Friday, August 9, 2019

Musta tähe/augu sünd: V1 Eufemismimajandus





Kõik protsessid algavad enesemääratlusest: kes ma olen, kuidas ma ennast nimetan, millised on minu õiguste kohustuste suhe. Kõike seda oleme me ka teinud …. Suuliselt. Enesemääratlus (vahel ka eneseimetluse vormis) on paljude elualade tegevuse ja eesmärgistamise aluseks. Kuid paradoks on selles, et suuliselt oskame me kõigile neile küsimustele vasta, kuid elus … Elus juhtub tihti nii, et  muudame mitte ennast määratlustele vastavalt, vaid püüame muudame üldlevinud määratlusi ja põhimõttelisi enese tegeliku minaga vastavateks, mis ei pruugi olla seni kehtinud määratlustele. Eks me kõik tahame olla paremad, või vähemalt välja paista paremad, kui me oleme. Kui mõnele vanale (juba aastatuhandeid kehtinud) määratlusele, nagu elementaarne korralikkus, lepingutest kinnipidamine küllalt pika aja jooksul nihutada juriidiliste kavalustega niimoodi, et ka lepingu rikkumine on uue määratluse järgi täiesti normaalne lepingu täitmine, siis olemegi jõudnud uue määratluseni, ehk selles uues määratluses, õigemini uues reaalsuses saab lepingu rikkumine on elementaarne korralikkus. See pole enam isegi mitte paralleelreaalsus vaid tegelik asendunud reaalsus, kuid … vastupidiste tähendustega. J. M. Huntsman („Võitjad sohki ei tee” Pilgram, 2012 lk 90) arvab, et inimesed on loomupäraselt ausad. Kuid see Fobes 500 nimekirja kuulunud ettevõtja on omajagu pettunud lihtsat lepinguõigust nihutavate juristide suhtes kirjutades, et: „Juristid pole midagi enamat kui amoraalsed tehnikud”. Lagercrantz („See mis ei tapa“ Varrak 2015Lk 108) lisab, et: „Kuidas Balder ütleski?“ „Me oleme seaduse ees võrdsed – kui me maksame võrdselt.“ Muidugi ei ole sellised nähtused üldlevinud, need õigusametnikud ja kõrgjuristid, kellega minul on olnud au kokku puutuda, on pigem parim osa ühiskonnast, kuid ülalnimetatud ebameeldivad kogemused näitavad, kuidas võivad nihkuda mõisted, määratlused ja väärtused, kui me neil silma peal ei hoia. Nagu arvad W Bonner A Wiggin („Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 Lk 14): „Konstitutsioon on peaaegu täpselt samade sõnadega, kui teda kunagi kirjutati, aga sõnad, mis enne sidusid ja eristasid, on venitatud elastseks kummipaelaks. Valitsus, mis ei võinud maksustada, ei võinud kulutada ja ei võinud reguleerida, võib nüüd teha kõike, mida tahab. Täidesaatval võimul on piisavalt jõudu, et teha praktiliselt kõike. Kongress läheb kõigega kaasa kui lihtsameelne sabarakk, nõudes vaid seda, et saak jagataks võrdselt. Kõik on nii hästi paigas, et kongressi liige tuleb tabada voodist „elusa poisi või surnud tüdrukuga“, enne kui ta reageerib kaotada oma ametikohta.“ Vaat selline lugu, sõnad jäävad samaks, kuid nende sisu võib muutuda hoopis muuks. Võib-olla peaksime ülalnimetatud tendentse vaatama korraks ka meie Põhiseaduse … eee … kulgemist?

Tundmatu emakeel?

