Mulle ei andnud rahu Juuksuri arvamus, et asi on seekord jõudnud sinnamaale, et enam küll ei tea keda valida. Senimaani teadis, aga nüüd ... Segadus. Tuleb tunnistada, et sellel avamusel paljud ja enamgi veel. Arusaamisele ei aita kaasa ka teledebatid. Pigem tekitavad need rohkem segadust olles oma loomult "väljaarvavad" kui "kaasakutsuvad", pigem globaalpobleemidele keskenduvad kui kohalike vajadustega arvestavad, pigem virisev/süüdistavad, kui kaasakutsuvad. Oeh, tõeline segadus. Mida siis teha? Lihtsalt ...? "Hääletada"? Loobuda? Visata kulli ja kirje? Neist valikutest pole ükski mõistlik. Valik küll, kuid pole mõistlik, see on nagu loobumisvõit. Meie teiega ei ole ju loobujad? Püüame siis selles segaduse põhjustes "sotti saada" vast on jägmisteks valitsemishangeteks meie arusaama ja valikubaas kindlam ja tõukejalg tugevam. Läksime .... Künname seitli sisse.
Sügis on alanud, poliithooaeg ka. Poliitkaubamajad pakuvad kõiksugu kirevat kaupa. Meeleolukas ostutuur? Kui lähtuda Rootsi õpetlikust loost, siis küll: „Kas need valimiskampaaniad ära ei väsita?“, küsis emaliku moega naine„Sugugi mitte,“ ütles minister. „Mulle meeldivad valimiskampaaniad. See on ainus aeg, kui makse ei tõsteta. Meile , tarbijatele, on muidugi terve valimisaasta hea, kas te pole märganud? Siis stimuleerib valitsus alati majandust ja suurendab inimeste ostujõudu, et nad oleksid rahul ja rõõmsad. Kui valimised oleksid igal aastal, oleks meil alati hea elu.“ (Bo Baldersen „Parteijuht lahkub surma läbi“ Eesti Raamat 1995 lk 145). Kahjuks ei toimu valimiskamaaniad igal aastal nii et nautigem seda viivu mil saame kümmelda heade uudiste ja lubaduste tulvas. Eee ... ostupalaviku tagajärgedega peame hakkama saama muidugi siis kui tegelikkus meid teiega tabab, sest „Kõik, mida poliitik valimiste ajal lubab, peab kinni maksma kas kõrgema maksustamise või laenamise abil.“ (Dale, G. Tucker „Margaret Thatcheri tsitaadiraamat“ Ersen 2013 lk 141)
Niisiis, selles kaubapakkumise virr-varris peame olema tähelepanelikud – kirev kaup, suured allahindlused ja järelmaksud selles kaubagrupis võivad olla väga petlikud.
Teeseldud tehingud
Ja-ah, see kas lähitulevikus
hakkavad valimisdebatte pidama juturobotid ja meie teiega ei vali enam
Pilvepiiri või KOVe vaid valime edaspidi oma legitiimseks usaldusesindajaks
Google juhatuse (milline kirjutab algoritmi mida/keda meie tegelikult tahame
valida) on tulevikumuusika, kuid kohe-kohe toimuvad kohalikud maavõistlused
valitsemise hankes – KOV-de valimised. Põnev. Või siis mitte nii põnev.
Seekordse pikkjutu tõmbas seekord käima lisaks Juuksuri avamusele, hüpoteetiline poliitpostius
poliitinimeselt poliitsõnumiga, et ta tahaks kangesti panustada Pi-Rita
arengusse. Hm, tore mõte ju, kuid … Kuid kui tegemist on inimesega, keda on
valitud seadusandjaks, mida ta ministrikohustuste tõttu ei täida (seda täidab asendusliige
kes ju ei kvalifitseerunud) ja nüüd tahab ta veel osaleda „külakapelli“
juhtimisel, siis … Ta ju ei tule/lähe Pi-Rita linnaosa paremaks looma? Ei loobu
ministriametist ega kohast Pilvepiiril? Miks peakski? Mida ta/ nad meile siis pakuvad? Veel ühte asendusliikme
asendusliiget ehk mittevalitut? Tundub, et pakkumisel on teeseldud tehing –
tema teeskleb, et ta tuleb külakapellis osalema ja meie teeskleme et me usume
seda. Mida me selle tehingu tulemusena saame? Saame asendusliikmete kogu. Keda ja mida me valime sellisel teeseldud
tehingu moel? Eks ole hea küsimus?
