Sunday, March 11, 2018

Radaririke: reform, mida pole



 Äsja avaldas Riigireformi radar oma järjekordse hinnangu riigireformi käigule. Nii nagu tähtsate teadaannetega ikka oli selles nii kurbust, kui rõõmu. Esiteks tegi rõõmu see et Radar sai lõpuks aru, et midagi polegi hinnata. Lihtsamalt öeldes reformi pole. See tõdemus annab lootust, et nüüd saavad asjad minna vaid paremaks. Teisalt teeb muidugi sügavalt kurba meelt, et reformi, millest juba tükk aega räägitakse, seda lihtsalt pole. Kuid nüüd on vähemalt teada, et meil pole tegemist radaririkkega. Lihtsalt midagi polegi mõõta.
1937 a soovitas R. Jones öistel õhurünnakutel heita alla alumiiniumribasid, mis tekitas vaenlase radariekraanidel väärkuvandi tuhandete lennukite rünnakust. Radaririke. Just selline tunne on tekkinud seoses riigireformiga. Õhk on paksult täis sõnaräbalais „riigireform“, jättes mulje aktiivsest ja massiivsest riigireformi alasest tegevusest. Tõsiasi on see, et kõik need on vaid väärkuvand, reformi ei ole.
Nüüd on ka Reformiradar sellisele seisukohale jõudnud, reformi pole. Vanaema Marie oleks öelnud: „ Nagu kivi oleks süamelt langenud“, vähemalt pole meie radar rikkis. Oleks võinud olla veelgi konkreetsem. Puuduseks pole mitte ainult strateegiliste riigireformi otsuste puudumine, mille tõttu kolleegium seekord valitsusele hinnet ei andnud, vaid õigem oleks olnud, et „Hinnet ei antud kuna riigireformi pole.“ Üldse pole. Te ei usu? Vaatame lähemalt.

Ainuke kavand

Ainukese riigireformi kavandi on esitanud lp J. Raidla  2015 a Tööandjate Keskliidu aastakonverentsil nn. kümme käsku kümneks aastaks. (See ei olnud esimene üritus, pigem teatud perioodi lõpp, uue algus, ehk kümnendi jagu ettepanekuid ja meie manitsemist ärgata. Seekordne ettepanek oli küsimuse serviti panek, formuleerides selle konkreetsetesse punktidesse). Tema hinnangul peab riigireform olema mastaapne ning võtab aega vähemalt kaks parlamendi koosseisu ning eeldab põhjalikku ekspertiisi. Juba sellelsamasel konverentsil asusid poliitinimesed reformi lahjendama, rääkides küll haldusreformist, küll töövõime ja haridusreformist. Nii läkski, et igaüks nimetas enese lemmikteema riigireformisk ja jooksutas tegeliku riigireformi kinni.
Kuid reformikava esitaja on visa visionäär ning tegi vabariigi ajaloos pretsedenditu käigu, palus kodanikupalve korras võtta Riigikogu päevakorda olulise tähtsusega riikliku küsimusena Riigireformi arutelu. Riigikogu võttiski, kuid vale asja.  Riigikogu võttis päevakorda hoopis  "Riigivalitsemise reformist" arutelu. (14.04.16). Seega Riigikogu isegi ei mõistnud, mida paluti arutada. Sellest mõistmatusest (või tahtmatusest?) lähtudes olid ka peamise ministri ja õiguskomisjoni esimehe ettekanded uljad eduraportid valitsemise tujuküllasest reformimisest . Kuid valitsemise reform võib olla üheks võimalikuks riigireformi osiseks, mitte riigireform. See olek nagu supiretsepti koostamisel rääkida vaid porgandi puhastamisest. Riigikogu rääkis teemast mööda.

Siiski sai idee autor esitada oma selge visiooni riigireformi tegemiseks: „Käsitledes riigireformi, on vaja läbi rääkida ja poliitilisel tasandil kokku leppida vähemalt kolm asja. Esiteks, riigireformi eesmärk, teiseks, riigireformi mõiste ja sisu, kolmandaks, riigireformi mõõtkava ajas ja ruumis. Riigireform ei ole eesmärk iseeneses, see on vahend Eesti rahvuslike huvide järgimiseks pikemas perspektiivis.“
Seega järjekord on selline: riigikogu jõuab kokkuleppele ja teeb valitsusele ettepaneku välja töötada riigireformi alused. Selleks et valitus saaks asuda aluste väljatöötamisele, peab riigikogu ettepanek sisaldama riigireformi mõistet ja  poliitilisi suuniseid reformi sisu kohta. Seejärel esitaks valitsus riigikogule arutamiseks riigireformi alused. Midagi sellist pole tänase päevani juhtunud, millest tulenebki, et riigireformi ei tehtagi, kuna isegi selle aluseid pole ja aluseid pole seepärast et pole määratud eesmärki. MOTT. Kuidas hinnata seda mida pole olemaski?

