Kas
teid ei ole tabanud vahel äratundmine, et olete sattunud olukorda, mil mingi asi, mis näib esmapilgul loomulik,
põhimõtteliselt õige, tundub kasulik, osutub süüvimisel, kuidas seda ilusmini väljendadagi
– võib-olla tooreks? Tegemise aeg, koht ja viis pole õiged. Just sellist
kahetist tunnet tekitab Dr Riigi forsseeritud soov viia
ametnikke (tuhatkond aastas) pealinnast välja. Nüüdseks on tõstetud
panuseid, tuleks veelgi enam viia, lausa hulgi
(peakorterite kaupa) seda teha. Kuidagi segaseks jääb see tegevus. Kas
keskvalitsuse asemel on plaanis luua lahkvalitsus? Või lahustatud valitsus? Keskvalitsuse
seepärast ongi keskvalitsus, et töötab tõhusalt koos. Võrgustikuna. Mingil
määral mõistan küll seda, et vähendamisel
on keskvalitsuse töötajate arv üldse, kuid isegi siin on oma reaalsuse piirid
ja normaalse liikumise tempo. Kuigi olen paadunud bürokraatia vähendamise
pooldaja, on lõhutud bürokraatia halvim bürokraatia vorm, halvendades
haldussuutlikkust ja teenuste kvaliteeti veelgi. Seega ühest küljest on bürokraatia kahimine
igati kiiduväärt ettevõtmine, teisalt kas selle mööda maad laialilaotamine nagu
kevadise põllurammuga tehakse, on ikka kõige õigem võte? Kuidas seda hinnata?
Hinnata tuleks lõppeesmärgist ja üldpildist lähtudes ehk lehmaessu loopimine
pole üksikult võetavana mingi sünnis tegevus, kuid põldu küntuna annab viljaka
tulemuse.
Nii,
et asjade käik ei vähenda kahtlusi ametnikesolgutamise (ametnik on ka inimene,
enamuses hea kvalifikatsiooniga ja nutikas) kasulikkuse suhtes. Süveneb
kahtlus, et luuakse vaid uut bürokraatiat. Või „uusbürokraatiat“? Minul aitab segast protsessi selgitada mingi
analoog, mida on kerge mõista. Milline võiks olla siin üldmõistetav analoog –
võilille noppimine? Splindita granaat? „Joonase
lähetamine“? Kuid see oli suure meistri suurteos, tragikomöödia „Ametniku
lähetamine“ võrdluseks ei sobi. Siis turgatas pähe supikeetmise võrdlus.
Supikeetmise või vähemalt söömise kogemus peaks olema mõistetav igaühele.
Keedame siis suppi - riigisuppi, oleme
ju kõik hobikokad.
Kapsad-peedid
hernesupis?
Kokandus
on suur eksperimenteerimisvaldkond, nüüd siis
ilmsel ka riigindus. Tänapäeval nimetatakse pea igat poliitinimeste
tegevust riigireformi tegemiseks. Ainult pensionitõusu ettepanekut järgmiste
valimiste põhiküsimuseks pakkumist pole (veel) nimetatud riigireformi osaks. Ka
ametnike lähetamine pidi olema riigi(valitsemise)reformi osa. Selle koha peal
hakkabki mind ärevus vaevama. Mida Dr Riik siis keedab? Kas see on kapsasupp?
Hernesupp? Piimaklimbi- või külmsupp? Nii
ettevalmistused, komponendid, kui tulemus on
erinev. Kuid poliitkokad toimetavad usinasti: lõiguvad, puhastavad,
saadavad ja keedavad. Kiidavad supi nüansirikkust, patsutavad üksteisele õlale,
et vaja veel üheskoos pingutada, aga …. Kes selle supi pärast ära helbib? Õige,
meie helbime. Mäletan kunagist matkaseltskonda, kes matka õpupoole oli
valearvestusest probleemi ees, et igast asjast oli midagi ja natukene. Nii
otsustatigi kõik kokku keeta: makaronid, maasikamoos ja … suitsuheeringas. Mõeldes
sellele matkaseltskonnale haarab mind vähehaaval riigisupi kokkulepitud
retseptita (alusteta) keetmise innukust jälgides mingi äratundmisrõõmutus.
