Wednesday, October 8, 2025

Droonivaade V4 Me peame rääkima rahast ...

 

 


Nüüd kui kohalik valitsemishanke treeningperiood  läheb üle võis(t)luseks eksistentsi eest, muutub mänguväli  ärritavalt  närvesöövaks. Õige ka, valitsemishange on valitsemishange.  Olelusvõitluse kulminatsioon poliitturul. Poliitturg on ärevil. Levivad kõige uskumatumad teooriad ja hirmud. No see, et üksteise kohta inetusi öeldakse on selle mänguvälja näotu tava, kuigi ei peaks olema. Üldse arvan, et virilad, pahatahtlikud, kurjad inimesed ei peks (tegelikult ei tohi) osaleda poliitturul. Pahatahtlikkus ja kurvameelsus sünnitatavad vaid pahatahtlikkust ja kurvameelsust. Ja kõik need negativistlikud lood …. Uh. Kuid me ei tõrju neid vaid oleme „sündsad“ ja „kannatame ära“. Usume? Miks?  16 „Mõistsin, et üks põhjus, miks inimesed valeuskumuse külge klammerduvad on see, et mõnikord on enesepettus otstarbekas – see võimaldab meil saavutada kasulikke sotsiaalseid, psühholoogilisi või bioloogilisi eesmärke. Valeuskumusele toetumine ei ole alati märk idiootsusest, patoloogiast või kaabaklikkusest.“

„Nägin, et salajased paktid petturite ja petetavate vahel on üldlevinud ja lisaks ka kasulikud, tavaliselt funktsionaalsed ning mõnikord keskse tähtsusega. Need võivad kujundada meie omavaheliste suhete kvaliteeti. Need võivad olla meie kogukonna edukuse aluseks.“ ( S Vedantam B Mesler „Kasulikud luulud“ RR 2022 Lk 16). Nii, et uskudes või õigemini teeseldes uskumist saame kasu? Kummaline. „Petturid kasutavad seda võtet sageli. Kõige keerukamad pettused ei tegele niivõrd ohvrite petmisega, kuivõrd need loovad õiged tingimused selleks, et ohvrid end ise petaksid.“ (145)

Kuid see on ju pöörane. Mulle meeldib pigem G Cardone`i ( „Müü ise või müüakse sulle.“ Million Mindset 2018 lk166) suhtumine:  „Suhtu negatiivsesse juttu kui prügisse. Pane koju ja kontorisse silt „Negatiivse jutu vaba tsoon“. Ära luba inimestel enda ümber negatiivselt rääkida. Sa ei vaja seda. Võta sedakui prügi ning ära luba kellelgi oma progi oma keskkonda visata ega jätta.“ „Alusta juba täna negatiivsusvaba dieeti.“ Just sellise reegli kehtestaksin poliitturu ülimaks aluspõhimõtteks. Eks ole vahva , aga … Aga mis siis valimiskampaaniatest saaks? Kuid ikkagi ….

 

Lähtudes piirideta mängu teooriast peaksid poliitturu konkurendid suhtuma üksteisesse nagu väärilised rivaalid, mitte kui vaenlased S Sinek´i ( „Piirideta mäng“ Million Mindset OÜ 2021

Lk 158/169) sedastab, et: „Väärikas rivaal on mängu teine mängija, kes väärib võrdlemist. Väärikad rivaalid võivad olla meie valdkonna mängijad või valdkonnavälised mängijad. Nad võivad olla meie vihavaenlased, mõnikord ka koostööpartnerid või kolleegid. Pole isegi tähtis, kas nad mängivad mängu piiratud või piirituhoiakuga, kuni meie enda hoiak on piiritu. Hoolimata sellest, kes nad on või kust me nad leiame, põhiline on see, et nad teevad midagi (või paljusid asju) sama hästi või paremini kui meie. (…) Me ei pea kõike neis imetlema, iga asjaga nõustuma või nad ei pea meile meeldima. Me lihtsalt teadvustame endale, et neil on tugevusi ja oskusi, millest saaksime üht-teist õppida.“

 „Eesmärgipimedus on see, kui oleme oma eesmärgis nii kinni või nii veendunud, veendunud teiste mängijate vale-eesmärgis, et me ei märka enam teiste tugevusi ega ka enda nõrkusi. Usume vääralt, et nad pole võrdlemist väärt pelgalt seetõttu, et me ei nõustu nendega, et nad ei meeldi meile või et peame neid moraalselt eemaletõukavateks. Me ei suuda näha, milles nad on tegelikult tõhusad või isegi paremad kui meie ning et meil oleks neilt midagi õppida.“

 

Kuid tõsiasi on, et pidukonnad ei suhtu teistesse pidukondadesse nagu väärilistesse rivaalidesse vaid hävitusloogikast lähtudes, luues üha rohkem valijate seisukohalt ebaolulisi lugusid eirates seetõttu teemasid, mis on (kindlas kõneviisis) tähtsad kõrgeima võimu kandjale. Kohati joostakse oma lugudega tegelikkuse lati alt sirge seljaga läbi ilma häbi tundmata.

 

Muudame vaatenuka

Lisaks sellele on kasutusel ka põhivajaduste lahenduste arutelult sumbuda kõrvalistesse (kuid skandaalihõngulistesse) mugavusaruteludesse. Näiteks lokkab püsimüüt raha määravast jõust valitsemishanke võitmiseks, mis jätab kuidagi ühekülgse ja ülepaisutatud mulje. Hea lihtne kasutada ja kasu sellest arutlusest pole just üleliia suur, sest see pole ei raha ega poliitturu  liikumise käivitavaks tikliks. Hm, selle loo põhimotiiv on umbes selline, et kellel on rohkem raha, see ka võidab valimised? Midagi sellist nagu males, et valged alustavad ja võidavad? Kuid ei võida alati. Kui see oleks tõsi, siis poleks ei valimisi ega malematše vajagi, vaid tegemist oleks õnnemänguga, kellele sattuvad valged malendid, see võidab? Nii, et ainuüksi rahast võiduks ei piisa.

