Olen mures. Nüüd, napilt 3+ kuud enne seda,
kui tasuta ühistransport (TÜT) maakonnaliinidel kõiki õnnelikuks teeb, ei tea
veel keegi, mis loom see TÜT on, keda see hammustab ja kelle hoopis nahka
paneb. Asjatundlikud valdkonnaspetsialistid püüavad päästa mida suudavad, reanimeerida
koomas ÜT-d, anda „tahtele“ sisu, eks me näe.
Tundub,
et uueks moeks on saamas asjade tagantpoolt ettepoole tegemine. Ikka niimoodi
et pastat püütakse tuubi tagasi sokutada ja omletist õrrekana mune teha. Siis
imestatakse, ollakse lausa nördinud, et see korda ei lähe. Esmapilgul huvitav
intellektuaalne tegevus - asjatundjaid pole vaja, aitab parteiposijatest ja poliitselgeltnägijatest.
Tahan ka olla trenditeadlik, seepärast alustan lõpust. Kolm ettepanekut Dr
Riigile ÜT reanimeerimiseks :
1.
Kuulutada välja rahvahange tulevase ÜT süsteemi uuele tasandile viimiseks,
auhinnafondiga 1 milj EUR.
2.
Luua Dr Riigi ÜT kaootilise juhtimismudeli asemel arendusüksus, mis tegeleb kogu
liikuvuse ja ÜT kui logistilise süsteemi arendamisega (Mõttekoda Liigutajad)
3.
Sulgeda „õhukindlalt“ dotatsioonivammist kahjustatud ÜT valdkonnad veel turupõhisusel toimivatest, luua plaan
üleminekuks dotatsioonilüpsiturult päristuruks ( Projekt „Vammitõrje“)
Seletuskiri:
Tulemas on
huvitav aasta, illusionistide peeglitaguse maailma aasta. Üha uutel
atraktsioonidel tõmbab Dr Riik on nagu mustkunstnik, torukübarast välja ühel ajal nii tulutõusu
ja kui kulutõusu. Vahva trikk, kunded
taovad rõõmsalt käsi kokku, kuid kui etendus lõppeb siis pole midagi muutunud: ei
konkurentsivõime, ostujõud ega enesetunne. Enesehinnang ka mitte. Nüüd lisandub
Illusiooniteatri uus suurshow - TÜT. Aastatetagune illusionisti teleesinemine, kus kaduma pandi terve vagun
oli muljetavaldav, kuid võrreldes Dr Riigi etteastega, panna kaduma kogu turupõhine ÜT tervikuna on vagunikaduga
võrreldes ikka väga mannetu trikk. Arutame selle ÜT kaotamise triki lahti.
Esiteks, ükski
etendus pole tasuta, see on illusioon. Piletiraha peame maksma kõik, olenemata
sellest, kas me kasutame ühistransporti (isegi tasuta) või mitte. Miks tasuta
TÜT? Aga miks mitte tasuta, leib? Kingad? Auto? Kuurakett? Ei saagi päris hästi aru, miks valiti TÜT. Mitmed uurimused on välja toonud,
et ÜT probleem on eelkõige selles, et kundet ei rahulda ÜT väljumis- ja
sõiduajad, peatuskohad ja paljudel juhtudel ka veeremi kvaliteet. Seega
probleeme sektoris jätkub, kuid piletihind, mis on niigi kunstlikult madalale
viidud, pole kunagi olnud peaprobleemiks. Pigem on ÜT kundede arvu languse
kurja juureks ühtse liinivõrgu ja tõhusa logistilise süsteemi puudumine.
Sellesse oskusteabesse tulekski panustada
Kulukas on
su teine nimi
Nii, et
poliitahteline tegevusliin on lükatud käima küll ilma plaanita ja analüüsita,
kuid käib. Võiks isegi veidi viriseda, et tegemist on seaduserikkumisega ÜTS *
10 mõistes, kuid tühja sellest, millal meid enne seadused on kammitsenud poliittahet.
Seda ei saa väärata, sest kui sellest nüüd loobutakse siis on idee vedajad
sooritanud poliitilise enesetapu. Seda me ka ju ei taha, nii et poliitinimesed
peavad TÜT tegema oma südameasjaks ja leidma sellele võimalikult
vähehukatuslikud lahendused ja kui võimalik, siis ka soliidne väljumistee. Aga
väljumistee on ülioluline, sest ühiskond ei kannata senist ÜT regulatsiooni
mudelit pikaajaliselt välja, me pole nii rikkad. Üks võimalus väljumiseks on
ajada kõik ametnike kaela, st nemad sindrinahad teevad juba seda, milles pole
kokku lepitud ja üldse on nad … . Ei-ei, nii see asi ei käi. Sel korral ei saa
ametnikke süüdistada, sest nemad on oma arvamused, analüüsid Dr Riigile
esitanud ja nüüd jääb neil üle vaid täita poliitilist suunist. Nagu öeldakse,
see mis välja tuleb on tehtud tellija materjalist, meistrid on sellele lihtsalt
püüdnud anda viisakamat vormi. Õnneks on meie MKM ja MA valdkonna asjatundjad
tipptegijad, kes teevad ka seisvast aurumootorist, midagi mis ikkagi liigub.
