Tuesday, June 2, 2015

Valitsemise valu ja moderne riik ehk narrrr lugu


 



Meie võitsime, meie valitseme

Mnjah, kas teil on vahel olnud selline imelik tunne, et midagi on viltu? Tunne on selline. Esmapilgul seletada ei oska, kuid midagi on täitsa viltu. No näiteks jäin autoga aastate eest aprillikuise lumetormi kätte, õnneks jõudsin läbi häda, vahepeal jalaga teeperve kobades, kohale. Parkisin masina.  Nagu aprillis ikka juhtub, ilmad on muutlikud, järgmine päev oli ilus päikesepaisteline, ainult et …. masin ei käivitunud. Teen siis kapoti lahti ja … kapoti alune on tihkelt täis ilusat, säravvalget, värsket lund. Vaatad ja vaatad, tunned, et midagi on justkui valesti, aga … Nojah lumi on teatavasti märg, eriti kevadpäikeses sulav lumi, ega sealt säde hästi läbi tule. Ilu ja vajaduste kokkupõrge. Vaat niimoodi tundsin ka siis kui adusin, et valitsus on hakanud … valitsema. Valitsema? Kas meil on valitsejad? Kas sõnad -  „valitsus”, „valitsemine”, on tekitanud meie poolt valitud tegevjuhtidel väärkujutelma, et nad on valitsejad? Me valisime ju juhid, mitte valitsejad. Juhtimine ja valitsemine on väga erinevad asjad. Kui me pöörame valitsemise teele, siis oleme silmitsi läbikukkumisega. Juhtimise, eriti kaasatud võrgustikulise juhtimisega, võime saada modernseks riigiks. A. Mayo „Ettevõtte inimväärtus „ (Kirjastus Pegasus 2004 Lk 1) on kirjutanud, et :„”Teooria X” eeldab, et inimesed on töövahendid – inimressursid – ja et juhtimine seisneb tööülesannetega tõhusas toimetulemises, kusjuures töösooritusele läheneti „piitsa ja prääniku” – meetodil. Teiselt poolt väitis McGregor, võib lähtuda seisukohast, et inimesed otsivad tegelikult väljakutset ja huvipakkuvat tegevust ning et juhtimise ülesanne on pühendumist maksimeerida ning ideed ja võimed valla päästa. Sellele pani ta nimeks „teooria Y”.

Kuna poliitika pole mitte midagi muud, kui samasugune majandussektor nagu iga muugi, vaid turu nimi on poliitikaturg (nagu jäätiseturg, jalatsiturg), siis on X,Y teooria kohane kasutada ka Poliitika, juhtimise ja „valitsemise” küsimuse lahtiharutamisel

Valitseja ja „manager”

Sõna „Valitsema” tuleb ilmset vanast ühiskonnakorraldusest, mil juhid valitsesid ehk kui valitsejad valitsesid. Kuid ärgem laskem ennast nimetustest segada, kui me ütleme rongi kohta „raudruun”, siis me ju ei oota, et see oleks ruun ja veel rauast. See on vaid kunagise asja nimetus. Nii ka valitsuse ja valitsemisega. Nimi on jäänud, kuid sisu on muutunud. Vist? Tänapäeval tähendab valitsus midagi muud, mitte valitsemist oma alamate üle, sest need „alamad” on ju ühtlasi nende „ülemad”, kes on valinud   juhtijad teatud töid tegema, teatud õigused, isegi mitte võimu. Need õigused on antud vaid eduka juhtimise, ühishuvide parimaks teostamiseks. Kas tänapäeva parlamentaarse riigi valitsus võib olla (ise)valitsuslik valitsemine? Minu arust ei või, sest Vanaaegsetel valitsejatele oli võim anud nö Kõigevägevama poolt ja Inimesekesed olid vaid alamad, ehk töötas „X teooria”. Kas teil on tunne, et te olete kellegi alamad? Ei ole? Õige kah, me oleme vaba rahvas vabal maal. Tänapäeval töötab ka poliitiline maailm nagu aktsiaselts: aktsiaomanikud (kodanikud) valivad nõukogu (Riigikogu), mis omakorda määrab ametisse juhatuse (valitsuse). Tegevjuhtkonna noh.  Tegemist on tänapäevase valitsuse puhul rohkem  mõisavalitseja või moodsas kõnes „manageriga”, kes täidab omaniku tahet. Iga organisatsioon vajab juhti, head juhti.

