Mitmed
mõtlejad on avaldanud arvamust, et meie käitumist ja väärtusi juhivad lood. Põlvest
põlve jutustatud lood. Kuid lugudega on nii, et nendes on püsiosa ja muutuvosa.
Püsiosa on eksistentsiaalse tähtsusega südamik põhimõtetest ja kogemustest, mis
on kogukonna jätkusuutlikkuse/edu aluseks ja mida antakse edasi põlvest põlve,
kuid iga põlvkond loob sellesse pärimusse oma muutuvosa.
Erinevad
on ka lood, mida räägivad (edasi) erinevad põlvkonnad. Põlvkondi on püütud
mitmeti liigitada ja neile nimetusi anda, nagu näiteks: enne 1946.a sündinud traditsiooniaustajad,
1946-1964.a beebibuumi põlvkond (hindavad lojaalsust),
1965-1981.a sündinud on X-põlvkond (hindavad tasakaalustatud töö ja eraelu),1982-1999.a
sündinud on millenniumi põlvkond (väärtustavad huvitavat tööd, mis aitab kaasa
isiklikule arengule) . Võib arvata, et kõik nad räägivad veidi erinevat lugu,
sest nad mõistavad maailma erinevalt. Mõistavad ajastuomaselt. Kuid kui suur on
nende lugude jutustajate loo südamiku ja muutuvosa vahekord? Vaadake, lugu ei
ole enam see lugu, kui selle südamik ära kaob, see on hoopis teine lugu. Vaat
selline lugu.
Muutuvate väärtuste aeg
& põhimõtted
Viimastel aastatel on
mõõdutundetult ja põhimõttelagedalt räägitud väärtustest, kuid suuresti on need
jäänudki rääkimiseks. Miks? Ilmselt pole enamus väärtused, millest räägitakse põhiväärtused, vaid päevapoliitiline laiatarbekaup. Kogu selles uusväärtuste juurdeleiutamise
tuhinas (milles domineerivad kõikvõimalikud õigused ilma kohutusteta), on meil meelest minemas lahke viisakus ja elementaarne korralikkus.
Lihtne tõde on see, et kui
põhimõtted ei ole paigas, siis mingeid väärtusi ei sünnigi. Õigemini on
niimoodi, et väärtused ongi pidevas muutuses.
Hans Rosling
„Faktitäiuses“ on toonud järgneva väga ilmeka näite: „Väärtused muutuvad pidevalt (…) Meie,
rootslased, oleme seksi ja rasestumisvastaste vahendite teemal suhteliselt
liberaalsed ja avatud, kas pole? Ometi pole meie kultuur alati selline olnud.
Need ei ole alati olnud meie väärtused. (…) Näiteks sündis minu isaisa Gustav
ajal, mil Rootsi oli lahkumas 2 tasandilt, ning minu arvates oli tegu oma
generatsioonile tüüpilise Rootsi mehega. Ta oli tohutult uhke oma seitsmelapselise
suure pere üle; ta ei vahetanud kunagi ühtegi mähet, ei keetnud süüa ega
koristanud kodu; ning ta ei olnud mingil juhul nõus rääkima seksist või
rasestumisvastastest vahenditest. Tema vanem tütar toetas julgeid feministe,
kes hakkasid 1040-ndatel populariseerima kondoomide kasutamist. Aga kui tütar
pöördus pärast isa seitsmenda lapse sündi tema poole, soovides rasestumise
vältimist arutada, sai see leebe, rahulik mees väga vihaseks ja keeldus
rääkimast. Tema väärtushinnangud olid traditsioonilised ja patriarhaalsed. Kuid
uus põlvkond neid omaks ei võtnud. Rootsi kultuur muutus.“
Ülikoolis
oli meil salajane fond, millest rahastasime naiste reise välismaale, kus nad
said ohutult aborti teha. Tudengite suud vajuvad veelgi rohkem lahti, kui
räägin, kuhu need noored rasedad üliõpilased sõitsid: Poola, katoliiklikusse
Poola. Viis aastat hiljem keelustas Poola abordid ja Rootsis omakorda
seadustati. Noorte naiste vool hakkas teistpidi liikuma. Tahan öelda, et see ei
ole alati nii olnud. Kultuurid on muutunud.“ (H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev
2018 lk 169).
