Saturday, December 16, 2017

Luba tappa ehk supi keetmise „manuaal“


Ma ei tea paljud teist on kursis supi keetmisega, kuid kui head suppi tahetakse teha tuleb liha panna külma veega tasasele tule podisema. Millalgi hakkab lihakraamist eralduma osiseid, mis moodustavad vahu. Vahel võib vaht olla paks ja supileem sealt välja ei paistagi. Tuleb olla ettevaatlik, riisuda kulbiga kannatlikult mittevajalik osa ning jätta siis hauduma. Kui liialt kiirustada, siis keeb vaht puljongisse, muutes selle häguseks ja halliks. See on kehv tulem nii maitselt, kui välimuselt. Mokas. Seda ei saa varjata, selgeks seletada. Tuleb otsast alata.
Mitte mingi õigusšamaani hilisem seletamine, et vastavalt „Üldise keedukorra“ X pügalale peaks meil olema läbipaistev, nämma supp ei aita, supp on mokas. Ka see ei tee asja paremaks, kui me mõlaga kõik segi keerame, siis on supp täitsa …. Meiegi oleme mitmete protsessidega jõudnud sinnamaani, et algtõed kipuvad ununema ja selle asemel püüame segast suppi päästa paragrahvipuru ja vaidlushämaga. Lihtsad, universaalsed põhimõtted aetakse paari paragrahvitõmbega lootusetult krussi. Väljapääsmatult. Aastateks. Mõistlikum oleks (vaata retsepti) kulp kätte võtta ja vaht ära riisuda, nii näeme kohe millest supp on ja kuidas keeb, kast tuld juurde või vähemaks keerata. Ja kõigetähtsam, saame üle kontrollida, millist supp ikkagi keedame, kas seda mida plaanisime või on keegi kavalmoel rotti meie suppi sokutanud. Niimoodi, minnes tagasi algtõdede juurde (hoolsalt jälgides ja selgitades) saamegi hea supi/seaduse

Eksinud paragrahvipõllule

Seepärast olengi mures, et oleme liialt keskendudes üksikdetailidele, kaotanud üldisemad eesmärgid. Oleme mõningate regulatsioonide filosoofilise põhja arvestamatta läinud viljatut paragrahvipõldu kündma. Niisiis arutame näitlikult ühte regulatsiooni – võistlemise (competition) - filosoofiat. Vaatame, veeettevõtjate näitel, mis on konkurentsiregulatsioonide algne mõte. Mõni arvab, et  Tallinna Vee (TV) vs Konkurentsiamet (KA) vaidlusest vee hinna kehtestamise suuruse ja õiguse kohta on arusaamatu, mõni, et tegemist on lõputu jandiga  Mis siis toimub? Katastroof? Ei midagi sellist, lükkame usina perenaisena vahu kõrvale ja …

Komponendid: Mis meil seal supis siis on?

