Saturday, May 19, 2018

Riigireform, see on imelihtne


See kevad on tulnud teisiti. Rikkalikult. Tänavu on õitele puhkenud hunnitul määral kodanikuaktiivsust. Kui veidi aega tagasi  andis oma kodanikuaktiivsusest teada sünnipäevatoimkond „Eesti 200“ (E2“), et töötada välja eelseisvateks Riigikogu valimisteks poliitinimestele valijasuuniseid, siis nüüd on oma aktiivset hoiakut esitlenud ka ettevõtjad, asutades Riigireformi Sihtasutuse (RRS). Selle peale võiks vaid öelda, et lõpuks ometi. See mille vajadust ühiskonnas on tunnetatud ja peljatud juba pikalt, on jutu tasandilt lõpuks jõudnud tegude tasandile, sest RRS  eesmärgis on  anda selge sisu Eesti riigikorralduse uuendamiseks. Tegu on algatusega, mis töötab aasta jooksul välja riigireformi kontseptsiooni ja selle elluviimiseks vajalikud mitmete eelnõude kavandid, samuti  seletuskirjade teesid. Tore. Selline aktiivsus meie arengute ja valikute suhtes on kiiduväärt, kuid näitab samas, et Dr Riik ei ole oma põhitegevusega toime tulnud. Ei saanud hakkama.


Kes teid …? Miks nad …?

Vaadake meile võib meeldida või mitte meeldida inimeste aktiivsus muuta meie elu mõistusepärasemaks, kuid tõsiasi jääb tõsiasjaks, et meid jääb ikka vähemaks ja riik (mille oleme loonud kindlas usus), peab muutuma koos meiega. Andma meile võimaluse ka uutes oludes püsima jääda. See on meie riik ja see on meie kujundada. Juba küsivad mõnedki lähtevisiooni kohta: „Kes teid volitanud on selliseid ettepanekuid tegema?“ See küsimus on hirmutavalt vanaaegne, käsuriiklik, maik man. Kuivõrd paheliselt kiiva kiskunud on osa kodanike mõttemaailm näitab see, et halvustatakse kodanike (muide ka ettevõtja on eelkõige kodanik, ainult aktiivsem) selle eest et nad on asunud paikama Dr Riigi tegematajätmisi. Ilmselt pole sellise mõtteviisi viljelejad eriti kursis meile eeskujuks olevate riikide praktikaga, kus erinevad ühingud, mõttekojad, liidud esitavad uhkusega oma kokkuvõtteid, ettepanekuid, visioone, strateegiaid jne parlamentidele, presidentidele, valitsustele vastavasisuliste. See on täiesti loomulik asjade käik, olla aktiivne kodanik. Muide need dokumendid võetakse administratsiooni poolt vastu käteldes, südamlike tänusõnade saatel, märkides ära tegijate suurt panust. Vaat selline lugu. Meiegi elame vabas riigis, kus iga inimese  on mitte ainult õigus, vaid lausa kohustus, olla aktiivne kaasarääkija homse kujundamisel. NB! Kohustus! Seda kohustust aktiivsed inimesed täidavadki, nad ei vaja oma põhiseaduslikeks õigusteks volitusi, need on juba olemas.. Just seepärast tuleb uutest algatustest rõõmu tunda ning just seepärast võib öelda, et riik ei ole katki . Tore. Mõtlemisvõime ja perspektiivitunnetus pole meis veel kadunud.