Vaatame selle rahamüüdi taha või õigemini püüame moodustada üht järjekordset loogilist jada valitsemishanke võidu ja raha korrelatsiooni kohta.

Tundub, et me vaatame valimise, valitsemise ja raha suhet vale nurga alt. Valimiste rahastamine on nagu jäämäe veepealne osa, kuid olemuslik probleem asub vee all.

 Eriti huvitav võiks olla küsimus rahast  enne ja pärast valitsemishanke toimumist. (Hoiatus! Nõrganärvilistel mitte lugeda.)

 

Keskendumisest

 

Lõbus telkimistuhin, kus poliitturg on välja hõiganud oma ilulahendused, kuidas meie elu teiega (veelgi) paremaks muuta on läinud üle „pasteerimisfaasi“, võitlus on jõudnud piinlikust tekitavate debattideni kus konkurentidele püütakse igal võimalikul moel „essusti“ öelda, püüdes tõestada, et rivaal ei saa probleemi lahendusest või isegi selle olemusest aru. Kuid  „Mõnikord veename end tegelema valede probleemidega. Väljaanne The Times ennustas 1894 aastal, kui Londonis vedas inimesi igapäevaselt rohkem kui 60 000 hobust, et „50 aasta pärast on kõik Londoni tänavad mattunud kolmemeetrise sõnnikukihi alla“. Jätame hetkeks kõrvale selle konkreetse õudusunenäo logistilise usutavuse (…) Ometi ei olnud see kartus täiesti põhjendamatu: need 60 000 hobust „tootsid“ päevas keskmiselt 9-15 kilo sõnnikut. Esimesel rahvusvahelisel linnaplaneerimise teemalisel kohtumisel New Yorgis 1898 aastal oli hobusesõnniku kriis konverentsi peateemaks. Õnneks, nagu me kõik teame, ei tulnud seda kriisi kunagi. Selle kõrvaldas auto tulek. (Ja nüüd põhjustavad meile omakorda suuri probleeme autode väljaheited – CO2 ja tahked osakesed.)“ (D Heath „Ülesvoolu“ ÄP 2022 Lk 40). Samamoodi on rahaga, me oleme kapseldunud müüti, et kellel on rohkem raha see … võidab? Kulutades võidad? Hmm? Kas see on ikka niimoodi? Äkki on see jutt „kolmemeetrilise sõnnikukihi jutt“?

 

Korelatsioonideta korelatsioonid

 

Üks vaatenurk. Vaadake raha on tähtis ja (valitsemis)hankevõit on tähtis, kuid tegelikkuses on järjekord teistpidi: hanke võitja pääseb neljaks aastaks „raha valitsema“! Võib-olla on rahast lähtuv võiduteooria puhul tegemist võltskorrelatsiooniga? Näiteks  „Tyler Vigenil on veebikülg, kus selle näitlikustamiseks tuuakse kõige veidramaid korrelatsioone (…) Kui kõige kergematest juhtumitest rääkida, siis margariini tarbimine elaniku kohta on korrelatsioonis lahutuste määraga Maine´i osariigis.“ (A Edmans „Võib sisaldada valet“ ÄP 2025 lk 132). Samal lehel on ka korrelatsioon basseini uppunute ja N Cage esinemise vahel filmides. Hm, mõned asjad maailmas ei ole põhjuslikus seoses, vaid on lihtsalt juhused.

Pealegi eksime meie teiega tihti tegelike korrelatsioonide hindamisel, me tõlgendame neid valesti. Üks ilmekas näide tuleneb IIMS aegsest arutlusest, kuidas kaitsta lennukeid vastase tule eest. Loomulik tundus lisada soomust sinna, kus auke „Kuid matemaatik Abraham Wald arvas, et õige lähenemine oli täpselt vastupidine. Lisasoomus, väitis ta, peaks minema sinna, kus kuuliaugud puuduvad, mitte sinna, kus neid näha on. Wald nägi midagi, mis jäi kõigil teistel pimetähni varju. Ta mõistis, et vaatasid ainult lennukeid, mis olid vastase tule üle elanud ja turvaliselt koju naasnud, mitte neid, mis alla kukkusid ja süttisid. Teisisõnu, kuuliaugud näitasid kohti, kus lennukid olid kõige tugevamad, mitte kõige nõrgemad. Lõppude lõpuks suutsid need lennukid üle elada selle, et nende keskosa muudeti Šveitsi juustuks. Kõige haavatavam osa lennukist oli mootor, mis allesjäänud lennukitel polnud üldse kahjustatud. Nad ei näinud mootorites mingeid auke – mitte seepärast, et need nende pihta ei lastaks, vaid seepärast, et need lennukid, mis pihta said, ei naasnud koju. Seega pakkus Wade välja. Et tugevdada tuleb mootorite soomust.“ Lk 206). Eks ole vahva näha seoseid õige nurga alt, mitte takerduda juhuslikkusesse.

 

Lahtisidumine

 

Teine vaatenurk. Rahast peab rääkima, sest valitsemishanke võiduks kulutatud raha pole iseenesest oluline,  vaid oluline on see … millise legitiimse (valimistel saadud  volitused) raharessursi saavad enda valdusesse (jagamiseks) valitsemishanke võitjad. Vaadake meie teiega ei vali ilusaid inimesi meile kauneid jutte rääkima, vaid tegelema meie poolt antud volituste piires, et meile teiega luua paimate eduvõimaluste keskkonda. Viimasel ajal on küll tegevuste legitiimsus ja rahastuse suund läinud ohtlikkusse lappesse võrreldes hankel lubatuga. Ütleme niimoodi, et valimislubadustel ja raha kasutamisel peale valitsemishanke võitu on üpris habras puutumus. Poliitturg on kohati asunud toimima eraldi saadud volitustest, panustades iseenda teenindamisele. Bo Balderson  („Parteijuht lahkub surma läbi“ Eesti Raamat Tallinn 1995 Lk 118) toob vahva kirjelduse Rootsist: „Vallamaja paistis kaugele. See kõrgus tasasel maal nagu keskaegne katedraal. … Trepp oli pikk, lai ja imposantne, just nagu selleks ehitatud, et nuriseval avalikkusel võhm välja pigistada …”