Väärtused on alati muutunud: „Viktoriaanlikul Inglismaal nõudis
raamatukoguetikett, et naisautorite poolt kirjutatud teosed ei paikneks riiulil
kõrvuti meesautorite teostega, välja arvatud juhul, kui autorid olid omavahel
abielus.“ ((B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 65). Meie
tänastest väärtustest lähtudes tundub selline nõue penslik, kuid omas aja selge
käitumisjuhend. Või kui me elame kaasa Maijooksule, siis me ei kujuta ette, et
selles võiks olla midagi ebasündsat või keelatut, kuid napp pool sajandit
tagasi võis reeglistik ,maailma eri paigus olla väga erinev: „1967 aastal
jooksis K V Switzer esimese naisena Bostoni maratonil. Vähemalt jooksis ta seni
kuni kohtunik hakkas teda rajalt maha tirima. (…) Pärast maratoni määras AAU
Switzerile võistluskeelu, sest ta oli jooksnud rohkem kui naistele lubatud
poolteist miili ning oli jooksnud maratoni ilma saatjata“ (lk 148). USA
modernne ja napisõnaline konstitutsioon oma vabadustega oli oma vabadusihast
kantud tuumikosale juurde kasvatanud täiesti mõttetu muutuvosa oma lõputute
keeldudega. Ja see muutuvosa juurdekasv ilma pideva kontrollita võib olla
murettekitav „USA põhiseaduse esimeses paranduses on 45
sõna, Issameies on 66 sõna. Gettisburgi kõnes on 286 sõna,
Iseseisvusdeklaratsioonis on 1322 sõna, kuid valitsuse eeskirjades kapsaste
müügi ja turustamise kohta on kokku 26 911 sõna. Ajakiri National Review, „ (Jon
M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” Pilgram, 2012 lk 86). Seepärast pole mitte
ükskõik milliseid lugusid me põlvest põlve edasi anname, ilmselt pole mõttekas
kirglikult edasi jutustada kapsamüügi turustamise lugu. See ei ole kellegi
Põhilugu, see on Põhilugu muuta üritav bürokraatlik muutuvosa, mis tahab üle võtta
Põhiloo tuumikosa.
Eeposest
eeposeni
Milline
see „meie lugu“ on? Milline see on tänapäevases kuues? Kaks rahvuslikku põhieepost
„Kalevipoeg“ ja „KIilplased“ ei kõneta enam paljusid. Ilmselt on vähesed neid
ka lugenud, seega … Neid ei jutustata enam, ei südamikku ei muutuvosa, millest
on kahju. Mõlemas on nii mõndagi õpetlikku. Meile (h)igiomast. Võib-olla oleks
kasu „Tõde ja Õiguse“ laadsest loo reanimeerimistrikist, teha rahvuseeposest
film? Praegu on maailmas moes vanavara põhjal
uusloomingu tekitamine. Sellessse ritta võiks panna näiteks „Anna Karenina“, „Mõrv Idaekspressis“,
„Victoria“ jne taasloomine. Taasloomine tänapäevase muutuvosaga (või peaks
ütlema soustis), mille tulemusena kipub küll südamik nihkuma tänapäeva inimese
tunnete ja äratundmise maailma, kuid ei kaota loo algset südamikku. Niisiis …
Mis
lugu meil siis veel on? Õige, meie kõige vägevam lugu, Põhilugu on … Põhiseadus (PS) . Olete üllatunud? Te
pole märganud, et see on igapäevaselt toimiv, kommenteeritav ja edasiräägitav,
vahel ka edasiarenev lugu? Miks? Kas
seepäraste, et sellest Põhiloost pole tehtud action filmi? Mõtlete, et kuidas võib kuiv
kantseliit olla mingi lugu? Kuid just niimoodi see on - PS on
kõigi meil toimuvate arengute ja mittearengute südamikuks. Põhiseadus on tuumlugu. Meie lugu.
Kui me ei tea
tuumlugu, siis kuidas me oskame seda edasi kanda? Põlvest põlve? Ameeriklased
räägivad oma Põhilugu (mille alguseks oli ikooniline Iseseisvusdeklaratsioon) uhkusega. Võib-olla just seepärast, et selles
loos on õiged ja mõistetavad proportsioonid? „1776 aastal sätestasid Ameerika Ühendriikide
asutajad kolme võõrandamatu inimõigusena õiguse elule, vabadusele ja õnne taotlemisele.
