Saturday, June 30, 2018

Vaba ettevõtlus ja kanade vabapidamine



Õnnitlen meid kõiki, elu on läinud heaks. Nii heaks, et probleeme tuleb leiutada. „Nüüdisaegsetes, demokraatlikult valitsevates tööstusriikides jääb juba saavutatud heaolutaseme tõttu ära suurem osa neist küsimustest, mida mõni filosoof  või ühiskonnareformaator oleks sada aastat tagasi õigluse aspektist arutanud. Nende asemele on tekkinud uus põhimõtteline probleem: mida vähem on suuri ja lähedalt puudutavaid probleeme, seda suuremaks peetakse väikeseid ja kaugeid. Probleemid on alati suhtelised. Kui inimesel on piisavalt süüa ja ka muidu vähe muresid, mõtleb ta ikka intensiivsemalt kanade vabapidamisele.“ (T. Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 307)
Nii ka meil, eksistentsiaalsed küsimused meid enam ilmselt ei kummita, seega hakkame tekitama endale olematuid probleeme ja siis neid innukalt lahendama. Nojah kanade vabapidamisest me enam midagi ei tea, oleme linnastunud, kuid selle aseainena  kisub tuure, isegi rahuliku rannailmaga, ülesse apteekide vabapidamise teema. Senine kukepoks kisub tõeliseks kukevõitluseks. Ega siin midagi imestada olegi, konkurents. Muudetud mängureeglitega, kuid ikkagi vaid olelusvõitlus. Miks kisma üles rebiti, ei tea.
Kuigi viimane Ravimiseadus (mida nimetatakse hellitavalt reformiks) on kinnitatud juba 2014/2015 a (üleminekuaeg  2020 a-ni), siis nagu näitavad kohtulahendid, kirglikud väljaütlemised ja uued seaduseelnõud, siis lahinguks alles läheb. Eks igaüks võitle koha eest päikese all.

Künnimehed rohupoes

Arusaamatu , miks just ravimikaubandus selline ala on, mida peab ikka uuesti ja uuesti ümber pöörama?  Kurb tõsiasi on, et kahe aastakümne jooksul on valdkonnas juba neljas põhimõtteliselt erinev regulatsioon. Kui iseseisvustuhinas valiti esmalt proviisoripõhine apteekide omandivorm, siis 1996 a muudeti see võistlusõhinas turupõhiseks, mida 2004 aastal väetati asutamispiirangutega. 10 aasta pärast saadi aru, et asutamispiirangud sellisel kujul on põhiseadusvastased. Asja parandada otsustas Pilvepiir asutamispiirangu asendada omandipiirangutega. Nii, et järjekordne piirang, et edendada konkurentsi? See tegevus tuletab meelde põllupidamist, kus muudkui küntakse ja küntakse ja … Saagikoristuseks mahti polegi, nii kui uue künni tulemusel esimesed idud tärkavad, nii küntakse põld jälle mustaks. Nii on liigne regulatsioon ja nende muutmine vorminud meie ravimiturgu ja  muudatuste tulemusel kaotanud meeletult vahendeid, mis oleksid muidu võinud minna teenuste arendamiseks. Olukorra grotesksust ilmestab KantarEmori paari aasta taguses  uuring, mis  näitas, et 51% elanikest hindab tervishoiukorraldust Eestis heaks. Appi, ainult sutsu üle poole ja ei mingit reformi!  Seevastu  apteegiteenust peab  hästi kättesaadavaks 96% elanikest. Huvitav miks siis rahvatervise parandamist  just ravimikaubanduse  otsast alustatakse?  Miks Pilvepiir 96% rahuloluga rahul ei ole? Seda pilti vaadates oleks loogiline alustada rahvatervise parandamist sealt kus elanikud 49% ulatuses rahul ei ole?

