimajäämisse siis, kui tal oli mõistlik alus seda usaldada, ta oli asunud oma õigusi realiseerima ning tema ootus kaalub üles regulatsiooni muutmise eesmärgid. See riigiõigustuslik traktaadi kasutamine juhtumis on üle igasuguse võlli ja vale igas punktis, sest kui isikul ei ole ootusi (ega regulatsioon ei tekita mõistlikku alust seda usaldada), siis milleks meile üldse seadused? Kas sellisest mõttemudelist lähtudes võib arvata, et isik ei tohi usaldada ei seadusi ega nende püsimajäämist? On see hoiatus, mida põlvest põlve edasi rääkida? Lisaks peab ta olema veel hiromant, sest ta peab oskama ära arvata, millal mingi pidukonna intriigitsemise tulemusel vana KOLE kokku kukub ning uus KOLE kõike muutma hakkab. Kuid see pole veel kõik (nagu ütleb reklaamlause) turuosaline peab teadma ka seda, millal tema  ootus Riigi korrektsele käitumisele kaalub üles regulatsiooni muutmise eesmärgid. Milline oli siis antud konkreetsel juhul aktsiiside „ennaktempos tõstmise“ eesmärk? Tegelik eesmärk? Ilustamata võib öelda, et vaatamata kaunisõnalistele põhjendustele, oli „regulatsiooni muutmise eesmärgiks“ KOLE-st tulenev rahaahnus. Kas rahaahnus, kui eesmärk, võib  kaaluda üles elementaarne korralikkus? Nii ja nüüd arvake ära, milline ettevõtja sellise arvamisega hakkama saab? Millal tal on ülepea aega ja ressurssi sellise jamaga tegeleda?. Ei ole ju. Sellest tuleneb et Kohtuvõim annab turuosalistele (ja kõigile kodanikele) selge suunise edaspidiseks.  Millise? Kui see keerukas jutt tavakeelde ümber panna, siis saab sellest välja lugeda üht: ära usalda Riiki? Kuid see oleks ju pöörane, sest siis kaob Riigi algmõte ära. Me oleme loonud Riigi just selleks, et meil oleks turvaline, mitte selleks et Riigilt petta saada.

Pidetud seadused

 Kohtuvõim jõudis kokkuleppest taganemise hukkamõistu küsimuse mittevaagimise asemel  sujuvalt seisukohale, et aktsiisimäärade tõstmine ei saanud tulla alkoholi käitlevatele isikutele ootamatult.  Põhjenduseks on kohus veidral kombel toodud asjaolu, et üldjuhul ei ole ennegi kõik seadustes tuleviku jaoks ettenähtud aktsiisimäärad kehtima hakanud (sic!) või kohaldamisele kuulunud, kuna mõne aasta möödudes on need kehtetuks tunnistatud ja asendatud uute määradega. Seega kohtu veendumuse järgi Riigi selline pidetus ongi normaalne? Pidetus on kujunenud normiks? Ei või olla! Kuid otsus ei väsi üllatamast, sest otsuses öeldakse, et 2015. aasta seaduses nähti aktsiisimäärad ette aastateks 2016–2020, millest kaks esimest määra ka jõustusid. See oleks nagu tunnustus sõltlasele, kes oli lubanud viis aastat olla karske, kuid näe pidas vastu „tervelt“ kaks aastat. Tore ju kui lepingut ühiskonnaga täideti. Kuid sellel lool on teine pool, mittetäitmise pool. Seega on tegelik bilanss, et  seda täideti vaid kaks aastat. Muide kas ka teisi seaduseid tuleb lugeda smas võtmes kui aktsiisimaksuseadusi, et ärge nendele lootke, sest üldjuhul ei ole ennegi kõik seadustes tuleviku jaoks kehtima hakanud või kohaldamisele kuulunud, sest võib ju juhtuda, et  mõne aasta möödudes on need kehtetuks tunnistatud ja asendatud uute määradega. Muide selles on suur tõenäosus, kuna meil menetletakse umbes nelisada seadust ja seadusparandust aastas.
Kuid ka see ei ole veel kõik. Üllatused jätkuvad. Nimelt saame teada, et  2016. aasta sügisel ametisse astunud uue valitsuse soovist tõsta alkoholi aktsiisimäärasid oli ajakirjanduses juttu vähemalt 2016. aasta novembrist alates. Püha müristus, ettevõtjad tobujussid, ei lugenud lehte? Ettevõtjad ei võtnud kõmuuudiseid täitmiseks, nagu Riigi teatajas avaldatud seadust? Kui me hakkaks majandust juhtima selle järgi, mida kirjutatakse ajalehes … Uskumatu, riigiõigustuslik konstruktsioon. Seda enam, et lehelugemise nõue ei ole ilmselt absoluutne, vaid rangelt valikuline.
 Eh, kuidagi rabe ja õigusetu tunne on kogu seda aktsiisiside „ennaktempos“ tõstmise lugu, neid vildakaid põhjendusi otsustamise lugu jutustades. Kuidagi pettasaanud tunne. Mis aga põhitähtis, tegemist on olulise muutuvloo killuga, mis on saanud nüüdseks meie Põhiloo lahutamatuks osaks. See otsus jutustaks põlvest põlve edasi lugu, et me elame mitte järjepidevas ja igikestvas Eesti Vabariigis, vaid perioodiliste vabariikide jadas, mis kestab KOLE-st KOLE-ni ja kohustustest taganemine Perioodilises Jadariigis on auväärne tegevus ning et Riigi kirjalikke kohustusi (isegi seaduse vormis) ei tohi usaldada ja siia võiks panna punkti, kuid …

