Nojah,
võib-olla, et küpsis ei ole surnud, kuid armastus küpsise vastu on surnud. Armastus
on surnud. Kurb ja nörritav. Palav ja kirglik armastus krõbedata küpsiste
tumeda ja piimašokolaadi tükikestega küpsiste vastu. Õigemini olid need peaaegu
ainsad küpsised, mis mulle maitsesid. Peale õhtusööki kohviga 1-2 küpsist – oli
mõnus maitseelamus ja magusavajadus ka rahuldatud. Kui nüüd päris ausalt
tunnistada, siis läks vahel ikka puhta priiskamiseks, panin lausa kolm küpsist „vöö
vahele”, aga seda juhtus harva. No nii, ühesõnaga oli hea, maitsva šokolaadimaitseline
ja šokolaaditükkidega (mitte vaid tükikestega) toode. Selline oli olukord mõne aasta eest, kuid siis
läksid kaubaketid kergema vastupanu teed: kord-korralt jäi
šokolaadimaitselisust ikka vähemaks ja vähemaks. Algselt tumetõmmu küpsise pale
muutus ikka kahvatumaks nagu Mihkel Jaagupoja nägu, hind aga jätkas vaikselt
tõusu. Tulemus: ei tegu, ei nägu. No nii ja tänaseks oleme jõudnud siiamaale,
mil kõik sidemed meie vahel läbi raiutakse, hõrgutisest on saanud hirmutav plönn.
See on vaid üks „kurblich” näide potentsiaalse toote potentsiaalitust surmast,
hea toote muutmine läbi lisaainete ja nende asendusainete täielikuks
katastroofiks. Kui mõtlete, et see on katastroof tarbijale , siis võib-olla,
kuid kindlasti on kvaliteediga mängimine katastroofiks ettevõtjale. Tänapäeva
äris ilma kvaliteedita enam toimida ei saa. Enamgi veel, ettevõtja peab kõigile
tarbijatele lähenema nagu „rätsepaülikonna” tegemisele. Vastasel juhul olete
tarbijatest/külastajatest ilma.
Seega
pole tähtis, kas külastajaid pole sellepärast, et kvaliteet on kehva või on
kvaliteet kehva selle pärast, et külastajaid on vähe, tähtsust omab vaid see,
et kehv kvaliteet ei võimalda edu saavutada. Tegelikult on kvaliteedi languse
taga mitte vähene külastatavus (õige võitleja ei lase kvaliteedi lippu kunagi
poolde masti) vaid kas ükskõiksusest/hoolimatusest või liiga suurest kindluse
tundest ja kasuahnusest tekkinud ükskõiksus. Laiskuse ja lollusega pole midagi
teha, neid matab lihtsalt loodusseadus. Kuid, ettevaatust, kui teil läheb äris
liiga hästi ja tundub kõike ja kõigile võib müüa lõputult, siis peaksite … ärevust
tundma ja mitte kaasa minema üldise üleerutusega. Te ei usu? Arvate, et olen
pidur progressi kiirteel?
