Tuesday, June 30, 2015

Järjejutt Vol 2: Meie Paristajapojad Unistajad



Mammutitegu

Kõik tahavad teha suuri asju, küll seadust, küll arengukavu. Meil on olemas TAK (transpordi arengukava), kus on väga kunstipäraselt laotud tulpadesse sadu miljoneid EUR, kuid kui palju viivad nad meid lähemale ÜTS (ühistranspordiseadus) eesmärkidele? Kulutuste vähendamisele? Võib-olla peaks alustama pisikestest asjadest. Vaadake, ega mammut ei koosne mammutitest. Mammutist ei arenenud rakud vaid rakkude teatud kombinatsioonist tekkis mammut. Sellist pisiasja peaksime silmas pidama ka oma elu planeerimisel. Isegi unistamisel.


Unistus

Olen oma unistusest rääkinud juba mitu-setu aastat, kuid … Tunnen ennast vahel nagu kuuldamatu mees.  Räägid klaasseina taga ja … teiselpool seina toimub mõrv. Mõrv ühises rahakotis. Lootusetu juhtum? Võib-olla, kuid mis on Inimesekene ilma unistuseta? Õige, ei kedagi, isegi ei midagi - selga seisak ja vaikne tagasivalgumine … eimillessegi. Mulle istub rohkem H. Fexeuse „Võimumängude” mõttetera: „Sõnumi äratundmine on meie alateadvuses toimuva seisukoha kujundamise suhtes tunduvalt olulisem kui see, kellelt see pärineb. Sõnumi kordamise fakt on isegi tähtsam, kui isikute hulk, kes seda tegelikult kordavad. /…/ Et seisukohta või tegevust saaks pidada rühmanormiks, piisab nimelt sellest, kui seda järgib üksainus isik. Kui ta vaid seda piisavalt sageli kordab. /…/ Ei ole mingit vahet, kas sama juttu on rääkinud viiskümmend inimest, igaüks ühe korra või seda on korranud üks inimene viiskümmend korda”.  Niisiis ma kordan ja jään kordama oma unistust. Nojah, mul on ilmselt veel pikk maa korrata, sest ma pole viiekümnele veel lähedalegi jõudnud. (Homeerilise naeru koht!)

Iga visioon vajab unistust. . Minul on unistus. Ma unistame, et aastaks 2030 on Eesti  hulgaliselt nutikaid töökohti omav, regionaalselt tasakaalustatud, laialdast võrksüsteemi kasutav mõnus ühiskond, kus igaüks tunneb ennast koduselt ja väärikalt, mis tähendab, et igat inimest väärtustatakse. Sellise tulevikupildi saavutamiseks vajame arengumootorit. Nutikad töökohad ja regionaalpoliitiline heaolu ei tekki iseenesest, seepärast peame esitama endile mõned küsimused. Millist liiki majandust me tulevikus soovime, milline roll selles on ühisel transpordil? Kogu maailm jahib nutikaid töökohti ja nutikaid, selles valdkonnas käib tõsine ja tihe konkurents. Kui me tahame edaspidi , et meile tekkiksid/tuleksid/jääksid nutikad töökohad, siis peame oma väiksust ära kasutades mõtlema suurelt. Kas see on linnad ja üksikud töökohad/tugipunktid looduskaunites maakohtades või regionaalselt tasakaalustatud asuala? Viimane vajab eeldusi. Esmajoones on selleks liikumisvõimalus ja kommunikatsioon.  Regionaalpoliitika seisukohalt, nutikas  ei koli iialgi looduskaunisse külla, kui seal ei ole kiiret maanteeühendust ja ühistransporti keskustega, kus lõbutseda ja sõpradega aega veeta. Pole mingitki võimalust, et tuleks nutikas kohta, kus pole tipptasemel side võimalusi, võimalusi laste koolitamiseks ja muid selliseid elementaarseid „mugavusi”, mida tänapäeva inimene peab elu loomulikuks osaks. See ongi see koht, kus me peaksime mõtlema kas, investeerida tulevikku või minevikku.

