Saturday, December 16, 2017

Elevandi liisitud sabast


Kõigi aegade suurim riigieelarve on vastu võetud. Võeti, kuidagi vaikselt. Polnud suurt vastasseisu, oli vaid rahulolematus. Nii, et eelarve on valmis, suur kui elevant, nojah õigupoolest kogu elevandi jaoks raha ei jätkunud, saba (puudujääk 0.25%) tuli liisida tulevaste põlvede arvelt. Eelarve peaks olema nagu aegruumi loomine, sest saavad seal ju kokku rahaline maht (ruum) ja selle mõju  tulevikule (ajale). Peaks tekkima tervik, kuid just tervikut ei ole, on komponendid. Tuletab meelde anekdooti elevandi kompamist pimedas ruumis, kus igaühel tekkis erinev mulje olenevalt komponendist. Jala katsuja pidas seda sambaks, londi katsuja maoks ja see kellele saba jäi pidas seda hiireks. Niimoodi on kokku pandud ka eelarve, pimedas ilma visioonita, sidususeta. Sellest ka rahulolematus. Ka pole selles eelarves ajajoont, kõik kulutatakse ära justkui ei kavatsekski see seltskond järgmisel hooajal tüüri juures olla. Võetakse, mis võtta annab, antakse mida anda ei saa, pärast  tulgu või …

Treeninglaager alternatiiveelarve.

Mind on alati hämmastanud seesama elevandisaba ja londi filosoofia prevaleerimine nii riigieelarvete tegemisel, kui vaidlustamisel. No kuulge, üksik parandusettepanek et elevandile on vaja sea kärssa, ei muuda olukorda paremaks, pigem veidramaks. See ei ole lahebdus. Ka parandus peab olema tervik. Oleks juba kõigil Pilvepiiri erakondadel aeg hakata tõsiselt suhtuma eelarve kui tuleviku kujundamisse, aga seda saab teha vaid tervikliku alternatiiveelarve esitamisega. Enamgi veel, sellega saab kogu valitsemistsükli aja hoida konkurente „järje peal“ a´la, aga meie eelarve järgi oleksime olnud praegu … Või võiks ka selgelt välja öelda, et teie elevant ei ole elevant, sest seisab savijalgadel, londi asemel on tal kärss ja sabaks maksekohustus. Inimesed vaataksid ja saaksid aru, et nii ongi. Britid on  parlamenditöös kogenud. Neil on varivalitsus ja alternatiiveelarve, mis võimaldab  olude muutusel kiirelt opositsioonist valitsusse jõudes tegutsema hakata. Mitte nagu meil on juhtunud, et peale pikka opositsioonilist soikperioodi valitsema tõustes pole oskusi, treenitust ega võhma, mida ja kuidas teha. Hakatakse improviseerima, katsetama. Kuid „Tegemine on midagi muud kui rääkimine. Igas sekundis töötab meie aju peaaegu 1 miljard bitti neuroloogilist informatsiooni. Meie teadvus on teadlik vähem kui 100 bitist nende hulgas. Me saame rääkida vaid sellest väikesest osast, mis meie teadvusesse jõuab, kuid me kogeme tervet seda tohutut hulka. Tegutsedes aktiveerime me rohkem kui 10 miljonit korda enam andmeid kui rääkides. Kui teadlased räägivad väljendamatute teadmiste tähtsusest, siis just seda nad silmas peavadki. Jättes kõik arussaamatu akadeemilise sõnamulina kõrvale, jääb alles lihtne tõde: 1 miljard on palju enam kui 100.“ (Lissack, Roos  „Uus mõtteviis”  Fontes 2001Lk 154). Lihtne. Treenige

