Vahel on
niimoodi, et ärkad halli sügishommikusse ja ei oskagi oodata midagi meeldivat.
Kuid vahel muudab mõni ootamatult positiivselt laetud tegu halluse kirkaks ja
rõõmsameelseks. Just selline tunne oli lugedes „Eestimaa noorte manifesti“.
Selge, julge, mitte virisev vaid lahendusipakkuv. Mis peamine noored ei öelnud „andke
meile“, ei see pöördumine oli hoopis väärikam - me tahame olla kaasatud, me
tahame olla osalised tuleviku kujundamisel, kui võrdväärsed partnerid. Õige,
see on nende tulevik. Võib-olla oli see tähelepanu juhtimine, võib-olla tormihoiatus,
kuid igatahes kodaniku meeldivalt aktiivne hoiak. „Me tunneme muret oma riigi pärast ja soovime, et lisaks sellele, et meie
teid iga päev kuulame, kuulaksite ka teie meid.“ Kas me kuulame? Või arvame, et
mis need lapsed ikka teavad ehk nii nagu veel hiljuti õpetati „Laps räägib
siis, kui kana …“. Oleme harjunud mõtlema, et teame vägagi hästi, mida
meie lapsed vajavad, mis on neile hea ja mis mitte. Kuid hiljuti 15 riigis
tehtud uuringud näitasid, et paljud täiskasvanute levinud „õiged
arvamused“ laste heaolu kohta ei ühti
laste eneste arvamusega. «Lapsed oskavad oma elu eri aspekte usaldusväärselt
hinnata, iseasi on see, kas on neid, kes tahavad kuulata ja mõista.
Täiskasvanul peaks olema lapsele aega, et teda kuulata, usaldada,
mida ta räägib, ja proovida aru saada, milles on lapse sõnum,» (PM 27.11.17).
Nii, et kui lapsi on mõistlik kuulata, siis meie noori seda enam, et „Me ei küsi, mida riik saab meie heaks teha - Me
kutsume riigiesindajaid koos meiega tegudele ja eeskuju näitama.“ Vägev! Mitte hale
niutsumine, et võtke meid kaasa, vaid vastupidi - poliitinimesed, me võtame
teid kaasa kui … Nemad juba teavad, et „ Meie oleme ju need, kes peavad
oma lastele otsa vaatama ja selgitama, miks …“ ja „Me ei taha lihtsat elu! Hea
Riigikogu liige – ärge tahtke seda ka teie!“, siis on kõik korras ehk Vanaema
Marie oleks öelnud „Nagu kivi oleks süamelt langenud.“ Juba kirjutatakse Eesti
uut lugu, uut müüti. Tore.
Aga uutmoodi
arengu jaoks on uut müüti, kui tugisüsteemi, hädasti vaja. Vanad müüdid enam ei
toimi, pole usutavad. Usul on oma suur roll avastustes ja arengus. Kaupmees
Shlimann uskus, et Homerose müüdid põhinevad tõsilugudel ja avastaski nii Trooja,
kui Mükeene. Kõik puhtalt selles usus, et need muistendid peegeldavad
ajaloolisi sündmusi. Meie eneste Kalevipojamüüdid on olnud mitmes tegemises
juhiseks, tugisüsteemiks. Kõik meie ennemuistsed lood räägivad ausa peremehe
edust ja kahtlase kratitaja kadust, tööarmastusest, nutikuse saavutatud edust,
sossepa saatusest ja hoiatab tölpluse eest. Selliseid tugisüsteeme tunneme juba
Gilgametsi eeposest peale kuni tänapäeva moraalikoodeksite ja
käitumisjuhenditeni.
Muinasjutt
kui arenguvõimendi
Kõik me
vajame enese „käima tõmbamiseks“ head lugu. Kujutlusvõime ja koostöö on
inimkonna liikumise mootor olnud. „Sapiens.
Inimkonna lühiajalugu“ on Y N Harari maininud, et sapiensil puuduvad
loomulikud instinktid suure hulga võõrastega koostööd teha. Inimesed arenesid
aastatuhandeid väikestes mõne tosinalistes rühmades. Ja siis tuli
põllumajandusrevolutsioon, mis muutis kõike. Ka suhtlust ja koostööd. Napid
aastatuhanded, mis jäid põllumajandusrevolutsiooni ja linnade tekke vahele
polnud piisavad, et massilise koostöö instinkt saanuks kujuneda ja kinnistuda.
