Õpetatud
sõber kirjutas viimase postituse peale: “Positsioone valin viimasel ajal pigem vaid börsil. Kohalikele
valima minna ei kavatse, kuna lemmikuid praeguses
poliitilises tohuvabohus pole.“ Ilmselt esindab selline seisukohavõtt pea
poole valijaskonna meeleolu. Mis see siis on? Turutõrge Vaat siis selline lugu
– valima minna ei kavatseta. Ega pole ka imestada, nagu märgitud olukord ongi …
tohuvabohu. Kuid kogu selle mittevalimise
probleem on selles, et mittevalik on iseenesest juba valik. Viimaseid Pilvepiiri
valimisi ei võitnud mitte Muutustepidukond (milline sai enim valimas käinute
hääli), vaid Mittevalijate Pidukond peaaegu 40%.
Nüüd siis
„valitsebki“ Pilvepiir, millest 40% on … nähtamatud. Pilvepiiri valimistest
osavõtt on kõikunud läbi aastate 57,4 ja 68.9% vahel ja KOV puhul 47,4-60,6%. Te
küll ei valinud kedagi, kuid see teie mittevalik aitas Pilvepiirile need keda
te ei pidanud isegi niipalju asisteks, et nende seast valik teha. Kurb lugu.
Kummaline mudel, sest ka võitnud Pidukond ei
saanud niipalju hääli, mitte selle pärast, et seda palavalt armastati ja plaane
heaks kiideti, vaid seetõttu, et teised valikud (nende jaoks, kes valimas
käisid) olid veelgi … eee … valimatumad. Pidukond ei mõistnud võidu (mitte edu)
juurpõhjust. Tegelikult oleks seda olukorda olnud võimalik pidukonna tõusuks
pöörata, kui oleks aru saadud, et saadud hääled olid praktiliselt protestihääled,
hääled, mis jäid mittevalimise ja valimiskohusetunde vahele, kuid… Kuid võitja
teisendas (kuigi isegi üllatudes suurest häälesaagist) kõik hääled
võiduhäälteks. See oli see koht, kus alandlikkus ja kaasamine oleks olnud edu
võtmeks. Mnjah. Tohuvabohu.
Kahandajad
Mina tean, et ma ei tea, seepärast panen pigem kokku ühe kaootilispõneva
lapiteki nende inimeste arvamustest kes arvad, et nad teavad, või pigem teavad.
„Tom Wolfe´i 1987 aastal ilmunud
romaanis „Edevuse tuleriit“ võttis autor käibele faasi universumi valitsejad,
kirjeldamaks ässadest investeerimispankureid, kes teenivad igal aastal
boonusena miljoneid dollareid. Marks arvab: „Kõige halvem asi, mida teha saate,
on arvata, et olete universumi valitseja.
Me kõik oleme vaid väikesed hammasrattad ja universum tiksub ilma meieta
edasi. Peame sellesse kuidagi sobituma ja sellega kohanema.“ (lk 84). Veidi
alandlikkust ja leppimist kuluks kõigile äa. Seega … lapitekk. Teadmatuse
lapitekk.
Üksinda keeglit mängimas
„Haridustaseme
kasvuga suureneb valijate poliitiline teadlikkus ja paremini haritud kodanikud
võtavad erakondade sõnumite suhtes
kriitilise seisukoha. Selle
tulemusel mõjutab erakonnavälisuse
ebaproportsionaalselt neid kodanikke, kellel on piisavalt kognitiivset
ressurssi, et erakondlikkust diskursusest eemalduda (…) Lisaks vähendab
meediastumine vajadust toetuda erakondade informatsioonile. Suurenenud
poliitikateadlikkusega on lõhe sotsiaalse
kapitali mõistes kodanikkonna ühe osa ja poliitilise eliidi vahel
tohutult vähenenud, nii et paremate kognitiivsete oskustega kodanikud on
võimulolijate suhtes vähem aupaklikud. Siiski pole erakondadest eemaldumine
seotud üksnes heade kognitiivsete oskustega, mis soodustavad sõltumatust ja
annavad üksikisikule hea võimaluse väljendada oma seisukohti. Madala
haridustasemega inimesed kipuvad samuti traditsioonilisi erakondi hülgama, kuid
hoopis teisel põhjusel: nad tunnevad, et erakonnad eiravad nende muresid.