Lugu on selles, et tähejada „riigireform“ on
sama informatsioonitühi kui „retseptki“. Kuidas me alustame kodus supi
keetmisel? Kas koorime kõigepealt kuhja porgandeid, kapsaid, kaalikaid ja …
keedame siis hernesuppi? No ei ole ju niimoodi. Miks me siis riigisupi keetmist
just nii alustame? Milleks meile kapsa
raiskamine? Hernesuppi ju kapsast ei panda. Täpselt sama lugu on riigisupireformiga,
kuidas me teame, et koorides haridusreformipeeti see hernesuppi sobitub? Või
kui riigivalitsemisereformi käigus otsustaks, et iga järgmise supikorra järel
paneme supi sisse tuhat hernest vähem või teise
potti? Kas see on enam supp? Või lihtsalt lurr? Niisiis kõigepealt
määrama ära, millise supi me valmistame, millise modernse riigi ülesehitamise
tee valime, siis astume järgmise sammu.
Tehnoloogia
tundmise kiituseks
Teiseks
on väga tähtis valdkonna tehnoloogia tundmine. Kroonuajast on meeles üks supilugu.
Õigemini üks lugu, aga kaks suppi. Vahva oli see, et ühte suppi saab ühe ja
samade koosteainete ja kokkadega erinevalt.
Kõik oleneb köögipealikust, ehk üks lasi liha ja köögiviljad panna sumdi suurde
aurukatlasse ja pärast saadud ködi tükeldada. Oli toitev, kuid pehmelt
väljendudes, maitsetu. Tehtud oli kõik instruktsiooni järgi, kuid ilma
armastuseta. Surnud supp. Teine pealik arvas, et iga toit, igal ajal, igale
sööjale peab olema maitsev. Niisiis lasi
ta kõigepealt liha keetu, siis sibulad, küüslaugud hakkida ning läbi praadida,
seejärel sama ka kergelt köögiviljadega ja … sai hoopis teise supi.
Dr
Riik teebki riigisuppi kuidagi vägisi,
selle sisu ja maitset andvat tehnoloogiat mõistmata. Olukord on muidugi kõigi
jaoks jabur, ülesanne suppi keeta on vastu võetud, mis tähendab, et tegema
peab. Mida teha, ei tea. Niisiis üheks tegevuseks, mida Dr Riik iseseisvalt
ilma laiapõhjalise poliitleppeta saab teha, ongi riigipalgaliste töökohtade
tegevuse ümberkorraldamine ning nende pealinnast väljaviimine. Seda siis
tehaksegi.
Mõõtmatuse
mõõtmisest.
Nii
ja nüüd alustame supi tegemise (riigireformi) mõõtmist. Kõike võib mõõta, kuid
need asjad ei pruugi olla seoses llma ühtse mõõtkavata. Me võime mõõta omavahel
kooritud porgandeid ja tõdeda, et meil on tubli tulemus. Nii ongi, kuid kui me
keedame piimaklimbi suppi, siis on porgandite võrdlemine mõttetu. D J Levitin
toob „Valede välimäärajas.“ näite loogikaveast,
mis ilmestaks meiegi olusid. Keegi usin
tudeng T. Vigen kirjutas raamatu näitlikustamisest kuidas basseini kukkumisel
hukkunud inimeste hulk on korrelatsioonis filmide hulgaga, milles mängis
Nicolas Cage. Graafik näitas et N.C aitas ära hoida basseini uppumist, kui ta
vähemates filmides esines. Sellest tekkis muidugi järeldus, et näitlejat tuleks
veenda veelgi vähem filme tegema, et elusid päästa. Olete hämmingus? Muidugi,
kõike saab hinnata, kuid kui erinevate protsesside vahel pole seost, siis on
selline hindamine ja sellest järelduste tegemine mõttetu. Kui me
loeme, et: „Viimase pooleteise aasta jooksul ongi keskvalitsuse töötajate arv
vähenenud u 1400 inimese võrra ja see on tubli saavutus.“, siis miks meil
tekkib arvamus, et see on tubli saavutus? Tuhat inimest saadetakse „kuhugi“
tegema „midagi“ ja 1400 inimest on saadetud tegema „ei midagi“, mis selles head
on? Kui keskvalitsuse töötajate arvu
vähendamine on iseenesest tubli saavutus, siis kas veel tublim oleks , kui