Ootame põnevusega. Lihtsamalt öeldes,
kui telliti seisev aurumootor, siis tulevikulist kuuraketti pakkuda ei saa.
Pole tellitud. Kuid mine sa võta kinni,
kas "tasuta" on mineviku või tulevikumudel.
Lubatud on ju igasuguseid asju. Tühja sest, siiski on tasutal nii
minevikus kui tulevikus üks põhimõtteline viga man – seda ei hinnata (no hinda
ka ei teata). Võtame teadmiseks.
Siiski, olgem positiivsed, sellest lähtudes võib
Dr Riigi tasuta ÜT süsteem mingil imelikul paradoksaalsel moel ,kui ajutine ja
selgelt piiritletud abinõu, olla ainuvõimalik lahendus mingi ÜT osa
remontimiseks. Piltlikult öeldes pargitakse "sõidukõlbmatu buss" ehk maakonnaliinid, ajutiselt teeserva, teostatakse remont,
asendatakse süsteemid, agregaadid ja tagasi liinile. Selles mõttearenduses on
tähtsad just ajaline faktor ning asjaolu, et teeperve parkimise käigus ei
ohustataks teisi valdkonna sektoreid, mis omal jõul veel toimivad ja ennast ise
ka remontida suudavad.
"Tasuta" selles valemis ei muuda süsteemi kaasaegsemask, konkurentsivõimelisemaks.
Ei saa seda teha põhimõtteliselt, nii et "tasuta" ei saa olla lõppprodukt, see
võib olla vaid millegi tulevikupärasema tegemiseks ostetud aeg. Just seepärast,
et Dr Riik ostab aega on vaja see aeg kulutada kasulikult
Raha ei
sõida
Tõsiasi on
see, et sõitjatearv ÜT-s langeb. Kahjuks. Viimased aastakümned on Dr Riik ÜT
probleemide lahendamisele leidnud vaid ühelaadset arstimit – uputada turgu meie
ühise rahaga Ehk mõikab? Ei mõika. Raha ei sõida, teenuseid ei arenda. Tulemus
on, kuidas seda viisakamalt öeldagi? Võib-olla mitteajakohane?
Ühistranspordiseadusest (ÜTS) eesmärk ÜHISKONNA kulude kokkuhoid,
keskkonnakaitse ja ummikute vältimine, on ajas kaduma läinud. Jäänud on vaid
mehhaaniline tegevus, liinikilomeetrite sõitmine.
Kui üks suts suhkrut kohvisse on mõnus, siis tassitäis suhkrut sutsu
kohviga on magus solk. Raisatud ressurss. Sama lugu on superdotatsiooniga,
liiga magus, liiga rammus, turule ja eelarvele ebatervislik. Dotatsioon, mis
algselt oli mõeldud ebakohtade ajutiseks
raviks, on muutunud salakavalaks turutapjaks, see on nagu edasiliikuv majavamm,
dotatsioonivamm. Kõik need valdkonnad,
mis ei toimi ilma dotatsioonita on nagu vammist kahjustatud majaosad. Need tuleb isoleerida, puhastada, tampoonida,
konserveerida ja mis üldse ei kõlba, julmalt eemaldada. Seepärast on põhitähtis
et me määraks väga selgelt kindlaks dotatsioonivammi toimealad, et kahjustused ei kanduks veel tervetesse,
turupõhiselt toimivatesse osadesse
Sõitja
eesmärk
Dr Riigi
probleem (mis ise on kõigi probleemide ema) on see, et piltlikult öeldes
kõigepealt kuulutatakse välja sõda, kuid seda toetavat strateegiat pole.
Logistilisttagalat ka mitte. Transpordiküsimuste lahendamiseks tuleb neid
lahendada komplektselt, mitte teeliigi järgi, mis meil juhtunud ongi. Mõistlik
oleks transpordi alane oskusteave koondada ühte kohta, parem kui see keskus
oleks rohkem mõttekoja, mitte administratiivse karistusüksuse nägu, sest edukas
ÜT pole üksikud liinid, vaid liinivõrk
kogumis. Strateegiast oleneb kas on võimalik kududa esteetiliselt nauditav Haapsalu sall, nii
paindlik, et selle võib sahinal sõrmusest (kitsaskohtade) läbi tõmmata või
sõlmiline sasipundar. Vaadake, kunde seisukohalt pole olemas eraldi bussindust, eraldi rongindust, eraldi
autondust, olemuslikult on need kõik vahetatavad ja asendatavad valdkonnad.
Kunde eesmärk üldjuhul ei ole sõita autoga või rongiga vaid kohale jõudmine.
Kui me need inimese poolt välja mõeldud kunstlikud vaheseinad maha lõhume siis
muutub meie pilk (ka võimalused) hulka laiemaks .
