Sunday, October 12, 2025

Droonivaade V5: Taaskasutus

 



 

Eelnevad loogilised ja ebaloogilised jadad näitasid, et valikud eelseisvatel valimistel (valitsemishangetel) kujunevad vägagi keerulisteks. Ütleme eneseületamiseks.

Valimata jätta ei saa, sest nagu märgib M. Konnikova („Meelevalitseja“ Helios 2013 Lk 95):  „Mittevalikud on samuti valikud. Ja need on seejuures vägagi kõnekad. Iga mittetegevus viitab paralleelsele tegevusele; iga mittevalik paralleelsele valikule; iga puudumine olemasolu.“ Nii, et kui meie teiega valikuid ei tee, siis oleme juba … valinud. Kas me oleme selle valikuga rahul? Valides mittevaliku? Hm, millised on selle tagajärjed? Kas me oleme nendega arvestanud. Ka mittevalikul on tagajärjed R Ludlum („Bancrofti strateegia“ Tänapäev 2019 Lk 100/101) „Sest igal teol on tagajärg, ja – aga ka neil tagajärgedel on tagajärjed. Millel on veel omakorda tagajärjed.“  „Sest ka tegevusetusel on tagajärjed“ (…) „Mittemillegi tegemisel on samuti kaasmõjud.“. Nii, et oleme oma valimiste ja valikutega täielikus ummikus?

 

KOLE hõrkroog

 

Mida meie teiega peame tegema, kui valitsemishankel kandideerivad poliitinimesed (ja meelelahutajad) kes ei kavatsegi nendes kogudes osaleda? Kui esitatakse ideid mida pole võimalik täita? Kui lubadused segatakse KOLE dokumentidesse (koalitsioonilepe) pakkudes seda kui hõrkrooga soolaheeringast, mannapudrust ja maasikamoosist?

Selles olukorras annavad asjatundjad hailikult kaks klassikalist soovitust: kui sa meelepärast pidukonda ei leia, siis vali inimene. No jah, see on muidugi jälle klassikaline kuningapoja dilemma: lähed vasakule kaotad pea, lähed vasakule kaotad hobuse ja pea. Võib juhtuda, et valides endale sümpaatse inimese saad kaasandena väga meelevastase pidukonna. Tegelikult on asjalood niimoodi, et ikka raskem on vahet teha poliitinimeste ilmavaate ja silmavaate vahel.

Geneetilised kurakäelised Muutustepidukaonna ja Kahevahelpidukonna pealik „põlisvainlase“ Maaisapidukonnas,  käremeelne konservaator Kahevahelpidukonnas (nad kõik on olnud oma „sünnipartei“ juhtorganites) tekitavad segadust. Esiteks tekitavad nad segadust, sest millist ilmavaadet nende pidukonnad või nemad ise kannavad TÄNA. Teiseks tekitavad nad segadust valijates, sest pidev rändrüütluse jälgimine ei ole meie teiega põhivajadus, see tekitab segadust, millist pidukonda nad TÄNA esindavad, milline on nende ilmavaade TÄNA ja milline on nende silmavaade HOMME?

 

Silmavaade ja ilmavaade

Hakkasin seda pikkjuttu kirjutama ja siis meenus, et oot-oot, see jutt on kuidagi tuttav? Ehhee, nii oligi, sorides mälus ja ülestähendustes sain aru, et see teema oli käsitlusel juba 2012 a „Bürokraat, võim ja Vanaemas“. Kuna elame taaskasutuse meeletus tuhinas, siis ei ole seda liitmistehet üle kirjutada vaid kasutame taaskasutuse uuskasutust. Pealegi aeg on taastumatu ressurss, seda peab kasutama parimal moel. Niisiis ….