Rahulolematud ja varjatud demokraadid eksisteerivad koos.“
Niisiis isiklike eelistuste … eelistamine (lõputu rida üksikuid
keeglimängijaid), haridustaseme tõus, valijate poliitilise teadlikkuse kasv
ning ka madal haridustaseme otsingud viivad traditsiooniliste pidukondade
hülgamiseni. „Need on tüüpilised pakkumispoolsed seletused erakondade ja ühiskonna sidemete nõrgenemise kohta:
erakondade varustatus inimkapitaliga on jäänud napiks.“ „Erakondade
muutumine justkui ettevõtteks, mis tegelevad millega tahes, vähendab nende
nõudlust masside osaluse järele erakonna organisatoorses elu. Sama nähtuse
kohta võib anda ka nõudlusel põhineva seletuse.(…) Erakondade muutumine justkui
ettevõteteks, mis tegelevad millega tahes, vähendab nende nõudlust masside
osaluse järele erakonna organisatoorses elus. „ (lk 43) Hm, kui üheltpoolt
valijate side pidukondadega nõrgeneb, siis ka väheneb nõudlus lojaalsete
valijate järgi pidukondade organisatoorses elus, siis mis süsteemi üleval
hoiab? Näeb välja nagu täiusliku tormi
alge.
Ka õige, kuid „Nende
tihti kõrgelt haritud kodanike seas ei tähenda
valimistest kõrvalejäämine vähest huvi poliitika vastu.
Postmaterialistid on poliitikast väga huvitatud, kuid nad kasutavad
protestitegevust, sest leiavad, et see on tõhusam ja veenvam kui erakondade
vahetamine. Nad on „valmisolekus kodanikud“ (…) kes koonduvad tõenäoliselt
üksiküritusteks ja moodustavad sotsiaalse baasi uutele sotsiaalsetele
liikumistele, nagu patsifistlikud, keskkonna-, feministlikud või humanitaarorganisatsioonid.
Need „uued sõltumatud“ on mitteparteilised, kuid kindlasti mitte apoliitilised:
neil on oskus jälgida poliitika keerdkäike, kuid vähem vajadust erakondade
järele, ja neid mõjutavad vähem suhted erakondadega. Seda on hästi kirjeldatud
metafooriga, mille võttis kasutusele Dalton (…): „See oleks nagu siis, kui
poliitikaspordi suurimatele fännidele ei lähe korda erakondlikud mängijad, keda
nad väljakul näevad.“ See on hoopis teistsugune mäng ja hoopis teine
mänguväljak kui praegune poliitturg, selle toime poliitturule on praegu veel kohatine
ja pole tõhus. Võib-olla võiks seda võrrelda kui Bitcoini alternatiivi
traditsioonilise raharingluse kõrval? Hm, saame näha, ka Bitcoinil võttis aega
et muutuda usaldusväärseks ja usutavaks.