Tervik ja vigade summa

Me ei oska oma tegevustes näha tagajärgi ja süsteemi. Vaatleme ja arvustame üksikuid süsteemi komponente, (maksusid, pensioneid, dotatsioone, eelarve) ega näe sidusust nende vahel. Tervikut. Otsime standardseid lahendusi ja pettume, sest meie ootused ja tegelikkuse vahel on käärid.  Friedrch Suur ehitas  oma maaresidentsi eksides küll kõigi kehtivate tavade vastu, kuid lähtudes oma terviklikust visioonist.  „Kõikide  nende arhitektuurivigade summa andis kokku maailma toredaima maaresidentsi. Friedrichil oli olnud õigus. Tema kangekaelne soov hoida hoone madal, et säilitada siseruumide ja aiaterrassi ühtsust, viis originaalse siluetini, millel pole ka 250 aastat hiljem paralleeli.“ (W Venohr „Friedrich II“ Kunst 1999 lk 223)  Meie kõpitseme iga päev oma riiki ehitada, kuid edu saavutamiseks puudub justkui ressursist. Millest siis on puudus? Dr Riigi kaks tähtsamat ressurssi on raha ja regulatsioonid. Kui raha ei jätku, siis saab seda paigata regulatsioonide kehtestamisega. Regulatsioone on võimalik „tööle panna“ kahte moodi: esiteks luua loogiline järjestus, mille tulemusena protsessid muutuvad tõhusamaks, nende täitmine loogilisemaks (vähenevad nn tühisõidud ja ooteajad), mille tulemusena me saame tõhusama aja ja ressursikasutusega tulemuse vähema rahaga. Saame vähendada ühiskonna sotsiaalseid ja majanduslikke kulutusi. Teiseks variandiks (mittevõimaluseks) on see, et me ei püüagi edasi liikuda (me ei oska, viitsi, taha?) vaid püüame ressursi ümber jagamisega luua mulje edasiliikumisest.  Esialgu jätab küll mõjuka mulje, kuid on oma olemuselt püramiidskeem. Püramiidskeem vajab püstiseismiseks üha uusi sisenejaid ehk meie näitel üha enam regulatsioone. Nendest vigade kogumist ei tekki ühtset terviklikkust, vastupidi, mida rohkem regulatsioone ja mitteturupõhist majandust kokku kuhjatakse, vähendades raha osa arengu mootorina,  seda valusam on kukkumine ja suuremad ühiskonna kahjud.

Maksud, kas andmine või võtmine.

 Raha on Dr Riigil, nii nagu meil kõigil – ebapiisavalt. Kuid erinevalt meist, kes me peame oma kulutusi kärpima, kui raha ei jätku, saab Dr Riik  asendada raha regulatsioonidega. Minnakse tavaliselt just seda kergema vastupanu teed. Analüüs? Milleks, kui kõiki ühiskonna ilminguid „saab parandada“ rahaga ja selle derivaadi regulatsioonidega, selle asemel et uut moodi süsteemi ülesse ehitada. Pole stiimulit. Dr Riik on unustanud lihtsa põhitõe, et süsteem töötab paremini, kui süsteemis osalejad saavad aru eesmärgist ja nad ANNAVAD selleks raha, mitte et Dr Riik VÕTAB raha. Kerge on tulemas mõte, et astmeline tulumaks on üks otsata hea asi, mis lahendab kõik … kulutamise probleemid. Aga kas on ikka vajalik. Võib-olla ei ole? Kus te teate, et me ei raiska oma ühist raha? Maksudega on niisugune asi, et seda naasklit kotti ei peida, tekitades varem või hiljem  inflatsiooni, mille käes kannetavad kõige nõrgemad. Aga kuhu jääb selles süsteemis loomulik andmisrõõm? Teate ju see kõige suurem rõõm.