1.Moodsa konkurentsifilosoofia aluseks on 1890. a. USA-s vastu võetud Shermani seadus. Prof Jüri Sepp on kirjutanud: „Shermani seaduse eellugu tõestab, et tema lähtekohaks on majandusvõimu demokraatlik kontroll. Liigses majandusvõimus nähti ohtu PÕHISEADUSLIKELE INDIVIDUAALSETELE VABADUSTELE”. Jätke see lause meelde, see on konkurentsifilosoofia tähtsaim postulaat. Oht vabadusele. Seega võib majanduses konkurentsireeglite ja ühiskonnas demokraatia vahele panna võrdlusmärgi. Turumajandusega riikides on levinud arusaamine, et Konkurentsiseadus (KonkS) on majanduse Põhiseadus. Seega karistatakse ka selle seaduse rikkumist sama rangelt kui põhiseaduse vastu astumist. Konkurentsiõigusele lisab maitseelamust ka teatav vastuolu juristide ja ökonomistide arusaamas, kuidas konkurentsiolukorda ohjata. Erinevates riikides on see veidi erinev, minu sügava veendumuse kohaselt pole tegemist ei juriidilise ega ökonoomilise süsteemiga, vaid sügavalt filosoofilise süsteemiga. Seepärast arutangi edasist filosoofia, mitte paragrahvi tasandil. Kes seda filosoofilist dilemmat ei mõista, ei mõista üldse konkurentsi olemust. Miks? Sest konkurentsi tunnistamine ja tunnustamine ongi filosoofiline süsteem, nagu hea ja kurja äratundmise puu. Minimalistlikult, lausa piibellikult on paika pandud konkurentsiõiguse põhipostulaadid: sina ei pea mitte tapma, sina ei pea mitte varastama, sina ei pea …. Mida tegid inimesed hea ja kurja äratundmise puu juures paragrahviga? Mitte midagi. Selge? Lähme edasi
2.Turguvalitseva seisundi kuritarvitamise keelu ja konkurentsi kahjustavate lepete keeld on ka üks EL asutamisdokumentide lahutamatu osa, mis peaks olema teada ka kõigile Euroopa äri- ja õigustegelastele. Need reeglid kehtivad universaalselt kõigis EL riikides (samuti majanduspiirkonnas). Põhiseadus ikkagi. Ilma asutamisdokumente teadmata on meie teadmised majandusmaastikust puudulikud. Selge? Täpselt samuti, kui see, et ükski leping ei tohi olla vastolus seadusega, siis on see kehtetu. Edasi.
3.Esimene  Konkurentsiseadus Eestis jõustati juba 1992 a, selle järgi on keelatud turguvalitseva seisundi kuritarvitamine (monopolid) ja konkurentsi kahjustavad lepped (kartellid). KonkS on väga mitmetahuline ja hinnangutel põhinev süsteem, kuid kui selgitada KonkS-t, lihtsustatult (koolijütsi terminites), siis suured poisid ei tohi väiksematele tuupi teha ja väiksed poisid ei tohi teiste klassiukaaslastele kambakat teha. Kõik. Siiani on selge? Lähme edasi

Supi põhi paigas, mida sinna veel on lisatud?

Nüüd läheb keerulisemaks, hakkame suppi maitsestama. Seadused jagunevad üldseadusteks (supipõhi), mis kehtib kogu reguleeritavale valdkonnale ja valdkonnaspetsiifilistest seadustest, mis täpsustavad mingi ala spetsiifilist regulatsiooni (maitseained). Seega kui kogu majandustegevust, kõiki valdkondi, reguleerib universaalne KonkS, siis veeettevõtjate tegevust reguleerib täpsustavalt (lisaks) ka Ühisveevärgi ja kanalisatsiooni seadus (ÜVKS). Tulemuseks saame seaduste koosmõju. Miks koosmõju? Kaks seadust ju! Ehhee, ei ole ju niimoodi, et keedate nuudlisuppi, kuid lisate sutsu heeringat ja see ei avalda mõju. Avaldab küll. See ongi koosmõju. Pealegi pole maitseained ilma supita supp. Meie näitel on konkurentsiregulatsioonile lisatud ÜVKS oma muudatuste ja erisustega vastavalt aja vaimule ning ühiskonna ootustele/lootustele.

