Friday, February 19, 2016

Rahvasterände tasuvusanalüüs V X+2: Magaja äratamine



Töötus Euroopas
Te ju saate aru praeguse formaalse „abisüsteemi“ mõttetusest, mõttetust kallidusest ja mõttetust ebatõhususest, kui tegemist on rändarite abistamisega.  Nagu pumpaks oma keldrist välja  … oma keldrisse. Märg ja külm on kõigil endiselt, kuid energiakadu on meeletu. Pump ju vajab kütust. Selline konveier lihtsalt ei toimi.
Ja konveier vajab väga kiiresti ning põhjalikku ümberseadistamist. Tundub, et rände alguses oli EL protsessi suhtes neutraalne, isegi varjatult positiivne. Loodeti saada oma tööturule Süüriast põgenenud hea väljaõppega oskustöölised ja  kõrgharidusega spetsialistid aitavad väikeste kuludega kinni lappida vananeva Euroopa auklikku rahvastiku aga eriti tööjõu kangast. Nojah, niimoodi ei läinud, sest protsess oli juhitamatu. Kui keegi on vaadanud neid filme, kus näidatakse kullauhtmist, siis rändega on sarnane protsess: lootsime, et saame puhast kullaliiva, kuid saime kogu mudru koos kivide, liiva ja saviga. Kullateri selles segadikus alles asume otsima, ülejäänu … saadame tagasi. Vist. Kuhu? Kuhugi?
Damaskuse arst ja Bagdadi habemeajaja
Vaatasin üht pagulasteemalist filmi, kus rääkis ka Malmö linnapea. Rääkis targalt. Üks väide,  mis mul kõrvu jäi oli mingi umbes selline konstruktsioon, et miks me suhtume rändarisse, kui põgenikku Damaskusest, mitte kui hambaarsti, inseneri, habemeajajasse jne. Kui inimesse. Nojah, niimoodi suhtuda olekski teoreetiliselt õige, üldinimlik, isegi ilus, kuid … meil kõigil on seadused, mis liigitavad inimesi esiteks põgenikeks või illegaalseteks immigrantideks ja vaid peale seda … Mnjah, peale seda on tükk tühja maad. Enne kui rändarist saab uues asukohamaas jälle insener, arst jne tuleb läbida tohutu bürokraatiamaraton. Võib-olla võib „Bagdadi habemeajaja“ Malmös kohe tööd saada, kuid litsentseeritud alal, nagu arst või insener, peab ta kõigepealt „kooli tagasi minema“ ja saama asukohamaa vastava kutsetunnistuse. Vaat selline lugu. Mul oli kunagi kolleeg, kes ingerisoomlaste lõimumisprogrammiga  Soome läks. Sellil olid nii kutselise autojuhi, kui ka kaugsõidu tüürimehe paberid, kuid … Soomes töötada ei saanud. Oli töötu. Oli pikalt töötu.  Kõigepealt pidi läbima kodanikukoolitused (õnneks polnud keeleprobleemi) . Tüürimehe pabereid sai ta taotlema hakata vaid paari-kolme aasta pärast, siis kui oli kodanikuks tunnistatud ehk lõimunud. . Niikaua pidi „ heast elust lolliks minema“ jõlkudes ranna ja jõusaali vahel. Abiraha oli ka selline, et ega midagi tegema ei pidanudki. Võrdluseks vast niipalju, et mina, kes ma olin kodumaal ametkonna pealik sain ca 6x vähem palka, kui tema abiraha. Nojah, jutu mõte on selles, et selleks et saada ka hea kvalifikatsiooniga tegija päriselt paika läheb mitmeid aastaid ja tohutult ümberõppimist neil, kellel lubatakse jääda EL-u
Tööjõu nappuse ja tööpuuduse tont … ühes pakendis.
Samas tööhõive olukord EL eri osades on väga erinev ega meil endil ka osades piirkondades töökohtadega priisata ei ole. Teiseks kuidas leida ränduritele kvalifikatsioonile vastav töö, ega kõrgtasemelise arsti või inseneri „transahundina“ kasutamine ka eesmärgi pärane ei ole. Õigemini on see ressursi raiskamine, kuid selge see, et oma kodanike vajadustest mööda vaatamine oleks asukohamaade poliitikutele enesetapp. No ja loomuvastane ka, ega kellegi abistamise eesmärgiks ei ole enese surnuks kukutamine. Eesmärk on ikka selline, et abi peab olema abi andjale jõu ja taskukohane.
ÄP 29.01.16 „Lindström kommenteeris täna ka pagulaste tööle rakendamise teemat. Mingit pagulaste eeliskohtlemist Soome tööturul ta õigeks ei pea. „Meil on ligi 380 000 töötut soomlast. Ükskõik, millised meetmed kasutusele võetakse, need peavad laienema kõigile,“ ütles ta.”
Veelgi hullem on olukord Prantsusmaal.  ÄP 18.01 16  sedastas, et „Prantsusmaa president Francois Hollande avaldas plaani, kuidas ta kavatseb vähendada aina suurenevat töötuse määra, teatades, et Prantsusmaa on majanduslikus hädaolukorras. „Seistes riiklik majanduslik ja sotsiaalne hädaolukord,“ ütles Hollande täna Pariisis. „Prantsusmaa peab parandama oma tööjõu väljaõpet, haridust ja oskusi.“
Hollande lubas tööandjatele eraldada 2 miljardit eurot, et aidata neil palgata uusi inimesi ja töötajaid koolitada. Töötute koolitamiseks eraldatakse 1 miljard eurot. Nende vahendite leidmiseks tõmmatakse kuskilt mujalt eelarvet kokku.
„Me peame tegutsema, et kasv oleks jõulisem ja töökohti loodaks kõvasti rohkem,“ ütles Hollande oma pöördumises ametiühingute ja ettevõtete juhtidele. „Meie riigis on olnud liiga kaua struktuurne töötus ja seda on vaja reformida.“ Hollande on suure surve all, sest Prantsusmaa praegune töötuse tase 10,6% on viimase 18 aasta kõrgeim.
Alates 2012. aastast, kui Hollande astus ametisse, on 600 000 inimest jäänud tööta, samas kui enamikus suuremates Euroopa riikides on töötus vähenenud. Möödunud aasta novembri seisuga on Euroopa Liidus keskmiselt töötuse määr 9,8%, Suurbritannias 5,2% ja Saksamaal 4,2%. Majanduskriisis ja eurotsooni võlakriisis rohkem kannatanud Itaalias ja Hispaanias on töötuse määr kõrgem kui Prantsusmaal.“
Mnjah, nagu hoomate, on olukord vägagi keeruline, isegi EL asutajamaade eneste majandamisstruktuuri tuleb muuta. Nüüd lisandub sellele veel koormus ka väljastpoolt.
Kuid meie olukord on veelgi keerulisem …