Vallavanem tutvustades oma valdusi „ Siin esimesel korrusel on meil planeerimisosakond ja vallavolinike koosolekusaal”, „Ja siin teisel korrusel on meil, on meil planeerimisosakond, piirkondlik maksuvalitsus ja vallavolinike koosolekusaal” „”Aga planeerimisosakond oli ju all?”  „”Siin asub kõrgem planeerimine” Kolmandal korrusel on meil ehituskontor, vabaajakomisjonid ja vallavolinike koosolekusaal” „Pidage!” hüüdis minister, „Vallavolinike koosolekusaal oli ju esimesel korrusel? Ja teisel?” „Koosolekusaal läheb läbi kolme korruse” „Nii, et meie nõupidamistel on kõrge lend.” Korruseid ja komisjone oli veelgi, aga kuskil pärast kaheksandat korrust läksin ma arvestustega segi.” Jne. Ja-ah, lahtisidumine.

 

Raha kui universaalse korra element ja usaldussüsteem

 

Kui me valitsemishankel lahtisidumisnurka ja valitsemishanke võitmiseks võimiseks kulutatud raha ning võidust tuleneva kasu vaatenurki ei vaata, siis meie teiega … kobame pimeduses. Sellisel juhul pole valitsemishanke mäng enam nüansirikas malemäng, vaid õnnemäng.  Legend raha võimust valimiste võidus on üldlevinud, kuid tegelikult on niimoodi, et   „Inimtsivilisatsioon on sõna otseses mõttes sotsiaalse reaalsuse abil ülesse ehitatud. Enamik asju meie elus sotsiaalselt konstrueeritud: töökoht, aadress, valitsus ja seadused, ühiskondlik staatus. Sõdu peetakse ja naabreid tapetakse naabrite poolt ikka sotsiaalse reaalsuse nimel.“ Ja „Raha on klassikaline sotsiaalse reaalsuse näide.“ (L F Barrett „Kuidas luuakse emotsioone“ Helios 2025 Lk 214).

 

Niisiis… raha kui sotsiaalne reaalsus? Mida me selle „reaalusega peale hakkame? Ei saanud aru? Y. N. Harari („Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 Lk 224/245/2359 seletab oma lobedal moel raha olemust järgnevalt:  „Esimesena tekkinud universaalne kord oli majanduslik: see oli rahaline kord. Teisena tekkinud universaalne kord oli poliitiline: see oli imperiaalne kord. Ning kolmandana tekkinud universaalne kord oli religioosne: see oli universaalsete religioonide – budismi, kristluse ja islami – kord.“

 „Alustan seda lugu kõigi aegade suurima vallutajaga, kes ilmutas ääretut vastupidavust ja kohanemisvõimet, muutes inimesed oma andunud järgijateks. See vallutaja on raha. Inimesed, kes ei usu sama jumalat või ei allu samale valitsejale, on enam kui varmad kasutama sama raha. Hoolimata kogu oma vihast USA kultuuri, USA religiooni ja USA poliitika vastu meeldisid Osama bin Ladenile väga USA dollarid. Kuidas suutis raha korda saata seda, mida jumalatel ja kuningatel üle jõu käis?“

 „Miks peaks keegi vahetama viljaka riisipõllu peotäie kasutute kaurikarpide vastu? Miks te olete valmis bürgeriputkas töötama, kindlustuspoliise müüma või kolme kasvatamatut jõnglast hoidma, kui te ei saa selle vastu muud kui mõned värvilised paberitükid?

Inimesed on valmis nii toimima juhul, kui nad usaldavad oma kollektiivse kujutlusvõime vilju. Usaldus on toormaterjal, millest igasugune raha on tehtud. (…) Raha on seega vastastikuse usalduse süsteem, ja mitte lihtsalt mingisugune vastastikuse usalduse süsteem, vaid kõige universaalsem ja tõhusam vastastikuse usalduse süsteem, mis kunagi leiutatud.

Sellise usalduse loomiseks läks vaja väga keerulist ja pikaaegset poliitiliste, sotsiaalsete ja majanduslike suhete võrgustikku. Miks ma usun kaurikarpi või kuldmünti või dollarisse? Sest mu naaber usub neisse. Ja mu naaber usub neisse, sest mina usun neisse.“

 „Filosoofid, mõtlejad ja prohvetid on raha tuhandeid aastaid poriga loopinud ning nimetanud seda kogu kurja juureks. Tegelikult on raha aga inimese sallivuse tippsaavutus. Raha on palju eelarvamustevabam kui keeled, riikide seadused, kultuurikoodid, religioonid ja sotsiaalsed tavad. Raha on ainuke inimese loodud usalduslikkuse süsteem, mis suudab ületada pea igasuguse kultuurilise lõhe ning ei diskrimineeri kedagi tema religiooni, soo, rassi, vanuse või seksuaalse orientatsiooni tõttu. Inimesed kes üksteist ei tunne ega usalda, saavad tänu rahale edukalt koostööd teha.“

„Rahal on aga veelgi tumedam pool (…) Me ei usalda võõrast ega naabrit – me usaldame münti, mis neil rahakotis on. Kui neil raha otsa saab, saab otsa ka meie usaldus nende vastu.“ Vaat selline lugu.

 

Raha jäävuse seadus

 

Mulle endale meeldib J Belfort´i ( „Hundi kombel.“ NGU Solusions Lk 192) „kontseptsuun“:  „Muide, ärge kunagi unustage, et raha pole sisuliselt midagi muud kui talletatud energia. Põhimõtteliselt kulutate energiat mingisugust tööd tehes, mille eest saate vastu raha. Osa sellest rahast läheb muidugi põhiliste elamiskulude peame – toit, peavari, riided, ravikulud. Üldine arvete maksmine – ja ülejäänu hoiustate panka, kus see esindab talletatud energiat, mida võib valla päästa ükskõik mil moel teile meeldib, hetkelise etteteatamisega.

