Hiljuti
üllatati mind küsimusega: „Kas riigi omanduses olevate äriühingute juhtide
autode ost/maksumus peaksid olema avalikud, kas nende autodel peaks olema
hinnapiir?”. See oli nagu öeldud üllatav küsimus ja pani mõtlema. Nojah,
üldiselt on mul üpris ükskõik, millise kepphobuse või luuaga keegi ringi sõidab
ehk nagu Vanaema Marie ütles: „Kennegi tege, nagu kennegi näge.”
Avalik
huvi või paheline uudishimu?
Nonii,
midagi on muutunud, senini oli avaliku huvi (uudishimu?) objektiks rohkem
ametnike autod, nende maksumus ja kasutamine, kuid ilmselt on need teemad ammendunud
või lihtsalt on aja kulg need suhted ühiskonnas paika loksutanud, kuigi … mingi
jutukene liikus alles hiljuti ringi ägeda linnamaasturi ostu soovist. Nojah
paneme selle keskkonnavahetuse järelmõjude arvele. Ikka juhtub. Nagu lõunamaalt
suvitamast tulles võib kergelt nohu saada, kui keskkonna muutust ei märganud. Muide,
ega ma ei saagi aru, miks iga avaliku teenistuse pealik peaks ise endale auto ostmise/rentimisega vaevama,
kui ühishange kogu riigi tarvis oleks odavam ja hoiaks ära inimeste libastumise
ahvatluste teel. See oleks nagu kõlvatusele ahvatlemine. Saksa sõjaväe
määrustiku järgi karistati sõdurit, kes jättis oma kapikese lukustamata –
kamraadi vargusele ahvatlemise eest. Pealegi pole ametnik asjatundja autode tehniliste
jm üksikasjade kohta. Tal pole valdkonnaspetsiifilisi teadmisi, on vaid
emotsioon. Niimoodi ongi kerge „lohale” minna.
Mõistetav
oli, et kui me tulime vanade „mossede” ja „sikside” ajastust, siis oli mingi „välismaise”
auto (kasvõi viimase rondi) omamine tõeliselt märgiline sündmus. Ikkagi
välismaine välismaalt! Mida kõike välismaist ei korjatud: pastakatest
õllepurkideni jne. Nojah, tol ajal käidi ka pastapliiatsi südamikke täitmas,
oli selline teenus koos saapaparanduse ja võtmetegemisega. Aga praegu?
Mõistmatu. Mind hämmastab, et autode mark ja suurus on meil jätkuvalt mingiks
edukuse aseaineks. Just edukuse aseaineks, mitte mõõdupuuks. Ja veelgi
kummalisemaks muudab selle iha asjaolu, et seda – ihaluse täitumist – püütakse varjata.
Et sõidan küll, kalli autoga, aga ei ütle. Imelik on see situatsioon ka selle
pärast, et kui ütleks, siis poleks ka uudishimu ehk poleks lugu. Niikui salgad,
nii hakkab tööle … paheline fantaasia, miks ta varjab, mida ta varjab … Oeh, ja
niimoodi muudkui ringiratast edasi, nagu oleksid koerapööri rohtu söönud.
Laiskus
ja uudishimu - arengumootorid
Ilmselt
on inimese kaks põhiomadust: uudishimu ja laiskus, olnud kogu inimkonna
progressi mootorid. Need on pannud inimesed uurima, kuidas asjad toimivad ja
leiutama , mis nende elu kergendavad. Kui nad selle on välja mõelnud, siis ei
malda nad laiselda, vaid leiutavad endale uued probleemid, et jälle uurida ja
leiutada. Ajaloolises mõttes ajastud mööduvad, kuid Inimesekese põhiolemus jääb
samaks. Ajalooliselt on olnud kiviaeg, rauaaeg jne., käesolevalt elame
infoajastul (selle alamjaotuses – avatud ühiskond). Me elame täiesti uuelaadses
keskkonnas. Keskkonnas, kus me igapäevaselt kuuleme üleskutseid avatusele,
läbipaistvusele, kaasamisele on millegi niivõrd avaliku asjanduse, kui auto
maksumus varjamine tõeline kiviaega kinnijäämine. See ei vasta ajastu vaimule.