ÜT on logistilise süsteemi osa, võrgustik
võrgustikus, lausa universum, kus kõik peab toimima õiges järjekorras,
sünkroonis ja tulemuslikult. Buss, rong, laev, lennuk, takso, sõidujagamine,
bussijaamad(peatused) töökohad(meelelahutus), isegi demograafilised ja ealised
muutused peavad olema süsteemis arvestatud. Peame leidma igale komponendile
õige rakenduse ja nutika koha süsteemis Just niimoodi turupõhine ÜT toimibki,
loob eeldused uuteks liinideks, töötab need üles ja viib kulud alla. Avaliku
teenindamise lepingu (ATL) on asjad teisiti, seal pannakse käima liinid, mitte
loogiline liinivõrk. Jupike vajadust
siit ja tükike nõudlust sealt, poliitilist profiit kolmandast, mille ainsaks
siduvaks elemendiks on illusioon „head tegemisest“. See ei saagi olla tõhus. Püsiekspositsioon
illusioonist on kallis.
Memme
musist
Tasuta
asjadest ehk superdotatsioonist niipalju, et üldjuhul peetakse tasuta asju
rämpsuks, ebakvaliteetseks, prestiižituks. Te ei usu? No mitut head, tasuta
asja te teate peale memmemusi? Ei teagi. Polegi. Dotatsioon ja superdotatsioon
annab turule vale hinnasignaali, tekitab vale nõudluse ja kulumudeli.
Hinnasignaal on majanduses nagu südamerütm, selle vale stimuleerimine annab
valesid tulemusi, hakatakse „nõudma“ asju, mille järgi tegelikult loomulikes
tingimustes nõudlust pole. Kuidas siis niimoodi, tegelikku nõudlust ei ole? Aga
Dr Riik ütles ju, et „"Ühistranspordi suurenev
dotatsioon aitab meil säilitada ka üha suureneva nõudluse juures jätkuvalt head
transpordiühendused ja teenuste kõrge kvaliteedi," Millist suurenevat
nõudlust? Tegelikkuses ÜT kasvu pole, on kahanemine. SA andmed näitavad,
et Eesti veondusettevõtete teenindatud sõitjate arv vähenes 2016. a varasema
aastaga võrreldes 3%. Maakonnaliinidel oli vähenemine võrreldes 2015. aastaga
9%. Kuid ega enne sedagi kasvu olnud.
Maanteetranspordiga veeti 2015. aastal sama palju sõitjaid kui 2014. aastal.
Seisak. Maakonnaliinidel oli 2015 a vähenemine võrreldes 2014. aastaga 3% Langus. Pidev langus. Kunded loobuvad
järjekindlalt ja järjepidevalt Dr Riigi
poolt pakutavatest ebamugavatest, mittenauditavatest sundteenustest, mitte
seepärast, et neil pole raha sõidu eest maksmiseks, vaid seepärast, et teenus „ei
vii kuhugi“.
Midagi on
ka kasvuteel
Tõsiasi on
aga see, et dotatsioonide osakaal sõidu maksumuses on kasvuteel ja praegused
hankesüsteemid ei suuna ettevõtjaid piisavalt paindlikkusele ja nutikusele.
Õigemini on paindlikkus lausa kurjast ja nutikus karistatav. Kuid pidevas
liikuvuses olevas maailmas ei saa ÜT areng ega
hankesüsteem paigal seista. Paigal tammuv liikumissüsteem? Midagi tuleb teha, see on õige, kuid kas just
TÜT on samm õiges suunas? Nii ja naa. Vaadake, kui Dr Riik on teinud „poliitilise
otsuse“, siis me peame sellega elama ja kohanema nagu vihmase suve ja lumise
talvega, kuni … Võib-olla TÜT-s midagigi
kasulikku? Nagu vihmamantel? Tõesti, on üks õhkõrn võimalus, et TÜT mingil imelikul paradoksaalsel moel (kui
ajutine ja selgelt piiritletud abinõu), võib olla lahendus ÜT maakonnaliikluse remontimiseks. Vammiraviks.
Ajutine aja ostmine süsteemi remontimiseks.
Vammiravi
algab mõttemudeli ravist.
Milliseid parandustöid ette võtta selleks et
vammikahjustused likvideerida ning muuta
konstruktsioon kindlaks? Enne plaani tegemist peaks mõttemudelit muutma, nagu
soomlased oma Transpordirevolutsiooni kujundamisel või saarlased haarates ÜT süsteemi posti- ja kaubaautod. Vahva. Just niimoodi
nagu saarlased tulebki raamidest välja mõelda. Kui senine mõttemudel jätkub (kastame
tummise ühise rahaleemega turgu edasi), siis levib tervet turupõhisust hävitav
dotatsioonivamm süsteemis niimoodi, et
kogu konstruktsioon kukub kokku. Dr Riigi mõttemalliga, et me „ei näe Harjumaal
kommertsliinide väljasuremises probleemi, sest valitsuse antud lisaraha
võimaldab osa neist asendada uute tasuta liinidega“ me kaugele ei jõua.