Andmisrõõm ja postiljon

Kasutame andmisrõõmu häbematult vähe ära. Ma ei teagi, mis selle põhjus on, kas see, et poliitinimesed, kes on ju vaid ümberjagajad, tahavad kõiki „andmisi“ seostada oma nimega, kuigi … Rangelt võttes pole nemad ju andjad, nemad on pelgalt vahendajad. Eh, kui te saate kirja, ega kiri ei tule ju postiljonilt, eks me oota kirja ikka kallimalt, sõbralt, lastelt. Postiljon on vaid kirja vahendaja nii nagu poliitinimene „andmisega“. Muide oleks päris pöörane, kui postiljon hakkaks määrama, kellele kiri viia. Viib Malle kirja Kallele, kuna Kallele keegi ei kirjuta, kuid Mallele tuleb kolm kirja päevas?  Pidavat olema solidaarne.  Tundub tobe? Kirjakandja puhul küll, kuid Dr Riigi puhul oleme harjunud. Nii on Dr Riik plaaninud et edaspidi tulumaksulistes ja pensionistlikes asjatoimeustes saab kehtima ebavõrdsuse vähendamise poliitika. Plaanis on, et Malle, kes on senini loovutanud ühe kirja, peaks tulevikus kirjade laekumise polariseerumise vältimiseks loovutama kaks kirja. Eriti tublid Malledele pole tüliks ka kolmest kirjast loobuda. Kuidas? No kirjutab rohkem ja loovutab. Lihtne.  Dr Riigi tasandil nimetame me seda astmeliseks tulumaksuks. Pidavat olema õiglane. Isegi mõned edukad äriinimesed on arvamusel, et: „Oleksin tõstnud rikaste tulumaksu rohkemgi, kui valitsus seda teha otsustas. Üle 2100-eurost tulu saavatele inimestele võiks olla mitu tulumaksuastet, kuni 50%-ni välja. Rikaste maksukoormus suureneb palju, aga iga euro, mis riigieelarvesse juurde saadakse, on vajalik“ Siit saame teada kolme asja. Esiteks seda, et 2100 EUR tähendab rikast inimest, mis on seda üllatavam, et põhjanaabrite keskmine palk kisub 3500 EUR kanti. Teiseks pole ma kindel, et eelarvesse on raha juurde vaja, pigem on vaja tõsist inventuuri ja suurpuhastust, et finantseerida neid tegevusi, mis on hädavajalikud. Kolmandaks on meie ajud nii riigikeskselt kinni jooksnud, et isetegemise võimalust (näiteks oma töötajatele palka „kinkida“, pensionifondi luua jne) me enam ei arutagi. Kuigi ülaltoodud lähenemise astmelisuse mehhanism on vale, siis see, et inimestel on säilunud andmisrõõm (peale saamistüdimuse) on igati rõõmustav. Kuid seda ei pea tegema postiljoni kaudu, kes viib teie kirja ei tea kuhu, ei tea kellele. Maailmas on selliseks andmiseks välja mõeldud annetamise ja heategevuse erinevad vägagi tõhusad vormid, neid toetavate maksusüsteemidega. Milleks pingutada, kontrollida, karistada, kui inimesed on valmis ise, andmisrõõmust, teisi inimesi toetama. Ega siis riigieelarve pole ju midagi müstilist, see on samuti toetussüsteem, aga kallis ja kuri. Rõõmutu. Mis peatähtis, heategevus on odavam, kui postiljoni teenuse kasutamine. „Märkasin, et kui hädasolijaid aitasid eraisikud või nende loodud ühendused, siis ei läinud tegevuskuludeks nii suuri summasid kui riigisektoris, kus iga dollari abivajajale toimetamiseks kulus veel kaks dollarit. (. R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012 lk 101)
Nii, et võib-olla oleks mõistlik kehutada „rikaste inimeste“ andmisrõõmu, siis saaks DR Riik keskenduda mitte niivõrd ümberjagamisele, kui hädavajalikule rohkendamisele. Näiteks: „Me oleme igal aastal andnud Kareniga osa oma sissetulekutest heade eesmärkide tarbeks (…) Viimased kakskümmend aastat oleme keskendunud raha teenimisele selleks, et seda ära anda.” (Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012)


Vale inflatsioon, vales kohas.