Oleme veel noor demokraati, meil on palju õppida. Osasid tegevusi teeme „vanemate poiste” järgi, neid järgi ahvides, kuid nende tegevuste tegelikkust mõõtekusest aru saamata. Sama lugu tundub mulle ka toimivat valitsemise/juhtimise valdkonnas. Tänapäeva juhtimises on esikohal vastutus, kõik hüved, kui neid on, tulevad vaid peale seda. Võim on eelkõige vastutus.  Meil … Meil lõppeb justkui maailm selle koha peal, kui aktsionärid on aktsiaseltsi üldkoosolekul  aktsiaseltsi nõukogu valinud.  Selle koha peal saab meil „vanemate poiste” jäljendamise tuhin otsa ja hakkame mingit valitsemise värki harrastama, justkui ei peakski enam omanike tahet, suuniseid, järgima ega omanikele oma „äriplaane” ja investeeringuid selgitama. Siis …

Lingvistiline lõks

Ilmselt on siin meie noore demokraatia jaoks veel üks lingvistiline komistuskivi. Milline? Vaadake VALItsemine ja VALImine algavad ühte moodi, mis ilmselt osale PoliitInimesekestele on tekitanud väära kuvandi, et neid on valitud valitsema. Ei, ei, mitte valitsema ei valitud teid, vaid teid valiti teatud tööle. Teatud tööd tegema. Arvati, et teete seda tööd innuga. Peeti kohaseks just teile usaldada teatud töökoht. Või asusite lihtsalt täitma teatud töökohta? Muidugi on algus uues ametis segadusttekitav, nagu uues ametis ikka: „Mind valiti! Mind valiti? Mida valiti? Keda valiti? Kui mind valiti, kuid minu „pidukond” sai 15% toetust, kas siis tuleks meie „lubadusi” täita 15% ulatuses?” Küsimuse, küsimused … põhiliselt minaküsimused, millesse võibki uppuda. Teadagi on igaühe energeetiline ressurss piiratud ja kui minaküsimused võtavad ära liialt palju energiat, siis juhtimiseks ega edasiviivate ideede genereerimiseks aega ei jäägi, aega jääb hädapärast vaid … valitsemiseks. Kuid … Tänapäeva valitsus, kes mõtleb, et ta on seatud valitsema, on allakäigutrepi algusesse jõudnud. On enese risti löönud suure X peale. Niipalju siis „X teooria” võimalustest tänapäevamaailmas

Suhtumine klienti/omanikku ja peapööritus edust.

Tundub, et terve hulk PoliitInimesekesi, kelle me oleme omateada palganud meie soove rahuldama, meie elu paremaks looma, on sättinud ennast meid valitsema: „Suru kasti. Tapa mõtlemine. Meie teame … Vaid meie teame … ” Pole just parimad juhtimisinstrumendid A. McAlister „Uus Machiavelli” (Fontes 2001) on kirjutanud:  „ … ärge mitte iial, mitte üheski olukorras mõelge oma klientidest halvasti, rääkimata juba nende kohta halvasti ütlemisest. Olgu klient kuitahes talumatu ja olgu temaga õiendamine kuitahes väsitav – äri ei ole ala, kus võiks lubada endale isiklike tunnete luksust, ja ärge unustage, et ükskõik kui isiklikud teie tunded ka on, nad on teiste poolt aimatavad; niisiis õppige oma klienti armastama sügava ja püsiva armastusega, sest ilma klientideta ei ole firmat.” Ja  „Edu on hukutanud rohkem firmasid kui ebaedu. Just edu paneb juhtkonna raha laenama, et finantseerida oma laienevat äritegevust ning ulatuslik laienemine viib peaaegu alati vältimatu krahhini.” Kõik see käib täiel määral ka poliitika kui majanduse kõrgeima vormi kohta.