Kuid olenemata bioloogilise instinkti puudumisest suutsid suured hulgad
koostööd teha tänu jagatud müütidele. Kui põllumajandusrevolutsioon andis
võimaluse rahvarohkete linnade ja impeeriumide tekkeks, mõtlesid inimesed välja
nende toimimiseks vajalike sotsiaalsete ühenduslülide loomiseks välja lugusid
suurtest jumalatest, emamaadest ja osaühingutest. „Ajal mil inimese evolutsioon
oma tavalisel teosammul edasi kulges, lõi inimese kujutlusvõime hämmastavaid
massiliseks koostegutsemiseks vajalikke võrgustikke, millesarnaseid pole keegi
kunagi varem näinud“. Inimene lõi kujutletava korra, mille sotsiaalsed normid
tuginesid usule ühistesse müütidesse.
Kuid
müüdid on ajas muutuvad, erinevatel aegadel toimivad erinevad müüdid. 1776 a e.m.a.
oli Babülon maailma suurim linn, mis elas Hammurapi koodeksi järgi. Koodeks ise
oli nii mõjus, et isegi peale Hammurapit
ja impeeriumi kestsid see bürokraatide poolt kanoniseerituna edasi. 1776
a m.a.j. kuulutasid Briti kolooniad Philadelphias välja
Iseseisvusdeklaratsiooni, mis oli täiesti vastupidine Hammurpali koodeksile.
See deklareeris võrdsust, võõrandamatut
õigust elule, vabadusele ja õnne poole püüdlemisele (NB! Püüdlemisele, mitte
ilmtingimata õnnele). Kuid samas nagu Hammurpali koodeks, nii lubas ka USA
alusdokument, et kui inimesed käituvad vastavalt kokkulepitud põhimõtetele,
suudavad suured hulgad teha koostööd elades turvalises, õitsvas ja õiglases
ühiskonnas. Kujutletav kord on ainus viis kuidas suur hulk inimesi saab
tõhusalt koostööd teha.
Maiade
müüt ja keskkonnamuutus
Maiade kujutletava
korra järgi tagasid valitsejad ja preestrid (ametnikud) neile vihmasajud, et
head maisisaaki kasvatada. Selleks pidi ohverdama ettenähtud korras ja määras
(ka inimesi). Leping inimeste ja valitsejate vahel oli selline, et ühed tagavad
annetused/maksud ja teised tagavad
inimestele vihma kui heaolu ja õnne. Kujutletav kord toimis pikka aega, kuid siis toimus
keskkonnas muudatus, milles kujutletav kord ja müüdid enam ei toiminud, ohverda
palju tahad, vihma ei ole. Sama müüti järgides nõudsid preestrid ikka
suuremaid annetusi/makse kuid,
vihma/heaolu ikka ei tulnud. Keskkond oli ju muutunud. Pöördumatult.. Kui inimesed,
muutusid rahulolematuks, siis tõstsid preestrid annetuste/maksude (sh ka
vereaktsiisi). Ikka rohkem ja rohkem nõuti inimohvreid. Tulemus … Täna me
teame, et annetuste/maksude tõstmine oli väär, see viis impeeriumi ressursside
väljakurnamisele ja riigi eksistentsi lõppemisele ja mittetoimiva kujutletava
korra kokkuvarisemiseni. Seepärast peame olema avatud meelega oma müüte
järgides, äkki me teeme midagi valesti, ohverdame liiga palju valele altarile -
ühtlustamisele, võrdsustamisele, selle asemel et panustada loovusele ja
valikuvabadusele.
Müüdiarendajad.
Küsite,
mis oli selle inimese arengu käsitluse mõte? Mõte oli selles, et me ise loome
müüte, võimendeid, kuidas paremini koos toimida. Hammurapi koodeks kirjeldas
ajastuomast müüti, mis oli ühiskonna koostoimimise aluseks, Ameerika kolooniad
kirjeldasid on kujutletavat korda läbi Iseseisvusdeklaratsiooni ja neid usuti.
