Keset
kevadet üllatas meid kaunis rannailm . Mõnus. Peaaegu sama mõnus nagu võidukad
lood keskmise palga kasvust. Eks mõlemat tuleb ära kasutada, mõlemad ju tujukad.
Selles mõnusas meelestatuses, laisalt rannas lebades, läheb mõttelõng hämuselt uitama. Paljud meist tunnetavad, et elu on läinud paremaks.
Tore, oleme teinud tublisti tööd, saavutanud tulemusi vaatamata maailma heitlikkusele.
Ringutame mõnuga, samas tundes mingit justkui ahistavat, pigistav tunnet, nagu hakkaks meie senine kuub
kitsaks jääma. On veel funktsionaalne ( puid laduda, maad kaevata) kuid asisema
elu saavutamiseks juba veidi ära peetud. Just seepärast tunnetavad (mitte ei
arva) paljud, et „riik vajab edasiarendust ja kaasajastamist,
ta vajab moderniseerimist selleks, et teenida meid tulevikus sama hästi ja veel
paremini, kui ta on seda teinud seni“.
Kui me seda tunnetame, siis milline see riik oma põhiolemuselt võiks olla? Kui mõni arvab lihtsustatult, et
digitaliseerime kõik teenused, siis see ei ole riigi reformimine, vaid laiutava
kuid mõttetu bürokraatia reformimine. Saame veelgi tihkema Maatriksriigi, kus
inimlikkusel ei ole kohta. Muidugi on sellestki abi, hoiab sutsuke kokku
vajadust ametnike arvu kasvuks, tõstab menetluskiirust (kuid meid kõiki
menetletakse pidevalt nagu saab toimuma operatsiooni „Soolõhe“ käigus) ja
säästab kliendi aega (kui ta ei pea parajasti aru andma Maatriksi järelpärimistele
ja ettekirjutustele), kuid digitaliseerimine, kui tööriist ise ei muuda olemuslikult
enamuse bürokraatlike tegevuste mõttetust.
Pigem vastupidi. See on ikkagi oma inimeste rahalisi, intellektuaalseid ja
ajalisi ressursse raiskav riik.
Ja-ah, ettepanekuid mida ja keda ümber tõsta, mida mitte
on olnud mitmeid. Kuid filosoofiliselt pole me läbi katsunud, mis asi see on,
mis vajab „edasiarendust ja kaasajastamist“. Mõtleme veidi, enne kui … Peale
Ilmasõda uneleti, et „Ainult heatahtlik riik, või vähemalt nii paistis see
enamikule, suudab lahendada suured probleemid ja koondada üldkasuliku tulemuse nimel inimesi ja ressursse –
nagu oli koondanud sõja ajal inimesi“ (V
Sebestyen „Tänapäeva maailma vormimine“ lk 74). Meiegi oleme läbi tulnud murrangulistest sündmustest, mil
inimesed koondusid, mil tundus, et kõik on võimalik. Nüüd ja kohe. Ilmselt seda
head tunnet ja heatahtliku riigi kuvandit igatseme jätkuvalt. Kas meil on
heatahtlik riik? Kindlasti
ei ole see selline nagu igaüks meist unistas. Või kas me oskasimegi nii heast
tulemusest unistadagi? Paljud ei osanud. Kuid kas riik, mis kasvatab üha
tihedamat ja kõrgemat paragrahvimetsa, mille all loovus kängu jääb, on
heatahtlik riik, see on alusküsimus? Kui see ei ole heatahtlik riik, siis kas see on
väheheatahtlik riik? Kas väheheatahtlikku riiki on vaja edasi arendada,
kaasajastada? Kuhu poole? Kas paragrahvimetsa kasvatades kurjaks riigiks? Või
tuleks püüelda heatahtliku riigi poole?
