Wednesday, March 9, 2016

Võitjate marss (minooris või mažooris)

Argipäev peale sünnipäeva

Aastaring on täitunud ja meie riik aasta jagu vanemaks saanud. Vanur? Ehhee, vara veel vanakest mängida, kaminatule/peentuunimise paistel ennast soojendada. Riigi mõistes oleme ju veel noor (sellestki pool aega koomas olnud), alles 100 tulemas. Kas ma sellist Eestit tahtsingi? Ei tahtnud. Õigemini ei osanud tahta. Kui mõelda 25-30 a tagasi, siis tundub meie tänane tegelikkus ulmelise saavutusena. Kuid see imeline  areng (paarkümmend aastat tagasi tehtud õigete otsuste tulem) on ajanud „hamba verele“, tahaks veelgi paremini. Eriti, kui me selleks võimelised oleme.

Mina, Riik

Igaüks kogeb riiki erinevalt. Mõnele on see  tarbeese, teisele reliikvia. Väga harva mõtleme me sellele, et riik see oleme meie. Mina Riik. Sina Riik. Meie Riik. Vahva. Mõni asi oli, on ja jääb, kui see areneb. Mnjah, kunagi olid ka kivikirves ja takupüksid innovatsiooni tipp. Riik ei tohi jääda kivikirveks/takupüksiks, riik kui ühiskonna tugisüsteem peab kogu aeg edasi arenema. Nagu ütles meie tuntud suusatreener, oleme pidevas arengus, hetkel oleme taandarengus. See viimane käis suusatamise, õnneks mitte riigi kohta. Riikki  ei arene iseenesest, nii nagu suusatajagi, seda peab treenima/reformima, et edu saavutada. Pidevalt pingutama.
Eesti Tööandjate Keskliit ja  Praxis on algatatud Riigireformi Radari, mis hindas riigireformi edenemist 3-. See hinne olevat innustuseks poliitikakujundajatele – avansiks. Arvan, et radar on seekord olnud liig suuremeelne. Ärgem tehkem endale illusioone, mingit riigireformi ei toimu, on vaid erisuunalistele tegevustele riigireformi sildi külgekleepimine. Näilikkus. Tõelisuseks on osutumas, et kõikvõimalikele tühitegemistele pannakse külge riigireformi silt ja … niimoodi tõeline riigireform tapetaksegi. Kuulge, reformi ei saa ju olla, alles nüüd oleme jõudnud  äratundmiseni, et peaks kokku leppime, milline reform olema peab. Muidugi, enne kui kasvõi suusatama minna, tuleks määrata, kas tahame jõuda Pärnusse või Narva. Mõlemasse korraga ei saa. Jutud sellest, et „asjad on käima lükatud“ on eriti eksitavad, sest kui me ei tea kuhu me liigume, siis kuhu poole on „asju lükatud“? Võib-olla vales suunas? Muide, sihitu rapsimine maksude ümber pole mingi riigi- ega maksureform, vaid paaniline teadmatus, mida teha. Piltlikult, millist pileti hinda meil küsitakse, kui me ei tea kuhu ja millega me sõidame? Maksame seisutundide eest või? Rapsimine pole reform

