Kõle
suusailm, aga kontori akna taga käib vilgas ehitustegevus. Kerkimas juba mitmes
maja ja mis kõige huvitavam, kõiki alustatakse ühte moodi – vundamendist.
Ühtegi maja pole alustatud neljandast korrusest. Imelik miks küll? Kogemus on õpetanud,
kõigepealt tugev põhi ja siis vastavalt püsivusarvutustele kogu konstruktsioon
püsti. Jah mingil imelikul põhjusel ei alusta me ka jõulukuuse kasvatamist alustada
neljandast meetrist ega tomatikasvatust lumehangest. Aga Pilvepiiril arvatakse
teisti. Usutakse, et majaehitust saab alustada ülevalt ehk tehakse valdkondade
üleseid alusdokumente.
Just
selline vastuoluline tunne valdas mind, kui kuulsin järjekordsest ettevõtmisest
meie riigi ja rahva püsimajäämiseks. Nimelt on Riigikogus lisaks alatistele-,
eri- ja uurimiskomisjonidele kaks probleemkomisjoni: riigireformi
arengusuundade väljatöötamise probleemkomisjon ja rahvastikukriisi lahendamise probleemkomisjon.
Õige, kui on probleem siis tulebki sellega tegeleda. Niisiis moodustati rahvastikukriisi
(lahendamise) probleemkomisjon ja probleemkomisjon moodustas rahvastikupoliitika töörühma,
mille eesmärk on „Rahvastikupoliitika
põhialused aastateks 2018-2035“ väljatöötamine.
. Iseenesest on
rahvastikuprobleemidega tegelemine muidugi tarvilik samm, seda enam, et
demograafid ja statistikud on ammu häirekella löönud. Ka on Dr Riik oma tegevusprogrammi üldeesmärgina kirjas
“Eesti rahvaarvu suurendamine”. Niisiis vajalik teemavaldkond, mitte
ainult vajalik vaid meie jaoks eluline valdkond, kipume kuhtuma. Seda küll ei
tahaks, me kõik ju räägime sellest, kuid avalikkusele pakkus veel ühe töörühma
moodustamine ja veel ühtede põhialuste koostamine vähe huvi. Miks? Vaadates järgmiste päevade infovooge
taipasin, et ega keegi seda tegevust (enam) tõsiselt võta. Kõik mõtlevad: „Teevad
pabermaja, veel ühe paberkava ja … unustatud see ongi“. Kahju. Kahju raisatud
ajast, kahju raisatud võimalustest, kahju meist ja teist. Ei ole võimalik
lahendada mingit kriisi, kui süsteemi põhi pole paika pandud, lumehanges pole
võimalik tomateid kasvatada. Me pole
probleemi sisu ära tabanud. Vaadake mõnd kaalujälgijat, kui ta on enese „ära
lahjendanud“ nr 48 ülikonnani, siis endise nr 58 ülikonna kandmine on veider,
ebamugav ja ohtlik. Nii ka riigiga, kui selle elanikkond jääb väiksemaks ja
vanemaks, siis tuleb selle toimimist kohendada. Mõõdukohaseks. Vana kuub on
jäänud meile suureks, jäädes küll jala alla, küll ukse vahele, tekitades meile
erineva raskusastmega vigastusi. Meil on valus ja me otsime lahendusi. Kuid
otsime valest kohast, kriis ei ole mitte treppide või uste ehituses, kriis on
lotendavas ülerõivas. Tehes pehmemaid treppe või kummist uksi ei lahenda me
kriisi. Alustada tuleb ikkagi vundamendist ehk riigireformist. Kui me riigi toimimise
põhja paika paneme, siis lähevad ka teised komponendid oma loomulikku paika
hakates toimima loogiliselt, loodusseadustest lähtuvalt.
Kaks
komisjoni üks probleem
Need kaks
probleemkomisjoni on ühe ja sama probleemi kaks peegeldust. Rahvastikupoliitika
visioon ja eesmärk (rahvastiku kasv, sidusus; ühiskond on säästev, õnnelik,
loominguline ja jõukas; väärtustatakse laste saamist ja kasvatamist) ongi
eesmärk kuhu jõuda. Just niimoodi me peaksimegi iga päev mõtlema. Kuid see
visioon ei ole mehhanism millega püstitatud eesmärki (elanikkonna suurenemist
või tomatite kasvatamist) saavutada, selleks on vaja riigireformi ehk
riigireformi probleemkomisjoni tõhusat tööd. Ja siin ilmnevad probleemid probleemkomisjonidega.
