Hästi elame
Elame uuel
ajastul, ennaktempos tõstetavate aktsiiside ajastul. Tundub, et seda on hakatud
pidama lausa majanduse käigujõu aluseks. Igatahes viitab sellele hiljutine
uudis, et biogaasi aktsiisi kavatsetakse tõsta, et selle tarbimist tõsta. Kummaline.
Maailm on muidugi lihtsam valimislubadustele tuleb leida kate. Ikka maksudest,
kust mujalt. (Räägitakse veel rehviaktsiisist, magusaktsiisist, rasvaaktsiisist, terviseaktsiisist jne. Võib-olla peaksime ennast ümber nimetama Aktsiisivabariigiks?)
Üks au
Maksude klapitamisega käib hirmus
vintsklemine. Ma pole sellist absurdset vintsklemist enne kogenud. Seega: raha
on vaja, kuid populaarsust on ka vaja. Kuidas valida? Mõlemat korraga ei saa.
Vaid tõelised korüfeed, nagu Lennu Taadu ja Winston C, võisid rahvale pakkuda
uusi perspektiive ning … verd, pisaraid, higi olles ikkagi populaarsed. Oli
mida lubada. Nüüdsed lubadused … Need on lihtsalt selle pisku laialijagamine, mis meil
on (palgatõusud, toetused, riigi üürikorterid jne). Lubadused ei tekkinud mitte
seetõttu, et need oleksid ühiskonnas objektiivseks vajaduseks, vaid seetõttu,
et poliittehnoloogide arvates suutis just selline lubamine kindlustada mullu valimisedu.
No nagu teame, ei kindlustanud, … kuid lubadused jäid. Nüüd meie, täie
mõistusega inimesed, ei aruta enam selle üle, mida ühiskonnal on vaja teha
pikemas perspektiivis, et edukas olla, vaid selle üle, kuidas
poliittehnoloogide välja mõeldud „kavaluisi” täita. Harilikult häid ideid
napib, kuid sõna tuleb pidada, see on au asi.
Kaks aud, üks murtud
Kui midagi targemat pähe ei tule,
siis ikka pöördutakse
vanade võtete juurde. Meiegi ilmselt
lähtudes ajaloolistest kogemustest oleme asunud aktsiiside ennaktempoga
tõstmisele. Hea või halb? Halb on see, et kütusesektorit ja alkoholi tootmist,
mis on EV legaalsed ärid, koheldakse kui mingit peksupoissi, nii kui
administratsioonil raha vaja, nii minnakse näiteks alkoholitöösturi manu – tee
rahakotilõuad lahti ja enda omad pane kinni.
Vaadake, kui on tegemist legaalse äriga, siis
peavad siin kehtima samad reeglid nagu muudeski ärides. Ettevõtja põhinõue on,
et reeglid oleksid selged ja pikaajalised, vaid siis saab investeerida ja
tootmist arendada. Kui asjad on teisiti, pole tegemist ettevõtlussõbraliku
keskkonnaga. Kui meie välisinvesteeringute riiki meelitamise strateegia on
selline, et: „Tulge kõik, me tõstsime 2x trahve ja me muudame teie makse
täpselt, siis kui ise arvame!”, siis ilmselt ei ole see tõhus
majandusstrateegia. Au ei saa mõõta rahas. Selline käitumine tekitab
usaldamatust. Selles mõttes on alkoholiaktsiiside lepinguväline tõstmine
halb märk. Väga halb märk. Ja ärgem sadagem seda ära karskuspoliitikaga, need
on kaks eri asja, sõnapidamine jääb sõnapidamiseks, karskuspoliitika
karskuspoliitikaks. Õigemini ärgem solkigem õilsat karskuspoliitikat poliittehnoloogiliste
lubaduste täitmisega, see on vaid ettekääne. Samasugune ettekääne nagu
kütustele (logistika vereringe) aktsiiside tõusu põhjendus, mis olevat ka
pahede maksustamine. Piinlik.
Elu on läinud jõukamaks
Mis puutub alkoholiaktsiiside tõusu
võimalusi majanduslikult, siis see on täiesti omaette teema. Minu pärast võib
siin küll hindu tõsta, kui konkurents lubab. Just, just, kui konkurents lubab,
sest mis kasu on meil maksumäära tõusust, kui eelarvesse tuleb vähem“ euroneid“,
töökohad kaovad, kuid avatud turust tingituna märjuke ikka saadaval? See, et
kasvuruumi hindade tõusuks on veel küllaga näitab võrdlus, et kui nõukaajal sai keskmise palga eest
osta keskmiselt ca 25 pdl viina ja ülemus sai osta ca 57-60 pdl, siis meie elu
on läinud tunduvalt jõukamaks. Pudelites mõõdetult saaksime osta keskmiselt 112
pdl viina kuus ja ülemustele jaguks märjukest lausa 330-450 pdl jagu. Vahva,
nii et ostuvõime on kõvasti kerkinud. Ja mitte ainult viina osas pole olukord
paranenud vaid kui palka makstaks näiteks kanades, siis oleks sel ajal saanud
osta keskmiselt 75 kilo kana kuus ja nüüd lausa 470 kilo. Nojah mõningad
„väikesed tagasilöögid” on ka nagu kommunaalkulud ja muud „nipet näpet”, nii et
selles plaanis võrdleme võrreldamatuid suurusi. Nüüd võiks mõnigi pilvepiirilt
õhata, et vaat millised võimalused on makse tõsta, kuid … Kuid ei ole, sest
meil ei ole administratiivne vaid avatud turgude majandus. Turg lihvib hinnad
paika. Maksud peavad nendesse hindadesse „ära mahtuma“, mitte vastupidi. Meie
tänane ostuvõime on selline nagu see on tänu avatusele ja konkurentsile. Vaid
konkurents surub hindu alla. Nagu
eelnevast näitest hoomate on „odavate“ administratiivsete hindade olemasolu
vaid illusioon.