Tuletame meelde, et „Demokraatia toetub formaalselt
häälteenamusele, kuid vähemused võivad kannatada; et olla legitiimne, vajab
enamus valitsemiseks õigustust (Cambers
1996), mis võib jääda puudulikuks. Meie ühiskondi iseloomustava suure erisuse
olukorras pole lihtne enamuse võimu piisavalt legitimeeritud, ehkki de
jure on valitud võimud volitatud
tegutsema oma üldisest legitiimsusest tulenevalt mandaadi alusel. Valitsetuse kaasavad vormid
on loodud just seepärast, et leevendada formaalse enamuse puudusi suure
ühiskondliku killustumuse kontekstis.“ (lk 340)
Samas valitsetavuse kaasavatel vormidel on omad järelmid:
„See on üldisem probleem, sest sama võib öelda teiste muutuste kohta, nagu
näiteks nõrgalt nähtav valitsemiskorraldus, ekspertorganid ja kaasav võrgustik,
millel kõigel jääb puudu formaalsest volitatusest, kuid kellel on (eri määral)
poliitiline võim – see on võim väljastada otsuseid, millel on in finne siduv
mõju ja mis viivad ressursside ümberjaotamiseni.“ (lk 341)
Niisiis
-kui „mõjukad toimijad pole enam mitte parlamentaarsed
organid, vaid täidesaatev bürokraatia ja asutused“,
-kui „erakonnad (ja eriti nende parlamentaarne osa) on
samamoodi nõrgenenud oma väljundfunktsioonides, mis on seotud kollektiivselt
siduvate otsuste langetamisega“
-„kui erakondadel on puudu esinduslegitiimsust, on raske
õigustada nende poolt valitsemiskontrolli võtmist või võidelda selle vastu, et
anda kogu valitsemine otse kohtunikele,
reguleerivatele asutustele ja teistele sarnastele institutsioonidele“
-kui „erakonnad muutuvad justkui ettevõtteks, mis
tegelevad millega tahes
-kui „üksikisikud rõhutavad ja isegi idealiseerivad oma
erisusi“
Siis …
Kuidas siis päristuru
osalised toimivad, kui turg ei toimi? Elementaarne, nad püüavad tuua turule uue
toote/teenuse. Poliitturul on sarnane olukord – otsitakse uut toodet. Pidevalt.
Kuid senised otsingud on olnud vaid uute pidukondade moodustamine,
pidukondlaste migreerumine ühest pidukonnast teise või pidukonna ümbernimetamine.
Vaadake, sellest enam ei piisa, see on nagu pakuks kettaga telefoni asemele
nuppudega telefoni. See ei ole piisav … nutitelefonide ajastul. Kuid ärgem
heitkem meelt, juba on pakutud välja võimalikke variante:
„Nelja pika aasta jooksul olen ma võib-olla mitu korda
arvustanud peaministri poliitikat, öeldes endale ja igaühele, kes on vaevunud
mind ära kuulama, et ta juhib meid hukatusse. Kuid viimastel kuudel enne
valimisi kärbib valitsus makse ja jagab heldelt raha. Valitsev partei palkab
parimad reklaamikirjutajad vedama geniaalset valimiskampaaniat, milles on
parajal hulgal ähvardusi kui ka lubadusi, mis kõnetavad otse minu ajus asuvat
hirmukeskust. Valimispäeva hommikul ärkan külmetusega, mis mõjutab minu mõttetegevust
ja kannustab mind eelistama ennekõike kindlustunnet ja stabiilsust. Ja voila!
ma saadan mehe, kes meid hukatusse juhib, veel neljaks aastaks valitsusse.“
„Ma oleksin võinud end sellest saatusest päästa, kui
oleksin lubanud Google´il enda eest hääletada. (…) Kuigi see ei eira hiljutisi maksukärpeid ja
valimislubadusi, ei unusta see ka eelneva nelja aasta jooksul juhtunut. See
teab, milline oli mu vererõhk iga kord, kui ma lugesin hommikust ajalehte ning
kuidas mu dopamiinitase õhtuseid uudiseid vaadates järsku langes. Google teab
kuidas tekstist manipuleerivaid tühje loosungeid välja sõeluda. (…) Google ei
vali minu hetke meeleseisundi järgi, vaid pigem võttes arvesse biokeemiliste
algoritmide kogumi – mida me tunneme „minana! – tegelikke huvisid ja tundeid“
„Mõistagi ei ole Google´il alati õigus. Jutt käib ju
tõenäosusest“
„Olgu kuidas on, aga valimised ja rahvahääletus ei ole seotud sellega, mida me arvame. Need on seotud tunnetega.“ Kas teie olete valmis Einsteini arvutuste õigsuse üle hääletama? Ahhaa, te küsite, kes see Einstein oli? Mida ta arvutas? Toidukaupade käibemaksu mõju ostukorvile?Kes siis peaksid hääletama/valima? Eks ole hea küsimus?