Hea
ja vähemhea maksumusest
Nii
heatahtlikul, kui kurjal riigil on hind - nende pidamise kulu ja tulu. Elus on
nii, Dr Riik väljendab oma hoolivust ja armastust suuremal või vähemal määral kodanike
vastu läbi ühiselu reguleerimise. Kuid nii nagu vahel armastus võib muutuda nunnutamiseks, siis tüütuseks ning
lõpuks ahistamiseks, nii toimub ka regulatsioonide lisandumisega heatahtliku
riigi ümbersünd kurjaks riigiks. Kuid kurja riigi pidamiseks peab ohtralt makse
korjama. Kõike võib maksustada nagu Kleopatra ajal maksustati kõike millele
suudeti nimi anda ja kõike võib reguleerida nagu Vaheriigi ajal püüti jahuussidele
riiklikke jaehindu kehtestada. Väheheatahtlik aga eriti kuri riik on kulukas,
sest vajab regulatsioonide väljamõtlejaid, järelvalvajaid, menetlejaid,
karistajaid, timukaid. Sellist riik on kallis pidada. Miks? Vaheriigi ajal irvitati, et elatakse, kui
otsatust rongist, milles pooled reisijad
olid „jänesed“, pooled kontrolörid – pileti eest ei maksnud ei ühed ei teised.
Nii see riik hukka saigi, iseenese raskuse all. Lõputu reguleerimine pole
võimalik. Kurjas
riigis, kus kõiki võib
igal ajahetkel karistada ei
taha inimesed elada.
Sellest ka asjaolu, et lisaks sündivuse langusele, on nii mõnigi on läinud võõrsile õnne otsima.
Minnakse sellistesse maadesse, kus olud on „ nagu iga päev oleks reede“.
Teisalt,
kui meid jääb vähemaks, siis iga tehtud töö peab olema mõtestatud ja kasulik. Olema maksimaalse
väärtusega nii perekonna, kogukonna, kui ühiskonna jaoks. Tõhusus on ülimuslik.
Kas sellistes oludes on üldse võimalik pidada kurja riiki? Kui meid jääb vähemaks, siis muutuvad
paljude ühiskonna liikmete vajadused, ühiskonna tulud langevad ja meie maksutulud kahanevad. Või ei kahane?
Võtame, kuskohast võtta annab? Niikaua kuni annab võtta? Paneme kuhu tahame.
Bürokraatia on vaid iseenese jaoks. „Mul
polnud tollal piisavalt teadmisi, et mõista seda, mida hiljem teada sain:
bürokraatia esimene seadus on kaitsta bürokraatiat.” (R.Reagan „Ühe ameeriklase
elu” Tänapäev 2012 lk 57). Paragrahvimetsa kasvatamine on just üks selliseid
bürokraatia kaitsemehhanisme, hoolivuse imiteerimine.
Vaadake
milles on asi, kui me kogu oma ühiskonna elumahla kasutame kurja riigi
käigushoidmiseks (veel hullem edasiarendamisele), siis ei jätku meil enam
heatahtliku riigi ehitamiseks midagi. Kurja riigi edasiarendamine on vaid
suurema, tehnoloogiliselt täiuslikuma vangimaja ehitame. Kuid vangimaja on
vangimaja.
Tagasilangus
või edasilangus?
Oeh, leban
ju rannal uudised sumisevad taustal. Harjumus. Uudiseid on mitmesuguseid,
enamus siiski sellest: kes on purjus
olnud, kes on pistist võtnud, kes rahadega (kuluhüvitised, valimiskampaaniad
jne) susserdanud ja muidugi ahistamine ja perevägivald. Hirmus. Uusim uudis on
see, et asutakse aktiivselt Palgalõhet jälitama. Dr Riik muudkui võitleb ja
võitleb ja keelab ning karistab. Kuid
kas need kulutused, mida me teeme ühise raha eest on ikkagi eksistentsiaalsed
või oleme need suureks maalinud? Võib-olla
peabki probleemiga tegelema/lahendama, kuid mitte kurja riigi instrumentidega
vaid heatahtliku riigi instrumentidega. Te muidugi ütlete et see pole võimalik?
Kuid miks? Läbi sajandite on lapsi kasvatatud „vitsa armuga“: pekstud, nurka
pandud, tutistatud ja kõrvust sakutatud, kõik ikka lapse „heaks ja targaks kasvatamise“
nimel. Tänapäeval … Mõeldamatu. Te ei taha ju olla lasteahistaja,
vägivallatseja? Ei, tänapäeval saavutatakse tulemus teisel teel. Muidugi on
keerulisem ja kurnavam seletada lapsele asjade olemus ja nende sidusust, kui
tagantkätt vihaga „litakas anda“, kuid tulemus on parem, arendavam. Jah, teevad
ulakust ja vahel päris hulle asju, kuid see on pigem arendav. Sama kehtib ka heatahtliku ja kurja riigi instrumentide
kohta.