Usaldusväärsusest
Maksude
õige mõõtkava leidmine riigi tasandil on sama nagu äris toote õige hinnastamine. Küsimus ei ole ainult maksude
suuruses, vaid riigi usaldusväärsuses, tarkuses, selle oskuses ühiskonnas
toimida. Just niimoodi see ongi, ilmselgelt ei kujuta administratsioon ette,
millist tööd teevad ettevõtjad iga päev (ja ka öö), et leida võimalusi kulude
kärpimiseks, uute teenuste loomiseks, jätkusuutlikkuse tagamiseks, ellu
jäämiseks. Poliitmaastikul ei ärka keset ööd kell kaks ülesse hüüdega (nagu
Mendelejev oma perioodilisustabeli avastamisega) „Heureka, leidsin kuidas pool
senti kokku hoida!”. Administratsioon lihtsalt lubab … miljoneid … eelarvest
elik meie taskust. Kui nüüd poliitinimesed „mariantonetilikult“ teatavad, et kui
teil leiba ei ole, sööge kooke ehk 11%, 5% või ka 1% toodangu hinnale lisamine
on „köömen sealsamuses”, tõstke hindu, siis on see asjatundmatus või lihtsalt
rumalus. Iga protsendi osa võrra maksude tõstmine võib olla fataalseks otsuseks
ettevõtja konkurentsivõimele, eriti väikeettevõtjale. Lausa pöörastena tunduvad
väljaütlemised, et kui ei suuda, ärge siis tegelge ettevõtlusega. Eriti pöörane
on see üha sulgetavate suurettevõtete taustal. Seepärast pikaajalised kindlad/ausad
suhted administratsiooni ja ettevõtjate vahel on ainuke garantii edukaks
ettevõtluskeskkonna loomiseks. Et oleks mida maksustada.
Kaela
murdmisest ja abiriigist
Tore
kui inimesed on heasüdamlikud ja tahavad teisi aidata, kuid me ei tohi oma
riiki muuta üha uute abidega abiriigiks, samas tappes oma
konkurentsivõimet.
Mäletate,
me tahtsime ju ehitada heaoluriiki, jõuda võimekamate sekka. Kuid abidega on
selline lugu, et esialgu ollakse rõõmsad, siis harjutakse ära (abiga) ning
seejärel muututakse nõudjaks. Abinõudjaks. Abi eesmärgiks ei ole mitte see, et
keegi abiga ära harjuks vaid see, et ta ajutise abi saamise ajal harjuks
päriseluga. Mnjah, meie, ka meie kui riik, oleme harjunud abiga, sh. EL
abirahadega. Me räägime uhkusega, kui efektiivselt me oskame abisid kasutada,
kuid elust peale abi … Mis siis saab? Tõstame ennak-ennak tempos aktsiise?
Ehhee, ei tule välja, me muutume täiesti konkurentsivõimetuks. Me isegi ei
mõtle sellele „iseseisvale“ elule ehk elust pärast abi. See on ohtlik. Väga
ohtlik.
Kindlasti olete näinud „dokke“ Aafrikast, kus
naise iluideaali juurde käib pikk, ülipikk kael. Seda „ilu“ saavutatakse
abivahenditega ehk lükitakse noorest east alates üha uusi metallvõrusid lõua
alla ja kael saavutab ebaloomulikult kõrge kasvu. Ilus vaadata, kuid … Kui nüüd
need võrud ära võtta, siis selline kael enam ise „ei kanna“, murdub läbi. Krõks.
Selles ongi abide oht, need moonutavad olukorda ja nendest
ilmajäämine/loobumine tundub üüratu ebaõiglusena, mitte tagasipöördumisena …
normaalsusesse. Seega abiriigil ei ole tulevikku.
Eduriiki
ehitatakse hoopis teise mudeli järgi. Normaalselt. Normaalsuses.
Targutusi:
V. Suvorov.
„Vanakuradi vanaema“ Tänapäev 2015
Lk 163 „Viia
rahvas tuleviku poole, milles igaüks hakka saama vajaduste kohaselt, võisid
ainult paadunud lurjused või lootusetud napakad. Nende äärmiste punktide vahel
asetses enamus sellest võitjate jõugust (resp. Karjast): kuritegelikud
lollpead.“
Lk 151
„Sotsiaalse õigluse nimel likvideeriti Nõukogude Liidus tootmisvahendite
eraomand. Kuid kui riigis pole tootmisvahendite eraomandust, siis kes hakkab
tootmist juhtima? Õige: riik. Aga mis on riik? Õige: riigiasutused – valitsus,
ministeeriumid, riiklikud komiteed ja nii edasi ja muu seesugune. Lihtsamalt
öeldes . bürokraatia. (…)
Sotsialism –
see on riigi võim, see tähendab bürokraatia võim“
ÄP 26.11.15
Hillar Teder: „Äriga on nii, et kõigepealt peab
see välja tulema näppude peal ja siis võib selle sisestada Exelisse,"
I.Tidd,
J. Besssant, K. Pavitt „Innovatsiooni juhtimine” EAS ja Pegasus 2006
Lk
498 „„Microsofti ainus tootmisvara on inimese kujutlusvõime” (Bill Gates)”
No comments:
Post a Comment