Selle tulemusena, kui palute kellelgi tegutsema hakata ja endale nende raske vaevaga teenitud raha saata, palute neil kulutada oma talletatud energiat. Seega peaksite veenduma, et hüvitate selle energiakulutuse seeläbi, et toote välja kõik väärtuslikud kasud, mida ta vastutasuks saab.

Sisuliselt peaksite tegema kristallselgeks fakti, et niipea kui ta ütleb jah, saab ta tohutul hulgal väärtuslikke kasusid ja energia hulk, mida ta peab kulutama, on tunduvalt väiksem.“ Eks ole vahva, seda enam, et see ühtib minu „Raha jäävuse seadusega“, mis ütleb, et raha ei tule juurde ega lähe vähemaks (kui ei tekki lisandväärtust), vaid läheb ühest taskust teise. Ehhee, ilmselt tundiste juba ära energia jäävuse seaduse kaveri. Meeldib või ei meeldi, kuid nii nagu energia jäävuse seadus on (meie praeguste teadmiste juures) üks füüsika põhiseadusi, nii on seda ka raha jäävuse seadus.

Just seda teie - poliitinimesed - valitsemishankes teete - „palute kellelgi tegutsema hakata ja endale nende raske vaevaga teenitud raha saata, palute neil kulutada oma talletatud energiat“.  Raha läheb ühest taskust teise – raha jäävuse seadus.

 

JFK eksiarvamus

 

Ja kuigi JFK avaldas arvamust, et „ Poliitika on nagu sõda. Siingi on võiduks vaja kolme asja, Esimene on raha, teine on raha ja kolmas on raha.“ ( R Dallek „John F. Kennedy“ Varrak 2004 Lk 136), siis on see ilmselt rohkem tagasijõudnud lennukite vaatenurk, mitte laiem vaade.  

Usutavam tundub S. D. Levitt´i, S. J.  Dubner´i ( „Freakonomics. Hullumajandus“ EE kirjastus 2008 Lk 8/9/10) selgitus valimisvõitluse ja raha korrelatsiooni kohta: „“Suure tõenäosusega annate valimisvõitlusse oma panuse ühel juhul kahest: kas siis, kui rebimine on äärmiselt tihe ja te usute, et teie raha võib tulemust mõjutada , või siis, kui üks kandidaat on üsna kindel võitja ning teie soovite aupaistest osa saada või tulevikus mingit sorti erikohtlemist saavutada.  Mitte mingil juhul aga ei panusta te kandidaadile, kes üsna kindlalt kaotab. (…) Seega saavad parteide esinumbrid ja uueks ametiajaks kandideerijad palju rohkem raha kui kesisemate võimalustega kandidaadid.“

 „ Üllatus on järgmine: summal, mille kandidaadid kulutavad pole peaaegu mingit tähtsust. Võitjakandidaat võib kulutada poole vähem ja kaotada vaid ühe protsendi häältest. Samas võib kaotav  kandidaat oma kulutused kahekordistada, ent tulemuseks on ikkagi vaid üks protsent lisahääli. Poliitikas ei ole tähtis see, kui palju sa valimistel kulutad, vaid see, kes sa oled. (…) Osa kandidaate mõjub hääletajatele loomupäraselt ligitõmbavalt ja teised lihtsalt ei mõju ning ükski rahasumma saa seda oluliselt muuta.“ Nii, et milline võiks olla korrelatsioon valimisvõidu ja rahakasutuse vahel?

 „Aga kuidas on lood valimiste aabitsatõe teise poolega – et kampaaniale kulutatud rahasummad on sündsusetult suured? Tavalisel valimisperioodil, mil käimas on presidendi, senati ja esindajate koja kampaaniad, kulutatakse terve aasta kohta umbes miljard dollarit. See tundub väga suure rahana, kuni võrdlete seda millegagi, mis tundub demokraatlikest valimistest vähem tähtis. Sama suure summa kulutavad ameeriklased aastas närimiskummile.“ Väga tummine näide, mis näitab, et valitsemishanke võitmisele kulutatav raha on tegelikult peenraha võrreldes valitsemishanke võimise rahaliigutamisvõimalustega.

 

SPQR

 

See, et raha on valimisvõidus mitte kõige tähtsam komponent, siis (väär)usk raha võimesse valimisi võita on püsinud ilmselt aegade algusest.

„Valimiskampaania korraldamine võis Roomas olla päris kulukas ettevõtmine. Meie ajaarvamise eelseks 1 sajandiks oli see omandanud omamoodi pillava helduse, mida pole kerge eristada altkäemaksude andmisest. Panused olid kõrged. Mehed, kes edu saavutasid, oli võimalus oma kulutused ametisoodustustega tagasi saada, olgu seaduslikult või mitte. Läbipõruja – ja sarnaselt sõjas lüüasaamisega oli neid Roomas palju rohkem, kui tavaliselt tunnistatakse – langes üha enam võlgadesse.“  Peaaegu nagu tänapäeval. Vähemalt tuttavlik. Selles lõigus on kolm tähtsat teadmist: „oli see omandanud omamoodi pillava helduse“,  „mida pole kerge eristada altkäemaksude andmisest“, „kes edu saavutasid, oli võimalus oma kulutused ametisoodustustega tagasi saada, olgu seaduslikult või mitte.“ M Beard „SPQR“ Varrak 2017 Lk 26)

Kui jätta kõik kaunid sõnad kõrvale, siis tugineb ka tänapäeva valitsemishankes osalemine samale mehhanismile – raha kulutamine enne valitsemishanget ja valitsemishanke võitmisest tulenevate ametisoodustuste kaudu tagasi saadav peavad olema korrelatsioonis. Samas oleme näinud neid kandidaate, kes on valimiskampaaniat teinud peaaegu ilma rahata ja võitnud. Suurelt. Ilmneb just see, et  ei ole tähtis see, kui palju sa valimistel kulutad, vaid see, kes sa oled.“ Sama tendents ilmneb praegu ka Kahevahelpidukonna tegevuses, raha ei ole (on vaid võlad), kuid ennustuskontorid prognoosivad Peamises Linnas neile valimisvõitu. Hm, kummaline?