On oluline märkida, et Ameerika Ühendriikide iseseisvusdeklaratsioon tagab
õiguse õnne taodelda, mitte õnnele endale. Thomas Jefferson ei muutnud riiki
vastutavaks kodanike õnne eest. Selle asemel püüdis ta riigi võimu üksnes
piirata. Eesmärgiks oli tagada üksikisikutele eraelu, et teha valikuid, mis
oleksid vabad riigi kontrollist.“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“
PM 2018 lk 40) Selliste üksikisiku valikuvabaduste esile tõstmine on olnud USA
üheks edu alustalaks. Sellele maailmapildile vastandiks on justkui
lapsehoidjariik (mis tegelikult on vangivalvurriik) kus riik kõige ja kõigi
eest hoolitseb. „Kommunistlikus majanduses töötavad inimesed väidetavalt oma
võimete järgi ja saavad tasu vastavalt oma vajadustele. Teiste sõnadega võtab
valitsus 100 protsenti teie tuludest endale, otsustab, mida te vajate, ja
seejärel katab need vajadused.“ (lk 389). Suures piires just sellised valikud meil
ongi, kas igaühe võimalused loovaks eneseteostuseks või kõigi eest „hoolitsev“
riiklik plaanimajandus vohavate libalugudega „õnne riiklikust loomisest“. Vaadake,
kui me oma põhilugu ei tea, siis millist muutuvosa me selle juurde oskame
jutustada? Või kes seda muutuvosa edasi jutustab? Kui USA Põhilugu pajatab
inimõigustest, õigusest elule ja õnne taotlemisele, siis meie Põhilugu algab: „Kõikumatus
usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki …“ Niisiis mitte
inimene oma õnne taotlusega pole esmatähtis, vaid Riik? Õnne taotlemisest, kui
põhieesmärgist, meie loos juttu ei ole. Seega pole meie Põhiloos välja toodud, et igaühel oleks võimalik taodelda iseseisvalt õnne ja nende üksikute
õnnede summa moodustab kogusumma on riigi õnne bilanss. Jah muidugi on meie Põhiloos kirjutatud, et Riik on rajatud vabadusele, õiglusele ja õigusele, mis
on kaitseks sisemisele ja välisele rahule ning pandiks praegustele ja
tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus, mis peab
tagama eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade. Kõik see on tore, kuid
põhistab Riigi kui kõige tähtsama, mitte inimesed, kes selle Riigi asutasid ja
nende taotlused õnnele. Õnnelugu meie Põhiloos ei ole, on vaid … Riik. Kuid USA
Põhiloo keskmes on inimene „Me peame iseenesestmõistetavaks tõde, et kõik
inimesed on loodud võrdsena, et Looja on neile andnud teatud võõrandamatud
õigused, mille seas on õigus elule, vabadusele ning õnne poole püüdlemisele.
Selleks, et neid õigusi tagada, on rahvad seadnud endile valitsused, mille
õiguspärane võim põhineb valitsetavate nõusolekul“.
Ka USA Konstitutsioon algab inimestega: „Meie, Ühendriikide rahvas, selleks, et luua … „ Seega USA Põhiloo põhjaks on inimene, mitte Riik, sest just inimesed teevad Riigi. Kui Riik hakkab inimesi õnnelikuks tegema, siis ... oleme kõik õnnetud. Just seepärast lähebki nii meie Põhiloo edasijutustamine täiendosades lappama, kuna tuumosas on Inimese õnn (ja sellest johtuvalt suur osa vabadusest) välja ununenud. „Lääne tööstusühiskondade ja nende turumajanduse mõttes on vastuolus ennekõike kaks vabaduskäsitlust: Klassikaline liberaalne käsitlus, mille kohaselt peab riigikord individuaalseks tegevuseks andma võimalikult palju ruumi ja seda võimalikult vähe eeskirjadega piirama. Vabaduse all peetakse seejuures silmas eelkõige indiviidi vabadust püüelda võimalikult vabalt oma eesmärkide poole ning kujundada elu oma ettekujutuste järgi. Ka hättajäämine ja ebaõnnestumine on selle käsitluse kohaselt põhimõtteliselt igaühe enda asi. Sotsiaalriik paneb päästelina valmis vaid krahhiks. Selle vastand on sotsialistlik käsitlus, mille kohaselt peab riik üksikisikut kaitsma võimalikult paljude eksistentsiaalsete ohtude eest, seega et ta on vaba materiaalsest hädast, näljast, haigustest ning et saab paljust osa. Otse välja öeldes tähendab sotsialistlik vabadusekäsitlus ulatuslikku võrdsuse eelistamist vabaduse ees.“ Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 419). Vaat niimoodi.