Mis aga puudutab maksude tõstmist ja nende koormuse „võrdsemat jaotust“, siis see on ukse avamine inflatsioonile. Dr Riigi ponnistused raha kokku roopida on juba tõstnud meie inflatsiooni kõrgeima määrani Euroklubis. Me teeme näo, et aktsiiside tõstmine, tulumaksuvabastus, tasuta transport, pensionisüsteemi muutmine jne on üksiksündmused. Kuid need ei ole üksiksündmused, vaid kulu-tulu vahekorra muutmine ühiskonnas. Kui Dr Riik lubab 64 EUR kuus rohkem kätte, siis on see tulu-kulu vahekorra muutmine. Kui Dr Riik muretseb nende inimeste pärast (või oleks õigem – eest?), siis on see täiesti mõistlik, kuid kui nende olude parandamine toob kaasa inflatsiooni, siis see ei paranda nende olusid. Vastupidi halvendab. Kui inflatsioon kasvab, siis 500 EUR ei ole oma ostujõult enam sama, vaid on näiteks 400 EUR ja kui toiduained ja esmatarbekaubad kallinevad kiiremini kui üldine inflatsioon, siis võib see osutuda 300 EUR-ks.  SA andmetel oli tarbijahinnaindeksi muutus novembris 4,2% (kaubad 5,4%) võrreldes mullusega Vähe? Kuid enim kallinesid toiduained 7,8% sh. piim, piimatooted ja munad kallinesid 13,3%, köögivili 17,2% (värske 23%, kartul 28%) ja puuvili 14,6%. Ehk tegemist on põhitoiduainetega ja kui need grupid kallinevad, siis haukab see suure osa vähekindlustatud pere eelarvest. Inflatsioon hammustab hoopis valusamalt 500 EUR saajat, kui 2000 EUR saajat. Saate ju aru, et ta kaotab proportsionaalselt rohkem? Oma osa inflatsiooni andsid ka kütused, mis puudutavad nii igat inimest kui läbib kulukomponendina kogu majandust 16% Nii, et kuigi kellelegi jääb 64 EUR rohkem kätte, kas siis ikkagi reaalselt jääb?. Nojah, muidugi saame, kuid kuskilt see saamaraha ka tuleb ja tuleb see meie kõigi maksudest. Maksud tulevad teatavasti kaupade müügist. Kui maksud suurenevad, siis tuleb need punnitada hindadesse. Arvate, et ei mahu? Mahub küll, kui kohe ei mahu, siis pika pingutamise peale mahub ikka. Nii seda inflatsiooni luuaksegi: tõsta makse, kergita palka ja … Ära imesta.
Ärgem unustagem, et inflatsioon on üldjuhul paha-paha. Röövel. Meil on inflatsiooni kujutamine muutunud mingiks müstiliseks edu valemiks, kuid nii see pole. Inflatsioon, kui see on mõõdukas on majandust tervendav ( peale seda, kui valed majanduspoliitilised otsused on majanduse haigeks teinud). Inflatsioon toimib kui absorbent, mis saasta (valed majanduspoliitilised ja laenuotsused) keskkonnast ära korjab, kuid teatavasti on ka absorbendil oma sidumisvõime. Peale seda … Peale seda läheb protsess käest ära ja saame hüperinflatsiooni. Kollaps

Suur Peeter, Väike Peeter ja Maanteeröövel

Maailm on mitmekesine, mis sobib suurele, ei sobi väiksele, mis sobib võlglasele ei sobi säästjale. Nii, et maailma suurte, rikaste (võlglaste), edukate riikide kohapealt on muidugi inflatsioon (mõõdukas) pääsemine, lunastus ja andeksand, kuid miks meie seda õhutame? Meie ei ole ju võlglased (veel).  Me mängime vales liivakastis, me toodame enesele inflatsiooni, muutes oma inimesed vaesemaks. Käitume nagu suurvõlglased, ilma võlgu omamata?  On protsesse, kus me peaksime tasakesi nurgas istuma ja laskma teistel tee lahti murda. Kui teeme seda mitteea- või suurusekohaselt, oleme lihtsalt veidrikud. Ehk nagu ütles M Thatcher  „Ometi on tehtust vähe kasu, kui me saavuta oma peamist majanduslikku eesmärki peatada inflatsioon. Inflatsioon hävitab riike ja ühiskondi sama kindlalt, nagu seda teevad röövvallutajad. Inflatsioon on tööpuuduse ema. See on säästma harjunud inimese nähtamatu röövel.” Ärgem tehkem diili röövliga, see ei saa kasulik olla.