Mõttemudeli
kujundamisest kinopileti näitel
Kuidas meil kujunevad ja kinnistuvad
mõttemudelid? Näiteks, kui te lapse
kinno viite, siis on see tema jaoks odav, lausa tasuta. Kuid teie maksate
ikkagi kahe pileti hinna. Teil ei tekki ju sellest illusiooni, et laps sai
tasuta kinno. Kui te seda lapsele ära ei seleta, siis kasvabki ta illusioonis, et
kino on tasuta. Olete loonud mõttemudeli tasuta kinost. Sama on ka ÜT-ga.
Tasuta ei
tähenda, et te saate midagi ilma maksmata, te saate illusiooni. Tegelikult ei
saa te isegi mitte illusiooni tasuta. See ongi ju illusionismi eesmärk, luua
illusioon.
Kuid
piilume korraks selle võlumaailma peeglite taha. Illusionismist paremaks
arusaamiseks mängime koos üht mängu.
Igaüks võib selles mängus valida oma maitse järgi suvalise liini
pikkusega 200, 100, 50 või 25km. Mina võtan näiteks 200km liini, parajalt
pirakas, üldistav ja võib olla nii turupõhine, kui dotatsioonivammist puretu.
Võtame arvutamise lihtsustamiseks piletihinnaks 10 EUR. Hea ümmargune summa.
Niisiis, kui dotatsioon on u 70 (+)%, siis 10 EUR piletihinna juures peaks
sõidu maksumuseks ja pileti hinnaks olema vähemalt 30+ EUR (kui lisada
investeeringud ja kasum siis 40+). Kas te sõidaksite sellise hinnaga? Muidugi
ei sõidaks. Sellega saab odavlennuga (mittedoteeritavaga) juba Vahemere äärde
ja pool teed tagasigi. Seega me ei sõida ja miks peaksimegi? Me pole ju tobud.
Tegelikult tuleb välja, et oleme tobud, sest ühiskonnana just sellist
Vahemerelennu hinda me doteeritavas ÜT-s ühiskonnana just maksamegi. Selleks et
me sõidaksime natukenegi, seejuures veidigi eneseväärikust säilitades, ongi
meie peibutamiseks välja mõeldud illusioon odavast hinnast ja peeglitagusest
dotatsioonist.
Illusiooni
tehnokirjeldus
Nüüd triki
enese juurde. Peeglitagune lavaseade on tegelikult selline, et Anne maksab 10 EUR toote eest, mis maksab
tegelikult 30+ (40+)EUR. Tore.
Tegelikkuses tähendab see seda, et Anne saab iga sõiduga 20 EUR kingituse. Kuidas? Seletan. Et Anne saaks kasutada
„odavat“ ÜT peavad lisaks Anne 10 EUR maksma sõidu eest lisaks kodanikud B(ert),C(ati)
kumbki 10 EUR. Nii, Anne istus õnnelikult bussi/rongi ja reis algab. Tehtud.
Aga mida teevad kodanikud B, C, D? Nemad tahavad ju ka sõita. Selleks et B,C, D
saaksid sõita samadel tingimustel, peaksid nende sõidu eest lisaks maksma
kodanikud E,F,G,H,I,J,K,L,M. Kui E… Niimoodi saab tähestik kiirelt otsa ja
dotatsiooni püramiidskeem kukub kokku. Lõpuks tuleb hakata ikkagi kõigil õiget
hinda maksma ehk 30-40+ EUR. Dotatsioonivammist puretud süsteemi
kandekonstruktsioonid on läbi pehkinud ja süsteem kukub kokku. Põmm!
Elu pärast
ÜT-i ehk autode võit
Millised
on variandid? Käia jala? Sõita autoga? Tehtud! Autod võitsid. Kummalisel kombel
ühiskond ka. Kuidas? Meile sisendatakse,
et ÜT on odav ja auto on kallis. Nagu öeldakse usalda, aga kontrolli. Kontrollimegi.
Muidugi, kui osta hobusepildiga punaauto ühekordseks 200 km läbimiseks kallis.
Kuid me ei osta igaks reisiks eraldi superautot. Teie ostate? Õnnitlen Bert,
kuid ÜT eest maksad ikkagi. Oled netomaksja. Samas täiesti kasutatavad, isegi
ökonoomsed, on ka pruugitud „paari
tuhised“ veoloomad. Ka seda looma ei ost te üheks otsaks nagu ühekordset
vihmavarju, et viskate peale kasutamist ära. Auto pole mõeldud ühekordseks
kasutamiseks, seega kõrvutagem pigem kilomeetri maksumust. Niisiis, esiteks
teame me, et koos illusioonipeeglite taguse mehhanismiga maksab
ÜT sõit ühiskonnale 30-40 EUR, mitte 10 EUR. Kui oletada, et see auto
kestab 5 aastat ja sõidab läbi keskmiselt 20 tuh kilomeetrit aastas (+kindlustus,
ülevaatus, remont), siis kujuneb 200 km läbimise maksumuseks u 6.3 EUR. Kütuse kulu ja hind on varieeruvad suurused,
kuid mõistliku stiiliga võiks ju 19 EUR välja tulla. Seega kujuneks meie
„kalli“. autosõidu maksumuseks 25+ EUR .
versus 30-40 EUR ÜT-ga. Kui sõidate
kahekesi, siis on sõidu maksumus 12+ EUR ja neljakesi 6+ EUR. Üldiselt
arvestatakse, et autos sõidab 1,6 inimest, mis teeks maksumuseks 15+ EUR. Oot, oot, aga miks meil siis ATL liinide koha
tegelik kulu on 40+ EUR? Vaat see on hea küsimus.