Päris hirmutav oli kuulda poliitinimeste ettevalmistavaid mõttepojukesi valimiste põhiküsimused: karmistamine, käsutamine ja pistise pakkumine osadele valijarühmadele. Ei midagi uut, ei midagi edasiviivat. Kuid kodanike aktiviseerumine, nende kaasamõtlemine ja -tegemine välistab põhiküsimustena 50 (või 500) EUR pistisepakkumise valijatele nende enda maksuraha eest. Pidukonnad ei saa enam (loodetavasti) oma lihtsakoelist äraostmistaktikaga jätkata. Seega, meil kõigil on aeg mõelda ja öelda kuidas oleks võimalik rohkendada meie heaolu. Meid kõiki on Põhiseadus volitanud meie jätkusuutlikkust kindlustama, mis paneb pigem küsima, miks osa kodanikke oma kohustusi ei täida? Meie õigus riigi kujundamisel on meie kuninglik esmasündinu õigus, ei ole mõistlik sellest hetkelise mugavuse läätseleeme eest loobuda.
On lausa uskumatu, milliseid kõikvõimalikke silte on juba loetud päevadega jõutud riigireformi lähtevisioonile külge kleepida, küll on see maskuliinne, potjomkinlik, riigipöördeline, vananenud briti mudel ja muidugi pole selles midagi uut. Kui lähtevisiooni  esitlusse mitte süüvida, siis võib pahatahtlikult öelda, et pole uut, kuid olemuslikult on see uus, just see platvorm mis annab tööriistad uuelaadset riiki heas tempos arenguteel hoidmiseks. Pole uudne? Ehhee, midagi siin maailmas pole uut, kõik koosneb ikka nendest „Suure paugu“ 15 miljardi aasta vanustest algosadest. Kuid nii nagu iga vastsündinu on kokku pandud ikka nendest samadest 15 miljardi aasta vanustest algosadest, kuid erineval moel, nii on ka lähtevisioon (ja E2“) ettepanekud uuel moel kokku pandud. Tegusal moel. Ja mitte ainult pandud vaid ka kantud soovist seda tegelikkuses teha. See on küll uus – jututuba on asendatud töökojaga. Tubli.

Kuidas ära hoida kokkupõrget … tulevikuga.

Kuid kõik me oleme erinevad. Erinevate arusaamadega. Erinevate huvidega. Osa inimesi on hea muusikalise kuulmisega, teised mitte ( mina näiteks ei saa aru, mida tähendab ½ tooni mööda laulda), osa inimesi tunnetavad mootorite tööd või istiku hingeelu, teised mitte. Osa inimesed saavad aru ja hoolivad millised protsessid majanduses toimuvad, mida toob kaasa ühe või teise regulatsiooni toime, teised mitte. Niisama lihtne see ongi, need kes ei tunne lille hingeelu või mootorit ei oska näha ka ohte nende väärkäitlemises. Loogiline? Sama loogika kehtib ka majandusarengu ja riigiehituse valdkonnas. Need on sama tähtsad, kui mitte tähtsamad, kui lille istutamine. Just seepärast, et osa kodanikke tunnetavad, et Dr Riik on kokkupõrkekursil püüavad aktiivselt sekkuda, et ära hoida fataalset kokkupõrget …tulevikuga. Nad on võtnud vastutuse. Vabatahtlikult. Loomus on selline: „Sihikindlad juhid on eneseteadlikumad kui enamik teisi inimesi. /…/ Nad valivad oma eesmärke – ja lahinguid – palju teadlikumalt kui teised meie uuritud juhid. /…/ Defineerimata nõudmised ja suured küsimused pakkusid meie jälgitud juhtidele teretulnud võimalust haarata initsiatiiv, pakkuda välja uusi lahendusi ja liikuda oma projektidega edasi.  Üks Lufthansa juhtivtöötajaid, kes vastutas reisifirmade komisjonitasude vähendamise eest, ütles meile:” Ma arendasin välja filosoofia, „Kui keegi ei vastuta, siis mina vastutan. Ma võin seda küsimust enda omaks pidada ja teha seda, mis tundub vajalik”.“  (H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004 Lk 39). Just niimoodi on käitunud ka ettevõtlikud kodanikud, nad on asunud tegutsema seal, kus keegi ei tegutsenud. Väärt filosoofia ju?
Siinkohal tuleb muidugi toonitada, et nii E2“ kui RRS-l  lasub märgatavalt suurem vastutus oma projektide õnnestumise osas, kui eelnevatel üritajatel. Liiga palju on olnud valehüüdjaid ja võltskoidikuid. Toimunud on tõsiseltvõetavuse erosioon. Kui nüüd ebaõnnestutakse, siis on ilmset tükiks ajaks meie areng takerdunud ümberjagamismajandusse ilma eduväljavaateta. Järgmist hüüdmist, et hunt on karjas, ei pruugita enam tõsiselt võtta. Just seepärast tuleb neisse (vähemalt) kahte projekti suhtuda täie tõsidusega