Kuid kõigepealt paar mõttepoega enese määratlemistest ja nimetustest. Nimetused võivad vahel olla vägagi eksitavad ja selle tulemusel muutub ka valenimeliste organisatsioonide  tegevuse sisu kuidagi ... küsitavaks. Või loob vähemalt eelhäälestuse mittemõistmisele. Näiteks nimetus „Haigekassa“ ei peegelda selle süsteemi olemust, sest me keegi ei maksa sellesse kindlustussüsteemi selleks, et olla … haiged. Osaleme selleks, et olla ja jääda terveks, mis tähendab, et selle süsteemi asjakohane nimetus oleks Tervisekassa. Sama lugu ka „Töötukassaga“, me ei maksa sellesse (jällegi) kindlustussüsteemi selleks et olla töötu, vaid selleks et meil oleks töö, seega Töökassa. Nii, et organisatsioonide nimedel on tähtsus.
Sama lugu on Riigi erinevate institutsioonide nimedega, me oleme harjunud, et valitsust nimetatakse ... valitsuseks ja kõik. Me ei mõtle selle nimetuse ja sisu üle. Kuid peaksime, sest nimetus „Valitsus“ on omandanud aegapikku uue sisu.  Kuigi meil tänavu pühitsetakse emakeeleaasta 100 juubelit, siis mõningad sõnad, mis on ju kokkuleppelised tähistused mingitele asjadele/tegevustele/sündmustele on hakanud elama oma senisest sisust erinevat elu. Niisiis, mis  „loom“ on peidus sõna „Valitsus“ taga? Me ei mõtle sellele, kuigi tänitame iga päev, et Valitsus peab tegema seda ja toda, et Valitsus on teinud (kõike) valesti, kas me sellist Valitsust tahtsimegi jne? See kõik on tühi õhuliigutamine, kui me ei määratle seda, kes oleme meie ise ja millises positsiooni on meie suhtes nähtusel, mida me kirjeldame sõnaga „Valitus“. Vaadake, on kaks võimalust, esiteks, et meie ise loome enda ja teiste võimu ja alluvussuhte oma igapäevase tegevusega või loovad selle teised (enda kasuks). Loodus ju tühja kohta ei salli, eriti  ebatõenäoline on see, et tühi koht tekkib võimuväljal. Kui sina ei korja võimu üles, siis korjab selle üles keegi teine. Elementaarne. Mingi imeliku ajaloolise kõrvalpõike tõttu on nähtuse, mida kirjeldatakse sõnaga „Valitsus“ hakanud ennast tegelikkuses tundma ja käituma… Valitsejatena. Peaaegu Isevalitsejatena - teen nagu tahan, muudan  kümnendi jooksul põhimõtteliselt näiteks ravimikaubanduse aluseid, tõstan aktsiise pangaröövli põhjendusega „aga mul on raha vaja“, hukkan terved majandusvaldkonnad, panen oma alamad (kes on unustanud, et nad on tegelikult kõrgema võimu esindajad) tasuta oma põllul kõplama (tasuta sõiduõigused, tänavate koristamine „süserääni“ kinnistu jne).  Tahan ja teen, kuid … nimetan selle ümber demokraatlikuks protsessiks. Normaalne? Ei!
Milles asi? See on üks tähenduse nihkumise tagajärgi. Tõsiasi on, et meil ei ole Valitsejaid. Siinkohal on abiks  Põhiseaduse (PS), mile § 1 järgi on Eesti  iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas. Rahvas!? No nii mõnigi muigab, mis rahvas …, kas rahvas …, eh rahvas…, millal rahvas ... Kuid selles asi ongi, kui me ei tunne ennast, ei määratle ennast, kui kõrgeima võimu kandjana, siis me seda ka ei ole.  Edasi, PS § 59. saame teada, et, Riigikogule  kuulub seadusandlik võim (Seadusandja)  ja alles PS § 86.  sätestab, et Vabariigi Valitsusele (VV) kuulub täidesaatev riigivõim.  Seega on VV vaid teatud operatiivülesandeid täitev juhatus, kes on saanud ülesanded nõukogult/seadusandjalt, mille on valinud omanikud/valijad (näiteks Soome „hallitus“ tähendab pigem juhatust). See ei ole valitsemine, see on töökorralduslik küsimus õiguste-kohustuste, vabaduste-piirangute tasakaalust. Partnerlus. Selles hierarhias ei ole VV kohta valitsejaks olemiseks.
Meie teiega (kõrgema võimu esindajatena) oleme valinud operatiivjuhid üldiste küsimuste pikaajaliseks määratlemiseks. Me vajame mõningates suundades kindlustunnet, et … kõigis muudes asjades ja valdkondades konkureerida. Vajame vaid kokkulepitud raamistikku oma tegevuse planeerimiseks, mitte igapäevaselt meie tegevustesse vahelesudimist ja pidevat ümberotsustamist ning ümbernimetamist. Just raamistikku nagu näiteks paremakäeline liikluskorraldus. Kui osale liiklejatele nagu kalluritele ja seadusandjatele on lubatud ka kurakäeline liiklusskeem või sõita kahe raja vahel, siis oleme hädas. Niisiis raamistikuna on paremakäelises liiklusskeemis kokku leppimine igati õige asi õigel kohal. Kuid me ei vaja seda, et igal ristmikul on mingi asjapulk, kes kontrollib ja teeb ning muudab üha uusi reegleid. Selline liiklus (ja riigi) korraldus on kurjast. Vastupidi raamistiku filosoofiale on Riigi kui lasteaiakasvataja mentaliteet hukutav. Pole kindel, pole jätkusuutlik, pidevas käsitsijuhtimises kumuleeruvad üha uues inimlikud vead. Kuid meie teiega vajame kindlust ja jätkusuutlikku keskkonda.