Autod
riigifirmades? Kasutan siin „firma” nimetust (kuna niimoodi mulle ka küsimus
esitati), sest juriidilised mõisted nagu „ettevõtja” tekitavad inimestes
tavatähelepanelikkuse juures vaid segadust. Teiseks on nimetus „riigifirma” küll
suupärane, kuid võib tekitada jällegi vääritimõistmist. Kunagi olid meil tõesti
olemas riigiettevõtted, kuid see oli ammune aeg. Käesoleval ajal on meil
riigile kuuluvad äriühingud. Need on oma olemuselt samasugused äriühingud nagu
kõik teised ja lähtuvad oma tegevuses Äriseadustikust, teistest seadustest ja
omaniku tahtest. Õiguslikult on võimalik aretada jada, mille järgi oleme kõik (selle
riigi kodanikud) nende firmade omanikud/aktsionärid/osanikud, mis tähenda, et
meie esindajad (ministrid) annavad firmade nõukogudele suunised nii firma
arendamiseks, kui ka selles suhtes, milline on firmad kuvand avalikus ruumis. Kas
tegemist on säästliku-innovaatilise või laristav- suurustava ettevõtjaga? Seega
oleks meil kõigil õigus/kohustus ( vähemalt omaniku esindaja, ministri, kaudu )
selles poliitikas ja kuvandis kaasa rääkida. Muidugi oleks tore, kui see
kaasarääkimine oleks asjalik mitte kiuslik/kadestav. Teate küll, see ”positiivmootorite”
värk.
Varjamine
infoajastul?
Aga
auto maksumuse varjamine on kas lapsik või olude mittetundmine. Infoajastul pole
midagi lihtsamat, kui avada automüügi firmade veebileht ja vaadata, kui palju
mingi auto maksab, millised on soodustused/allahindlused, lisade hinnad jne. See,
et firmad väidavad, et neil on siduvad lepped, mis ei kuulu avaldamisele on
muidugi tõsi. Õige, lepinguid tuleb täita. Küsimus on pigem selles, kas salalepinguid
on mõistlik teha, pole ju autode hinnad mingi strateegiline saladus? Seega kui
BMW 7 seeri maksab ca 87 tuh EUR, MB V klass 50 tuh EUR, Toyota Land Cruiser
40-90 tuh EUR, WW Toureg Hybrid 70 tuh EUR, Audi A8L 80-100 tuh EUR, siis niipalju
ju need autod maksavadki (pluss lisa ja
erivarustust). Kui keegi saab ekstraallahindlust, siis tekkib mõttekesekene, et
… mille eest? Kui me räägime päevast päeva avatusest, kõige kõrgemal tasandil,
siis peavad siin just riigijuhid ja meie ühises omandis olevate firmade juhid
selles ka eeskuju näitama. See on riigi poliitika. Vist? Seda enam, et midagi
varjata ju polegi, ega kepsaka autoga ringi sõites, seda heinasaoks maskeerita.
Lepingutega
on jällegi niisugune lugu, et kui lepingupartner teab, et lepingu sisu on avalik,
siis ta … Ei, ei mitte et ta ei müü teile seda autot hea hinnaga vaid ta
kohandab enese tegevuse turuoludega vastavaks. Vaadake automüüja tahab, väga
taha, oma autosid müüa. Samas muudaks läbipaistev leping ka turu klaarimaks,
võin kihla vedada, et müüja räägib igale kliendile, et „see allahindlus on vaid
sinule”, „ekstra tehtud”, „erilisele kliendile” jne. Selline aastatuhandete
vanune müügitehnika. Tegelikkuses järgib müüja vaid mingit „peakontori”
allahindluste poliitika maatriksit. Aga inimlikult on ostja mentaalne seisund
muidugi mõistetav. Selline nirvana lähedane tunne, et „mind austatakse”, „vaid
mind arvestatakse” jne. Nämma! Lisaks saab veel nädalalõpusaunas sõpradele
poetada, et „ tee ei kujuta ette kui kasuliku „diili” ma tegin”. Mnjah.
Kuldne
kingalusikas ja staatus
Auto,
kui staatuse sümbol? Tundub, et seegi on mingi vanaaegne rudiment, möödaniku
märk. Kuid olen nõus, et oma raha (rõhuga „oma”, mitte meie ühise raha) eest
võib igaüks teha mida tahab, uhkustada kuldse kingalusikaga, plaatinast
kempsupotiga või „üleelusuuruse autoga”. Maitse või maitsetuse küsimus. Samas
tean mitmeid päris kopsakate firmade omanikke/juhte, kes sõidavad ilma mingi
„häbitundeta” tavaliste keskklassi mõnusate „tööloomadega”. Ma ei hakka neid
siin ülesse lugema, et mitte tõmmata neile „autu-ullude” lõõmavat viha, vaid
piirdun paari välismaise näitega. Mu põhjala sõber sõitis aastaid (isikliku) Fiestaga,
kui see liiga räbalaks muutus ( no ikka nii räbalaks, et töökoda keeldus
edasisest teenindamisest) ostis pruugitud Swifti. Seegi auto oli enne kuulunud
nende kodukoha vallakooli direktorile, kellel tekkis iha millegi kopsakama
järele. Kuigi see pealik oleks võinud mitu sellist autot osta, mis paljudel
autoihalejatel oleksid põlved nõrgaks võtnud, arvas lihtsalt, et tal rohkemat
vaja ei lähe. Kuuldavasti on ka maailma ühe rikkama inimese IKEA asutaja Ingvar
Kampardi vana Volvo (mida üks õige autoihaleja ei julgeks kuuri alt väljagi
lükata), kasutamine lähtuv sellest, et
see oli mugav. Praktiline. Sedasorti inimesed on iseenesest „nii kõvad
tegijad”, et neil ei ole mitte mingit tarvidust autodega oma edukust palistada.
