Harjumus.
Mõtlesin,
et rahvasterände majandusanalüüsi
teemaga olen lõpetanud. Nagu öeldakse, tehtud ja kaelast ära, aga ei arvanud
ära. No jaa, ega selle tasuvusanalüüsi pärast rahvasteränne ei lõppe, kuid arvasin,
et rahvasterände analüüsiga, kui sellisega olen lõpuni jõudnud, kuid …. Nii nagu
majanduses on tasuvusanalüüs muutuv protsessilaadne „värgendus“, nii ka
rahvasterände puhul, kogu aeg tuleb ilmsiks üha uusi kuluartikleid. Just kuluartikleid lisandu pidevalt, kuid
eeldatavat kasu, mida lootsid EL ei
paista kuskilt (Komisjoni rehkenduste kohaselt
lisab täiendav sisseränne 2020. aastaks Euroopa Liidu sisemajanduse
kogutoodangule (SKT) 0,2 kuni 0,3 protsenti). Hullemgi veel, EL on
lõpuks aru saamas, et piirikaitsamtus ja kõigi „abistamine“ võib viia Schengeni
kokkuvarisemisele, mille tulemusena … «Schengeni
senisest laiaulatuslikumal peatamisel ja siseturu saavutusi ohustavatel
meetmetel võib olla potentsiaalselt häiriv mõju majanduskasvule,» teatas
Euroopa Komisjon talvist majanduskasvu prognoosi avalikustades (PM
04.02.16). Selline areng oleks juba EL-e väga ohtlikuks allakäigukeeriseks.
Täiesti kontrollimatuks keeriseks.
Ilujuttudest
ja ressursikasutusest. Veelkord
Ilujuttude
tasandilt on Poliitinimeseksed asunud kuulama kõminat tänavatelt, aga … ei saa
ikka sõnumist aru. Mida teha, mida tegemata jätta? On suur oht, et nüüd kui me
oleme kõik valesti teinud, nüüd … teeme jälle õigeid asju liiga hilja ja liiga
vähe ehk jälle valesti.
Õigemini
ressursikasutus on vale. Käsitlesime eespool rahvasterände konveieri laomajanduslikku osa. Selle üks järeldusi oli,
et majanduses ei saa lubada enesele liiga suuri laokulusid, laojääke ja
mahakandmisi. Laojäägid peaksid olema võimalikult väikesed, mis toodetakse, see
läheb ka kohe logistilise süsteemi kaudu
tarbimisse. Ladudes võib olla vaid mingis sektoris hädavajalik
strateegiline varu, kuid kõik muu on liiast. Kulu. Kahjum. Sama printsiip kehtib ka rahvasterändes,
laojäägid ja kaod on kurjast. Keskkonnakahju tekitavad. Nii sihtriigile, kui ka
rändaritele. Nüüd järsku märkasime, et, upsti, laod on täis ja enam ei mahu.
Oleme oma võimeid ülehinnanud. Õigemini oleme olnud üleolevad, lohakad ja
hoolimatud. Miks? Ma pole kuulnud sellisest majandamisest, et kõigepealt
lastakse oma ladu kõiksugu krämu täis tassida ja siis kalli raha eest see jälle
tagasi saata. Kuid meil Euroopas just niimoodi juhtunud ongi. Majanduses lõppeb
selline tegevus pankrotiga. Kas me tahame süsteemi pankrotti? Vaadake
pankrotipesast võivad, kuid ei pruugi kasu saada vaid pankrotihaldurid või
advokaadid, osanikud … Osanikega on niimoodi nagu O. Vilde „Pisuhännas“
kirjutas, et osalistele jääb lõpuks vaid hambaork, millega hambaid orkida.
Ülepumpamisoperatsioonid
Hea on, et
saime aru, et arutult inimesi ladustada ei saa. Ei tohi. Kuid parandusmeetmed
on sama veidrad kui esialgsed „mittemidagitegemisemeetmed“. Probleemid on
täiesti erinevad nende liikmesriikide jaoks. Kuigi kõik tahaksid probleemi
lihtsalt kaelast ära saada. Alustame algusest. Loeme seitungitest:
- PM 30.01.16.“ Need, kes soovivad hävitada Euroopa Liidu
passivaba liikumise Schengeni tsooni, tahavad hävitada EL-i ning Itaalia ei
lase sel juhtuda“, ütles täna peaminister Matteo Renzi.