Riigiõigustuslik õigusharu

Just seda me vajame ja seda me oleme ka tellinud: kindlustunnet ja kestvust. Tõsiasi on, et kui  Riik ei oska ( suuda, taha) planeerida, siis meie perekonna, kogukonna, ühiskonnana peame ikkagi valdkonna siseselt (ja vahel), oskama planeerida oma tegevust. Lihtne, kui me ei planeeri poest leiba osta, siis on pere õhtul näljas.  Seega meie kõik peame planeerima ja kalkuleerima nii üksikisiku kui Riigi tasandil. Planeerimise vahe on vaid selles, et Riigi planeerimine ja kalkuleerimine on suurema tähtsusega ja vead laiema mõjuga, kui indiviidi otsus. Juhuotsus võib jätta leivata sadu tuhaneid. Põhimõtteliselt on PS Isevalitsuslike kalduvuste elimineerimiseks ette nähtud kindlustusmehhanism, ehk kui Riigi kaks Võimu (seadusandlik ja täitev) panevad arengutee majakad püsti ja kolmas Võim, ehk kohtuvõim jälgib, et  need ei oleks mitte rannaröövlite petutuled, siis on meil kõigil –perekonnal, kogukonnal, ühiskonnal – lihtsam, mugavam (ja peamine kulusäästlikum) oma tegevusi planeerida ja tulemusi saavutada. Just selle jaoks vajamegi lihtsat ja kergesti mõistetavat raamistikku. Meil on sadu arengukavasid, strateegiapabereid, isegi seaduseid, mis on vaid osa hunnitust paberimäest, kuid need pole suunaviidad tulevikku. Need on vaid kavalused, kuidas bürokraatia ponnistused kuidas iseennast üle kavaldada, et järgmise aasta eelarvesse lisavahendid juurde saada. Veelgi kehvem lugu on selles, et aastatega kui VV on hakanud ennast kujutama tõsimeeli Valitsejana, on tal tekkinud ka väärkuvand (nagu Isevalitsejatel ikka), et ta on eksimatu. Laiutama on hakanud mõtteviis, et „Riigil on alati õigus! (isegi siis kui ta valesti teeb)“. Tõsiasi on ka see, et Riigil on tulnud halb mood juurde (mis võib olla lausa fataalne), et kui meil on pikemaajaline kokkulepitud raamistik olemas ja meie kõik püüame ennast sellesse ära mahutada, siis  Riik ise, kui nende raamistike looja (seadusandja), ei pea neist raamistikest kinni. Raamistikud Riigile justkui ei kehtiks, ta kipub hetketujust sõltuvalt sodima oma „sota-potat“ pildi kõrvale väites et see ongi õige pilt, sest … tema on Riik ja tema päralt on Riigi õiguse. Õigemini riigiõiguse uus eriharu ehk riigiõigustuslikkuse haru

