Viimane
nädal on kulgenud Eurovisiooni ja 100 aasta pärast toimuva sünnipäeva ühe korraldustoimkonna ettepanekute
tähistamise arutelude tähe all. Nii nagu meie ülilahe ja –professionaalne eurolaul
oleks peaaegu mattunud pahatahtlike undruku
arvustamise alla, nii kipub sünnipäeva korralduskomitee ideedekimp
mattuma nimevaidluse, poolsuse ja pealiskaudsuse alla. Kõik täiesti kõrvalised
targutused, kui me heidame kaalukausile valiku, kas meie (õigemini meie
lapselapsed) saame tähistada Eesti 200-t sünnipäeva või keegi teine kirjutab õpetlikke
mittetegemise ja isekeskis kisklemise lugusid Eesti 200-l sünniaastapäeval. Me
oleme juba sellise hoo ja isegi raevuga tormanud vaidlustesse, et isegi ei
märka milleks ja kes meid ülesse kutsus. Imestusväärne, kuidas me oskame
viskuda probleemi aruteludesse probleemist aru saamata. Kes olete, kas parem
või pahempoolne, kus lahendused on? Segadus. Kõik see näitab, et ühed ootasid
ja teised kartsid uue toote tulekut poliitturule. Kolmandate jaoks oli see turutõrge
ja tõeline katastroof. Uus tulija (toode) viib nihkesse ju kogu seni mugavalt
toiminud poliitturu jaotust, muutes oasade poliittoote edasise eksistentsi turul
konkurentsivõimetuks. Nii tulekski käsitleda korralduskomiteed kui
ettevalmistust uue toote turule tulekuks. Muide, toodet veel ei ole, on idee
millist toodet klient võiks vajada ning toimub selle vajaduse turuuuring.
Seega, pidagem hoogu ja vaatame, mida meile siis tegelikult pakutakse.
Kas me vajame uut toodet?
Mnjah, uudsus on suuresti maitse küsimus. Kunagi salvkaevuga mässates, juhtus selline lugu, et
kaevumeister, igati nutikas ja uue tehnoloogiaga kaasas käiv inimene, kasutas
väljamaiseid masinaid ja vana rahvatarkust. Juhtusime rääkima veevärgist
arengust üldisemalt. Kui ma ütlesin, et esimese asjana ehitasin endale
vesikloseti ja dušši, siis tema ütles, et tal on hästi õhutatav kuivkäimla ning
olgugi, et maja eest läheb läbi kanalisatsioon, siis tema selliste narrustega
kaasa ei lähe. Vaat selline lugu, tema ei vajanud uut toodet, mina jälle … Nii,
et ootused turu ja tootearendusele on erinevad. Tänapäeva kiirete muudatuste
ajal on enamus inimesi ootamas ja lootmas konkurentsihoos tekkivatele uutele
lahendustele ja toodetele. Igas eluvaldkonnas. Nagu on öelnud Land Polaroidis,
et tegelikult uusi tooteid ei mõelda välja, kõige paremad on alati olemas olnud
ja nähtamatuna oodanud, et need üles leitaks. „Ükskõik kui hästi firma
praeguste klientide sõnastatud vajadusi ka ei rahuldaks, riskib ta väga
paljuga, kui ei hoia sihikul neid vajadusi, mida klient veel ei sõnasta, ent mille rahuldamine talle
ometi meeldiks. Ja olgu praegused kliendid kui tahes rahul, firma kasum võib
jääda toppama, kui ta ei tõmba endale põhimõtteliselt uute klientide
tähelepanu. Ettevõte, kes ei tee enamat kui reageerib olemasolevate klientide
sõnastatud vajadustele, on varsti mahajääjate hulgas.” (G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001 lk 127). Vaadates sellise pilguga
poliitturu osalisi, siis kas poliitturg hoiab hoia sihikul neid vajadusi, mida
klient veel ei sõnasta, ent mille
rahuldamine talle ometi meeldiks? Midagi
pole parata, arenguloogika ütleb, et kliendid (valijad) ootavad varem või
hiljem uut toodet poliitturule, kui senised tegijad ei suuda kliendi vajadusi
rahuldada. Kuid seekord on kliendid eriti valvsad, sest mitu järjestikkust
esmapilgul uudsena mõjunud tootearendust on lõppenud vaikse visinaga. Kahju.