Igaüks loeb lähtevisioonist (välja) mida tahab

Tundub, et enamus inimesi pole lugenud riigireformi lähtevisiooni, sest sellele omistatakse omadusi ja eesmärke, mida selles kunagi pole olnud ja ei tohigi olla.  Kuigi lähtevisioon selgitab, et  riigireform ei ole kogu riigi kõigi elualade ja valdkondade reformimine, vaid see on avaliku võimu organisatsiooni ümberkorraldamine koos avaliku võimu poolt täidetavate funktsioonide ja teenuste revisjoniga ning toimemehhanismide korrigeerimisega, püütakse sellele juurde luuletada kõike alates kultuurist kuni keskkonnani. Selline aluste ümberkorraldus on vajalik selleks, et Eesti Vabariik oleks ka pikemas tulevikus kaitseks sisemisele ja välisele rahule ning pandiks praegustele ja tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus. Või pole te sellega nõus? Ei usu. Samas kogemused näitavad, et edukad on olnud vaid need riigid millised on olnud järjekindlad oma riikluse reformimisel sest  mitte ainult firmad vaid ka riigid on konkurentsiolukorras, nad võistlevad omavahel suurema efektiivsuse ja parema keskkonna loomise nimel. Niisama lihtne see ongi, tuleb läbi viia  avaliku võimu organisatsiooni ja toimimise mehhanismide õiguslike aluste, praktilise toimimise ning tulemuslikkuse kriitiline audit, et ennast konkurentsivõimeliseks kõbida.

Platvormi valik

Juba on kriitikud vaagimas et lähtealuseid. Olevat liiga ühekülgne, pole seal õieti loodushoidu ega sotsiaalküsimusi, kuid kui järele mõelda, siis ei peagi seal selliseid „pealisehituslikke“ elemente olla. Õigemini ei tohigi olla. Riigireform on platvorm riigi sujuvaks toimimiseks, kõik muu ehitatakse sellele platvormile. Meie  senine viga ongi, et me tahame ehitada kohe pealisehitisi, kuid millele? Keeruline? Püüame teha asja lihtsamaks, näitlikumaks.
Näide elust enesest. Kõik me ilmselt hoomanud meie linnade vahel vuravaid ulmelisi Irizari ekspressbusse, mis mullu muide tunnistati maailma parimateks. Paljud on nendega sõitnud ja nautinud nende mugavust, sujuvust ja ajaviitevõimalusi. Tore.  Kuid ilmselt ei tea enamus, et kuigi luxbuss on kavandatud ja kokku pandud ühes Baskimaa kollektiivpõhimõttel toimivas bussiehitusettevõttes, on selle alusvanker  Scania toode. Scania ehitab paljudele bussitootjatele šassiisid, millest iga bussitootja teeb „oma“ bussi. Irizar valis Scania alusvankri, mitte vana Mosse aluse, selleks, et sellele platvormile oli võimalik kujundada ja ehitada maailma parim ja mugavaim buss. Elementaarne?  Nii ka riigireformiga, see ei ole mitte ravim kõigi maailma hädade vastu  vaid alusvanker, millele on võimalik (kui meil jätkub sihikindlust ja taipu) ehitatakse ülesse kogu ülejäänud mugav, turvaline, sujuvalt ja arenevalt toimiv riik. Vaadake, parimat bussi ei saa ülesse ehitada vana Mosse põhjale. Ei tule välja. Meiegi oleme jõudnud ajajärku, mil vajame uut alusvankrit. Hädasti vajame. Jah, seni on Mosse meid ausalt teeninud, ajamaal ja metsas mütanud, kuid nüüd peame mee uue aluse ehitama. Kui me tahame kvaliteetsed, mugavat, inimsõbralikku bussi ehitada (ühiskonda), siis  peame alusvankri valiku kõigepealt tegema ja siis kõik selle hea ja toreda sinna peale ehitama. Seega riigireform  ongi riigile alusvankri ehitamine, kõik muud võimalused tulenevad sellest. Ärge oodake sellelt peegleid, tulesid, vilesid ega konditsioneeri koos sisseehitatud metsapeatusega, see tuleb alles bussiehituse etapis. Järgmisena.