Kui usk nendesse kaob, kaob ka müüt, kaob tasakaal ning otsitakse läbi uue
müüdi uut tasakaalupunkti. Koos
toimimine on tasakaalustatud süsteem õigustest ja kohustustest, mitte ainult
õigustest ja vajadustest. Ka täna loome me müüte. Me oleme loonud näiteks EL
müüdi. Väga hea ja tõhus müüt. Seegi müüt toimib seni, kuini kõik usuvad
sellesse ja panustavad lähtudes müüdi aluspõhimõtetest nii kohustuste kui
vastutusega. Kui osad klubiliikmed hakkavad panustama vaid õiguste, vajaduste
ja enese poolt kujutletud arvestusmeetoditega, läheb müüt hapuks. Laguneb. Meie
oleme ilmselt kujunemas üheks nendest, kes mõtlevad vaid müüdist tulenevatele
õigustele ja vajadustele. Kuid selline tegevus kahjustab müüdi eesmärki – panna
palju inimesi koos toimetama. UK jaoks läks igatahes konnakeetmise piim liiga
kuumaks, hüppas välja. Edasi?
Müüt
(väikese)võla ja (nõrga)narkotsi kasulikkusest
Ajal mil
võlakoormus kogu maailmas tõuseb kasvavas tempos, oleme meie unikaalses
vabatmehe seisuses. Hiljutisest UBS ja PWC raportist ilmneb, et suureks
probleemiks lisaks polariseerumisele on globaalne võlakoormus. „Ka see kasvab üha kiiremas tempos. USA võlg on
ligi 20 triljonit dollarit. Niisiis on sündimas mitmeid generatsioone lapsi,
kes peavad edaspidi töötama süsteemi jaoks ja maksma makse, et riikide
võlakoormust vähendada.“(ÄL 18.11.17). Seega on sündimas mitu põlvkonda lapsi, kes hakkavad
kinni maksma oma vanemate „vajaduspõhise maailma“ nautimise vilju. Võetakse
laenu ja tehakse ebareaalseid otsustusi nende noorte lastele ja lastelastele,
kes täna Manifesti esitasid? Häbi meil olgu. Eh, pole veel sündinud ja juba
võlaorjuses? Vanemate meelas „vajaduspõhine“ elustiil on nad orjaks müünud. See müüt ei „tööta“, vajatakse muutusi, et
majandus käima tõmmata, võlgadest vabaneda. Sedasama noorte manifesteeritud
sütitavat mõtet, et me ei taha lihtsat elu, me tahame olla võrdväärsed
tulevikukujundajad, ei tohiks raisku lasta minna. Just seepärast ongi vaja noorte
pealehakkamist ja loovust. Nende kaasamist. Vanadest müütidest lähtudes on
senini majandusmõtlejad välja pakkuda vaid kaks igerikku teed: esiteks kehutada
inflatsiooni kasvu, mis tasandaks osad
võlad, teiseks majandustulemuste ümberjagamise parandamine ja läbipaistvus.
Kuskohalt selles läbipaistvate ümberjagamise meetmetes kasv terendab on „veits“
segane. Kuidas see kolme jäätise ümberjagamine käib, kui üks on ümberjagaja,
kes võtab iga ümberjagamise pealt ampsu, kuid jäätiseid juurde ei toodeta? Ja
edasi? Edasi on ideeikaldus, pole pakutud ei uut ressurssi, ei uut müüti.
Kuidagi lahjaks jääb see jutt ja supp. Lugu ju pole, kui mitte arvestada
piinlikkuseni kanduva läbipaistvuse kaudu kadetsemise edendamist. Kadestamine,
kui arengumootor? Kahtlen sügavalt.
Otsingud
Meiegi
alustasime paarkümmend aastat tagasi oma aja müüti valikuvabadusest, kuid oleme
selle asendanud käepärasema sundmenüüga „tasuta“ teenustest, võrdsed võimalused
asendanud võrdsustamise ja võrdsusega, loovuse asendanud friikartuli
valmistamise regulatsiooni värvikaartidega, ausameelsuse asendanud kavaljuttude
ja pealekaebamisõhutusega. Kehv asendus. Kuidas siis niimoodi juhtus, kuidas
meie Kalevipojamüüdist järsku pisikeste muganduste lõputu rajana on saanud Kilplasmüüt?