Kroonika sellest, mis on olemas

1 .2016 a veebruaris  tutvustasid Eesti Tööandjate Keskliit ja mõttekoda Praxis  uut ühist algatust Riigireformi Radar, millega monitooritakse reformi edenemist. Kord kvartalis annab valdkondade arvamusliidritest koosnev kolleegium reformi edenemisele hinde. Radaril on kaks põhieesmärki: esiteks hoida riigireformi pidevalt avaliku tähelepanu all, teiseks selgitada inimestele milleks reforme vajatakse. Tähtis on et see küsimus ei mattuks jooksvate päevapoliitiliste teemade alla. Suurepärane idee.
2. 12.04.17 otsustas Riigikogu  “Riigikogu probleemkomisjoni moodustamine riigireformi arengusuundade väljatöötamiseks”. Jälle tore uudis, igatahes on sõna riigireform selles olemas, kuid kui vaadata mandaati, siis jälgida ja analüüsida haldusreformi elluviimist ja regionaalhalduse ümberkorraldamist ning neile seatud eesmärkide saavutamist; teha ettepanekuid avaliku võimu ümberkorraldamiseks ja vaadata üle selle täidetavad ülesanded; hinnata avaliku võimu ümberkorraldamise eesmärgil elluviidavate tegevuste mõju ja jätkusuutlikkust ehk mitte midagi mis meenutab riigireformi aluste väljatöötamist. Puht rutiinne hooldustöö. Komisjoni enda tegemised on olnud väga nutused, kaks korda on valitud esimeest ja arutatud maavalitsuste kaotamise probleemi ning riigikogu suurust ja töökorda. Jälle rutiine hooldustöö. Siiski pole vaja lootust kaotada, sest nüüdne esimees T. Talve olles J. Raidla kaasettekandjaks  kodanikupalve ettekandel ütles väga tarmukalt: „(…) on karta, et riigireformi sisuline mõtestamine jääbki fookusest ja pingutusest välja. Murelikuks teeb tervikliku tegevuskava puudumine. Üksikute ideede esilekerkimine ei ole siiski reformistrateegia, ehkki see võib olla väga hea sisend reformikava koostamisel. Seetõttu on ülitähtis paika saada riigireformi lähteülesanne, ajakava ja selle monitooringu regulaarsus. Riigikogus selgelt defineeritud riigireformi lähteülesande ja kava olemasolu on eriti oluline (…). Just seda ootakski.
3.  11.05.17 Kiitis valitsus kabinetiistungil heaks riigireformi kava perioodiks  2017- 2019, milles on kokku leppinud riigireformi läbiviimises.  Tegemist on väga tähelepanuväärse dokumendiga, kui seda tähelepanelikumalt lugeda. Esmamulje on, et vaat, see on hea uudis. Lõpuks ometi. Rõhutati, et riigireformi on tarvis, kuna Eesti peab edukalt hakkama saama piiratud ressursside tingimustes. Väga õige.   Siis kinnitatakse veelkord, et riigireformi edukas läbiviimine vajab laiapõhjalist ühiskondlikku kokkulepet riigireformi sisu terviklikuks määratlemiseks parlamendi tasemel, kus on võimalik kokku leppida riigireformi mõiste määratluses ja peamistes sisukomponentides. Jälle väga õige. Kuid siis pöörab kogu reformikava metsa „Samas on riigireformi elluviimiseks vaja tegutseda kohe, mistõttu astub Vabariigi Valitsus järgmise kahe aasta jooksul olulised sammud riigi reformimiseks. (sic! Täitevvõim alustab riigi reformimist ilma seadusandja mandaadita?) Vabariigi Valitsus näeb riigireformi elluviimise vajadust erinevates lõikudes: 1) kohalikud omavalitsused, 2) keskvõim; 3) demokraatia ja kaasamine. Demokraatia ja rahva kaasamise teemadel saab juhtroll olla vaid parlamendil, sest need on täitevvõimu korraldamisest laiemad küsimused. Kuni Riigikogu ei ole otsustanud teisiti, on Vabariigi Valitsuse käsitluse kohaselt riigireformi sisuks avaliku võimu organisatsiooni audit ja ümberkorraldamine koos avaliku võimu funktsioonide, ülesannete ning teostamise viiside ja toimemehhanismide revisjoni ja korrigeerimisega.“  Nagu eespool nägime, siis Riigikogu pole midagi teinud riigireformi aluste väljatöötamiseks, nii et tegelikult saime riigireformi asemel hoopis riigipöörde, täitevvõim astus üle seadusandliku võimu poolsest riigireformi sisustamisest ja asus seda ise tegema, ilma mandaadita. Ja keegi ei märganudki?
4. 19.10.17 andis Rahandusministeerium teada, et esimest korda kogunes riigireformi koordinatsioonikogu, mille liikmed andsid lühiülevaate riigireformi tegevuste elluviimise kohta. Riigireformi koordinatsioonikogu moodustati selle aasta kevadel eesmärgiga koordineerida riigireformi tegevusi ja kava tähtaegset elluviimist ning parandada ministeeriumite vahelist koostööd.  Sellest teatest saime niipalju targemaks, et kevadel on moodustatud koodinatsioonikogu, kuid mida see kogu koordineerib, kui reformi pole on arusaamatu.
5 . 19.02.18 esines J. Raidla Õigusriik 100 kontsertaktusel  järjekordse sisutiheda visioonitäpsustusega riigireformi osas, mille järgi on Eestil  olemas kõik eeldused areneda 21. saj vääriliseks dünaamilise ja moodsa riigi musternäidiseks, mis toimiks tõhusalt, olles ihaldatud koduks nii meie inimestele kui ettevõtetele. Kuid ajas paindlikult muutuva ja moodsa riikluse mudelit ei ole võimalik luua ilma riigireformi sisu määratlemata ja seda reformi ellu viimata.
Kroonika kokkuvõte: RIIGIREFORMI POLE. Üldse pole, isegi aluseid pole. Ainsad, kes riigireformiga tegelevad on valitsusvälised visionäärid, kuid riiklikul tasandil moodsat riiklust ei looda.