Pensioni sünd

Nähtamatu röövli fenomeniga jõuame ilusti pensionisüsteemi muutusteni, kuna see on Dr Riigi arvates paras paik nii palgapoliitika kui tulumaksupoliitika paikamiseks ja lisaraha roopimiseks. Nagu Dr Riik õhinal väidab, seda tehakse meie kõigi õnne nimel ja süsteemi „paremaks muutmiseks“. Võib-olla tõesti, kuigi kahtlen. Sügavalt. Kuid esiteks tuletagem hetkeks meelde, mida me pensioni all mõtleme? Kui kantsler Bismarck, pea poolteist sajandit tagasi, esmakordselt pensionisüsteemi juurutas oli sellel puht pragmaatiline eesmärk, et inimesed kes vanuigi ( tänapäeva mõistes üle 80 a.) enam ei suuda tööd teha saaksid ka siis hakkama. Uus linnastunud industriaalühiskond ei pakkunud enam külakogukondlikku peretuge ega oma vallasantlikku ülalpidamisteenust. Inimesed olid välja kistud kogukondlikust turvavõrgust ja inimest, kes ei suutnud enam tööd teha, tabas viletsus. Just sellise ohtliku ilmingu neutraliseerimiseks, mil inimene oma eluõhtul ei suutnud enam tööd teha, kantsleri geniaalne süsteem oligi loodud.  Kuid nii nagu inimkond arenes, arenes ka pensionisüsteem. Just inimkonna areng - jagusaamine mitmetest hädadest, ohutusnõuete täitmine, elanikkonna kasv, iga järgnev põlvkond oli suurem kui eelmine – tekitas täiendava  ressursi, mille tulemusena tundus, et tööelu on vaid ebamugav eelmäng paradiislikule pensionipõlile. Mõnad aega, mõnel pool see niimoodi oligi, kuid siis … Arengust on õhtumaade jaoks saanud kvantitatiivses mõttes taandareng, iga järgmine põlv on väiksem, mugavam, riiakam ja solvunum, kui eelmine. Üks tsükkel on lõppenud. Kuid poliitinimesed ei julge meile tõde tunnistada et: esiteks on üpris lähitulevikus Dr Riigil võimalikke vahendeid korraldamaks  vaid bismarckilikku pensionisüsteemi (pensioniparadiisiga on lõpp). Teiseks: I sammas on astmelise tulumaksu lisa, millest rahastatakse vaid väga väikest osa, väga väikeses osas ühiskonnast. Kolmandaks: kes tahavad midagi paremat peavad ostma endale isikliku pensionikindlustuse ja vanaduspäevadeks sotsiaalhoolduse kindlustuse Punkt. See oleks aus ja selge jutt, kõik inimesed saaksid aru, miks nad maksavad, kellele maksavad. See tähendab, et  vabaneksime segavast illusioonist ja hakkaksime tegutsema.

Enne sündi.

Dr Riik peaks meile lugema mantrat: Head emad ja isad lapse pensionieaks tuleb valmistuda juba lapse sündides!!! Parem, kui enne. Tundub harjumatu?  Kuid lasteaia koha me paneme ju kirja kohe, kui laps on sündinud. Oleme õppinud. On mõistlik. Ettenägelik. Kõik kes teistmoodi teevad on veidrikud.  Õige. Kuid pensioni kohta öeldakse meil justkui  vabandades, et, suur osa inimesi ei ole valmis säästma kaugeks tulevikuks, sest eelistavad lühiajalist majanduslikku heaolu. Vaat selline eelistus. Majanduslik heaolu on suhteline, lühiajaline ja ülehinnatud. Harilikult on pensioniga nii, nagu lugesin kuskilt, et on kaks võimalaust, kas elada pensionini vaesuses või pensionil vaesuses. Meil ei ole pikaajalist säästmise kogemust, viimased 70 aastat on õpetanud, et vaid see mis hammaste taga, see on oma. Pikaajaline säästmine on muidugi õige tee, kuid kui isegi Dr Riik on pigem ühe päeva peremees, kui pikaajaline visionäär ja säästja, siis kuidas seda õpetada Kallele ja Mallele. Seda, et nad ise peavad valmistuma oma pensionipõlveks ja õpetama seda ka oma lastele. Senine ajalooline kogemus justkui toetub arusaamale ja ootusele, et küllap Dr Riik vajadusel appi tuleb. Aga kui taandareng pühib olematusse Dr Riigi võimalused appi tulla? Just järjepideva kasvatuse, hariduse ja põlvkondlikku ajaloolise mälu kombinatsioonis peame isetegemise, ka vanaduspõlve isetegemise, au sisse tõstma. Seda me peamegi inimestele õpetama, igal sammul kordama, et pole mingit „pinsiparadiisi“, on vaid see mida ise olete loonud. Säästnud. Pole võimalik? On.  Soomlased näiteks oskavad säästmise ja pikema ettevaate kunsti. Need inimesed keda mina tean on kõigil oma isiklikud pensioniplaanid ja alates noorusest makstud vanas eas aja veetmise asutuse osakud. Ikka vastavalt võimalustele. Harjumus. Kogemus.
Meie poliitinimesed sellist juttu ei räägi, selle asemel kostavad piinlikkust valmistavad paraadlaused „viimase 20 a kõige põhjalikum pensionireform“, „muudab pensionile jäämise võimalused paindlikumaks“, „suurendab solidaarsust“, „tagame kõigile väärika vanaduspensioni“ jne. Selline „vahva reform“. Eriti vahva oli lugeda, et „Seda kõike saab ta teha nii, et ta kokkuvõttes pensionivaras ei võida ega kaota.“ Bingo! PensioniVARAS ei kaota tõesti midagi, kuid suurem osa pensinääridest küll. Täpselt nii nagu tulumaksumuudatusega „premeeritakse“ töötavaid, Dr Riigi luulule ja luulele mittelootvaid pensionääre, maksutõusuga. Või ikka ja jälle see kahepalgeline poliitika: suuliselt – tööta rohkem, kauem, kirjalikult ole kodus ja oota abi. Väga „tõhus“ pensioni ja tööhõive poliitika?