Kuuldes
selliseid uudiseid, et kangelasliku uurimistöö tulemusena on firma nõukogu
esimees, abilinnapea, hooldekodu juhtkond, vallavanem, haiglajuht
korruptsiooni, altkäemaksu (või kuidas need hirmsad terminid kõik olid) välja
selgitatud ja/või süüdi mõistetud, siis ühest küljest on see positiivne. Korruptsioon
on kõigi osapoolte väärikust solvav, sellest tuleb lahti saada. Kuid teisalt, kas Dr Riik ise ei ole mitte
tekitanud sellist korruptiivsusohtliku olukorra. Kohe selgitan. Toome ühe näite. Arvata võib, et
demograafilistest arengutest lähtuvalt muutub üha aktuaalsemaks hooldekodude (ja
haiglate) rahastamise küsimus. Esiteks inimesed elavad üha kauem, kuid nii nagu
vana auto vajab pidevat hooldust ja putitamist, vajab seda ka ea kasvades
inimene. Mitte kõigil ei pea agregaadid ühtemoodi hästi vastu, et üheksakümne
aastaselt iseseisvust nautida. Mõne võtab jalust ära, mõnel läheb kompuuter
rikki, need inimesed vajavad hoolt. Kuidas siis edasi?
Hea ja
kurja instrumendid ühel näitel
Arvestades
meie demograafilisi arenguid on meil hooldusteenuste küsimus kuidagi
teenimatult tabuteemaks jäänud. Kuid asjata, sest see hakkab mittetegutsemise
ja mitte planeerimise korral õgima pööraselt meie ühist ressurssi. Niisiis. Põhiaeg
kulub meil tänapäeval tööl käimiseks ja raha teenimiseks. Selline tänapäevane
elukorraldus tõstabki vajadust (ikka kiirenevas tempos) asutuste järgi, kus
vanemad inimesed, kes ilma abita enam toime ei tule, saaksid väärikalt oma
eksistentsi jätkata. Tööl käivatele ja üksikuna virtuaalvõrgus elavatel
inimestel pole selleks ei oskusi ega aega. Kuna olime ise 50 aastat koomas,
siis see, et vanaduseks tuleb ise valmistuda, sellesse investeerida,
vanaduspõlve ülesse ehitada, meie harjumustes veel kahjuks ei ole. On teadmine,
et Dr Riik hoolitseb. Kui asi sinnamaani jõuab, siis … Nojah, tänapäeval hoolitseb
Dr Riik tunduvalt paremini, kui ühiskooma ajal, kuid vananemistempot järgides
mitte piisavalt. Hooldekodu kohtadest on puudus ja paljudele pole need ka
taskukohased. Jah, kõigile tänastele noortele võime me õpetussõnadeks öelda, et
ehitage ise enda vanadus ülesse, teil on veel aega, kuid tänastele ja eriti
homsetele hädalistele ei saa seda soovitust anda. Juba hilja. Üha rohkem
kuuldub neid lugusid, mil tänases tööelus osalevad keskealised on sattunud
väljapääsmatuse hoolduslõksu. Kahte asja korraga teha, tööl käia ja
hooldamisega tegeleda ei saa. Oma vanade eest käsib sisemine moraalimootor
hoolitseda, kuid ka tööl tuleb käia. Kui tööl ei käi, pole raha ei enese, oma
laste ega hoolt vajava vanema jaoks. Mida teha? Kannatada? Kes peaks kannatama?
Võib arvata, et võimatus olukorras valib inimene ainsa „võimaliku“, kuigi mitte
seadusliku variandi. Antud juhul … Te
saite õigest aru, kui turul on defitsiit, siis tuleb ennast „vahele osta“.