Äkki on
niimoodi, et meie ülempreestrid, vanade maiade kombel, adumata keskkonna pöördumatut muutust,
nõuavad meilt üha rohkem annetusi/makse ja inimohvreid? Te ei ole sellele
mõelnud? Olete soojas piimas istuv konn? Mõnus (veel). Usute, et vanale
nähtusele uue nime andmine muudab selle olemust? Mõned nimemuutused on
maitseküsimus, nii nagu minu sõber otsustas ühel päeval, et ei kutsu enam
kaasat Hellakeseks vaid nimetab ümber Pillekekseks. Kaasa sama, ainult nimi
teine. Noh, maitse küsimus, kui neile niimoodi rohkem sobib, olgu õnnelikud.
Mõnede asjadega nii libedalt ei lähe. Näiteks nimetame pealekaebamise ümber
naabrivalveks? Kusjuures Dr Riik lausa reklaamib, öördage julgelt. Väga libe
tee.
Ühise
eesmärgi mõistmine ja kodanikuallumatus
Järgmise
„põhitõena“ on teid ilmselt kurguauguni täis topitud teadmist, et midagi polegi
teha, tuleb karistada ja veelkord karistada. Kuidas kunagi, mõnikord aitab hea
sõna rohkem, kui karistamine. Enamasti
on olemas õhkõrn piir, mille puhul inimene tunneb, et see mida ta
vabatahtlikult (oma sisemisest sunnist lähtudes) panustab ühisesse kassasse,
teades ühiseid eesmärke ja selle vahel mida talt võetakse. Sunduslikult. Just ühistest eesmärkidest arusaamine on
võtmeküsimus edasiseks käitumiseks. Senikaua, kuni Dr Riik suudab püsida sellel
poolel, mida nimetatakse andmise pooleks, on maksude kogumine (pigem
kogunemine) väikese administratiivse kuluga mõnus toiming. Kui see ületab õiglustunde piiri, siis ei
aita midagi, pea kõik kellel võimalik püüavad nihverdada ja optimeerida oma
tegevusi. Te ei usu? No, kas te arvate, et inimestel on hirmus vajadus minna
Lätti kärakat ostma. See, mis lõunapiiril toimub on puhtalt trots Dr Riigi
tobedate otsuste vastu, omamoodi kodanikuallumatus. No see, et sellise kodanikuallumatuse
demonstreerimisega ei kaasne mitte repressioonid, vaid ka teatav materiaalne
ergutus, lisab allumatusele veelgi vürtsi
Liikudes
pealekaeberiigi suunal
See uus
läbipaistvus ei põhine enam aul, vaid pealekaebamisel. „Ta
hakkas igati soosima pealekaebamist, tasudes heldelt selle eest isegi juhul,
kui kaebus osutus alusetuks. (…) Õigeksmõistvale otsusele vaatamata avaldati
valekaebuse esitanud holopile „riiklik tänusõna Palvekirjade Prikaasi esisel
väljakul kõikide inimeste juuresolekul“, eraldati maavaldus ning tõsteti
aadliku seisusesse. Selline otsus oli eeskujuks ning pealekaebuste arv kasvas
järsult. Kujunenud olukorda kirjeldava krooniku sõnade järgi „esitasid naised
kaebusi oma meeste peale ja lapsed isade peale“.“ (V Sergejev D Vseviov „Venemaa
– lähedane ja kauge“ Valgus 2017 Lk189). Ei midagi uut? „Normaalne“
pealekaebamisühiskond? Normaalne seal, kus ebanormaalsus oli muutunud
normaalsuseks. Me teame nüüd et SDV-s kandsid mehed naiste ja naised ,meeste
peale Stasi ette, oli loodud tohutu pealekaebamisvõrgustik. See oli … normaalne
neile kes selles süsteemis elasid.
Nojah, kellelegi ei tulnud tol ajal seda nimetada naabrivalveks. Me
oleme panemas oma ühiskonda valedele alustele. Milliseid lugusid hakkavad meist rääkima meie
lapselapselapsed, ka selliseid mida meie esivanemad rääkisid Kalevipojast või
pajatavad nad uhkusega, et „Minu isa oli 2018 aasta tublim pealekaebaja“. Ei
tahaks? Aga miks me sellist lugu siis püsti laome, andes sõnadele teise sisu,
nimetades pealekaebamist naabrivalveks, reetmist „aja mahavõtmiseks“,
kättemaksu „vilepuhumiseks“. Vürtsidades seda argpükslikku võltsvagadusega,
nimetades ühe uusi normaalseid inimtegevuse ilminguid pahedeks vaid selleks, et
sellelt maksu roopida?. Miks me jutustame valesid müüte?