Riigitamine


Riiki on saanud liiga  palju. Isegi nimeliselt. Näiteks on meil Riigikogu. Me ei mõtle selle üle, miks just selline nimetus, selline enesemääratlus. Kuid peaks, sest siingi on nimetus enese lahti haakinud „kogu“  tegelikust mandaadist. Seega miks Riigi kogu? Kas see kogub riike? Või on sellesse kogunenud riik? Või …? Ja jällegi tekkib küsimus enese määratlusest, kes nad seal on? Kas nad on - mina Riik? Mina Võim? Või nad on - mina Esindaja? Põhjanaabritel on oma esinduskogu/seadusandja kohta jällegi ilus nimi Esindajaskond. Lihtne ja määratleb täpselt kellega on tegu – esindajatega. Valitud esindajatega, mitte Valitsejatega. Kuid Riigikogul, kes on ilmselt meie lühikesest ajaloost (või poole sajandilisest koomakahjustusest) tulenevalt raskusi enese määratlemisega, tunneb ennast mitte kindluse ja jätkusuutlikkuse loojana, vaid õiguste kogumina. Just iseenda õiguste kogumina, mitte õiguste ja kohustuste bilansi hoidjana.  Ka Riigikogu/Seadusandja on sättinud ennast valitsema, mitte ei käsitle ennast alandliku rahva teenrina. Esindajatena. Mentaliteet on vale. Seadusandja ise pole endale selgeks teinud oma õiguste ja kohustuste tasakaalu. Seadusandja elu ei koosne ainult õigustest ja õienektarist, vaid eelkõike kohustustest. Kohustusest olla ise seaduskuulekas. Õigus ei tähenda seda, et juba võetud Riigi kohustusi ei pea täitma. Kui Riik on üks ja järjepidev, siis on järjepidevad ka võetud kohustused. Lihtne. Samas vaid õigustest lähtuv „valitsemine“ viib ikka tigedama poliitadministratiivse musta augu tekkele, mille mass on nii üüratu, et sellest ei pääse välja isegi valgus … vabadusest, kindlustundest ja jätkusuutlikkusest rääkimata.
Kanamuna ja munakana
Vaadake, üks igivana küsimus läbi aegade on olnud, kas enne oli muna või kana. Vastuseid sellele küsimusele on antud erinevatel aegadel erinevalt, üks veidram kui teine. Selles küsimuses on midagi sama segadusttekitavalt selget ja vastuolulist nagu Rahvas ja Riik/Võim vahekorras. Kumb on tähtsam? Kumb on ülem?  Vahva ajugümnastika, mille üle filosoofid on arutlenud aastatuhandeid. Ka siin on mindud teema arendustes täielikku utopismi. Siis  leidsin  Samuel Butler 1878 esitatud silmi avava arvamuse kana-muna dilemmale, nimelt  „(…) kana on üksnes muna vahend uue muna tegemiseks.“ (J. Gleick „Informatsioon“ Imeline Teadus 2014 lk 308). Vahva. Sellest võib järeldada, et Riik/Võim on vaid vahend rahva jaoks vaid vahend rahva „tegemiseks“. Lihtne ja elegantne. Kuid miks me seda seost siis ei märka, S. Butler lisas kana-muna dilemma kohta“ Aga vaest on tõeline põhjus see, et muna ei kaaguta, kui ta on kana valmis teinud.“ Seegi märkus on asjakohane, sest nagu me teame on ka meil süsteemi põhikaagutaja Riik/Võim, muna … Muna lihtsalt toodab järgmise Riigikogu ja VV. Vaat niimoodi, nüüd on meil vähemalt Riigi lihtsustatud toimemehhanism teada.