nende töötajate arv jõudsamalt nullile
läheneks? Kuid kas praeguses bürokraatiamaailmas ja meie eneste loodud
juuraajastu õigusruumis, kas lihtsalt ametnike vähendamine on hea? Kui see nii
lihtne oleks, siis kaotame ametnikud ülepae ära. Lihtsalt ametnike vähendamine
on asjatundmatu lihtsustus. Kuidas nii? Mõtleme kord, kuidas need ametnikud sinna
„aparaati“ said? Ise läksid? Nii need asjad ei käi, bürokraatiavirtuoos kantsler sir Hamphrey teadis juba ammu õiget vastust: „Riigiamet, härra
minister,“ (…)“ eksisteerib ainuüksi selle jaoks, et viia ellu parlamendis
vastu võetud seadusi. Niikaua, kuni parlament jätkab seaduste vastuvõtmist,
millega inimeste elu seatakse üha rangema kontrolli alla, peab riigiametnike
arv kasvama“. (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 60). Vaat
niimoodi, Dr Riik ise tegi. Lausa konkursi korras valis parimatest parimad. Just niimoodi ongi,
et riigiaparaat eksisteerib ainult selleks, et viia ellu Plvepiiril vastu
võetud otsuseid. Pilvepiiri seaduskonveier ja ametnike arv on selges
korrelatsioonis administratiivse suutlikkusega. Pooleteisttuhande inimese võrra
vähenemine, 1000 in/aastas väljasaatmine vähendav administratiivset suutlikkust
ja teenuste kvaliteeti. Kui nüüd hinnata sellest seisukohast, siis ei saa
pooleteist tuhande inimese kahimine olla tubli saavutus. Õigemini on see
katastroof. See tähendab, et protsessid
pikenevad, teenuste kvaliteet langeb. Kas selline oligi riigisupi keetmise ülesanne?
Ei? No näete, selle jaoks just seda õiget riigireformi ehk retsepti vaja ongi,
et kõigepealt peab Pilvepiir poliitilise otsustuse käigus vähendama
regulatsioone ja siis on täiesti normaalne vähendada nende arvu, kes nende
seaduste pööritamisega tegelevad. Te ei saanud aru? Mõtlete, mis vahet seal on,
kas teha enne reform ja siis tegutseda või vastupidi. Jõudes sellise dilemmani
kuvage enese vaimusilma ette situatsioon, mil teile on antud kiirülesanne
vähendada granaadi kaalu ja olete mõtlematult, tormakalt tõmmanud granaadist
splindi välja. Saite aru? Järjekord on riigiehituslikus arhitektuuris ja
riigisupi keetmisel ülimalt tähtis. Nüüd siis oleme uhked, tõmbasime splindi
välja ja ootame. Lai (kohtlane) naeratus näol. Ehk ei lõhke? Aga miks ei peaks?
Uus
teemaküla: bürokraatiakülade
Otsida
lahendusi regionaalse tasakaalu tarvis on igati kiiduväärt, kuid püüda
lahendada regionaalprobleemi bürokraatia viimisega maakohtadesse on ikka päris
pöörane idee. Pole juhtunud kunagi kuulma sellisest majandusseadusest, et
täites maa bürokraatiaga saadakse meeletu
majanduskasv, pigem vastupidi. Esmapilgul, süüvimata, tundub see isegi päris
tuumakas mõte, kuid kui järele mõtlema hakata, siis tundes avaliku teenistuse
toimemehhanisme ja majandust liigutavaid jõude tundub, et tegemist ei saa olla
päris õige asjaga. Ääremaastumise ärahoidmine bürokraatiaga ei ole võimalik,
lõhkudes samas hajaasustuse habrast elatusbaasi. Kui me ühest küljest loome monokultuurseid
büroasulaid selleks, et ääremaastumist vältida, siis teisalt mingi teise (justkui
asjaga mitteseotud tegevusega nagu näiteks aktsiisipoliitikaga) lõikama suure
osa elu võimalikkusest maal ära. Aktsiispoliitika on vaid viimane sellekohane näide,
kuid 40 kaupluse aastas sulgemine on suure tõenäosusega mitme asula kuhtumiseks.