Nüüd siis ollakse jälle valmis … No ja ega eriti
palju teisi võimalusi polegi kui tahame oma elujärge parandada. Tegelikult pole
küsimus vaid elujärjes vaid küsimus on eksistentsiaalne. Kuulates „vanade“
poliitturu osaliste poolt pakutavaid vanaaegseid ja väga vanaaegseid lahendusi
tuleb nutt peale. Ikka needsamad loosungid (Isemajandav Eesti), nimevanandus
(IRL-st Isamaaks) ja kõigi teiste ümberjagamismajandus, siis uut mõtlemist on
vaja ja uut toodet. See, et turule trügib uus tegija on märk turutõrkest, turg
ei ole rahul kujunenud valikutega. Küsimus on vaid selles, kuidas turgu hõlvata
ja millal, sest turule sisenemisel on väga tähtis õige ajaaugu valimine. Vaat
niimoodi.
Ebaharilik
algus.
Mis aga turu ootusärevust ülal hoiab on see, et kuidagi
märkamatult oleme sumbunud maailma, kus osa poliitinimesi on sättinud enese „valitsema“.
Valitsejaks meie üle, mitte kaasama meid tootearendusse. „Isevalitseja“
sündroom avalikus halduses ületas igasuguse sündsuse piiri, kui lugesin, et „süstlavahetuspunkti
vastu võidelnud piirkonna elanikud said kohtus lõpliku kaotuse, kui riigikohus
ei võtnud esmaspäeval nende kassatsioonkaebust menetlusse.“ Te ei saanud aru?
Eh, kui elanikud kaotasid, kes siis võitis? Administratiivvõim võitis? Isevalitsejad?
Võitis keda? Võitis oma elanikke? Kummaline kaasamine. Kuid selline mentaliteet
laiutab kõikjal, nii ühistranspordi korraldamisel, RB strateegia kujundamisel,
puidurafineerimistehase analüüsimisel jne. Sellisest suhtumisest ongi
klienditurg küllastunud ja ootab uut lähenemist. Kaasamist. Hõlvamist,
Sidumist.
Sünnipäevatoimkonna lähenemine on olnud märgatavalt erinev
senisest viltu vedanud kultuurist, kus põhiline on „mina“ – mina annan, mina
teen, mina luban. Tuleb tunnistada, et sellsesse maailma juurdunutele on
üleskutse kaasa lüüa ja ise olla tuleviku kujundaja veidi segadusttekitav.
Lausa pelutav. Teistele jällegi meeldib, et meie, valijad, oleme tõstetud
selles üleskutses silmitsi väljakutsega olla ise osaline tootearenduses. Niisiis
eesmärkide ja kavatsuste selgitusest (manifestist) panin endale kokku sellise
jada: „Eesti ees seisvad probleemid on suuremad kui praegu tahetakse tunnistada
(…) valime uue Riigikogu koosseisu ja ühes sellega anname valijatena oma
suunised, millisena tahame näha Eesti arengut (…) üheskoos lahti mõtestama
tänase Eesti strateegilised probleemid ja pakkuma välja pikema vaatega
lahendusi (…) otsuseid tehes tuleb arvestada, et Eesti on seniste trendide
jätkumisel veel väiksem ja veel vanem kui täna (...) ei tohiks kulutada aega
aastaid hiljaks jäänud probleemipüstitustele, jagada ümber puudujääki ammu
ülejõukäivas süsteemis (…) ongi kõige tähtsam ambitsioonikalt tõsta poliitilise
tellimuse kvaliteeti ning mitte aktsepteerida seni toiminud poliitilisi
vastandumisi. Kehtestades kõrgemad nõuded poliitiliste ideede võitlusareenile,
loome esimese eelduse sisukama poliitilise debati tekkeks.“ See, et meid
kutsutakse nagu omanikke tegevjuhtidele suuniseid andma on igati mõistlik algus
pikaajalise arengu planeerimiseks.
R.S.V.P.
Kes te olete, manifesti koostajad? Mõni pealkiri räägib uuest
poliitjõust, teine juba uue erakonna sünnist, mõni survegrupist. Ilmselt on
tegemist lahenduseotsijatega. Kas „poliitikasse minejatega“? Ei tundu, et
vabatahtlikult, pigem on tegemist Anatole
France´liku mõtlemisega: „Ma ei ole sedavõrd andetu, et peaksin minema
poliitikasse.“ (M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013 lk 29).