Rahajutud

Võõra raha lugemine huvitab millegi pärast paljusid inimesi. Kui euroseeliku maksumus ajas inimesed pöördesse (kusjuures see ei puudutanud üldse nende rahakotti), siis teade, et  RRS asutanud ettevõtjad finantseerivad ise sihtasutuse tegevust (mis tähendab peamiselt seadusloome rahastamist), siis see lõi teade millegipärast mitte ainult lihtsama rahva,  vaid ka justkui teadjama rahva kadedusfantaasia möllama. Kuulda oli kõige imelikumaid arvamusi: mida te ikkagi  280 tuh EUR teete, kellele see läheb, kuidas te julgete seadusloomet rahastada, kellele te selle raha annate, kas nüüd hakatakse seaduseid ostma, kas  nüüd on mõnele erakonnale oodata suuremat rahasüsti? Kuulad seda juttu ja ei saa aru, kas selline hüsteeria tuleneb lähtevisooni mittesüüvimisest, selle mittemõistmisest või lihtsalt pahatahtlikkusest. RRS on ju viiel erineval moel teada andnud, et  rahastatakse eelnõude, kavandite ja seletuskirjade teeside väljatöötamist ning selleks tehtavaid uuringuid. Vaadake kava kavaks, kuid esmakordselt saab juhtuma (loodetavasti), et iga kavatsuse juurde tuleb põhjalik seaduseelnõude komplekt, mõjude analüüsi ja seletuskirjadega. Muidugi oleks tore mõelda, et seda hunnitut tööd on võimalik talgukorras teha, kuid arvestades kiiret ajatakti ja seda, et analüüse on vaja teha kõrgel professionaalsel tasemel, siis on 280 tuh ikkagi naeruväärselt väike summa. Võib arvata, et suur osa sellest tööst valmib pro bono formaadis ehk kõrge professionaalne töö mida tehakse  vabatahtlikult ja tasuta. Kui selle organiseerivad ja rahastavad ettevõtlikud kodanikud, siis peaksime sellise võimaluse üle rõõmu tundma. Või kuidas? Midagi oleks nagu inimeste mõistmises nihkes, sest kui Dr Riik oleks oma tööga toime tulnud, siis poleks ettevõtlike kodanike abi ju tarvis olnud. Just see ongi kummaline, et ei hurjutata seda, kelle töö on tegemata vaid hauguldatakse seda, kes vabatahtlikult on appi tõtanud. Kummaline. Tundub, et me ei oska enam millestki rõõmu tunda, juba on ilgutud ka sõnakasutuse „kingitus“ üle viiel erineval moel. Mis kingitus, aga kui teie kingitust ei tahetagi, aga …? Mnjah, ma soovitaksin käsitleksin seda kingituse juttu pigem  peene huumorina, isegi irooniana.  Muidugi, neil kellel huumorisoon puudub, on sellest raske aru saada, kuid mainigem seda lihtsalt teadmiseks. Kuid olemuslikult on tõesti kingitus, kui riigi kodanikud võtavad ette ja teevad isekeskis ära selle, mida Dr Riik pole kümme aastat teinud. Arata võib, et ettevõtjatel oleks tuhat targemat tegemist, kui reformikavasid aretada ja rahastama kui Dr Riik ise selle üliolulise valdkonnaga tegelema oleks hakanud. Või on asi selles, et: „ „Šikk ohvripõlv“ on tänapäeval moes korraga ühiskonna paremal ja vasakul tiival, nii rikaste kui vaeste seas. Tegelikult võib praegu olla inimkonna ajaloos esimene kord, mil absoluutselt kõik võimalikud demograafilised rühmad tunnevad ühel ja samal ajal ennast ebaõiglaselt ohvri rolli surutuna. Ja nad kõik sõidavad huilates sellega kaasneva moraalse üleoleku laineharjal.“„Tänasel päeval tunneb igaüks, kes on nördinud ükskõik mille pärast – olgu siis ülikooli kursusel lugemisvara hulka arvatud raamat rassismist, kohalikus ostukeskuses ärakeelatud jõulukuused või investeerimisfondide maksumäära tõstmine poole protsendi võrra – et neid mingil määral nagu rõhutakse, mille tõttu on neil õigus tõsta ülekohtu vastu protestikisa ja saada teataval määral tähelepanu.“ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017). Seega pelk tähelepanuvajadus?


