Sunday, June 10, 2018

Järjekordsed suurejoonelised püramiidskeemid?




Jutuvestjate aeg on jälle käes. Ega midagi imestada polegi, järgmisel kevadel on ju suur jutuvestjate festival – Riigikogu valimised. Selleks etteasteks nüüd valmistutaksegi. Tuleb tõsiselt valmistuda, sest modifitseeritud Caesari ütlemine „Tulin, rääkisin, võitsin“ enam ei toimi. Üks kord toimis, kuid enam pole nendest jutuvestjate seltskonnast nimegi säilunud. Nüüd siis kibelevadki erakonnad „sõnastama kiiresti muutuvas maailmas homse Eesti lugu“. Eh, tahavad kaitsta ja arendada meie ühiskonna põhiväärtusi. Kuid tundub, et „põhiväärtuseks“ on kujunemas kõhu silmini täissöömise kujutluspildi maalimine, mitte selleks  mõistliku keskkonna loomine. Kas lugude pajatamine püramiidskeemide kasulikkusest võiks olla meie „põhiväärtus“? Ei usu.

Lugude rääkimise kunst

Maailm on täis lugusid. Inimese ajalugu ongi lugude sh muinaslugude jutustamise ajalugu. Nende hulgas on ka nn „kata end lauake ja küllusesarve“ laadseid lugusid. Kuid need imed on siiski pigem autasu mingite (peaaegu ebainimlike) raskuste ületamise eest. Neid ei peaks küll otsese eeskujuna tänapäeva poliitlugudesse üle kandma. Pigem peaksime mõistma nende kunagiste lugude õpetlikku iva. Need lood, mil taevast sadas mannat või viie leivaga ja kahe kalaga toideti tuhandeid on ju tuhandeid aastaid vana. Ja sellegi loo aluseks ei olnud materiaalse heaolu kindlustamine mitte millestki, vaid usk kellessegi ja millessegi. Lugu usu tugevusest. Tänapäeva „mosestel“, sellised imeteod ei õnnestu. Miks? Usk on nõder. Usk inimesse. Usk sellesse, et inimene oma vabas loomingus annab kõige parema tulemuse. See usk on asendunud usuga, et ärge püüelge, meie anname teile õnne. Meie komitee, meie erakond, meie … Kuid need lood ei ole usutavad. Need kõlavad õõnsalt ja on  kui püramiidskeemid. Miks püramiidskeemid? Sest samamoodi nagu püramiidskeemis pole ka poliitilises ümberjagamisskeemis suuremal osal midagi võita. Võitjad on vaid skeemi algatajad, teised … Kui muusika vaikib, siis on suureal osal tühjad pihud. Kuid me oleme heausksed,  juba kõlab järgmise lugudejutustaja ahvatlev lugu. Järgmine püramiidskeemi lugu. Need on halvad (poliit)muinaslood. „ Kultuuri ja tsivilisatsiooni arengul on poliitika, valitsemisvormide, hea ja halva tavaga (ükskõik mis mõõdupuuga võtta) pistmist vaid kaudselt. Nende taga olevat tegelikku liikumapanevat jõudu ei saa seletada nii, et ürginimene tahus umbes 1,5 miljoni aasta eest välja esimese kivikirve, ei olnud kindlasti asja juures külavanemate kogu, mis määras kindlaks kirve disainilahenduse, hindas seda, lükkas selle tagasi ja ajas sel moel justkui kiviaegset tehnikapoliitikat.  Küll aga valitses vaimne õhkkond, kus mõned inimesed mõtlesid sellele, kuidas muuta tööriistu ja relvi paremaks. Kui Šveitsi patendiameti 3. Kategooria tehniline töötaja Albert Einstein enam kui 110 aasta eest Bernis relatiivsusteooria alused välja haudus, ei teinud ta seda seetõttu, et mõni poliitik oleks võtnud plaani tuumareaktsiooni ning ühes sellega aatomipommi. Küll aga ajendas teada oma teadustööd tegema tolleaegne vaimne õhustik ning võimaluse selleks andsid talle õpingud Müncheni gümnaasiumis ja Zürichi polütehnikumis.“ (Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 27). Mitte käskimisest (lapsed lasteaeda sundkorras), karistamises ega ümberjagamisest ei taha me lugusid kuulata, vaid liikumapanevate jõudude vaimse õhkkonna, loovuse ja hariduse sümbioosist.