Valitsemine kui äri, äri kui loodus

„Loodus on loonud meid ellu jääma ja paljunema ning aastatuhandete jooksul oleme sellega hakkama saanud uskumatult edukalt. Sümptomid, mida inimesed tunnevad, on osa evolutsiooni kõige võimsamast ja targemast liikumapanevast jõust – ellujäämistungist. Vabanemine sümptomitest neid põhjustanud tingimusi muutmata on keha intelligentsuse solvamine.” (Junger, M.D. A. Greeven „Puhastumine” ) Meie ühiskonnal, kui kehal on mitmeid sümptomeid, me anname märku, kuid dr Riigi poolne tegevus tuletab meelde enam sümptomitest vabanemist, kui neile reageerimist. Kas see on meie (keha) intelligentsuse solvamine? Tahtlik solvamine? Lihtsalt tundetus? Sümptomite suhtes?

 

Modernse riigi kavand ja mehhanismid

Minul ei ole kahtlust, et moderne riik põhineb riigi ja Inimesekeste tiheda läbipõimunud koostööl. Sellisel võrksüsteemil ,mis loovad üksikute intellektide vastastikus koosmõjus kvalitatiivselt uuelaadse kollektiivse intellekti. Vaid niiviisi on võimalik saavutada tänapäeva maailmas edu. Võib-olla ajan ma nüüd täielikku jama ja erialaasjatundjad vabandagu mind ette, kuid mul on kuskilt meelde jäänud üks kujund inimese ja äädikakärbse geneetilisest „millestki”. Jutu mõte on selles, et need geneetilised „miskid” on väga sarnased, kuid inimesel on seal kus äädikakärbsel on tühi koht, vahel võimendid. Just, just, kui neid võimendeid ja koostööd ei oleks, oleksime vaid … Nii ka riigi ja ühiskonnaga, kui loobume meie käsutuses olevatest võimalustest, võimenditest oleme kui äädikakärbes. Sellisel juhul ei maksa imestada, kui keegi meile virutaks … Ei, ei mitte kärbsepiitsaga, selleks pole isegi niipalju energiat vaja raisata. Piniseme ja piniseme, kuni maha kukume. Aga võiksime olla … Vaat selline vahva, kuid ilmselt vaga vaba tõlgendus geneetikast. Eh, mina lihtsalt ei taha olla äädikakärbes. Seega võimendite juurde. Avalik teenistus, pigem teenindus , on  selles protsessis väga tähtis lüli/võimendi. AT peab olema selle protsessi koordineeriv, korraldav ja kontsentreeriv lüli. AT on riigi skelett, millele toetub kogu konstruktsioon, seepärast on just esmatähtis, milliseks me kujundame oma AT.

Veelkord detsimeerimisest

Modernset riiki ei saa luua kärpekääridega, detsimeerimismeetodiga (igal kümnendal pea maha), nagu Vana-Rooma leegionääre nuheldi häbistava taganemise puhul. Kuid tundub, et just mehhaanilise kärpimise ja ümbernimetamise teed kavatsemegi minna. Ehhee, panna linnapoiss Põllumajandusministeeriumi etteotsa ja nimetada see Maaelu ministeeriumiks on vaid … eee … mittemidagi. Ups, vabandust, eksisin, on küll midagi, PM juba küsis süsteemi asutustelt, kui palju siltide ja muude mudrude vahetamine maksab. Seega veelkord vabandust, mittemidagi oli rängalt ja valesti öeldud, midagi see ikkagi maksab. Kuid kas on vaja? Kulutada ma mõtlen. Või on meil ikkagi raha nii tuimalt üle, et ei tea, mida sellega teha? Ei usu? Vastupidi. Viimasel ajal on palju räägitud meie suutmatusest pidada ülal üleelusuurust avalikku teenistust. Väljendid „teenistus” ja „ülal pidada” on iseenesest alarmeeriv. Muide kõrvalpõikena, kuid mitte kõrvalküsimusena, detsimeerimist võiks kasutada küll ja isegi mitu korda järjest, mõttetute regulatsioonide väljakahimiseks. See meetod annaks võimaluse tõelise AT ülesehitamiseks. Vabastaks väärtuslikku tööjõudu ja säästaks kogu ühiskonna kõige limiteeritumat ressurssi – aega.