Õige, Schengeni viisaruumi lagunemine on kogu EL allakäigu
algusaks, seda tuleb igati vältida. Kuid siin põrkuvad kaks erineva vaadet
rändarite probleemi lahendamisele. Üks vaade on see, mida näevad rannikuriigid
ehk Itaalia ja Kreeka, ehk saaks rändarid kiiresti edasi saata nende
unelmatemaale ehk vaid ühine viisaruum võimaldab mingilgi määral saabujate
painet vähendada rannikuriikidele. Teine
vaade on konveieri ladustus lõppjaamades nagu Taani, Soome ja Norra.
Viimatimainitud on uppumas rändatite tulva. Mida teeb hoolikas peremees, kui
näiteks tema kelder on vett täis valgunud? Muidugi püüab seda kuivaks saada
vett välja pumbates. Nii on ka eelpool mainitud riigid alustanud teatanud
ülepumpamisoperatsioonide käivitamisest:
-ÄP. 28.01.16Ligi pooled läinud aastal
pagulasena Rootsi saabunud isikud ei pruugi riigis asüüli saada, mis tähendab
väljasaatmist. „Usun, et see puudutab vähemalt 60 000 inimest, kuid see arv võib
kasvada ka 80 000-le,“ ütles Rootsi
siseminister
- PM 29.01.16. „Soome migratsiooniameti andmetel saabus 2015.
aastal Soome 32 000 asüülitaotlejat. «Iga taotleja taotlus vaadatakse
eraldi läbi, kuid umbes pooled saavad eitava vastuse. Soomest saadetakse välja
seega 15 000 – 20 000 asüülitaotlejat,» kinnitas Nerg. Väljasaatmist
koordineerib Helsingi politsei erirühm koostöös siseministeeriumiga
-ÄP 30.01.16 Soome justiits- ja tööminister Jari Lindström leiab, et Soomel maksab
tähele panna Taanis äsja vastu võetud seadust, mis annab ametivõimudele õiguse
pagulastelt kallimad esemed konfiskeerida, et korvata nende ülalpidamiskulud. „Kui heal järjel asüülitaotlejal on
vara teenuste eest Soomes maksta, siis miks mitte?“ ütles ta. Taani seaduse
järgi võib politsei konfiskeerida esemed, mille väärtus ületab 10 000
Taani krooni ehk 1340 eurot.
Aga
see pole veel kõik, väljasaatmise ehk ülepumpamiseni tuleb jõuda. Selleks on
vaja pumpa ja pumpamine/väljasaatmine on
kallis. Tegelikult tuleb smuugelpumbasüsteemile ehitada vastukaaluks oma
kompensatsioonipumpla. PM 4.02.16 „Soome siseministeeriumi
hinnangul vaadatakse enim asüülitaotlusi läbi veebruarist aprillini ja see toob
kaasa väljasaatmise laine, milles langeb suur vastutus politseile. Kõige
lihtsam on nende asüülitaotlejatega, kes eitava vastuse korral on valmis
vabatahtlikult päritoluriiki tagasi minema. Kui aga tekib olukord, kus asüüli
mitte saanu ei soovi minna, siis eskordivad politseinikud ta lennujaama ja
panevad lennukile ehk teine variant on sunniviisiline väljasaatmine, mis ei
pruugi meeldiv olla,» lisas Kolehmainen.
Soome politsei
peadirektori sõnul on Soome seotud rahvusvaheliste lepingutega, mille kohaselt
peab ühe väljasaadetava kohta olema umbes kaks politseinikku. Tegemist on seega
palju inimtööjõudu nõudva ja kalli operatsiooniga olukorras, kus Soomel on tuhandeid
väljasaadetavaid.