 Paremaks saamise komme

 Riigireform ei tohi olla vaid ballisaalikindralite ja kabinetistrateegide üritus, see peab olema laiem, hulka laiem, et sisaldaks laiemalt rahva kogu loovust ja … hullust. Häid kaasamise näiteid on ärimaailmast küllaga, näiteks: „Toyota usub, et väikeselt panustades võidad suurelt. Ühel aastal tegid nende töötajad rohkem kui 750 000 parendusettepanekut. Ettevõte kasutas neist ära üle 80 protsendi! Eraldi võttes oli enamik ideid väikesed ja olemasolevat täiendavad. Kuid kolmveerand miljoni paranduse ühine mõju tugevdab kindlasti Toyota innovatsioonikultuuri  - paremaks saamine on komme, milleni jõutakse harjutades.” .( M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” ÄP 2009. Lk 53). Kas poleks tore, kui meil oleks riigi tasandil selline  „paremaks saamise komme“. Selline harjumus.
Ka meie oleme paaril korral üritanud kaasamist (Minu Eesti mõttetalgud, Rahvakogu, Arvamusfestival), kuid me pole arendanud seda tohutut loomingulist ressurssi lõpptooteks. Meie kaasamised on jäänud vaid kogumiseks, ilma edasise tegevuse ja tagasisideta. Ilma järjepidevuseta. Olen ise mõnda mõttetalgud juhtinud, te ei usu, kui palju vahvaid/eluterveid/geniaalseid ideid on „lihtsatel inimestel“, kui häälestada neid loovalt mõtlema, mitte virisema. Järgmisel korral peame olema targemad/säästlikumad, juba ennetavalt looma konveieri, mis suudaks jõuda lõpptooteni ja peatähtis tagasisideni. Tagasiside ise toodab uusi ideid. Ka tagasiside peab muutuma harjumuseks.
Kapseldumisest tulenev risk on poliitmaastikul tihti lõppenud katastroofiga: „(…) tugev meeskond, mis sarnaneb pigem perekonnaga, võtab peagi omaks meeskonnavaimu, mis kaitseb rühma välismõjude eest, tugevdab vastastikku liikmete hoiakuid ja sunnib üksteist takka kiitma.” „( …) John F. Kennedy kujutas endale ette, et arvestab paljude erinevate seisukohtade ja kriitiliste märkustega. Samal ajal veensid tema nõuandjad ise seda teadvustamata üksteist oma eksimatuses.” (Tim Harford „Kohanemine”  Hermes 2012 lk 51,60). Just selliste eneseveenmise pettuste vältimiseks on kohane laiema osavõtjaskonna  kaasamine riigireformi.

Uus maailm – „Uberism“?

Mõtleme, milliseks on maailmas muutunud? See on muutunud meelelahutus- ja teeninduskeskseks, mis tähendab, et ka riik peab muutuma üha rohkem teenindusüksuseks. Lisaks sellele on tehnoloogia võimaldanud „uberismi“ tekke ehk teenuse pakkuja ja tarbija saavad otsekontakti „kohe ja praegu“, ilma kulukate ja aeganõudvate vahelülideta. „Uberism“, kui kõige ökonoomsem tarneahel on tänase konkurentsimajanduse lihvitud tipptoode. Kas riik saab toimida kui takupüks sel ajal kui elu käib hoopis uuel tasandil? Minu ettekujutuses on riik suur teenidussektor ja tugiteenuse pakkuja. Riik kui tugiteenuse osutaja on midagi muud, kui eilse päeva põhjala hoolekanderiik ja koomaaja kõigekeeluriik. Riik kui tugiteenuse pakkuja loovusele. Vahva.
Pegasuse sandistamine
Meie senine keelupõhine toimimine on nagu tagurpidi Pegasuse lennutamine. Raiu tiivad maha ja siis „abista“ teda vankri ostmisel. Me ei lase loovusel lendu tõusta, me surume mittelubamise protseduuridega loovuse vastu maad. Köndistame üha uusi tegevusalasid keeldude ja riigimajanduse monopoolse sekkumisega loomulikku turutegevusse ehk kunstliku arengupeetusega ja seejärel  „abistades“ neidsamu köndistatuid, ei abista me mitte kedagi, vaid loome väärpildi tegelikkusest. Selline mudel annab küll head tööhõivet (ajutiselt), kuid ei aita kaasa meie konkurentsivõimele. Kuid me ju tahame olla edukad
Me peame tegema valiku, kas me tahame Pegasuse lendama saada või hobuselihasuppi süüa. Pegasuse tiivad oleme juba mõtteliselt maha raiunud, parastades, et oled laisk ja lohakas. Osa nuiamehi arvavad, et uue maksunuiaga jalgade pihta anda on kõige õigem „laiskuse ravi“. Kui Pegasuse tiivad ära kärpida, siis ei aita enam mingi „abi“ ega nui, Pegasus ei lenda enam. Iialgi. Kirjeldasin seda bürokraatiamaailma arenevale  hullumeesusele kalduvat, kuid meile harjumuseks saanud olukorda, mõne aja eest näitlikult ka ülevaates „Bürokraat, võim ja Vanaema“. Asjatult, jätkuvalt loome igapäevaselt juurde tühitegevusi paisutades nende osakaalu, kes tarbivad, mitte ei loo.

