Thursday, June 21, 2018

Analüüsipeetuse sündroom


Tulu ja tulem

Olen mures. Olen sügavas mures. Ega asjata ei öelda, et õndsad on need kes elavad teadmatuses. Tuleb välja, et mitte ainult meie teiega ei elanud teadmatuses, vaid ka Dr Riik elas teadmatuses. Nimelt oli meil teadmine (ekslik ettekujutus), et Dr Riik teeb oma otsuseid analüüsides paremaid variante meie kõigi jaoks välja noppides, osutus tegelikkuses meie teadmatuseks. Eksituseks, analüüse ei tehta. Dr Riik on täiesti puhtsüdamlikult (või süüdimatult?) tunnistanud, et muudatused meie kõigi elu paremaks pööramiseks ei lähtu mitte pingsa mõttetöö, oskuste, valdkonnaasjatundlikkuse ja analüüsidetulemusel vaid lähtub arvamusest. Arvamisest või poliitarbumisest.
 No muidugi võib arvata, et peavalu võib ravida radikaalselt ja kiiresti - giljotiiniga, kuid kas me soovime sellist „ravi“? Ilmselt oleks igaüks meist nõudmas analüüsi peavalu eemaldamise teiste võimaluste kohta, kui oleksime sattunud giljotiinilise peavaluravitseja kätte. Analüüsiks. Seletaksime valjuhäälselt, et tuleks uurida, kas on ka teisi võimalusi, mis pole nii primitiivseid ja fataalseid? Dr Riigi analüüsimatuse puhul oleme hulka malbemad, justkui giljotiiniline ravi ei puudutakski meid isiklikult. Noh, et teiste pead las lendavad … mis siin ikka analüüsida, tavaline raviprotseduur. Näiteks tunnistas Dr Riik avalikult et , ei teinud aktsiisitõusude kohta analüüse ei eelnevalt ega protsessi käigus. See on üks kõige kummalisemaid ülestunnistusi Dr Riigi poolt. Allakirjutatud võimetustunnistus. Tagantjärgi tõdeti, et elu näitas, et kui millegagi üle piiri minnakse, võib tulemus olla vastupidine. Väga nutikas tähelepanek. Ilmselt õpetlik ka. Ehhee,  aktsiisid läksidki üle piiri, … raha suundus Lätti. Ja kui Dr Riik midagi mõistlikku ette ei võta, läheb raha veel paljude aastate kaupa „üle piiri“, kuni naaberpoliitikud oma rahaahnust sama primitiivvulgaarsete meetoditega oma ehk meie rahapumba vussi keeravad. Mida Dr Riik peaks tegema? Senine ainuke kava, oodata järgi naabrite aktsiisitõstmist ehk  loota naabrite rumalusele ja ahnusele on kuidagi väga lahja. Mina, küll ei põlgaks ära rahakoormaid,  mida minu naaber minu õuele lausa vägisi surub. Miks me arvame et teised sellega kiirustaksid?

Ajutegevuse sisseostmine?

Kuid on ka teisi plaane. Justkui tuumakaid. Lootust asjade paranemisele igatahes on. Mis olnud, see olnud, õppetund saadud ja nüüd on  Dr Riigil plaanis aktsiisiküsimust põhjalikult analüüsida. Tore, lõpuks ometi. Asi on võetud ette pompööselt, selleks valmistatakse ette uuringut aktsiisipoliitika riskide, võimaluste ja mõju kohta majanduskeskkonnale. Väga tubli, kuid … Edasine tekitas lahjemapoolse  paanikahoo:  esiteks  uuring on kavandatud valmima järgmise aasta kevadeks, mis tähendab, et järgmise aasta eelarve tehakse nagu sellegi aasta oma, arvamise põhjal. Teiseks on selleks plaanis lähiajal välja kuulutada riigihange, et leida „välist partnerit“ (kas see on nagu kunstneer?), kes uuringu läbi viib.  Vaat see on lops. See täiesti kiretult esitatud, justkui positiivne, avaldus näitab, et  Dr Riigil ei ole enam  analüüsivõimekust, peab ajutegevust „sisse ostma“.
 Mis selles imelikku on? Kõike ju „autsootsitakse“. Muidugi on õige, kui kasutatakse lisaoskusteavet seal kus oma kompetentsusest ei jätku, kuid riigieelarve, kui riigi äriplaani koostamise põhikompetentsid peaksid Dr Riigil ikkagi enesel olema. Sellised igapäevafunktsioonid (milleks on ka sisendkomponentide mõjuanalüüs) mis võimaldaksid elementaarsete otsuste tegemist on  nagu pudrulusika suu juurde tõstmine või hingamine. Automaatne. Rutiin.  On ju loomulik hinnata, kas jõuate pudrulusika suuni tõsta või jääb see poolel teel seisma. Kui tahate kõhtu täis, siis toimub selline analüüs pidevalt, te ei kutsu ju konsiiliumi ära arvama, kas lusika tõstmine on teile jõukohane. Või kutsute?