„Silmavaade. Muide, kas te olete märganud, et Poliit-Inimesekestel on ilmavaade ja silmavaade? Need kaks vaadet ei pruugi ühte langeda. Mis kõige kummalisem, isegi kõõrdsilmsust ei teki sellest. Poliit-Inimesekene on küll mingi erakonna liige, mis tähendab, et tal on mingi ilmavaade või ta vähemalt samastab ennast mingi ilmavaatega, kuid oma silmaga peale vaadates olete veidi segaduses, sest tema teod ja silmavaade ei ühti tegelikult erakonna ilmavaatega. Muidugi elu on areng, kuid vahel taban ennast meenutamas üht Juku anekdooti. Juku kassil sündisid pojad, Juku enda sõnul kõik revolutsionäärid. Kui siis nädala pärast paluti Jukul esineda Kõrgele Ülemustele sama avaldusega, said nad kuulda, et viis tükki on revolutsionäärid, ülejäänud on saanud vahepeal nägijateks. Seega kui kassipojad saavad nägijateks, miks siis Inimesekene, eriti Poliit-Inimesekene, ei võiks saada nägijaks? Ikka juhtub, et oled erakonnas, oled olnud usaldav, hell, õrn ja hea ning ühel momendil saad aru (upsti!), et oled tegelikult sattunud valesse seltskonda. Ja siis äkki, oh üllatust, võidki hüüda: „Õnneks olen saanud nägijaks!” Sellist tegevust tuleb ilmselt ja ilmselgelt tunnustada, kui Inimesekene julgeb tunnistada oma eksimust. Mitte kõik ei tee või ei oma julgust seda teha. Nii ongi, et Inimesekene on Muutuste erakonna liige, kuid silmavaade on Õiguste erakonna või Kahevahel erakonna oma ja vastupidi. Seepärast tulebki tähelepanelikult jälgida nii poliitilisi „rändrüütleid” (Kuningriiklaste väljend ajast, mil poliitika oli veel lõbus), kui ka silmavaatega poliitikuid, mida või keda nad tegelikult esindavad. Kord jälgisin Peamise Linna volikogu debatti või mis debatt see oli, Muutusteerakonna esindaja räuskas demagoogiliselt Kahevahel erakonna noorliikme peale, kes vastas igati kaalutletult, viisakalt, argumenteeritult ja võib-olla õige pisut irooniliselt. Ühesõnaga oli Muutusteerakonna esindaja silmavaade selline, mis oleks võinud olla omane pigem oponendile ja oponendi silmavaade oli täiesti selgelt omane Muutusteerakonnale. Arvatavasti olete isegi ennast tabamas vahel mõttelt, et: „Oo, oot, mis erakonnast see Inimesekene nüüd ongi?”. Peab märkima, et isegi keskmisest tähelepanelikumal poliitikahuvilisel läheb vahel järg käest ära. Võib-olla võiks Poliit-Inimesekesed selguse mõttes kanda erakonna logoga ürpi või vähemalt nokatsitki? Et oleks kohe kaugelt ära tunda. Ja Riigikogu liikme nokatsil võiks olla kuldne lint (või oleks kuldne loorberipärjakene sündsam?) ja nimi, et kõik Inimesekesed näeksid ja ära tunneksid: „Sealt tuleb seadusandja, Poliit-Inimesekene, see Inimesekene, kellele mina, tavaline Inimesekene, andsin oma tahte.” Siis ei tuleks enam ette neid piinlikke momente, kui Inimesekeselt tänaval küsitakse, kas te teate … ja tema vastab, et … eee. Siis teaksid Inimesekesed tänavalt mitte esimest viitteist jutuvestjat, vaid ka seda kõige viimast, saja esimest nimelt. Ja ega seda ka ei maksa häbeneda, et ajapikku nägijaks on saadud ja erakonda on vahetatud. Selle jaoks võiks olla mütsikese küljes endise erakonna värvides lint. Noh umbes niimoodi, nagu armees on haavatasaamise lint. Kui ikka Inimesekene on erakonda vahetanud, eks ta siis ilmselt on ka haavata saanud, kuid on tervistava kogemuse võrra rikkam.“. Vaat selline lugu.