Pensionärid, lugude lemmikkuulajad

Noored on need kes suudavad liigutada maailma, kuid poliitlugude kõige hinnatum publik on teadagi pensionärid. Mitte ainult kuulajad vaid ka valimistes osalejad. (Peaminister pensionäridest) „Tund ja kümme minutit! Nii kaua ei saa ma rääkida ühegi teise publiku ees, ilma et see rahutuks läheks. Pensionärid on poliitilise sõnumi ideaalsed tarbijad. Harjunud ootama, harjunud vaikselt istuma, ei looda mingeid sensatsioone ega nalju.” (Parteijuht lahkub surma läbi Bo Balderson  Eesti Raamat Tallinn 1995 lk 11). Niisiis esimene pakkumine oligi neile, kui järgmiste valimiste peateemaks püüti upitada pensionide erakorralise tõstmise küsimust. Ega selle pensioniga kiita pole, kuid aega koguda on ka vähe olnud, seega SA andmetel oli keskmine vanaduspension tänavu I kv  417 EUR (keskmine pension 387,3 EUR). Kuid see on kasvutrendis. Seega valimislugude valikusse toodi lugu erakorralistest pensionide tõstmise lubadusest. Et oleks muljetavaldavam lubati lausa 100 EUR pensioni ekstratõusu veerand juurde. Tore ümmargune summa. RAMI arvutuste järgi oleks selle loo maksumuseks jällegi ümmargune summa ehk pool miljardit (mis on eelarvest u 5%). Ettepaneku autorid ütlevad et RAMi eksib oma arvutustes. Selles uhtes võib neil tõesti õigus olla, sest … Erakorraline pensionitõus tõstab keskmist pensioni veerandi võrra, kuid see pole veel kõik, sellele hakkavad toimima karralised indekseerimised, tõstes „projekti“ maksumust iga aasta veelgi. Kuid ärgem olgem väiklased, muidugi oleks tore, kui pensionid oleksid suuremad, seega kuskohalt saada „erakorralised“ pool miljardit aastas? Äkki on see meil juba püttidesse soolatud ja ootab tarvitamist? Ilmneb, et ei ole. Kuid jutuvestjatel on ka lahendus teada „sellised täiendavad kulud nagu erakorraline pensionitõus vajavad lisaraha, kuid lahendus ei ole vaid see, kuidas olemasolev raha ümber jagada, vaid et seda tuleb ka juurde tekitada“. Kuldsed sõnad, just juurdetekitamine on meie ühiskonna põhiküsimus.  Tööviljakus, kasinus ja juurdetekitamine. Kuid kuidas meil siis juurdetekitamine käib?  Lihtsalt, „katteallikateks saavad lisaks majanduskasvule olla ka astmeline tulumaks ja ettevõtte tulumaks," Ups, see pole küll juurdetekitamise moodi vaid lihtlabane ümberjagamine. Lihtlabane püramiidskeem. Ütlemine,  „Lisaks majanduskasvule“, kostub ju hästi, kuid selle lisandumist soodustava keskkonna loomisest pole me veel ühtegi lugu kuulnud. Või ongi ettevõtluskeskkonda soosivad meetmed ettevõtte tulumaks ja astmeline tulumaks? Kui see tõeks osutub, siis on majanduslik prepertuum mobile leiutatud. Tundub, et see muinaslugu väändub ajas õuduslooks.  „Lääne tööstusühiskondade ja nende turumajanduse mõttes on ennekõike kaks vabaduskäsitlust: klassikaline liberaalne käsitlus, mille kohaselt peab riigikord individuaalseks tegevuseks andma võimalikult palju ruumi ja seda võimalikult vähe eeskirjadega piirama. Vabaduse all peetakse seejuures silmas eelkõige indiviidi vabadust püüelda  võimalikult vabalt oma eesmärkide poole ning kujundada elu oma ettekujutuste järgi. Ka hättajäämine ja ebaõnnestumine on selle käsitluse kohaselt põhimõtteliselt igaühe enda asi. Sotsiaalriik paneb päästelina valmis vaid krahhiks. Selle vastand sotsialistlik käsitlus, mille kohaselt peab riik üksikisikut kaitsma võimalikult paljude eksistentsiaalsete ohtude eest, seega on ta vaba materiaalsest hädast, näljast, haigusest ning saab paljust osa. Otse välja öeldes tähendab sotsialistlik vabadusekäsitlus ulatuslikku võrdsuse eelistamist vabaduse ees.“ (Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“ lk 419).
Teisalt kui arvestada seda, et  vastavalt äsjasele SEB uuringule prognoosivad eestlased oma elu pikkuseks üle 85 aasta ega kiirusta pensioni saabumisel tööd lõpetama võib arvata, et suure osa lisasajasest maksavad pensionärid ise kinni läbi mulluse „tulumaksu mitteastmelisuse reformi“. Ehk ikka rohkem lisandub neid pensionäre, kes kogumis oma pensionilt Dr Riigile üha suurenevaid makse maksavad, täpselt nii nagu see juhtus juba nüüd töötavate pensionäridega. Dr Riik justkui annab, kuid võtab sealjuures ka tagasi. Ümberjagamine ei olemasoleva raha juurde tekitamine. Selle skeemiga Nobeli majanduspreemiat välja ei teeni.