Niimoodi tekkivadki pistise, altkäemaksu ja korruptsioonijuhtumid, millega Dr
Riik siis kangelaslikult võitleb. Ütlen selgesõnaliselt ära, et korruptsioon
pole mingi lahendus, kuid vaid karistamine siin ei ole lahendus. Lahenduse
valik ongi veelahe määratledes heatahtliku ja kurja riigi olemuses. Kuni lamp
põleb, lendavad ööliblikas ikka valguse peale. Krt, kustutage see lamp ära.
Kuidas? Pole ju raha. Kuid kui me vaatame üle meie ühise raha eest pakutavad „teenused“,
siis on võimalik panustada heatahtliku riigi poole peale paragrahvimetsa arvelt
. Ja paragrahvimetsa, mida inimestele vajalikuks teenuseks väärindada on meil
hunnitult palju.
Vargusele
ahvatlemise riiklik lõks
Te ei usu,
et heatahtlik riik on võimalik? Muidugi ei usu. See on harjumatu mõtteviis.
Kuid palju asju on olnud esialgu harjumatud, kuid muutunud tänapäeval tavaks. Põhipaketiks.
Kui me usume, et inimesed on oma olemuselt head, siis on võimalik ka heatahtlik
riik. Kõike ei pea käskima ja keelama … Õigemini, neid asju, mida tuleks
keelata, peaks olema kordades vähem kui praegune paragrahvimets. Loovus on
kõrge paragrahvimetsa varjus kängumas. Ega siin muud ei aita, kui üks korralik
hooldusraie.
Kuidas
seda siis teha? Arutame seda hooldekodu näidet edasi. Lugesin kunagi D. Nolli „Werner
Holti seiklused“, mil Saksamaal sõja ajal õpetatakse lennuväe abiteenistujatele
soldatitarkust. Üks motiiv oli selline, et kui keegi jätab kapiukse
lukustamata, siis saab ta karistada. Miks? Arvate, et lohakuse eest? Ei arvanud
ära, karistada sai ta „kamraadi vargusele ahvatlemise“ eest. Kui me nüüd läbi
eelneva mõttepojukese analüüsime hooldekodu juhtumi põhjuseid, siis Dr Riik on
loonud kamraadidele täiusliku „vargusele ahvatlemise lõksu“, ühelt poolt
ahastuses sugulased, kes tahaksid oma vanakestele inimlikku elueha ja teisalt
alamakstud ja ülekoormatud ( nii füüsiliselt kui mentaalselt) teenusepakkujad.
Sellises turusituatsioonis ei saagi midagi head sündida. Sõjajärgses Berliinis
käibis mõte, et : „Kuni keegi peres nälgis, peeti mustast turust eemale
hoidmist väga autuks … Mingi aukoodeksi või millegi muu pärast seda mitte teha
ei olnud hea. Inimene pidi moraaliasjades olema väga ettevaatlik.“( Lk 57)
Mis oleks,
kui muudaksime mõttemudelit ja ehitaksime heatahtlikku riiki. Võiksime alutuseks kurja riigi poole pealt
(menetlusteks kulunud raha, aeg, vaimujõud) võtta vahendid ja investeerida need
lisahooldekodudesse, vähendab nii üksikute inimeste, perekondade kui ka
ühiskonna pingeid?
Mõttemudeli
muutmine
Kuulake
kord meie Pilvepiirlaste sõnavõtte või uudistevoogu,
need koosnevad põhiliselt kurjadest, pahatahtlikest, halvustavatest sõnadest,
isegi kui need on justkui heatahtlikud on need „Jah, Härra Minister“ tüüpi
kiitusega kirumised. Arvate, et tühja sellest las undavad? Kuid see pole nii
lihtne, üldine sõnafoon kandub üle meie tegudesse. Robert Cialdini raamatus „Eelveenmine“ toob välja,
kuidas kujundada firma sisekeele elemente niimoodi, et see oleks kooskõlas
organisatsiooni väärtustega. Firma SSM sõnastas seda niimoodi „Tervishoiuorganisatsioonina oleme pühendunud
tervendustegevusele, seetõttu ei kasuta me kunagi keelt, mis seostub
vägivallaga. Meil ei ole bullet pointé; meil on information ponts.