Muide see „nägijaks saamise“ lugu on omamoodi püsiprotsess. ERR11.10.25 kirjutas, et endine Kahevahelpidukonna tipp-poliitik  „ütles, et pealtvaatajaloožis istudes ärritab teda kõige rohkem lauslollus ning seda kohtab poliitikaelus rohkelt.“ Nii see on, sees olles ei näe, kuid välja astudes saadakse nägijaks. Meie teiega saame näha millisesse pidukonda edasi liigutakse.

Liidetavate summa …

 

Kuid kui te olete selgusele jõudnud selles millist pidukonda milline poliitinimene esindab ning milline võiks olla tema ilmavaade või silmavaade, siis pole ka sellestki lõppkokkuvõttes suurt abi, sest me ei tea liidetavate (valisemishanke võitnud pidukondade koosmõju) summat. Jälle see hõrkroog KOLE (koalitsioonilepe) tulem soolaheeringast, mannapudrust ja maasikamoosist. Ööks, selle tulemuseks saamegi sellise kombo nagu Peamises linnas, kus kaks liikuvusega tegelevat asepealikku lõbustavad linnarahvast omavaheliste vastuoluliste algatuste põhjalaskmisega  ja kolmas püüab selle varjus muuta Peamise linna liikuvust  liikumatuseks. Oeh. Kas me sellist …? 

Ilmselgelt ei. Ilmselgelt pole see tubateater meie soov ja valik. Kuid ikkagi, kui me valime midagi/kedagi, siis peaks (tegelikult peab siinkohal väljenduma kindlas kõneviisis – peab) valijal olema selge ka võimalike kombode koosseis ja sellest tulenevad võimalikud roogade retseptid, kuid … Kuid see on saladus.

Üks massimeedik/poliitinimene vastas „raadiumis“ kaassaatejuhi küsimusele, et kui teie võidate, siis kellega te koalitsiooni teete? Küsimus oli jällegi klassikaline „Kuningapoja küsimus“ – lähed paremale kaotad elu, lähed vasakule, kaotad hobuse ja … elu. Kummastav kui haavatavad on massimeedikud ise, kui nad on küsitletavate osas, sest vastus oli umbes selline, et ma ei saa midagi vastata, sest valimised pole veel toimunud ja see nõrgendaks meie positsioone valitsemihankel. Hm? Milliseid positsioone? Kas valimiste eesmärgiks polnud algselt mitte see, et kõrgeima võimu kandja valib selle/nemad, kes kõige paremini nende tahet ellu viivad? Kuidas siis saab valija teha oma valikud, kui ta ei tea milline võib olla liidetavate summa? Mida teha. Siinkohal polegi vaja pikalt mõelda, ehk pöörame jälle taaskasutusse. Pole mingit mõtet välja mõelda midagi uut, kui see teema oli käsitlusel juba 2012 a „Bürokraat, võim ja Vanaemas“. Niisiis ….