Kõrgema võimu kandja otsus

Kuid see ei ole selle loo lõpp. Kuigi see lugu ei lõppenud õnnelikult, lõppes see õpetlikult. Lõpu sellele loole kirjutas mitte Kõrgeim Kohus vaid … Kõrgeime Võimu kandja – rahvas. Rahvas hääletas esiteks jalgadega (või autodega) Läti poolt ja teiseks Riigikogu valimistel eluvõõraste ja mõistmatute poliitinimeste vastu. Kuigi Kõrgema Võimu kandjal võtab vahel kauem aega, et asjadest sotti saada, ennast arvama sättida ja oma otsus välja kuulutada, siis tulemata see ei jää.  Lihtne, ausameelsuse ja elementaarse korralikkuse taustal ei paistnud Võimude tegevus ja otsus välja aus ega õiglane.  Rahvas  muutis ära  Kohtuvõimu  otsuse (Võimud olid sunnitud aktsiise ja oma rahaahnust alandama) mitte viinalembusest nagu pahatahtlikud poliitinimesed oma eneseõigustuslikus kibestumises püüdsid näidata, vaid ausameelsuse austusest. Tubli. Võib-olla pole te märganud, kuid Kõrgeime Võimu otsuse mõju on pikaajaline. Olgugi, et Riigil on „jälle raha vaja“, siis püütakse paaniliselt hoiduda uutest maksutõusudest. Tore

Järgneb …

Targutusi:

J. Gleick „Informatsioon“ Imeline Teadus 2014

Lk 249  McCulloch konverentside korraldusest: „Ta kehtestas Noa reegli, kutsudes igast liigist kaks esindajat, et kõnelejatel oleks alati keegi, kes nende erialakeelt tunneb.“
Mead, märkis protokolli üles kirjutades, mida keegi peale tema lugeda ei osanud, ning ütles, et murdis esimese kohtumise põnevustuhinas hamba ja märkas seda alles hiljem. Wiener ütles neile, et kõik need teadused, eeskätt aga sotsiaalteadused, olid põhimõtteliselt kommunikatsiooniuuringud, ja et nende ühendav idee oli sõnum.“

S. Hawking „Lühikesed vastused suurtele küsimustele“ Pegasus  2018

Lk 197 „Geniaalsusele mõeldes meenub mulle kohe Einstein. Kust pärinevad tema leidlikud ideed? Võib-olla toimis koos mitu tegurit: sisetunne, ainulaadne mõtteviis, hiilgav mõistus. Einsteinil oli oskust näha pealispinna alla ja märgata selle varjus peituvaid struktuure. Ta ei lasknud end heidutada kainest mõistusest, mõttest, et asjad peavad olema sellised, nagu välja paistavad. Tal jagus julgust pühenduda ideedele, mida teised absurdseks pidasid. Ja see andis talle vabaduse olla geniaalne, oma aja ja kõigi teiste aegade geenius.“

T Phillips „Inimesed. Lühiajalugu kõige perse keeramisest.“ Tänapäev 2019

Lk 30 „Kuid just selles probleem seisnebki: meie ajudele ei meeldi teada saada, et neil pole õigus. Kinnituskalduvus on meie ärritav komme keskenduda lausa laserkiire täpsusega igale tõendikillule, mis toetab seda, mida me juba usume, ning eirata rahulolevalt vahest palju suuremat hulka tõendeid, mis näivad viitavat sellele, et oleme asjast täiesti valesti aru saanud. „
„Võib  arvata, et kui oleme teinud otsuse, hakanud seda ellu rakendama ning tegelikult ära näinud, et asi hakkab jubedalt viltu kiskuma, siis oleks veidi kergem oma meelt muuta. Aga paraku mitte. On selline asi, nagu „tehtud valiku heaksmõtlemise kalduvus“ (…) Oma l
keerukamas vormis on see põhjuseks, miks valitsuse ministrid kinnitavad jätkuvalt, et „läbirääkimised kulgevad väga hästi ja on tehtud palju edusamme“ veel ka siis, kui kõigil on selge, et olukord on lootusetu. Valik on tehtud, seega pidi see olema õige, kuna meie tegime selle.“

No comments:

Post a Comment