«On kindel, et
pooled asüüli taotlenutest saavad eitava vastuse ning neist üle kolmandiku või
isegi pool ei nõustu Soomest vabatahtlikult lahkuma. Seega üsna suur arv
inimesi,» nentis Kolehmainen“
Ka britid oma
rändarite abistamise poliitikat muutmas, kohe nii muutmas, et tahavad need
põhimõtted panna EL lepingu osaks. Tore, kuid kõik ülaltoodud näited on hiljaks
jäänud ja kulukad. Heal juhul suudavad
need vee kerkimist pidurdada, kuid …
Õhuarmaadad?
Mis te arvate, kui
palju võiks maksta 80 tuh rändari väljasaatmine … eee … kuhugi? Või pigem
eikuhugi? Puht majanduslikult? Või Soome
paarikümne tuhande rändari väljasaatmine? Mida üldse kujutab enesest 80 tuh
inimest? See on sama palju, kui kogu Pärnu, Viljandi, Rakvere ja Jõgeva linna
elanikkond kokku. Või sada Mõisaküla linna jagu inimesi. Ehhee, Mõisaküla linn
on ka megasuur linn, lausa nipilt-näpilt üle 800 inimese. Mnjah, kas teil on
aimu, milline võiks olla sellise koguse inimeste teisaldamise koormus? Või kui
Rootsi ja Soome väljasaadetute numbrid kokku panna saab lahedalt Tartu linna
jagu rahvast, keda oleks vaja saata … kuhugi, ei kohugi. Lennukitega.
Tšarterreisidega. Oeh.
Kuid alustuseks polnud
ju rohkemat vaja olnudki kui hollandi poisikest, kes oleks näpuga veenire
tammis sulgenud, nüüd … Nüüd vajame õhuarmaadasid.
Kuskohalt raha leida?
Nojah, Saksamaa püüab
leida lahendusi raha abil. Nagu teame tegi Saksamaa ettepaneku kehtestada
migrantide vastuvõtmise rahastamiseks EL-is kütusemaks. Vahva. Nüüd on see
ettepanek pälvinud ka Euroopa Komisjoni asepresidendi Valdis Dombrovskise
toetuse nagu rõõmsameelselt (kergendusega?) seitungis kirjutati
Nojah täiesti
loogiline, kui lennukitega vedada, siis tuleb muidugi lisaaktsiis kehtestada.
Või siis mitte loogiline. Selge see, et maksma peame me nii või teisiti.
Kolonialismikolli
kollitused ja muud lollitused
Meil siin
maailmanurgas on mõningaid protsesse raske mõista, sest meie ei ole olnud
kunagi ei suurriik ega koloniaalriik. Meie ei tunne endal mingit „süüd“ nagu
mitmed suured Euroopa riigid oma ajaloo pärast. See süütunne ja on ka paljuski
rändarite probleemi käivitavaks jõuks, Euroopa püüab oma endiste asumaade
kodanikke kohelda kuidagi eriliselt, hellalt, … süütundega.
Kogesin seda kunagi
Pariisis, mil olime külas oma Prantsusmaa kolleegidel. Asusime mõnusas hotellis
viisakal metroosõidu kaugusel kesklinnast ning sõitsime loomulikult „ täiesti
iseseisvalt“ igal hommikul kokkulepitud kontoritesse. Samas hotellis olid ka
Vietnami ametnikud, kes külastasid sama ministeeriumi, kuid neile tuli millegipärast
igal hommikul väikebuss järgi. Küsisin meie kontaktisikult, miks siis niiviisi?
Selle peale saingi üllatava vastuse, et „ Oh, teie olete … (ja kõik need ilusad
sõnad), aga nemad veel ei ole ja pealegi oleme me nende ees võlgu, sest Vietnam
oli kunagi Prantsusmaa koloniaalvaldus.“. Vaat niiviisi. On hea tunda
probleemide juuri, siis on neist ka kergem aru saada. Lahendada. See süütunne
ei vaeva mitte ainult prantslasi vaid ka teisi, mis ajab segi abistamise ja
nunnutamise. Ka sakslastel on oma tume minevik, nii et nad püüavad kehtestada
ennast kui tõelist demokraatia kantsi. Seega Euroopa mingil ajahetkel edukas
olnud minevik on tulnud kollitama
tänapäeva Euroopat.