Tulumaksureform 2.0

Paindlikkus pensionile jäämisel on muidugi kiiduväärt, kuid, mis selle paindlikkuse mõte on, kui see, mida kogutakse, ei võimalda pensionile jäämist? Uus reaalsus on see, et töötada tuleb nii kaua kuni vähegi võimalik ja kuni võimeid jätkub. NB! Bismakcilik pensionifilosoofia on tagasi. Tundub, et praeguse reformi taga on argpükslus öelda välja karm tõde tuleviku suhtes ja hirm, et „suur lõhe“ sissetulekutes kandub üle pensionidesse. Just seda lõhet püütaksegi praegu ennetada, kuid mitte ülespoole, vaid madalaima nimetaja suunas. Tudengi ajal aasiti: maailmas on kahte tüüpi võrdsust, üks on Rootsi tüüpi, kus kõik on võrdsed ja teiseks NL tüüpi, kus kõik on vaesed, kuid võrdselt. Kehv valik. Tahavaatepeegliperspektiiv on tõesti kehv, praegu on 1/5 kõige suuremate ja 1/5 kõige väiksemate pensionide erinevus 1,7-kordne, siis prognoositakse, tulevikus hakkaksid need erinema 4X. Väikest sissetulekut saavad inimesed saaksid senise süsteemi jätkudes seega väga väikest pensioni, mis tooks omakorda kaasa uued sotsiaalprobleemid. Ega polariseerumises ja sotsiaalprobleemides midagi head ei ole, kuid  pakutud tehniline tasapinnalise maailma lahend, ehk staažiosale üleminek aitab tagada ühtlasemat 1 samba pensioni, kuid ei paranda tegelikku olukorda. Oma olemuselt on see varjatud tulumaks, mitte solidaarsus. Mida muud see pensionireform siis muud on, kui varjatud tulumaksureform, kui rohkem teeninud inimeste maksetest „valemi muutusega“ osa nende teenitud tulust võrdse ümberjagamise pange? Nii, et need kes püüavad, maksavad kõrgemat tulumaksu ja kõrgemat pensionimakset ja saavad …