Avalik teenistus – ülalpeetav?

Avalik teenistus ei tohi olla ülalpeetav, vaid rahulolu ja turvatunnet genereeriv avali teenindus, mille eest me kõik (rõõmuga?) maksame. Kõik teised variandid on ebaõnnestumine. Midagi on siiski liikuma läinud, sellele viitavad arglikud deragulatsiooni katsed ja Avaliku teenistuse 2014 a aruanne. Ise tunnen „üüratut” heameelt selle üle, et on võetud kasutusele deregulatsiooni mõiste. Ise olen seda mõttepojukest propageerida juba ca 15 aastat, kui sain aru, et pidev reguleerimine ja järelvalvamine kipub ühiskonna kogu senise loomisrõõmu ära närbutama. Nii närbutas ka Vaheriik oma kõige reguleerimise ja keelamisega oma olemasolu. Nonii, vähemalt mõiste on nüüd kasutusse võetud, olgem õnnelikud sellegi üle, tulemused … Ootame, kuigi see õige deraguleerimine vajab hoopis teistsugust filosoofilist lähenemist. Esialgu piirdutakse ametnike vähenemisega piirduda ja nagu AT aastaraamatus mööndakse „põhimõtteliselt peaks” … See põhimõtteliselt tuletab mulle jälle meelde Vaheriigi ühte naljalugu, mil poed olid tühjad, kuid parteipaelaik oli öelnud, et põhimõtteliselt on meil kõik olemas. No üks maakolkast tulnud vennike paluski taksojuhil ennest viia poodi „Põhimõtteliselt”. Ehhe, taksojuht, kes teab ju kõike, sellist poodi ei teadnud. Või kuidas sa tead midagi, mida pole olemaski. Seepärast teevad mind väljendid nagu "põhimõtteliselt" väga valvsaks. Põhimõtteliselt.

Ametnike vähesus ja raha üleküllus

Nüüdseks on selge, et plaanitakse nelja aastaga koondada tuhandeid ametnikke. Õige suund, kuid … kas me teeme seda targalt või hoogtöö korras, toimemehhanisme hoomamata?. Kui väidetakse, et meil on ametnikke liiga palju, siis on see tänases situatsioonis vale. Ametnikke on liiga vähe. Ametnikke on loodud Juuraajastu kohta liiga vähe. Ametnikke on liiga vähe nende hunnitute regulatsioonivirnade menetlemiseks, mida me oleme kokku kuhjanud. Just kokku kuhjanud, sest mõistmata kehtivat tavaõigust, oskamata reguleerida tegelikke reguleerimist väärivaid sõlmpunkte, oleme asendustegevusena teinud üha uusi ja uusi seadusi. Umbes nagu võrgupüük, põhimõttel - „ähk läheb õnneks”. Seda ajal, mil kogu maailm liigub „rätsepaülikonna” (individuaalne teenindamine) ja meelelahutuslikkuse poole? Massilisel reguleerimisel on ka teine, lausa laastav mõju ühiskonna loomingulisusele, kaob isemõtlemise, otsustamise ja vastutuse harjumus. Kaob evolutsioon. Oodatakse vaid käsku või kellegi otsust ja … selle teise vastutamist. Kuulge, kui Riigikogu võttis vastu ühe nädalaga (tõsi küll koosseisu viimane nädal) poolsada seadust, siis … on meil inimressurssi ja raha liiga laialt käes. Kui me teeme arengukavasid, mille ainukeseks eesmärgiks on Eurorahade jaotamine ja Eurodokumentide kohaldamise tööplaani kribimine, ilma omapoolse „miskita”, siis oleme jätnud midagi väga tähtsat tegemata. Kas elu on läinud liiga heaks, et ise midagi välja mõelda? Teiste raha jagamine ei ole arengutegevus. Kui meil on töö tegemise asemel aega teha regulatsioone, mis uurivad palju ihuliste tunnuste järgi inimesi on käinud koolitustel või puhkusel, siis oleme omadega läinud täiesti … rappa. Järgnevaks käsime esitada aruandeid margikogujate ja mudellennunduse huviliste kohta? Kui me teeme seadusi, mille järgi tapeedi panemiseks peab olema ehitusprojekt või määrame külade järgi ära millised võivad olla ühes või teises külas majade küljemõõdud ja katusekalded, siis on meil ilmselgelt liiga palju ametnikke. Kui me nimetame ümber asja, mis näevad välja nagu auto, käituvad nagu autod ja sõidavad nagu autod … motorolleriks, siis on kuskil tehtud loogikaviga.. Viga tavatähelepanelikkuse ja tavaõiguse suhtes. Selline trikitamine on kaigas loogikakodaratesse. Selliseid regulatsioone saab ette võtta vaid sügavast igavusest või targema töö puudumisest. Puhas asendustegevus. Ja edevus. Me toodame pidevalt juurde uusi regulatsioone justkui pidades oma inimesi poolearulisteks, kes ei oska iseseisvalt mõelda ega käituda. Oskavad, kuid inimesed ei tea 90% ulatuses seadusi, isegi juristid teavad hästi vaid paarikümmend protsenti oma spetsiteedist, me kõik elame üle 90%  oma elust tavaõiguse järgi. Tulemus on see, et selliseid tühiseadusi lihtsalt ei täideta. Ei usu? Lihtne näide. Kui te püüate kaupluse parklas liigelda vastavalt paremakäe reeglile, siis te kaua ei liikle. Teile sõidetakse esimese 45 sek sisse, sest 90% liiklejatest kasutab „otsetee reeglit” või „suurema auto õiguse reeglit”. Kasutatakse loogikat.