Lihtsalt kõrvalmärkusena S. Bythell („Raamatukaupmehe päevik“ Ühinenud ajakirjad 2019 Lk 117) tõlgendus „Üks tema paljudest hindamatutest nõuannetest kõlas „Minu moto on sama, mis Rooma sõjaväel: SPQR – small profit, quick return.“

 

 

… odavalt ostes

 

Probleem on selles, et kuna müüt raha võimust on nii valdav ja lihtsalt kasutatav, siis püütakse poliitturul teha „kulutusi juba ette“ st lubada valijatele … eee … vahendite/varade ümberjagamist. Või pakutakse hoopis tasu hääle eest, altkäemaksu? Valimislubadus kui legaalne altkäemaksu pakkumine? Hmm? W Bonner, A Wiggin („Võla impeerium“ Balti Raamat 2007 Lk 189) kirjeldavad sed situatsiooni järgnevalt:  „Lyndon Johnsonil ei olnud raha, millega finantseerida juba alustatud Suure Ühiskonna programme. Ta võis anda raha vaid ühele hääletajale, võttes selle teiselt. Selleks et Paulile maksta, pidi röövima Peetrit.  Aga vargus ei ole mõrv ja suur osa demokraatliku riigi kodanikest mitte ainult ei lepi väikese vargusega, vaid nende jaoks oleks see lausa teretulnud – eriti kui seda tehakse nende endi huvides. (…) Demokraatliku varguse loogika seisneb selles, et alati on rohkem hääletajaid, kes maksuraha saavad, kui neid, kellelt võetakse. See ongi tegelik põhjus, miks demokraadid toetavad „vaest inimest“ – neid on rohkem; nende hääli saab odavalt osta.“

Tegelikult on niimoodi, et Dr Riigil ei ole raha, see millega Dr Riik opereerib on meie teiega raha. Meie teiega raha on ainukene sissetulekuallikas D Riigile (ja KOVle). Nüüd mõtlete kavalalt muiates, et Dr Riigil on ju ka ettevõtteid, mis … Mis tegelikult toodavad kahjumit, mitte kasumit. Nii, et seegi on süües piiris meie teiega raha ebatõhus kasutamine. Kulu.  Peale selle on Dr Riigil ettevõtmised mis varjatult ja varjamatult maksustavad meid topelt või lausa triplilt nagu näiteks energiaettevõtted ja infrastruktuurid. Kuna need on enamuses „konkurentsivabad“, siis saab vastavalt omaniku esindaja koostatud regulatsioonidele kõik need kulud, mis normaalse turu korral peaksid ettevõtjad ise absorbeerima lihtsalt järgepanu rauda lükata ja tulistada klientide poole. Meie teiega kannatame selle valu ära, nemad maksavad dividente. Konkuentsisurveta hind tekitab kasumi, mida tuluna omakorda eelarvesse kanda. Niisiis D Riigi kaks (ja ainsat kui mitte arvestada varade müüki, mis on ju soetatud meie teiega raha eest) on maksud ja turgu valitseva seisundi kuritarvitamine. Tegelikult on mõlemad turgu valitseva seisundi kuritarvitamised. Just seepärast peab olema tähelepanu just valitsemishanke järgsele raha liikumisele.

 Oh Benjamin

 Just seepärast, et elu poliitturul ei muutuks liiga elukaugeks tuli   Benjamin Franklin juba kolm sajandit tagasi välja põhimõtteliselt jumeka, kuid pöörase ideega: „Juba 1754 aasta Albany kongressil oli ta kolooniate liidu kavas ette näinud, et Suure Nõukogu liikmetele ei tohiks anda „liiga suurt palka, et see ei ahvatleks mittesobilikke inimesi kasu pärast end sellele kohale sokutama.” Edaspidised kogemused Inglismaal veensid Franklinit, et kõrged palgad riigiteenistuses on valitsuse korrumpeerinud ning lahutanud ühiskonnast, mida ta pidi teenima. Nagu selgub tema 1789naastal kirjutatud testamendilisas, oli ta veendunud, et põhjustel, mis ta on ära toonud ühes osariigi põhiseaduse punktis, „ ei tohiks demokraatlikus riigis olla tulutoovat riigiteenistust.”

          „Kuna igal vabal mehel peaks sõltumatuse säilitamiseks (kui tal pole piisavalt vara) olema mingi elukutse, kutsumus, tegevusala või talu, mille toel ta võib ausalt elada, ei ole tulutoova riigiteenistuse loomine tarvilik ega kasulik, vaid selle tavapäraseks tulemuseks on ametisolijate ja sellele ametile lootjate seas vabadele meestele sobimatu sõltuvus ja orjameelsus; ning teiste inimeste seas lõhestumine, riid, korruptsioon ja korralagedus. Aga kui keegi kutsutakse riigiteenistusse ning see kahjustab tema eraasju, on tal õigus mõistlikule hüvitusele: ja kui mõni riigiamet muutub palkade tõstmise läbi sedavõrd tulutoovaks, et paljud inimesed hakkavad seda ametikohta taotlema, peaks seadusandlik võim palka vähendama.” (S.  Morgan „Benjamin Franklin” Kunst 2004 lk 276). Muidugi pöörane idee, mida pole kunagi suudetud ellu viia ega suudetagi. Kuigi meenub Vanaema Marie jutt, et „Eesti ajal“ oli vallamajas vaid üks palgaline ametnik – vallakirjutaja. Ülejäänud olid ametis auasjana. Vaat selline kummaline aeg oli.