Keedame kokku: regulatsioon ja täpisregulatsioon

Turumajanduse toimimine eeldab, et meil toimib konkurents. Just pidev võistlus lihvib hindu, kvaliteeti ja tootearendust pidevalt edumeelsuse poole. Kuid konkurents ei toimi alati, selleks on nagu tuumareaktsiooniks, vaja kriitilist massi, vaid siis toimub ahelreaktsioon - konkurents. Vahel turg ei toimi, siis püüab Dr Riik täpisregulatsioonidega hoida turuosaliste tegevust konkurentsilähedases situatsioonis (tegevuste kooskõlastamised järelvalvetega) või imiteerida konkurentsi (litsentsid, load). Seega täpisregulatsioon ei ole mingi eraldiseisev nähtus vaid konkurentsiolukorra kontrolli all hoidmise vahend, konkurentsitingimustele võimalikult lähedase olukorra loomine. Regulatsioon on vaid korrigeeritud konkurentsiplatvorm, mitte eraldiseisev platvorm. Koosmõju ju, selleks, et turg toimiks.
Ka ÜVKS on „vana seadus“. Kui 2010 a jõustatud ÜVKS annab hinnaregulatsioonis tähtsa  ülesande Konkurentsiametile, siis sellele eelnev regulatsioon nägi ette, et teenuse hinna reguleerimise korra kinnitas kohaliku omavalitsuse (KOV) volikogu ja hinna kehtestas valla- või linnavalitsus. Mõte ise oli hea, lähtudes meie tolleaegsetest arusaamadest, et hinna järgi valvaks kohalike elanike poolt valitud kohalik võim, kuid … Kuid probleemiks muutus selline järelevalve kohtades, kus KOV ei omanud piisavalt oskusteavet hinna kujundamiseks või oli ise ka veeettevõtte omanik/osanik. Inimlikult on arusaadav kiusatus mõneski KOV-is saada lisatulu kõrgendatud hindade toel KOV eelarvesse. „Head tegemise“ eesmärgil. Selline supi komponent oli liialt ahvatlev, et sellele vastu seista. ÜVKS koosmõjus käsitlemist majanduse põhiseaduse ehk KonkS läks hoopis meelest ja tulemused olid üpris veidrad, et mitte öelda murettekitavad.
Just seepärast pandi 2010. aastal jõustunud ÜVKS vee hinna kooskõlastamise kohustus Konkurentsiametile. Nii, et rangem järelevalve oli „välja teenitud“ mõnede KOV-de seaduste mõtte eiramisega. Ja siis hakkas juhtuma imelikke asju. KA hakkas lähtudes täpsustatud regulatsioonist nõudma nii ÜVKS-e, kui KonkS-e täitmist, mis oligi harjumatu neile ettevõtjatele, millised olid nautinud „mõistvalt suhtunud“ KOV-si. Niisama lihtne see supp ongi, seadust tuleb täita, isegi pealinnal. Juuravahuga püütakse olukorda lihtsalt segaseks teha. Pidada tõrjelahinguid. Küll püütakse sellesse suppi lisada maitsesvõmendajana  erivürtsiks küll erastamislepingu, küll haldusakti komponente, kuid see on vaid vaht supil. Juuramängudki on vaid üks ettevõtluse võtteid turul tegutsemiseks ja … konkurentsivõitluses.
Uus ÜVKS lõi selge aluse edaspidiseks veeettevõtjate tegevuse hindamiseks. Kuna TV taotlus veeteenuse hinna kooskõlastamiseks ei vastanud kehtivale seadusele, siis otsustas Konkurentsiamet 02.05.2011 jätta veeettevõtja taotluse rahuldamata. Hullemgi veel, KA tegi 10.10.2011 AS-ile Tallinna Vesi ettekirjutuse, millega kohustas ettevõtjat viima veeteenuse hind vastavusse kehtiva seadusega.