Üllad (sõnalised) eesmärgid, (tegudes) turgu tapvad lahendused

Mis on siis uue regulatsiooni kehtestamise eesmärgid? Patsiendikesksus, ravimite kättesaadavuse parandamine  vähese nõudlusega piirkondades, integratsioon esmatasandi arstiabisse, teenuse kvaliteedi kasv, ärihuvide mõju vähendamine, konkurentsiolukorra parandamine, jätkusuutlikkuse tagamine - kõik sümpaatsed eesmärgid. Ainult, et peale integratsiooni esmasesse arstiabisse on sama eesmärki taotlenud ka kõik eelnevad regulatsioonid. Kõike seda loodetakse saavutada järjekordse piirangulise võluvitsaga, eelmine kord asutamispiiranguga (ebaõnnestunult), nüüd siis omandipiiranguga: „Apteekri sõltumatuse tagamiseks, vertikaalse integratsiooni kaotamiseks, konkurentsiolukorra parandamiseks ja apteegisektori tasakaalustatud arengu huvides kehtestatakse apteegipidamisele piirang – apteeki võib pidada apteegi juhataja kas füüsilisest isikust ettevõtjana või äriühing, kus enamusosalus kuulub apteegi juhatajale.“ Kummaline. Kas sellist otsust ka mõni analüüs kinnitab? Ilmneb, et mitte. Ravimiseadus on puht Pilvepiiri „isiklikust initsiatiivist“ tehtud. Veel nii „ise“ tehtud, et isegi Dr Riigi arvamust ei küsitud. Dr Riik on teada andnud, et  kui tavaliselt tuleb seaduse väljatöötamiskavatsus ministeeriumist, kuid apteegireformi algatus tuli Pilvepiirilt ja sellele ei eelnenud ministeeriumis tavapärast mõju-uuringut. Uh, terve valdkond pöörati segi, tehti varjatud omandireform, rikuti rahvusvahelisi investeeringute kaitse lepinguid, tekitati ja rikuti õigustatud ootusi ja ilma mingi mõjuanalüüsita. Mõjuanalüüs asendati nagu seaduse seletuskirjas öeldud, poliitilise valikuga“. Ilmneb, et Pilvepiir ei õpi  vigadest, sest asutamispiirangud olid samuti „ise“ tehtud. Tulemuseks oli apteekide konsolideerumine ja konkurentsi dramaatiline vähenemine, väiksemate iseseisvate apteegikettide ja apteekide kadu. Nüüd siis jälle. Nagu markeeris üks kindral  „suurtükiväel on välja kujunenud Bourbonide kahetsusväärne iseloomujoon – ei õpi midagi ega unusta midagi“. Pilvepiir ei õpi midagi.

Ettevaatust:13 ohtlikku sõna

Kui ravimiseaduse eesmärgiks oli mõttepojuke luua kindel ja tõhus patsiendikeskne õiguslik ja funktsionaalne raamistik apteegisektori kui esmatasandi tervishoiusüsteemi osa integreerimiseks tervishoiusüsteemiga ja apteegisektori pika-ajalise jätkusuutliku arengu tagamine, siis tundub see igati tore eesmärk. Kuid kui pikaajaline ja jätkusuutlik võiks olla uus „raamistik“, kui viimase vähem kui kahe aastakümne jooksul on olnud neli „raamistikku“? Muide kõik raamistikud on meisterdatud Pilvepiiri poolt jätkusuutlike ja patsiendikesksetena, neist 2004 aasta oma nii õnnetult et ei mahtunud raamidesse, põhiseaduse raamidesse. Kuidas võib selline järjekindlusetu susimine luua kindla raamistiku?  Kuidas luua kindlusetusega kindlustunnet ja usaldamatuse tekitamisega usalduse teket, millega Pilvepiir tegelenud on, jääb mulle veits arusaamatuks. . Meil toimib arvamuspõhine seadusloome, mille tulemusel „heateod“ on meil teiega väga rasked kanda ehk „ Roland Reagan oli 1980 aasta valimised võitnud retoorilise küsimusega, mis on USA 13 kõige ohtlikumat sõna. Ta standardvastus oli: „Tere! Mina olen valitsusest ja ma olen siin selleks, et teid aidata““ („Merkel“ Helios 2018 Lk80). Kartkem aitamist,  ma ei usu, et vaba ettevõtlust on võimalik aidata vaba ettevõtlust tappes ja selles, et see soodustab konkurentsi.

Arvamismäng, arvame koos

Kuna reformi kohta mingeid analüüse ega kalkulatsioone ei ole, siis on ka raske vaielda. On vaid arvamus. Pilvepiiri arvamus. Selline arvamine on kangem igast analüüsist, seaduse seletuskirjas nimetatakse seda poliitiliseks valikuks. Millega seda valikut süüa, ei tea. Kuid meil on vaba maa, igaüks võib arvata. Arvame meiegi teiega.
Näiteks, kui  Pilvepiiri arvamus ei teostu? Kui realiseeruvad kogunevad riskid? Me ei teagi riske, pole neid läbi arvutanud. Kui britid oma ravimimüügi regulatsiooni uuendasid, siis oli neil Parlamendile ette näidata eri arengute variandid, nende maksumused nii riigikassale, klientidele, ettevõtjatele (kui keegi oleks pidanud turult lahkuma, siis ka väljumiskuludega) ja netokasuga tarbijale ning ühiskonnale. Tore, oli mida arutada, mida analüüsida, mida valida.
Kuid meil on vaid poliitiline valik, mis tähendab, et asjaolude kokkulengemisel ja korraliku lobitööga oleks võinud saavutada ka täiesti teistpidise „poliitilise valiku“ ehk oleks võinud olla poliitiline valik, et proviisorapteegid peavad ära müüma oma apteegid hulgitasandile, kuna need on liiga väikesed, ei suuda tagada kvaliteeti, pakkuda tasuta lisateenuseid jne. Ka seda valikut oleks saanud põhjendada sõnaliselt täpselt samade argumentidega. Kuidas teile tundub, kas see oleks vastuvõetav? Põhiseaduslik? Ei oleks? Aga miks? Olemuslikult võib seda „ära seletada“ sama edukalt, et tegemist on kliendi parema teenusega, mastaabiefektiga, konkurentsi kasvuga ja muidugi jätkusuutlikkusega ja … poliitilise valikuga.
Meil on poliitilise valiku baasil tehtud arvamuspõhine seadus. Mitte lihtsalt seadus, vaid põhimõtteline seadus, mis on olemuslikult omandireform. Kas pretsedenti loov? 