 Valides müüte

 Valitsemishankel ei vali me mitte ainult valitsemishankel osalejate vahel, vaid ka müütide/lugude  vahel. Tõsiasi on, et müüdid kestavad vaid niikaua, kuni meie neid räägime.   „Aga kui paljud inimesed räägivad üksteisele lugusid seadustest, jumalatest või valuutadest, siis see loob need seadused, jumalad või valuutad. Kui inimesed neist enam ei räägi, siis nad kaovad. Intersubjektiivsed asjad on olemas infovahetuses.“ (Y N Harari „Neksus“ PM 2024 Lk 55/60) „Hitler võitis 1933 aasta valimised seetõttu, et majanduskriisi ajal hakkasid miljonid sakslased uskuma natside loosse, mitte mõnesse paljudest alternatiividest, mida tollal leidus. (…) Me võime kindlalt väita, ett see oli eksitus ja sakslased saanuks valida paremaid lugusid, sest me teame mis järgmiseks juhtus. (…) Hiljem võtsid sakslased omaks liberaalse demokraatia ja see viis nende elukvaliteedi püsiva paranemiseni. Kas sakslased võinuks natsieksperimendi vahele jätta ning hakata liberaalsesse demokraatiasse uskuma juba 1930ndate alguses? (…) Tihtilugu pole ajaloo kujundajaks deterministlikud võimusuhted, vaid hoopis need traagilised vead, mis tulenevad veetlevate, ent kahjulike lugude uskumisest.“

Valides müüte/lugusid tuleks endale selgeks teha ühiskonna energiavoogude tasakaalu küsimus. Mäletate, energia jäävuse seadus ja raha jäävuse seadus. J A Tainter´il („Kompleksühiskondade kokkuvarisemine“ Lk 165/166) on selline käsitlus:  „Inimühiskond ja poliitiline organisatsioon, nagu kõiki elavaid süsteeme, hoiab alal katkematu energiavoog. (…) Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus on võrrandi vastandpooled. Kumbki ei saa inimrühmas eksisteerida ilma teiseta, samuti ei saa kumbki oluliselt muutuda, ilma et muutuks vastaspool ja ka võrrandi tasakaal. Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus peavad arenema kooskõlas.“

 „Ühiskondlik-poliitilise süsteemi säilitamiseks ei piisa lihtsalt energiavoost, vaid energia hulk peab olema piisav selle süsteemi komplekssuse suhtes.“

 „Komplekssemat ühiskonda on kulukam ülal pidada kui lihtsamat ja see nõuab suuremat kulu inimese kohta. (…) tagajärjeks on see, et kui ühiskond muutub arenedes komplekssemaks, kasvab ka igalt üksikult isikult kogutav toetussumma, nii et rahvastik tervikuna peab eraldama üha suurema osa oma energiaeelarvest organisatsiooniliste institutsioonide ülalpidamiseks. See on ühiskondliku arengu vääramatu fakt ja energiaallika liik seda ei muuda.“ Nii, et kui teile valitsemishankes pakuvad poliitinimesed varianti, milles energiavood ei ole tasakaalus, siis see ongi … müüt, mitte tegelikkus. See ei toimi, see on just see, millele eelpool viidati, et see on eksitus paljude alternatiivide seas ja te saaksite valida paremaid lugusid. Hoiduge valikutel „traagilistest vigadest, mis tulenevad veetlevate, ent kahjulike lugude uskumisest.“

 Võimubarjäär

 Veel paar tähelepanekut enne kui teete oma valikuid. Praegusel  ajal kui poliitinimesed pakuvad nii palju, nii ilusat, nii kasulikku, nii tasuta … võtke aega järelemõtlemiseks.

Esimene  harjutus:

R Greene („48 Võimuseadust“ Ersen 2001 Lk 401/402 40. seadus) õpetab meid: „Põlga tasuta lõunasööke“ „Kõik mida ilma rahata pakutakse, on ohtlik – tavaliselt peitub selles mingi pettus või varjatud kohustus. Mida väärtuslikuks peetakse, selle eest tuleb ka maksta. Ise oma arveid tasudes pääsed tänulikkusest, süütundest ja pettusest. Sageli on kasulik täit hinda maksta – säästmine ei tarvitse veel kõige  paremat lahendust tähendada. Ära rahaga ihnutse ning kasuta seda ohtralt, sest heldekäelisus on võimu tunnus ja külgetõmbejõud.“

 „Võimuvallas tuleb kõige üle selle maksumuse järgi otsustada, sest igal asjal on mingi väärtus. Sellele, mida tasuta või väikese hinnaga pakutakse, ripub sageli küljes psühholoogilist laadi hinnalipik – tülikas võlgnikutunne, viletsama kvaliteediga leppimine, kompromissist tingitud kindlusetus ja nii edasi. Võimukad inimesed õpivad varakult kaitsma oma kõige väärtuslikumaid ressursse – sõltumatust ja manööverdamisvabadust. Täishinda makstes hoiavad nad ohtlikest muredest ja enda sissemässimisest.“

Muide selle kingitusega on seotud hulka sügavam, arhailisem kuvand ehk  „Kingituse vaim“ M Mauss: „“Missugune on see õigust ja huvi puudutav reegel, mis mahajäänud või arhailistes ühiskondades sunnib vastuvõetud kingitustele tingimata kingitusega vastama? Mis on see jõud äraantud asja sees, mis sunnib selle vastuvõtjat vastama omapoolse kingiga?“ Selle jõu nimi on hau. See pole mitte ainult foyeri vaim, vaid ka kingituse andja vaim; nii et ajal, mil see püüab tagasi pöörduda oma algpaika (kuni kink pole hüvitatud), lisab see andjale müstilise ja ohtliku mõjuvõimu vastuvõtja üle.“ (M Sahlins „Kiviaja majandus“ „Ilmamaa“ 2023 lk 217). Arhailine või ajatu?