Supižürii tegevuses

Seega kaks kokka said supi keetmisest erinevalt aru ja andsid lõpliku otsuse tegemise lugupeetud kokakunsti kõrgžürii kätte ehk kohtu(te)sse. Veeettevõtja vaidlustas nii KA otsuse kui ettekirjutuse. Kohtuveskid on jahvatanud pikalt, kuid 05.06.2015 jättis Tallinna Halduskohus TV kaebuse täiel määral rahuldamata ning 26.01.2017 jättis kaebuse täiel määral rahuldamata ka Tallinna Ringkonnakohus. „Aastaid kestnud kohtuvaidluses on eilne otsus Konkurentsiameti jaoks oluline teetähis ning see annab ametile veelkord kinnitust sellest, et tarbijad ei pea kinni maksma monopolide ülisuurt kasumit. Kui teiste monopolide (nt Imatra Elekter AS, Elering AS, Elektrilevi OÜ, OÜ VKG Elektrivõrgud) varade tootlikkus aastatel 2005-2015 ei ületa 9%, siis AS-i Tallinna Vesi varade tootlikkus on samal ajal olnud 13-21%,“ sõnas Konkurentsiameti peadirektor Märt Ots.
Nüüd siis finaal: Riigikohtu halduskolleegium rahuldas teisipäeval osaliselt AS-i Tallinna Vesi kaebuse konkurentsiameti vastu, kuid leides siiski, et konkurentsiamet ei pea järgima vee-ettevõtja ja Tallinna linna vahel erastamisel sõlmitud kokkulepet veeteenuse hindade kohta. Oeh. Hea otsus, kuid kui vale sõnastus. Mitte see pole tähtis et „konkurentsiamet ei pea järgima vee-ettevõtja ja Tallinna linna vahel erastamisel sõlmitud kokkulepet veeteenuse hindade kohta“, vaid see et Tallinna vesi on kohustatud täitma Eesti vabariigis kehtivaid seadusi nii igatüht eraldi, kui ka koosmõjudes ja EL regulatsioonide aluspõhimõtteid. Niimoodi oleks olnud õige.
See, et vaidlus on  keskendunud küsimusele, kas olukorras, kus 2010. aastal muudeti ühisveevärgi ja -kanalisatsiooniseadust, peab konkurentsiamet hinna üle otsustamisel järgima Tallinna Vee ja Tallinna linna vahel 2001. aastal erastamisel sõlmitud kokkulepet, on iseenesest vale küsimuse püstitamine. Seadusemuudatusega muutus küll järelevalve veeteenuse hindade, kui varem määras hinnad KOV, muudatus nägi ette, et Tallinna Vesi peab hindadele kooskõlastust küsima konkurentsiametilt. Kuid menetleja muutus ei muutnud algpõhimõtteid, konkurentsireegleid. Lihtne


Peakokkade eriretseptid

Tundub, et asjad liiguvad õiges suunas ja lõpuks me teame kuidas suppi keeta, kuigi nii mõnedki aspektid on tekitanud oma jagu segadust, isegi kahtlust, edasistes arengutes,  nagu see, kuhu sobitub siin erastamisleping. No ei sobitugi. Mnjah, ma saan aru küll, et tulevikus võib värske joogivesi muutuda hinnalisemaks kui nafta praegu, kuid Tallinnal oleks vara veel ennast OPEC-i sussidesse seada. Miks? Just seepärast, et OPEC on vorm (just vorm), mis võimaldab legaalse kartelli olemasolu ehk eirata universaalset konkurentsifilosoofiat. Kahjuks. Konkurentsiseadused reguleerivad ju ettevõtjatevahelisi suhteid, mitte riikidevahelisi lepinguid. Nojah, on selle vormiga kuidas on, kuid riikidevahelised lepped, mille kiiluvees seilavad ettevõtjad, mõjud turule on sama laastavad kui illegaalsete kartellide puhul. Me ei tea palju nafta „tegelikult maksab“, see on kõikunud mitmekordsetes vahedes, nii et kas selle hind on 30USD/brl, 130USD/brl või rohkem sõltub suuresti naftariikide kokkulepetest (tulevikus rohkem ka alternatiivkütustest). Mnjah, kui isegi meil õnnestub kivist õli, ja kohati isegi kasumit, välja pigistada, siis millist kasumit võiks saada seal, kus kepiga maasse augu tegemisel sealt nafta välja purskama hakkab? Vaat sellise vingerpussi on kogu maailma majandusele mänginud juuravaht turusupi kohal, olles üle kõigist regulatsioonidest. Nüüd on veeettevõtja proovinud sama nippi, püüdes olla üle (vormiliselt) kehtivatest seadustest. Kuid ei ole mõeldav, et mingi leping on ülim võrreldes kehtivate seadustega. Elementaarne.

Rott supis või rotisupp?