Oleks tore, kui  Dr. Riik esitaks asju nii nagu need tegelikult on, saab ise ka aru mida teeb või tegemata jätab.  Kuivõrd rabe ja mitteusaldusväärne on Dr Riigi majanduspoliitika, sh pensionipoliitika, näitab üheaegne ettepanek avada uuesti võimalus liituda II sambaga ja samas sellest üldse loobuda. Milleks avada? No selge, et püütakse pakkuda mingitki präänikut seoses varjatud tulude rekvireerimisega I sambasse, kuid … Teine sammas kogumisvahendina on ülehinnatud. Kuid nagu selgub, siis kogu II samba konstruktsioon tudiseb, nimelt on Dr Riigi ühe pidukonna pealik teinud ettepaneku II sammas üldse ära kaotada. UPS! Kas ma sain ikka õigesti aru, et sama pidukonna minister ja pealik poleks nagu tuttavadki? Mis on sellisel juhul ilma II sambata selle reformi iva (või peaks küsida kus on Iva?)? Võib-olla peaks pidukonna liikmetele kohtumisõhtuid korraldama, et nad üksteisest aru saaksid ja midagi mõistlikku välja mõtleks? Siinkohal ei saa kindlasti nõustuda parteipealiku lajatusega, et «Eesti suurim rahanduspoliitiline ebaõnnestumine on pensionireform „.  II sambal on teatud mitterahaline väärtusi, nagu treeninglaager kogumismaailma. Rahainimeste väitel on II sammas enamusele meie inimestest ainuke kogumiskogemus üldase. Hea kogemus, sest sellega liitus loodetud veerand miljoni asemel u. 650 tuh in. Nii, et treeninglaagrina on see üritus ennast õigustanud. Siiski oleks sellel suurem mõju, kui oleks parem tagasiside a´la igaaastane teade, et teie kuupension on nüüdse seisuga … EUR.  Muide selline teatis peaks ka iga I samba maksjale  igaaastaselt saabuma, siis on inimestel selge pilt oma võimalustest või võimatusest ja ei laseks poliitinimestel tühja juttu heietada pensioniparadiisist.
Teine tähtis mõju on seotud omandiga. Kuigi II samba osakaal tulevases pensionis ei ole suur, on see siiski midagi isiklikku. Minu oma(nd). Isikliku omandiga on selline õpetlik lugu, et:  „Üks põhjus, miks … ma nimetan siin kahte asja … me tahame isiklikku omandit veelgi laiendada. Mitte sellepärast, nagu oleks materiaalseid hüvesid enam vaja, vaid sellepärast, et meie arvates annab isiklik omand inimesele palju suurema vastutuse, sest sellega tuleb vastutustundlikult ümber käia. Kuna austad enda asju, austad ka teiste omi. Seetõttu aitab see tuua palju suuremat isiklikku vastutust ühiskonda, mille liige oled. See on viis omada vahendeid, millega saab aidata meist õnnetumaid inimesi või aidata kaasa suurtele asjadele, millest oled isiklikult huvitatud. Selleks võivad olla muusika, kunstid, vanad kirikud, maapiirkondade pärandi taastamine.“ (M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013 lk 203)
                    
Analoogtelefon pole tulevikutoode

Kui võtta pensionisüsteemi eraldiseisvana, ega siis eriti palju teisi võimalusi pakutud „reformile“ pole, kuid olemuslikult on pakutud reform vale lähenemine tulevikule, pärssides ühiskonna arengut, sündivust ja toimetulekut. Me nagu tahaks analoogtehnikaga või isegi vändaga telefoniga siseneda digiajastusse. Digikeskkonda. Dr Riigi sihiks peab olema see, et luua keskkond, kus tehakse töid mille väärtus on üle „tuhhi“ ja see kes saab praegu kaks tuhhi“, teeks töid mille müügihind oleks neli „tuhhi“. Sellise strateegia pakkumine oleks inimestele selge, selle eest ollaks ka valmis maksma. See oleks õige tee, mitte pärssida selle teotahet, kes saab täna rohkem ja on võimeline tegema ja teenima veelgi rohkem. Piinlik on see, et kõik see, mida tehakse on pea ainuvõimalik analoogmaailmas. Jätkub  mingite valelootuste punumine „väärikast vanaduspensionist“. „Pensionireform“ taastoodab tänast majandusolukorda. Selles reformis ei ole üleminekut analoogsüsteemilt digitaalsüsteemile. Te ei ole ju rahul, kui teid kästakse ( mitte ei paluta) maksta analoogtelefoni teenuse eest aastal 2037. Meil pole enam praegugi analoogi, pea kõigil on mingi digividin põues ja see on normaalne. Aastasse 2037 ootame … Tegelikult ei tea, mida oodata. Viimased 20 aastat on olnud ulmeline edasiminek, kuid analoogtelefoni küll ei ootaks. Kuid pensionreform käib analoogsüsteemi järgi küll? Uskumatu. Ja muide ei tasu siin rääkida „riigi võimekusest“ ( kui me ei ehita oma majandust just bulgaarlaste moodi ülesse bitcoinile spekuleerides), see on väärtusi loovate inimeste võime eraldada oma loodud väärtusest. Praegune pensioni ja tulumaksureformi sõnum digitaaltulevikku on pelutav: tähtis pole töö tulemus, vaid tööl käimine; tagasi minevikku, normpäevad kolhoosipõllul;  makske madalaid palku edasi, looge vähese tootlikkusega töökohti edasi, küll need kes loovad kõrgeväärtuslikke kohti selle ettevõtjate ja poliitinimeste valesuuna kinni maksavad. Selline sõnum siis?
Poliitinimestele soovitaks mõelda järelduste tegemise kunstile, kui neile mingid arvud ette pannakse. Näiteks kui te teate, et 77% töötajatest teenib alla keskmise palga, siis peaksite ehmatama või punastame, kui panete selle kõrvale teadmise, et väikeettevõtjate palgatopis on firmasid, millede keskmine kuupalk on üle kümne „tuhhi“. Probleem on selles, kuidas poliitinimesed, keda me oleme valinud enese huve kaitsma, ehitaksid siia niisuguse ettevõtluskeskkonna, kus toodetakse sellist kaupa, mida saab müüa tunduvalt kallima hinnaga. Salmet maksta ka kõrgemat palka. See on teie püha kohus ja töö mida te tegema peate, mitte keskmike tulu ümber jagama. Te ei täida oma töökohustusi. Mitte hea palga maksjatelt ei pea raha karistuseks hea töö eest ära võtme, vaid neid teie poolt „haletsetud“ 77% järgi aitama, uutmoodi keskkonda luues ja uusi töid tehes.