Tsiuhti, lõikas Dr Riik terve rea asulate viimased juured läbi. Juhtus? Dr Riik peaks rohkem ressurssi suunama just
sellele, et loomulik eluvõimalikkus taastuks ääremaadel, lihtsalt monoasulate
loomine on küll kõige ebatõhusam ja jätkusuutmatum variant võimalikest.
Kuidas
päästa maa ja rahvas büroküladega ääremaastumisest on „veits“ arusaamatu. Kuigi
jah, trehvasin lugema päris tuumakat artiklit (ÄP), milles soovituslikuks
mõtteks oli luua hääbuvate asulate eluspüsimiseks kohapealsed teemapargid. Tore
mõte. Iga idee, mis aitab suvalises Eesti otsas tööd teha, äri ajada ja lapsi
kasvatada on teretulnud. Kuid ilmselt on Dr Riik sellest üdini positiivsest
mõttest veidi vildakalt aru saanud, saanud innustust temaatiliste bürokraatiakülade
loomiseks.
Kõik
on muutumises, sama ka meie paiknemine maastikul. Seda muutust tuleb ära
kasutada nagu lükates teie ees (teiesuunaliselt) liikuvat pendelust, saate
kerge vaevaga tõhusa tulemuse. Joostes teie suunaga vastupidiselt liikuvale
uksetiivale vast lööte vaid silma siniseks ja jätate totra mulje. Bürokraatia
ei ole mingi kaubatee (ega elutee) mille veerde inimasustust ehitada. Garnisone
ja laagreid võib küll ehitada, kuid vaba ühiskonna inimasustust mitte.
Meie tegelik probleem pole mitte selles, et bürokraatiat, kui
põllurammu üle maa laotada, vaid seda vähendada. Paratamatult ootab lähiajal ka
monoasulas Dr Riigi kui suurtööandja tegemiste kokkutõmbamine või hoopis
likvideerumine. Mis meil siis on? Asula on kujunenud monokultuurseks ja selle
kultuuri kultiveerimise lõpetamine lõpetab ka asustuse. See ei ole perspektiivis ei ühendav ega ühtlustav nähtus
vaid uue katastroofi seeme.
Mutionu
palkamisest.
Kogemuslikult tean, et mõistliku palga eest
head spetsialisti isegi pealinnas on raske leida. Mõnele kohale sai otsitud
inimesi aastaid või kasvatatud neid (üli)koolipingist ette. Võib-olla ma
paanitsen liialt, kuid mul on kehv tunne nende „lähetatud“ kohtade täitmisega. Kui
me riigireformi õigesti mõistame, kokku lepime ja teostame, siis suuresti pole
vaja kedagi kuhugi viia ega tuua, regulatsioone on vaja lihtsalt vähendada,
inimesi ka. Anda ruumi loovusele ja luua
keskkond selle soodustamiseks. Kõikjal.