Üks
näide meelelahutuse alalt, kunagi oli Peamises Linnas populaarne tantsukoht,
selline eriline nišš, neile kes tahtsid „tantsida sammudega”, mitte tammumisega
ja kelle kõrtsu tantsupõrand kenade „poognate „ tegemiseks liiga kitsaks jäi,
kuid kus oli võimalik tantsu vahel laudades istuda lobiseda ( ja kohvi ning
muid baaritooteid pruukida). Riietumiskood oli range, saabaste ja soniga ning
ilma lips ja pintsakuta sisse ei pääsenud. Seega nõutav oli korrektne
õhturõivastus. Kohustuslik oli ka tantsusamme teada, mitmedki Inimesekesed
käisid tantsukursustel peole kvalfitseerumiseks. Niisama siiberdamine polnud
aktsepteeritav, enamgi veel, sellele vaadati noh … kuidas seda pehmemalt
öeldagi … põlastavalt … vist. Ühesõnaga oli tegemist mitte ainul elitaarse
kohaga, vaid ka väga populaarse kohaga. Selleks, et nädalalõpuks piletit saada,
pidi neljapäeval piletijärjekorda minema ja ka külmal talvepäeval tänaval pikas
järjekorras seisma. Peod olid vägevad, sündmused unustamatud, hea seltskond nauditav,
kuni … juhtkond arvas, et tuleks kasutada nõudlusest tekkinud populaarsust ja
nelja tugitooli asemel mahub laua ümber ka kuus tugitooli. Ja siis algas
libisemine. Selline vaikne ja märkamatu ,kuid pidurdamatu. Vastavalt ajastu
populaarsele formuleeringule: „vastu tulles Inimesekeste soovidele”, hakati lisaks
varem vaid elava muusikaga õhtutele korraldama ka (0h õudust!) pühapäevaseid
diskoõhtuid. Mis vahepeal juhtus ei tea, kuid kui ma pooleteist aasta pärast
tagasi jõudsin, oli kuue tugitooli asemel kümme tavalist tooli, sisse sai soni
ja saabastega ning keegi enam ei tantsinud sammudega. Ma ei oska sellele
arengule hästi nimegi anda, kas see oli mingi tagurpidine „tootearendus”, soov
ühe korraga kogu raha kokku roopida või soov „head teha”? Ei tea. Üheksakümmend
protsenti stamkundedest oli kadunud ja asendunud igas kõrtsis ja diskobaaris
kohatava publikuga. Diskoistid olid koha üle võtnud ja muutnud selle isikupärasest
kohast, laiatarbekaubaks, selle mõiste kõige halvemas, tarbitumas ja
laialivalguvamas kujus. Needki vanad
külastajad, kes veel kohal olid, siiberdasid nagu teisedki kuid piinlikkust
tundes ja massi sulandudes, niisama mööda põrandat, kuid seda ei saanud
enam tantsimiseks nimetada. Veel aasta
ja … tantsukoht pani uksed kinni. Kokkuvõte: endisest prestiižest klubist oli
saanud tavalise kvaliteeditu ja isikupäratu äärelinna urgas. Rämps, noh!
Kõlbaski vaid äraviskamiseks. Pankrott. On täiesti erinevad asjad, kas teha
tootearengut ja saada selle läbimõeldud tegevuse pealt lisakliente, või viia
oma eksklusiivne tipptoodangu kvaliteet
alla, tehes sellest isikupäratu ja mis peamine, jätkusuutmatu laiatarbekauba. Laialt
tarbimiseks või laiaks löömiseks? Tegelikult on selline „libisemine” lausa
igapäevane nähtus. Võiks lausa ridamisi lugeda toidukaupu, mis on algselt olnud
kvaliteetsed, kuid … populaarsus on
tapnud need tooted, … sest rohkem sama
kvaliteediga toota pole kvaliteetset toorainet või ei jätku kvaliteedi
säilitamiseks tehnoloogilist ressurssi.
Veel
üks näide. Kunagi alustas üks vanalinna kohvipood juustustritslite tootmist,
see oli tõsiselt innovaatiline, sest olime harjunud magusate stritslitega.
Toodang oli tõesti hea, nagu öeldakse suus sulav, kohev, vetruv ja nii hea, et
viisin seda mitme aasta jooksul sõpradele välismaalgi. Vastuvõtt välissõprade
juures oli vaimustav, isegi väikese kadedusega segatud. Siis hakkas tootmises
vohama pärmiseene asemel ahnusepisik ja kuidagi märkamatult asendati või
osaliselt margariiniga, siis margariin veel kehvema margariiniga, jahu asendati
kehvema jahuga ja juustuga juhtus ka midagi, kas sai otsa või polnud sellel
enam maitset. Kvaliteet oli kogu protsessi jooksul langenud nii
katastroofiliselt, et selle rasvast tilkuva plönni peale üksi vaadates tekkisid
tõsised sapitegevuse häired. Muidugi loodus tühja kohta ei salli ja teised
tööstused võtsid üpris kiiresti juustustritsli tootmine oma nomenklatuuri.
Ainult, et keegi ei tee seda toodet nii hästi, kui see esimene. Midagi jääb
puudu, mingi X faktor.