De javu:  Uus majandusmudel, eufemismimajandus

Mis aga Võimu(de) viimase aja käitumises/tegevuses muret teeb on see, et on ennast tõsimeeli kujutletud ette Valitsejatena (isegi Isevalitsejatena). Teadagi (Ise)Valitsejad teevad asju oma suva ja mitte seaduste (ega tavaõigustest lähtuvate ootuste) järgi. Ja mis peamine, Isevalitsejad ei eksi. Ei kunagi. Nojah, sellega on nagu paralleelsete sirgetega, aksioomi järgi ei lõiku need kunagi, kuid tegelikkuses teevad seda siiski. Niikuinii. Sama ka Võimuga, see eksib niikuinii, täpselt nii nagu meie teiega, sest ta koosnebki meist ja teist ja … nendest. Siinkohal muutubki ülioluliseks kolmanda Võimu ehk Kohtuvõimu roll. Kohtuvõim on nagu turvavõrk, mis peaks püüdma kinni kõik ebakohad (ka Riigi enda ebakohad) ja kõrvalekalded. Seni on Kohtuvõim sellega üpris hästi hakkama saadud (kuigi kohtu nimi on segadust tekitavalt Riigikohus, siis loodetavasti ei saa sellest kunagi kohust, mis on valmis vaid Riiki kohtus õigustama ega muutuma meie oma Riigikohtust Riigi omakohtuks). Kuid mõningad tendentsid teevad murelikuks. Ilmselt tuleb see sellest, et Riiki on saanud liiga palju, nii palju, et kodanikud ise enam suuresti ei loodagi oma taibukusele ega visadusele, vaid ootavadki juba pea kõiges Riigi tuge, Riigi reguleerimist, Riigi nunnutamist. Tänapäevlane arvab suuresti, et Riik peab kõike otsustama, Riik peab kõigile teki peale panema ja unelaulu laulma. Oeh, just selline mõtteviis näitab, et „riigitamisega“ on liiale mindud. See toksiline keskkond võib pikapeale mõjutada  ka  viimast turvavõrku, Kohtuvõimu. Midagi pole teha ümbritsev keskkond muudab meid kõiki. Ühendatud anumate seaduse järgi, kui Riiki saab liga palju, siis isiklik initsiatiiv ja loovus vähenevad, nad lihtsalt ei mahu riigitamise kõrvale ära. Sel momendil hakataksegi kõike nägema Riigi keskselt. Paljudel meist tekkib sellist arengut ette kujutades ilmselt „veits“ de javu tunne. Tuttav kuid kõhedust tekitav käepigistus aastakümnete tagant. See, et Riik võib muuta kokkuleppeid, mitte täita arengukavasid ja isegi mitte seadusi, ei kõlba kuskile. Kui nüüd selline Võimu(de) tegevus ka Kohtuvõimu turvavõrgust läbi põrub, siis … ärge imestage.

Meisterklass: reetmise õpituba?

Kindlasti ajab nii mõnelgi arutlus riigiõigustuslikkusest õigusharust ja Riigi häbitust lepingupidamatusest  harja punaseks. See ei mahu  õpitu raamidesse. Muidugi on see ka veelkordne kinnitus riigitamise mõjudest meie arusaamade nihkumisest elementaarse korralikkuse määratluse suhtes. Nihkumisest nii, et me ise pole seda ka märganud. Kuid rahu, ärgem erutugem, käsitlegem seda kui alternatiivset vaadet. Kui raviteraapiat. No nagu teateid tegelikkusest, nii nagu tavakodanik Riigi tegevust tajub. Muidugi tundub paljudele, et heita Riigile ette lepingute rikkumist ja administratiivset enesepäästmist valeotsuste puhul on liialdus. Kuid kas on? Tähtis on ju see, millise tulemuse üks või teine Riigi otsus asjaosalistele kaasa toob? Kui MAMI väidab, et tasuta ÜT või uute rongide ostu eesmärgiks ei ole bussiettevõtjate kärbutamine, siis võib tal õigus olla, kuid … Olenemata sellest, et eesmärki ei ole (eesmärk on madalat populaarsust turgutada), on tagajärg täpselt selline, et riikliku plaanimajanduse ebaefektiivne kahjumit tootev sektor (kulumutukad) tõuseb ja turupõhine ülimalt efektiivne ja kvaliteetne kasumit tootev sektor (tulumutukad) kahaneb. Ehk   „Imperaator ei ole reetlik, kuid ta on nõrk!” märkis keiser ja lisas terase taibuga: „Nõrkus ei ole reetmine, kuid ta täidab samu funktsioone.”” (C.Clay „Kuningas, keiser, tsaar”” Pegasus 2013 lk 268).   Kasutades lepitu või lepingu rikkumiseks mitut eufemismi  nagu sotsiaalmajanduslik kasu, ülekaalukas avalik huvi ja poliittahe/pahe, ei muuda ühepoolset lepitust taganemist auväärseks tegevuseks. Samuti ei muuda mõistete polaarsuse muutus lepinguusksete turuosaliste olukorda kergemaks. Riigi sõnapidamatus olenemata selle kaunikõlalisusest on ettevõtjatele ikkagi konkreetne rahaline kaotus. Sõnapidamatusel on tagajärjed. Lk175 „Lojaalsus on vastastikune. Sa ei saa seda eeldada, kui sa ise seda kuhjade viisi ei paku. Lojaalsed liidrid loovad lojaalsed meeskonnad. Kokku hoidvad kambad võidavad. Aina kiiremini muutuvas maailmas on natukene vanamoodsat lojaalsust üks kurad väärt kaup.“ (J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk ) Sõnadega žonglöörimine pole midagi muud, kui tavatähenduses lepingu rikkumine. Pahe, poliitpahe. Vastutustundetu.