ÜT dotatsioonivajadus
kartulipaneku näitel
Algselt
oli Dr Riigil plaan teha TÜT vaid maakonnaliinidel, kuid dotatsioonivamm liigub
edasi, süües ära turupõhistele maakonnaliinid ja asub nüüd krõmpsutama ka kaugliine. Kuhu edasi? Tasuta taksod? Kuuraketid?
Kummaline enesepõletamine. Kui te nüüd kujutate ette pilti, kus te panete
kevadel kolm pange kartuleid maha ja sügisel võtate pange jagu pabulaid ülesse,
siis te ilmselt taipate, et koolete nälga. Nälg on tugev motivaator, te
kasvataksite järgmisel aastal midagi muud, hariksite teisiti, teises kohas,
teisel ajal. Teisalt, kui teil on naabrimees, kelle tagant saab paar pange
kartuleid „ära hiivata“, siis te nälga kartma ei pea ja muutustele ei mõtle.
Siin ilmnebki valesignaali tulemus, selle asemel, et täiesti valesti ülesse
ehitatud teenus sellisel kujul sulgeda, kipud Dr Riik investeerima ja laiendama
tegevusi, mis on sadu protsente
kahjumis. Täitsa pöörane, tootmishinna ja müügihinna vahe on 3x ja Dr
Riik tahab seda laiendada. See on pehmelt öeldes ebamõistlik. Mõni arvab nüüd
kindlasti, et polegi võimalik teisiti majandada. See arvamus on vale, põhjani
vale, sest kuidas muidu suudavad turupõhised maakonnaliinid isegi Harjumaal,
tihedas konkurentsis doteeritavate ATL liinidega, elus püsida? Te ei tea
vastust? Nutikus ja visa töö on selle nimi.
Ehk tulles
tagasi hinnasignaali juurde, siis 40+ EUR pileti puhul oleks ATL liinidel
lahedalt kohti. Poleks „suurenenud nõudlust“, poleks üldase nõudlust ehk ei
vajataks mitte mingit dotatsiooni, lisadotatsioonist rääkimata. Selguks teenuse
tegelik vajadus. Õige hind. Meie ühise rahaga turu uputamine tapab
kundepoolselt valvatava võistluspõhise turu, asendades selle konkurentsivõimetu
dotatsioonilüpsituruga.
Asendustegevus
ja asendatavus
Nii võibki
juhtuda, et ÜT, mis ei suuda kaasa minna tänapäeva ja eriti tulevikutrendidega,
asendub turupõhised liinid ATL liinidega ja need omakorda asenduvad autodega,
mis rohkem vastavad kundede vajadustele. Kui juba praegu kasutab tööle
jõudmiseks üle poole inimestest autot, maapiirkondades üle 70%, siis ega kaua
oodata pole vajagi. Auto on suurim konkurent ÜT-le nii mugavuselt,
paindlikkuselt ja majanduslikult. Auto asendab väga edukalt liikuvuse
turul jäika riigihankelist ÜT-d. Vaadake
me räägime ja arutleme üpris tihti magu oleks ÜT mingi eraldi nähtus. Vale
puha, kunde seisukohalt ei ole vahet, kas sõita bussi, rongi, auto või kuuraketiga,
tema tahab jõuda sihtkohta. Kunde valib selles paletis enesele sobivama ja maitsekohase.
Täpselt nii nagu ta valib leibade või vorstide vahel. Siinkohal on veel üks faktor,
mida ei tohi unustada. Kunde käitumine ja harjumus. Kui kunde juba kord pöördub
ära ÜT-st, siis kaob ka sõiduharjumus. Sõiduharjumuse „uusharjutamine“ on väga
kallis ettevõtmine. Nagu eelpool nägime on autosõit ka majanduslik võit või
ütleme niimoodi, et see on ÜTS tõsimeelne järgimine – ühiskonna kulutuste
vähendamine, ratsionaalne ressursside kasutamine ja keskkonnasäästlik.
Keskkonnasäästlik selles mõttes, et auto tootmise „jalajälg“ on kindlasti
väiksem ÜT veeremist ja kui arvestada heitkoguseid, mida 2 inimest väikeautoga
või 2 inimest bussi/rongiga tekitavad, siis vahe on ilmselge. Autod ja ÜT
asuvad ühel turul, liikumisvajaduse turul. Selles mõttes toimub põhiline ja
põhimõtteline valik, otsustus, konkurents individuaalsõidukite ja ühissõidukite
vahel. Kui ÜT alusdokument, ÜTS
sedastab, et ÜT kavandamise ja korraldamise eesmärk on soodustada
ühissõidukite eeliskasutamist ning vähendada ühiskonna sotsiaalseid ja
majanduslikke kulutusi siis seda tulebki täita.