Vimm

Ja nüüd tulen kõige tähtsama juurde: kui ei täideta, tuleb sundida. Sund tähendab teadagi lisaametnikke, menetlemist, kohtute koormamist, advokaattunde, kodanike raisatud lisaaega, ja ilmselt ka raha, kuid see ei tooda midagi peale vimma. Vimma

Dr. Riigi vastu, milline paneb jätkuvalt valesid diagnoose. Kõik see on mõttetu kulu. Meie kulu.

Seaduskonveier, juhtimisvigade viigileht

Seadused „töötavad” vaid siis, kui need on kooskõlas ühiskonna ootustega, kui neid mõistetakse. Kui need ei vasta ootustele, siis need unustatakse. Just äsja oli uudis, et Iirimaal on vaikselt tühistatud neljasajaaasta tagune seadus, mis nägi ette iga baski tapmise, kes Iirimaa rannikule astub. Seadus ise sündis peale üht kohalike ja baski meremeeste vahelist verist arveteõiendamist … hülgerasva küsimuses. See seadus ei „töötanud” … õnneks. Kas kujutate ette mis oleks juhtunud, kui keegi oleks pööranud selle seadsepojukese täitmisele? Sunniga, tappa iga Iirimaal olev bask? Järelvalvega, et oleks tapetud? Ja kui ei ole tapetud, kuidas siis nuhelda mittetapjat?  Mnjah, hullusi ikka juhtub, kuid võiksime „veits” targemaks saada. Teha seadusi, mis ei toimi, teha seadusi, mida ei suudeta järele valvata on vaid lõksude seadmine oma kodanikele. Ja muide need, kes selliseid seaduseid teevad võiksid kord mõelda, et nad ise võivad sellise nuhtlusseaduse alla sattuda. Ei või iial tead, millal mõni asjapulk tuleb teilt küsima … ega te juhuslikult bask ei ole? Seega regulatsioone peab olema minimaalselt ja need peavad olema arusaadavad. Täidetavad ka.