Eesti Arengumootor

 Minu arvates on Eesti Arengumootoriks: Ülihea Ühine transport + Ülihea Elektrooniline side + Ülihe/asjakohane Haridus. Mis asjandus on Ülihea ühistransport? See on: linnades bussipeatus 300 m raadiuses, nö. saabuv buss on „nägemiskaugusel”, kogu riigis saab inimene oma tegevused ära korraldada mõistliku aja jooksul vaid ühist transporti kasutades. Just liikumisvõimalus ja mobiilsus on muutunud ühiskonna arengumootoriks. Nendesse aladesse peamegi investeerima oskusi, uudseid lähenemisi ja püsivat ning jätkusuutlikku keskkonda. Tuleviku kohta on mitmetes eelnevates visioonides leidnud keskse koha integreeritud ühise transpordi süsteem, mis hõlmab bussiala, nii kaug-, lähi- kui ka linnaliine, hõlmates ka teisi transpordiliike sh. raudteed. Arvan, et sellise tõhusa, tasakaalustatud süsteemi loomine on suur väljakutse, kuid meie ressursse arvestades ainuvõimalik optimeerimisülesanne reguleeritud konkurentsi raames. Heaks alguseks võiks olla tõdemus, et inimese üheks põhivajaduseks , on vajadus liikuda. Vajadus liikuda on ka õigus liikuda, liikuda kodu ja töökoha vahel, millest tuleneb ka õigus valida erinevates kohtades asuvate töökohtade vahel. Saab inimene tööl käia, saab ka makse maksta ehk kokkuvõttes on toimiva ühise transpordi loomine, arendamine ja jätkusuutlikus hüveks kogu ühiskonnale. Seega nõuavad kõik muudatused ühise transpordi korralduses tähelepanelikkust ja analüüsi, eesmärgiga saavutada jätkusuutlikus.  Seoses sellega on mul unistus, et  on võimalik ja kasulik kasutades ühist transporti sõita mugavalt ja mõistliku hinna eest, kasutades oma põhiseaduslikku õigust ja loomulikku vajadust liikuda. Igast majandusõpikust võib leida, et hind saab olla mõistlik,  kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid, liinivõrk saab olla piisavalt tihe, kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid, liikumisgraafik saab olla piisavalt tihe, kui on piisavalt reisijaid. See kõik moodustab kokku mugavuse, kui sellele lisada kvaliteet, saame kvantiteedist uue kvaliteedi ehk Mugavuse suure algustähega. Seega, millised võiksid olla lahendusteed, et saada rohkem inimesi ühistransporti, eelkõige bussitransporti, kui kõige laialdasemasse ja paindlikumasse transpordiliiki? Tähelepanu väärib, et paindlikkus ja mobiilsus pole mitte ainult arengumootoriks vaid seob kokku arengumootori erinevad komponendid, olles ühtlasi ühiskonnas sidusust loovaks elemendiks.

Vaadates tulevikku, et saavutatud teenindustaset hoida ja edasi arendada,  vajavad vedajad investeerimiskindlust. Uus aeg ja muutunud olustikud vajavad ka uutmoodi visiooni ühisele transpordile tervikuna. Vaid pikaajalise ja stabiilse ettevõtluskeskkonna loomine võimaldab edukat arengut.

Seadustest kah.

Ootasime, ootasime ja tegelikult … ikka ootame uut Ühistranspordi seadust (ÜTS). No nii, lõpuks jõudsime ära oodata, kuigi napilt läks. Kaua tehtud kaunikene (või kadunuke?) käivitub  … eee … viinakuul. Tore, loodetavasti ei võta jalust nõrgaks see viinakuu keedus. ÜTS-i ootab kogu bussisektor  juba pea kümme aastat. Ise olen teemaga tegelenud aastat kaheksa, kuus aastat tagasi viisin vedajatele läbi koolitusi uue regulatsiooni eripäradest. Tundus, et kohe-kohe saab valmis, kõik asjaosalised lootsid, et kohe, kohe … Aga ei arvanud ära, regulatsiooni kehtestamine läks väiksemate ja suuremate erimeelsuste tõttu venima nagu KOV reform. Selle aja jooksul on mitmed postulaadid muutunud, mitmeid muuta tahetud, osa otsekohalduvaid EL sätteid juba teiste dokumentidega ellu kutsutud. Nüüdne ÜTS eelnõu on õige samm, õiges suunas, kuid kas piisavalt õiges suunas? Kas me ei taha juhuslikult kahte kokkusobimatut asja korraga: konkurentsi ja korda? Ja vaadake, kuna seda seadust on nii kaua tehtud, siis on see tehtud eile, üleeilsete kogemuste najal ja homme … vananenud. Aeg ja konkurentsiolukord turul muutub vapustava kiirusega ja „uus kord” ilmselt hakkab juba eos piirama turul püsimise põhivabadust, mis on paindlikkus ja kiirus. Kuid, elame näeme, see oli lihtsalt minu eriarvamus.

Seadus ja tegelikkus

Tegelikkuses ei sõltu niipalju mitte sellest, mida on kirjutatud seadusesse, vaid kuidas me seda seadust igapäevaselt sisustame. Milline on meie tegevus, et meie, reisijate huvid oleksid kõige paremal moel tagatud. Kommertsturul tagame selle heaolu meie, sõitjad,  ise oma tegevusega. Nagu riigikogu valimistel, ostes pileti , hääletame me selle või teise vedaja toote poolt, selle poolt, kas see toode meile meeldib või mitte. Meie tegevusest, meie tänust, oleneb vedaja hea käekäik ja vedaja püüab teha kõik enesest oleneva, et meile meeldida. Hoopis teine on olukord seal, kus turg ei toimi ja turgu püüab imiteerida dr Riik oma Avaliku teenindamise lepingute (ATL) kaudu. Seal ei pea vedaja meeldima mitte reisijale vaid hanke korraldajale. Kuid see on hoopis teine asi, siin ei toimi otsest sidet vedaja, tema teenuse ja reisija vahel, siin püüab ametnik arvata, mida tema arvates reisija võiks tahta. Oma olemuselt on tegemist õilsa mõtlemisega, isegi õilsa eesmärgiga, kuid kõik sellised mitteotsesidemed on sama eluvõõrad nagu nõukaaegne kõigi õnnelikuks tegemine Riigiplaani risttabelite abil. See lihtsalt ei toimi. Kuigi võiks arvata, et üks ühistransport või Ühine transport kõik  siis nii see päris ei ole, kommertsvedu ja ATl mõjutavad hoopis erinevad mehhanismid ehk teenuse saaja ja teenuse pakkuja on üksteisest eraldatud. Nagu mainisin ühes eelnevas kirjatükis, siis piltlikult öeldes, kui kommertsvedudes teeb peigmees kõik, et meeldida pruudile, püüdes aimata tema igat soovi, siis ATL puhul püütakse meeldida ämmale. Mnjah. Sama on ka ÜT-s, kui me seame endale valed eesmärgid, siis saame ikka kehvema tulemuse. Kui „ämm” seab hangetel noorpaari ehk vedajate ette valed eesmärgid, siis sellisest protsessist midagi asja ka ei saa.