Nii et koloniaalne
minevik kollitab meid. Teeb mannetuks. No mitte meid eestlasi, sest meie oleme
olnud alati kuidas seda viisakamalt öeldagi mittekoloniaalsed. Ehki, möödunud
sajandi alguses vilksatasid meilgi ideed Suur-Eestist, nii nagu
põhjanaabritelgi Suur-Soomest. Kuid saime pidama, ei läinud õnneks. Seega meid
koloniaalne minevik ei rõhu ja võime mitmetele protsessidele vaadata selgema
pilguga. Süütunde hämuta silmades.
Geograafiatund
Koloniaalminevikuga on
veel see rumal lugu, et kui kolooniate haldamise vägi ära kaob, siis mälestus
sellest suurest tundest ja suurriiklikud ambitsioonid veel ei kuhtu. Püütakse
viimase võimaluseni hoida mingeidki endise hiilguse riismeid. Seepärast
tekkivad mõned nö irdterritooriumid, mis on emamaast geograafiliselt eraldatud,
kuid administratiivselt ühendatud. See eraldatuse ja ühendatuse duaalsus loob
süsteemi omamoodi tagaukse. Siinkohal väike ekskurss Itaalia ja Kreeka saarte
manu
Wikipedia: Lampedusa on saar Vahemeres, Pelagie
saarte suurim saar. Ta asub 205 km kaugusel lõunas Sitsiiliast
ja 113 km kaugusel idas Tuneesiast. Lampedusa kuulub poliitiliselt Euroopasse,
täpsemalt Itaaliale
Agrigento
provintsi,
ent loodusgeograafiliselt Aafrikasse, sest meri saare ja mandri vahel ei lähe
sügavamaks kui 120 m. Saare pindala on 20 km².
Wikipedia:
Lesbos
(vanakreeka;
kreeka
Λέσβος Lésvos, mõnikord nimetatakse Mytilini pealinna järgi) on Kreekale kuuluv
saar Egeuse
mere idaosas Türgi ranniku lähedal. Türgi mandriosast eraldab seda kitsas Mytilini väin.
Sámos (Vana-Kreeka
kontekstis Samos; kreeka ja vanakreeka
Σάμος, türgi Sisam) on Kreekale kuuluv saar Egeuse
mere idaosas Chíose saarest lõuna pool ja Pátmose
saarest põhja pool. Türgi mandriosast, mis kuulub Aasiasse, eraldab
seda 1,6 km laiune Mykáli väin. Saar on väga
lähedal Mykáli neemele Türgis.
Delfi 16.08.15: Peamised
saabumiskohad on neli Kreeka saart: Lesbos, Chíos, Sámos ja eriti Kos. Kos asub Türgi rannikust vaid 10 kilomeetri kauguse.
Kuna saared asuvad Türgi rannikust vaid
kiviviske kaugusel, topivad inimsmugeldajad väikesed alused migrante pilgeni
täis ning saadavad merele, mistõttu tuleb piirivalvuritel iga päev tegeleda
paljude intsidentidega.
Nüüd
te saate oru, et rändarid ei tule mitte niivõrd Itaaliasse ja Kreekasse vaid neist
kaugel asuvatesse, kuid poliitiliselt seotud irdterritooriumidele.
Terve
mõistuse tund
Mind
on alati imestama pannud see asjaolu, et merehädalised võetakse nende
transiitsaarte juurest pardale ja viiakse ära … kaugele Euroopasse. Kuid
lähtekoht (Türgi, Tuneesia) on ju palju lähemal, miks neid hädalisi kaugesse
Euroopasse päästetakse mitte lähimasse turvapaika? Kas Türgi pole turvaline?