Süsteemirike
Kuid see,
et senine administreerimis-reguleerimis süsteem, mis põhineb üha enam madalama
nimetaja järgi võrdsustamisel on kinni jooksmas. No kuulge, kui friikartuli
tellimiseks on vaja üleliidulist värvikaarti, siis … Saan ma aru, miks britid
soojast piimast välja hüppasid. Mulle ei meeldi, puht minu isiklikest
lühiajalistest egoistlikust huvidest lähtudes, UK lahkumine liidust (kuidagi
kindlam on nende seltskonnas), kuid teisalt mõistan ma nende heitumust liidu
suhtes, mille regulatsioonid koosmõjus nende eneste regulatsioonide ja
väärtustega ongi selle heitumuse tekitanud. Just niimoodi impeeriumid
lagunevadki, äärealad lahkuvad. Neile tundub, et nad saavad iseseisvalt
paremini hakkama. Brittide arvates on arengu U-kõvera tipp läbitud. Ilmselt teavad nemad seda kõige
paremini, on ju neil kogemus ühe impeeriumi suht rahumeelsest maandamisest nii,
et majandussidemed ja jõud kannatada ei saanud. Vastupidi, uued tegutsemis- ja
administratiivvormid andsid vaid lisaenergiat. Psühholoogid
B. Schwartz ja A. Grant väitel käivad kõik asjad, tagurpidi U järgi. Pole
olemas midagi, mis oleks täielikult hea. Heal on hind, mis väga suureks
kasvades enam ära ei tasu. „Tagurpidi U-kõverad koosnevad kolmest osast ja iga
osa jaoks on oma loogika. Kõvera vasak külg , kus rohkem tegutsedes või rohkem
omades lähevad asjad paremaks. Siis ühetasane keskpaik, kus rohkem tegutsedes
ei tee erilist vahet sisse. Ja siis on parem külg, kus rohkem tegutsedes või
rohkem omades lähevad asjad hullemaks.„ Näiteks: „Kui sa ei joo üldse ja siis hakkad jooma ühe klaasi veini nädalas,
siis elad kauem. Ja siis kui sa jood kaks klaasi nädalas, siis sa elad natuke
kauem ja kolme klaasi puhul veel natuke kauem – kuni umbes seitsme klaasini
nädalas. (…) See on kõvera tõus: mida rohkem, seda uhkem. Seejärel on
paigalseis kuni 14 klaasi veinini nädalas. Juues selle vahemiku piires rohkem,
ei aita see sind kuidagi. Aga erilist kurja sa endale sellega ka ei tee. See on
kõvera keskmine osa. Lõpuks on siis kõvera parem külg ehk langus. See on siis,
kui sa võtad üle 14 klaasi veini nädalas ja suurem joomine hakkab sinu eluiga
lühendama. Alkohol pole iseenesest hea või halb või neutraalne. Alguses on see
hea, siis muutub neutraalseks ja lõpuks halb.“ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“
Pegasus 2015 lk 56) Kui asendada kirjeldatud U-kõvera teoorias veiniklaasid
regulatsioonidega, siis oleme U- kõvera keskpaiga juba ammu ületanud, oleme
patoloogilised regulatsiooni sõltuvuses padujoodikud.