Kuid,
isegi kui meil ongi võimalik meelitada osa tippspetsialiste pealinnast välja,
siis kuidas on tõhususega? Võrgustiku
koostoimega? Asjatundjad arvavad, et: „Uute inimeste värbamine nõuab aega ja
raha, nad on sageli kallimad kui olemasolevad töötajad ning nad peavad alles
ametit õppima hakkama – ja isegi siis ei pruugi nad hakkama saada. Professor
Boris Groysberrg Harvardi ülikoolist tegi enam kui tuhat investeerimispankade
analüütikut hõlmanud uuringus kindlaks, et parimaid analüütikuid tabas uude
ettevõttesse siirdudes kohene ja kestev soorituse halvenemine. Nende varasem
edu tulenes kaastöötajatest, ressurssidest, teadmistest ettevõtte kultuuri
kohta ning isegi isiklikust mainest ehk nende loodud tootemargist.“ (L Bock
„Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 211). Just selles ongi asi, et isegi hea
ettevalmistusega tippspetsialisti väljavõtmine tema tavameeskonnast ja
istutamine tavatusse pinnasesse annab tõhususes tagasilöögi. Vajab harjumist,
kokkutöötamist ja alati ei tulegi enam nii hästi välja kui enne. Niimoodi
lihtsalt on. Ah, jaa, vähemalt üks töötamise päev nädalas tõmmake maha, see on
nn rännumehe päev, vaja ju pealinnas koos istumas ja kooskõlastamas käia. Nii
saamegi neljapäevase töönädala?
Mutionu
kohanemise lugu … lahkumisega
Kuid
kui uus inimene tuleb uude kohta? Pole ka liiga andekas? Näiteks, olin töötanud
pool aastat kõrge hinnakontori osakonnajuhatajana. Raske oli, kolleegid olid
küll superkogenud ja nendelt just õppisingi kõige enam. Poole aasta pärast
esitles minu impeeriumipealinna kolleeg mind oma asetäitjale, et „Ta juba ½
aastat …“, mille peale kuulsin mokaotsalist porinat, et „No siis ei tea sa veel
midagi …“ Uh, sügav solvumus käis must üle, kuidas siis niimoodi, mina olen
pealik, olen juba pool aastat „kiluvõileivahinnamääramisekunn“, mina … Poole
aasta pärast sain aru, et kolleegil oli õigus, ma ei tea mitte midagi. Järgmine
aasta hakkasin midagi taipama ja ülejärgmisel taipasin mõndagi. Sama olen
adunud ka edaspidi, selleks et „puhtast lehest“, kes on iseseisvalt valmis
analüüse läbi viima ja otsuseid tegema, läks tubli paar aastat. Andekamatel.
Nagu hoomasite, minul läks pea neli aastat. Nii, oletame nüüd, et
parafraseerides tuntud laulujuppi, „maa tuleb täita riigikontoritega“, siis
ilma, et me riigireformistlikku lõppeesmärki teaksime, siis on suur tõenäosus,
et nelja aasta pärast kui Mutionud ja Haavikuemandad „küpseks“ saavad neid
funktsioone Dr Riik enam ei vaja. Riigipalgalised töökohad kaovad ja
karavaniteed lähevad oma loomulikku rada mööda linnade poole. Ressurss, mis
oleks aidanud kaubateid käivitada, kulus bürokraatialinnakute ülalpidamisele.
Nende nelja katselise aasta jooksul saame mitte meistrite vaid õpipoiste
teenust. Kõige sellest tulenevaga.
Darwinistlik
vandenõuteooria
Samas
hakkas mind painama mõttepojuke, et see lähetamise „värk“ ongi kaval plaan,
kuidas darwinistlikult välja sõeluda need avaliku võimu regulatsioonid ja
ametikohad, mida ühiskond ei vaja?
Polegi halb plaan, näitab
must-valgelt tegelikkust. Kuidas? Ükski tõsine kokk ei tule selle peale, et
leplikult nentida et „Nõus, saatke mu ahi ja kokanuga Värskasse, küll ma siin
kuidagi mõttejõul selle supi valmis keedan“ Ei-ei kokk hakkab kõigepealt
protesteerime (mis ka juhtus), et nii ei saa, kui väga surutakse saadetakse
minema laos seisev mittetarvilik inventar (mis samuti juhtub). Tehtud. Ei
lahingüksuses, bürokraatiamaailmas ega äris ei saadeta minema oma parimaid,
ikka neid kellest pole kahju või lausa tahetakse vabaneda. Nii ka bürokraatiasupi
keetmisel. Tuntud lugu, kuid asi läheb kurjaks siis, kui suppi hakatakse valest
otsast kokku panema, ehk mitte sellest, mis meil on vaid sellest mida meil
pole. Näiteks kuna Dr Riigi hinnangul ei ole
jätkuvalt Kuressaarde, Kärdlasse, Haapsallu, Jõgevale, Paidesse, Valka, Võrru
ja Põlvasse kavandatud piisavas mahus väljaviidavaid töökohti ning selle nimel
peame koos pingutama, siis …. Siinkohal lähebki põnevaks sest tundub, et
tegemist pole vaid köögitarvikute lähetamisega vaid lausalise supimaterjali
hajutamisega. Tulemus? Igas Eestimaa nurgas on porgand-peet kättesaadav? Ja
siis? Suppi ju ikkagi keeta ei saa, sest kokk on Tallinnas, ahi metsas ja
kapsad-peedid mööda maad pilla-palla laiali. Mis me siis selle „reformi“
tulemusel saame? Suppi me igatahes ei saa. Nälga jääme. Kus otsast seda Dr
Riigi tegevust siis tubliks saavutuseks nimetada?