Just seepärast oleks nüüd vaja (igaks juhuks) vaadata, kas meile vahutamise käigus rotti supi sisse sokutanud pole. Vaadake, kui austatud žürii vaagib üksikasjalikult kõiki supi komponente, siis liialt ühte detaili süvenemine võib anda … No ütleme, et tehniliselt õige, kuid supi keetmise eesmärgiga mittekooskõlas oleva arvamuse. Kui supi sees on rott, siis võib see olla täiesti „seaduslik“ rott, kui keedetakse … rotisuppi. Igal muul juhul on mokka läinud supiga, kus hulbib rott. Mokas supp. Näiteks vaadeldes vee hinna  regulatsiooni, mis on vormistatud, kui KOV-i haldusakt (mida KA vaidlustada ei saa, sest KA pädevus seda ei võimalda), siis on kõik õige, kui keedame rotisuppi. Kuid see „õige“ kehtib vaid rotisupi retsepti puhul. Iga muu supi keetmisel on  eksitud konkurentsiloogika ja -filosoofia vastu. Haldusaktina hindade määratlemine on tegelikult konkurentsipõhimõtete eiramine ehk rott supis. Moraal on selles, et liialt üksikregulatsiooni süüvides, mitte koosmõju arvestades, võib tulla järeldusele, et ka rott on liha ja meil on … lihasupp. Nämma? Soovite? Prrr!
Selline ekslik seletus on kerge tekkima just ülima detailsusesse süüvimisel, vormist lähtuvalt, kuid üldpilti unustades. Näiteks kui uurida Rubensi maalil innustunult vaid varba fragmenti, siis on raske otsustada, kas on tegemist mehe või naisega, armastus- või lahingustseeniga. Selleks tuleb veidi kaugemale astuda, et üldpilti hoomata. Sama ka konkurentsiõigusega, sellega, et mingi tegevus maskeeriti haldusaktiks ei väära seda, et tagajärjeks oli konkurentsi ja selle kaudu kliente kahjustamine. Niisama lihtne see ongi.

Mõrv paberiga? Lubatud?

Kui me tuleme tõesti järeldusele, et lepingud või külavanema aktid on ülimad ja võivad olla vastuolus seadustega, siis oleme me suure probleemi ees. Ütleme lausa põhiseadusliku kriisi mõõtu jamas. Saame elama väga veidras maailmas. Mida järgmiseks? Kas ka mõrv on legaalne, kui mõrvar on tellijaga/kaasosalisega lepingu sõlminud? Tal ju leping? Jaburus? Just! Seepärast ei tohigi me lasta ennast pimestada vormilistest külgedest, see on eksitav. Luba tappa, ei saa olla meie regulatsioonide tulemiks. Seega pole mingit segadust, lükates juuravahu pealt ära on kõik  klaar. Elementaarne.
Kui mõni arvab, et 2010. aasta novembris jõustus nn monopolivastane seadus, mis pani hinna kooskõlastamise kohustuse konkurentsiametile, siis on ta sügavalt ekslikult asjast aru saanud. Monopolivastane seadus jõustus juba 1992 aastal, kuid kuni 2010 aastani veeettevõtjate puhul oli selle üle järelevalve valedes kätes. Õige järelvalvaja leidmine normaliseeris turu. Lihtne . Selle seaduse põhjal peab veeteenuse hind põhinema põhjendatud kuludel ja tulukusel, mitte tarbijahinnaindeksil ega muudel labraka-labrakatel.
Ja kui keegi nõustub seisukohaga, et Tallinna Vesi oli kogu kohtuvaidluse ajal seisukohal, et tariife puudutav osa lepingus linnaga on haldusleping ja riik peab halduslepingut haldusmenetluse seaduse alusel järgima kuni lepingu muutmise või kehtetuks tunnistamiseni, siis ärgu imestagu, kui keegi otsustab tema mõrva tellida pikaajalise halduslepingu vormi kasutades. Prr!
Seega pole mingit segadust, lükates juuravahu pealt ära on kõik klaar, peaasi, et me ei laseks õigusšamaanidel ennast eksitada. Erastamisleping, haldusaktidega kinnitatud hinnad ja pikaajalised kokkulepped linnaga on kõik kõrvalised tegurid, Konkurentsiseadus kehtib 1992 aastast ja EL asutamisleping 1957 aastast, need määravadki tegevuste raamistiku. Kuigi väikeaktsionääridest on kahju, siis on nad langenud pigem korporatiivjuristide valelootuste ja valetõlgenduste ohvriks, kui regulatsioonimuutuse ohvriks. Igatahes tuleb Konkurentsiametit tunnustada saavutatud edu puhul, loodetavast lõpetab see ühe epohhi munitsipiaalmonopolistlikust vägivallast . Tubli