Me ei ründa probleemi, me läheneme sellele.“ Autor oli skeptiline sellisele, et
sellised väikesed sõnamuudatused võiksid avaldada mõju inimeste mõtlemisele ja
käitumisele. Kuid katse milles kaks rühma pidid koostama sõnadest lause, milles
ühe sõnad andsid kokku põhiliselt agressiivsusega seotud lause ja teistel
mitte, veenis teda sõna jõus. „Hiljem osalesid kõik katsealused uues ülesandes,
kus nad pidid andma kaaskatsealusele 20 elektrišokki, kusjuures neil lasti
endal otsustada, kui valulikud need šokid on. Tulemused olid muret tekitavad:
eelnev kokkupuude vägivallaga seotud sõnadega tõi kaasa 48-protsendilise tõusu
valitud šoki tugevuses“. Sellise avastuse valguses on vägivallatu keele nõue
SSM-i puhul täiesti arusaadav. Tervishoiuasutusena peaks see lähtuma
arstieetiks põhiprintsiibist „Eelkõige mitte kahju teha““. (Lk 111). Samas ei
olnud keelu all saavutamisega seotud sõnad, lihtsalt ähvardavaid
assotsiatsioone tekitavad sõnad asendati saavutamisega seotud sõnadega, ehk ära
räägi halba, ära tekita halba.
Kuhu kaob
raha …
Viimasel
ajal on palju justkui rõõmustavaid uudiseid, näiteks I kv jätkus kiire
palgakasv. Keskmine täistööajale brutokuupalk kerkis aastataguse ajaga
võrreldes 7,7 % (SA) võrra. MTA andmetel kasvas mediaanväljamakse aastaga 8,4%,
kuid … Palgakasvu vedas avalik sektor. Samas rahvusvahelisele
hinnakonkurentsile avatud erasektoris oli palgakasv aeglasem. Keskmine
brutokuupalk oli 2017. aastal 1221 eurot, 2016. aastaga võrreldes tõusis see 6,5%. Riigiametnike keskmine palk oli mullu 1584
EUR. Tore. Pensionid on ka kasvutrendis. SA
andmetel oli
keskmine vanaduspension tänavu I kv 417
EUR (keskmine pension 387,3 EUR).
Vaatame
mida me siis oma palga ja pensioni eest saame? Kui teil midagi terviseviga ei
ole, siis on kõik hästi, saate hakkama. Kuid kui te peaksite sattuma hoolduslõksu,
siis lähevad asjad kurjaks. See
aeg, kui elati suurperedena ja iga pere liige tegi midagi jõu ja eakohast on
pöördumatult otsa saanud. Järelikult vajate asjatundjate teenust. Kuid tänavu on mitmeid hooldekodusid tabanud
hinnatõus, mis kisub sellise 750+ EUR/kuus kanti ( kui arvestada lisateenused
ja tarvikud siis u 900 EUR), mis annab meile esimese signaali, oma pensioni eest inimene hooldekodusse ei
kvalifitseeru, peab olema finantsvõimendus. Selleks finantsvõimenduseks on
omaksed (mõningal juhul ka KOV). Tore, kui omaksed aitavad. Oot-oot, kuid
finantsvõimendust peavad pakkuma ju need, kelle keskmine brutopalk oli mullu 1221 EUR. Kui maksud maha võtta, siis
jääb sellest 900+ EUR. Paljudel
juhtudel on rusikareegel et keskmisest jääb 2/3 allapoole ja 1/3 ülespoole, seega paljudel pole sedagi (näiteks, töökuulutus sedastab, et hooldekodu
otsib hooldajat palgaga alates 650 EUR/kuus). Kuid see pole veel kõik. Mullu
sügisel teatas SA,
et sundkulutused ehk toidule
ja eluasemele tehtavad vältimatud kulutused moodustasid leibkonna
eelarves leibkonnaliikme kohta kuus keskmiselt 162 EUR. Võtame selle maha. Kuid peale selle
on veel pangalaenud, liisingud ja muud kohustused, pluss transport, laste
huviringid ja … No saate aru, et alla keskmisele vanaduspensionile lisatud
allakeskmisest palgast sünnib vaid vaesus, närvilisus ja väljapääsu otsimine.