Nädalavahetusel oli igatahes
kaubakeskuste parklatesse ja ristmikele pidukondade rõõmsameelsed telgid ülesse
pandus ja poliitturuliste lustimine käis täie hooga (Järelpidu - Metsalääne
küttimine kogus ka tuure). Meeleolukas
Meil teiega on tähtis teada,
kuidas teha selles kirevas kaubamajas valikuid niimoodi, et saaksime järgmise
satsiga tõhusa OMA valitsuse, mitte ISE valitsuse. Kui te avate, et see on
niisama lihtne, siis … Siis võibki juhtuda niimoodi, et saate ISEValitsuse. Poleks
ka esimene kord. Siiski on mõned nüansid, mis võivad eksitada valikute
tegemisel. Pahaaimamatult teha valikuid, mis pole meie teiega tegelikud valikud.
Kuid see valik pole ekslik kingapaari valik, millised võib tagasi viia või uued
osta, see on oma sünni- ja põhiseadusliku õiguse - iseseisvalt otsuseid teha -
loovutamine neljaks aastaks.
Keda siis valime? Õigemini peab
alustama küsimusest „Keda valimisteks ülesse seataks?“ ja sellele järgneb
küsimus „Miks just see isik?“. Tegelikkus näitab, et ei valita mitte ainult kohalikke
kohalike seast, vaid telekraanist voolab välja hunnitul hulgal „külalisesinejaid“,
kes ei kavatsegi valitavatesse kogudesse
tööle asuda ega huvitugi kohalikest teemadest. Miks? Väga eksitav valija
suhtes. Ongi eksitamiseks? Planeeritud eksitamiseks? No umbes nagu kindralid
kandideeriksid seersandi kohale?
Probleem on selles, et selline duaalsus tekitab valijatel mõra
nii tõsimeelsete kohalike esinejate usutavusse, tegelikku võimekuses kui ka
külalisesinejate väärtushinnangutesse. Aga meil teiega on üle maa tarku/teotahtelisi inimesi, aktiivseid tegijaid/toimetajaid, neid kes võiksid ja peaksid kohelikke asju joone peale panema, innustama ja kaasama. Just nemad peavadki (kindlas kõneviisis) olema need kellele meie teiega oma otsustusõiguse delegeerime. Maailmavaade on ka tore/tavilik asai, kuid silmavaade on kohalikus mastaabis tähtsam.
Seega kõik algab sellest kas
valimisnimekiri koosneb inimestest, kes ta tegelikult asuvadki valituks
osutudes volikokku tööle, kas tal on selleks piisavalt kompetentsust, tunneb kohalikke olusid ja see „midagi“
veel mis muudab ta usaldusväärseks. Vaadake, kui te valite „külalisesineja“,
siis te tegelikult oma külakapelli kokku ei saa, saate müriaadi allhankijatest
ja juhutöölistest. Saate kakofoonia. Nojah, tegelikkus niimoodi kostubki. Kuna see mis kostub, kostub kakofooniliselt isegi osalistele, siis püütakse leida uusi kooslusi ehk koalitsioone, kuid
Just-just, kui majanduskeeles rääkida, siis ilmneb, et valitsemishanke võidu meisterdavad tihti suure tuntusega „brüsselistid“ ja „toompeaistid“ ning … valitsemishanke võitjad annavad tegelikud tööd üle kohalikele „allhankijatele“. No nagu ehituses … kõige sellest tulenevaga. Siinkohal ei väidagi, et kohalikud allhankijad oleksid viletsamad tegijad kui „“toompeaistid“, vastupidi, kuid nad väärivad oma isiklikku võitu. See ongi KOV valimise mõte. Kui meie teiega valime neid kes ei kavatsegi meie antud mandaati kasutada, siis keda me tegelikult valime? Milleks valime?
Seekordne loogiline mõttejada
pole siis mitte niivõrd droonilend kui põhjakaapimine või mudasukeldumine.
Selline omamoodi mudatuukri mullijada.
Siiski, kui meie teiega tõdeme, et maailm muutub kiiresti, sh
poliitturg, ja me vajame paremaid mehhanisme selle kiirusega optimaalselt kaasas
liuglemiseks, siis on hädavajalik timmida ka meie teiega esindatuse taset.
Nagu mainitud pole tegemist mingi väärtusvääratusliku uudisega,
milleks siis korrata. Vaadake, mõnda asja saab muuta „pauguga“ (nagu näiteks
valimisseadust kui on küllalt suur kriitilise massi osa), kuid mõnda asja tuleb
„mudida paika“. Pikalt mudida. Tükikese
haaval murendada väärituid käitumismustreid. Seega lähtume siinkohal ärimaailma
kogemustest:
„Ära eelda, et
kõik on õigesti aru saanud, enne, kui nad on seda vähemalt viis korda kuulnud.