Funktsionaalsed häired

Kuidas seda lihtsamalt seletada? Võib-olla niimoodi, et kui te olete terve inimene, siis toimib kõik  automaatrežiimil, hingate, seedite jne. Kuid kui teil on mingi viga man,  peate te ostma sisse kehavälist maksa ja neerutalitust , siis on teie funktsionaalsus küsitav. Olete haige, raskelt haige. Te ei ole võimeline iseseisvalt, ilma kõrvalise abita funktsioneerima. Kuid antud juhul ostab Dr Riik sisse kehavälist ajufunktsiooni, otsustamise (õigemini vastutuse hajutamise) funktsiooni, see on ohtlik. Dr Riik peab ise järjepidevalt, jätkusuutlikult ja mitmetasandiliselt analüüsima eri muudatuste mõju meie majanduse arengule ja inimeste toimetulekule. Tellitud töö on tellitud töö, selles pole vajalikku nüansirikkust ega sügavust. Pealegi , kes on juhtunud süüvima riigihanelistesse analüüsidesse, siis on selles nii palju täidis-, tühi-  ja standardmaterjali, et pole kindel, kas poliitinimesed sellest analüüsi tuuma ülesse leiavad. Miks täidismaterjali? Elementaarne, ei saa ju küsida „korralikku hinda“ A4 lehele suurte tähtedega kirjutada alasti tõde, et teie plaanid on 1) vastuolus loodusseadustega, 2) vastuolus energia jäävuse seadusega 3) vastuolus elementaarsemategi majandusseadustega, 4) vastuolus terve mõistusega ning kokkuvõtteks vastutustundetud ja jätkusuutmatud. Selle eest … No isegi saate aru, et selle eest raha ei saa (kuigi peaks), kuid kui panna kokku standard- ja täidismaterjalist paarisajaleheline värvipiltidega koguteos, siis sellel on juba jumet, kaalu ja hinda. Miks ma niimoodi arvan? Mnjah, minu põhitööks ongi juhtidele seadustest, strateegiatest ja analüüsidest poolel A4 teha kokkuvõte  sellest mis tähtis. Juhil nimelt ei ole aega miraažidega tegelemiseks, tema tahab konkreetseid plusse ja miinuseid. Ilustamata.  Tellitud mahukad analüüsid koos „multifilmide ja klantspiltidega jätavad küll soliidse mulje, kuid on enamasti eksitavad või lihtsalt meelelahutuslikud:  „Amazoni töötajad kasutasid oma ideede esitamiseks PowerPointi ja Exeli tabelit, aga Bezose arvates oli see laiskade meetod. „PowewrPoint on väga ebatäpne info edastamise vahend“ ütles Jeff Holdes (…) „Maru lihtne on ennast PowerPointi täppjaotise taha peita – nii ei pea sa kunagi oma mõtteid täielikult välja käima.“ (B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raamat 2017 lk 189). Nii ongi, et Amazonis tuleb esitada oma idee kui pressiteade – lühike, sisukas, informatiivne. Ajaökonoomne.

Viimase analüütiku päev.