Rahvastikukriisi lahendamise probleemkomisjoni probleem ilmnes rahvastikupoliitika töörühm esimesel
istungil. See
koosistumine ei läinud mitte tühja, õigemini oli selle kasu just selles, et lõi
õhu puhtaks, nimelt tõdes kogunenud seltskond, et probleemkomisjoni üks
(põhi)ülesanne seirata Vabariigi Valitsuse
tegevusprogrammi üldeesmärgi “Eesti rahvaarvu
suurendamine” täitmiseks vajalikke tegevusi ei ole täidetav. Väljendati
arvamust a´la kuskil on see koht, kus me seame eesmärgiks, et rahvaarv ei
kahaneks, tõdeti, et rahvastiku kasvu puhul
on tegemist pigem unistusega, rõhutati, et pigem tuleks mõelda sellele, kuidas
pidurdada rahvastiku vähenemist jne. Pessimism. Tõesti on kohatu ja
ebarealistlik rääkida kasvust, kui erinevate
rahvastikuprognooside kohaselt kahaneb 2040. aastaks Eesti rahvastik vähemalt
100 000 inimese võrra. „Heal juhul“ Tartu jagu inimesi kadunud?
Niisiis
sõnaline plaan rahvaarvu suurendada ei tööta. Kuid mis siis töötab? Millest
oleks abi? Alustuseks peame eesmärgi kindlaks tegemisest, mida me saavutada
tahame ja kuidas meil on võimalik seda saavutada.
Tomatikasvatusest
Kuna
tundub, et väga väheseid häirib perspektiiv (pigem perspektiivitus?) kaotada
paarikümne aastaga Tartu jagu rahvast, siis viime jutu millelegi lihtsamale, näiteks
tomatitele. Kui me tahame nautida maitsvaid
tomateid, siis ei aita sellest, et me seda tahame. Sellest ei juhtu
midagi. Kui meil on eesmärgiks tomateid
kasvatada, siis peame (üldjuhul) kevadel kasvuhoonesse taimed istutama. Kui
tahame tomateid kasvatada, peame tomatitaimed istutama, mitte kurki ega ohakat. Kuid olenemata sellest millist salatit me
saada tahame peab meil olema kohane kasvuhoone. Õigete mõõtmetega, hästi
projekteeritud kasvuhoone ja infrastruktuur on eeldus tomatite kasvatamisele. Vaat
see kasvuhoone ongi nagu riigireform, ilma selleta saaki kasvatada ei saa. Sellest
ehk riigireformist peamegi alustama. Selle jaoks on meil ju loodud teine
probleemkomisjon, millel on mandaat jälgida ja
analüüsida haldusreformi elluviimist ja regionaalhalduse ümberkorraldamist ning
neile seatud eesmärkide saavutamist; teha ettepanekuid avaliku võimu
ümberkorraldamiseks ja vaadata üle selle täidetavad ülesanded; hinnata avaliku
võimu ümberkorraldamise eesmärgil elluviidavate tegevuste mõju ja
jätkusuutlikkust. Kõik. Samas esines LP J. Raidla mullu Riigikogu ees
riigireformi teemal ja formuleeris väga täpselt et on tarvis poliitilisel tasandil kokku leppida
vähemalt kolm asja: riigireformi eesmärk selle mõiste ja sisu, ning mõõtkava ajas ja ruumis. Igati mõistlik
ettepanek. No näiteks niimoodi, et meie eesmärgiks on tomatikasvatuse
edendamiseks ehitada kasvuhoone, kasvuhoone on tõhus, energiasäästlik, ohutu ja
see valmib … aasta pärast, mil tomatisaak meie aias hakkab tõusma igal aastal
…%. Lihtne, kuid …
Probleemkomisjoni mandaadist selgub, et probleemkomisjon on igati kohane nimetus,
nimelt ongi probleem selles, et probleemkomisjonil pole mandaati riigireformiks
sellises võtmes nagu Lp J. Raidla seda välja pakkus ja nagu tegelikult ka vaja
läheb. No ütleme niimoodi, et pole mandaati kasvuhoone ehitamiseks vaid
jälgida, kuidas naabri Kalle selle asemel mingit igerikku sara püsti ajab.
Tänaseks on komisjoni aktivas kaks korda esimeest valida ja vastavalt
mandaadile „jälginud ja analüüsinud“ haldusreformi käiku, kuid riigireformi
eesmärki, selle mõistet ega ajahorisonti pole määratud. Probleem seisneb nimelt selles, et
selline tegevus ei lahenda probleemi. Täpselt sama probleemne on rahvastikukriisi lahendamise probleemkomisjoni
Need on ju üks ja seesama probleem ainult et riigireformi komisjon
peaks tegelema vundamendi ja tugevusarvestuste ning tehniliste joonistega ning
rahvastikukomisjon on nagu neljanda korruse kontori tarvis disainikonkursi
korraldamine. Me ei saa määratleda millist disaini tellida, kui me ei tea mida
me ehitame. Selline tegevus
(tegevusetus?) loob vaid võltsturvalisust, võltslootust.