Lavapilt

Praegune lavapilt on selline, et meil on turul üle 40  firma, millisel on hulgitegevuse litsents. Muidugi ei maksa ennast sellisest hulgast segadusse ajada, sest enamus neist tegelevad  ainult teatud valikuga. Põhiline konkurents käib kahe suure vahel. Tuleb tunnistada, et oli kolm, kuid üks lahkus sel aastal, ilmselt oli talle keskkond liiga toksiline ja ebakindel.  Kuid siiski, konkurents toimib koos tootearendusega. Üldjuhul on ka meie naabritel 2-4 suuremat universaalset hulgitegutsejat pluss hulgem spetsialiseerunud ettevõtjaid. Normaalne.
Milline on lavapilt jaetasandil? Kui vaadata numbriliselt, siis poole tuhande tuuris apteeke pole üldse paha saavutus.  2014 a  seaduse seletuskirjas on et Riigikontrolli hinnangul kuulus 15.02.2012 seisuga Tamro ja Magnumi kontserni 154 apteeki (kokku 466-st), kus hulgimüüjal on enamusosalus. Kusjuures üleminekuaja proportsionaalsuse hindamisel tuleb arvestada, et jääks piisav aeg nii suure hulga apteekide (1/3 kogu turust) tegevuse ümberkujundamiseks, osaluste võõrandamiseks või lõpetamiseks. Ehk Pilvepiir hindas seaduse vastuvõtmisel, et ümberkujundamist vajab 1/3 apteeke ning „nii suure hulga“ ümberkujundamiseks otsustati üleminekuajaks määrata kuus aastat. Mõistlik. Kuid edasised arengud on olukorda muutnud. Õiguskantsleri tänavuses kirjas on, et  „Terviseameti registri andmetel oli 1. märtsi 2018 seisuga Eestis 950 registreeritud proviisorit. (…)  ja viimastel andmetel ei vasta seaduse nõuetele kokku 357 apteek (…)“ Ravimiameti värske „Apteegiomanikuks saamise juhend“ (21.06.18) teatab, et üldapteeke on Eestis ligi 500, sh põhiapteeke umbes 350 ja nende struktuuriüksusteks olevaid haruapteeke ligi 150. Niisiis ei kvalifitseeru uutele tingimustele üle 2/3 (71,4%) apteekidest, mitte 1/3. See on oluline erinevus. Kas turgu oleks nii julgelt segi pööratud, kui vastuvõtmisel oleks teatud muudatuse tegelikku ulatust? Või oleks üleminekuaeg pidanud olema 3x pikem? Ei tea. Analüüsi pole.

