Vana lugu
Lugesin kuu-poolteist tagasi debatist teemal, mida teha Tallinna kesklinna liiklusega. Kas viia sõidukiirus
40 km/h või hoopis 30 km/h, teised arvasid, et vaja rahustada liiklust, teha
teid kitsamaks ja kõveramaks, ebamugavamaks. Ühesõnaga teha autode liiklemise
korraldus nii pahatahtlikuks, kui vähegi võimalik, et autoliiklust välja
suretada. Piirame, keelame, trahvime ja kõik saab korda. Maailm paremaks? Miks
see vana lugu on? Seepärast, et mingi perioodilisusega nagu kevadtung
loomariigis puhkeb piiranguteema jälle õitsele. Eelmine selline debatt, oli
väga värvikas. Toodi nõretavaid näiteid, üks värvikam kui teine. Kohati teemaga
seostamatuid, selliseid emotsionaalseid.
1 on liiga palju
Ühte ütlen küll,
et iga inimese kaotus on üks liiast kaotus. Seda tuleb vältida. Minu jaoks on
selleteemalised „plaaninäitajad“ milleni jõuda, täiesti vastuvõetamatud. Kas me
ei otsi mitte kadunud võtmeid lambi alt, kuigi kaotasime need pimedas
aianurgas, võib-olla on põhjused kuskil muus kohas ja lahendused hoopis
kolmandas. Ühest meelde jäänud tüüpnäitest: kuskil Nõmmel sõitis purjus juht
120 km/h kiirusega posti. Kurb lugu. Fataalne. Kuid milline põhjuslik seos
võiks sellel näitel olla sõidukiiruse alandamisega 50 km/h-lt 30 km/h-le? Kesklinnas?
Õige, mitte mingit, purjus peaga sõitmine on keelatud nii 120, 50, 40, kui 10
km/h. Nii kesklinnas kui äärelinnas. Lihtsalt keelatud. Punkt. Või kuidas
mõjuks kesklinnas kehtestatud kiiruspiirang, äärelinlasele, kes sõidab 120 km/
h? Ehk siis 70 km/h üle lubatud sõidukiiruse. Õigus, jälle ei mingit. Seega näiteid
võib tuua erinevaid, kuid inimesed jäid auto alla juba siis, kui auto kiirus
oli 15 km/h ja isegi siis kui autosid veel polnudki. Jäid hobuste alla. Kõige
tihemini hukkuvad inimesed siiski mitte autode läbi vaid teiste inimeste läbi. Jäävad
inimeste alla? Tuleks vast inimesed ära keelata? Ei-ei, jalakäijat tuleb
lihtsalt austada, silmside luua. Mäletate veel, mis asi on silmside? Ja
vastastikust viisakust on vaja. Austust.
Ajalooline lugu
„Jalakäijaid peab austama. Jalakäijad
moodustavad suurema osa inimkonnast. Vähe sellest – inimkonna parema osa.
Jalakäiad lõid maailma. … Ja kui see kõik oli valmis, kui meie planeet oli
saanud võrdlemisi korraliku ilme, siis ilmusid autojuhid. Tuleb märkida, et ka
auto leiutasid jalakäijad. Kuid autosõitjad unustasid selle kuidagi ruttu ära.
Vaguraid ja arukaid jalakäijaid hakati lihtsalt alla ajama.” (Kuldvasikas Ilja
Ilf ja Jevgeni Petrov Eesti riiklik kirjastus Tallinn 1962 Lk 321)
Basseiniülesande lugu
Toon ka omapoolse
näite. Ilmselt oleme kõik koolis lahendanud basseiniülesandeid. Paljude jaoks
meist oli see tõeliseks õudusunenäoks veel paljudeks aastateks. Koolis enam ei
käi, aga basseiniülesannet unes ikka näed. Ilmselt on see õudus mõnele nii
õudne, et on koolimatemaatikat püüdnud täielikult unustada. Tuletame meelde. Niisiis standardülesanne: teile antakse basseini mõõdud ja siis veel
see hirmutav teadmine, et basseini siseneb 50 mm toru ja välja voolab 30 mm
toru. Ning lõpus lajatati surmav küsimus: millal bassein üle hakkab ajama?
Mäletate? Vaat niiviisi on ka kesklinnaga, kui kesklinnas on liikluskiiruseks
30/40 km/h, siis selles üleminekukohas tekkib teatud aja möödudes ummik,
laienev ummik ehk bassein ajab üle. Niisama lihtne see ongi.