Targutusi:

W Venohr „Friedrich II“ Kunst 1999

Lk 169  1742 a esitles F Peadirektooriumi ministritele loengu oma majandus- ja sotsiaalpoliitikast.  „Kuningat inspireerisid merkantilistlikud või vahest „riigisotsialistlikud“ mõttekäigud.  Tema silme ees hõljus – lühidalt öelduna – suletud kaubandusriigi mudel. Niisiis riik, kus „kaubandust“ ja vahendust kontrollitakse. „Suletud“ seepärast, et majandus pidi arenema kõrgete tollimüüride taga, välismaast äralõigatuna“
Lk 170 „Sellest tulenes peaaegu iseenesest kolmas punkt, nimelt tarvidus teha kõik, et tuua välismaalt spetsialiste ja tööjõudu, nii põlluharijaid, kui ka tehnikuid ja käsitöölisi. Ainult sel eeldusel võis tootmises „maailmataset“ saavutada, said tekkida näidismõisad, manufaktuurid ja uued tööstusharud. Kuningas oli valmis garanteerima värvatutele suurejoonelisi maksuprivileege, riiklikku krediiti ja väeteenistusest vabastamist.“
Lk 171 „Preisimaa oli alaarenenud agraarmaa ja elanikud pidid alles õppima, koolis käima, tähestiku meelde jätma ja ükskordühte peast üles ütlema. Kui kuningas poleks „dirigeerinud“, poleks kuskil erainitsiatiivi tekkinudki. Selleks polnud puudust mitte üksnes kapitalist, vaid ka võimekusest. Nii oligi majanduspoliitika kuninga silmis kõigepealt kasvatuspoliitika.
Lk 180 „Kui Voltaire päris temalt lahkudes (…)mida Prantsusmaa kuningale vastata, naeratas Friedrich vastu: „Kui soovite, kirjutan Louis XV-le kiidukõne, millest ükski sõna ei vasta tõele.“ Voltaire lõi endale vaimustusest vastu reisi.“

K Fant „Karl XIV Johan“ Kunst 1998

Lk 46 „Siis üllatas Bernadotte taas inimesi enda ümber sellega, et lükkas tagasi edasise edutamise pakkumise. Kord korra järel kinnitas ta, et ei pea ennast pakutavate kõrgemate kohtade jaoks küpseks. Üksnes tema kohusetundele apellleerides õnnestus teda veenda vastu võtma brigaadikindrali auastet (…)“


B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003
Lk 96 Kui autode populaarsus 19 sajandi lõpus kasvas, esitas Pennsylvania Farmerita Autovastane ühing reeglid: „Juhul kui hobune keeldub teel autost möödumast, peab autoomanik oma auto lahti monteerima ja autoosad põõsastesse peitma.   külavaheteedel liikuvad autod peavad iga miili tagant hoiatusraketi õhku tulistama ja seejärel ootama kümme minutit kuni tee tühjeneb.“ Pennsylvania seadusandlus ei lasknud esildist läbi, nagu seda näha ka selle järgi, kui harva inimesed oma autosid hobuste ees osadeks võtavad.“
Lk 52 „1901 aastal laskus Maud Willard tünniga Niagara joast alla, kuid erinevalt eelmistest hulljulgetest katsetajatest ei tapnud teda kukkumine. Mis Maudile saatuslikuks sai? Ta sundis oma koera endaga tünni kaasa tulema. Koer surus nina vastu tünni ainukest õhuauku ja Maud lämbus.“

Lk 65 „Viktoriaanlikul Inglismaal nõudis raamatukoguetikett, et naisautorite poolt kirjutatud teosed ei paikneks riiulil kõrvuti meesautorite teostega, välja arvatud juhul, kui autorid olid omavahel abielus.“

No comments:

Post a Comment