Tulevik

Muutused, edasiviivad muutused on igal alal vajalikud, muutused viivad elu edasi. Kuid kui praegune süsteem juurelt maha võetakse,  siis kahjuks ei anta mõistlikku kasvuruumi ka uutele.   Ka värske regulatsioon on kujundatud läbi keeldude bonsilikukus pisivormiks. Wikipeedia ütleb selle kohta  „Bonsai on alusel kasvatatud ja kujundatud puu, mille juured ei ole maaga ühenduses, samuti niisuguste puude kasvatamise kunst. Need on looduses levinud puude miniatuursed vormid“. Kuidas nii? Uus süsteem ja pisivorm? Mnjah, uues regulatsioonis on igatahes kirjas, et ühe apteekri omanduses võib olla maksimaalselt 4 apteeki. Kõik. Kuskohast selline arv küll võeti? Miks mitte 3 või 7? Hea küll, sain aru, et küsisin rumalasti, sest selgelt on ju öeldud, et tegemist on poliitilise valikuga. Kuid vaadake, turg ei tea midagi poliitilistest valikutest ja number 4 määrab proviisorapteegid igavesse kiratsemisse. Olemuslikult ei ole see kreditaabel.  Seega on proviisorapteekide süsteemi puhul kolm võimalust: survestada Dr Riiki, et see tõstaks juurdehindlusi ehk ravim läheb meie jaoks kallimaks. Teiseks ellujäämise võimaluseks on liitude, partnersuhete ja läbi muu kooskõlastusvõrgustiku ( mis võib olla suure tõenäosusega konkurentsiseaduse vastane kooskõlastatud tegevus ja karistatav kriminaalkorras). Kolmandaks on kõikide asjade lõpp ehk pankrott. Nii, et kui palju on ostuhuvilisi, pole teada. Mis on kummaline, et Dr Riik pole sellist küsitlustki korraldanud, et saada pilti potentsiaalsest ostu-müügiturust. No kasvõi uudishimust. Turuosalised ise on küll teinud isekeskis uuringuid, kuid neil ei ole ametlikkuse autoriteeti.
Seega kuigi kõrged õigusametnikud on veendunud, et kuna registris on 950 proviisorit, kes igaüks võib omandada kuni 4 apteeki, siis toimib täiesti tavaline konkurents apteekide ostmisel ja müümisel. Selline lihtsustus on eksitav. Tegelikkuses ilmselt mingit ostu-müügi faasi ei toimugi.  Miks? Lihtne majandusloogika.
Praeguseks on pool üleminekuajast kulunud ja ostu-müügi  tehinguid eriti toimunud pole. Senini on olnud apteekide müügi-ostu hinnaks u 0,5-1,0 milj EUR, sõltudes asukohast ja käibest. Seega  oleks  357 apteegi tavatingimustes „õiglane“ ostusumma puht aritmeetiliselt, 200- 300 milj EUR. Kuid turg ei põhine vaid aritmeetikal, vaid turusituatsioonil, mis muudavb kogu pilti. Võib arvata, et sundmüüki minevad apteegid on enamuses strateegiliselt heades kohtades, siis vaba müügi korral oleks see hind ilmselt kõrgem, kui madalam. Seega oleks turule vaja pumbata mõnisada miljonit lisaraha, kuid kelle või mille arvelt? Need võivad olla kas ostjate enese säästud + pangalaenud või mingi riiklik garantiifond. Kuid mõlemal on oma iluvead. Esiteks, pole ma väga kindel, et üksikapteekide kasumitootlus on selline, mis võimaldaks krediiti saada. Vahemärkusena, et kui Pilvepiir tahtis regulatsiooniga elimineerida ärihuvisid, siis ka see oli eksitav, ühed ärihuvid asenduvad lihtsalt teiste ärihuvidega, sest mis asi see mitteäriliste huvidega äri pidav äriomanik siis on? Siit tekibki lõppkokkuvõttes ületamatu lõhe apteekide ostu-müügiturul ostusoovi võimalikkuse ja kauba õige hinna vahel. Turg näitab, et müügihinna ja ostuvõime vahe on u 10-20x. Pole nagu kokkuleppe kohta. Tehingut ei toimu.
Teine võimalus on, et Dr Riik moodustab mingi garantiifondi, kuid miks peaks, see oleks ju meie ühine raha kulutamine. Põletamine. Kulutamine sinna, kuhu me ei pea praegu sellist lisaraha maksma, ehk muudaks ühiskonnale netokulutused ravimitele kallimaks.
Kuid see pole veel kogu apteekide ostu-müügi turu probleem. Kui meil on 357 apteeki lühikese aja jooksul sunnitud müügis, siis avaldab see veelgi survet ostu-müügi hinnatasemele. Uued turule tulijad on sellega apteekide müügiturul jõupositsioonil ja vanad omanikud sundseisus. Kui nüüd seda pilti vaadata (ja mitte teha valgete kitlitega musti tegusid hallil turul ehk skeemitada), siis on tänastel omanikel igati mõistlik pidada oma apteeke viimase tärminina, sest veel 2,5 a jooksul saadav kasum on ilmselt suurem, kui apteegi kinkimine nüüd ja praegu.
Selle stsenaariumi täitumisel võib meid oodata paarisaja apteegi sulgemine. Kahju küll, et Pilvepiiri valimised ei toimu 2020 a, siis saaks publikum oma selget arvamust avaldada, nüüd … Võivad pääseda puhtalt. Muidugi,  ega turg tühjaks jää, pikapeale paranevad kõik armid ja haavad, selline on juba ettevõtluse loomus, kuid seaduses seatud eesmärke see küll ei täida ja ühiskonnale on see pööraselt kallis. Kui me lisame  Dr Riigi tegematajätmisest ja ülbusest tekitatud toksilise keskkonna valdkonnas ravimituru osaliste vahe, siis võime prognoosida, milliseks kujuneb suhted  valdkonnas tulevikus.

Hulgihukk?