Millest
alustada?
Kindlalt
eraldamata majavammi kõrval ei saa olla tervet palkseina. Vamm liigub edasi
mäendades üha uusi kandekonstruktsioone, muutes nende püsivuse olematuks. Sama
ka dotatsioonivammist nakatatud ÜT puhul. Seega esmaseks ülesandeks on eraldada
nakatunud osad, et kahju ei laieneks. ÜT süsteem, mille kandekonstruktsiooniks
on algselt olnud turupõhine tegevus, ei
suuda eksisteerida Dr Riigi poolt täielikult kinni makstud, vammistatud liinide kõrval. Veider lugu on selles, et turupõhine ÜT
suudab ellu jääda ka 70% dotatsiooni puhul. Paneb mõtlema? Just seepärast ongi
doteeritavad valdkonnad vaja „õhukindlalt“ eraldada turupõhistest liinidest.
Kuid seda teemat pole käsitletudki, vastupidi käib teadlik ja massiline
turupõhiste valdkondade nakatamine. Mõelgem nüüd hetkeks, raudtee on 70-80%
ulatuses doteeritav, maakonnaliinid 100%, kohalikud liinid nii ja naa,
praamindus on doteeritav ja lennundusega on nii nagu on. Meie ÜT maja
konstruktsioonid on põhjani pehkinud, ainult kaugbussiliiklus ja taksondus
hoiavad viimaseid turukonkurentsi bastioneid keset lagundavat dotatsioonivammi
süsteemitust (kolmanda, turupõhise maakonnaliinide kohta võime nüüd siis öelda
lõplikult RIP). Selle asemel, et nendest sektoritest eeskuju võtta, kuidas
liinivõrku korraldada, kundede soove rahuldada püüab Dr Riik tasuta kaugliinide
loomisega hävitada kogu ettevõtlusel põhineva ÜT. Kehv valik, mida näitab ka
ajalooline kogemus: „Euroopa 1970-1980 aastate majandusajaloo
õppetund ütleb, et tsentraliseeritud plaanimajandus ja kontrollimehhanismid ei
toimi, isiklik ettevõtlikkus ja initsiatiiv aga küll. Riigi kontrollitav
majandus annab tulemuseks madala kasvutempo, samas kui seaduse piires toimiv
vaba ettevõtlus annab paremaid tulemusi.“ („Kõned ja intervjuud. Valik”
SE&JS 2013 lk 129)
Mida
oodata?
Nüüd hakkab häid vailikuid nappima, sest napilt 3+ kuu pärast peab TÜT täiemahuliselt toimima,
kuid juhid, ettevõtjad, kunded, vallad jne edasi ei tea veel mis asi see on?
Teatakse vaid et „tasuta“, aga kellele, kuidas kompensatsioonimehhanismid
toimivad, kuidas peavad käituma vallad, ÜT keskused ja ettevõtjad? Lepingud
oleks ju nüüd vaja üle rehitseda, ettevõtjatel oma arvestused teha, sest kogu
praegune süsteem seisab vaid ettevõtjate entusiasmil ja tahtel, on ju viimastel
aastatel keskmiselt iga liinikilomeetriga toodetud keskmiselt 1 sent kahjumit.
See ei ole äri, see on meeleheite turg. Me oleme mõne aasta saanud tänu OPEC-i
leppesuutmatusele nautinud suhteliselt madalaid kütusehindu, kuid nüüd on see
läbi. Hinnad on tõusnud (õnneks viimane aktsiisipauk jäi olemata), mis
pingestab olukorda dramaatiliselt. Kui OPEC oleks oma kokkulepetele kindlaks
jäänud oleks meie ATL liinide süsteem
juba kaks aastat tagasi kokku kukkunud. Nüüd siis … Need kes torkavad vahele et
on ju olemas indekseerimise süsteem, mis võimaldab neid muutujaid arvestada
võiks vaid seda mida MacArthur ütles kaotatud lahingute põhjuste kohta „Liiga
hilja.“, millele võiks vaid lisada – liiga vähe. Kui nüüd kütusefaktorile ja
segadusele lisada bussijuhtide töötasu tõusu faktor (kui uskuda piletiraha
halli tsooni vandenõuteooriat) siis on oodata rida administratiivseid ja
majanduslikke avariisid. Loodame et mitte ahelavariid, massiliste hukkunutega. Nii
ongi, liinid on saadud nii madala hinnaga, et need on meeleheitehinnad.
Meeleheiteturg. Iga lisakoormus murrab nende jätkusuutlikkuse. Nafta on läinud
tõusuteele. See mis andis meie mõned aastad armuaega on nüüd lõppemas. Teiseks
kui piletitulu kaob siis kaon ka hall tsoon bussinduses ehk on oodata
palgatõusu ootust mis omakorda muudab mitmed avaliku lepingu liinid
jätkusuutmatuks. Ennustada võib, et järgmise aasta alguseks kukub (kokku) liine
robinal. Ilmselt firmasid ka. Et paremini aru saada oleks, siis praeguse küllaltki
kaootilise soengu lööb päris kiilaks. Üks asjakohane analoog: „FBI kriminaalharu pealikuna nägi
Harrington lähedalt, millist mõju majanduslangus finantskuritegevusele avaldas. „Viimased aastad on olnud Ponzi skeemide aastad.