 Teine harjutus:

J Diamond („Võim“ ÄP 2018 Lk 47/50/57/174) „Korruptsioon leiab aset siis, kui vahendid, ajend ja võimalused kohtuvad. Üks põhjusi, miks võim on nii saatanlik, seisnebki selles, et võim ise annab inimestele vahendid ja võimaluse võimu kuritarvitamiseks.“

 „Võim on midagi enamat kui jõud midagi teha: see: otseselt või kaudselt mõju avaldada ja volitusi anda. See on vabadus mitte teha; mitte sobituda, mitte kohanduda ja mitte tunda teiste survet. Võim muudab meid ühiskondlike ootuste suhtes immuunseks.“

 „Täpsemalt öeldes, kõrge staatus ja suur võim pidurdavad meie võimet näha asju kellegi teise vaatenurgast. Psühholoogias on teise vaatenurgale asumine oluline sotsiaalsete sidemete loomise ja säilitamise viis. Enese kellegi teise nahka kujutlemise võime on väga tähtis sotsiaalne oskus – hädavajalik sõprade leidmiseks, lähedaste suhete säilitamiseks ja konfliktide lahendamiseks. Samas oskavad kõrge positsiooni ja suure võimu omajad seda kehvasti. Õigupoolest peab see paika meie kõigi puhul, kui meile saab osaks väikseimgi võimukübeke. Nagu Mindell otse välja ütleb: kõrge staatuses kaotame me teiste suhtes teadlikkuse.“

 „Mida kõrgemale te organisatsiooni hierarhias ronite, seda nõrgemaks jääb teie side tegelikkusega. Mäletate võimu nn surmatsooni? Te ei saa enam oma tegevuse kohta vahetut tagasisidet ning te ei koge ka oma otsuste ja tegevuste tagajärgi nii, nagu teised seda teevad. Te elate mullis, teid ümbritsevad inimesed, kellel on seoses teie võimurolliga omad huvid mängus. Nad võib-olla kardavad teie autoriteeti või olenevad teist, sest teie tagate neile elatise. Teiega seotud olemine suurendab nende karjäärivõimalusi ning nad võivad emotsionaalselt sõltuda teie armastusest ja tähelepanust.“

„Kui kõik teiega samas mullis olijad kinnitavad teie kõrge staatusega rolli, ei näe te enam ennast selgelt ega oska ennast ega oma tegevuse tõhusust hinnata. Veelgi enam – sellisel juhul on kerge langeda ennast toetavate veendumuste ja hinnangute ohvriks, mis teie omakasu veelgi süvendavad. Inimestel ja organisatsioonidel on oht kalduda enda tegevusele kinnitust otsima (…) – me valime välja teabe, mis kinnitab seda, mida me juba niigi teame, ning eirame seda, mis seda ei kinnita. Isegi ilma võimuta on inimestel kombeks uskuda seda, mida nad tahavad uskuda. Faktid käigu kuradile. Teabel, mis on vastuolus sellega, mida tahaksime uskuda, on pea võimatu tungida läbi ego ja selle omakasupüüdlike teooriate tulemüüri.“ Ehhee, võib-olla on valimisvõitlus mitte ideede, pidukondade, ametikohtade eest ja vahel, vaid võitlus mullide vahel? Minu mull on parem mull, kui sinu mull? Vajadus mullidest või mullide vajadus?

 

Pole soove – pole puudust

 

Oma vajadustes ja valikutes peame meeles pidama, et  „Lõppeks eksisteerib nappus ainult vajaduse suhtes, mida tuntakse. Brasiilias on raske leida lumesahkasid, kuid tegelikult pole võimalik rääkida nende vähesusest, samamoodi nagu saaks öelda, et (…) rahvusvahelises kosmosejaamas puudub kalapüügivarustus.“

 Samas on võimalik „“Omamoodi materiaalne küllus“. Kõik on suhteline ja vaatenuga küsimus: „Arvestades seda vaesust, milles kütid ja korilased teooria kohaselt elavad, on üllatav, et Kalahari bušmanid naudivad „omamoodi materiaalset küllust“, ning seda lisaks toidule ja veele ka vähemalt igapäevaste tarbeesemete osas.“ Kuid see „küllus“ eksisteeris vaid mulli piires, niikui  ilmnesid teiste mullide mõjud (võrdlusmoment) nii muutusid ka vajadused ning „küllusest“ sai uus „vajadus“.

„Kui !kungid eurooplastega rohkem kokku puutuvad – ja see juba toimub -, siis hakkavad nad meie asjadest teravat puudust tundma ning vajavad ja tahavad üha rohkem. (…) Aga omaenda elus ja neile kuuluvate esemete osas on nad materiaalsest ängist suhteliselt vabad. (…) Nad elasid omamoodi materiaalses külluses, kuna olid sobitunud eluks vajalikud esemed materjaliga, mida ümbruskonnas ohtralt leidus ja mis igaühel vabalt võtta“ (M Sahlins „Kiviaja majandus“ „Ilmamaa“ 2023 lk 53).

 

Maailm kui kaup

 

Nagu G Simmeli meistriteos väärtusfilosoofiast  „Raha filosoofia“ väidab, siis  „Simmeli meelest on üleminek röövimiselt vahetamisele tsivilisatsiooni kui niisuguse otsustav sündmus. Sellepärast nimetab ta tsiviliseeritud inimest „vahetavaks loomaks“. Vahetus absorbeerib vägivalla ja raha teeb vahetuse universaalseks. Raha, mis on algselt materiaalne asi, saab kõikide nende hüvede reaalsümboliks, mille vastu seda saab vahetada. Kui juba kord on olemas raha, siis kõik, millega see kokku puutub, nõiutakse ära: selle väärtust saab nüüd hinnata, olgu see pärlikee, hauakõne või suguelundite vastastikune kasutamine. Raha on ühiskonnastumise reaalselt eksisteeriv transtsendentaalkategooria. Ekvivalentsussuhted, millele raha aluse paneb, tagavad moodsa ühiskonna sisemise sidususe. Raha on see võluvahend, mis muudab maailma tervikuna „kaubaks“, mille väärtust saab hinnata ja seetõttu ka kasutada.“ (R Safranski „Meister Saksamaalt. Heiddegger ja tema aeg“ PMK 2024 Lk 47)