Mis juhtub hulgiturul? Pilvepiir arvas, et konkurentsiolukord paraneb sealgi. Vaevalt. Arvestades seda, et üks suur hulgifirma keskkonna pärast sel aastal juba turult lahkus, siis seda muidugi ei saa pidada konkurentsiolukorra paranemiseks. Pigem vastupidi. Ja see pole veel kõik, erosioon võib jätkuda.
 Meie turg on imepisikene, selle võrdlemine „teistega“ on kohatu. See, et meil on olemas mitu päris krapsakat hulgifirmat, on selle tulemus, et neil oli võimalik „kasvada“ mitte ainult laiuti vaid ka sügavuti,  jaevõrku, optimeerida kulusid, logistikat ja saavutada mastaabiefekti. Nüüd on see mahupuhver kadumas, mis võib väga võimalikult viia hulgitasandi konsolideerumisele või selle pehmelt öeldes vaesustumisele. Nii või teisiti on üpris tõenäoline, et ravimikaubanduse köndistamisel on pikemad ja sügavamad mõjud kui arvamuspõhine seadusloome on osanud karta.
Majandusel ja kasvul on oma loogika. Mullegi pole pehmelt öeldes konsolideerunud hulgifirmad eriti meeldinud, nende põimumine jaeketiga veel vähem, ning lepingutega seotud võrkstruktuurid veelgi vähem. Ütleme see on minu meeleseisund, mis mulle meeldib (mulle meeldib kena rannailm, kuid see ei tähenda, et peaks kogu aasta suspessoonides ringi liikuma, see on ebapraktiline ja –tervislik) ja mis ei meeldi, kuid konkurentsiinimesena saan ma vägagi hästi aru majandust liigutavatest jõududest. „Bezosel oli vaja, et Amazon toodaks niisugust kasumit, et see võimaldaks tal investeerida tehnoloogiasse ja olla oma rivaalidest kogu aeg ees. „Selleks ajaks oli Jeff märkmepaberil juba matemaatilised arvutused ära teinud ja teadis, et see juhtub nagunii. See tähendab kokkuvõtvalt järgmist: kas minna väga suureks või minna koju.“ (B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017 lk 77). Elementaarne. Selles teadmises tundub kuidagi eriti tagurlik keerata kella tagasi nii ebaõnnestunult, et panna proviisorid virelema oma väiksuses. Kellega nad konkureerivad? Omavahel? Kõik need pisikesed pudinad, kellel võib olla kuni 4 apteeki. Milles nad konkureerivad? Kauba saavad nad ju hulgifirmadelt.  Neiltsamadelt „pahadelt“, kelle vastu Pilvepiir asendustegevusena püsivõitlust peab. Neli apteeki on vähe edu saavutamiseks. Võib täiesti kindlalt eeldada, et a 2021 laekub Pilvepiirile eelnõu, milles tehakse ettepanek lubada  apteekide arvu suurendada 10-ni ja järgmisel aastal, kui apteegid ikkagi välja ei vea, siis kaotatakse piirang üldse, mille tulemusel saame … 2-3 apteegiketti, mis ongi optimaalne.
Tuleb aru saada, et konkurents on vahend, tööriist, peenmehhanism ja konkurentsi võib olla mitut tüüpi. Kuid konkurentsi eesmärgiks on alati edasi liikuda, mitte tagasi. Kuigi ka EL kasutab mõnedes sektorites reguleeritud konkurentsi, siis seda vaid seal, kus konkurents on kadunud ja turg surnud, ettevõtjad lahkunud. EL kasutab reguleeritud konkurentsi vaid turgude reanimeerimiseks, mitte tegevate turgude lämmatamiseks. Kuna konkurentsiseadust peetakse majanduse põhiseaduseks, siis on vaba konkurents majanduslik ekvivalent demokraatiale vabas ühiskonnas. No me ju oleme kuulnud reguleeritud demokraatiast, selle üle ilkunud, arvustanud pahandanud. Mille poolest siis vabal turul konkurentsi piiramine parem on kui konkurentsi piiramine majanduses. Kas see kui Pilvepiiri valimistele lubatakse omandivormi järgi on demokraatlik? Kas meile see meeldib? Oleks aeg endale asjade sisu selgeks teha, mitte vaid kambakesi poliitiliste otsuste varju pugeda.

Pilvepiiri uhiuuest korruptsioonipumbast


Ja veel rahva tervisest, seekord rahva moraalsest tervise proovilepanekust. Ühest küljest tõstame apteekrid taevasesse kõrgusse kuna nende ärieetika on patsiendikesksem ja samas kahtlustame neid mustades tegudes hallis tsoonis. Juba räägitakse õuduslugusid apteekritest, kes on juba apteeke avanud ei millegi eest, järelikult … Niimoodi me õõnestame kogu süsteemi usaldusväärsust. Kas seda oli vaja. Loodi uus korruptsioonipump. Pilvepiirile lausa meeldib oma inimesi sullerit tegema ahvatleda. Ise kavalalt muiates ja ... mõnuga karistades.