Läbirääkimistaktika: ettepanek kollektiivseks suitsiidiks

Nii, et riigireform on vajalik, lausa möödapääsmatu, nii tulevikumajandus, kui meie demograafiline seisund vajavad nõtkemaid lahendusi. Mõistlik oleks meil kõigil selles kaasa lüüa. Kuid kuna see on kogu riiki ja ühiskonda hõlmav muutus, siis tuleb selles leida liitlasi ja kaasaaitajaid. Üksi ei suuda seda keegi liigutada. Tundub, et praegu on liikvele läinud mõningad vastandamisele rajatud taktikalised vead (loodetavasti ei muutu need strateegilisteks), muudavad kogu projekti käivitamise ülimalt problemaatiliseks. Konkreetsed eesmärgid, vähendada ametnike arvu 50% ja Pilvepiiri seltskonda, kõlavad hästi (oleneb kellele) kuid on asjatuid lisapingeid loovad. Pole mõistlik alustada suurt reformi üleskutsega kollektiivseks suitsiidiks, pöörates 98% ametnikkonnast enese ja idee vastu. Muide, ametnike arv pole selles võrrandis üldse tähtis, sest selle muutus saab tuleneda vaid eduka reformi kulgemisest. Te ei saanud aru? Selgituseks: keegi ei lähe hommikul tehasesse teatega, et me laseme pooled treialid lahti. Ei, kõigepealt investeeritakse uutesse automaatpinkidesse ja kõrgekvalifikatsiooniga töötajate väljaõppesse, alles siis on võimalik läbi saada vähemate treialitega. Te ei pea neid isegi lahti laskma, sest protsessi käigus on neil piisavalt olnud aega kas ümber õppida või lahkuda. Avalik teenistus ei erine selles osas mitte millegi poolest tehasest, kui te pooled ametnikud/treialid lahti lasete, siis jäävad teil pooled pingid/regulatsioonid ju seisma, millest tuleneb, et kui me tahame 10 aasta jooksul läbi viia reformi, siis peame me selle aja jooksul umbes 70% regulatsioonidest „tuttu“ panema. Sedapidi lähenedes oleks meil riigireformist kasu nii vabaneva kõrgekvaliteedilise tööjõu, kui meie kõigi vabanenud aja, kui loomingulisuse kasvust.  Üleskutse kollektiivsele suitsiidile muudab kogu protsessi „ aeglase töö streigiks“, mis tähendab, et kõike tehakse õigesti, kuid väga aeglaselt. Ümberseletatult, reform kukub haledalt läbi. Ametnikud on riigi  tugitelg, mille külge kogu riiklus kinnitub, neid ei saa alahinnata vaid edukaks reformiks tuleb nad kaasata. Näidata neile perspektiivi, veelgi huvitavamat elu. Sama lugu ka poliitinimestega, ka nemad tuleb kaasata, sest ilma Pilvepiiri heakskiiduta pole võimalik reformikava seadustada – pole seadust, pole reformi. Ning ilma ametniketa, selle tegeliku administratiivtöö tegijate innukuseta mingit reformi läbi ei vii. Vaat niimoodi. Sellised „pisiasjad“, kui tahetakse edukat reformi teha.

Makaronid makaronidega ehk tee ise oma reform

Mõned ütlevad, et mis siin arutada, meil on erakonnad olemas, las nemad teevad nemad toimetavad. Muidugi ega me erakondadeta läbi ei saa, me ju parlamentaarne vabariik, kuid erakondade menüü on jäänud kesiseks. Kesine nagu vanasti puhkekodu kevadine söögivalik: hommikul lihapallid makaronidega (nimetati ka kevadekuulutajateks), lõunaks makaronid kotletiga ja õhtuks täiesti eripärane roog, makaronid hakklihakastmega. Niimoodi kaks nädalat jutti. Pärast seda ei läinud mul makaron enam tosinkond aastat alla. Poliitturul on toimunud sama tendents, nii et võtkem seda kodanikuaktiivsuse puhangut kui valikute laienemist menüüs. Värskendust. Kõik need, kes teavad täpselt kuidas ja miks riigireformi lähtealused või E2“ manifest on valesti soovitan kirjutada kokku oma reformikava. Te ju teate täpselt kuidas seda teha. Ütlete, mis viga ülesse kutsuda, tee ise. Juba tehtud. Tehke ka, võib meeldima hakata.
Targutusi:


D J Levitin „Valede välimääraja.“ Argo 2018


Lk 12 „Tõde on oluline. Tõejärgne ajastu on tahtliku irratsionaalsuse ajastu, kus tühistatakse kõik inimkonna suured edusammud. Võib-olla ei taha ajakirjanikud nimetada libauudiseid selleks, mis need on – ehk valeks – sellepärast, et nad ei taha valetajat solvata. Aga mina ütlen, et tulebki solvata! Nad tuleb korrale kutsuda.“
Lk 15 „Libauudises ei ole uudist. Valede uskumine võib olla kahjutu, kui usutakse jõuluvana või et nendes teksastes tundume me kõhnemana. Valesid ei muuda relvaks meedia ega Facebook. Oht seisneb usu tugevuses: kõhklematus usus valede tõesusse.“
„arenenud kriitilise mõtlemise tähtsaim komponent, mida praeguses ühiskonnas napib, on alandlikkus. See tähendab lihtsat ja sügavat arusaama: mõistes, et me kõike ei tea, on võimalus õppida. Arvates, et teatakse kõike, on õppimine võimatu.“
Lk 18 „mingi seisukoha poolehoidjatel on kerge statistika ja diagrammide abil valetada, sest nad teavad, et enamik inimesi ei hakka n-ö kapoti alla vaatama ega asja täpsemalt uurima, sest see võtab liiga palju aega. Võib-olla ei pea nad end selle jaoks piisavalt targaks. Tegelikult on see  jõukohane igaühele ja kui mõned põhitõed on omandatud, paistab diagrammide elegants – või siis moonutus – kohe silma.“
Lk 20 „Meie hädad ei teki sellest, mida me ei tea. Meie hädad tekivad sellest, mida me kindlalt teame, aga mis ei vasta tõele“ Mark Twain.“

N Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001



Lk 128 „Ütlen niisiis armastatud ja kardetud olemise juurde lõpetuseks seda, et kuna inimesed armastavad omast tahtest ja kardavad valitseja äranägemise järgi, siis tuleb targal valitsejal tugineda sellele, mis on tema, mitte teiste otsustada; tal tuleb vaid näidata üles leidlikkust, et hoiduda vaenust, nagu öeldud.“
Lk 137 Nagu ütlesin, muudab valitseja vihatuks eelkõige tema röövellik eluviis ning alamate vara ja naiste ülevõtmine – sellest tuleb tal hoiduda; ja ikka on nii, et kui inimühisustelt ei võeta nende vara ega au, elavad nad rõõmsaste ja rahulolevatena edasi; ning valitsejal tuleb pista rinda vaid üksikute auahnusega, mida ta mitmel viisil ja hõlpsasti vaigistada saab.“
Lk 167 „Valitseja jaoks pole sugugi väikese tähtsusega ministrite valik, kes osutuvad heaks või mitte olenevalt valitseja arukusest. Esimene otsustus sinjoori mõistuse kohta tehakse vaadates inimesi, kes teda ümbritsevad, ja kui nood on sobilikud ja ustavad, võib ta valitsejat ennast alati targaks pidada, sest ta on osanud tunda ära sobivad inimesed ja hoida neid ustavatena. On asi aga vastupidine, võib sinjoori kohta peaaegu alati langetada mitte just hea otsuse, sest just nimelt selle valikuga teeb ta esimese vea.“

Mis puutub aga sellesse, kuidas valitseja saaks ministri sobilikkust ära tunda, siis selleks on olemas moodus, mis ei osutu eales ekslikuks: kui sa näed, et minister mõtleb rohkem endale kui sulle ja ajab kõiges taga omakasu, siis säärane inimene, kes end niiviisi ülal peab, ei saa kunagi olla hea minister ja sa ei saa eales teda usaldada; ei tohi ju inimene, kelle käes on kellegi valitsus, eales mõelda endale, vaid peab (alati) mõtlema valitsejale ega tohi kunagi  meenutada talle asju, mida tal tarvis pole.“

No comments:

Post a Comment