Just seepärast on Dr Riigi (va. mõned veel säilunud superanalüüsi võimelised valdkonnaasjatundjad) analüüsipeetus ja kehavälise doonari teadmistele lootmine kurjast. Kuigi jah, mida siin imestada juba kümme aastat tagasi ütles ühe ministeeriumi valdkonnajuht sügava murelikkusega: „Täna koondasin viimase analüütiku.“ Miks? Koondamisülesanne. Kui USA tähistab Iseseisvussõjas esimese lasu päeva, siis meie võiksime tähistama hakata „Viimase analüütiku päeva“. Nii see on, et jätkuvalt püütakse primitiivvulgaarselt kokku hoida seal, kus tegelikult tuleks arengut soodustada. Vanasti ilguti sellelaadsete primitiivpealike primitiivkoondamiste üle koristaja näitel, ehk oludes, kus maja on klantsima löödud, koondada koristajat. Kuni kõik on puhas ja koristaja tööga hästi hakkama saanud tundub, et koristajat pole vajagi. Kui koristajat ei ole, siis oleme varsti silmini sellesamuse sees. Sama ka analüütikutega.
Kuidagi mannetu on, et ajal, mil kogu maailma teadmisi on võimalik „valada“ ühest otsast arvutitesse ja teisest otsast tulemused ja variantsused „välja lüpsta“, vajame me elementaarseks analüüsiks riigihanget. See, mis on olemuslikult administratsiooni igapäevane palgatöö ostetakse väljast sisse. Lisakulutus, mille katame meie teiega.
Aktsiiside muutuse mõju on elementaartegevus, nagu hingamine, seda ei pea tegema hoogtöö korras, see peab kogu aeg tuksuma Dr Riigi enese pidevalt uuenevates analüüsides. Teades mõningaid RAMI valdkonnaasjatundjaid, siis ilmselt nad ka hoiatasid tulemuste (õigemini tulemusetuse)  eest, kuid neid ei kuulatud. Nüüd siis, kui „oma seppade“ tarkust ja kogemust ei usutud, tellitakse töö õhtumaa tarkadelt. Piinlik.  Kõik see toimub mingi tuima rahuga, nagu niimoodi olekski normaalne.
See ei ole normaalne. Analüüsimatus on hälve.  Puue. Riiklik puue. Analüüsivõime, lausa ametniku DNA osa, on meil olnud olemas. Veel hiljuti oli. Isegi veerand sajandit tagasi tehti Eestis murrangulist hinnareformi, mil sisendid võisid muutuda tundidega ja kordades. Analüüse tehti pidevalt väikeste professionaalsete „mansaga“. Kui nafta hind muutus üleöö 20x, siis analüüs selle mõjudest ja nende mõjude absorbeerimisest pidi olema järgmiseks hommikuks ülempealiku laual. Muide oli „arvutieelne ajastu“, mil analüüsi alused tehti ja parandati ruudulisel paberil, pastaka ja joonlauaga, kuid ikkagi osati, ikkagi jõuti, ikkagi tehti ettepanekud ja leiti lahenduse variandid. Õigeaegne analüüs ja lahendite leidmine oli au asi.  Kui oleks oodanud kehavälist doonarit ja mõnulenud järgmise kevadeni, siis … No siis seda riiki, mille juubelit me tähistame, poleks olemaski. Analüüsipuudulikkus ei ole vaid Pilvepiiri küsimus, see on meie kõigi küsimus, eksistentsiaalne küsimus. Analüüsipuudulikkus ei ilmne mitte ainult aktsiisipoliitikas (kuigi selles kõige kiiremini ja kirglikumalt) vaid ka teistes otsustustes alates ravimikaubandusega ja lõpetades energiaturul toimetamisega. Kõigis neis otsustustes puudub mõjude analüüs kõige sellega tulenevast. Ehk nagu ühe seaduse kohta kirjutas kõrge õigusametnik – „seadusandja arvates tagab….“. Väga tabab tähelepanek, Dr Riigi otsused on arvamispõhised. Nemad arvavad, meie teiega maksame.