Ka USA Konstitutsioon algab inimestega: „Meie, Ühendriikide rahvas, selleks, et luua … „ Seega USA Põhiloo põhjaks on inimene, mitte Riik, sest just inimesed teevad Riigi. Kui Riik hakkab inimesi õnnelikuks tegema, siis ... oleme kõik õnnetud. Just seepärast lähebki nii meie Põhiloo edasijutustamine täiendosades lappama, kuna tuumosas on Inimese õnn (ja sellest johtuvalt suur osa vabadusest) välja ununenud. „Lääne tööstusühiskondade ja nende turumajanduse mõttes on vastuolus ennekõike kaks vabaduskäsitlust: Klassikaline liberaalne käsitlus, mille kohaselt peab riigikord individuaalseks tegevuseks andma võimalikult palju ruumi ja seda võimalikult vähe eeskirjadega piirama. Vabaduse all peetakse seejuures silmas eelkõige indiviidi vabadust püüelda võimalikult vabalt oma eesmärkide poole ning kujundada elu oma ettekujutuste järgi. Ka hättajäämine ja ebaõnnestumine on selle käsitluse kohaselt põhimõtteliselt igaühe enda asi. Sotsiaalriik paneb päästelina valmis vaid krahhiks. Selle vastand on sotsialistlik käsitlus, mille kohaselt peab riik üksikisikut kaitsma võimalikult paljude eksistentsiaalsete ohtude eest, seega et ta on vaba materiaalsest hädast, näljast, haigustest ning et saab paljust osa. Otse välja öeldes tähendab sotsialistlik vabadusekäsitlus ulatuslikku võrdsuse eelistamist vabaduse ees.“ Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 419). Vaat niimoodi.
Suverääni õigus Põhiloo loomisel
Vikipeedia
sedastab, et: „Põhiseadust või konstitutsiooni võib mõista nii formaalses kui
ka materiaalses tähenduses. Formaalses tähenduses on põhiseadus põhiseadusandja
poolt antud riigi kõrgeima õigusjõuga akt, mille muutmine on seadusega
võrreldes raskendatud. Materiaalse definitsiooni kohaselt sätestab põhiseadus
riigivõimu organisatsiooni ning kõrgeimate riigiorganite ülesanded ja
kompetentsid, garanteerib kodanike põhiõigused ja vabadused ning määratleb
riigi põhiväärtused ja põhiülesanded.“ Nii on ka teistes tarkades raamatutes
kirjas, kuid sellele järgneb, üks mittekantseliitlik tähelepanek: “ Samas on
põhiseadus ka rahvusliku kogukonna identiteedi ja püüdluste väljenduseks ning
märgiks oma ajastu vaimust. Seega ei ole riigi põhiseadus üksnes juriidiline
dokument, ta on ka poliitiline ja rahvuslik-kultuuriline dokument. „ Niisiis on
Põhilugu identiteedi ja püüdluste väljendus ajastu vaimust lähtudes. See on
väga märgiline tähelepanek, sest Põhiloo
tekkemomendi ja selle edasikandumine põlvest põlve toob Põhiloo
muutumise vastavalt ajastu vaimule, vastavalt muutuvosa lisandumisele. Ja kuigi
„Põhiseaduse tekkesituatsiooni iseloomustab olukord, kus ühelt poolt on rahval
kui suveräänil piiramatu õigus kehtestada mida tahes, ja teiselt poolt kohustus
konstitueerida rahulikku kooseksisteerimist võimaldav põhikord, lähtudes —
enamasti ajalooliselt — juurdunud tõekspidamistest ja väärtustest.“ rahval kui
suveräänil piiramatu õigus „kehtestada mida tahes“, siis … on Põhiloo
edasirääkimisega natukene keerulisemad lood
Põhiloo
muutuvosa jutustaja
Põhiloo tuumikosa kannab edasi rahvas, sest
seda saab muuta vaid rahvahääletusel või
kahe
järjestikuse Riigikogu koosseisu poolt (või kiireloomulisena § 163). Kuigi „rahvas“
on siinkohal tinglik, kuna PS viitab sellele, et kahe RK koosseisu tahe on
võrdne rahva tahtega. Siiski, Põhiseaduse
tuumloo muutmiseks on sätestatud küllaltki suure häälteenamuse nõue (põhiseaduse
stabiilsuse põhimõte) , millega tehakse
tuumloo muutmine raskeks ning võimalikuks üksnes juhul, kui selles on
kokku leppinud suurem enamus Riigikogust.