Maa tuleb täita …?

Ka järgmine lugu on seotud eakatega. Nimelt, 2040 a on üle 85-aastaste inimeste arv kasvanud meil tänaselt 35000lt 65000le. See on suurepärane saavutus, kuid … Võib arvata, et juba täna  terav omastehoolduse küsimus muutub järgnevatel aastatel meie, mitte ainult sotsiaalpoliitika, vaid majanduspoliitika suurimaks kitsaskohaks. Probleemi tõdemine, et olukord on juba täna täbar on igati õigustatud. Olukord on tegelikult väga täbar ja selle tulemus, mida me 20 aastat oleme tegemata jätnud. Me pole süsteemi lülitanud omaosalust ja udutame hooldekodudest, kui peaksime rääkima vanaduspõlve ülesehitusse. Oludes, kus keskmine pension katab vaid poole hooldekodu teenuste maksumusest ja teise poole peavad maksma omaksed (ja ka siis napib kohti) on ärevust tekitav ja vajaks pikaajalist lahendust. Nagu poliitlugu räägib: „Lahendused on vaja leida kohe“ .Õige. „Riigil tuleb välja arendada terviklik pikaajalise hoolduse süsteem, mis annaks inimesele võimaluse keskmise pensioni eest hooldekodus elada“. Jälle õige Kuid lahendus on järjekordne püramiidskeem: „ See tähendab, et riik peab võtma olulise osa teenusekulust enda kanda. See on kallis, aga see on möödapääsmatu“. Kui kallis see möödapääsmatus siis on? Võtame selle loo pulkadeks lahti. Kui 20+ a pärast on meil 65 tuh üle 85 aastast, siis kõik neist ei vaja hooldekodu teenust, küll aga on neid alla 85seid, kes seda vajavad. Seega puht primitiiv-vulgaarmeetodil „prognoosime“, et neid kes vajaksid eakana uut kodu, on  50 tuh. Tänastes hindades(teenus + lisateenused/tarvikud) on maksumus ümmarguselt 900 EUR/kuu, mis näitaks, et meie ühisest rahast tuleks välja käia 500 EUR/kuu (+400 EUR pension). Seega kokku u 300 milj EUR igaaastast püsikulu. Ma möönan, et olukord kuhu me ennast oleme asetanud vajab kohest lahenduse otsimist, kuid lahendus ei saa olla nii primitiivkulukas ühiskonnale, et „See tähendab, et riik peab võtma olulise osa teenusekulust enda kanda.“ Ja „Seepärast tuleb riigil arendada välja terviklik pikaajalise hoolduse süsteem, mis annaks inimesele võimaluse keskmise pensioni eest hooldekodus elada.“ Selline lahendus on liiga kallis, sest „riik“ ei saa võtta enda kanda“ mitte midagi, „riigil“ ei ole mitte midagi. Dr Riigil on vaid ümberjagamise pump, mida võib kasutada targalt või siis mitte nii targalt. Kui keegi midagi kanda võtab, siis maksumaksjad, meie teiega. Pumbameistrite vana tarkus on see, et pumpa tuleb kasutada mõõdukalt, muidu on kaev varsti tühi. Kuival. Mis siis meie kaevaus on?  2014 a Statistikaameti rahvastikuprognoosi kohaselt väheneb seniste trendide jätkumisel Eesti rahvaarv järgmise ligi 30 aasta jooksul negatiivse loomuliku iibe ja välisrände saldo tõttu 125 000 inimese võrra ning 2040. aastal elab Eestis 1 195 000 inimest. See on pelutav, kuid veelgi pelutavam on, et tööealiste osakaal rahvastikust väheneb proportsionaalselt veelgi kiiremini. veelgi enam - kui 2015. aasta alguses oli umbes 800 000 tööealist inimest (vanuses 20–64), siis 2040. aastaks on see vähenenud 160 000 inimese võrra. Äraseletatult tähendab see seda, et kui tööealiste osakaal väheneb 20% ja kui kokku tõuseb ülalpeetavate määr (laste ja vanaduspensioniealiste) osatähtsus tööealistega võrreldes 50,9%-lt 70,2%-le, mis tähendab, et kui praegu on iga ülalpeetava kohta kaks tööealist, siis 2040. aastal on kahe ülalpeetava kohta kolm tööealist, siis töötavate inimeste maksukoormus kasvab niigi hüppeliselt, kui Dr Riik ei suuda luua tööviljakuse raju kasvu soodustavat keskkonda. Kas siis on veel kuskile midagi lisada? Kas tühjast kaevust on veel midagi võtta? Totaalselt ebaõnnestunud aktsiisipoliitika võiks siinkohal olla õppematerjaliks „suurejoonelise“ tuleviku planeerimisel.