Valitsemine ja otsustamine

Pidupäeval kostus arvamust, et Eesti vajab Pilvepiiri, kes otsustab ja valitseb.           Selle koha peal läheb mul alati juhe kokku, tundub, et sellesse sõnasse sulatatakse kokku eilne monarhia, tänane bürokraatia ja homne (kodaniku ja teenuse keskne?) riigikorraldus ja kõik seepärast et sõnad valitsus ja valitsemine on sarnased. Alustame algusest. Ennevanasti, kui olid Kõigevägevama nimel võitud valitsejad, siis nad valitsesid. Oli selline riigikorraldus – absoluutne monarhia.  Tänapäeval, oleme meie ise kogumis  Kõigevägevamad, ehk vastavalt põhiseadusele on kodanikud  kõrgeim võim. Meie oleme riigi (nagu firma) omanikud. Valitsus on vaid meie valikute tulemusel palgatud (ajutine) tegevjuhtkond, millise ülesanne pole  valitseda, vaid ainult omaniku suuniseid täita. Vaat niimoodi, "valitsemine" tuleb valitsusel ära unustada. Küll aga peab tegevjuhtkond tegema otsuseid, mis omanike vara ja heaolu suurendaksid. Selleks peab olema pidev tagasiside omanike ehk kodanikega. Edukas riigi pidamine ei erine mitte millegi poolest eduka firma juhtimisest, sest ka riigid on omavahelises konkurentsis. Maailma üks pikaajalisemalt eduka firma, Toyota tegevjuhtkond, ei valitse firmat, küll aga on pidevas kontaktis nii tarbijate vajadustega kui ka oma personaliga. „Toyota usub, et väikeselt panustades võidad suurelt. Ühel aastal tegid nende töötajad rohkem kui 750 000 parendusettepanekut. Ettevõte kasutas neist ära üle 80 protsendi! Eraldi võttes oli enamik ideid väikesed ja olemasolevat täiendavad. Kuid kolmveerand miljoni paranduse ühine mõju tugevdab kindlasti Toyota innovatsioonikultuuri  - paremaks saamine on komme, milleni jõutakse harjutades.” .( M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009. Lk 53). Kas poleks tore, kui meil oleks riigi tasandil selline  „paremaks saamise komme“. Selline harjumus.
: „Boeing on teinud palju tööd selleks, et iga töötaja annaks endale aru: minevikku korrates tulevikku ei jõua.” (G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes  2001 Lk 92)
 või kaasamise/osalemise harjumusest