Mida hinnata?

Just seepärast ongi Radari kolleegium riigireformi hindamisega tõsiselt hädas. Kes ei oleks?  Möödunud aastal oli muidugi teatavaid liikumisi, mis ei olnud küll riigireform, kuid oleksid kõlvanud (võib-olla) riigireformi komponentideks, kuid aasta arenedes sai selgeks, et reformi ei ole ja ka komponendid  manduvad  pigem rutiinseks hooldustööks, kui paisuvad reformiks. Sellest ka   antud hindeid kahanevas järjekorras 3, 2 ja 1. Seekord otsustati hinne üldse andmata jätta, sest töö oli ju sisuliselt tegemata. Õige kah, ehk juhib see tähelepanu tegelikule probleemile ja riigikogu hakkab tõsimeeli riigireformiga tegelema. Enamgi veel, mitte ainult tegelema vaid riigireformist peab kujunema järgmiste valimiste peateema.

Kas õnnemäng(ur) või osavusmäng?

Seega peaks kõik need kes hindavad riigireformi edenemist niikaua kuni riigikogu pole andnud reformile sisu, lõpptähtaega ja poliitilisi suuniseid, alustama hinnangut lakooniliselt kuid ausalt „Reformi ei ole“. Kuid midagi ju hinnatakse? Siinkohal on just radar tänuväärselt välja öelnud mida tehakse ja mida hinnatakse, see on mehhanismi rutiine hooldustöö. Seda võibki hinnata. Kui vaja.  Kogu selle eelneva jutu mõte polnud selles, et kõik muutused oleksid olnud valed või halvad, vaid neid ei saa hinnata riigireformi mõõdupuuga. Kindlasti on protsesse mis on täitsa mõistlikud ja annavad kasutada ka edaspidi, kuid hinnates neid komponente kui reformi on ohtlik.

D C Dennett on raamatus  „Darwini ohtlik idee“ välja pakkunud huvitava mudeliga, milles väidetakse, et kõik sõltub võistlusest. On olemas osavusmängud ja õnnemängud. Kui võistelda õnnemängus nagu liisuheitmises, kus üks mängija viskab münti ja teine ütleb, kas tuleb kull või kiri, ning võitja läheb edasi, siis „Igasugusel väljalangemisturniiril on võitja, kellel on „automaatselt“ olemas voorude võitmiseks vajalik omadus, kuid nagu liisuheitmise turniir näitas, võib kõnealune tunnus olla „pelgalt ajalooline“ – triviaalne tõsiasi võitja mineviku kohta, mis ei oma tema tulevikuväljavaadete koha pealt mitte mingit tähtsust.“. Pole mingit põhjust arvata, et selle turniiri võitja võiks järgmisel võistlusel paremini esineda, kui mõni esimeses voorus väljakukkunu. Juhusel pole mälu. Samas saab võistelda ka osavusmängudes, nagu seda on tennis. Sel puhul on mõistlik eeldada, et lõppvoorudesse jõudnud mängijad saavutaksid uuesti edu, kui nad peaksid eelvoorudes kaotanutega veel kord mängima. „On alust uskuda – kuigi garantiisid sellele pole -, et taolise  turniiri võitja on parim mängija, kõigi osalejate hulgas ning seda mitte üksnes täna, vaid ka homme. „
Erinevalt õnnest on osavus usaldusväärne; samadesse või sarnastesse olukordadesse sattudes võib selle peale üha uuesti ja uuesti loota.