Hõivatusega on meil hästi, oleme Euroopa parimate seas, kuid see näitab, et tööjõu juurdekasvu võimalustel tulevad juba väga jäigad piirid ette, hõivatuid oli 2018. aasta I kvartalis 650 500 inimest. Seega meie tööjõu kaev ja ühtlasi väärtuste loojate ning maksukaev hakkab kuivama. See proportsiooni muutus hõivatute ja mittehõivatute vahel, muudab hõivatute maksukoormuse tunduvalt suuremaks. Võiks oletada, et lisaraha vajadus ja maksukoormuse kasv on tagasihoidlikult,  selline mis vastab tänasesse ümber peegeldades reipalt üle poole miljardi kanti. Sellele ei pea meie maksukorraldus ja majandusmudel vastu. See kuivatab kaevu ära. Tegelikult on maksukaevu ressurss juba täna nii põhja peale kulutatud, et tõmbab lohvidesse muda, ähvardades pärssida kogu süsteemi (tootmine, kaubandus) toimemehhanismi halvamisega.
Mis aga on õige, siis see, et keskmise pensioni (ja edaspidi kogutud hooldekodu osakute) eest peaks olema võimalik elada hooldekodus (või pigem oma uues kodus) neil kes tahavad või seda vajavad. Mis on aga täiesti väär on see, et sellesse (vaesust taastootvasse) süsteemi peaks Dr Riik  püsivalt raha juurde pumpama. Me räägime ju veerandsaja aastaset perioodist ettepoole, mis tähendab, et Dr Riigi pühaks kohustuseks on luua keskkond, milles on võimalik teha tööd kolm korda viljakamalt, mis tähendaks ka palga ja pensionitõusu.
 Täna tööjõulised inimesed ja ettevõtjad peavad saama ise hakkama.  Samas need kelle jaoks on „juba hilja“ ja kes on suurenev rühm elanikkonnast, peaks küll eksisteerima mingi vaheetapp meie ühisele rahale tugineva baasteenuste võimaluste garantiina.  Jah, kõigile tänastele noortele võime me õpetussõnadeks öelda, et ehitage ise enda vanadus ülesse, teil on veel aega, kuid tänastele ja eriti homsetele hädalistele ei saa seda soovitust anda.  Nii et mõistlikum ja inimlikum oleks olnud investeerida pigem uute hooldekodude ehitusse (võib arvata, et lähiaastatel oleks selle vajadus paarisaja miljoni ringis) kui riigi üürikorteritesse, linnahallidesse ja muusse välja imetud kallisse „poliitmudrusse“, millega eraalgatus ise suurepäraselt hakkama saab.
Niisiis, kui tegemist ei ole vaid jutuvestjate konkursi esseega või püramiidskeemitajate reklaamjutuga, siis tuleb alustada, sellest, et algatuseks „mudru“ raha investeerida uutesse hooldekodukohtadesse ja töötada välja omaosaluse (kohustusliku) mõistlik reeglistik hooldekodude teenuste kaasfinantseerimiseks. Sellisel juhul ei peaks me 20 aasta pärast rääkima hooldekodudest, vaid nii nagu põhjanaabrid räägivad uhkusega oma järgmisest kodust, millesse nad on elu aeg investeerinud ja milles neil nüüd on mugavam ja seltsim, kui üksipäini. See peab ( kindlas kõneviisis) olema eesmärk. Sellega tuleb alustada kohe. See on inimlik, jätkusuutlik, kaasav ja hooliv.
Tööviljakus ja töökus on need võtmed mis lubavad järgmisel (ilmselt siiski ülejärgmisel) põlvkonnal enese vanadust ülesse ise ülesse ehitada nii nagu nad ise tahavad, mitte nagu Dr Riik tahab.