„Osades valdkondades näitas Facebooki algoritm paremaid
tulemusi vastajast endastki.“ (lk 355)
See tõdemus pole veel kõik: „Teisest halvaendelisemast
küljest peame nentima, et sama uuring osutab sellele, et edaspidistel USA
presidendivalimistel ei pruugi Facebook teada üksnes kümnete miljonite
ameeriklaste poliitilisi eelistusi, vaid ka seda, kes on neist otsustava
tähtsusega valijad, kelle antav hääl kõigub, ja kuidas neid ühele või teisele
poole kallutada.“ (ja mida iga kandidaat peaks ütlema nende häälte võitmiseks)
(lk 356)
See, et tegemist ei ole pelgalt
fantaasiaga vaid tegelikkusega näitab PM 1.08.25 toodud
teade: „Elon Muski algoritm Xis
soodustab ideoloogilist nihet Euroopas Elon Musk kasutab
platvormi X (endine Twitter), et võimendada Euroopa
paremäärmuslike poliitikute ja aktivistide sõnumeid, kasvatades nende
nähtavust, mõju ning isegi valimistulemusi. Associated Pressi (AP)
põhjaliku uurimise andmetel on tegemist läbimõeldud ja süsteemse mustriga. Associated Pressi mahukas uurimus analüüsis kolme aasta
jooksul enam kui 20 000 postitust 11 Euroopa paremäärmusliku tegelase
kontodelt, kes on alates Muski Twitteri ostust korduvalt temaga suhtluses
olnud. Analüüs näitas, et ainuüksi Muski vastus või edasijagamine on põhjustanud
nende kasutajate kontodel vaatajate arvu kahe- kuni neljakordse kasvu, sageli
kaasneb sellega kümnetes tuhandetes lisandunud jälgijaid. Mõnel juhul ulatuvad
nende poliitikute või aktivistide jälgijate arvud miljoniteni.“
NB! Nagu täheldab D C
Cardon („Digikultuur“ TLÜK 2020 Lk 286): „Algoritmid ei ole
neutraalsed. Need sisaldavad ühiskondlikku visiooni, mille on andnud nende
programmeerijad – ja need, kes suurtes digiettevõtetes programmeerijatele palka
maksavad. Tehnilistes artefaktides sisalduvad alati nende loojate põhimõtted,
huvid ja väärtused; nende väärtuste operatiivne rakendamine toimub läbi
tehniliste valikute, statistiliste muutujate, fikseeritud lävendite ja
arvutusmeetodite.“ Kõik algoritmid on sellised.
Seega eelnev näite puhul pole oluline see millise poliitilise
„poolsusega“ on tegemist (need on niikuinii tinglikud), vaid see, et niisama
lihtsalt on võimalik mingi algoritmikesega või selle muutmisega kallutada või võimendada mingit arvamust ehk
nagu tõdeb R D
Precht („Kütid, karjused, kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019 Lk 57): „Kuidas me tulevikus elama hakkame,
selle üle ei otsusta enam poliitikud, vaid digirevolutsiooni visionäärid ja utopistid: Google, Facebook, Amazon,
Microsoft ja Samsung. Nende digitaalsete supervõimude kõrval on Saksamaa
poliitikud strateegilised pügmeed. Võimu on nad lasknud endal juba ammu käest
võtta. Aga kuna valimistel on mõte ainult juhul, kui neil, keda valitakse, on
ka võimu, siis tuleks tegelikult valida kas Google või Facebooki juhtkonda, kes
teeb oma strateegiad ja visioonid avalikuks ja paneb hääletusele.“
„Igal juhul ei järgnenud piiranguteta internetisuhtluse
tõotusele mitte vabadusekevad, vaid totaalne järelevalve pikk talv. Lääne
demokraatiad leppisid sellega hämmastavalt kiiresti. Ja kes ühest küljest
hoidis küll au sees põhiseadust ja pidupäevakõnedes vabadust, kasutas teisalt
siiski meelsasti uusi järelevalve- ja kontrollivõimalusi. Nii toimub see, mida
sotsiaalpsühholoogia nimetab nihkuvaks võrdlusaluseks (…): millegi aeglane ,
tuhandete väikeste ja eraldi võttes vaevumärgatavate sammudega üleminek täiesti
uude dimensiooni.“ (lk 68)
„Eriti oluline on
meeles pidada, et valimised pole tõe avastamise meetod. See on meetod, mille
sihiks on korda säilitada, asetades kaalukausile kodanike vastuolulised soovid.