Kogunesid
demograafid ja demagoogid
Tore,
et me muretseme ja komisjone loome.
Nojah ega komisjonid isegi mitte probleemkomisjonid muret ei vähenda, kuid
jätavad märgi maha. Tuleviku jaoks. Kui meie lugu kunagi uurima hakatakse nagu
tänapäeval näiteks etruskide lugu, siis loevad tuleviku teadlased meie muredest
ja rõõmudest ning muredega võitlemisest. Vaatavad rahvastiku vähenemise
statistikat ja vangutavad pead, miks siis niiviisi, kas olid hooletud, liialt
mugavad? Uurivad dokumente ja siis näevad et ei olnud ühti hooletud olid
hoolsad ja ettevaatavad lõid probleemkomisjonid arutasid asju ja … No etruskide
kadu on tänini väike müsteerium, ei tahaks küll selliste müsteeriumide ritta
sattuda. Tegelikult müsteeriumi ju polnud, oli vaid samm sammuline elujõu
ohverdamine naudingutele.
Nii ongi,
et demograafid tunnevad muret ja demagoogid teevad komisjone. Suitsukatteka.
Alibiks. Aruteludes osalev rahvastikuteadlane Jaak
Uibu sõnas, et teda valdasid arutelu järgselt segased tunded. „Mina koostasin
koos Eesti rahvastiku toetusrühmaga Eesti rahvastikupoliitika kavandi. Me oleme
kõik need probleemid nagu läbi mõelnud, see oli kaks lehekülge,“ kirjeldab ta
sel sügisel ministeeriumidele laiali jagatud dokumenti. „Ma olen nüüd
segaduses, kas minu kavandit arvestatakse või mitte? Juttu ei olnud, mul on
tunne, et rahvastikukriisi komisjon sellega ei tegele. Sealsamas on mul endal
niisugused tunded, et mina olen üks neist, kes selle rahvastikukriisi komisjoni
ellu kutsus... Segased tunded, jah. Võib-olla ei olnud minu kavand nii hea,“
mõtiskles ta.
Kokkuvõte
olukorrast: Demograafid hämmingus, segaduses. Justkui nemad kutsusid ellu, kuid
kui nemad probleemkomisjoni jõudsid olid demagoogid nende raporti ära
unustanud.
Tõrjelahingud
Töörühmas
käsitletu jätab mulje nagu oleks tegemist sõja või katastroofi tagajärgedega
toimetulemisega. Nojah, eks 100 tuh kodaniku kaotus ole ränk haav rahvuse
kehas. Jääb mulje, et seda ei märgata või ei teadvustata. Te ei usu? Vaadake
arutlusteemasid: alkoholiaktsiis on meie kõige tähtsam poliitiline küsimus. Tegemist
on omamoodi loobumisega ilma lahinguteta, isegi mitte taandumislahingutega,
tõrjelahingutest rääkimata, vaid just loobumisega, koos elanikkonna
evakuatsiooniga. „Kõik“ kolivad nagunii linnadesse ja siis kolivad „ära“. Allaandmine.
Selline kapitulantlik territooriumi loovutamine. Muidugi sellise „hunnitu
maalahmaka” peale, mida on umbes kolmsada kilomeetril põhjas lõunasse ja
samapalju läänest itta, pole suurt midagi loovutada. Taandud korra ja … oledki
kõigest ilma. Oled põgenik, pagulane. Eesti Entsüklopeediakirjastuse „Valimik
sõjandustermineid” annab järgmise jaotuse: „Lahingu liik, kaitselahing,
kattelahing, kohtumislahing, pealetungilahing, tõrjelahing”. Tõrjelahing on
kõige keerulisem lahinguvorme, meie mõistes võiks olla selline aktiivne,
koordineeritud ja planeeritud tegevus, mille
eemärgiks on anda oma struktuuridele
aega kaitse sügavuses rajatud tugipunkidesse asumiseks. Millised oleks siis
meie tugipunktid? Vaid loovus, kiire reageerimine, initsiatiiv ja vähem
regulatsioone.