Inimesed otsivadki, osalevad igapäevaselt võimatul missioonil. Kuid kui vaadata
hooldekodude nö võimalusi, siis enamuses on neis ootejärjekord (te ikka saate
aru, mida ootejärjekord tähendab?). Pole vabu kohti. Kodulähedastest
võimalustest rääkimata. Kogu kurbloolisus on selles, et „seaduserikkujad“ ei osta endale eelist, nad
ostavad endale ebaseaduslikult võimaluse seaduslikult tööl käia. Igast küljest
halb lugu.
Võib-olla
oleks see just heatahtliku riigi võimalus oma loomingulisust näidata. Nii et ma ei
tea kas mõistlikum oleks olnud investeerida hooldekodudesse või riigi
üürikorteritesse. Ehk tööjõulised inimesed ja ettevõtjad peavad saama ise
hakkama. Need kelle jaoks on „juba hilja“
ja kes on suurenev rühm elanikkonnast, peaks küll eksisteerima mingi meie
ühisele rahale tuginev baasteenuste võimaluste garantii. Jälestan „tasuta“
asju, sest need viivad harilikult arengu- ja konkurentsipeetusele ning
tekitavad korruptsiooniohtliku olukorra, kuid antud juhul oleks tegemist
peaaegu majanduse elavdamise projektiga? Tööjõulised inimesed saaksid rahumeeli
ja (suhteliselt) hea enesetundega tööl käia. Hea enesetunne annab ka töös
paremaid tulemusi. Viljakamaid.
Kaks
võimalust
Seega on
kaks võimalust korruptsiooni tõrjumiseks, üks on järelevalve ja selles osas on tehtud
muljetavaldavat tööd, kuid on ka teine võimalus, likvideerida
korruptsiooniohtlik keskkond ise. Kui pole keskkonda, kus võib tekkida
korruptsioon, siis pole ka korruptsiooni. Korruptsioon tekkib vaid siis, kui
kellelgi on võimalus keelata, käskida, lubada või piirata. Paratamatult tekib.
See toob kaasa harilikult Dr Riigi tavareaktsiooni, keelame veelgi rohkem ja
karistame veelgi enam, mis tähendab veelgi kallimat riigipidamist. Kuid võiks
mõelda ka teistpidi, lõpetame reguleerimise, kui korruptsioonipumba töö.
Lülitame selle võimaluse välja. Selline väljalülitamine tuleb ühiskonnale hulka
odavam, kui karistamine. Te ei usu? Kui kokku lüüa, et suur osa menetlusi käib
aastaid, alates esialgsest jälitustegevusest, kahtlustuse ja süüdistuse
esitamisest, selle menetlemisest läbi kolme kohtuastme, siis on tegemist
üüratute summadega ( süüdistajate, politseinike, kohtunike, abipersonali
palgad, tehniline tugi, töökoha maksumus, transport jne), siis üks juhtum võib
maksta sadu tuhandeid eurosid. Muidugi on see tarvilik töö, kuid kui keskkond
on muudetud selliseks, et korruptsioonil pole mõtet, siis on see puhas võit
kogu ühiskonnale. Võit nii materiaalselt, kui mentaalselt. Kõik need lõputud detailplaneeringud,
ehitusload, roosa ukse sündroomid on inimese väärikust solvavad mõttetud bürokraatiamängud.
Kasutud. Lausa piinlikkust valmistavad. Mõelge vaid mis juhtuks, kui poleks
piirangid, mis võimaldavad 10 aastat ehitusluba „menetleda“? Midagi ei juhtuks,
elu tormaks vaid oma tavalist, kuid naudingut, mitte pidevat frustratsiooni
pakkuvat, voolusängi pidi edasi. Just voolusängi pidi, sest tegelikkuses
sellistel lubadel puudub vajadus, juba kehtivad tehnilised normatiivid ja
omaniku vastutus on selleks piiravaks voolusängiks. Miks peaks avalik võim
lubama või keelama, kui omanik tahab majaust või katusekatet vahetada? Kas
avalikul võimul on liiga palju kasutamata aega? Või on meie ühist raha üle?
Pole kuhugi panna? Kui pole panna pange heatahtlikkusse riiki.