Hiinlased
teavad
Kui
Hiina liidrilt küsiti arvamust Suure Prantsuse revolutsiooni kohta, oli vastus
et vara on veel arvata, liiga vähe aega on möödunud. Väga tark ütlemine. Ehk
peaksime meiegi mõne hinnangu andmisel ootama. Kui me kiidame haldusterritoriaalse
reformi läbiviimist kui riigireformi edukat osa, siis see näitab , et me ei
adu, mida me teeme. See mida nimetatakse kord haldusreformiks, kord haldusterritoriaalseks
reformiks ja kord omavalitsusreformiks, siis selles segadikus peegeldabki
riigireformi kava ja eesmärgi puudumine. Üks on selge, omavalitsusi oli liiga
palju. MOTT. Kuid see mis nendega tehti oli võimalikest halbadest valikutest
eelviimane. Kokku hoida ja kokku panna võib väga erinevalt. „Ühe Lõuna-Koreas
Soulis asuva kinoteatri direktor leidis, et „helisev muusika“ on liiga pikk. Ta
lahendas probleemi nutika montaažiga, mis muusikali režissöörile pähegi polnud
tulnud: lõikas laulud välja.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev
2003. Lk 35). Meie ei koondanud vaid laule, me tõime Dr Riigi edevusele ohvriks
omavalitsusliku iseotsustamise printsiibi. Kuidas nii? Ütlete, et KOV-le anti
ju valida, kellega liituda, kuidas liituda … Stopp, see valik on sellelaadne,
et „Näete kutid, siin on köis ja kirves, kuidas, mida ja kellega teete, pole
meie asi, kuid et õhtuks oleks teid poole vähem! Valikute lõpp“. Kuid kui me
oleksime teinud kõigepealt riigireformi kavandi ja siis haldusreformi, siis
oleks asjad ilmselt õiget pidi saanud korraldada . Imselt on Dr Riik seoses primitivistlikku
lähenemisega haldusreformile on keeranud
kokku uue jama nn vabatahtlik köie-kirve ühinemine tekitas terve rea päris
võimukaid „vürstiriike“, millised hakkavad nõudma Dr Riigilt oma õigusi ja
natuke rohkemgi, kui ainult oma õigusi. Väga võimalikult võib see viia Dr Riigi
otsustusvõime edasisele murenemisele ja see on juba ohtlik. Nii, et
haldusterritoriaalse reformi kiitmise aeg ei ole veel kätte jõudnud. Ootame,
laseme settida nagu hiinlased targalt ütlevad.
Riigisupi
hindamisega on selline lugu, et hinnata saab selle retsepti või valmis suppi,
hinnata kapsa hulka ja värskust hernesupis on mõttetu. Kui väidetakse, et kõik
need sihitus ja haralised tegevused mida poliitkokad nimetavad reformideks
viivad lõpuks riigireformini, siis tegemist on loogikaveaga, ehk nagu „Valede
välimäärajas“ selgitatakse „Kui arvatakse, et kui üks asi (Y) leiab aset pärast
teist (X), siis X on Y põhjus, on tegemist loogikaveaga. Tavaliselt pesevad
inimesed hommikul enne tööleminekut hambaid. Hambapesu aga ei ole töölemineku
põhjendus. Konkreetsel juhul on mõeldav koguni vastupidine.“ Mis
suppi me siis keedame ja kes selle ära (peab helpima) sööma? Või jääme nälga?