Samas meie Põhiloo muutuvosa kannab peaasjalikult
edasi … kohus. Riigikohus. Iga oma otsusega tekitab Riigikohus meie loole
juurde uue muutuvosa killu. Killu, mis muutub pretsedendina Põhiloo
lahutamatuks osaks. Iga Riigikohtu otsus saab osaks meie loos, mida juristide
vallas edasi räägitakse. Meie teiega ei saa sellest loost aru … mitte poolt
pudrunuiagi. Kuid peaksime saama. Kindlasti, sest see on meie, kui suverääni,
õigus. Seepärast peame oleme vägagi tähelepanelikud, kuhu suunas ülimad
jutuvestjad „meie“ lugu „oma“ jutustamisega nihutavad.
Vaadake,
kui Rahvas on kõrgema võimu kandja (Sic! 1920 ja 1934 a PS sätestas , et riigivõim on rahva käes, 1938 a
PS sätestas, et kõrgeima riigivõimu
kandja on rahvas, niisiis nüüd rahvas kannab (Riigi)võimu), seadusandlik
võim kuulub Riigikogule, täidesaatev riigivõim kuulub Vabariigi Valitsusele,
siis õiguste piirimail tekkib alati hõõrdumisi ja arusaamatusi. Selle
lahendamiseks on Põhilugu ette näinud kohtuvõimu, sest õigust mõistab ainult
kohus. Tõsiasi
on see, et Riigikohus omab lugude vestjate hulgas Ülima Jutuvestja Võimu, sest
kohtuvõimul on ülim eesõigus ja viimane sõna tõlgendada kogumis nii
Põhiseadust, kui seda mida seadusandja mõtles/tegi/ütles
(või taotles) kui seaduse vastu võttis, kui ka täitevvõimu visooni seaduse
mõjudest seaduse seletuskirja näol ( nüüd on sellele lisandunud veel
meediapildi mõju) sidudes selle kõik
kokku üheks lõplikuks otsuseks. Lõplikuks tõeks. Õige kah, kuskil peavad ja
kaebamised ja edasi-tagasi kaebamised lõppema. Enamasti on selline mehhanism
vägagi tõhus ja asjakohane sest tuumiklugu on oma ajas kirja pandud kokkulepete
põhialused. Muutuvas maailmas tuleb neid tõlgendada. Vaadake, meie praegune PS
kinnitati 1992 aastal, seega enam kui inimpõlv tagasi. Põhiloo sünniaastal
sündinud lapsed saavad PS-st aru hoopis teisti, kui need kes selle aastakümnete
eest kokku panid. Enamgi veel, PS kui järjepideva Eesti Vabariigi Põhiloo
juured ulatuvad koomaeelsesse aega, sest tänast PS-s on mõjutusi eelnevatest
1920, 1933, 1938 aa Põhilugudest. Järgmine
aasta saab ju juubelihõnguline 100 a Põhiloo kinnitamisest. Nii me siis
jutustame oma Põhilugu edasi, lisades sellele nii uute seaduste, kui
kohtuotsustena loo muutuvosa. Seega vastavalt aja vaimule ja keskkonnale, on ka
muutuvosad veidi erinevad ja erineva …
Suunaga? Kaaluga? Kui need on veidi erinevad kuid liiguvad ühes suunas, siis
ongi see nagu lugude jutustamisel ikka, kantakse edasi loo südamikku ja antakse
sellele muutuvosaga juurde tänapäevasust. Kui aga loo jutustamise käigus läheb
liigse detailrohkuse tõttu põhiosa kaduma (või muutub muutuvosa nii
massiivseks, et muutub väärtuste polaarsus), siis … Siis on see ju hoopis teine
lugu. Eee, kas niimoodi juriidiliselt peenmehhaaniliselt „tõlgendusi tõlgendades“
ja „ümberjutustusi ümber jutustades“ pole ohtu, et muutuvosa võib muutunud nii
ülekaalukaks, nii tehniliseks, et meil on tegemist hoopis teise Põhilooga? Uue looga?
Või on tegemist ka hoopis teise
Põhiseadusega? Kui Põhiseadus on muutunud ilma suverääni mandaadita, siis …
Kuidas sellesse suhtuda? Kuidas seda nimetada?