Kuid me ei
oska niimoodi mõelda, kuigi tahame riiki reformida. Selleks, et tõeliselt reformida riiki, heatahtlikku riiki,
peame korraks astuma harjumustest välja. Elu muutub kogu aeg, harjumused ka.
Kui sajand tagasi käidi tanumal, sest see oli harjumuspärane, siis tänapäeva
elu ilma WC-ta ei kujuta ettegi. Harjumus. Oleme ümber harjunud, puhtama ja
tervislikuma variandi kasuks. Nii ka Dr Riigi tegemistega, ei ole vaja vedada
enesega kaasa vanu ebatervislikke harjumusi. Kuid harjumused on visad, need ei
taha kaduda. Paljud on harjunud, et Dr Riik peab olema kivinäoline karistaja,
mitte lahke õpetaja või hoole kandja. Kuid see on kehv harjumus, milline ei
luba meid liikuda arengu uuele tasandile.
Pikk laine
tulekul.
Aega oma
asjade korda seadmiseks on meil vähe. OECD ennustab, et maailmamajanduse hea
käekäik jätkub veel vaid paari aasta jagu. Mnjah, viimasel aastal on see paari
aasta jutt pea kõigil aruteludel ja konverentsil mantraks muutunud. Arvestades
seda, millised tendentsid praegu maailmakaubanduses jõudu koguvad, siis on
tegemist ilmselt liiga optimistliku arvamusega. Pigem on see eneserahustuslik.
Kui Euroopa valitsused elavad üha enam üle oma võimete (2007 a oli euroala
riikide valitsuste võlg 5,9 trilj EUR,
siis mullu juba 9,9 trilj EUR), siis ei tekita see mingit kindlustunnet.
Euroopa on oma tagavarad uputanud eelmise kriisi solgiauku ilma eriliselt
majandustugevust parandades. Kuid kriisides pole mitte ainult kaotajad, seal on
ka võitjad, need kes õigeaegselt oskasid ja oskavad ära tabada, mis järgmisena
ja millal toimub. Selles valguses on vägagi asjakohane teade, et restruktureerimisele keskendunud investeemispankurid
Wall Streetil juba hõõruvad käsi, viitates, et tunne on juba nagu 2007. aastal
enne finantskriisi. (ÄP 26.05.18 ) Nad viitasid, et
viimastel aastatel välja antud
massiivne hulk kõrge riskiga võlakirju võib suurendada hapuksminevate laenude
hulka, andes neile palju tööd, isegi kui see majanduskrahhini ei vii.
Selline perspektiiv teeb
murelikuks, sest minnes majanduskriisi majanduskõlblikult tõhusaks „restruktureerimata“
riigiga, mis pole avatud loomingulisusele ja initsiatiivile, pole meie
eduvõimalused just kiita. Just läbi heatahtliku riigi instrumentide on meil
mingitki šansi ümber paketeerida need teenused, mida ühiskond tõeliselt vajab.
Kui keegi arvab, et see on võimatu, siis vastus on, et ei ole võimatu, harjutada
tuleb: „Kui mõelda
korraks väikese lapse peale, kes üritab käima õppida, siis see laps kukub ja
teeb endale haiget sadu kordi. Kuid ühelgi hetkel ei pea laps kinni ega mõtle:
„Oh, küllap siis käimine ei ole lihtsalt minu rida. See ei tule mul kuidagi
välja.““ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 160). Kiireks läheb, mitte karistamine ja ümberjagamine pole meie arenguvungi võtmetegevused vaid tööviljakuse kasv. Märgatav kasv. Niisama lihtne see ongi.
Targutusi:
Thilo
Sarrazin „Soovmõtlemine“
Lk
240 „ Riigi tegelik heaolu tuleneb tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud
töö mahust. Seetõttu on sama tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised,
kus tehakse rohkem tööd. Eriti rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja
tehakse ka palju tööd, nagu Šveits ja USA. Eriti vaesed on ühiskonnad, kus
tööviljakus on väike ja tööpuudus eriti suur.“
„Heaolu
suur kasv viimasel 200 aastal ei ole aga tulenenud töömahu kasvust, kuna
rahvastiku kasvuga oli ka vaja rohkem suid ära toita, ning tööhõive määra kasv
pärsib keskmise tööaja lühenemine. Heaolu kasvas pigem tööviljakuse kasvu
najal.“
Lk
244 „Ühiskonna heaolu väljendub ka kaupade ja teenuste toodangus inimese kohta.