Nähtamatust elevandist

Meie demograafiline olukord, õigemini selle parandamine, vajab väga mõtestatud arenguid. Just mõtestatud ja juhitud arengut.
-ÄL 2.02.16 „Ajal, mil riigivalitsejad keskenduvad peenhäälestamisele, nagu mehe ja naise abielu põhiseadusesse kirjutamine või lippude heiskamine ettevõtluspäeval, laiutab keset tuba üks suur elevant, millest poliitikud pingsalt mööda vaadata üritavad. Selle elevandi nimi on sisserände vältimatus. Ja jutt ei käi pagulastest, vaid tööjõust, ilma kelleta me varsti enam hakkama ei saa, kirjutas Eesti Tööandjate Keskliidu juhataja
"Tööjõupuudus ei ole enam ammu vaid vajadus rohkemate programmeerijate, inseneride ja tippspetsialistide järele. Täna otsitavad tööandjad tikutulega taga tublisid kutseoskustega inimesi ja ka päris lihtsat tööjõudu. Kui kõrvale jätta Ida-Virumaa spetsiifiline probleem, siis on enam-vähem kõik, kes tahavad tööd teha, praegu hõivatud ja sellest on kujunemas üks olulisemaid takistusi Eesti arengule," leidis Tamsar“
Mnjah, on mille üle mõtiskleda. Kuid mitte ainult mõtiskleda, sest siis tabab meid sama probleem, mis juba Euroopat vaevab, juhitamatusest tekkinud rändekaos. Ladustamiskaos.
Magaja äratamine
Kaos (juba kaose oht) tekitab inimestes ebakindlust, ebakindlus sünnitab hirmu, hirm sünnitab … viha/vihkamise. Ebakindlust saab maandada vaid juhitud protsesside kaudu, millest esimene on Dr Riigi poolse selge visiooni esitamine, mitte moosinäoga hämamine, vaid selge ja igaühele arusaadav plaan. Ebakindlus ei kao iseenesest mitte kuhugi. Tegelikult on ebakindluse neutraliseerimiseks vaja tunduvalt (kordades suuremat) pingutust, kui selle tekkimiseks. PM ilujutud a´la : "Eesti elanike sissetulekud on tõusnud ja ostujõud suurenenud. Samuti vähenes eelmisel aastal oluliselt tööpuudus. Eelmise aasta majanduskasvu hoidis üleval sisenõudlus. Sissetulekute kasv ning tööjõuturu hea seis toetasid tarbimist,"  (-ÄL 11.02.16). on vaid moosijutt, eneserahustamine. Tagasivaade. Tore jutt, kuid majandus kasvas hädaga pooleks …. 1% ehk nirult. Jutt ja tegelikkus on kuidagi … autonoomsed.