Liiga hea,
et olla võrdne
Ilma
filosoofilist sisu mõistmata, läheb demokraatia, võrdsed võimalused ja
regulatsioon üle vaid reeglite täitmiseks ehk diktaadiks ehk diktatuuriks. Mõned aastad tagasi lõi laineid juhtum, kus
Rootsi koolikokal keelati hea söögi tegemine ära. Uskumatu, kuid keelati oma leiva küpsetamine ja rikkalik
köögiviljavalik, sest … Vean kihla, et teist keegi ei arva põhjust ära, sest me
pole oma võrdsustushulluses nii kaugele jõudnud. Kuid jätke see meelde, see on
üks võimalik pilguheit ka meie tulevikku. Niisiis tähelepanu - liiga head toitu peeti ebaõigluseks. Eh,
teiste koolide lastel polnud ju
nii maitsvat sööki. Kokale nii öeldigi, et tema toit on liiga hea. Ebaõiglaselt
hea toit? Mis edasi? Bürokraatia tegi
vasturünnaku, KOV käskis menüüd muuta, kuna teistes koolides ei saa õpilased
sama hästi süüa ning see pole nende suhtes õiglane. Muide nn erimenüüga mingeid
lisakulutusi ei kaasnenud. Sel ajal kui üks koolikokk samade vahenditega sai
tehtud rohkem ja paremini, püüdis bürokraatia
teha tuimalt kollektiivse pingutuse, et parandada koolitoidu üldist
taset, madalaima ühisnimetaja suunas, püüdes tagada kõigile samaväärse madala
valikuvabadusega toitu. Mõtlete et lihtsalt veidrus? Ei see on midagi enamat,
see tapab kire midagi paremini teha, see tapab loomingulisuse, see tapab
valikuvõimalused. Kuid kõik need kolm komponenti – kirg, loovus, valikuvabadus
– ongi meie puhul ainsad arengumootori komponendid. Sisemine reserv.
Õppides
loovust ja kirge
„Kõigepealt peab tunnistama, et inimesi ei saa
kirglikuks õpetada – see kas on nende DNAs või ei ole. Uskuge mind, ma olen
seda proovinud rohkem kui ühe korra, see pole võimalik, seega ärge raisake oma
aega ega energiat, püüdes tulekindlas inimeses sädet süüdata. Kui puuduvad
sisimas hõõgvel söed, ei õnnestu tule süütamine mitte kunagi. Sama kehtib
inimeste positiivsete hoiakute suhtes – hoiakut ei ole võimalik õpetada, seda
tuleb arvestada juba töölevõtmisel.“ (R
Branson „ Virgini viis“ ÄP 2017 lk 226). Selline on Bransoni arvamus, kuid koolitaja Shawn Doyle arvab, et (18.11.17
ÄP) loovus on meis kõigis olemas, kuid selle stimuleerimiseks tuleb vaeva näha. „Kui keegi sisendab endale, et ta
pole loov, siis muutub see piiravaks uskumuseks ning sellest saabki reaalsus.
Minu arvates käib loovuse kohta kaks tõde. Esiteks – kõik on loovad ja hea
tõestus on sinu lapsepõlv. Teiseks – see võib tunduda ebaloomulik, aga väga loovad
inimesed on muutnud selle treenimise harjumuseks. See aitab neil olla veelgi
loovam.“ Justkui kaks vastandlikku arvamust, kuidas olla loominguline ilma
kireta? Positiivse suhtumiseta? Arvatavasti on asi selles, et paljud meist on
sattunud tegema valet tööd. Tuleb leida õige töö Lk
244 „“Igal elualal on oma väärtus ja osakaal,“ tähendas filosoof Marcus
Aurelius kaks tuhat aastat tagasi. „Armastage oma kätteõpitud ametit ja olge
sellega rahul.“ Tehke kindlaks, mis alal te tark olete. Jätkake seda lõnga,
kuni olete selle köieks pununud.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“
Tänapäev 2003 lk 244)
Ja
ikkagi on võimalus, et andekas inimene ei leiagi enesele õiget kohta, õiget
tööd või … Või ta ei pea vajalikuks oma andeid kasutada, talle piisab igapäeva
õnneks piskumakski? Valikuvabadus? Või otsustamatus? „William Sidis omandas ladina ja kreeka keele
viiendaks eluaastaks. Üheksaselt töötas ta välja uue algoritmide arvutamise
meetodi. Üheteistkümneselt astus ta Harvardi, mille lõpetas kuueteistkümneaastasena
Kogu
ülejäänud elu töötas Sidis nõudepesija ja poemüüjana, kogudes maailma suurima
trammipiletite kollektsiooni.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev
2003 lk 80)
Nagu märgitud, koolitaja Shawn Doyle arvab, et (18.11.17
ÄP) loovus on meis kõigis olemas, kuid selle stimuleerimiseks tuleb vaeva näha. „Kui keegi sisendab endale, et ta
pole loov, siis muutub see piiravaks uskumuseks ning sellest saabki reaalsus.