Seega ei sõltu heaolu tase üldse elanikkonna suurusest ja töötajate arvust. Nii
ei saa Saksamaa jõukamaks sellest, et seal elab üheksa korda rohkem inimesi kui
Rootsis, kuna SKTlt elaniku kohta ja tööviljakuselt on mõlemad riigid peaaegu
võrdsed. Samuti ei ole USA rikkam seetõttu, et seal on Saksamaast neli korda
rohkem elanikke. Seega kehtib põhimõte: rahvastiku kasvamisel ja kahanemisel –
olgu sündide või rände tõttu – ei ole mingit pistmist riigi rikkuse või
vaesusega. Rohkem või vähem sünde, välja- või sisserännet ei tee rikkaks ega
vaeseks. Nende tegurite mõju heaolule seisneb äärmisel juhul selles, et vahest
mõjutab rände ja demograafia loomulik areng rahvastiku võimeid, omadusi,
haridustaset ja usinust. Need tagajärjed ei ole aga automaatsed ega näita a
priori mingis positiivses või negatiivses suunas. Heaolu mõttes on oluline vaid
elanikkonna tööviljakus ja tööhõive, mitte arvukus. Nii on heaolu erinevus
ühelt poolt Saksamaa ning teiselt poolt Šveitsi või USA vahel seletatav
eelkõige sellega, et mõlemas riigis tehakse sama tööviljakuse juures rohkem
tööd kui Saksamaal.“
„Kui
naiste suurem aktiivsus tööturul viib selleni, et nad sünnitavad vähem lapsi,
saavutatakse praegune kõrgem kogutoodang
järgmise põlvkonna madalama kogutoodangu arvel. Sündimata inimesed ei
saa ju tööellu astuda. Ajateljel vaadates on kogutoodangu väljavaatele palju
kahjulikum see, kui naised loobuvad tööturul osalemise nimel lastest, kui see,
et nad käivad laste pärast vähem tööl. See väide ei ole suunatud naiste
tööhõive, vaid väite vast, et naiste võimalikult suur tööhõive on vajalik
heaolu ja majanduskasvu jaoks.“
Lk
273„Sisseränne suurendab tootmisvõimaluste hulka juhul, kui immigrandid
töötavad. Aga see ei tähenda, et sisseränne suurendab ühiskonna heaolu. See
toimub vaid siis, kui sisserändaja loodud väärtus on suurem, kui läheb
ühiskonnale maksma tema ise, talle järgnenud pereliikmed ja tema lapsed. Nii on
see vaid sisserändajate puhul, kelle tööviljakus ja tööjõus osalemise määr on
ühiskonna keskmisest kõrgemad. Ühiskonna keskmisest väiksema tööviljakusega ja
võimalik, et ka vähem tööhõives osalevad immigrandid ja nende rühmad viivad
kogutoodangu elaniku kohta alla. Ühiskond jääb nende tõttu keskmisest
vaesemaks, kui ta muidu oleks olnud. Alla keskmise tööjõus osalemise määr
tähendab paratamatult, et asjaomased sisserändajad tervikuna mitte vähendavad,
vaid suurendavad sotsiaalsüsteemi koormust.
Olgu
niisiis tuvastatud, et heaolu kõige tähtsam allikas on inimese töö viljakus,
mitte maht. Levinud väide, et tööjõu arv on sakslaste heaolule tähtis ja
seetõttu on sisseränne vajalik, jääb küsitavaks isegi siis, kui see pärineb
tuntud ärinõustamisettevõtetelt. Sellega aetakse sassi ettevõtete värbamishuvi
ja heaolu suurust määravad tegurid. Tänase heaolu jaoks on keskse ja otsustava tähtsusega tööviljakuse tase. Tulevikus on heaolu jaoks
otsustava tähtsusega tööviljakuse edasine kasv.
No comments:
Post a Comment