Valimised ei pea selgeks tegema tõde, vaid kõigest seda, mida soovib rahva
enamus. Ent rahva soovib sageli, et tõde oleks teistsugune kui see tegelikult
on. Seega säilitavad demokraatlikud võrgustikud mingid enesekorrektsiooni
mehhanismid, kaitsmaks tõde isegi enamuse tahte eest.“ (lk 153/154) Niisiis
õigused on inimeste poolt leiutatud kokkulepped … ekslikkuse võimalikkusest?
Püsite ikka järje peal? „Arvutid on matemaatilised olendid, kel puudub
psühholoogia ja mütoloogia. Nii, et kui inimesed täielikult võrrandist välja
jätta, saaksid algoritmid viimaks asjade üle otsustada puhta matemaatika
põhjal, olles vaba kõigist psühholoogilistest moonutustest ja mütoloogilistest
eelarvamustest.
Kahjuks on paljud uuringud paljastanud, et arvutitel on
sageli omaenda sügavale juurdunud eelarvamused. Kuigi nad pole bioloogilised
entiteedid ja kuigi neil puudub teadvus, on neil midagi digitaalse psüühika
sarnast ja isegi midagi arvutitevahelise mütoloogia taolist. Nad võivad vabalt
olla rassistlikud, misogüünsed, homofoobsed või antisemiitlikud. „ (lk 323)
Tuleb meeles pidada, et „Tehisaru pole rumal automaat,
mis kordab üha uuesti samu käike, tulemustest välja tegemata. See on varustatud
tugevate enesekorrektsiooni mehhanismidega, mis võimaldavad omaenda vigadest
õppida.
See tähendab, et tehisaru alustab oma elu
„algoritmibeebina“, millel on palju potentsiaali ja arvutusvõimsust, kuid mis
teab vähe. Tehisaru inimestest vanemad on sellele andnud vaid õppimisvõime ja
ligipääsu andmete maailmale. Siis lasevad nad algoritmibeebil maailma uurima
hakata.“ (lk 325)
J. Lovelock („Novatseen“ PM 2020 Lk 100) lisab sellise
lohutava teadmise: „Nagu olen öelnud, saavad meist küberorgide vanemad,
sünnitus juba käib. Seda on tähtis meeles pidada. Küberorgid on sellesama
evolutsiooniprotsessi tulemus, mis on loonud meidki.“
„Elektrooniline elu sõltub oma orgaanilistest eellastest. Ma ei näe viisi, kuidas mitteorgaanilised eluvormid võiksid de novo tekkida teisel Maal või mis tahes planeedil sellisest keemilistest ainetest ja sellises füüsikalistes tingimustes, mis on omased universumile. Selleks, et küborgide eluvorm saaks tekkida, on vaja ämmaemanda abi. Sellesse ossa sobib Gaia.“ „Seetõttu tundub tõenäoline, et orgaaniline elu peab alati eeldama elektroonilisele. „
Veebirobotite poliitilised manifestid
„Mis saab
demokraatlikust debatist siis, kui miljonid – ja viimaks miljardid –
üliintelligentsed veebirobotid koostavad üliveenvaid poliitilisi manifeste ja
loovad süvavõltsitud pilte ja videosid ning on lisaks võimelised võitma meie
usaldust ja sõprust? Kui ma internetis tehisaruga poliitilist debatti pean,
siis on minu jaoks ajaraisk katsuda muuta tehisaru poliitilisi arvamusi, sest
see on teadvuseta entiteet. Tegelikult ei huvita teda poliitika, ja ta ei saa
ka valimistel hääletada. Aga mida rohkem ma tehisaruga vestlen, seda paremini
ta mind tundma õpib, mis võimaldab tal minu usaldust võita, oma argumente
lihvida ja ajapikku minu vaateid muutma hakata“ 8Y N Harari „Neksus“ PM 2024 lk
372/373). Vaat selline loogiline jada. Tere tulemast debatile.