Mida
tuleks teha, et initsiatiivi, loovust ja tahet oleks rohkem? Kui ma nüüd
oskaksin kohe universaalnõuannet anda, siis võiksin kohe ennast mingi a´la
Nobeli preemia vastuvõtuks, kuid … Nojah, sellisel juhul võiks mul diagnoosida
kõige leebemalt … suurushullustust. Nojah, nii et nii ambitsioonikas ma ka ei
ole. Nii, et kõiki ja kohe miljonärideks teha ma ei oska, kuid Singapuri
laadset varianti, kus enam-vähem õiged ja sihipärased otsused on viinud
selleni, et elanikkonnast ca 14% on
miljonärid oleks päris hea tulemus
Bürokraatline jalajälg
Keskkonnainimesed
räägivad meile tihti meie tegevuse mõjudest loodusele ja selle
näitlikustamiseks kasutavad jalajälje mõistet. Tegelikult võime kogu oma
olemist ja tegemist ette kujutada keskkonnana. Igast tegevusest tekkivad mõjud.
Kui me kujundame oma regulatsioonikeskkonna selliseks, et see koosneb vaid
regulatsioonidest regulatsioonide pärast, siis jääb meil aega ja ressurssi
tegelda muude asjadega, mis oma olemuselt on põhitähtsad vähem aega ja
võimalust. Ehk niimoodi kujuneb meie elu põhijäljeks hirmsuur „bürokraatiline”
jalajälg. Kui see jalajälg läheb liiga suureks, siis on see samasugune häving
nagu ookeani reostamine või vihmametsade raiumine. Meie peame majandama säästlikult.
Me ei saa lubada endale luksust teha bürokraatlikke rituaaltantse, ei saa
asendada paindlikust ja kiiret reageerimist rabeleva tõmblemisega.
Pizarro
efekt
„Head
ajad“, mil paljusid tegevusi võis kunstlikult püsti hoida ja doteerida on
möödas, kogu maailm peab taandumus- ja tõrjelahinguid. Mõned küll eitavad seda,
teised petavad ennast ja kolmandad rivistuvad vaikselt, ilma suurema kärata
ümber. Uude lahingukorda, noh! Nüüd tuleb kõigil ja kiiresti teha hädapärased
kindlustustöid, et olla jätkusuutlik ja mitte õilmitseda ulmeprojektide kallal.
Just nüüd, kui maailm on muutumas on küsimus selles, millist osa selles hakkame
etendama meie. Kui me võtamegi hoiaku, „… et oh, mis nüüd meie …”, „ … meie ei
suuda ….”, siis tehaksegi kõik otsused ilma meieta, meie eest ja meiega
arvestamata. Kuid on ka teistsugune võimalus, nimetame seda Pizarro efektiks:
(V. Kuzmistsev „Päikesepoegade riik” Valgus 1985. Lk 213) Pizarro ei teadnud,
et läheb vallutama riiki, kus elab üle 10 miljoni elaniku, hispaanlased arvasid,
et indiaanlased ei oska lihtsalt arvutada. Raske on öelda, mida oleksid ette
võtnud konkistadoorid, kui nad oleksid teadnud, et indiaanlased arvutavad
suurepäraselt, et käimasolevaks sõjaks kogusid inkad mitmesajatuhande mehelise
armee. Ent hispaanlased ei teadnud seda ja mitteteadmisest sai neil õnnelik
õnnestumine.”. Miks ma tõin näite
Pizarrost? Väga lihtsal põhjusel, sest tal oli Panamast väljudes vaid kolm
laeva, 180 meest ja 27 „cavalier`i”. Miks nemad ei arvanud, et neid on vähe? Et
nad ei suuda? Seega pole ka meil põhjust teeselda väikseid ja väeteid. Sellest
lähtumegi, kui tahame õnnestuda.