Kliendi vaade

Kogu selle poliiträhklemise juures üks asi kaduma läinud. Kliendi vaade, kliendi huvi. Ma pean silmas, mitte ilukõnelist "peaks", "võiks", "ilmselt" vaid prognoosi, kuidas ravimikaubanduse süsteem toimima hakkan ja kui palju "ravimi hinna kasvu pidurdatakse" (Sic! ei räägita alanemisest, mis peaks konkurentsitingimustes ilmtingimata toimuma, vaid planeeritakse kasvu vähenemist võrreldes olematu võrdlusmaterjaliga) Mul pole õrna aimugi … milline ravimikaubandus peab olema. Rahvatarkus ütleb, et pole tähtis, mis värvu kass on, peaasi, et ta hiiri püüaks. Seega kliendina on mul täiesti ükskõik milline on turuosaliste omandivorm, peaasi, et nad kliendile paremat (mitte ainult odavamat) ja  mõistetavamat teenust pakuks. Seega kliendina soovin ma, et … ma ei peaks üldse mingeid ravimeid vajama.  Kuid nii hästi veab vaid vähestel, ülejäänud peavad ikka minema „kommi ostma“. Mida me siis kommipoest saada tahame? Esimene mõte on, et saaks vaevast lahti. Teadagi, sellist kommi, mis terveks teeks ei tehtagi, sest siis kaob ravimitootmise mõte ära, täpselt samuti nagu autodele ei panda roostevaba summuteid, kaob varuosade ja remonditurg ära. Kuid siiski on ravimitööstus saavutanud märkimisväärseid tulemusi ja leevendab hädaliste olukorda täiesti hoomatavalt. Niisiis tahab klient toimivat ravimit mõistliku hinnaga. Pealegi oludes kus soodusravimite nimekirja, hinnad, juurdehindlused  ja pea kõik muu määrab Dr Riigi läbirääkimisvõime, on apteekrite võimalus hinda mõjutada kesine. Ütleme nii, et ei sõltu eriti lõppkauplejast. Veelgi vähendab müüjate mõju hinnapoliitikale see et apteekide käibest u 80% moodustavad retseptiravimid, ehk ravimid ise määratakse arstide poolt. Nii, et ravimite hind algab hinna põhjast ehk sellest millise kokkuleppe saavutab Dr Riik.

Muidugi tahab klient head nõu ja mõistvat suhtumist, kuid see on elementaarne. Usutavasti oleme kõik saanud sellist suhtumist tõeliste apteekrite poolt küsimata, kas ta on omas leivas või palgaleivas. Tegelikult pole kunagi selle peale tulnudki, et küsida apteekrilt, kelle juures juba paarkümmend aastat käidud „ Kas ta on omas leivas või palgaleivas?“ Lihtsalt tegemist on usaldusväärse professionaaliga. Kui rohupood reorganiseeritakse või kolib, siis püüame ju „oma  apteekri „ ülesse otsida. Miks? Usaldus on selle asja nimi. Samasugune usaldus nagu meil on oma perearstide vastu. Seega need inimesed, kes meid apteekidel hellalt teenindavad alates apteekritest, proviisoritest, kuni letiteenindajateni välja on usaldusväärsed ja head professionaalid. Kuid lood selle valdkonna korraldamisega kehvad. Järjekindlusetud ja jõuetud. Kas meil peaks olema usaldust sellise tõmblemise ja usaldamatuse vastu? Ehhee, usaldus usaldamatuse vastu, kõlab ju veidralt? Kas see võimaldab kliendil rahulikult homsesse vaadata?