Analüüsipuudulikkuse õied

Esimesed analüüsipuudulikkuse tulemused ei lasknud ennast kaua oodata. Kui mullu võis veel hunnitute aktsiisiplaanide mittetäitmist „ära seletada“ ja siis pelglikult „korrigeerida“, siis 2017 a statistika näitas, et aktsiisitulu laekus eelarvesse oodatust vähem 88 milj EUR (sh. alkoholiaktsiisi 55 milj EUR ja kütuseaktsiisi 22 milj EUR vähem). Kehv lugu, kui pea 20% poliitprognoosiga mööda pannakse. Kui me lisame siia juurde selle, et meie inimestele on (kodanikuallumatuse korras) saanud selgeks „üle piiri läinud“ aktsiispoliitikast tekitatud uued kaubateed, kadunud töökohad ja saamata tulu ning mõju ka teistele maksudele, siis on vale poliitika tulem väga nukker. Jäävad ju saamata ka käibe-, tulu-, sotsiaal- ja töötukassamaksud. Langeb investeerimiskindlus ja põleb rahvuslik kapital.  Prognoosid näitavad, et tendentsid jätkuvad sellelgi aastal.
Dr Riik on analüüspuudulikkusega tekitanud meile terve jätkuva probleemide kaskaadi. Ja kõik vaid rahaahnusest ja oskamatusest piiri pidada. Rahaahnus ise maskeeriti loomulikult ilusõnaliseks hoolitsuseks rahva tervise eest, aga läbimõtlemata ja tasakaalustamata rahaahnus lõppeb ikka ühtemoodi – suure jamaga. Konjunktuuriinstituudi hiljutine uuring kinnitab üle, et  Lätis alkoholi järel käinute arv on tõusnud 35%-ni. Mis aga kõige kehvem nagu märkis tabavalt Marje Josing: "Oleme normaliseerinud suurtes kogustes alkoholi ostmise, mis polnud enne tavapärane ning see pole ka alkoholipoliitika mõttes hea suund“.
Niimoodi tormates, asju mitte lõpuni läbi kaaludes, eluvõõralt, on Dr Riik parandamatult lõhkunud mitmed ettevõtlusilmingud (sh. väikekaubandus Lõunarindel). Oleme inimestele harjutanud külge lolli kombe käia naabrite juures suuremahulistel kaubareisidel sh ka ehitus, pudu ja toidukaupade ost. On tekkinud harjumus. See on nüüd see valdkond, mida on väga raske tagasi harjutada, igatahes Dr Riigi „me teeme nüüd poole vähem kurja“ siin ei aita. Ei aita ei rahva tervisele, ei meie majandustervisele. Mingi veider tarvishoiupealike eneseõigustus, et meie siin teeme tervishoiupoliitikat ja RAMI teeb rahapoliitikat, on väga ohtlikult kapseldunud ja eluvõõras mõtlemismudel. Varem või hiljem minnakse raha küsima ikkagi RAMI käest. Kas siis RAMI ütleb, et meie siin teeme rahapoliitikat ja teie minge tehke „oma“ tervishoiupoliitikat? Ei ole nii, riik on tervik, mitte eraldi silotornid, majandus peab toetama tervishoidu ja vastupidi. Need peavad arengus üksteist toetama, teisiti ei ole võimalik. Kuid viimane KOLE oli just dokument mis andis senikehtinud sõnadele uue tähenduse.