Tulevik: teadmised võrgustikus või banaaniga ahvi püüdmas?

Just seepärast on tähtis, et me ei peaks „loomulikuks“  Riigi suutmatusest näha ette oma tegude tagajärgi ega (isiklikust) vastutusest kõrvale hiilimist  riigiõigustuslikku trikkidega , nihutades tegelikult meie põhitõdesid. Me ei tohi (kindlas kõneviisis) seda mitte mingil moel lubama. Kui riigitamine muutub läbi riigiõigustuslike konstruktsioonide lubatavaks, või peaaegu lubatavaks (meie mõttelaiskuse toel), siis oleme kodaniku ja Riigi vahekorrad ja suhted läinud sassi. Siis on kodanik, kui tarbija oma kuninglikud õigused minetanud ja ta on ennast painutanud Riigi, kui Valitseja suva ja diktaadi  alla. Mida teha? Kuidas muna suudaks toota uue muna, kasutades selleks vähemkaagutavat ja rohkem munevat kana? Maailm muutub nii kiiresti et me ei suuda varsti enam selle kulgu väga hästi üksikisikutena jälgida. Need kes ei suuda, pettuvad ja loobuvad. Kuid seegi on ju loobumine mitte loomine. Välja on pakutud erinevaid variante, kärajatest käratsejateni. Ma ei pea silmas mingit utopistlikku rahvademokraatiat, kus vähesed manipuleerivad paljuid, igat asja ei saagi hääletusel otsustada, kuid eesmärgid peavad olema mõistetavad. - „Ilma visioonita muutub su tänane imekaunis unistus homme õudusunenäoks“. „Ahned liidrid peavad suutma müüa eesseisvat katsumust, raamistama selle tegelikkusega, rääkima, kuidas asjad on, ning müüma nii, nagu asjad poleks nii. Nad teevad eesmärgi hullumeelselt ambitsioonikakas, asetades selle samas peaaegu käeulatusse. Nad peavad innustama oma meeskonda sellesse uskuma ja tagama, et töötajad tahaksid seda eesmärki kõigest hingest saavutada. Mis see ka poleks, tuleb jälgida, et see nägemus oleks hiilgav. See peab olema stratosfääriliselt silmapaistev ja ülihuvitav. Kui see kõik ei eruta, pead oma plaanid üle vaatama“ (J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 177).
Kui üksikisik ei suuda varsti enam jälgida uut teavet, siis võrgustikena, millesse igaüks annab oma panuse lähtudes oma teadmistest ja kogemustest, suudame me palju enamat. Me suudame hajusvõrgu kaudu juhtida arengut meile soovitud suunas. Selleks, et kodanik saaks olla otsustaja (nagu PS sätestab) peab Riik (igas oma Võimu harus ja kogumis)  esitama selge visiooni, kalkulatsiooni oma tegevustest, nende võimalikest järelmitest ja väljumisstrateegiatest. Siis on kodanik kaasatud, tal on teave, mille alusel otsustada. Ka see, kui keegi otsustab mitte otsustada on tema teadlik otsus. See mida Riik meil teiega praegu pakub on meelelahutus mitte teave ega arvutuskäigud. Emotsioonid. Ümberjutustuste ümberjutustus. Näiteks nagu RB temaatika, millest me kuuleme vaid edukaid raporteid, kuid tõsiseltvõetavat infot napib. Tüüpiline üleolev käitumine on, et VV ega MAMI pole vaevunud RB tasuvusanalüüsi isegi eesti keelde tõlkima. Selline Emakeeleaasta siis, loe „inglist“ ja häbene emakeeleihalust. Olles kokku puutunud mitmetes