Maailm
on samasuguste muutuste veerel nagu paljude eelnevatel kordadelgi. Vahepealne
uinutav stabiilsus on asendunud ebamugava uue reaalsusega ehk uus stabiilsus on
… püsiv ebastabiilsus. Appi! Ebastabiilsus!? Kuid see ebastabiilsus on areneva
iseloomuga, stagnatsioone murdev. Seega ebastabiilsusest on kujunenud uus
stabiilsus. Seoses tehnika ja tehnoloogia arenguga on see muutus pelutavalt
kiire, see mille „välja mõtlemiseks” kulus eelnevatel aegadel terveid põlvkondi
ja koolkondi inimenergiat, tehakse tänapäeval loetud sekunditega ja … juba
olemegi uuel tasandil. Uuel tasandil, et veelgi kiiremini edasi liikuda. Need
kes ei suuda mõelda uut moodi, initsiatiivikalt, kiiresti, paindlikule, need on
määratud igavesest ajast igavesti infotehnoloogilisse feodaalsõltuvusse. Vaid
naftaparunid võivad endale (veel) lubada kõrbesse pilvelõhkujaid ja rohealasid
luua, kuid kui raha lõppeb, muutub paik jälle vaeste kaameliajajate maaks, nii nagu see enne seda
aastasajandeid on olnud. Meil sellist ressurssi pole, kuid meil on midagi muud,
meil on hakkajad inimesed ja üpris puhas/mitmekesine/nauditav loodus. Ja
kiirus, kohanemiskiirus. Need ongi meie tugipunktid
Positsioneerimise
kunst
Kuid
praegu … Me ei saa enda jaoks aega tagasi keerata, me peame positsioneerima
ennast ja oma võimalusi nii nagu need
on, mitte nii nagu me tahaksime, et oleks. Mis meil, siis on: vananev, vähenev
ja piiratud ressurssidega, kuid siiani nutikas ja teotahteline ühiskond.
Sellest tulebki lähtuda ja alustada.
Vahel
tundub, et me oleme tõesti vanaks jäämas. Mentaalselt. Kuulad, mis ümberringi
toimub ja põhiline on see, et tahetakse keelata, piirata. Vabaduse platsil
häirivad rulatajad „väärikaid”
jalutajaid. Need „väärikad vanamehed“ küsivad üleolevalt ja enesekeskselt, et :
„Kas selliste huligaanide jaoks kulutati maksumaksja raha linna peaväljaku
kordategemiseks?”. Mina arvan, et küll on tore, et noored täidavad linna oma
tegemiste ja saginaga. Seega, kui noored võtavad platsi omaks, siis on see
õigesti tehtud investeering. Väga õigesti tehtud investeering. Aga ei,
„vanamehed“ leidsid ametnikuhinge, kes leidis, et mingi nurgake on viga saanud,
mingil torukesel mõlk sees ja keelasidki ära. Keelasid noored ära. Andsime signaali, minema siit noored? Või
millise signaali me anname noortele varemeteks „riiklikult kaitstud“, rääma
lastud ebatsensuursusi täissoditud linnahalli noorte tehtud andeka ja toreda
maalingu mahapesemisega? Vanainimeste vabariik, teil pole siia kohta? Kehv
lugu. Või kuidas see võiks kaasa aidata
rahvastikukriisi ületamisele? Need on kõik meie keskkonna küsimused, mis
mõjutavad, kas noored tahavad siin oma sugu jätkata või kuskil mujal. Mitte
ainult iha inimene loeb, vaid ka iga pisiasi loeb. Mõtlemist tuleb muuta.
Lastekasvatus
porgandikasvatuse näitel
Sündivusega
on meil räbalad lood. Vahepeal käisime põhjas ära ja nüüd on see arv 1,6. Vabariigi Valitsuse tegevusprogrammi üldeesmärgi
“Eesti rahvaarvu
suurendamine” järgi on eesmärgiks, et summaarne sündivuskordaja kasvaks
1,67-ni. Aga maagiliseks „püsivuspiiriks” on ju 2,1 last. Vahe on tohutu. VisioonisSamas
kõlavad jutud, et elagem tervemalt ja kauem on muidugi teretulnud, kuid need ei
ole ellujäämiskursi trendid. Need on enesepetmise jutud, et me elame lihtsalt kauem,
kuid ega me selle pärast kestma jää. Taastootmisprotsess
on oma väga kindlate garantiiaegadega. Lihtsalt kauem anname …
lahkumisetendust. Nüüd siis on kujunenud uueks trendiks seletada/vabandada, et kindlasti on
praegu peresid, kes tahaksid rohkem lapsi, kuid jätavad nad sünnitamata, sest
kardavad vaesusesse langeda. Umbes nagu porgandikasvatus, et andke meile raha,
küll me siis kasvatame. Mõni kirjatark arvab jällegi, et tal on Dr Riigiga
„leping”, et tema „teeb lapsi” vaid siis kui Dr Riik kõik kinni maksab. Peaaegu
nagu …? Laste tootmine … lepingu alusel? Riigile? Oeh! Muidugi on tore, kui oleme haritud ja kõike
oskavad ära seletada, eriti mittetegemise, kuid see äraseletamine ei vii elu
edasi mitte küünemusta jagugi.