Minu arvates käib loovuse kohta kaks tõde. Esiteks – kõik on loovad ja hea
tõestus on sinu lapsepõlv. Teiseks – see võib tunduda ebaloomulik, aga väga
loovad inimesed on muutnud selle treenimise harjumuseks. See aitab neil olla
veelgi loovam.“ Muidugi peab ka tegevusvaldkond vähemalt meeldima, kuidas olla
loominguline ilma kireta? Positiivse suhtumiseta? Arvatavasti on asi selles, et
paljud meist on sattunud tegema valet tööd. Tuleb leida õige töö “Igal elualal on oma väärtus ja osakaal,“ tähendas
filosoof Marcus Aurelius kaks tuhat aastat tagasi. „Armastage oma kätteõpitud
ametit ja olge sellega rahul.“ Tehke kindlaks, mis alal te tark olete. Jätkake
seda lõnga, kuni olete selle köieks pununud.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste
ajalugu“ Tänapäev 2003). Just, võib-olla on mul vedanud, et olen kokku
saanud just selliste inimestega alates oma tööõpetuse õpetajast kuni
maalähedase sügavalt filosoofilise vanaemadega, kellede maailma ei mahtunud
mõiste „ei saa teha“. Saab. Naabrimees sai üksinda 6m lauad lakke, nääl puhus
igale mootorile elu sisse ainuüksi
pealevaatamisega. See uhkus oma töö suhtes, osavus, mis põhines vabal
loomingulisel tahtel. Kuid on võimalik ka teistsugune, väga säästlik töö „Ma kuulsin, et sa tahad aknaid värvida?“ (…) Ta ohkas „
Mõtlesin jah. Aga siis lugesin kasutusõpetust. Ei tohi värvida, kui on alla
kaheteistkümne kraadi sooja. Ja kui on üle kaheksateistkümne kraadi. Ja ei tohi
olla päikest. Ja peab olema täiesti kuiv, eelneva tööpäeva jooksul ei tohi olla
sadanud ega kastet langenud. Ja vihma peab vältima ka kakskümmend neli tundi
pärast värvimist. See on väga töösäästlik värv“ (Bo Baldersen „parteijuht
lahkub surma läbi“ Eesti Raamat 1995).
Mida võrdsustatakse?
Võrdsustamine on üks imelik asi. Meie vaatame maailma peale ja püüame
ennast võrdsustada suurtega ihaledes laenu võtta. Nendel ju on! Võtame ka, kuid
… Rumal lugu, kuid kui võrdluseks tuua AIDS-i vastane võitlus, siis me ju ei
käsitle probleemi niimoodi, et saagu kõik võrdselt haigus külge ja siis hakkama
võrdselt panustama selle vastu võitlemisse. Ei, me töötame välja tõhusa(mad)
ravimid (mudeli), teeme testuuringuid (analüüse) ning siis välja selgitanud
reageerimist vajavad nähtused ja inimesed teeme maksimaalseid jõupingutusi
olukorra stabiliseerimiseks ja siis normaliseerimiseks. Õige? Miks me siis
majanduses teisti teeme? Püüame ennast nakatada laenuviirusega? Täiesti
tarbetult! Lihtsalt isiklikust maailma valepildist. Naudinguihast? Vaadake võrdsustamisega peab teadma mida võrdsustada ja kui see on välja selgitatud, siis tuleb võrdsustada parema tulemuse mitte madalaima võimaliku järgi. Lihtne.
Uus müüt
Ei saa
igavesti võlgu elada, elamine tuleb tõhusamaks muuta. Kuid see polegi tähtis,
tähtis on see, et tulebki leida uus mudel, kuidas inimesi loovalt käituma
panna.