Kas rändaril, kes paneb oma varanatukese ja elu ohtu smuugelpaatidega 1,6 km
(või enam) merd ületada ja seejärel veetakse Kreekasse ning sealt rändab ta edasi
ajava konveieriga puudustkannatavate põgenikkolonnidena läbi Euroopa Rootsi või
Soome on abi? Kas me niimoodi aitame ikka neid õnnetuid inimesi? Või võimendame
mingeid miraaže? Lõppjaamades, nendes
heaoluriikides, millised püüavad tõsimeeli pakkuda oma parimat jõuavad rändarid
hirmsa äratundmiseni, et neid „mõnitatakse“ Soome koolisöökla söögiga ja Rootsi
suvehäärberitesse majutamisega. Siis nad saavad aru, et neil ei ole võimalustki
jääda ega saada isegi varjupaika, sest enamus neist lihtsalt ei kvalifitseeru
varjupaiga saajate kategooriasse. Kõik see raha, füüsiline vaev ja 2-4 aastat
aega on läinud tühja. Kaotatud aeg, kaotatud elud. Vaadake, just selline
süsteem on ebainimlik ja kannatusi põhjustav, mitte kohe tagasi aitamine. Iga
aitamine ei ole abi. Karu teenest olete ju kuulnud? Õpetlik lugu heasoovlikkusest.
Hollandi
suurtest poistest
Tundub,
et nüüd lõpuks on selle maa poliitikud, kus kangelaspoisid näppu auku panevad
asjast aru saanud (neil ju sajanditepikkune tammivalve kogemus) ja esitanud
lõpuks oma ettepanekud kriisi … Ei, ei mitte lahendamiseks (mida nad ise
arvavad) vaid leevendamiseks.
PM
28.01.16 „Hollandi poliitikud töötasid välja plaani
Euroopat haaranud migrandikriisi lahendamiseks: Kreeka saartele saabunud
pagulased ja migrandid saadetaks koheselt praamide peal tagasi Türgisse . Möödunud
aasta jooksul jõudis Türgist Kreeka saartele rohkem kui 850 000 migranti.
Tänavu jaanuaris on Kreekasse saabunud juba ligi 46 000 sisserändajat.
Surma on selle käigus saanud vähemalt 200 inimest.
Hollandlased avaldasid
plaani samal ajal, kui Rootsi teatas, et plaanib saata lähiaastail tagasi kõik
need, kelle varjupaigataotlus on saanud riigilt eitava vastuse. Kava
elluviimine sõltub sellest, kas Türgit peetakse migrantide jaoks turvaliseks
riigiks, nagu seda nõuab ÜRO. „
Nii, et lahendusi
otsitakse, kuigi kalleid ja vähetõhusaid. Ikkagi sammud õiges suunas. Vahel
mõni samm tagasi, mõni kõrvale. Mõnikord
tegeldakse juba täiesti pseudoabiga nagu ROK-i pagulaskoondis.
PM
29.01.16 Pagulaskoondis „Rahvusvaheline Olümpiakomitee (ROK) teatas täna, et
sel suvel toimuvatel Rio de Janeiro olümpiamängudel asuvad võistlema ka
pagulased. ROKi president Thomas
Bach selgitas täna, et Rio OMil tahetakse pöörata tähelepanu põgenike raskele
olukorrale ja seetõttu pakutakse pagulastele võimalust spordi
suursündmusest osa võtta.
«Tahame maailma
tähelepanu juhtida 60 miljoni pagulase saatusele, probleemidele ja nende
kannatustele,» rääkis Bach, kes üht põgenikelaagrit külastades kohtus
potentsiaalsete olümpiasportlastega. «Neil ei ole mingit lootust, neil pole
lippu, mille järel marssida, ja neil pole oma hümni. Oleme kutsunud nad
olümpial osalema ja nad marsivad olümpialipu järel,» lisas Bach.“
Peab tunnistama, et
tegemist on kena žestiga, kuid vaevalt see rahvasterände probleeme lahendab,
ehk nagu hr T. Bach tõdeb liikvel on ca 60 milj inimest. Inimest. Just.
Ajalootund
Meil oli eespool juttu
avaaride mõjust Rooma impeeriumile ehk tolleaegsele Euroopa liidule. Olenevalt
impeeriumi tugevusest püüti riiki tungivaid rändeid tõrjuda, kas sõjalise
jõuga, diplomaatiaga, millesse kuulus ka teatud hõimudele loa andmine asuda
impeeriumi territooriumile teatud tingimustel, milleks tavaliselt oli
puhvertsooni loomine uute tulijate vastu. Peale selle olid rahalised meetmed,
milledest ühed olid sellise suunitlusega, et Rooma andis neile rahalist abi, et
nad oma territooriumidel püsiksid, sest see oli odavam kui sõja pidamine. Päris
rasketel juhtudel maksti sissetungijatele „karuseraha“. „Katuseraha“ tähendas
väljapressimist, et sisse ei pressitaks.