Kuid nii või teisiti on küsimus omaniku prioriteetides ja soovides.
Kasutus
ja eesmärk
Auto
valik oleneb ka selle kasutusest. Kui presidendil, peaministril jne on see
töökabineti jätk, siis kas firmajuhi auto täidab seda funktsiooni? Auto maksumuse
küsimus on üldjuhul riigi omanduses olevates suurfirmades majanduslikult
tühine, küll aga märgiliselt väga tähtis, kuidas pealik suhtub meie ühisesse
rahasse. Kuna ühiskonda on ikka veel nii huvitatud, nii riigijuhtide, kui ja
firmajuhtide autode maksumusest, siis ei
näe ma mingit põhjust selle varjamiseks. Avalikustamine ise on kõige kindlam
rohi haiglase uudishimu vastu. Teisalt võib väita, et tegemist on ikkagi
omaniku tahtega. Eriti küsitav on nende ettevõtjate „vabadus” ilutegevuses,
kellele makstakse dotatsiooni. Need on ju oma olemuselt ebatõhusad firmad,
kahjumiga tegevad, millele me omakorda turusolkimise korras, oma ühist raha
peale maksame. Nendel juhtudel küll mingit põhjust autouhkustustuseks.
Keelamine
või kokkulepe?
Keelamine,
käskimine, piirmäärade kehtestamine on muidugi üks lahendusvariante, kuidagi
vanamoodne. Või kuidas mahutada piirmääradesse erinevate firmade ja
juhifunktsioonide erinevad vajadused? Samas pea kõigist keeldudest on võimalik
kavaljuriidiliselt ümber hiilida. Mina isiklikult eelistan keelamisele
pooltevahelisi siduvaid kokkuleppeid. Selliseid mis määratleksid poolte õigused
ja vastutused ning ei jätaks kohta „valestimõistmisele”. Maailmas käib asi üldjuhul
niimoodi, et juhi palkamisel lepitakse kokku nii saavutatavad tulemused,
saadavad tasud ja võimalikud boonused, kuid samas ka sotsiaalkindlustuspaketid,
pensionipaketid, optsioonid, samuti lepitakse kokku milliseid firma varasid ja
milleks juht kasutada võib sh ka millist autot/jahti/lennukit ta firma
vahendite eest ostab/rendib oma tööde tegemiseks (muide ka seda kuidas ta seda
tööväliselt kasutab). Seega iga juht võetakse omaniku poolt tööle teatud
kohustuste-õiguste paketi alusel. Sellisel juhul ei tekkigi tagantjärele
tarkust, et auto on liiga kallis, või pealik sõitis sellega perega kuurordisse.
Kõik
selgub võrdluses
Teisalt
on olemas ka kodanikuühiskonna mõjutuse
meetodeid Praegu ei ütle igapäevasele omanikule/palgasaajale, kelle
aastasissetulek ongi 6-7 tuh. EUR, auto maksumus 100 tuh EUR, mitte midagi. See
arv on tema jaoks hoomamatu. Sellisel juhul tuleb see teha mõistetavaks nagu
näiteks, et see on tema ca 15 aasta palk. Vaat niimoodi. Andestage mulle, kui
kasutan „100 tuhhi” näidet, see ei ole mingi tüüpiline riigifirmajuhi auto
maksumus, kaugel sellest (võib-olla sobiks paremini „50 tuhhi”), kuid hea
ümmargune arv illustratsioonideks. Kõik selgub võrdluses. Veel üks võrdluse
võimalusi (võrdluses ei ole silmas peetud konkreetseid kortereid või firmasid,
vaid tegemist on hüpoteetilise konstruktsiooniga): kui meie kahetoalise korteri
elektri aastaeelarve on ca 120-150 EUR (soojusel 700-800 EUR), siis sellise
masina maksumus võrdub 600-700 perekonna aastase elektriarvega või 150 pere
aastane soojaarve või 15 tuh ühistranspordipiletit või …. No võrdlus 15 tuh
ühistranspordi piletiga läks veidi üle võlli, selles mõttes, et nii suurt arvu
on raske millegagi samastada. Vaevalt tahaks ükski pealik ringi sõita autoga,
millel on sogan: „Hea kaaskodanik sõidan mõnusalt autoga, mis sisaldab Sinu 600
(või 300) aasta elektriarvet!”. Ehhe! Veider ju, kuid … tõsi. Seega, kui
selline olukord meile ei meeldi, siis peaksime omanikena sellest märku andma
omaniku esindajale, kes annaks suunised nõukogule. Niisama lihtne see ongi.