Selge jutt
Soome president võib selge kõlava häälega öelda: (4.02.16 ÄP) Soome parlamendis peetud kõnes, et Euroopa ei suuda enam pikalt kontrollimatule sisserändele vastu pidada. Ja kui taluvuse piir on ületatud, siis kukub kokku ka euroopalike väärtuste süsteem. „Läheb nii, et tahtes head, tehakse kõigile halba,“ ütles Niinistö. 
Energeetiline hirm

Miks Dr Riigi sõnumid on tähtsad?  Normaalsetes oludes kipuvad inimesed sisimas uskuma ja usaldama dr Riiki. Kuid nii nagu majanduses nii ka poliitikas ja eriti hirmude maailmas ei eksisteeri tühja kohta. Kui seda hirmu ei suuda maandada dr Riik, siis täidab selle maandamise (või maandamise illusiooni) keegi teine. Mis on ka sündimas. Me oleme äratanud magajad. Vaikselt uinunud vihkamise, kanaliseerides seda Dr Riigi poolt tühjaks jäetud kanalisse. Krt, igaühes meist on mingil ajahetkel mingit solvumust, viha ja kibestumise tunnet, kuid see tunne ei ole meis valdav, alaline, vaid üks stressi komponent, mis aitab mobiliseeruda. Selleks, et positiivsusse jõuda. Tegevusetus, teadmatus, küündimatus dr Riigi poolt on tekitanud uue mässulise voo. Ja niisamuti nagu Hollandi poisike ei osanud õigel ajal näppu (rändarite) voo ette panna ja katastroofi ära hoida nii ei osanud Dr. Riik rahustada maha magajaid, laulda neile unelaulu. Pärast ärkaja möiret pole enam mingit unelaulu kuulda. Siis on hilja. Vaid oigeid võib kuulda. Dr Riik on demograafiapoliitikas ebaõnnestunud ( sellest ka hirmud, minu laste tuleviku, minu töö, minu vanaduspõlve suhtes). Täielikult ebaõnnestunud. Pole plaani, on vaid sõnvaht.  Sündivus on asendatud suremusega, teod sõnadega, edasiviiv selge plaan asendunud juhitamatute destruktiivsete hirmude äratamisega. Kehv bilanss. Edasine keerutamine vaid halvendab olukorda. Ettevõtjad on juba aastaid teinud oma ettepanekuid kuidas viia majandust uuele struktuurile, kuidas lahendada mõistlikult võõrtööjõu optimaalne kasutamine, kuid neid ei kuulata. Nad on … vähemus.
Vähemuste kaitseks
Toomas Tamsar oma  artklis (TAKL 27.01. 16)  on frormuleerinud väga täpselt probleemi ja selle lahendused, mida võiks kokku võtta niimoodi:

“ Tähelepanu jälle, veelkord - upume!“

T. Tamsare artikkel näitab, et meil jääb puudu ca 5000 töötajat aastas.  Eesti tööjõupuudus pole seda sorti probleem, mis ise lahenema kipuks, pigem vastupidi. Prognoosi kohaselt väheneb Eesti rahvaarv kuni aastani 2040 keskmiselt 4800 inimese võrra igal aastal, tööealiste inimeste arv väheneb aastas 6350 inimese võrra ja pensioniealiste hulk suureneb 3400 inimese võrra. Kui arvestada, et kaugeltki kõik tööealised inimesed ei ole maksumaksjad (praegu osaleb 15-64 aastastest tööturul vaid 69 protsenti), aga suudame nende osakaalu paari protsendi võrra suurendada, jääb meil siiski igal aastal puudu keskmiselt 5000 inimest, kes töötaja või ettevõtjana väärtust looks ja riigikassasse oma panuse annaks.
Avalike teenuste finantseerimisse ei panusta oluliselt ka avaliku sektori töötajad, kelle palgaraha ja sellelt tasutavad maksud tulevad erasektori töötajate ja ettevõtjate maksudest). Seega, on meil tegelikke maksumaksjaid vaid 36 protsenti kogu rahvastikust. See tähendab, et juba praegu peab Eesti riiki üleval vaid kolmandik siin elavatest inimestest ehk jällegi … vähemus.

Vähemuse (tööandjate) ootused
 Tööandjate arvates Eesti esmane eesmärk ei pea olema humaansetel kaalutlustel teiste riikide probleemide lahendamine, ehkki oma panus tuleb meil pagulaskriisis kahtlemata kanda. Kui me ise juhime sisserännet, siis saame ise ka otsustada, millistest riikidest ja millise hariduse ja taustaga inimesi Eestisse kutsume Dr Riik peaks selgelt välja ütlema: meil on vaja inimesi, kes tahavad tööd teha ja nad on meile teretulnud. Selgelt tuleb välja öelda ka see, et kõik sisserändajad peavad järgima meie kehtestatud mängureegleid. Põhiline, et Eestis oleks ka tegelikult maailma parim ettevõtluskeskkond, kus igaüks võiks tahta töötada või ettevõtlusega tegelda, väärtust luua.
Niimoodi saan mina aru ettevõtjate ettepanekust, kuidas lahendada meie tööjõu puuduse vajadused ja rändarite abistamise vajadused. Kaksühes paketina. Sellist konkreetset plaani nähes magaksin ma rahulikumalt. Paljud magaksid rahulikumalt.  Millist konkreetset plaani näeb dr Riik … ? Või magab ja näeb unenägusid? Ettevõtjad pole ainsad, kes muret tunnevad Lp Jüri Raidla riigireformi kava on sama konstruktori üks osa, kuidas väheneva rahvastikuga toime tulla. Kuid tundub, et Raidla võib oma sule siniseks kirjutada, kuid kirjaoskajaid Pilvepiiril vist polegi. Viimase õlekõrrena on Jüri koputanud isegi Seadusandja südamele ja … Kas te olete kuulnud mingit vastukaja? Ei ole? Mina ka mitte.. Dr Riigil on päramine aeg veel tühi arengukanal täita mõistliku ja mõistetava arengstsenaariumiga, muidu täidetakse see tühimik vahtava sapiga.

Järgneb …
Targutusi:
J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999
Lk 19 „See on pöördvõrdlelisuse seadus: mida vähem sa kavatsed mingi asjaga tegelda, seda rohkem pead sa sellest rääkima“
Lk 29 Minister Hackeri mõttekene ministrina tööle asudes „Siin ma siis olen, püüdes tegutseda nagu mingi suure ja tähtsa ettevõtte tegevdirektor, ning mul puudub igasugune varasem kogemus nii ministeeriumi tööst kui ka ausalt öeldes igasugusest juhtivast tööst üldse. Poliitikukarjäär ei anna mingit ettevalmistust tööks valitsuses.“
Lk 60 Kntsler sir Hamphrey „Riigiamet, härra minister,“ (…)“ eksisteerib ainuüksi selle jaoks, et viia ellu parlamendis vastu võetud seadusi. Niikaua, kuni parlament jätkab seaduste vastuvõtmist, millega inimeste elu seatakse üha rangema kontrolli alla, peab riigiametnike arv kasvama“.

Lk 62 „Kuid – ministrile peab andma võimaluse paanitseda. Poliitikutele meeldib paanitseda. Nad vajavad tegevust – see asendab neile saavutusi“

No comments:

Post a Comment