Eesmärk

Kõik algab eesmärgist. Eesmärk on nagu tugipunkt, millele kogu konstruktsioon toetada.  „Kui eesmärk on selgelt näha, siis hakkab riik tahes-tahtmata püüdma läheneda parimale variandile või vältima halvimat. Strateegilise nägemuse olemasolu korral väheneb taktikalise rabelemise osa, kuna see allub nüüd samuti teatud seaduspärasustele.” ( „Strateegiline sõda” G. Potseptsov OÜ Infotrükk  Tallinn 2009 Lk 16). Mis on meie eesmärk? Olla põhjamaa).
Kuid, mis juhtub, kui me seame enesele valed eesmärgid? Õige, me võime omadega puhta rappa minna. Minus tekitab teatud segadust lipukiri - saada tulevaseks põhjamaaks. Lihtloogiliselt oleks see vahva, kuid arenguliselt oleme meie ülesse ronimas  hoopis teistsugusest mäest võrreldes sellega mille otsa nemad on roninud. Enamgi veel, mitte ainult mägi pole teine, vaid nad on nii kõrgel, et vaevlevad juba hapnikupuuduses, osadel juba pöördumatud tervisekahjustused, teised, nutikamad mitte ei roni hõreõhksesse  mäkke vaid on sealt kiiremas korras alla laskumas, et … ellu jääda. Kui me oma rutiine õigesti teeme ja kui meis oleks juurdunud paremaks saamise komme, siis me ei peaks ennast identifitseerima mitte kui tulevane Põhjamaa vaid uue mäetipuna. Sellise mäetipuna, kuhu tahaksid ronida hapnikupuudusest uimastunud põhjamaalased. Meie mudel peab olema parem
Riiki võib üles ehitada mitmeti, Gruusia vanglate minister Hollandis vanuriteminister, araablastel on õnneminister, oleneb, mida keegi tähtsaks peab. Riik kui toetaja/abistaja, võimaluste leidja koos  ettevõtja/ koolitaja/teenidajag.mitte karistaja. Millised ministrid peaksid olema meil (tulevikus?) Minooris või mažooris, ka jõuline mažoorne koostöö/kaastöö või minoorne virisemine, need on meie valikud. Noodid on samad kuid tulem teine. Hoopis teine. Proovige marssida ... minooris. Mnjah.




Kes vastutab?

H.Bruch, S. Ghoshal „Tegutsemisvalmidus” Fontes 2004

Lk 39 „Sihikindlad juhid on eneseteadlikumad kui enamik teisi inimesi. /…/ Nad valivad oma eesmärke – ja lahinguid – palju teadlikumalt kui teised meie uuritud juhid. /…/ Defineerimata nõudmised ja suured küsimused pakkusid meie jälgitud juhtidele teretulnud võimalust haarata initsiatiiv, pakkuda välja uusi lahendusi ja liikuda oma projektidega edasi.  Üks Lufthansa juhtivtöötajaid, kes vastutas reisifirmade komisjonitasude vähendamise eest, ütles meile:” Ma arendasin välja filosoofia, „Kui keegi ei vastuta, siis mina vastutan. Ma võin seda küsimust enda omaks pidada ja teha seda, mis tundub vajalik”. Nii ma talitasingi – kui just ja kuni (tegevjuht) Jürgen Weber mind tagasi ei hoidnud.”
Kas meie võtame niimoodi vastutust kanda, või tulema sahvrist nägu moosine ja ütleme, et " Ei kinnita, ei lükka ümber."?


Esimene samm õiges suunas

Teatavasti on riikidel kaks põhilist ressursi: loodusvarad ja/või nutikad inimesed. Kui likviidsete loodusvaradega on kehvasti, siis tuleb seda enam  kasutada nutikaid inimesi nutikal moel. Kas meie nutikad inimesed teevad nutikaid asju? Või teevad harjunud asju? Kivikirveid? Takupükse? Selleks, et hinnata riigi tegevuste mõttekust/mõistlikkust/tõhusust peame alustama auditi tegemisest eesmärgiga hinnata, milliste regulatsioonideta me hakkama saame, millega tuleks toime kodanikuühiskond. Tegema auditi, mis põhineks kõigi tegevuste kronometraažil ja iga tegevuse taha tuleks panna selle tunnihind ning summaarne maksumus.  Miks?