Lipukaptenitest

Muret teeb ka protsessi mentaalne külg. Kaasnevad kahjud. Kuidagi imelikuks on kasvanud meie ühiskond, me ei muretse omandiõiguse rikkumise pärast, me ei hooli kliendi tulevikuvõimalustest, me ei hooli rahvusvaheliste lepingute rikkumisest ega ettevõtluskeskkonna halvendamisest, kuid me läheme kihku täis, kui saame midagi läbi keelamise kriminaalseks muuta ja seda karistada. Pärid pelutav huvi. Seekord tundub, et seekord on Pilvepiir oma regulatsiooniga seadnud ülesse grandioosse karistuslõksu. Mitme uksega, astu sisse, meie enda meisterdatud skeemitaja! Niisiis, kuigi meil on 950 proviisorit, siis pole kõik need ilmselgelt äriinimesed. Hea ongi. Neil ei ole lihtsalt ärisoont. Seega massilist „äriinimeseks“ hakkamist ilmselt ei toimu. Turg, regulatsioon ja Pilvepiir on sellise ostuotsuse tegemiseks liiga heitlik. Kuid on ka selge, et keegi ei taha oma armastatud ja hästi kätteõpitud ametist ka loobuda. Täpselt samamoodi ei taha oma armastatud ja kätteõpitud tegevusest loobuda tänased apteekide mittekvalifitseeruvad omanikud. Siin tekibki huvide kokkupuutepunkt, looduse kutse ja turujõu maagika. Juba hoiatatakse „hallide skeemide eest“, kus endised omanikud jäävad endiselt mängu juhtima, kuid näiliselt on apteegi omanikuks proviisor. See ongi skeemitamine.  Mingil veidral moel on arvatud, et selle skeemitamise jälgi võiks hakata ajama Konkurentsiamet. Vaat siin tuleb küll olla resoluutne, sellise skeemitamise jälitamine pole Konkurentsiametile loomuomane tegevus. Kasutada spetsiifilisi oskusi nõudvaid, ülihästi välja õpetatud konkurentsiametnikke mingis mõttetus jälitustegevuses, on raiskamine, täpselt samuti nagu saata tippkirurgid labidaga kraavi kaevama. Ebatõhus. Mõttetu. Pigem peaks Konkurentsiamet täie tõhususega panustama keelatud lepete ennetamisele, et uus turg vildakaks ei kasvaks. See on Konkurentsiameti ülesanne, milleks nad on kutsutud ja seatud. Kui keegi tahab eksperimenteerida ravimikaubanduse vallas, seda kihva keerates, siis ärge palun kiskuge teisi hästitoimivaid süsteeme oma läbikukkumisse kaasa.
Kuid kuna huvi tekkib mõlemalt poolt, siis selliste kombinatsioonide tekkimine on üpriski tõenäoline. Ütleme paratamatu. Ega selles ka midagi uut ei ole, need kes on lugenud Juhan Smuuli „Kihnu Jõnni“, teavad, et mitte mingi regulatsioon ega paber ei suuda peatad tõsist seilajat. Piirangutest leitakse alati ümbertee.  Jõnnil, kapten Uuetoal, ei olnud kaptenipabereid, mistõttu pidi ta palkama laeva paberitega mehe, lipukapteni. Noh, meie saame lipuproviisorid. Midagi pole teha loodusseadused parandavad inimlikud rumalused moel või teisel. Kuigi pole aru saada, miks pidi Pilvepiir oma asjatundmatuses apteekrid nii ebameeldivasse olukorda panema. Panema tanki ja ässitama kogu valdkonna üksteise vastu üles? See ei ole konkurents, see on pahatahtlikkus.  Juba enne seda, kui uue regulatsiooni avaakord on kõlanud, on osad apteekrid asunud süüdistama küll hulgifirmasid selliste skeemide punumises, kuid sellega ühtlasi ja eelkõige halvustades oma kolleege ... äraostetavuses? Piinlik lugu, kui ollakse nii löögihoos, et ei märgata enam keda ja miks lüüakse. Isegi omasid. Kaasnev kahju? Kogu valdkond on muutunud toksiliseks. Toksilises keskkonnas häid tulemusi oodata oleks liiast. Kahju.

Vigade parandus


Ilmselt peaks Pilvepiir vaatama selliste riskide kuhjumisel oma tehtu üle. Kehtestatud regulatsioon on jätnud õhku liiga palju riske (mis halbade juhuste kokkulangemisel „arvatavasti“ võivad küündida üle poole miljardi), et lasta neid omapäid realiseeruda. Olukord on selline, et Pilvepiiri arvamuspõhine poliitiline valik ja Dr Riigi kummaline passiivsus on petnud meie kõigi õigustatud ja isegi õigustamatuid ootusi. Nüüd peab Pilvepiir hindama tekkinud riske, osapooltega kompromissi leidma ja panema meie rahakoti valmis oma viltulaskmiste kinnimaksmiseks. Kõigil on turuosalistel õigustatud ootused, need peab vigade paranduse korras ilmselt kinni maksma. Ainuke, mida saab praeguses olukorras teha Dr Riik on minimeerida kahjusid ja võtta see õppetunniks. Elu ei olegi nii hea, et võiks vaid kanade vabapidamisest arutada. Peab ka tegelike, eksestentsiaalsete probleemidega tegeleda.

Targutusi:

Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ 

Lk 373 „Riik ja ühiskond toimivad seda paremini, mida rohkem jagavad inimesed samu väärtusi, hoiavad konstruktiivselt kokku ning usaldavad põhimõtteliselt riiklikke ja ühiskondlikke institutsioone. Nagu me juba näinud oleme, on selle sotsiaalkapitali mahul ühiskonna edus ja heaolus suur roll. Sotsiaalkapital on nagu viljakas muld. Seda on lihtne ära kulutada või hävitada, taastada saab seda aga vaid pika aja jooksul ning kunstlikult seda luua eriti ei saa. Poliitikal on seega ühiskonna sotsiaalkapitali harimisel  suur vastutus. Kui kodanikud tunnevad pidevalt, et riik ei esinda nende ja nende grupi huve, vaid võib-olla hoopis mingeid muid huve, millel ei ole oma riigi ja rahvaga enam üldse mingit pistmist, kahaneb nende sisemine lojaalsustunne riigi ja ühiskonna suhtes. Nad keskenduvad siis rohkem isiklikule heaolule, oma perekonnale, ühiskonnaklassile, etnosele või religioonile ja vähendavad niimoodi sotsiaalkapitali.“