Kuid kui lahendusi ei leidu, siis tuleb
ise probleemile lahendust otsida. Kõigi võimalike vahenditega. Niisiis
me tahame lahendusi, mis vaataksid pikemale ette. Kuid vaatame, mida meile
teada antakse. Vaadake, selle kohani on tegemist vaid sünnipäeva
korralduskomiteega, alles pärast seda tuleb ettepanek: „Nii teemegi ettepaneku moodustada Eesti
arengusse panustada soovivaid inimesi koondav poliitiline liikumine, eesmärgiga
pakkuda praegustele poliitilistele erakondadele ideelist konkurentsi ja julgeid
mõtteid Eesti paremaks ehitamisel. Meie eesmärk on vaadata kaugemale kui üks
valimistsükkel – ainult nii on võimalik ehitada 200-aastast Eestit.“. Seda võib
juba käsitleda, kui sünnipäeva ettevalmistamisel osalemise kutset. Nüüd on
igaühe enese tunnetuse küsimus, kas ta vastab ontlikult R.S.V.P.-le nõusolekuga
või mitte. Niisama lihtne see ongi. Mõni küll viriseb, et kutsele pole menüüd,
retsepte ega kokkade CV-d lisatud
Tappa enne turule tulekut
Perspektiivplaneerimine
ja strateegida on just minu alad. Hiljuti oli võimalus analüüsida ühe välismaise
suurkontserni strateegiadokumenti. Analüüsitud strateegias oli peatükk, kuidas
investeerida ennast nii konkurentsivõimeliseks, et uued tulijad isegi ei
üritaks turule siseneda. See viimane mõttepojuke tuligi meelde, kui vaadata
pidukondade reaktsiooni uue kodanikuliikumise ilmumisele meie poliitturule.
Ühed ütlesid kohe, et ärge trügige, turg on täis, teised väitsid, et midagi uut
ei ole välja pakutud, kõik manifesteeritu on juba igipõlistest aegadest nende
programmis, kolmandad tegid sõbrakiku näo ja ütlesid et tervitavad uut jõudu ja
konkurentsi. Kuid mis sest uuest tootest kasu on? „Ühe ajaloo esimese mehitatud lennu kohta 1780-nendatel vendade Montgolfier`de kuumaõhupalli pardal
küsiti Franklinilt, millist kasu näeb ta seesuguses kergemeelsuses. „Mis kasu
on vastsündinud beebist?” küsis ta vastu.“(Mary Roach „Reisisiht Mars. Kosmoses elamise veidram pool” Imeline
Teadus 2012 lk 290).
Kuid
väike sõbrakallistusega lämmatamine käib juba igal sammul. Kuna inimestel on
vähe aega süveneda asjade tegelikku seisu, siis püütakse kohe mingi negatiivne
silt külge riputada.
Sildimäng
nr 1. Vahva on see, et paljud ütlevad, et selles tootes pole midagi uut, ei
eristu. On ikka. Kui me varem teadsime, et igal jõel on kallas kahel pool, siis
nüüd saime teada, on ka kolmas kallas. Huvitav situatsioon. Nagu
kvantmehhaanika. Kuid põhiline on see, et nad on oma olemuselt vabad tegema
vanu asju uut moodi. Nagu garaažifirma, tegema uut moodi ja edukalt. See annab
tootearendusele hoopis laiemad võimalused. Kuid eks me ole kõik oma mineviku
viljad ja kerge on langeda vande mudelite suigutavasse mugavusse. Üheks
selliseks on survegrupi strateegia. Survestamine tähendab sundi, sundi et keegi
teine mingi meie tegevuse ära teeks. Tänapäeva maailm, mis pöörleb võrgustikel,
varireklaamidel ja kuulujuttudel pole survestamiseks eriti kohta. Pigem on
tänapäeval edukas klientide/valijate sidumine, oma ideede nende omadeks
tegemine. Kaasalöömine. Ilmselgelt oleks sellisel taktikal tugevalt eristuv
joon uue toote väljatoomisel ja selle võimalikul edulool. Nii, et vaid survegrupina
edu saavutada on raske.
Sildimäng
nr 2. Oled parempoolne vasakpoolne? Oled …? Oled …? Väga nutikas sildistus,
sest inimesed ei vaevu pärast esmamuljet enam mõtlema. „Poolsus“ kinnistub seljaajus
ja nii see jääb. Kui praegu liigitatakse
…poolseks siis selleks te ka jääte. Just seepärast teised turuosalised küsivad,
kas olete parem või vasakpoolsed, et siis on kergem rünnata uusi ettepanekuid..