AT puulõhkumise näitel

Muidugi tuleb ametnike arvu vähendada, kuid seda ei saa teha kampaaniakorras 800-1000 in. aastas. Tõhusalt kärpida saab vaid tehes õigeid asju, õiges järjekorras:  kõigepealt tuleb vähendada regulatsioone. Vaid kärpides muudame me riigi toimimise tõmblevaks hädatapuks ja sealjuures lõputult venivaks. Vähenev kontrollijate arv ei suuda lihtsalt kõike menetleda või menetletakse seda ebanormaalselt kaua. See omakorda toob kaasa üldise seaduskuulekuse vähenemise. Aeg on lõpetada kurja riigi mängimine ja minna üle tõhusale avalikule teenindusele, kõigest teenindussektoris sisalduvaga. Tõhusust ei saavutata, kui meil on näiteks kaks inimest 10 m2 puid lõhkumas, siis ühte ametikohta ära kaotades ei saa me puid kiiremini lõhutud. Tegelikkuses tuleb neid lõhkuda kaks korda kauem või pole vähem või poole kehvemalt. Muide ei aita ka see, et üks puulõhkuja (ametnik) viiakse üle näiteks kirveteritajaks või higipühkijaks (töötaja, ostetud teenus), kulu tellijale sellest ei vähene, pigem tõuseb. Tõhustamiseks tuleb … asjale uutmoodi läheneda, panna tavategevusse „midagi”, mida teised pole mõistnud teha. Niisama lihtne see ongi. Ametnike arvu mehhaaniline vähendamine ei ole mingi uuenduslik edasiliikumine, vaid samm kõrvale. Seisakusse.

Uuenduslikkus vs. reeglid

Pole midagi uut siin Päikese all. Uuendusvaeguses vaevleb kogu Euroopa. Uuendusvaeguses ja vananemises. Vananemine toob tihti kaasa uuenduspeetuse, sest ollakse harjunud paljude asjadega. Samas vananev elanikkond ilma järelkasvu ja uuendusteta on määratud … allakäigule. Ühte neist kahest halvast tendentsist peame me muutma. Tegelikult arvan ma, et mõlemat on võimalik muuta, kuid ainult siis, kui me tegeleme kõigepealt uuenduslikkusega, mis loob mõnusa noori meelitava keskkonna, siis ülejäänud on juba looduse teha. Taastootes eilset … Ühes meie „seitungis” refereeriti äsja Wall Street Journali arvamust artiklit, mille arvates on Euroopa majandusprobleemide üks tähtsaid allikaid uuenduste vähesus. Ilmnes, et Euroopa uuenduse statistikas näitab, et USA-le jäädakse alla praktiliselt igas valdkonnas ning Euroopa enda riikide vahelised erinevused suurenevad. Osades  riikides on uuendusprotsess lülitanud sisse isegi tagurpidikäigu, sest surve eelarvetele on suur ja ka uuendusele kulutatava raha hulka ollakse sunnitud vähendama. Uuendusvajadus on ju tegelikult tunduvalt laiapõhjalisem, kui vaid tehnoloogiaettevõtete tingimuste paremaks muutmine. Uuendust on vaja kõigis sektorites ja tihtipeale on Euroopa Liidu reeglid ja mitte ainult EL reeglid, vaid ka meie oma „mulgikapsas” see, mis on saanud suurimateks uuenduste takistusteks.

Ehk, kui me alustasime sellest, et poliitturg on samasugune nagu iga teinegi turg, kuid hulka tähtsam turg, sest siin saab vaid paberiga mägesid liigutada, sõnaga protsesse juhtida, siis peab ka see turg, koos aktsiaseltside nõukogudega (parlamentidega) ja tegevjuhtkondadega (valitsustega) olema uuenduslik. Muide asjatundjate võrgustiku loomine, olukorras, mil meil ministeeriumides on üks asjatundja kahe kuni kuue valdkonna peale, on edu saavutamiseks esmatähtis. Spetsiifilisi erialaoskusi on vaja kaasata kõikjalt. See, et meie ministeeriumid, ametid jne on Lõustatahvlil, Twitteris või mõnes muus võrgustikus esindatud on, kus mesimagusa häälekesega öeldakse, et „tule sõbraks”, siis see ei ole asjatundjate võrgustiku loomine, milline suudaks mõistlikku nõu anda ja ideid genereerima. Selline „enese näitamine” on puht asendustegevus ja püüe publikut võrgutada. Uuenduslik puht enese alalhoiuinstinktist ja sümptomitest lähtudes. Seega ega meil midagi targemat üle ei jää, kui „Y teooriat” kasutada. Mäletate veel: luua süsteem, et inimesed saaksid otsida väljakutset ja huvipakkuvat tegevust ning et juhtimise ülesanne on pühendumist maksimeerida ning ideed ja võimed valla päästa. Valla päästa, mitte sundida, valitseda jne.