Hundirahvas ja nupu(vajutamise)rahvas

Oleme enesele just hiljuti valinud rahvusloomaks hundi. Tore. Kuid miks? Miks me samastame ennast hundiga? Mida me hundist teame? Mille poolest sarnaneme? „Hundid plaanivad oma rünnakuid nagu sõjaväeüksus, sest teavad, et ilma plaanita jahile minek pole mitte ainult energia raiskamine, vaid ka ohtlik. Seepärast on plaani oluline koostisosa riskide hindamine.“
 „Oluline on luua endale strateegia, kuidas uue olukorraga toime tulla. Selleks peab täpselt teadma oma kohta selles olukorras. Mitte seda, kus me tahaksime olla, vaid kus me hetkel oleme. Alles siis saame plaanida, kuidas asjale läheneda ja olukorrast välja tulla.“ (E H. Radinger „Huntide tarkus“ Tänapäev 2018). Kas meil on hunditarkust natukenegi varuks?

Pensionile sündides.

Tundub, et hunditarkusele vastavat strateegiat meie nupuvajutamise poliitrahvas enam välja nuputada ei suuda. Või ei julge? Strateegilisi lugusid räägivad hoopis kodanike ühendused. Nemad räägivad lugu kuidas meie elu näeb välja, kui me jätkame ümberjagamismängu ja kuidas see võiks välja nähe, kui me muudaksime oma elu strateegiliselt läbi vabaduste muuta seda ise. Kodanike ühenduste lood on seni olnud terviklikud lood (strateegiad), kuid neid ei osata poliitinimeste poolt enam isegi lugeda, strateegia kujundamisest rääkimata. Selle asemel püüavad pidukonnad välja imeda ikka veidramaid järgmiste valimiste teemasid et me selle ära ostaksime.
Nagu nägime, vanemaealistele pakutakse vähemalt kahte präänikut, pensionitõusu ja hooldekodusid (kunagi). Kuid noored? Ka noortele on leitud oma präänik – noored tahetakse ülendada … pensionärideks. Uskumatu? Ei ole, lihtsalt ümberjagamise kihu järjekordne ilming. Sündivuse madala põhjusena  arvavad poliitinimesed olevat noorte madalat majanduslikku kindlustatust. Vaat kus lops. Ajalooliselt on ikka olnud niimoodi, et mida ebakindlamad ja raskemad olid ajad, seda rohkem oli lapsi. No on kuidas on (meie pere lapsed on kõik sündinud kitsastes oludes), kuid selle ettekäände ületamiseks on järjekordsed iibetõstjad leidnud lahenduse, et iibe tõstmiseks on pakutud välja riikliku fondi loomist. Esmapilgul üpris tummine ettepanek, kuid … Vaatame veidi lähemalt seda „konstruid“.  Esiteks maksab  lapse sündimisel riik (kes see onu on?)  igakuiselt fondi mingi summa, millele vanemad võivad lisada omapoolse panuse. Lõhnab küll II pensionisamba mudeli järgi. Mnjah, ja kes see „riik“ on kes selle igakuise sissemakse teeks? Meie olemegi, ikka meie. Mäletate, „riigil“ ei ole midagi … peale pumba tühjas kaevus. Pealegi on II samba mudel tehnoloogiliselt ebatõhus, selle käitamine võrreldes saadava „kasuga“ saajale on liiga kallis. Pealegi, mida võiks saada sellisest noorte(pensioni)fondi rahast? Kui käitamiskulud ja inflatsioon maha arvata oleks heal juhul tegemist umbes tuhat + „euroniga“. Selles  summa siis saakski noored elu alustamiseks kätte täisealiseks saamisel. Muidugi on „tuhh“ suur raha, kuid olemuslikult on see siiski vaid üks keskmine netokuupalk. Mis puutub siia noorte majanduslik kindlustatus? Noorte majanduslikku kindlustatust saab kindlustada vaid nii, et neid valmistatakse ette ja see keskkond kuhu nad astuvad võimaldab neil enestel saavutada häid tulemusi. Noortel on saavutusvajadus. Kui aga kedagi tahetakse tõeliselt aidata, mitte ainult poliitpüramiidskeeme joonistada, siis näiteks need noored kes astuvad ellu lastekodudest vajaksid küll meie kõigi tuge. Neile võiks küll elu alustamiseks ühe mure ära murda, korterimure. Oma kodu annab hea aluse ja oleks sihtheategu.
Tundub, et nüüd oleks päramine aeg mõtlema hakata kuidas probleeme komplektselt lahendada, mitte neid maha salata ja minit püramiidskeemi pakkuda, see on vaid probleemide edasilükkamine.  „Inimesed salgavad ja süüdistavad oma probleemides teisi sel lihtsal põhjusel, et see on kerge ja annab hea enesetunde, seevastu kui probleemide lahendamine on raske ja annab sageli halva enesetunde. Süüdistamine ja salgamine annavad meile hea, kiire laksu. See on viis ajutiselt oma probleemide eest põgeneda ja see põgenemine võib anda meile kiire mõnudoosi, mis teeb meie tuju paremaks.“„Laksud tekitavad ka sõltuvust. (…) Kuid mida enam me väldime ja mida enam me vaigistame, seda valusam saab see olema, kui meil ükskord tuleb probleemidega silmitsi seista.“ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 40)