„Suurte otsuste langetamine on poliitiku elukutsega
vastuolus ja vähendab võimalust saada tagasi valitud. Nii nagu meie linnade
valgusreostus paneb oma heledusega kahvatama taevatähed, nii pimestab olevik
mis tahes tuleviku.“
Lk 57 „Kaasaegset poliitikat, nii nagu me seda enamvähem
igal pool Euroopas näha võime, iseloomustab eetostest loobumise taktikalise
tarkuse ja ülimalt paindlike põhimõtete kasuks. (…) Et poliitikud ei tee
mingeid tulevikuplaane ega tegutse oma veendumuste kohaselt, ootavad nad
teemasid nagu ilma – valitseb
oleviku diktatuur kogu ülejäänud aja üle; kõik liigub, miski ei muutu.“
„Ent kui maailm sel moel
kiireneb, siis sõltub teie enesetunne võimest muutustega kohaneda, mitte nende
eest põgeneda.“
Sarnase
lapitekitüki lisab (muidugi) Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM
2018 Lk 393/394/395): „On tõenäoline, et järgmistel aastakümnetel oleme
tunnistajateks veel teistelegi interneti-sarnastele revolutsioonidele, mille käigus tehnoloogia
poliitikast märkamatult ette jõuab. Tehisintellekt ja biotehnoloogia võivad
juba lähitulevikus meie ühiskondi ning majandusi – nagu ka meie kehasid ja
meeli – põhjalikult muuta, kuid ei ole usutav, et need praegu kellegi
poliitilisel radaril silma torkaks. Tänapäevased demokraatlikud struktuurid ei
suuda olulist informatsiooni sedavõrd kiiresti koguda ja töödelda ning suurem
osa valijaist ei tunne bioloogiat ja küberneetikat sedavõrd, et neil kujuneks
neis küsimustes välja kindel seisukoht. Seega on traditsiooniline demokraatlik
poliitika kaotamas kontrolli sündmuste üle ega suuda pakkuda meile mõtestatud
tulevikunägemust“
„Just selle tõttu, et tehnoloogia areneb edasi
niivõrd kiiresti ning parlamentidel ja piiramatu võimuga valitsejatel on suuri
raskusi tulla toime andmetega, mida nad ei suuda küllalt kiiresti töödelda,
mõtlevad tänapäevased poliitikud palju väiksemal skaalal kui nende saja aasta
tagused eelkäijad. 21 sajandi alguse poliitikas puuduvad seetõttu suures
tulevikunägenused. Valitsusest on saanud lihtsalt ametkond. See haldab riiki,
kuid ei juhi seda. Valitsus tagab, et õpetajad õigel ajal palka saaksid ja
kanalisatsoonisüsteem üle ei ujutaks, kuid sellel pole aimugi, kuhu riik 20
aasta pärast on jõudnud“
„Teatud mõttes on see väga hea. (…) Jumaliku
tehnoloogia segamisest suurushullusliku poliitikaga ei saa midagi head tulla.