„Nüüd ma tulen jällegi tagasi selle juurde, et ega riik pole midagi muud kui suur äriühing, millele omanikud (kõrgema võimu kandja) on seadnud teatud sihid, nii materiaalsed kui ka mittemateriaalsed (näiteks rahva ja kultuuri säilimine). Nii nagu iga äriühing, peaks ka erakonnad esitama oma äriplaani omanike üldkoosolekule (valimistele). Kuid äriplaan ei saa olla vaid lubadus head teha ja ilus Inimesekene olla. Äriplaan peab sisaldama kulude ja tulude bilanssi, ehk kust tuleb raha ja kuhu ja kelle peale me seda kasutame. Kuna meil on koalitsioonivalitsused, siis tuleks bilanss koostada ka mitmes variandis (plaan B, plaan C jne). Näiteks kui minnakse koalitsiooni sellise või teistsuguse partneriga, siis võiks tulemus olla sellise nihkega algplaanist ja teise partneriga teistsuguse nihkega. Vaid sellisel juhul, kui Inimesekesel on korralik risttabel, võib ta teha oma valikud. Samuti jääb ära see alatine halamine/hämamine, et meie oleksime küll tahtnud, meie ju tahtsimegi, kuid partner, pann teda võtku, rikkus kõik ilusa ära. Ega siingi saa läbi ilma Vanaema Marie elutarkuseta, mäletate seda üle kõrtsi katuse hüpata tahtmise lugu? Seda tegemise tahtmise ja tegemise võimekuse vahet tuleb arvestada. Ja ma loodan, et valimisreklaamid kujunevad edaspidi vaid selliseks omamoodi apetiiteriks ehk isu üleskütjaks. Seega ootan loosungitele järge, mis algavad sõnadeta „…SELLEKS…”. Näiteks „Aitab hinnatõusust, selleks piirame sisendite nagu vesi, solk ja küte hindu!”, „Tasuta kõrgharidus kõigile, selleks vähendame bürokraatlikke tegevusi 100 000 ametniktunni võrra aastas!”, „Võid olla kindel, selleks vähendame regulatsioone 200 000 ametniktunni võrra aastas.” Ükski selgitus ei tohiks alata vastupidiselt: „Selleks, et aidata lapsi, tuleb kehtestada automaks”, selline lähenemine tähendab ainult üht, meilt, nii Inimesekestelt kui ka firmadelt tahetakse lisaraha ehk Poliit-Inimesekene tahab meie kulul head Inimesekest mängida. Ja asi pole üldse selles, et lapsi (emasid, vanureid, puudega inimesi) ei peaks aitama, muidugi peab. Kuid sellised lisaraha mangumise kaudu aitamised ei hoia ära raiskamist, vaid viivad järgnevate raiskamisteni. Kõigi selliste koormiste lisamine vähendab meie konkurentsivõimet, mis … vähendab päästmatult võimalust kedagi aidata. Mu väide põhineb tõsiasjal, et praegugi kogume ühiskassasse piisavalt raha, kuid kasutame seda paljudel juhtudel tegevuste imiteerimiseks. Seepärast ongi tarvis mitte alustada sellest, kuidas kellelegi raha/õnne (kas õnn on rahas?) juurde anda, vaid revideerida seniseid tegevusi. Automaksu kehtestamine tundub ju esmapilgul täiesti viisakas, kuid ei erine näiteks müügimaksust mitte küünemusta võrragi. Ehk see muutub toote/teenuse omahinna osaks ja tõstab kohaliku toodangu hinda. Sama hingevärinaga teatavad lisamaksuihalejad, et on ikka paha küll, kui hindu tõstetakse, kuid ei ole eraldi raha, eraldi makse, eraldi hindu, on vaid ühendatud anumad, mille tasapinnad ühtlustuvad. Kui ei rohkendata väärtusi, siis on tegemist vaid kolossaalse ümberjagamise mehhanismiga. Tähendab, tegemist on illusiooniga, trikiga. Alles siis, kui me tõdeme, et meie ressurss on piiratud ja ettepanekuid on võimalik teha selle ressursi piires, võime rääkida tõsiseltvõetavatest valimislubadustest ja tõsiseltvõetavast tahtest. Seni on kõik „üle kõrtsi katuse hüppamine”. Majandusanalüütikuna võin tõdeda vaid ühte, et rahvaluulet on tore kuulata, kui on aega kuulata, nagu Vanaema Marie ütles, kuid maatrikstabeleid usun ma rohkem. Ma saan aru küll, et sellise roppusega, millega ma nüüd välja tulin, et sidusin lubadused kindlalt mõõdetavate risttabelitega, olen ma ära teeninud kogu Poliit-Inimesekeste vennaskonna igikestva halvakspanu, kuid … See kirjatükk koosnebki ju ebapopulaarsetest asjadest, millest kirjutatakse võimalikult ebapopulaarsel moel.“ Seega, võitlejad millised on teie plaan A, plaan B, plaan A+B jne?