Teateid
tegelikkusest
See
oli nüüd pikk „lugu“ lugude jutustamisest. Kuid mitte tühijutt, sest mõningad
tendentsid lugude muutuvosa jutustamise arengutes peaksid tegema meid teiega murelikuks. Või vähemalt ettevaatlikuks. Murelikuks seepärast, et kui murendada selliseid väärtusi nagu sõnapidamine (asendades
selle sisu sõnapidamatusega), ausameelsus (asendades lepingutest taganemise kujutlusega
peaaegu progressi vedurist) väärikus (asendatakse otsustustahe ja
vastutusjulguse puudumisega), siis me kirjutame
eepost „Kalevipoeg“ ümber … anekdoodilaadseks pseudoeeposeks „Kilplased“. Tundub, et asjad mida oleme
pidanud igiomasteks on saamas uuelaadse … Ma ei teagi, kas uuelaadse sisu, või
vormi, kuid endine mõiste on muutnud pooluseid. Me nagu ei mäletagi enam, mida
ülaltoodud mõisted läbi aegade on tähendanud, sest vanad tuntud teada sõnad ja
põhimõtted on omandanud märkamatult uue tähenduse.
Tühja
sellest, kui uussõnad või -mõisted on mingi keelearenduslik moevool, kuid püha
müristus, isegi Põhiloos kirja pandust ei saa enam aru. Viimasel ajal on Võim
asunud mingi kummalise kihuga üle ja ümber selgitama kõiki vanu elementaarse
korralikkuse ja lepinguõiguse alustalasid. Võib-olla on tõesti olemas mingi teine
PS, mille järgi Võim käitub? Või on
kehtival PS-l salaprotokollid, mis kehtivad vaid Võimule? Ei tea, kuid meie
teiega, (lihtsas tavaõiguses elavad kodanikud) ei saa sellisest (sõnamurdlikkuse legaliseerrimisest, lepingpidmatusest) muutuvosa muutumisest, mitte kuidagi
aru. Kas peaks? Aga kelle jaoks ja kelle poolt Põhilugu siis on meisterdatud on,
kui muutuvosa kaalub üle tuumikloo nii, et meie teiega sellest aru ei saa?
Õigusametnikele ajugümnastikaks? Pole ka paha, kuid kas see aitab meid kuidagi
areneda ühiskonnana, kogukonnana, luua sidusat keskkonda, kui põhimõtted ja
väärtused võtavad anekdoodi kuju? Kas see peenutsev seletamiskihk võib
murendada meie järjepidevust? Riiklikku järjepidevust? Isiklikku identiteeti?
Milleks mängida tulega? Elame ju imetoredal ajal, ajal mil me elame vabamalt,
tervemalt ja jõukamalt kui kunagi varem. Meil on lähiaastatel olnud ridamisi
uhkeid tähtpäevi nagu Eesti Vabariigi 100 juubeliaasta, tänavu tähistame
eesti keele mainimist riigikeelena 100 a tagasi. Mullu möödus ka 150 aastat teoorjuse
kaotamisest Eestis. Ärkamisaeg oli tärkava haritlaskonna veetult saanud hoo
sisse ning esimene laulupidu, mille 150 juubelipidu tujuküllaselt tähistasime
andis meile midagi sellist, mis on meile lootust/jõudu andnud ka kõige
raskematel aegadel. Nii, et on mida tähistada, on mille üle uhke olla…
Õõnsa
„üldõnne“ must auk
Kuid
need edusammud ja õnnestumised on viinud meid ohtlikkuse mugavustsooni. Oleme
isiklikku (otsustus)vabadust vahetamas otsustamatuse
ja mugavuse vastu. Eesti on tõusnud tippu … Euroopa lapsehoidjariikide tippu. Tempo on
olnud marulik, kui kaks aastat tagasi oli Eesti EL keskmik, siis nüüd oleme
tõusnud lapsehoidjariikide edetabelis kolmandale kohale väidab NSI uuring. Kahjuks oleme ikka enam langemas riikliku
plaanimajanduse lõksu. Kõiketeadja Riik teeb meie eest otsuseid, toidab, tõmbab
teki peale ja annab memmemusilaadse plärtsuga külmilase musi. Peame sellest
mugavustsoonist välja saama.