Targutusi:
P. Buttar „Kahe hiiglase vahel“ 2016 I. Urm ja
Ajakirjade kirjastus
Lk62 „Pärast seada, kui Napoleon oli 1806 aastal
Jena ja Auerstadti all purustanud Preisi armee, hakkas armee juhtkond
analüüsima prantslaste võidu põhjuseid. Analüüsi tulemuseks oli Preisi –
hilisem Saksamaa – sõjaväe juhtkonna kontseptsioon, mida tuntakse nimetuse all
Auftragstaktik, mida võiks tõlkida kui „eesmärgile orienteeritud taktika“,
kuigi sellist terminit Saksa sõjalises kirjanduses eriti ei kasutatud. Selle
taktika mõte oli, et tuleb luua armee, mille komandör teeb oma alluvatele
teatavaks üldised plaanid ning suunab alluvad neid täitma. Erinevad väeüksused
tegutsevad koordineeritult, kuid võtavad vahetud taktikalised otsused vastu iseseisvalt.
Kontseptsiooni pearõhk oli otsuste vastuvõtmine alluvate initsiatiivil.“
Lk 63 „Et Auftragstaktik oleks edukas ja
tulemuslik, tuli kooskõlastada selle taktika erinevad aspektid. Esmalt tuli
komandöridel aru saada üldisemast lahinguülesandest, avaramast plaanist ja
selle eesmärgist ja mitte sedavõrd keskenduda oma konkreetsele rollile
operatsioonis. Konkreetne tegevus oli vaid vahend, et saavutada peamist
eesmärki ja seda võis alati muuta, kui
oli paremaid lahendusi. Teiseks, juhid, kes kasutasid sellist mobiilset
taktikat, pidid ise olema võimelised ilmutama initsiatiivi kasutama oma
kogemusi, et kiiresti orienteeruda muutuvas lahinguolustikus ja vältida
ilmnevaid takistusi peamise lahinguülesande täitmisel. Kolmandaks tingimus,
mida selline taktika eeldas, oli juhtiva staabi logistiline võimekus, mis tagas
vägede paindliku varustamise, et lahinguväljal olevad väeüksuste juhid
sellistest probleemidest vabastada ja võimaldada neil lahingutegevusele
kontsentreeruda. Viimaseks tingimuseks oli, et iga konkreetne väeüksuse juht pidi
kaotuste või muude negatiivsete asjaolude ilmnemisel olema võimeline asendama
oma vahetuid juhte kuni kaks astet kõrgemal tasandil ja olema võimeline mõistma
olukorda lähtuvalt kõrgemate juhtimistasandite eesmärkidest.“
A.
Hadfield „Astronaudi soovitused eluks maal“
Ersen.2016
Lk 50
„Mälestusväärne hetk on see, kui NASA autojuht Volodja otsustas mulle õpetada
salapärast šašlõkiliha valimise, lõikamise ja marineerimise protsessi, millele
kulub pool päeva, lisaks kaks päeva toibumiseks. Liha õnnistati viinaga, sea
sugupuud tervitati Moldaavia konjakiga, poolkülmunud liha kuubikuteks lõikamise
ajal rüübati Vene õlut, punase veiniga marineeriti liha ja joodi seda ka ise
ning mida õhtu poole, seda emotsionaalsemalt kõneldi toore liha ilust ja
meestevahelisest sõprusest. (…) Parim on asja juures see, et aeganõudev
retsept, mida me hoolega järgisime, jääb endiselt saladuseks, sest ma ei mäleta
täpselt mida me tegime.“
Lk 102
„Varajane edu on vilets õpetaja. Sa saad tasu selle eest, et pole ette
valmistunud, nii et olukorras, kus sa pead ette valmistuma, ei oskagi sa seda
teha.“
No comments:
Post a Comment