Paljud uusliberaalsed majandus- ja poliitteadlased väidavad, et kõige parem oleks jätta kõik olulised otsused vaba turu
kätte. Sellega annavad nad poliitikutele täiusliku vabaduse tegevusetuseks ja
võhiklikkuseks, mis tõlgendatakse ümber sügavaks tarkuseks. Poliitikutel on
mugav uskuda, et nad ei saa maailmast aru, sest neil ei olegi vaja sellest aru
saada.“
Siinkohal veel
üks Y. N. Harari („21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019 Lk73) hoiatus: „Briti
peaminister Winston Churchilli kuulsa ütluse järgi on demokraatia halvim
mõeldav valitsemisvorm, kuid paremat pole kahjuks välja mõeldud. Õigustatult
või mitte, kuid inimesed võivad jõuda samale järeldusele ka suurandmete algoritmide puhul: neil on
ohtralt puudusi, kuid midagi paremat ei ole meil nende asemel pakkuda.“ Mugavustoode
ongi sündinud.
„Civic tech
tegeleb avaliku asjaga, kuid see ei seisa mingi kindla agenda või poliitilise
projekti teenistuses. Varasematel aegadel osalesid üliõpilased ambitsioonikate
programmide ja tugeva ideoloogiaga liikumistes. Tänapäeval panustavad nad pigem
algatustesse, mille programm pole sisuline, vaid on protseduuriline. Nende
eesmärk on panustada demokraatiasse endasse, selle reeglitesse ja selle
osalemise tingimustesse, poliitilise tegevuse ja otsustusprotseduuride
läbipaistvusse. Civic tech tahab demokraatiat demokratiseerida.“. Loodetavasti
pole see midagi sellist nagu ebatõhususe tõhustamine, mis suurendab
ebatõhusust. Siiski … Võib-olla sobib klassika vastu panustava Bitcoiniga ühte
ritta?
„Civic techi
liikumine on väga mitmekesine, nagu me äsja nägime, ja seal esineb ka pingeid. Sageli
tekkivad lahkarvamused avatud tarkvara eest seisvate aktivistide ja
vabatahtlike ning nende vahel, kes investeerivad vägagi praktilistel
kaalutlustel veebipõhiste osalusvahendite uude turgu, näiteks müües
konsulteerimisteenust kohalikele omavalitsustele või ettevõtetele.“
„Fakt on aga see,
et nendes erinevates koolkondades väljenduv aktivistide energia annab
tunnistust demokraatia raskuskeskme nihkumisest poliitilistelt
institutsioonidelt võrgustatud indiviidide perifeeriasse. Kõikuma on löönud
saadikute ja riigiasutuste monopol avaliku huvi defineerimisel. „ (lk 231/232/233).
„Inimesed, kes mingit perioodi kõige paremini
tundsid – need kes just sel ajal elasid -, olid tegelikult kõige suuremas
teadmatuses. „ Samuti ka meie, me õmbleme oma lapitekki teadmata milliseks see
kujuneb, kuid … Kuid millist mängu me tegelikult mängime?
Mäng
Lõpetuseks räägimegi mängust.
Millist mängu meie teiega mängime? S Sinek („Piirideta mäng“ Million
Mindset OÜ 2021 Lk 17) jagab mängud
piiridega mängudeks ja piirideta mängudeks: „Mänguks on vaja vähemalt kaks
mängijat. Ja mänge on kahte sorti: piiridega ja piirideta mängud.“ „Piiridega
mängude mängijad on teada. Neil on kindlad reeglid. Ja mängul on kokkulepitud
eesmärk, mille saavutamisel mäng lõpeb. Näiteks jalgpall on piiridega mäng. (…)
Seevastu piirideta mängude mängijad on nii teada kui ka tundmatud. Ei ole
kindlaid ega kokkulepitud reegleid. Kuigi mängijate käitumist võivad juhtida
teatud tavad või reeglid, saavad mängijad neis laiades raamides tegutseda
siiski nii, nagu soovivad. Ja kui nad otsustavad tava rikkuda, võivad nad seda
teha. Mänguviisi valib iga mängija ise. Ja nad võivad igal ajal mänguviisi
muuta ükskõik missugusel põhjusel.