Targutusi:


O V Hlevnjuk „Stalin“ Tänapäev 2016

Lk 116 „Üks tegur Stalini arvestustes oli usk (mida jagasid paljud funktsionäärid), et sotsialismi rahata vorm, mis tugineb kaupade vahendamisele, oli lausa nurga taga. Forseeritud industrialiseerimise puhul peaks raha lakkama olemast majanduse regulaator – head teed tal minna, mõtlesid vasakpoolsed parteilased.“



F Johansson „Medici efekt“ Pegasus 2008 

Lk58 „Leonard oda Vinci, renessanssiajale sisu andnud mees ja võib-olla kõigi aegade suurim ristmikel kõndija, uskus, et millegi läbinisti mõistmiseks tuli vaadata seda vähemalt kolmest erinevast vaatepunktist.“
Lk „ Naljakas on see, et sageli võtame me mõne elus ettetuleva ülesande suhtes „kompleksse“ hoiaku. Kartuleid keetes koorime ja keedame me kõik kartulid korraga. Me ei koori ega keeeda neid ükshaaval., sest üsna ilmselt oleks see aja ja energia raiskamine. Kuid sageli arendatakse niimoodi ka ideid. /…/ Kui idee ei ole edukas, alustame me mõttetööd mõne teise ideega otsast peale. Kuid see ei ole aja või loova energia kasutamise parim viis. Ristmiku väe maksimeerimiseks tuleb enne genereerida võimalikult palju ideid ja alles siis pühenduda neist mõne arendamisele.“

Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“


Lk 240 „ Riigi tegelik heaolu tuleneb tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud töö mahust. Seetõttu on sama tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised, kus tehakse rohkem tööd. Eriti rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja tehakse ka palju tööd, nagu Šveits ja USA. Eriti vaesed on ühiskonnad, kus tööviljakus on väike ja tööpuudus eriti suur.“
„Heaolu suur kasv viimasel 200 aastal ei ole aga tulenenud töömahu kasvust, kuna rahvastiku kasvuga oli ka vaja rohkem suid ära toita, ning tööhõive määra kasv pärsib 

 Lk 307 „Nüüdisaegsetes, demokraatlikult valitsevates tööstusriikides jääb juba saavutatud heaolutaseme tõttu ära suurem osa neist küsimustest, mida mõni filosoof  või ühiskonnareformaator oleks sada aastat tagasi õigluse aspektist arutanud. Nende asemele on tekkinud uus põhimõtteline probleem: mida vähem on suuri ja lähedalt puudutavaid probleeme, seda suuremaks peetakse väikeseid ja kaugeid. Probleemid on alati suhtelised. Kui inimesel on piisavalt süüa ja ka muidu vähe muresid, mõtleb ta ikka intensiivsemalt kanade vabapidamisele.“

Lk 314 „Kuid ennekõike tähendab funktsionaalsus seda, et heaolu loomise protsessi ei tohi pidevate sekkumiste ja ümberjaotamistega kahjustada. Majanduskasvu isegi väike aeglustumine mõjutab majanduslikult kehvemal järjel inimeste heaolu pikas perspektiivis palju rohkem, kui seda saab parandada parimate kavatsustega, kuid halvasti läbimõeldud ümberjaotuse teel.“



No comments:

Post a Comment