Just
see ikka rohkenev tendents, teha mugavusotsuseid riikliku plaanimajanduslikul
„üldõnne“ tasandil, mitte läbi isiku loovuse ja õnne taotluse, muret teebki.
„Üldõnne“ produtseerimisel ei hoia Riik kokku vahendeid. Muide, ei vali ka vahendeid.
Kui meie riigiehitusliku kestvuse kindlustuspoliisiks on senini olnud võimude
lahusus, millised peaksid üksteist kontrollima ja tasakaalustama, siis on
„üldõnne“ valemiks kujunemas ühesuunaline: Riigil on alati õigus. Kui Riik
kõigis oma kolmes võimuharus (seadusandlik, täitev- ja kohtuvõim) asuvad vaba
omaniku ohjeldamatut leidurivaimu igal võimalikul suunal piirama, siis on meie
lootused õnne taotlusele kaduvväikesed. Need kaovad kui musta auku.
Riiklikele
plaanimajanduslikele otsustele püütakse Riigi poolt järjekindlalt luua enesele eksimatuse
kuvandit. Ehk nii nagu kohtupraktika, seadusandja ja administratsiooni
tegevus on näidanud, Riigile on lubatud
murda lepinguid, eirata kokkuleppeid, kokku lepitud ning Seadusandja enda poolt
kinnitatud strateegiaid/arengukavasid
(NB! mis on ju ka osapoolte vaheline leping), kuid mis selle tendentsi
puhul on häiriv, on selles, et selles sõnapidamatuse toksilises keskkonnas on
riigiõigus võtmas riigiõigustuslikku vormi. Kuid tõsiasi on see, et kõik
eksivad, meie teiega eksime, isegi Riik eksib. Selles pole midagi imelikku,
inimene ongi ekslik. Paljusid asju pole võimalik ette näha, millest johtub, et
plaan peab ühtlasi ka paindlik olema. Elementaarne. Kuid see tähendab, et olude
muutudes tuleb (nii nagu iga lepingu puhul) olukorda arutada osapooltega ja
leida uus aja- ja asjakohane lahendus, mitte kodanikest ja turuosalistest
ühepoolselt üle sõita. Oma eksimuste, valearvestuste, planeerimisvigade
varjamine Riigi poolt tuleb lõpetada. Igavesti. See hale eneseõigustuslik osa
muutuvloost ei tohi risustada meie Põhilugu ega meie arengut.
Järgneb
…
Targutusi:
J.
Gleick „Informatsioon“ Imeline Teadus 2014
Lk
156 „Vahemaa ja aeg on meie kujutluses sedavõrd muutunud, „ütles inglise
telegraafiinsener Josiah Latimer Clark, „ et maamuna oleks nagu suurusjärgu võrra
väiksemaks muutunud ning pole kahtlustki, et meie arusaam selle mõõtudest
erineb täielikult meie esivanemate ettekujutusest.“ 1860
Lk
157 „Mõelda vaid, jätkas see erutunud ajakirjanik, et praegu on kell 11. Telegraaf
annab edasi, mida seadusandja praegu Washingtonis ütleb. On vaja üsna suurt vaimset pingutust,
saamaks aru, et see asjaolu toimubki just praegu, mitte pole varem olnud.“
Lk
159 „ Sellel mõistete muutumise ajastul läks tarvis vaimset kohanemist, et
telegraafist üldse aru saada. (…). Karlsruhes tõi üks naine
telegraafikontorisse kausitäie hapukapsast, et „saata“ see oma pojale Rastatti.
Ta oli kuulnud, et sõdureid telegraafi teel rindele „saadetakse““.
J.
Carlton „Apple“ K-Kirjastus 2000
Lk
48 „Nii selgitas ta Hirshbergile erinevust avalike suhete ja reklaami vahel.
„Reklaamides ütlen mina, Jean-Louis ise, et ma olen maailma kõige suurepärasem
armastaja. Loomulikult ei ole see variant naiste võrgutamiseks.“ (…) „Aga kui
kaks maailma kõige ilusamat naist ütlevad, et veetsid õhtu Jean-Louis´ga, siis
see töötab. See ongi reklaami ja avalike suhete vahe.“
Lk
40 „Sel päeval olid suured mõtlejad „väikeses toas“ siis ki eksinud tühistesse
mõtetesse, muretsedes palju rohkem selle pärast, mis toimus siin ja praegu, kui
selle pärast, mis võib edaspidi juhtuda.“ (Apple litsenseerimisest)
No comments:
Post a Comment