Ei, ei nii need asjad ei käi. Nojah, vaesuskartuse seletus on seletus nagu iga teinegi
mittetegemise seletus. Vaadake, ma olen veidi vanamoodne, kes arvab, et lapse
„saamine” pole mitte ühepoolne protsess, vaid et selles protsessis peavad
osalema mees ja naine. Isegi
sünnitusprotsess on tänapäeval muutunud „tiimitööks”, kus ema pingutab
sünnitamisega ja tulevane isa püüab seal kõrval
minestamisest hoiduda. Seega niikaua kuni inimesi ei hakata 3D printeril
tootma jääb meie püsimajäämine kahe inimese
tegemiseks/tööks/rõõmuks/visiooniks. Seda vaesusesse langemise juttu seoses
lastega on aetud juba piisavalt palju ja kaua, kuid kui meie esivanemad oleksid
kartnud seoses laste tegemisega vaesusesse langeda, siis oleks inimkond juba
välja surnud. Õnneks on senini olnud valdavad teistsugused tendentsid. Muidugi
ei tähenda see seda, et mõned rahvad kaovad oma mugavus ja laiskuseihas, nagu
Maciavelli kirjeldas firmade kadumist: „ … et nad kaotavad soovi ellu jääda“. Ma ei kujuta eriti ette, kui selline mentaliteet oleks
olnud Vaheriigi ajal. Elatud sai ühiskorteris, söögiks olid ämma kartulid ja
hapukurk, maitseks heeringa saba ja sugukukekonserv, aga lapsed sündisid ja
ehitus käis. Ei olnud ei sooja vett ega ematoetust. Ja ei mingit virisemist ega
vaesust. Rõõm oli. Lõputu rõõm ja õnn lastest. Nii, et probleem on nagu
paljudel juhtudel mõtlemises. Või trendides. Vaheriigi lõpus ja uue alguses oli
trendiks … palju lapsi omada. Teate ju küll seda laulu, mis ütles et ma tuleb
täita lastega ja … täidetigi. , Olud olid ikka täitsa kehvad, määramatus
enneolematu, aga oli entusiasmi. Siis hakkas järsku kõigil kiire, et … olla
edukas, et … saada, et … minna … Nojah, kui edukas ei jõua olla, siis vähemalt
mugav, ettekulutav. Liisi endale oma elu … oma laste arvel. Nagu ütles üks tark
inimene: väga paljud lapsed jäävad sündimata vanemate laiskusest. Kuidas siis
teha niimoodi, et meil oleks lastekultus, aga mitte brändikultus? Kas tõesti
ongi niimoodi, et heaoluühiskond toodab vaid heaolu vajadust, vaid lõbu?
Naudingut? Kas selline trend on ülikiirelt kasvava rahvastikuga planeedil Maa
heategu inimkonnale? Elujõulisuse vähenemine? Prrr! Ei ole nõus! Ei ole nõus! Ja ikkagi ei ole
nõus!
Kui
ka teie ülalmaalitud tulevikuga ei
nõustu, siis on ainsaks alternatiiviks, et me loome keskkonna, nii mentaalse,
kui ka materiaalse, mis loob olukorra, et meil sünniks meie rõõmuks mõnusal
arvul lapsi.
Ja
kuulge, jätke juba ükskord see tobe, primitiivne, nilbe iibe tõstmise jutt. Tohoo tont ae, vanad poliitinimesed, seistes ühe
jalaga juba poliitilises loojangus, kes on vaevu-vaevu ühe lapsega maha saanud
(ja seegi on väljamaale magusa ja rasvasema peale putkanud), ei ole mingid
eeskujud „lapsetegemise juttu” rääkima. Kui me tahame midagigi saavutada, ja
see saavutamine on ca 3-4 inimpõlve järjepide pürgimus, siis peaksime looma
sellise keskkonna, milles noored tahaksid elada, sugu teha ja lapsi kasvatada.
Seda saavad vaid noored määratleda, mis on see miski, mis neid köidab, neid
innustab. Noored „ruulivad” . Neilt tulebki küsida, neid kaasata. Õigemini küll
vastupidi, noored peavad kaasama meid - „kestalt mitte nii noori“. Täpselt
samamoodi, kui majanduses, tarbija määrab majanduse tulemuse. Kui tarbija
kiidab heaks ettevõtja toodangu ja sellest tuleneva positiivse keskkonna, siis majandus
ka õitseb, kui ei … Pankrot. Majanduses peab kaupmees minema tarbija juurde,
mitte ootama, et tema uksele koputatakse. Niisama lihtne see ongi. Majandus
peab olema tõhus, elukeskkond peab olema tõhus. Vabandage mind võib-olla mõne
poliitkorrektsushullu arvates kohatu darvanismi eest, kuid täpselt nii see
loodusseaduste järgi ongi, kas toodetakse järglasi ehk toimub tööjõu laiendatud
taastootmine, … või seda ei toimu ja … see hõim lakub ajaloohämarustesse. Ei
tulnud toime. Siin ei aita isegi toimetulekutoetus. Ja selle juures ei aita
igasugused kavaljutud õigustest, vajadustest ja lepingutest. Õigustest saavad
arutada vaid need, kes on ellu jäänud. Kaval ja kaunisjutu ajajatest räägitakse
vast teiste hõimude hoiatavates muinasjuttudes, kui Paristajapoegadest, Mogri
Märtidest, Kilplastest jne. Ega meie
enesepettuslikust kunstjutust ju tühja kohta ei jää, siia maanurka tulla
tahtjaid on küllaga.