 

Narratiiv vs. narrus

Uuenduslik väljakutse, lausa narratiiv, oleks modernse riigi loomine. Me peame kohandama riigi enese jaoks mugavaks ja võimetekohaseks. Kui me modernset riiki ei loo, jääb narratiivist järgi vaid narrus. See oleks küll narr lugu.

Targutusi:

„Kõned, mis muutsid maailma” Pegasus 2006

Lk188 C. Herzog Kõne ÜRO Peaassambleel 10.10 1975

„Ma tulin siia, et hukka mõista kahte suurt pahet, mis ähvardavad ühiskonda üldse ja eriti rahvuste ühiskonda. Need kaks pahet on vihkamine ja rumalus.”

 

S. Johnson „Kust tulevad head ideed. Innovatsioon läbi aegade.” Äripäev 2013

Lk 155 „ Viga juhatab tihti rajale, mis viib inimese tema mugavatest eeldustest kaugele-kaugele.” „Õiged oletused hoiavad inimesi paigal. Eksimine sunnib inimest avastustele.”

 

 

E. M. Goldratt J. Cox „Eesmärk” Fontese Kirjastus 1998

Lk 48„Alex, kui sa oled selline, nagu on enamik inimesi siin maailmas, siis oled sa ilma küsimusi esitamata omaks võtnud nii palju tõdesid, et tegelikult sa ei mõtle üldse.”

 

Lk 49 „Mis ma tahan öelda, on see, et efektiivsusel ei ole mõtet, kui sa ei tea, mis on sinu eesmärk.”

Lk 51 „Alex, sa ei saa tootlikkuse mõistest aru, kuni sa ei tea, mis on eesmärk. Sinnamaani mängid sa ainult mitmesuguseid mänge numbrite ja sõnadega.”

Lk 60 „Nüüd ma lõpuks taipan. Tootmisettevõtte eesmärk on raha teenida.”

Lk 193 „Kui te olete samasugused, nagu on enamik tootmisettevõtteid, siis teil on võimalusi, mis on teie eest varjul, kuna teie mõtlemises leidub vigu.”

 

J. C. Maxwell „21 vääramatut juhtimise seadust”  Thomas Nelson, Inc

Lk 77 „Kuid tavapärasele mõtlemisele vastupidiselt usun mina, et juhtimise põhituum ei seisne selles, kui kaugele jõuame meie, vaid kui kaugele aitame jõuda teistel. See aga saavutatakse teisi teenides ja väärtustades nende elu. … Kui oled juht, siis usu mind, sul on inimestele, keda juhid kas positiivne või negatiivne mõju. … Sageli ei saa vähendajad ise arugi, et nad teistelt midagi vähemaks võtavad. Ütleksin, et 90 protsenti vähendajaist teevad seda tahtmatult. Nad ei saa aru, et neil on teistele negatiivne mõju. Ja kui juht on vähendaja ega muuda oma viise, on see ainult aja küsimus, mil ta mõju muutub vähendajast jagajaks ehk killustajaks.

Erinevalt vähendajatest teeb 90 protsenti neist, kes teisi väärtustavad, seda ettekavatsetult. Miks ma seda ütlen? Sest inimene on loomult omakasupüüdlik. Mina olen omakasupüüdlik. Selleks et olla liitja, peab iga päev lahkuma oma mugavustsoonist ja mõtlema, kuidas teisi väärtustada. Kuid selleks et olla juht, keda tahetakse järgida, tuleb mul seda teha. Tee seda piisavalt kaua, ja sa mitte üksnes ei lisa kasu, vaid hakkad seda kordistama.”

No comments:

Post a Comment