Just see käsitlus ilmestab meil toimuvat, riigireformiga, kui tähejadaga mängimine jääb niikaua õnnemänguks, kuni sellele pole riigikogu tasandil antud: esiteks, riigireformi eesmärk, teiseks, riigireformi mõiste ja sisu, kolmandaks, riigireformi mõõtkava ajas ja ruumis. Vaid  riigireformi sisu määratledes ja seda reformi ellu viies jõuame usaldusväärsuse osavusmängu võimaldavasse liigasse. Vaid niimoodi realiseerime oma eeldused areneda 21. saj vääriliseks dünaamilise ja moodsa riigi musternäidiseks. Meile on ju mitmel korral näidatud teed modernse riikluse ülesehitamiseks, mille me oma õnnemängu ihaluse pimedas sõgeduses tagasi oleme lükanud, kuid asjata „Võtkem niisiis toeks kogemuste kepp ning jätkem sinnapaika filosoofide tühiste sekelduste ajalugu. Olla pime ning uskuda end ilma selle kepita toime tulevat tähendab ülimat pimedust.“ (J O De La Mettrie „Inimene kui masin“ Ilmamaa 2017 lk 23)

Targutusi:


D C Dennett „Darwini ohtlik idee“ Varrak 2011

Lk 69 „Mõned algoritmid on niivõrd tüütult korrapäratud ja mõttetud, et võimatu on lühidalt kirjeldada, mille jaoks need üldse olemas on. Need lihtsalt teevada seda, mida teevad, ja teevad seda iga kord.“

Lk 77 „Tagantpoolt ettepoole töötamine, protsessi kas päris „lõpust“ või selle lähedalt alustamine ning järgmisele sammule ülemineku küsimuste lahendamine enne kuidas-see-võis-tekkida küsimuse esitamist – see on ammu järeleproovitud ja edukalt toimiv programmeerijate töömeetod, eriti just rekursiivsete programmide loomisel. Tavaliselt on selliselt toimimiseks praktiline tagasihoidlikkus: kui sa ei soovi kohe alguses läbinärimiseks liiga suurt tükki ampsata, siis tihtipeale on kõige õigem kohe kõri läbi hammustada, juhul muidugi, kui sa selle üles leida suudad.“

B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017


Lk 13 „(..) kuid inimesed unustavad ära, et enamiku arvates oli Amazon hukule määratud, sest sellise kulustruktuuri juures polnud võimalik kasvada. Aga Jeff oli väga nutikas, talle meeldis lobiseda. Ta on klassikaline äri asutaja, kes mõistab asja tehnilist poolt ja iga detaili ning hoolib neist rohkem, kui keegi teine.“Lk 189 „Amazoni töötajad kasutasid oma ideede esitamiseks PowerPointi ja Exeli tabelit, aga Bezose arvatse oli see laiskade meetod. „PowewrPoint on väga ebatäpne info edastamise vahend“ ütles Jeff Holdes (…) „Maru lihtne on ennast PowerPointi täppjaotise taha peita – nii ei pea sa kunagi oma mõtteid täielikult välja käima.“
Lk193 „“Ta pole inimene, kes naudiks kellegi materdamist. Ta pole seda tüüpi,“ (…) „Jeff ei talu absoluutselt rumalust, isegi mitte juhuslikku rumalust.“
Lk 193 „“ Meil oli kõik suurepäraselt ette valmistatud“ (…). Bezos luges materjali läbi ja ütles seepeale: „Mitte kellelgi teist pole õigus.“ Ta tõusis püsti ja hakkas midagi valgele tahvlile kirjutama.
„Ta ei teadnud suurt midagi ei kontrolliteooriast ega operatsioonisüsteemidest,“ sõnas Jones. „Tal oli väike kogemus jaotuskeskuste tööst – tema polnud sellega nädalate kaupa tegelenud, rääkimata kuudest“. Bezos esitas oma arusaama asjadest ja Jonesi sõnutsi „oli iga väiksemgi detail, mille ta sinna kirja pani, tõsi“. „Tema sekkumist oleks olnud lihtsam taluda, kui tal poleks õigus olnud, aga see polnud võimalik. See oli tüüpiline suhtlus Jeffiga. Ta oli meeletult intelligentne asjades, millega tal polnud endal mingit pistmist, ja ta ütles armutult välja kõik, mis ta arvas.“

No comments:

Post a Comment