Seega
jagamisrõõmu/vajadusega peab liituma soov teha seda kvaliteetselt. Iga katse
pidada tarbijat lolliks, kes ei jaga ära kauba hinna ja kvaliteedi suhet,
karistatakse lühemas või pikemas perspektiivis turu poolt päästmatult. Ja kuigi
võib tunduda, et ködi segamine kvaliteettoodangusse, nimetades seda jätkuvalt, näiteks „delikatess
singiks”, on väga kaval nipp, siis varsti ei ole sellisel tootjal ei
delikatessi, ei sinki, ei firmat. Ja mingid regulatsioonid siin ei aita, kvaliteet
on lihtsalt põhitõde. Aksioom.
Mnjh,
muidugi on vahel, kuid siiski väga harva võimalik müüa midagi
mittekvaliteetset, kuid seda heas „soustis”, sellel peab olema lugu. Kuid see
on peaaegu, et raskemgi kui kvaliteedi saavutamine. Selleks peab olema soont,
siis muutub see kullasooneks ( ärge proovige seda järele, see võib olla ohtlik
teie tervisele ja hukatuslik teie ettevõtlusele.)
Näide:
K. Jennings „Kaardikirg. Geograafianohikute kirev
maailm” (Imeline Teadus 2012. Lk 103)
„Kolumbuse biograaf Bartholome`de las
Casa nõudis pahuralt, et tõelise avastaja järgi tuleks uut kontinenti
„nimetada hoopis Columbaks”. Ent Vespucci oli teist tüüpi protoameeriklane:
show-mees ja häbitu eneseupitaja. Ta oli Firenze kaupmees, kes tõenäoliselt
vääriks kõrget kohta avastuste B-nimekirjas üksnes Portugali paaril
Brasiilia-reisil kaasajõlkumise tõttu. Kuid tema (kahtlemata liialdatud)
jutustused nendest reisidest levisid kukutulena, olles ümberlükkamatuks
tõendiks ühele reklaami igavesele põhimõttele: seks müüb alati – isegi kui
sellest kirjutada ladina keeles.
„Erinevalt
Kolumbuse igavatest G-reitinguga aruannetest olid Vespucci kirjad täis
liialdavaid ja värvikaid kirjeldusi pärismaalaste seksuaalsusest.” „Vespucci
kirjad trükiti ära täpselt 60 köites, Kolumbuse aruandes üksnes 22 köites.”
Vaat
niimoodi!
Innovaatilisus,
kvaliteet, tööjaotus ja tarbija tundmine/austamine on iga äri aluseks, need on
nagu hea vundament, Kuid millist äri tasub alustada, millist mitte? Millist
soosivad reeglid? Milliseid arvatakse soosivat reeglid? Kui tulla tagasi
spordimaailma näidete juurde, siis majanduse arendamine on võimalik nagu
kümnevõistluse puhul : arendatakse kõiki alasid, ollakse üldfüüsiliselt heas
vormis, tehakse kõiki alasid keskpäraselt ja vaatemäng pole hiilgav. Sama moodi
on võimalik ka majanduses kulutada energiat, ressursse ja saada tulemusi … kuid
igavaid tulemusi. Nagu spordis on heade tulemuste saavutamiseks keskenduda
mingile kindlale alale ja kindlale eesmärgile, niisamuti on see tarvilik
teistes valdkondades. Igihaljas Archimedes ütlus, et andke mulle toetuspunkt ja
tõstan maailma paigast, pole oma aktuaalsust kaotanud. Toetuspunkti küsimus on väga tähtis, ilma
toetuspunktita ei tõsteta ei midagi, see muutub vaid viljatuks vehkimiseks
tühjas ruumis. Spetsialiseerumine tähendab millegi eelisarendamist: tennisistid
on arenenud löögikäega, jalgratturid võimsate jalalihastega, võimlejad nõtke
kehaga, ujujad laiade õlgade ja kitsa pepuga (pepu nagu poksikinnas). Kõigil
neil spetsialiseerujatel tekkib oma ala ainuomane ja isikupärane võimekuse komplekt.