Õnnemängudest

Niisiis millisel mänguväljal me asume? Millised on meie teiega võimalused võita? Just meil teiega, mitte ainuüksi poliitinimestel. Poliitinimesed võidavad niikuinii. Vaadake, mänge võib jagada osavusmängudeks ja õnnemängudeks. D C Dennett („Darwini ohtlik idee“ Varrak 2011 Lk  66/67/68) toob huvitava käsitluse:  „ Kõik sõltub võistlusest. Oletame, et ei võistelda mitte tennises, vaid liisuheitmises. Üks mängija viskab münti ja teine ütleb, kas tuleb kull või kiri, ning võitja läheb edasi. Selle võistluse võitjaks saab  see mängija, kes on võitnud n järjestikkust duelli kordagi kaotamata; n suurus oleneb sellest, mitu vooru on turniiri võitmiseks tarvis.“ „Igasugusel väljalangemisturniiril on võitja, kellel on „automaatselt“ olemas voorude võitmiseks vajalik omadus, kuid nagu liisuheitmise turniir näitas, võib kõnealune tunnus olla „pelgalt ajalooline“ – triviaalne tõsiasi võitja mineviku kohta, mis ei oma tema tulevikuväljavaadete koha pealt mitte mingit tähtsust.“ „See oleks ümberlükkamatu ajalooline fakt selle inimese kohta, ent kuna liisuheitmine on puhtalt õnnemäng, siis pole meil absoluutselt mingit põhjust arvata, et selle turniiri võitja võiks analoogiliselt rahvusvahelisel võistlusel kuidagi paremini esineda, kui mõni esimeses voorus väljakukkunu. Juhusel pole mälu“

„Vastukaaluks pelgalt õnnemängudele, nagu seda on liisuheitmine, saab võistelda ka osavusmängudes, nagu seda on tennis. Viimase puhul on mõistlik eeldada, et lõppvoorudesse jõudnud mängijad saavutaksid uuesti edu, kui nad peaksid eelvoorudes kaotanutega veel kord mängima. On alust uskuda – kuigi garantiisid sellele pole -, et taolise  turniiri võitja on parim mängija, kõigi osalejate hulgas ning seda mitte üksnes täna, vaid ka homme. „ „Kellelgi ei tuleks ju mõttesse organiseerida või osa võtta sellisest osavusmängude turniirist, mida pikas perspektiivis ei võidaks kõige paremad mängijad.

 „Osavus ja õnn  segunevad loomulikul moel ning paratamatult  mistahes tõelises võistluses, kuid nende osakaalud võivad väga suurel määral kõikuda. Väga ebatasasel väljal peetav tenniseturniir tõstaks õnne osakaalu, samamoodi ka uuendus, mille kohaselt peaksid võistlejad enne teise setiga alustamist laetud revolvriga vene ruletti mängima. Kuid isegi niivõrd suurel määral õnnest sõltuval võistlusel kalduksid, statistiliselt, viimastesse voorudesse jõudma pigem osavamad mängijad.“

 „Erinevalt õnnest on osavus usaldusväärne; samadesse või sarnastesse olukordadesse sattudes võib selle peale üha uuesti ja uuesti loota“

Eelnevast lähtudes, mil me ei tea ei liidetavate arvu ega nende kombot oleme meie teiega valitsemishankes ilmselgelt osalemas liisuheites ehk õnnemängus.

 

Andmine ja võtmine

 

Tegelikult on tähtis, et kui me teame et mängime liisumängu, siis me ei oota sellest kõrgetasemelist tenniseturniiri, me mängimegi mündiviset, koist sellest lähtuvaga. Aus mäng. Kuid osaledes õnnemängus peame siiski silmas pidama mõningaid mängude põhitõdesid.

-Kui poliitinimesed viskavad õhku mündi ja pakuvad teie „tasuta“ asju/teenuseid) äge hakake nende pakkujate kaasosaliseks. Margaret Thatcheri tsitaadiraamat võime lugeda: „Ma pean kõigile elukondlikele ühisettevõtetele ütlema: „Vaadake, kui te nõuate midagi tasuta, siis nõuate seda oma kaaskodanikelt, kellel on samuti selle kohta midagi öelda., „ (…) Pole olemas kullapotti, millest võtta, on ainult teie lisapingutus, parem töökorraldus, või te võtate midagi oma kaaskodanikelt.“ (Dale, G. Tucker „Margaret Thatcheri tsitaadiraamat“ Ersen 2013 lk 133) . Selle tsitaadi tähtsõna on „VÕTATE“. Meie teiega oleme valmis abistama ja ANDMA oma riiki ja hädasolijaid just andes oma panuse. ANDMINE annab hea tunde, VÕTMINE … Võtmine on võtmine on võtmine. Just-just TEIE võtate midagi oma kaaskodanikelt, sest te soodustate poliitinimesi leiutama tupikteid osade  meist teiega hetkelise mugavuse nautimiseks. Muide ka valitsemishanke võitmiseks. See on ebasünnis. Sünnis on luua keskkond kus igaühel oleks võimalik oma võimeid rakendada. Pealegi