Kummastav küsimus nagu oleks olemas vasakpoolne vatsavaevus ja parempoolne
põiepõletik? Tegelikult on probleem mis on vaja lahendada, kuid seda ei lahenda
lähtudes sellest, kuspool eesistujat asusid rahvasaadikute istekohad. Eriti
naljakana mõjub poolsuse valiku nõue meil, kus erinevad pidukonnad määratlevad
ennast küll vasak, küll parempoolsetena, kuid valimisprogrammid on kõigil
sotsialistlikud. Korralikku parempooset erakonda polegi, kõik vaid seepärast,
et algselt maailmavaatelistest erakondadest on poliitturu karmi kontekstis
kujunenud kõikemüüvad koloniaalkauplused. Muidugi igat asja võib liigitada „J. Marshment-Leesi teooria jagab parteid kolme tüüpi: Tulemustele,
müügile või turule orienteerituks. Tulemusele orienteeritus viib selle iga
hinna eest väljapressimisele, valijad peavad valitavat armastama temast endast
lähtudes. Müügile orienteerituse korral tugevnevad kommunikatiivsed jõud, mis on võimelised viima seda tüüpi
poliitilise tulemuse turule. Sünnib oma
tegevuse positiivne kajastamine. Turupartei korral toimub valijaeelistuste
tundmaõppimine enne tulemuse loomist. Kui eelistused muutuvad, muutub ka
tulemus” („Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk Tallinn 2009
Huvitav
on Vikipeedia selgitus: „Kuigi tänapäeval tundub see vastupidi, siis algselt
olid Prantsuse
revolutsiooni ajal
"vasakpoolsed" põhiliselt vaba turumajanduse
toetajad. "Vasakpoolsus" toetas 1789. aastal liberalismi,
mis toetas omanike õiguseid ja mitte tööliste õiguseid. Rahvusassamblee saalis
istusid revolutsiooniliselt meelestatud saadikud juhataja kõnetoolist vaadatuna
vasakul ja ettevaatlikumad või tasakaalukamad paremal“ Poolused on vahetunud,
mida siis poolsusega peale hakata? Ei midagi
Seepärast on täiesti mõistlik olla mõistlikupoolse ilmavaatega.
Sildistamine
nr 3. Pole kõlavaid (poliit)nimesid. See on nüüd just üks vanamoodne sildistus,
nojah pole kõlavaid nimesid järelikult ei saagi teha uut toodet. B. Gates, J.
Bezos ja tuhanded teised äriliidrid alustasid sellest, et neil oli idee, kuid
mitte midagi muud, ei raha, toetajaid ega kõlavat nime. Nüüd on neil need kõik
sest neil oli usk oma ideesse. „Kõlavate nimede“ puudumine loobumise
ettekäändena on küll kõige magedam vabandus. Meie tänased poliitturu „kõlavad
nimed“ on eilsed tundmatud nimed.
Päästke
Jõuluvana
Küll
aga seisab korraldustoimkonna ees üks tõeline ja suur probleem. Uue toote eduka turule
tulekuga on selline lugu, et see peab olema ajaliselt väga õigesti sihitud.
Põhimõtteliselt võib ka jaanipäevaks suuskadega ja jõuludeks suspedega turule
tulla, kuid pole just kõige õigem turundusnipp. Seepärast üritavad kõik
ettevõtjad oma tootega õiget aega ära tabada, poliiturul on tootele hinnangu
andmise punkt paika pandud, see on valimiskasti päev. Sel päeval ütlevad kõik
oma arvamuse poliitturul olevate toodete kohta. Valiku teevad isegi need, kes
valikut ei tee. Niisiis … Läheb kiireks.
Läheb neetult kiireks uue toote turule toomisega parlamentaarse
riigikorraldusega riigis. Eelnevad aastad on näidanud, et igasugused ilma
kindla struktuurita ja veojõuta rahva(algatuslikud)liikumised, survegrupid pole
tõhusad. Entusiastid kuulatakse pidukondade poolt enne valimisi ära ja peale
valimiskastipäeva unustatakse ära. Vahepeal kasutatakse ära, selline on meie
turu loogika ja kultuur. Seega, kui E2“ korraldustoimkonna kutse on tõsiselt
mõeldud, siis peavad olema vedajad, kes teevad selle enese asjaks ja veavad
kogu projekti, kui enese isiklikku tootearendust. See, et hakatakse mõtlema ja
millalgi peale rannahooaega vaagima kas teha seda või toda … Peale rannahooaega
võib rahulikult talveunne minna. Tuttu. Toode ei saa lihtsalt hooajaks valmis
ja järgmisel hooajal on see juba vananenud mudel. Vaat selline lugu. Mis praegu
suudaks uue toote päästa on Jeff Bezoslik lähenemine probleemide lahendamisele
„Amazon kuulutas välja kõik-mehed-tekile hädaolukorra ja iga peakontori töötaja
tegi „Save Santa“ ehk „Päästke jõuluvana“ nimelise projekti raames oma
kriisivahetuse (…) Nad võtsid ka sõbrad ja pereliikmed kaasa, sõid burrito´t ja
jõid kohvi ning magasid kohapeal autos.“ „“Ega keegi ei öelnud, et sa pead kogu
aeg tööd tegema, aga samas mõeldi, et sa ju võiksid seda teha“ (…) „See
tähendas veelgi pingelisemaid tähtaegasid ja surmamarsse.“ (B Stone
„Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017).