Vaat sellised rahamüüdid valitsemishankes ja igapäevaelus ehk nagu ütleb W Doniger („Mõista antud ämblik“ TÜK 2024 Lk 19/20)  „… kõik müüdid on lood, aga kõik lood ei ole müüdid.“  J Roubaud on tulnud välja veelgi pöörasema selgitusega: „Jutt räägib tõtt. See, mida jutt ütleb, on tõsi seepärast, et jutt ütleb seda. Mõned ütlevad, et jutt ei räägi tõtt, sest tõde pole jutt. Tegelikult aga on see, mida jutt räägib, tõsi selle kohta, mida jutt räägib, aga mida jutt räägib, on tõsi. Seepärast räägib jutt tõtt“ .

Loogilise jada ebaloogiline loogilisus

Segane jutt? Te ei saanud aru? Ega minagi saanud. Tegelikult polnud meie esmaseks ülesandeks mingi jutu/loo jutustamine, vaid rahajutu kohta loogilise jada moodustamine. Kuid kuidas saab moodustada loogilist jada, kui lubadused/plaanid valitsemishankel on lahti seotud valitsemishanke võidu järgsest rahakasutusest? Mis selles loogilist võiks olla? Eks ole hea küsimus. Ja kuigi me loogilist jada kokku ei saanud saime ühe loogilise järelmi/küsimuse: mida/keda (krt) me valime, kui lubaduste ja tegelike tegevuste ahel on katkenud? Poliitturg lubab ühte, meie teiega valime teist ja tegelikkuses saame „sajakuuenda“ (seegi on ülepäeva muutuv). Ja raha on siinkohal tähtis seepärast, et nagu eelpool nägime on raha universaalenergia, mida saab kasutada lubaduste täitmiseks. Lubaduste, mis saavad legitiimseks läbi meie teiega valikute. Ehk,  kindlasõnaliste lubadustega palub poliitturg „kellelgi tegutsema hakata ja oma raske vaevaga teenitud raha saata, palute neil kulutada oma talletatud energiat“. Seega raha ei ole riigiraha, see on meie teiega raha, mida me oleme loovutanud mingite eesmärkide saavutamiseks. Ja katkenud ahela lubadused-lubaduste täitmine puhul on selline lugu, et „Raha ei ole enam klassikaline sotsiaalse reaalsuse näide“, vaid poliitturu klassikaline illusoorsuse näide. Hm, kui me nagunii saame illusiooni, siis milline vaatus on meie teiega valikutel? Seda arutlust võiks jätkata veel pikalt, kuid kui loogiline ja põhjusliku seose ahel on katkenud, siis pole mõtet jätkata. Isegi Srödigeri kassi ega relatiivsusteooria ei oleks siin abiks, isegi vana hea Newtoni õuna lihtne kukkumine poleks abiks. Kui seost ei ole, siis seda ka pole.

PS. (Vikipeedia: „Transtsendents ehk transtsendentsus (ladina keeles transcendentia, verbist transcendere 'üle astuma, teisele poole minema', tavakeele tähenduses 'üleloomulik', 'materiaalsest sõltumatu') on filosoofias mõiste, mis tähistab inimkogemusele mittetunnetatavat tegelikkust (reaalsust). Transtsendentsus tähistab väljaspool inimese kogemust, väljaspool mõõdetavat aega ja ruumi olevat võimalikkust. Jumala mõistega seostatult märgib "transtsendentsus" Looja olemuslikku erinevust ja eraldiseisvust loodud maailma“) suhtes.“)

 Targutusi:

N.J. Goldstein, S. J. Martin, R. B. Cialdini „Jah! Veenmisteaduse 50 saladust“ Elmatar 2008

Lk 94 „Termini šabloonne mõtlemine võttis kasutusele ajakirjanik William H. Whyte. Šabloonne mõtlemine otsustetegemise stiil meeskonnas, kus selle liikmete vajadus omavagel hästi läbi saada ja üksteisega nõustuda on suurem kui vajadus otsida ning kriitiliselt hinnata alternatiivseid arvamusi ja ideid. Tihti põhjustab seda meeskonna või grupi kokkukuuluvussoov, eraldatus välistest mõjudest ja autoritaarsed juhid, kes ütlevad oma arvamuse välja – tegurid, mis ilmnevad paljudes organisatsioonides mitmesugustel tasanditel. Need tegurid loovad tihti meeskonnaliikmetes tajutava surve kohanduda juhtide arvamusega. Need võivad viia ka tajutava vajaduseni vaigistada vastakaid arvamusi ja kaitsta  juhte kilbina niisuguste arvamuste eest. Nii luuakse võltstaju, et grupiliikmed on üksteisega täiesti nõus, ja väljaspool gruppi avaldatud arvamused on alaväärtuslikud. Tulemuseks on puudulik arutelu ja otsustamisprotsess, mida sageli iseloomustab alternatiivsete ideede uurimata jätmine, vildakas informatsiooniotsimise protsess ja liidrite lemmikarvamusega kaasnevate riskide vähene hindamine.“

T. E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2015

 

Lk 48 „Eisenhower sai selgelt aru vajadusest teha vahet peamise ja lihtsalt tähtsa vahel. (…) Nad jõudsid strateegiliste otsuste langetamisel klassikalisele järeldusele, et kõik ülejäänud on teisejärguline: „Kõik muud operatsioonid tuleks arvata mitte kohustuslike, vaid äärmiselt soovitatavate hulka.““

 

D Rumsfeld „Rumsfeldi reeglid“ PM 2020

 

Lk 154 „ Meie maailmas vohavad arvamused, targutused ja oletused. Selgesti avaldatud faktid asenduvad aja jooksul oletustega.“

No comments:

Post a Comment