 Miks,  „uberismi“ näitel

 Ühistranspordi seadust (ÜTS) lihviti, täiendati, täpsustati ligi 10 aastat, taheti administratiivselt „head teha“.  Kuid konkurentsimaailmas niimoodi ei saa, selles peab olema ruumi ka  tarbija omavastutusele, otsustamisel. Eksimustel. Isegi turuosalised möönavad, et kui taksonduse ülereguleeritud kruvid lahti keerata, siis nemad suudavad küll konkureerida. ÜTS on hoiatav näide viletsast valitsemisest – 10 a tehtud, üleeilsete kogemuste najal, mullu jõustunud ja täna … juba vananenud. Kas selline ongi moodne riigikorraldus? Kui te näeksite selle tühitegevuse kronometraaži, siis  te ehmuksite mitu miljonit kõrgelt kvalifitseeritud nutikate inimeste töötundi kulus ühiskonnal selle tegemiseks? Kõik tühja. Kogu selline raskepärasus tuleb riigireformiga välja kahida, vabastada kängitsetud energia, loovus. Võib-olla oleks mõni nutikas selle aja ressursi juures „perpertum mobile“ välja mõelnud? Miks mitte, tudengid ju suutsid Eestist teha 51 kosmoseriigi „tikutopsi ja niidirulliga“? Tulemus selgub võrdluses.

25 aastat hiljem


 Meie tänased otsused ei puuduta meid mitte niipalju täna, kui eluolu riigis 25 aasta pärast. Kas ka siis võidakse öelda, et areng on olnud ulmeline tänu ammustele julgetele otsustele? Et me jõudsime esimestena tulevikku? Oleme võitlejad. Võitjad.

Targutusi:

J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999
Lk „Ministritel, „ ütles ta, „ on terve hulk hiilgavaid omadusi, nagu  … mmm … nooo, nagu kadestamisväärne intellektuaalne paindlikkus ja manööverdusvõime moraaliküsimustes.“
„Aga üldiselt valitakse ministreid, erinevalt riigiametnikest, täiesti juhuslikult – sõltuvalt peaministri tujust, tasuks kahtlase väärtusega teenete eest, või välistamaks kellegi tõeliselt võimeka isiku määramise, kes võiks tulevikus ohtlikuks muutuda (…)“
Lk 228 „Öeldakse, et riigilaev on ainus laev, mis lekib ülalt,“
Lk 245 „ Ma küsisin juhatajalt, kuidas ta ennast tunneb. Ta vastas, et tunneb ennast väga vanana. Aga ta naeratas. „Juba praegu olen ma anomaalia, varsti olen ma anakronism, ja mul on kindel kavatsus surra jubeda väärnähtusena. „Väga teravmeelne.“
Lk 247 „ Ma täheldasin, et see olukord on täiesti arusaadav ka igale karupoeg Puhhi intellektuaalse tasemega inimesele. Nad küsisid, kas Hacker ikka on karupoeg Puhhi intellektuaalse tasemega. Pole kahtlustki, et neil on ka varem poliitikutega tegemist olnud. Selles osas sain ma neid rahustada. Ma olen üpris kindel, et ta on karupoeg Puhhi intellektuaalse tasemega. Oma parematel päevadel.“

J.van der Kiste „Wilhelm II“ Kunst 2001
Lk 114 „Keiser märkis, et nagu krahv  Metternichil, nii oli ka Bismarckil „õnnetus lavauks silmist kaotada ja liiga kauaks rambivalgusse jääda.““
Lk 197 „Admiral Müller ütles Tirpitzile mornilt, et keiser „pühendab oma elu armetu templivaremetes tuhnimisele ja nõuab kaaskonnalt sama. Mitte keegi ei tee seda sisimast ja vaid mõned üksikud püüavad teeselda, nagu huvitaks see neid.“ Iga kord, kui Wilhelm ja tema kaaskond  Korfult lahkusid, suleti väljakaevamispaigad ning varustati need mujalt kogutud kildudega, et keiser saaks järgmise külaskäigu ajal teha uusi „avastusi““
Lk 260 „ (…) sõja tõttu on tal aega külluses: tsiviilmuresid enam pole ja sõjalise poole eest hoolitsevad mu kindralid, kes kannavad juhtunust mulle igal õhtul ette.!“

No comments:

Post a Comment