Koerailm ja koeraelu
Vaatan
jälle aknast välja. Koerailm. Või on see
hoopis koeraelu? Eh enne olid jalutajad emad-isad lastega, kuid nüüd kenad
disaintädid-brändionud kuid jalutavad … koertega. Koeraelu, pere lemmikute elu
on saanud uue tähenduse ja staatuse. Inimese staatus on justkui muutunud,
väärtust kaotanud? Ilmselt seepärast kaitseme igat mutukat rohuliblet, kirjut koer
ja hambutut hobust, kuid
inimest
… nagu ei märkakski. Kerjuste koertest teeme kõmulugusid, kuid heidikud, kelle
juures need koerad uimaselt magavad … neid tähele ei pane. Nagu tegemist oleks
taustadekoratsiooniga. Nojah ta pole ju koer, mis tast ikka kaitsta. Midagi
oleks nagu paigast ära nihkunud. Ma ei teagi täpselt kas meie
väärtushinnangutes või tähelepanuvõimes või … Võib-olla luua tähelepanuvõime probleemkomisjon? Või
siis mitte? Tegelikult oleneb kõik meis endist, igaühest meist, meie tahtest,
mitte komisjonide või info hullast. „Liiga tihti peetakse pelka andmete hulka
informatsiooniks – just nagu suudaks suurlinna telefoniraamatu raskus muuta
ebavajalikuks teadmise, kellele tahetakse helistada, mis on selle inimese nimi
või amet ning miks temaga üldse rääkida tahetakse.“ (P.F. Drucker „Juhtimise
väljakutsed 21. Sajandiks“ lk 145).
Targutusi:
W Venohr „Friedrich II“ Kunst 1999
Lk 166 „Loomulikult peavad mul olema ametnikud. Ja mina olen
viimane, kes neid õiglaselt ei hindaks. Ent ma ei salli, et nad minu alamaid
türanniseerivad! Et nad talitavad alamate isiku ja varandusega, nagu oleksid
nad nende pärisorjad. Seepärast manitsen ma Peadirektooriumi veel kord ja annan
talle ülesandeks edastada provintsideSõja- ja Domeenikodadele vastavasisulised
hoiatused ning tuletada sellega tervele riigi ametnikkonale selgelt meelde, et
alamatega tuleb kristlikult ümber käia ning ühelgi juhul ei tohi neile ülekohut
teha.“
Lk 169 1742 a esitles F
Peadirektooriumi ministritele loengu oma majandus- ja sotsiaalpoliitikast. „Kuningat inspireerisid merkantilistlikud või
vahest „riigisotsialistlikud“ mõttekäigud.
Tema silme ees hõljus – lühidalt öelduna – suletud kaubandusriigi mudel.
Niisiis riik, kus „kaubandust“ ja vahendust kontrollitakse. „Suletud“
seepärast, et majandus pidi arenema kõrgete tollimüüride taga, välismaast
äralõigatuna“
Lk 170 „Sellest tulenes peaaegu iseenesest kolmas punkt, nimelt
tarvidus teha kõik, et tuua välismaalt spetsialiste ja tööjõudu, nii
põlluharijaid, kui ka tehnikuid ja käsitöölisi. Ainult sel eeldusel võis tootmises
„maailmataset“ saavutada, said tekkida näidismõisad, manufaktuurid ja uued
tööstusharud. Kuningas oli valmis garanteerima värvatutele suurejoonelisi
maksuprivileege, riiklikku krediiti ja väeteenistusest vabastamist.“
Lk 171 „Preisimaa oli alaarenenud agraarmaa ja elanikud pidid
alles õppima, koolis käima, tähestiku meelde jätma ja ükskordühte peast üles
ütlema. Kui kuningas poleks „dirigeerinud“, poleks kuskil erainitsiatiivi
tekkinudki. Selleks polnud puudust mitte üksnes kapitalist, vaid ka võimekusest.