Tegelikkus: 60+
turvameetmed
Liiklus peab
olema sujuv ja turvaline. Kiidetud rahustamine ja kitsendamine ei rahusta mitte
midagi, vaid teeb vastupidi, rahutuks, mille tulemusena püütakse ebameeldivast
tsoonist võimalikult kiiresti läbi lipsata. Kuidas võimalikult kiiresti lipsata?
Õige, kiirust lisades ja ohtlikke manöövreid sooritades. Närviliselt. See on
lihtsalt elu, ilma igasuguse ilujututa. Tõnismäel püüti aastaid juurutada
30km/h sõidukiirust. Ei õnnestunud, juhid sõitsid ikkagi vastavalt kõige
optimaalsema sõidukiirusega. Sujuvalt. Kasu sai vaid eelarve, kogutud trahvide näol.
Kuid kas trahvid täitsid oma ülesande turvalisuse, sujuvuse suhtes? Ei täitnud
teps mitte, kuna tegelik kiirus oli ikkagi 60+. Optimaalne. Sellest teadmisest
peaksimegi lähtuma, et TEGELIKULT on Tallinnas liikluskiiruseks 60+ (esimese
ummikuni) ja vastavalt sellele ülesse
ehitama ka turvameetmed.
Enesepette lugu
Kuidas võiks kunstlik, kuid sihipärane
ummikute tekitamine, närvilise õhkkonna loomine, raha raiskamine mõttetutele
tablettidele nagu Tondi tänava ringliiklused (mida on küll kena kosmosest
vaadelda), meie elu paremaks muuta, seda mina küll aru ei saa. Märgi
ülesriputamine ei lahenda probleeme. Nii nagu ebaõige sõidukiiruse valik
põhjustab avarii, nii põhjustab ebaõige märgi valik õiguskuulekuse vähenemist.
Märk on enesepete. Illusioon. Illusioon sellest, et me oleme midagi teinud.
Mnjah, teinud küll, kuid kas ka saavutanud. Kuidas näiteks saavutada selline
sujuvus nagu oli Soomes, mil rada vahetades ei pidanud juht taha vaatama, kõik
teadsid raja vahetajal on vajadus seda teha, õigus seda teha ja minul on …
Kohustus? Ei, mitte kohustus, vaid midagi enamat, minust on viisakas ja turvaline
reavahetajale seda pakkuda, sest ka mulle pakutakse samasugust sujuvust ja
turvalisust. See oli normaalne. Ja siis tulime … meie. Õnneks ei suutnud kõike
ära rikkuda.
Suhtekorralduslik
lugu
Liiklus see ei
ole vaid „pahad“ autojuhid, liiklus on kui
pidev suhtluskeskkond erinevate liiklejate vahel. Peaaegu nagu igaühe
suhtekorraldusprojekt. Kui oleks minu
teha, siis ma kehtestaksin juba põhikoolis kohustusliku autojuhi ( ja
programmeerimise) eelõppe. See võimaldaks noorel inimesel aru saada, mida on rooli taga istujal võimalik teha, mis mitte.
Muudaks tema suhtlemisoskust. Liikluses. Muide asjal oleks ka majanduslik kasu
man, kõigil noortel oleks juhtimisõigus, mis tunduvalt laiendaks nende edukat
tööle saamise võimalust.
Niisiis, kas olete märganud kuidas ja kuskohal jalakäiad teed ületavad? Kesklinnas on teatud kindlad
vöötrajad, kus autojuhid
kindlasti peatuvad, selline oli näiteks
kallis kadunuke Draamateatri „sebra“,
kusjuures seal olid ka jalakäijad tähelepanelikud. See on vastastikune tähelepanelikkus, sidusus.
Samas magalates on teatud ülekäigukohad, kus jalakäija astub rajale hoolimatult, lausa surma põlgavalt,
talvisel ajal veel ülestõstetud kraega ja silmini tõmmatud kapuutsiga, nii et
ta ei saagi näha lähenevat
autot. Muide pahatihti autojuht jalakäijat ka mitte. See peegeldab ühiskonnas
levinud suhtumist, „Mul on
õigus ja ma lähen!“. Kas
autojuht saab pidama või ei saa, see pole tema mure. Kindlasti olete märganud
selliseid teeületajaid, kes liiguvad võimalikult aeglaselt, sest tal on õigus
ja kui on õigus, siis ei ole seda vaja mitte ainult kasutada, vaid ka näidata.
Umbes sellisel viisil, et: „Mina ja Minu Õigus sammume üle tee“. Uhkelt. Värisege. Jällegi
seesama sündroom, „Mina ja Minu Õigus”. Aga
kohustused? Ei saa olla õigusi ilma kohustusteta. Kõik peavad olema liikluses
tähelepanelikud.