Kontoristrateegide eksitus

Olgem siin täpsed, esiteks oli ahnus, rahaahnus, et tekitada ressurssi „poliitinimese minu isikliku heateo tegemiseks“, see tekitas vajaduse sõnalise maskeeringu leidmine ahnusele. Oli sügavalt hämmastav kui rõõmsalt õhetav koalitsioon pani lauale „kõigi soovide täitmise paberi“. See oli muidugi KOLE (koalitsioonileping), mis oli  majanduslikult väga kole. Segadusttekitav, justkui oleks kütuse mahu kasv saavutatud sinna rohke vee lisamisega. Teatavast keerab veesegune kütus mootori kapitaalselt tuksi, mitte ei kiirenda selle tööd.  Kui eelmine seltskond veeretas penni piklikuks peos, sest polnud sellist majanduskasvu, mis oleks lubanud kulutusi suurendada, siis järsku, peale intrigaanlikku paleepööret oli kõik võimalik. KÕIKE oli võimalik rahastada. Kuid raha, nagu energiagi, ei saa tekkida eimillestki ega kaduda olematuks. Raha jäävuse seadus ütleb, et raha tuleb kellegi tööst ( ei tekki eimillestki) ja läheb kellegi tasku ( ei kao olematusse). Seega ekstrasuure väljamineku ihalus eeldab (kasutades poliitinimeste eufismi) ekstrakatteallikate leidmist. Leitigi. Kõigepealt väga kunstipärane susserdamine tulumaksusüsteemiga, mille kogu ilu saame näha järgmise aasta alguse tulumaksudeklaratsioonide kättesaamisel. Kuna KOLE ei näinud ette mingit energia (raha) juurdetootmise mehhanismi, siis kasutati lubaduste kulu ja tulu „tasakaalustamiseks“ juba äraproovitud rahapumpa aktsiiside tõstmise näol. Kuid seekord ei arvatud ära, pump ei töötanud. Kõigile kõike ei ole võimalik anda. Kogu seda majanduslikus mõttes piinlikku ümberjagamismängu saatis eksitav jutt head tegemisest ja pahedega võitlemisest. Aktsiiside sõnamurdlik tõstmine tehti vana hea pahede vastase võitluse ja rahvatervise edendamise loosungi all. Ja kõiki neid, kes hoiatasid, et niimoodi ei ole võimalik head tulemust ei rahvatervises ega rahanduses saavutada sildistati kohe rahvavaenlasteks ja käepikendusteks. Sildistamine sildistamiseks, kuid statistika näitas ära tegelikud tulemused või õigemini tulemusetuse.
Kütusega on kurjemad lood . Kui alkohol on põhiliselt lõbu (ostjate poolelt), mida võib teha, kuid ei pruugi, siis kütus on ostjate, eriti vedajate, poolt tootmiskulu suurenemine. Ei mingit lõbu. Kogu see mittelõbu kandub kogu majandushierarhiat edasi sadestudes iga toote hinnakomponenti. Kui Kütuseaktsiisi tulu oli 2017. aasta kokkuvõttes eelarves oodatust 3,9 protsenti ehk 22 milj EUR väiksem, kuid 5,7 protsendi võrra suurem kui 2016.a, siis siingi pole mingit uhkuse kohta. Aktsiisitõus mõjutab meie majanduse konkurentsivõimet, mitte just positiivses suunas. Dr Riik peab tundma seoseid tänaste tulude ja homsete kulude vahel. Elementaarne.