Me ei taju
seda hukatuslikku arengut, me istume kui konnad soojas piimas sest me oleme juba
harjunud keskkonnaga, mis toodab pidevalt juurde uusi regulatsioone (a´la
teised ju ka) Piim soojeneb, kuid me ei
tunne seda enam, sest meid uinutab moonutatud pilt tehnoloogiliste vidinate
kasutamisest. Piim juba muliseb, kuid me ei hooma seda, sest tehnovidin annab
meile valesignaali, et me saame bürokraatias elada mugavamalt ja harjuda üha
uute tobedustega … Ja-ah, nii neid konni keedetaksegi. Kas britid tajusid,
selle soojuse ülemineku lämbeks rammestuseks ära õigel ajal või hüppasid
niisama külma kätte, saame näha. Meie? Meie peame oma valikud tegema homsesse
investeerimise ja eilsesse raiskamise vahel. Kuid noortele, keda ma väga hinda,
kellesse väga usun, kes alustasid oma müüdi loomist manifesti esitlemisega, kes
on veel rikkumata, kelle kõvakettad pole täis laetud kavaljuttude sodi ja kes
pole veel sattunud rammestavasse soepiima, oleks kaasa anda üks nõuanne meie
alusmüüdi, põhiseaduse, algust:
„Kõikumatus usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki, …“
Nüüd siis annate teie oma sisuseletuse
sellele, sest nagu te manifesteerisite „Meie oleme ju need, kes peavad oma lastele otsa
vaatama ja selgitama, miks …“
Targutusi:
Bo Baldersen „parteijuht lahkub surma läbi“ Eesti Raamat 1995
Lk 144 Valimiskoosolekul „Miks valitsus on teovõimetu?“ hüüdis
ta. „Miks te midagi ei tee?!“
„Oota, kuni me opositsiooni jõuame!“ hüüdis minister vastu,
„Küll te siis alles näete teojõudu! Siis on meil kõikidele probleemidele
lahendused valmis. Tänu sellele, et valitsus praegu nii vähe teeb, on tal seda
rahkem lubada, mida pärast valimisi teha! Kui ohjad meie kätte jäävad!“
Miks valitsus raha ei säästa?“ karjus vanem naisterahvas. „Kas
te ei võiks lasta lihtrahval järele vaadata, kuidas raiskamisele lõppu teha?“
„ooh, meie valitsuses oleme raiskamise eksperdid, „ vastas
minister. „Ja me säästame ka. Kas te pole märganud, et me panime postkontorid
suveks kinni? Kui asi end õigustab, siis jätame nad ka talveks kinni. Sellega
hoiame ilmatu hulga raha kokku!“
Lk 145 Miks valitsus taganes laenuprotsendi tulumaksust
mahaarvamise küsimuses?“ (…)
„valitsus ei tagane kunagi, „ vastas minister kavala näoga „Ta
marsib vaid teises suunas.“
„Kas need valimiskampaaniad ära ei väsita?“, küsis emaliku moega
naine
„Sugugi mitte,“ ütles minister. „Mulle meeldivad
valimiskampaaniad. See on ainus aeg, kui makse ei tõsteta. Meile , tarbijatele,
on muidugi terve valimisaasta hea, kas te pole märganud? Siis stimuleerib
valitsus alati majandust ja suurendab inimeste ostujõudu, et nad oleksid rahul
ja rõõmsad. Kui valimised oleksid igal aastal, oleks meil alati hea elu.“
L.
Dugain „Mõjuvõim“ Eesti Raamat 2016
Lk 102 „Ta ei näinud temas riigimeest, vaid pelgalt
klannipealikku, domineerivat isast väikeses hoolimatute poliitikute jõugus, mis
sumpab oma isiklike huvide ja nende poolt hääletanud valimisringkondade vahel
sogastes vetes, jagades sooje ametikohti, lükates tegutsemise valimistest
kaugele jäävasse tulevikku.“
W Venohr „Friedrich II“ Kunst 1999
Lk 159 Chotusitzi lahingus 1742 a seiskas välijutlustaja
Seegebrarth korduvalt preislaste parema tiiva põgenemise. See et tsivilist,
jutlustaja sekkub lahingukäiku oli ennekuulmatu. Jutlustaja südi tegevus tõi
preislastele võidu austerlaste üle. Kuningas avaldas talle lahinguväljal
erilist tunnustust ja lubas talle parima pastorikoha, kuid ei maininud tema
tegu oma memuaarides „Isiklik initsiatiiv oli Friedrichile soovimatu ja
kahtlane. Igaühel tuli käsku mööda kohust täita, olla üheks rattakeseks
täiuslikus masinas. Aga kõik pidi juhtuma suverääni korraldusel, mitte
omatahtsi või vabatahtlikult, vaid õigeaegselt ja täpselt nagu üleskeeratud
kellavärk.“
Lk 160 Pärast Chotsuitzi lahingut „Tuleb osata õigel hetkel
peatuda. Õnne tagantsundimine tähendab selle kaotamist! Kes nõuab üha rohkem,
ei tunne kunagi rahuldust.“
No comments:
Post a Comment