Nikutamise lugu
Samas tunned alati ära,
kui teed ületavad soomlased (või
rootslased).
Tunnete ära nad nende lahedast, sõbralikust suhtumisest. Ka suhtlemisest. Kujutage
ette, nad … naeratavad teed ületades. Vahel ka lehvitavad. Vähemalt
noogutavad. Pealegi ei
loiva nad „õigusliku“ aeglusega
üle tee. Sellises käitumises peegeldub ühiskonnas juurdunud suhtumine ja sidusus:
mina jalakäia,
noogutan autojuhile, väljendades sellega oma austust, et tema austas mind üle
tee laskmisega. Saate aru, see on vastastikune protsess. Tulemuseks on see, et
mõlemad osapooled tunnevad
ennast väärikalt. Väärikus tekitab rahulolu. Peaksime õppima
noogutama, noogutamine ei pea
olema mingi sügav alandlik kummardus, vaid väike peanoogutus,
märguandeks, et teise tegu
on märgatud. Nagu Vanaema Marie ütles, peaga nikutama. Nikutagem siis lihtsalt peaga, ka parem tuju
on midagi väärt.
Ühiskonnale siduv, liiklusele sujuv.
Uus lugu
Uus lugu oleks
see, et me tõsimeeli keelame kesklinnas autoliikluse. Või kogu riigis. Miks
mitte kogu universumis? Kuid jäägem realistideks ja teeme seda vaid oma mõtetes
kesklinnas. No nii, millised oleksid alternatiivid? Juba oli kuulda
ettepanekuid, et inimesed võiksid kasutada rohkem jalakäimise võimalusi ja
jalgrattaid. No miks mitte ka kepphobuseid? Hea mõte, kuid … Kuid lõpetamata mõte.
Kas te olete tööl käinud rattaga? Rajus sügiseses vastutuules? Ei ole? Vaid
soojas suvepriisis? Vaadake, jalgrattasõit ei ole ilutsemine, a´la ilus inimene
ilusal rattal. Jalgrattasõit vajab tööl käimiseks tervet infrastruktuur,
järelteenindust. Tööle sõites peaks töökohas olema rattaparklad, et mitte öelda
garaažid, sest talvel palja kanniga külmand sadulasse istumine lõppeb teadagi
millega. Sabakondi „ issiasega“. Heal juhul. Ega see külmunud ja jääs ratas
hästi sõida ka. Ah, jaa kas olete
proovinud rattaga sõtkuda läbi märja lume? Aga üle sädeleva jää? Ei ole? No
siis on teil lihtne arvamust avaldada. Mina kahjuks olen. Tuleme tagasi oma
tööle jõudmise juurde. Ütleme niimoodi, et rattaga sõtkumine „võtab naha
märjaks“. Higistama noh!. See tähendab, et tööpaigas peaksid olema vahetusriide
kapid ja dušširuumid. Milleks? Ega te ei kavatse
ju oma töökohale klienditeenindajana, poemüüjana, universumi direktorina asuda
kibekirbe kuivanud higihaisu saatel? Nagu keskajal? Kas teid sellise
haisukotina tööl ka peetakse? Kaua? Kas teil kliente ka on? Samasugused
haisukotid? Mnjah, nii, et garaažidest, riidekappidest ja hügieenist ei pääse
kuskile. Kui arvate, et see kõik on liialdus või tarbetu, siis näiteks
põhjanaabrite juures on see kõik just niimoodi korraldatud. See on normaalne.
Ühise
transpordi lugu
No ma arvan, et
enamus inimesi ratta selga ei istuks ja jala käimisega on nii nagu on, ehkki jalakäimise
lusti võiks olla rohkem, tunduvalt rohkem. Siiski, seda nad võiksid teha
praegugi, kuid ei tee. Kiruvad kõike ja kõiki ning nühivad autodega tööle. Siin
sund ei aita. Aitab vaid see, kui teha muu liiklus nii palju paremaks, et
autosõit enam ei huvita. No näiteks mina enam Tartusse autoga ei sõida, sest
bussiga, eriti hea bussiga, on palju mõnusam sõita. Seda lugugi kirjutades olen
bussis ja mul on paar tunnikest lisaaega, mida muidu vaevalt leiaksin. Naabergi
lustib, mügistades mõnusalt naeru mingit filmi vaadates. Mõnus, ostsin
sõidupileti, kuid sain kaks asja: sõidu ja väärtusliku lisaaja. Lisaväärtus.