Tõrjelahingud ja „äraseletused“

Kuid Dr Riik on eelnenust väga vähe õppinud, pigem püütakse „ära seletada“ möödalaskmised. Peetakse tõrjelahinguid. Kõik need seletused, et ee raha ei jäänud eelarvesse laekumata, lihtsalt laekumine jäi erinevasse aastasse on
eneseõigustuslik häma, fakt on, et aktsiisitõusu mõjusid prognoositi valesti, 20% valesti. Kui tegelikult laekus 2017 a 221,7 milj EUR siis saavutati raju aktsiistulemusega … 2015 a tulemus, mis oli 222,1 milj EUR. Seega kogu see aktsiisimöll läks täiesti tühja, lausa tagasilangusesse. Nüüd siis püüab Dr Riik meile „ära seletada“, et kõik on korras:
1 „Äraseletus“ et kui alkoholiaktsiisist jäi eelarveaastas laekumata 55 milj EUR (plaani ja tegelikkuse vahe), siis sotsiaalmaksu ülelaekumine oli 62 milj EUR teeb kõhedaks. Sotsiaalmaks on ju väga kindla suunitlusega rahaallikas, ega siis sotsmaksu arvel ei saa rahastada neid tegevusi mida pole võimalik finantseerida aktsiiside mittelaekumisest. Või saab? Huvitav.   See et sotsmaksu laekus rohkem ei ole õigustus aktsiiside valepakkumisele,  vastupidi see, et ka sotsmaksu laekumist pakuti valesti on järjekordne valepakkumine. See et kaks valearvestust üksteist aritmeetiliselt peaaegu ära katsid (juhuslikult) ei ole mingi õigustus.
2 Eriti meeltülendav on „äraseletamine“, et hinnatõusu ootuses etteostmise e. varumise tõttu teistesse aastatesse nihkunud 28 miljonit eurot riigi jaoks kaotatud tulu, vaid lihtsalt ajaliselt teises perioodis laekuv tulu. Nagu hoomate langeb selle äraseletamisega ära küsimus rahvaterviselikust aspektist. Tõlkides seda „äraseletust“ võiks vast niimoodi, et Dr Riik mahitas inimesi mullu rohkem alkot ostma e. varuma (sic!), tühja sest tervisest, Dr Riik saab raha kätte nagunii. Kas varem või hiljem. Muidugi rahaga ei ole nii, et pole oluline lillal see laekub, eriti tähtis on see laekumise rütmilisus just riigi äriplaani osas.
Nendest „äraseletamistet“ võiks järeldada, et meil pole riigieelarvet üldse vaja kogume raha nii palju kui kokku tuleb, rahastame „ühisest pütist“ millal raha koguneb. „Äraseletamistega ei maks ka liiale minna, mõni äkki süvendki neisse.
3 Muidugi on ka lustlikumaid „äraseletamisi“. Ilmselt on publikulemmikuks on „Guinnessi õlle vahu äraseletamine“. Võrdlemisi kummaline on kui tervisepealiku selgitus, et alkoholipoliitika keskmes ei ole riigieelarve ega isegi mitte alkohol, vaid tervemad inimesed … peenalkoholi näitel. Nimelt tasu selle rahmeldamise ja segaduse tekitamise eest pidavat saabuma aastate pärast. Tore oleks, kui need tänased kaod kaetakse kunagi hiljem, kuid kui teilt selle „helge tuleviku“ näitlikustamiseks küsitakse, kas olete kunagi Guinnessi õlut kõrtsis tellinud, siis tekitab see segadust.  Hea küll, saame tervisepealiku selgitusest teada, et selle õlle tellimisel tuleb kaua oodata, et tema omapärane vaht settiks ja klaasi täis saaks valada ehk nagu Guinnessi reklaam väidab  – head asjad jõuavad nendeni, kes ootavad.  Vägev, ainult et … Väga peenutsev kuid maotu on selgitada alkoholipoliitika edu alkoholiga. Pealegi ilmselt ei tea 99,8% inimesi midagi selle õlle maitsest ega vahu eripärast. Pole lihtsalt taskukohane, veelgi vähem on neid kes seda kõrtsis on tellinud. Kallis ehk puudub kogemus. Seega Guinnessi vahu näol ei tea me mida ( millist head asja, sest meil pole kogemust) ja kui kaua (vahu langemise kiirus) me ootame. Kodanik ootab ja ootab ja ootab … Kuid mitte seda, kui poliitinimese tellitud peenelt õllelt vaht ära settib, vaid seda, et poliitiline vaht settiks. Pärast lähevad ikkagi kõik raha küsima. Uskumatu kapseldumine. Ainuke võimalus vähendada alkoholi tarbimist on luua keskkond, kus pole aega ega huvi napsitada. Mäletan üht reisikaaslast, kes ütles ära tasuta pakutavast vahuveinist, sest tal oli järgmine hommik tähtis kohtumine, milleks pidi olema triksis-traksis või neid supertõlke, kes õhtusele veinilimpsimisele banketil eelistasid valmistuda konverentsiks. Need olid tegevused, mis kaalusid ülesse ahvatluse alkoholi tarbimida. Isegi tasuta. Lihtne reegel on see, et kui inimesel on piisavalt huvitavaid tegevusi, siis tal pole ei aega ega tahtmist tegelda seda segavate tegevustega. Sellise keskkonna loomine oleks küll asi mida tasuks mitte ainult oodata vaid aktiivselt ülesse ehitada.