–Esimene kord: sõnum jääb muude sõnumite
tulvas kuulmata.
-Teine kord:
sõnumit kuuldakse, kuid sellest ei tehta välja
-Kolmas kord:
sõnumit kuuldakse, kuid ei usuta
-Neljas kord:
sõnumit kuuldakse ja usutakse, kuid mõistetakse valesti
-Viies kord: see
on tõenäoliselt pärale jõudnud.” (J. Owen „Oskus mõjutada.” 2012 kirjastus
„Ersen” Lk 163/164).
Nii, et kui
järgnev on „neljas kord“, siis olen ma õigel rajal. Lendame siis … mudatuukrid.
Seejuures räägitakse lääget juttu umbes sellises
stiilis, et mulle on nii südamelähedane minu kodukoht ja ma tulin üleüldse oma
erakonda aitama. Vanaema Marie rääkis mulle ka kunagi juttu
üheksakümneaastasest taadist, kes tikkus aitama oma seitsmekümneaastast poega,
et: „Pojuke, ära rassi, sa veel na noorukene, lase ma aitan!” See poliitikute
aitamise jutt on selline, mille kohta öeldakse valskus või edevus. Igaüks
peab ikka ise oma tööd tegema ja võidud välja võitlema. Kui see ei ole just
haiglane võimuiha ja oma isiku mõõdutundetu esilekergitamine, siis see ongi
valskus. Vähemalt on see niimoodi tavalise ühiskonna jaoks, ükskõik
millist poliitkastet või -garneeri sinna juurde ei pakuta.
Hullem veel, see on täielik arengupidur ja kõigi
kogude ühenäoliseks muutmine (kloonimine). Seega kui valimistel lubatakse
meile, et nende huvide eest hakkab seisma Juhan, kuid
asendusasendusasendusliikmena ei saa selleks isegi mitte Jaan/Malle, vaid
Jussike, siis ongi tegemist valskusega.
Oleme harjunud selle moosisuise jutuga, et ma siin
aitan erakonda ja maailma paremaks muuta. Mida võiks muuta paremaks kui valime
Juhani ja saame Jussikese, kes ise ju ei küüni võiduni?
Toeta, ära tapa
Ah jaa, et mitte vaid meditsiinilise poolega piirduda,
siis praktikas saame näiteks mitte Linnavolikogu vaid Asendusvolikogu. Mõtlete
mis jama see nüüd siis olgu? Aga ei ühti, Peamise linna parlamendis on olnud
aegu mil asendusliikmeid nipilt-napilt pool, nii et tere tulemast uus
Põhiseaduslik institutsioon – Asendamatute Asenduskogu. Vahva? Või mitte nii
vahva? Piinlik? Kurb! Kurb kui ebanormaalsus kujuneb normiks.
Kui ikka keegi hoolib nii väga oma kodukandist, siis
ei maksa kodustele sellist käkki keerata, et tekitab seal planeeritud
arengupeetuse.
Targutusi:
Lk 130 „Need, kes külvavad õelust,
kättemaksuhimu ja ebaõiglust, lõikavad neidsamu omadusi. Me tavatseme muutuda
sellisteks, keda me alandada üritame”
-lk 143 „Enamik firmasid ja inimesi
otsivad edu ja austust. Nende sihtideni jõudmine vajab oskust teistele kaasa
tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha. Õnnelikkus on meie elus äärmiselt
tähendusrikas. See tabab meid sageli siis, kui üritame ise teisi õnnelikuks
teha. Lahkus on nakkav.”
Lk144 „Siiralt käitumisel on ka
materiaalne külg. Töötajad, kliendid ja turustajad on inimesed, kes mõistavad
ning hindavad viisakust ja kombekust. Tavaliselt vastavad nad samaga ja see
võib kasumeid kergitada. Sellist filosoofiat järgides oleks firmade tulu
võimalik märkimisväärselt suurendada.”
Georgi Potseptsov „Strateegiline sõda” OÜ Infotrükk Tallinn 2009
„J.
Marshment-Leesi teooria jagab parteid kolme tüüpi: Tulemustele, müügile või
turule orienteerituks. Tulemusele orienteeritus viib selle iga hinna eest
väljapressimisele, valijad peavad valitavat armastama temast endast lähtudes.
Müügile orienteerituse korral tugevnevad kommunikatiivsed jõud, mis on võimelised viima seda tüüpi
poliitilise tulemuse turule. Sünnib oma
tegevuse positiivne kajastamine. Turupartei korral toimub valijaeelistuste
tundmaõppimine enne tulemuse loomist. Kui eelistused muutuvad, muutub ka
tulemus”
No comments:
Post a Comment