Hiiglaslikud investeerimispettused on üksteise järel päevavalgele tulnud.
Warren Buffett ütles selle kohta hästi: alles siis, kui tõusuvesi alaneb, näeme
kes on alasti ujuma tulnud. Nii juhtuski.” (Roland Kessler „FBI saladused” Tänapäev 2012 lk 175). Saame näha.
Nii, et Dr Riigil tuleks enese jaoks selgeks teha, kuhu teeperve, milliste kuludega ja millal ta oma tasuta maakonnabussi parkida kavatseb, ametnikud küll pingutavad, kuid otsus, poliitiline otsus tuleb teha ikkagi Dr Riigil. Muide tuleks protsessile kasuks, kui protsessile lähenetaks kui majandusküsimusele, mida see ka on, mitte kui sotsiaalvaldkonnale.
Nii, et Dr Riigil tuleks enese jaoks selgeks teha, kuhu teeperve, milliste kuludega ja millal ta oma tasuta maakonnabussi parkida kavatseb, ametnikud küll pingutavad, kuid otsus, poliitiline otsus tuleb teha ikkagi Dr Riigil. Muide tuleks protsessile kasuks, kui protsessile lähenetaks kui majandusküsimusele, mida see ka on, mitte kui sotsiaalvaldkonnale.
Loeme
seadust
Ja nüüd me
oleme dilemma ees, sest Dr Riik ei saa enam läbi enese laotud
illusionismipeeglite aru, mis on odav ja mis kallis. Kui ÜTS seab
ühistranspordi kavandamise ja korraldamise eesmärgiks: ressursside
kasutamise sotsiaalset ja majanduslikku otstarbekust arvestades tagada
ühistranspordi pakkumise vastavus nõudlusele (NB! Mitte iga hinna eest), soodustada ühissõidukite eeliskasutamist, vähendades
sellega transpordi negatiivset mõju keskkonnale ja mis
eriti tähtis vähendada ühiskonna sotsiaalseid ja
majanduslikke kulutusi. Ilust, täpselt ja väga targalt kirja pandud, kuid kas
sõidutades inimesi ringi 40+ EUR eest, kui seda saab teha ka 6+ EUR eest on kuidagi seotud ühiskonna kulutuste
vähendamisega? Kas on kuidagi vähendatud negatiivseid mõjusid keskkonnale, kui
tühi buss sõidab tühikilomeetreid, kütuseks meie ühine raha? Kas Dr Riik ei saa aru või ei viitsi süüvida, et
ÜT on vaja ümber korraldada niimoodi, et tuleviku ÜT oleks paindlik, nutikas ja
nauditav logistikasüsteem? Vaid vaba
turg ja kundede nõudlikkus viivad arengut edasi.
Illusiooni
lõpp
Peatume,
mõtleme. Mida me oleme saanud tänasest ÜT korraldusest tegelikult. Ilma
illusionistliku silmamoonduseta. Tõsiasi on, et olukord ei ole kasulik
kellelegi: ei vedajatele, sest annab tulu, enamgi veel ATL liinide iga
kilomeeter toob keskmiselt 2 senti kahjumit vedajatele. See ei ole äri, see on
meeleheiteturg, tegevuspõhine mitte äripõhine. Meeleheiteturg omakorda ei võimalda vedajatel ehitada üles
uusi liine, nauditavaid teenuseid ja maksta juhtidele korralikku palka. See ei ole kasulik inimesele, kes saab ÜT
„tasuta“, sest ta jätkab mugavusest tööd näruse palga eest, selle asemel, et
õppida näiteks IT-d ja muuta oma elu põhjalikult. See ei ole lõppkokkuvõttes
kasulik ka neile ettevõtjatele, kes kasutavad odavat tööjõudu, seepärast et
saab (seepärast et Dr Riigi dotatsioon võimaldab vanamoodsa ebatõhusa tootmise
jätkamist), see ei ole kasulik ühiskonnale, sest on kordi kallim kui turupõhine
tegevus, see ei ole kasulik ka Dr Riigile, sest väikestelt tuludelt laekuvad
väikesed maksud ja suurel järelvalveaparaadil on suured kulud. See ei ole
kasulik ka keskkonnale sest pika bussi igapäevane väntsutamine paari inimesega
pardal on keskkonnale koormav. Kellel siis on kasulik? Illusionistile? Ilmselt.