Nii oligi majanduspoliitika kuninga silmis kõigepealt kasvatuspoliitika.
Lk 218 „Kuningas instrueeris oma saadikut, et ta talitaks Viinis
kaja kohta käivaid füüsikaseadusi mööda: kui teda koheldakse jämedalt või
ülbelt, vastaku ta samaga, kui talle lähenetakse vopsakalt ja armastusväärselt,
ei tohi gaselles alla jääda.“
Lk 219 „Miski ei valmistanud Frieddrichile rohkem raskusi kui
katse õpetada preislastele kartuleid kasvatama. See nii lihtlabane asi oleks
peaaegu viinud siserahutuste ja rahva mässuni. (…) Oma praktilise
majandustaibuga oli ta varakult märganud, et see Elbest ida pool siiani
tundmatu mugultaim kasvab hästi ka nigelas kerges liivapinnases, ja laskis
seepärast ühel päeval istutada Berliini haigla avalikku aeda kartulitaimi, neid
imepäraseid haruldusi. (…) /botaanikud olid vastu - võõrliik, talunikud vastu,
Peadirektoorium – viib näljahädani, sest vili jääb külvamata. F oli sellise
mõistmatuse pärast endast väljas/ Kõikidest kantslitest jutlustati nüüd tema
käsul uue toidutaime õnnistusrikkusest ja kasulikkusest. Kus see ei aidanud,
seal saadeti välja kuninglikud ratsaväelased, kelle karmi järelevalve all pidid
talupojad tülialused mugulad maha panema. Seitsmeaastast sõda poleks Friedrichi
armee iialgi üle elanud, kui kümnel rahuaastal, 1746-1756, ei oleks kartulikasvatus
teinud Preisimaal läbi suure võidukäiku.
Ja kui aastatel 1771/72 tabas Saksamaad ikalduse tõttu tohutu näljahäda,
suutsid inimesed selle katastroofi üle elada vaid tänu Preisimaalt saabuvatele
suurtele kartulisaadetistele.“
Lk 220 „Niisiis edasi, ikka edasi – ülalt tulevate käskude
abil!“
„8 juulil 1747 algasid mahukad tööd suure Oderi luha
ülesharimiseks, mis oli Oderi alamjooksul iga-aastaste üleujutuste tõttu
kasutamata seisnud. 1200 töölist ja sama palju sõdureid rassis kirka ja labidaga.
(…) Ta kohtas aadlike ja talunike meeleheitlikku vastupanu, neid tuli sundida
omaenda õnne ja hüvangu heaks töötama (…) 1753 aastaka oli riik saanud juurde
369 000 morgenit uut maad. Vanade omanike kõrvale asustati uusi rentnikke.
Peagi oli rajatud nelikümmend uut küla, kus elas 6000sisserändajat. Friedrich
silmitses Oderi tammilt rahuloleval pilgul õitsele löönud maad: „Siin vallutati
üks vürstiriik ilma mõõgahoopideta.““
Lk 223 „Kõikide nende
arhitektuurivigade summa andis kokku maailma toredaima maaresidentsi.
Friedrichil oli olnud õigus. Tema kangekaelne soov hoida hoone madal, et
säilitada siseruumide ja aiaterassi ühtsust, viis originaalse siluetini, millel
pole ka 250 aastat hiljem paralleeli.“
Lk 439 „Temale olid kõik riigikodanikud ühtemoodi meeltmööda ,
kui nad on ainult virgad ja püüdlikud. Kui sultan oleks andnud sisserändajatena
tema käsutusse pool miljonit türklast, oleks Friedrich nad avasüli vastu
võtnud, et asustada nendega Berliini, Brandenburgi, Pommeri või
Lääne-Preisimaad, ning ehitanud mošeesid ja koraanikoole. Seda oli ta varem
pärisühemõtteliselt väljagi öelnud. Poolakatega pragas ta seepärast, et neil
puudus distsipliin ja töötahe. Juutidest hindas ta neid, kes elasid linnades ja
olid seal koos sakslastega tõepoolest kultuurikandjad, ent teist poolt
niinimetatud kaftani- ehk kaubajuute sisemaalt, sõimas ta „kasututeks
veoloomadeks“. Usuliste ja kultuuriliste põhimõtete pärast ei kimbutanud ta
kedagi, (kuid teisel pool piiri, Poolas, jälitati armutult kõiki
kreeka-õigeusklikke ja protestante), kuningas nõudis isegi, et Lääne-Preisi
ametnikkond oskaks poola keelt“
No comments:
Post a Comment