Lk 338 „Poliitikud, kes teevad tõsiseid vigu ja neid oma järgneva tegevusega veel võimendavad, ei pea ju kohe olema idioodid. Nad tegutsevad mingil eesmärgil ning võtavad rohkem või vähem teadlikult vastutuse sellega kaasnevate tagajärgede eest seni, kuni neid ei saa edukalt enda ja teiste eest salata.“

Lk 415 „Nii näitavad arvamusuuringud järjekindlalt, et inimestele meeldib küll vaba majandussüsteemi vilju nautida, kuid samas ei saa enamus selle toimimisviisist aru. Kui turge reguleeritaks enamuse tunnete järgi, kukuks välja küllaltki plaanimajanduse moodi asi. Paljudes valdkondades on inimestele ehtsana tunduvate soovide ning riigipoolse ratsionaalselt vajaliku tegevuse vahel tundeline lõhe. Esindusdemokraatia mõte peab seisnema selles, et kodanik valib endale esindaja tunde järgi, nondel aga on võimalus teha otsuseid ratsionaalselt.“
B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017

Lk 211 „Bezos võitles inimeste suhtumisega, millele ta andis nimetuse institutsionaalne ei. Ta mõtles sellega sisemist vastupanu, mida töötajad ebatavalistele lähenemistele osutasid. (…) Ta keeldus lihtsalt aktsepteerimast Amazoni kui igavat ja marginaalselt kasumlikku online-poodi. „On ainult üks tee, kuidas sellest ebamugavast olukorrast välja saada“, korrutas ta pidevalt. „Tuleb see tee ise leiutada.“
Lk 228 „“ Jeff viimaks lihtsalt plahvatas, „ ütles Dalzell. „Ma sain tavaliselt Jeffi raevuhoogudega hästi hakkama, aga tunnistan ausalt, et tookord oli tal õigus vihane olla. Me lämmatasime loomingulisust. Isegi kui olime kiiremad kui 99% maailma ettevõtetest, olime me siiski liiga aeglased.“

Lk 251 „Kui Kessel küsis Bezoselt, mis tähtaeg tal on, et esimene riistvara ehk e-lugemisseadeldis valmis teha, siis vastas Bezos: „Sa oled sellega põhimõtteliselt juba hiljaks jäänud.“

N Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001


Lk 111 „Tark valitseja peab järgima eelkirjeldatuile sarnaseid tegutsemise viise ega tohi kunagi rahu ajal pühenduda puhkusele, vaid peab koguma eelkirjeldatud juhistest oskuslikult kapitali, et oleks võimalik seda hädaolukorras maksma panna – et saatus, juhul kui ta muutub, leiaks valitseja eest valmisolevana talle vastu seisma.“Lk 137 Nagu ütlesin, muudab valitseja vihatuks eelkõige tema röövellik eluviis ning alamate vara ja naiste ülevõtmine – sellest tuleb tal hoiduda; ja ikka on nii, et kui inimühisustelt ei võeta nende vara ega au, elavad nad rõõmsaste ja rahulolevatena edasi; ning valitsejal tuleb pista rinda vaid üksikute auahnusega, mida ta mitmel viisil ja hõlpsasti vaigistada saab.“
Lk 167 „Valitseja jaoks pole sugugi väikese tähtsusega ministrite valik, kes osutuvad heaks või mitte olenevalt valitseja arukusest. Esimene otsustus sinjoori mõistuse kohta tehakse vaadates inimesi, kes teda ümbritsevad, ja kui nood on sobilikud ja ustavad, võib ta valitsejat ennast alati targaks pidada, sest ta on osanud tunda ära sobivad inimesed ja hoida neid ustavatena. On asi aga vastupidine, võib sinjoori kohta peaaegu alati langetada mitte just hea otsuse, sest just nimelt selle valikuga teeb ta esimese vea.“
Mis puutub aga sellesse, kuidas valitseja saaks ministri sobilikkust ära tunda, siis selleks on olemas moodus, mis ei osutu eales ekslikuks: kui sa näed, et minister mõtleb rohkem endale kui sulle ja ajab kõiges taga omakasu, siis säärane inimene, kes end niiviisi ülal peab, ei saa kunagi olla hea minister ja sa ei saa eales teda usaldada; ei tohi ju inimene, kelle käes on kellegi valitsus, eales mõelda endale, vaid peab (alati) mõtlema valitsejale ega tohi kunagi  meenutada talle asju, mida tal tarvis pole.“

No comments:

Post a Comment