„Avaaride eesmärk oli luua hiiglaslik
väljapressimise süsteem. Rooma keiserriigist pidi saama nende lüpsilehm ja
slaavlased (alates u 580 aastast) saama väljapressimise vahend.
See
superröövimine ketis ligi 50 aastat ja tõi avaaridele puhastuluna sisse
vähemalt 70 000 naela kulda (nüüdisvääringus ligikaudu 7 miljardi inglise
naela). Algust tehti 572 aastal, mil avaaarid sundisid roomlasi hakkama neile
maksma aastas 80 000 kuldsolidust kaitseraga – seda nimetati rahu tagamise
rahaks.“ (Keys „Katastroof“ Sinisukk
2002 . Lk 60)
Kaasaeg
Euroopa Komisjoni pressiteade
(ELi ja Türgi
koostöö: Türgi toetamiseks luuakse 3 miljardi euro suurune pagulasrahastu)
„15. oktoobril kogunenud Euroopa Ülemkogu avaldas heameelt pagulasi ja rännet käsitleva ELi ja Türgi ühise tegevuskava üle. See on osa terviklikust koostöökavast, mis põhineb jagatud vastutusel, vastastikustel kohustustel ja nende täitmisel. Samuti otsustas Euroopa Ülemkogu suurendada mitmes valdkonnas Türgi suhtes võetavaid poliitilisi ja rahalisi kohustusi. ELi ja Türgi ühise tegevuskava kohaselt on EL kohustunud andma Türgile kiiret ja pidevat humanitaarabi. EL eraldab märkimisväärseid
uusi rahalisi vahendeid, et aidata Türgil toime tulla tema territooriumile saabunud ajutise kaitse all olevate süürlaste haldamisega. Toetuse andmise õigusliku raamistikuna loob Euroopa Komisjon Türgi toetamiseks pagulasrahastu, kes hakkab rahastatavaid meetmeid koordineerima ja ühtlustama.
Eesmärk on anda ajutise kaitse all olevatele süürlastele ja Türgi vastuvõtvatele kogukondadele tõhusat ja täiendavat toetust. Rahalisi vahendeid eraldatakse võimalikult paindlikult ja kiiresti ning nendega toetatakse riigi ja kohaliku tasandi ametiasutusi kooskõlas Türgi ja ELi koostöö raamistiku kohase koormuse jagamise kokkuleppega.“
„15. oktoobril kogunenud Euroopa Ülemkogu avaldas heameelt pagulasi ja rännet käsitleva ELi ja Türgi ühise tegevuskava üle. See on osa terviklikust koostöökavast, mis põhineb jagatud vastutusel, vastastikustel kohustustel ja nende täitmisel. Samuti otsustas Euroopa Ülemkogu suurendada mitmes valdkonnas Türgi suhtes võetavaid poliitilisi ja rahalisi kohustusi. ELi ja Türgi ühise tegevuskava kohaselt on EL kohustunud andma Türgile kiiret ja pidevat humanitaarabi. EL eraldab märkimisväärseid
uusi rahalisi vahendeid, et aidata Türgil toime tulla tema territooriumile saabunud ajutise kaitse all olevate süürlaste haldamisega. Toetuse andmise õigusliku raamistikuna loob Euroopa Komisjon Türgi toetamiseks pagulasrahastu, kes hakkab rahastatavaid meetmeid koordineerima ja ühtlustama.
Eesmärk on anda ajutise kaitse all olevatele süürlastele ja Türgi vastuvõtvatele kogukondadele tõhusat ja täiendavat toetust. Rahalisi vahendeid eraldatakse võimalikult paindlikult ja kiiresti ning nendega toetatakse riigi ja kohaliku tasandi ametiasutusi kooskõlas Türgi ja ELi koostöö raamistiku kohase koormuse jagamise kokkuleppega.“
Järgmine
Euroopa Komisjon i pressiteade
|
„Pagulaskriis:
komisjon vaatab läbi 2015. aasta meetmed ja paneb paika 2016. aasta
prioriteedid“ sedastab, et „ 12. novembri rändeteemalisel tippkohtumisel
Vallettas tulid kokku ELi ja Aafrika riigipead ja valitsusjuhid, et tugevdada
koostööd ja tegeleda kriisi algpõhjustega. Selle tulemusel rakendatakse 2016.