Eelarve on koos, kuid eelaimdus on kehva. Kõik on kõigega seoses, aeg ja ruum, eelarve ja pensionireform,  üks elevant puha, kuid analoogmeetoditega digimaailma ei jõuta. Ja siis veel see elevandi liisitud saba, mis hakkab tuleviku ajajoonel elevanti liputama. Kas seda nüüd oli vaja? Praegune olukord tuletab meelde H. Kissingeri öeldut Vietnami sõja kohta: „Siseriiklikult nõuti ühelt poolt võitu – mille jaoks ei olnud strateegiat  -, ja teiselt poolt väljatõmbamist, mille jaoks puudus poliitika.”. Oleks aeg tervikliku strateegiaga alustada.

Targutusi:
J Rubenstein „Stalini viimased päevad“  Imeline Ajalugu 2016

Lk 176 Mea tean, et umbes seitse aastat, 1946 aastast peale, on kõik, kes selliste asjade pärast muretsema peaksid, suu täis võtnud selles küsimuses, mida meil Stalini surma puhul teha tuleks – mida see muudaks ja kuidas meie poliitikat mõjutaks. Noh, nüüd on ta surnud – ja me läksime vaatama, mis kavalad mõtted on valitsuse toimikutes peidus ja millised plaanid on koostatud. Ja me leidsime, et seitsmeaastase  suupruukimise tulemus on SUUR ÜMMARGUNE NULL. Meil pole mingit plaani. Meil  pole isegi ühtset arusaamist, mida ta surm muudab. See on – no see on kuritegelik, ma ei oska muud öelda.“ Emmet Huges märkis sapiselt: „Kellelgi polnud ise vastu vaielda.“
Lk 178 „Hughesi arvates tekitas tulevikku suunatud plaani puudumine poliitilises diskursuses tühiku, mille peagi täitsid „prohvetite ja unistajate, paanikaõhutajate ja fanaatikute“ fantaasiad.“
Lk 186 „Eisenhower „Ma olen tüdinenud, „ütles ta Hughesile, „ja ma usun, et kõik on tüdinenud Nõukogude režiimi süüdistamisest. Kõige tähtsam on küsimus, mis on MEIL maailmale pakkuda? Mida oleme MEIE valmis tegema? Kui me ei saa punktidena – lihtsalt A,B,C,D,E,F,G,H – ülesse lugeda, mida me pakume, siis pole midagi öelda. Pelgalt kõnedega Malenkovile muljet ei avalda.““

No comments:

Post a Comment