Vaikse kapaku kiituseks

Niisiis kuna meil tegelikke poliitilisest rahaahnusest tulenevaid kadusid välja pole pakutud, on vaid „äraseletamised“, siis pakume ise. Oletame, et ebaõnnestunud alkoholipoliitika (ja ahne rahanduspoliitika) tulemusel jäi meil ilmselt sajakonna miljoni jagu makse võrreldes plaaniga (aktsiisid, käibemaks, tulu-, sotsiaal-, töötukindlustusmaks) laekumata. See on suur summa. Teisalt tähendab see seda, et „katteallikad“ tuleb leida mujalt.  Segadus. Kõik see on vaid   rahaahnuse  poliitinimeste igikestvat kihu „mina annan, mina teen, mina …“  pidurdamatuse tulemus. Maskeraad  rahvatervise edendamiseks lõppes tulemusti saavutamata ( kui mitte arvestada teadasaamist peennapside vahuootusest), vastupidi, „professionaalidele“ õpetati odavam ja hulgiline kanal kätte kõigest sellest tulenevaga nii eelarvele, kui tervisele. Kuid hullem on selline primitiivvulgaarne poliitika  regionaalpoliitikale, investeerimisjulgusele ja majanduskeskkonnale laiemalt. Dr Riigi üleolev ja sõnamurdlik suhtumine ladestub meie kõigi kõvaketastesse ja siis kui tekkib mõttepojukene, kas alustada oma ettevõtlusega või investeerida juba olemasolevasse, siis ujub see kogemus, kui pahavara,  infopanga sügavusest esile, esitades küsimuse „Kas on ikka vaja? Kas ettevõtluskeskkond on ikka piisavalt kindel? Aga eelmine kord … “  Just, meie ettevõtlusjulgus ja tahe on saanud ränga kahjustuse.
Dr Riigi poolne suhtumine, et mõni legaalne majandusvaldkond on lausa kurjategijate punt ja neid võib karistamatult peksta, on väga vastutustundetu. Ebaeetiline. Kahjulik meile kõigile.

Uus regionaalpoliitika: külade sulgemine.

Suuremas tööstuses ja majutuses on kahjud suuremad, kuid neil on ka mastaabisäästust ja ekspordivõimest tulenev kohanemispuhver, mis on lubanud ka kõige totramad regulatsioonid absorbeerida ja majandamisega edasi minna. Kuid kõige valusamini lööb läbimõtlematus  just lõunarinnet. Kui arvatavasti umbes poolsada kauplust on suletud, siis see ei ole oludes, mil kool, korravalve, tervishoid, ühistransport ja nüüd siis isegi kohalik võim on külast lahkunud, vaid kaupluse sulgemine, see on paljudel juhtudel küla sulgemine. Kuid need sulgemised on „nii pisikesed“, et jäävad Pilvepiirilt märkamata. Asjata, eluga tuleb kursis olla. Näiteks kui  RMK korraldab seoses Eesti 100 juubeliga suurima rahvamatka valikuga tuhandeta kilomeetrite vahel, siis võiks Pilvepiir seda eeskujuks võtta ja korraldad tuuri „100 suletud külapoodi“ või „ Minu isiklikul osalusel suletud maakauplus“. Mida on siis Pilvepiiril vastu pakkuda? Millised võiksid olla need valdkonnad, mis kohalikku kogukonda toidaksid ja ühendaksid? Esimese hooga tulevad meelde vaid riigimajad, kuid riigimajad ei ole jätkusuutliku tulu, vaid kuluprojekt. Seega riigimaja ei asenda, vaid võimendab bürokraatiat ja ettevõtluse kadu. Meie poliitinimesed ei oska süsteemselt mõelda, kõike püütakse teha nagu öeldakse kiirelt lihtsalt ja valest. Siiski oleks aeg sellest läbikukkumisest teha järeldused ja mõelda edaspidiseks millised on seosed majandus eri valdkondade, klientide ja ka tervisekäitumise vahel. Tervis eriti  rahvatervise poliitika on äärmiselt tähtis. Kuid kui te nüüd vaatate asjadele komplektselt ja kui Dr Riik oleks mõistliku jaotuspumbana kasutanud oma nutikust ja kogunud vaikse kapakuga kokku selle 100 milj EUR, mida tal praegu ei ole …  Kui oleks selle raha, mis nüüd ereda leegiga ära põletati või piiri taha kuhjus,  korjanud kokku ja tervishoidu pannud? Oleks uhke „värk“ olnud ju? Ja niimoodi ka kõik järgmised aastad. See oleks nii rahvatervisele, kui rahva tervise arengule päris korraliku arenguvungi andnud.
Praegu on Dr Riigil  põhitähtis vaadata üle oma „poliitikad“. Vaadata üle ja võib-olla ümber hinnata seda, kas need on ikka mõistlikud või toovad kaasa parandamatuid kahjusid. Mis peamine riik peab olema funktsionaalne. Funktsionaalsus on häiritud ja seda ei saa osta sisse ka kehavälistelt doonaritelt. Selline välisost on vaid püüd vastutust hajutada. Nagu märgib Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“( Lk 314) „Kuid ennekõike tähendab funktsionaalsus seda, et heaolu loomise protsessi ei tohi pidevate sekkumiste ja ümberjaotamistega kahjustada. Majanduskasvu isegi väike aeglustumine mõjutab majanduslikult kehvemal järjel inimeste heaolu pikas perspektiivis palju rohkem, kui seda saab parandada parimate kavatsustega, kuid halvasti läbimõeldud ümberjaotuse teel.“