aasta lõpuks mitmed konkreetsed meetmed. Samal kohtumisel käivitati ametlikult
ELi usaldusfond Aafrika jaoks, mille kaudu eraldatakse kokku 1,8 miljardit
eurot ELi rahalisi vahendeid.“
PM
4.02.16 „Kolmest miljardist üks miljard tuleb
Euroopa Liidu ühisest eelarvest, kaks miljardit peab aga kokku saama
liikmesriikide panustest, mis on määratud vastavalt nende majanduslikule
võimekusele. Nii maksavad suurimad summad Saksamaa (427,5 miljonit),
Ühendkuningriik (327,6 miljonit) ja Prantsusmaa (309,2). Eesti naabritest Läti
peab maksma 3,5 ja Leedu 5,2 miljonit eurot, Soome osaks on 28,4 ja Rootsi 61,3
miljonit eurot.
Hingetõbe aeg?
Niisiis on
EL leidnud teatud lahendusi rändekriisi leevendamiseks Türgi suunalise pagulasrahastu ja Aafrika suunalise
usaldusfondi näol. Milline erinevus
nendel rahasiiretel on võrreldes Rooma impeeriumi poolt avaaridele makstud rahu tagamise rahaga mõelgu
igaüks ise? Mnjah, midagi pole teha, ajalugu kordub, sest ega valikuvõimalused
polegi eriti suured. Oma õiguste, rahu, turvalisuse veendumuste eest on alati
seistud kas tahte, jõu või rahaga. Kõik oleneb vaid sellest, kuidas neid
kasutada. Bütsants kestis peale avaaride rünnet/rännet veel sajandeid lähtudes oma
toimivast bürokraatiast ja diplomaatilise manööverduse oskusest. Nii, et EL
plaanil võib ajaloolises perspektiivis isegi jumet olla.
Samas põhiküsimused
ehk Süüria kriisi mahasurumine (diplomaatiliselt nimetatakse seda
lahendamiseks), piiride pidamine ja töökohtade loomise osas pole edu saavutatud
(loe: tõelise abi ülesehitamist). Vaid andami maksmisega üksi edu ei saavuta,
see võib olla vaid ajutine meede, et oma konveierit ümber seadistada.
Järgneb ...
Targutusi:
M. Laidre
„Domus Belli“ Argo 2015
Lk 275 „Rootsi
kuningas ei hoidnud tagasi ka kriitikat poolvenna aadressil: „me täname
Jumalat, kes Meile mõistust on andnud teiste heade meeste arvamust kuulata, ei
pea Me ka end ise liiga targaks nagu mõned, kes oma laiskuses mõtlevad, et neil
pole teiste meeste nõu tarvis, vaid teevad seda, mis neile endale pähe
tuleb.““. (Erik XIV, 1562)
Lk 345 „Täiesti
üksmeelselt otsustati, et Eestimaa jääb Rootsi riigi koosseisu vaatamata
sellele, kas Erik XIV püsib troonil või mitte, millest teise alternatiivi puhul
lisati „Jumal hoidku selle eest.““
Lk 349 „
Ohtlikkusele vaatamata oli üle terve Euroopa levinud komme, et tsiviilelanikkond
jälgis lahinguid nagu hiiglaslikke vabaõhuetendusi.“
J. Page
„Suure vaimu rüpes“ Tänapäev 2011
Lk 15
Õigusteadlane F. Cohen „ Nagu kaevuri kanaarilind, „ kirjutas ta, „ilmneb see,
kuidas me kohtleme indiaanlasi – veelgi rohkem kui teiste rahvusvähemuste
kohtlemine -, meie demokraatiausu tõusu ja langust.“
Lk 47 „(…)
kuid H.L. Menckeni arvates pole mainitud seigad oma vahel kuidagi seotud:
„Igale keerukale probleemile leidub lahendus, mis on lihtne, selge ja ekslik.“
No comments:
Post a Comment