Piirideta mängul on piiritu ajamõõde. Ja kuna lõpujoont
ehk mängu tegelikku lõppu ei ole, ei saa rääkida ka piirideta mängu võitmisest.
Piirideta mängu eesmärk on mängu jätkata, seda igavesti pikendada.
Kuigi riigid võivad küll võistelda üksteisega
territoorium, mõjuvõimu või majandusedu suurendamiseks, kuid maailmapoliitikat
võita pole võimalik. Ükskõik kui edukad me elu jooksul oleme, ei kuulutata
kedagi meist surmatunnil elu võitjaks. Ja kindlasti pole olemas sellist
asja nagu äri võitmine. Kõik need on
teekonnad, mitte sündmused.
Aga kui paneme tähele praeguste juhtide keelekasutust,
siis tundub, nagu nad ei teakski , mis mängu nad mängivad. Nad räägivad
pidevalt võitmisest“. Millist mängu meie
teiega või meiega mängitakse, kas see on piirideta mäng, sest Eesti Vabariik on
Põhiseaduse järgi „Kõikumatus usus
ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki,
mis on loodud Eesti rahva riikliku
enesemääramise kustumatul õigusel,
mis on rajatud vabadusele, õiglusele ja
õigusele,
mis on kaitseks sisemisele ja välisele rahule
ning pandiks praegustele ja tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja
üldises kasus,
mis peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri
säilimise läbi aegade „ See on ju piirideta mängu definitsioon. Kuid miks
me mängime seda eksistentsiaalset „mängu“ kui lühiajalist/ajutist
tootekampaaniat, mille kehtivustähtaeg on kõige enam mõned aastad? Milline on ikkagi
see unistus, mida te meile maha müüa tahate? Milline on see unistus, mille
peale te saaksite kõrgeima võimu kandja heakskiidetud mandaadi? Millised on need unistused, mille vahel kõrgeima võimu kandjal oleks valida?
PS. Muide, ka minu juuksur ütles täna, et ei tea, keda valida? Kas üldse valima minna? Vaadake, see on ohu märk, viimane ärakell, sest juuksurid on kogu maailma kõige informeeritumad inimesed. Nemad teavad kõike. Kui juuksurid enam ei tea, siis ... Kehv lugu.
Lk 152 „2011 aastal avastas Guillaume Chaslot, Google`i
insener, tehisintellektialase doktorikraadiga mees, et You Tube´i ülesehitus
tähendab, et see pakub inimestele
ajapikku aina enam ühesugust sisu, luues ja kinnistades ühte kindlat vaatenurka
– ja mitte tingimata faktipõhisuse alusel. Niisiis, kui vaatad ühte videot, mis
on täis ebatäpset, tihti lausa valeinfot, hakkab algoritm edaspidi söötma sulle
ette just sarnast materjali. (…) Tulemuseks on see, et ebatõene sisu võib saada
määratu võimenduse.“
Lk Dr Walter Quattrociocchi Veneetsia ülikoolist uuris
Facebooki gruppide kommentaare ja leidis „et mida kauem mingi arutelu kestab,
seda äärmuslikumaks muutuvad inimeste kommentaarid. „Kõlakodades kalduvad
kognitiivsed mustrid polariseerumise poole.“
„Sotsiaalmeedia on nagu mini-nartsissmimootor, mida ei
ole kunagi võimalik lõpuni rahuldada, seega sunnib see meid võtma aina
radikaalsemaid positsioone, et saada rohkem tähelepanu See kas räägitu peab
paika või mitte, rääkimata sellest, kas see on erapooletu, tegelikult ei loe –
sinu siht ei ole debatti võita avalikus ruumis, neutraalse publiku ees; sa
tahad lihtsalt saada nii palju tähelepanu kui võimalik inimestelt, kes mõtlevad
sinuga sarnaselt.“
No comments:
Post a Comment