Valed eesmärgid

Maakonnaliikluses on valed eesmärgid st. mitte nauditava teenuse pakkumine, vaid odavalt "ära vedamise" vähempakkumine turu tapnud. No saate isegi aru, et see on vaid ühistransport mitte ühine transport. Seda rada mööda edasi minnes tapame ka surnud turu ehk isegi ämmale ei püüa keegi enam meeldida. Tapetud turust on kaks väljavingerdamise võimalust: esiteks lihtsam ja käepärasem, kuid kallim - "riigiettevõtte loomine", mis suudaks ehitada üles, kui Pilvepiiril niipalju planeerimisvõimet oleks, uue ühtses süsteemis toimiva teenuse või muudetakse hankereegleid niimoodi, et uuelaadse teenuse saaksid ülesse ehitada ettevõtjad. Ka see uuelaadne teenuste  ülesehitus vajab riigi abistavat ja toetavat suhtumist, kuid hoopis teiselaadset, kui primitiivne „riigiettevõtte” loomine. Pooldan siiski seisukohta, et: „Nagu ma olen sageli öelnud, siis majanduskasvu ei loo riik, vaid inimesed. Mida valitsus saab teha, on julgustada inimesi oma leidlikkust proovile panema ja ettevõtjaks hakkama, kuid sellega riigi roll ka piirdub.” (R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012)

Laske ettevõtjatel toimetada, Dr Riik ei pea ise igal pool näppupidi juures või kaelani sees olema.

Järgneb ….

Targutusi …

Max Jacobson „Tulevik?” Tänapäev 2006

Lk148 „Rahvusvahelise Vauutafondi statistika järgi oli Soome 1988. aastal maailma rikkuselt kaheksas maa. Soomlased purjetasid 1990 aastasse esimeses klassis, kuid laeva nimi oligi „Titanic””, kirjutasin  hiljem „

Lk 77 „Eisenhower ehk Ike, nagu teda familiaarselt kutsuti, sobitas presidendi tegevusse oma sõjamehe karjäärist saadud kogemusi. Ta lõi endale staabi, mis hoolitses selle eest, et president ei pidanud tegema midagi sellist, mida võis teistel teha lasta. Talle jäi ohtralt aega golfimänguks, mis oli tema kirg.”


-Alain Danielou „India ajalugu” Valgus 2003

Lk48 „Ašvamedha ehk hobuseohver, kuningate riitus, kujunes tseremooniate jadaks, mille käigus said mitmeks kuuks tööd tuhanded preestrid, ning mis neelas suurema osa riigi sissetulekutest. Vahel muutusid ohvriteenistused suureks tapatalguteks. Preestrite võim valitses kogu ühiskonda. Eelajaloolise aarjalaste ajastu lõpuks oli kogu elu muutunud lõputuks rituaalseks ettevõtmiseks ning igasugused keelud ja käsud halvasid inimliku läbikäimise.”

Antony Beevor „Teine maailmasõda” Tänapäev 2012

Lk.52. „”Lisaks ohule pimendamise ajal vastu laternaposti joosta muutus suurimaks ohuks auto alla jäämine. Londonis sai 1939. aasta viimase nelja kuuga surma üle 2000 jalakäija.”


S. Bedell Smith „Kuninganna Elizabeth. Moodsa monarhi elu.” Kunst 2012

„„Erinevalt Ameerika põhiseadusest, mis on kujunenud kirjapanemise teel ja kus öeldakse kõik välja, on brittide oma tekkinud seadustest ning  kirjapanemata traditsioonidest ja pretsedentidest. See on paindlik ning sõltuv inimestest, kes sündmustele reageerides langetavad otsuseid ja teevad reegleid isegi ümber. Anson nimetas seda üpris plaanituks rajatiseks, mis sarnaneb majaga, mida palju järjestikuseid omanikke on ümber ehitanud.” Konstitutsioonilise monarhia kohustused  ja eesõigused on ähmased. Võim seisneb pigem selles, mida kuningas ei tee, kui selles, mida ta teeb.”

No comments:

Post a Comment