Muidugi tuleb hoiduda ka teistpidi äärmustesse sattumast, isegi riigifirma
pealiku auto peab olema selline, mis vastaks tema töö iseloomule ja vajadustele
ning turvalisusele.
Pruugitud
pirukakäru
Natukene
huumorit ka vastavalt Istuva Tamme vulgaar-primitiivmeetodile. Üks võimalus
võrrelda, millist autot osta oleks näiteks võrrelda „riigifirmade” pealike kasutavaid
autosid maailmas. Et, kui rahvusvahelise firma pealik sõidab Bentlyga, siis
meie teivasjaama ülemus … Sõidab ka Bentlyga? Või ei sõida? Mnjah. Kui võrrelda
nende firmade käibeid ja kasumeid, siis ei saaks meie pealikud endale mitte „pirukakärugi
lubada”. Võib-olla tõukeratast? Kepphobu?
Lõpetuseks:
Üldiselt
on muidugi niimoodi, et pole tähtis, mis värvi on kass, peaasi, et ta hiiri
püüaks. Siin ongi tähtis mitte kaotada silmist tegevuse tegelikku eesmärki ehk
hiirte püüdmist, et see ei muutuks laiskunud/täissöönud kassi söötmiseks
KiteKatega. Vaat niimoodi!
Targutusi:
Must
kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986
Lk115
„”Kerbel pole neid vaimust vaeseid , kes neljakäpukil ringi ronivad ja peavad
ennast kas Julius Caesariks või vene Kainiks. Tema hullumeelsus on geeniuste
oma : ülev, minu meelest koguni lugupidamist väärt.”
„Lugupidamist
väärt?”
„Just.
Omavahel, nelja silma all rääkides, et tema teada ei saaks, „ Kartasov osutas
sõrmega ülespoole, „on ka kõigevägevam natukene naljakas … Kui ta oli inimsoo
loonud ja selle kõikvõimalike pahedega varustanud, lootis ta neid pahesid oma
kümne käsuga talitseda …”
Kuldvasikas
Ilja Ilf ja Jevgeni Petrov Eesti riiklik kirjastus Tallinn 1962
Lk
321 „Jalakäijaid peab austama. Jalakäijad moodustavad suurema osa inimkonnast.
Vähe sellest – inimkonna parema osa. Jalakäiad lõid maailma. … Ja kui see kõik
oli valmis, kui meie planeet oli saanud võrdlemisi korraliku ilme, siis ilmusid
autojuhid. Tuleb märkida, et ka auto leiutasid jalakäijad. Kuid autosõitjad
unustasid selle kuidagi ruttu ära. Vaguraid ja arukaid jalakäijaid hakati
lihtsalt alla ajama.”
Jon
M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012
Lk144
„Siiralt käitumisel on ka materiaalne külg. Töötajad, kliendid ja turustajad on
inimesed, kes mõistavad ning hindavad viisakust ja kombekust. Tavaliselt
vastavad nad samaga ja see võib kasumeid kergitada. Sellist filosoofiat
järgides oleks firmade tulu võimalik märkimisväärselt suurendada.”
Ragtime
E.L. Doctorow „Eesti Raamat” Tallinn 1981
Lk
91 „”Ärimaailma eliit oli ühes ruumis koos, kuid ei osanud midagi mõistlikku
rääkida. Kohutav, kohutav mõtles Morgan. Süda kiskus krampi. Ta kuulis, kuidas
ajukurdude vahel lõõtsusid tühja universumi elektrituuled.”
Indrek
Hargla „Apteeker Melhior ja Oleviste mõistatus” Varrak 2010
Lk
64 Hindadest ja lisateenustest „Ta päris Dornilt, millist tasu Tallinna timukas
poomise eest võtab.
„Vanasti
oli neli killingit ja vaat õlut. Aga eks see oli ka ammu, kui viimati tui puua,
„ vastas kohtuhärra
„Neli
killingit! See on ju röövimine päise päeva ajal!”
„Raiumine
maksab rohkem, „oskas Dorn vaid lisada. „Raiumise eest tuleb timukale kohe kuus
killingit maksta. Ja kaks vaati õlut.”
No comments:
Post a Comment