Kuid ka see pole kõik, kui vaadata jooksjaid, siis on 100 m jooksja kiire,
lihaseline, tõeline äkkpüss, kuid maratonlane näeb välja hästi vinnutatud
lihaskimbu moodi. Spordimaailma tipus on kokku segatud õnnestunud komplekt
eeldustest, tahtest, tööst ja õnnest (õnn on see, et oled õigel ajal õiges
kohas, aga mitte selles, et saad lotovõidu). Kuid on veel üks tähtis komponent:
reeglid ja seejuures püsivad reeglid. Näiteks muudeti enne Tokyo olümpiamänge
kümnevõistluse punktiarvestussüsteemi, et ühtlustada erinevate alade mõju
lõpptulemusele, muutes seega võistlust huvitavamaks. Kahjuks tähendas see ka
peafavoriidi konkurentsist väljalangemist, mida ta püüdis korvata
istumisstreigiga, õigemini püüdis korvata enda kehva enesetunnet, solvumust ja
reeglite muutmist, mis röövisid talt olümpiavõidu. See on selline , lausa
väljakannatamatu ja solvav olukord, mil oled valmistunud kaku küpsetamise
võistluseks, kuid ootamatu reeglite muutus annab punkte vaid heegeldamise eest.
Samasugused reeglite muutused on toimunud nii suusatamises, kui ka Vormel 1
sarjas, ikka selleks, et Inimesekestel kes vaatavad, huvitavam oleks. See reeglite
muutus, mis spordivõistluses päädib medali kaotusega, päädib majanduses turu
kaotamisega. Majandus, mis on niigi väga kiiresti liikuv ja heitlik vajab
vähemalt reeglite poolset kindlust ja ka nende reeglite kehtestamise mõistlikku
etteteatamist. Pidev reeglitega nihverdamine viib piltlikult selleni, et
ettevõtja peaks hommikul tegelema poksiga, kuid õhtul juba iluvõimlemisega … sealjuures
teatud sumomaadluse ja sulgpalli elementidega. Niimoodi kirjapanduna tundub
selline käitumine ju tobe? Või oleme juba harjunud? Saame hakkama?
Nojah
ja millest me oma jutukest alustasime? Et küpsis on surnud? Mnjah, ettevõtjal
on palju sihtmärke, mida ta peab üheaegselt sihtima ja tabama, kui ei taba, on
kogu äri lörris. Sorry küpsis! Loodan vaid, et mitte iga äri ei lõppe „küpsisega”.
Targutusi
ja tõdemisi:
Indrek
Hargla „Apteeker Melhior ja Oleviste mõistatus” (Varrak 2010 Lk 64) Hindadest ja
lisateenustest „Ta päris Dornilt, millist tasu Tallinna timukas poomise eest
võtab.
„Vanasti
oli neli killingit ja vaat õlut. Aga eks see oli ka ammu, kui viimati tui puua,
„ vastas kohtuhärra
„Neli
killingit! See on ju röövimine päise päeva ajal!”
„Raiumine
maksab rohkem, „oskas Dorn vaid lisada. „Raiumise eest tuleb timukale kohe kuus
killingit maksta. Ja kaks vaati õlut.”
Jon
M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” (kirjastus Pilgram, 2012 lk 143) „Enamik
firmasid ja inimesi otsivad edu ja austust. Nende sihtideni jõudmine vajab
oskust teistele kaasa tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha. Õnnelikkus on meie
elus äärmiselt tähendusrikas. See tabab meid sageli siis, kui üritame ise teisi
õnnelikuks teha. Lahkus on nakkav.”
Lk144
„Siiralt käitumisel on ka materiaalne külg. Töötajad, kliendid ja turustajad on
inimesed, kes mõistavad ning hindavad viisakust ja kombekust. Tavaliselt
vastavad nad samaga ja see võib kasumeid kergitada. Sellist filosoofiat
järgides oleks firmade tulu võimalik märkimisväärselt suurendada.”
Lk
163 „Kõik firmad, olgu need avalikud või erastatud, peavad looma töökeskkonna,
kus tähtsaimaks on töötajad, keda tuleb kohelda kuninglikult. Uskuge mind, kui
ma ütlen, et see teene tuleb teile ringiga tagasi.”
No comments:
Post a Comment