 Targutusi:
E H. Radinger „Huntide tarkus“ Tänapäev 2018

Lk 126 „Oluline on luua endale strateegia, kuidas uue olukorraga toime tulla. Selleks peab täpselt teadma oma kohta selles olukorras. Mitte seda, kus me tahaksime olla, vaid kus me hetkel oleme. Alles siis saame plaanida, kuidas asjale läheneda ja olukorrast välja tulla.“
Lk 114 „Hundid plaanivad oma rünnakuid nagu sõjaväeüksus, sest teavad, et ilma plaanita jahile minek pole mitte ainult energia raiskamine, vaid ka ohtlik. Seepärast on plaani oluline koostisosa riskide hindamine. Hundid peavad ju tapma ilma ise surma saamata.“
Lk 63 „Nooruses me õpime, vanaduses mõistame“ Marie von Ebner Eschenbach“
Lk 39 „Kõige rohkem vajame elus kedagi, kes õpetaks meid tegema asju, milleks oleme võimelised.“ Ralph Valdo Emerson

Alison Weir „Elizabeth, kuninganna“ Argo 2018

Lk 577 „Härra spiiker, teie tänate mind, kuid minul on põhjust hoopis teile tänulik olla ja ma annan teile ülesande tänada alamkoda, et minu tähelepanu on neile asjadele juhitud; sest kui ma poleks seda teie käest teada saanud, oleksin võinud pahaaimamatult vea teha, kuna mul puudus tõeline informatsioon. See, et minu antud monopolid peaksid kellelegi muret või häda tooma ja meie patentide all toimub rõhumine, läheb minu valitsejaväärikuse vastu. Kui ma sellest kuulsin, ei saanud ma mõttes  rahu enne, kui olin selle asja korda ajanud., ja teadku mu heatahtlikkuse kurjasti kasutajad, et seda ma taluda ei kavatse.
Enda kohta pean ütlema järgmist: mina pole kunagi olnud ahnitseja või krabaja ega ka range ja kitsi valitseja, samuti mitte laristaja; mu süda pole kunagi olnud seatud maiste hüvede järgi. Seda mida teie mulle kingite, ei kuhja ma kokku, vaid võtan vastu selleks, et jälle teile jagada; jah, omaenda varandust pean ma ka teie omaks, mida tuleb tarvitada teie hüvanguks, ja teie silmad saavad nägema, kuidas seda tehakse.“
Kuninganna kinnitas, et „ei ihka elada kauem kui niikaua, kui ma näen teie jõukust, ja see on mu ainus soov. Sestoeale, kui ma kuningannaks sain, pole ma eales välja andnud ühtegi muud monopoli kui ainult neid, mis väideti olevat head ja alamatele kasulikud, ehkki ned pidid tooma veidi kasumiit mu vanadele teenritele, kes olid selle ära teeninud.“ Kui nad süsteemi kurjalt ära kasutasid, siis palus ta et Jumal ei paneks nende üleastumist minu süüks. „




No comments:

Post a Comment