keeltes erinevate valdkondade spetsiifilise „alamkeelega“, võin täie kindlusega väita, et kui tegemist ei ole valdkonna asjatundjaga, siis pole ka enamus administratiivarbujaid, rääkimata meist teiega, aru saanud, mida ja miks seal kirjas on. Kas Võim kardab, et kodanikud saavad teada, et projekt põhineb suures osas majanduslikul rahvaluulel, mille iga värsi lõpus on kohustusliku refräänina korratud, et see toob kaasa hunnitul hulgal sotsiaalmajanduslikku kasu?  Hakkavad, sindrinahad, veel arutama ja  selle üle mõtlema? Või pole raha tõlkeks? Ei usu. Kui meil on igale elektriautole lisavarustusse panna 5000 EUR Riigi toetust (loe: meie teiega maksame) ja GPS, siis on meil raha iluasjadele laristamiseks küll ja enamgi veel. Eh, RB-ga oleme küll nagu ahvipüügi musternäide. Teate ju seda vana ahvipüüdmise nippi (või anekdooti), kus banaan pannakse kitsa suuga anumasse, mis on seotud puu külge? Ei tea? Ahv tobu sirutab käe banaani järgi, surudes selle rusikasse, kuid ... niimoodi kätt välja ei saa. Banaani ka lahti lasta ei raatsi ja siis ... tulevad jahimehed. Saite aru? RB-ga on sama lugu, meile on pandud pebutis/banaan lõksu (80% kingitus) ja seotud see kohustustega laenuandjate külge. Ärge üldse unistage, et me saame selle rajatise valmis mõnesaja miljoni euroniga. Kõigi eelduste kohaselt läheb meie osa siiski maksma miljardi ringis, milleks me peame laenu võtma, et oma lepingulisi kohustusi täita.  Ja siis tulevad jahimehed/laenuandjad. Meie istume seni kingitus/banaan peos ja unistame selle nautimiseks, kuni ... Mnjah, ahnus, ambitsioonikus ja rumalus kombinatsioonis on hävitava jõuga segu.

Niimoodi vaikselt mõisteid ja põhimõtteid libistades võime me jõuda järgmise anekdoodini administratiivülguse lõputust varasalvest „Jah, härra peaminister“: „ Ja nagu ma Bernardile selgitasin, võib ekstsentrilisus olla ka voorus: seda tuleb lihtsalt nimetada individuaalsuseks.
Bernard oli kogu südamest nõus. „See on üks neist ebareaalsetest verbidest, eks? `Mina olen iseseisva mõtlemisega, sina oled ekstsentrik, tema on peast segane)`“. (J.Lynn, . Jay „Jah, härra peaminister“ Varrak, 1999 lk 307). Hm, pole just kindla raamistiku moodi?  Või eelistate elada raamistikus ekstsentriliselt ja peast segane? Kui te inglismannide naljast aru ei saanud, siis Eesti Teine Rahvuseepos „Kilplased“ peaks teile tuttavam tunduma.  Lk 148 „Aga sellest kõigest võib selgesti näha ja õppida, kui hädaohtlik asi alpus ja rumalus on; ja kui hõlpsalt üks, kes ehk aga kord nalja pärast selle tembu endale oli võtnud, seeläbi viimaks kilplaseks läheb, ja ennast mitte teisiti temaga ei määri, kui oleks ta rooja oma kätte võtnud.” (lk 148). Harjumuse asi, nagu öeldakse: „Kilplased olid oma alpuses nõnda harjunud, et nemad edaspidi enam midagi ei võinud mõtelda ega teha, mis mitte selge alpus ei oleks olnud.” (F.R. Kreutzwald. „Kilplased” Varrak 2004). Hoidku Seesamune sealtsamusest meid sellise harjumuse eest.