Nauditav ühine transport on kindlasti tulevikutrend. Sama ka linnaliikluses,
miks ma peaksin autoga sõitma, kui ühistransport oleks ühine transport ja nauditav.
Mina küll naudiksin ja ei viitsiks autoga jännata: sõita 15 km/h, otsida
olematuid parkimiskohti, maksta kindlustuse, bensu, ülevaatuse ja parkimise
eest. Ei, mina valiksin mugavuse, mina olen mugav inimene. Milline see mugavus
võiks olla? No näiteks iga järgmine buss
oleks nägemisulatuses, peatustes/bussides oleksid tablood, mis võimaldaksid
saada ümberistumisvõimalusi või veelgi parem annaksid mulle sõidumarsruudi.
Vahva. Siis ma oleksin kohe ÜT inimene, praegu … Meriväljalt linna sõites on
peaaegu sama palju võimalusi, kui Tallinnast Tartusse sõita. Normaalne?
Normaalsus on suhteline ja sageli ülehinnatud nähtus. Kuid linnasõiduks pole ÜT
minu esimene valik. Siiani. Ah, tühja mis ma virisen, Harkukülast Tallinnasse
käib 1 buss tunnis. Normaalne? Ei ole. See on täiesti ebanormaalne. Siin võib
küll öelda, et küla jääb pealinnast välja, kuid kuulge, meil on kogu EL-s inimeste, kapitali ja kaupade vaba liikumine,
kuid „Suur-Eesti impeeriumis“ segavad arengut vürstiriikide piirid. Kummaline.
Sama
kummaline, kui teha ühte piiravat ettepanekut teise järel, mõtlemata
järelmitele. Me ei saa kõike reguleerida käskude ja keeldudega, ka meie ise
peame oma isikliku tegevusega (kiituse, laituse, nikutamise, aktseptiga)
kujundama maailma sh liikluskeskkonda. Vaid reguleerides maailma jääb see
seisma. No kui maailma ei jää seisma, siis liiklus küll. Lihtsuses ja
vastastikuses austuses peitub jõud. Vaadake inimestele silma, vaadake juhile
silma ja te mõistate üksteist. Nikutage. Vaadates tühjusse, klõbistades
nutikat, klapid silmadel ja kõrvas, jalutades Oma Õigusega üle tee ei päästa teid mitte mingi märk, silmside
küll. Vastastikuse märkamisega toodame
julgeolekut, märgi tootmisega toodame … vaid märke. Keskkonnareostust kah!
„E
basta. Basta cosi. Basta, basta. Küllalt, aitab. Nii on hea. Midagi muud pole
vaja. Ära pinguta üle. Eelista lihtsust. Vähem on rohkem.“ (S.Tuominen,
T.Koski, K. Kivilahti „Basta!” Pegasus 2012 Lk 8).
Targutusi:
M. Laidre
„Domus Belli“ Argo 2015
Lk 275 „Rootsi
kuningas ei hoidnud tagasi ka kriitikat poolvenna aadressil: „me täname
Jumalat, kes Meile mõistust on andnud teiste heade meeste arvamust kuulata, ei
pea Me ka end ise liiga targaks nagu mõned, kes oma laiskuses mõtlevad, et neil
pole teiste meeste nõu tarvis, vaid teevad seda, mis neile endale pähe
tuleb.““. (Erik XIV, 1562)
J.Lynn, A. Jay „Jah,
Härra Minister“ Varrak. 1999
Lk 19 „See on
pöördvõrdlelisuse seadus: mida vähem sa kavatsed mingi asjaga tegelda, seda
rohkem pead sa sellest rääkima“
Lk 29 Minister
Hackeri mõttekene ministrina tööle asudes „Siin ma siis olen, püüdes tegutseda
nagu mingi suure ja tähtsa ettevõtte tegevdirektor, ning mul puudub igasugune
varasem kogemus nii ministeeriumi tööst kui ka ausalt öeldes igasugusest
juhtivast tööst üldse. Poliitikukarjäär ei anna mingit ettevalmistust tööks
valitsuses.“
Lk 60 Kntsler
sir Hamphrey „Riigiamet, härra minister,“ (…)“ eksisteerib ainuüksi selle
jaoks, et viia ellu parlamendis vastu võetud seadusi. Niikaua, kuni parlament
jätkab seaduste vastuvõtmist, millega inimeste elu seatakse üha rangema
kontrolli alla, peab riigiametnike arv kasvama“.
No comments:
Post a Comment