Sellise strateegiaga ja tempoga oleks küll võimalik uut toodet turule tuua,
igal muul juhul …oleme valel ajal vales kohas. Sellest oleks kahju.
Targutusi:
N Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001
Lk 111 „Tark valitseja peab järgima eelkirjeldatuile sarnaseid
tegutsemise viise ega tohi kunagi rahu ajal pühenduda puhkusele, vaid peab
koguma eelkirjeldatud juhistest oskuslikult kapitali, et oleks võimalik seda
hädaolukorras maksma panna – et saatus, juhul kui ta muutub, leiaks valitseja
eest valmisolevana talle vastu seisma.“
Lk 119 „Seega, kui valitsejal pole võimalik ennast kahjustamata
helde inimese väärtuslikke omadusi kasutada – nii et neid ka märgataks -, ei
tarvitse ta, kui ta on arukas ja taibukas, ihnuskoi kuulsusest hoolida, sest
aja jooksul hakatakse teda ikka heldemaks pidama – kui nähakse, et tänu
kokkuhoidlikkusele tuleb ta toime olemasolevate sissetulekutega, jaksab end
kaitsta sõjas vaenlase eest ning suudab kodanikke koormamata viia läbi julgeid
ja ohtlikke ettevõtmisi; nii jõuab valitseja selleni, et näitab heldust üles
kõigi nende vastu, kellelt ta ei võta midagi ära – neid on tõesti palju – ja kitsidust
kõigi nende vastu, kellele ei anna midagi juurde – neid on vaid mõni üksik.“
„Meie päevil oleme näinud suuri tegusid korda saatmas vaid neid,
keda on peetud kitsiks, kõik teised on hääbunud.“
J
O De La Mettrie „Inimene kui masin“ Ilmamaa 2017
Lk
23. „Võtkem niisiis toeks kogemuste kepp ning jätkem sinnapaika filosoofide
tühiste sekelduste ajalugu. Olla pime ning uskuda end ilma selle kepita toime
tulevat tähendab ülimat pimedust.“ (2017 lk 23)
Lk
19 „Targale ei piisa sellest, et ta loodust ja tõde uurib; ta peab julgema seda
välja öelda nende väheste huvides, kes tahavad ja oskavad mõelda; sest teistel,
kes on vabatahtlikult eelarvamuste orjad, ei ole tõeni jõudmine võimalikum kui
konnal lennata.“
D
J Levitin „Valede välimääraja.“ Argo 2018
Lk
11 „Alustuseks tahan öelda kaht asja, mis kindlasti mõnd inimest väga vihastab.
Esiteks: meie keeles on piir faktide ja väljamõeldiste vahel hakanud hägustuma.
Teiseks: see hägustumine on puuduliku hariduses ohtlik kõrvalsaadus meie riigis
ja nüüdseks on sellest nakatunud terve põlvkond. Johtuvalt neist kahest tõigast
on meie kultuuris hakanud enneolematus ulatuses vohama vale. Valedest on saanud
relv, mis salakavalalt ja üha enam kahjustab inimeste võimet enda ja oma
kaaskodanike huvides häid otsuseid langetada.“
„Oxfordi
sõnaraamat tunnistas 2016 aasta sõnaks „tõejärgse“ (…), mida dedineeritakse
omadussõnana, „Mis iseloomustab olukorda, kus avalikku arvamust kujundavad
pigem emotsioonid ja individuaalsed uskumused kui objektiivsed faktid“. (…)
Mina leian, et me peame naasma vana lihtsa „tõe“ juurde – ja ruttu. Mõte, et
tõde enam ei eksisteeri, tuleb kindlalt tagasi tõrjuda.“
„Valelikkusse
suhtutakse liigagi tasa ja targu. Arvatavasti soovist isiklikku vastuastumist
ja püüdest „hoida häid suhteid“ on hakatud kasutama eufemisme ka nendeasjade
jaoks, mis on otse öeldes lihtsalt jaburused.“
No comments:
Post a Comment