Lõpetame selle kõrgema võimu kandja segadusse ajamise, projektid olgu sellised, mis peavad vastu kõige norivamale panga laenukomitee läbikatsumisele, kokkulepe olgu kokkulepe, seadus olgu põhjendatud variantsuses ja arvuliselt (süsteemis 2+2=4) ning teave tegevustest olgu pidev ja asjakohane. Selline teave võimaldab luua võrgustikke haarates kaasa nii tippteadlasi, kui ka seni kasutamata hoopis kõrvalseisjaid. Moodustuks hoopis uuelaadne tõhus keskkond parimate variantide väljasõelumiseks. Klient on Kuningas ja Riik on megasuur teenindussektor, mitte kamp (Ise)Valitsejaid. Nii on meil Võimu ja Vaimu vahekorrad paigas ja kõigil on kergem ja kulusäästlikum oma tegevusi planeerida.


Järgneb:

Targutusi:


B Denson „Spiooni poeg“ Sinisukk 2017

Lk 333 Vandekohtunik D. Clemans  Jim Nicholsoni (endine CIA agent, NL spioon) kohtuprotsessist. „Intervjuu käigus küsis Clemans, kas ma olen kuulnud ütlemist „Hea tahtmise korral on võimalik süüdi mõista keda iganes, olgu see või singivõileib.“ „Ainult umbes miljon korda, „ mõtlesin mina. „Noh, „ sõnas tema, „aga see konkreetne singivõileib oligi süüdi, pagan võtaks. „



M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015

Lk 41 „Me kulutame palju aega sellele, et mõelda viisidele, kuidas prestiižsus, vahendid ja eliidi institutsioonidesse kuulumine meile kasuks tulevad. Me ei kuluta aga küllalat aega, et mõelda sellele, mil viisil need materiaalsed eelised meie valikut kitsendavad.“ (…) „see oli täiesti juhuslik. Ses mõttes, et mu isa polnud kunagi varem korvpalli mänginud.“ Miks peaks talle korda minema, mida korvpallimaailmas temast arvati? Ranadive juhendas tüdrukute võistkonda, kellel polnud mingit annet spordialal, millest ta midagi ei teadnud. Ta oli pisitegija ja veidrik ning see andis talle vabaduse katsetada asju, millest keegi teine isegi und ei näinud.“
Lk 48 „Mõnda aega tagasi ajasin juttu ühe Hollywoodi kõige mõjukama inimesega (…) Ta rääkis, et iga kord kui talv algas, käis ta mööda naabruskonna tänavaid ja sõlmis kokkuleppeid inimestega, kes tahtsid, et nende sissesõidu- ja kõnniteed lumest puhtad hoitakse. Siis ta läks ja andis need tööotsad omakorda edasi teistele naabruskonna lastele.“ „Ta oli kümneaastane. Üheteistkümnendaks eluaastaks oli ta pangaarvel kuussada dollarit, mille ta ise oli teeninud. (…) Tänapäeval oleks see summa võrreldav viie tuhande dollariga. (…) „iga loll oskab raha kulutada. Aga seda teenida, säästa ja rahulolutunnet edasi lükata – nii õpid seda teistmoodi väärtustama.““



W Bonner A Wiggin „Võla impeerium“ Balti Raamat 2007

Lk 255 „Kuid nüüd on pettuseks kehtestatud seadus.“
Lk 309 „Tema valikuks on elada kas vaese pensionärina või vaeselt pensionini.“

No comments:

Post a Comment