Kui
te teatrist lahkute, siis on ka illusioon lõppenud, te ei lähe ju koju kaasat
pooleks saagima. Või lähete? Prr. Just
seepärast et ÜT selline korraldus mida praegu püütakse tsementeerida on
illusioon tulebki sellest vabaneda. Tundub, et Dr Riigil praegu sellist
võimekust ei ole kui soome- või saarerahval, et leida uusi ajakohaseid vorme
liikuvusvajaduse turu arendamiseks. Tuleb tõdeda, et Dr Riigi liikuvuse
juhtimine on jaotatud eraldi kastidesse, mis on ka üheks takistuseks tulevikustrateegia
väljatöötamisel. Nagu öeldakse „Pole hullu!“, meil on andekas rahvas ja just
rahvast saame kasutada rahvahanke parimaid tavasid järgides: „Asja mõte on selles, et iga kord, kui sa
vajad midagi, mis on väljaspool sinu tavapärast kohustuste täitmise protsessi,
püüa kasutada rahva võimekust ja oskusi teha seda kiiremini, odavamalt
paremini.“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“
OÜ Küppar & Ko 2015 lk179). Just rahvahange võib anda uue vaatenurga ÜT
arendamisele, selle eksponentsiaalseks kasvuks ja ÜT tegelikuks turupõhiseks
arenguks. Arvate, et miljon selliseks konkursiks on palju, kuid selleks, et
igal aastal surnud hobust piitsutada 67
milj EUR eest, ning nüüd lisada selle (surnud) hobuse moonaratasiooni veel 25 milj EUR ei ole palju? Igal aastal? Palju,
liiga palju. Kui mõelda, et sellest oleks võimalik kokku hoida 50 milj EUR iga
aasta, siis miljon on kommiraha. Köömen. Me ei suuda? Tühi jutt, suudame. Kui Mehhiko
lahe naftareostuse puhastamiseks suutsid rahvahanke parimad ületada kehtivat
taset 5x ja tätukasalongi seltskond 2x, siis milliseid võimalusi see meie ees
avaks?
A.
Vance „Elon Muski“
Lk22.
„Kuigi jutt „inimeste Marsile viimisest“ võib tunduda paljudele inimestele
hullumeelne või ekstsentriline, andis see Muskile ainulaadse loosungi tema
ettevõtete jaoks. Just see kõikehõlmav ja laialdane eesmärk on see, mis hõlmab
ühendava põhimõttena kõike, mida ta teeb. Kõigi kolme ettevõtte töötajad teavad
seda väga hästi nagu sedagi, et nad tegelevad päevast päeva millegi võimatu
saavutamisega. Kui Musk seab ebarealistlikke eesmärke, solvab töötajaid ja
tahab oma tempoga neist viimast võtta, mõistetakse seda – vähemalt teatud
tasemel – kui osa Marsi plaanist. Mõned töötajad armastavad teda selle eest.
Teised vihkavad teda, aga jäävad talle siiski kummaliselt ustavaks, austusest tema
innukuse ja missiooni vastu. Musk on välja arendanud midagi niisugust, mis
paljudel Silicon Valley ettevõtetel puudub – mõtestatud maailmavaade.“
Lk
199 „Me püüame kosmosetööstuses midagi suurt ära teha. Kui reeglid on sellised,
et progress ei saa toimuda, siis tuleb nende reeglite vastu võidelda.
Regulaatoritega
on üks fundamentaalne probleem. Kui regulaator nõustub reegleid muutma, ja siis
juhtub midagi halba, võib ta päevapealt oma tööst ilma jääda. Samas kui ta
muudab reegleid ja juhtub midagi head, ei saa ta selle eest mingit preemiat.
Nii et süsteem on ebasümmeetriline. Seepärast on väga lihtne mõista, miks
regulaatorid on reeglite muutmise vastu. Just seepärast, et ühelt poolt ootab
teda raske karistus ja teiselt poolt ei oota seal mingit preemiat. Kuidas võib
ükski mõistlik inimene sellise ettekirjutuse kohaselt käituda?““.
N Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001
Lk 111 „Tark valitseja peab järgima eelkirjeldatuile sarnaseid
tegutsemise viise ega tohi kunagi rahu ajal pühenduda puhkusele, vaid peab
koguma eelkirjeldatud juhistest oskuslikult kapitali, et oleks võimalik seda
hädaolukorras maksma panna – et saatus, juhul kui ta muutub, leiaks valitseja
eest valmisolevana talle vastu seisma.“
Lk 119 „Seega, kui valitsejal pole võimalik ennast kahjustamata
helde inimese väärtuslikke omadusi kasutada – nii et neid ka märgataks -, ei
tarvitse ta, kui ta on arukas ja taibukas, ihnuskoi kuulsusest hoolida, sest
aja jooksul hakatakse teda ikka heldemaks pidama – kui nähakse, et tänu
kokkuhoidlikkusele tuleb ta toime olemasolevate sissetulekutega, jaksab end
kaitsta sõjas vaenlase eest ning suudab kodanikke koormamata viia läbi julgeid
ja ohtlikke ettevõtmisi; nii jõuab valitseja selleni, et näitab heldust üles
kõigi nende vastu, kellelt ta ei võta midagi ära – neid on tõesti palju –
jakitsidust kõigi nende vastu, kellele ei anna midagi juurda – neid on vaid
mõni üksik.“
„Meie päevil oleme näinud suuri tegusid korda saatmas vaid neid,
keda on peetud kitsiks, kõik teised on hääbunud.“
No comments:
Post a Comment