„Mida rohkem annad, seda vähem seda hinnatakse. Mõtle, kas või näiteks Marsi šokolaadile. Kui annad lapsele ühe Marsi, siis on ta väga rõõmus. Ka teine kaob kiiresti kõhtu. Ahnem laps suudab ehk isegi kolmanda šokolaadi nahka pista. Ent kui talle antakse neljas, viies või kuues Mars, siis ta juba ägab. Seitsmendasse šokolaadi  suhtub ta nagu millessegi eemaletõukavasse. Ole heldusega mõõdukas. Midagi, mida napib, hinnatakse kõrgemalt, kui seda, mida on külluses.” (J. Owen „Oskus mõjutada.” 2012 kirjastus „Ersen” Lk 129). Just sellesse seisu olemegi jõudnud ja poliitinimesed on muutunud mugavaks ning julgusetuteks, et meid arengu ja heaolu järgmisele astmele kihutada. Omandatud abituse rohkendamine ei ole see ravim mida meie teiega vajame. KOVdel on tohutu võimalus alustada kohalikult tasandilt uuendusi, uuendusi, mis võimaldavad meil teiega paremini toime tulla ja ka teisi aidata. Kui midagi nii grandioosset ei suudeta välja mõelda (kuigi peaks!!!) nagu

Paul Romer:  „Iga põlvkond on tunnetanud piire, mida takistasid ressursside lõplikus ja soovimatud kõrvaltoimed, kui ei tuldaks välja uute … ideedega. Ja iga põlvkond on uute … ideede potentsiaali alahinnanud. Meile jääb alatiseks hoomamatuks, kui palju ideid jääb avastamata … Vähe sellest, et võimalused lisanduvad üksteisele – nad ka paljundavad üksteist.“ „Võib-olla on kõigist ideedest kõige tähtsamad metaideed – ideed selle kohta, kuidas toetada teiste ideede loomist ja edastamist … Kahte asja võib … julgelt ennustada. Esiteks: XXI sajandil saab juhtivaks riik, kes rakendab sellist innovatsiooni, mis toetab tõhusamalt uute ideede loomist erasektoris. Teiseks: seda laadi metaideid leitakse.“ (A McAfee, E. Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018 Lk 102). Kas olete leidnud valimisplatvormides mõne metaidee? Kui olete, siis hääletagegi selle poolt, olete kindel võitja. Te ei suuda? Sellega peaks tegelema DR Riik, teie ainult …

„Omavalitsus on üldse üks …, mis asi see on? Ma ei mõtle, mis see on legaaldefinitsioonide järgi, ma küsin mis see tegelikult on? Vorm? Asi iseeneses? Mehhanism? Kogukonna esindus? Või teenistuslään, vürstkond? Mida tähendab kohalik omavalitsus, kas OMA? Kas see tähendab, et kogukond otsustab, mis on talle hea või OMA bürokraatia otsustab, mis on OMA vürstiriigi alamatele hea. Kas OMAvalitsuses arutatakse OMA kogukonna asju OMAvahel või ISEkeskis? Kui arutamine toimub ISEkeskis, kas siis on enam tegemist OMAvalitsusega? Või on tegemist hoopis ISEvalitsusega? Klassiku kohustuslik küsimus: „Kas me sellist … jne tahtsimegi!” Kas see on rõhuga KOHALIK, või rõhuga VALITSUS või rõhuga OMA asendatuna sõnaga ISE? Kõik need rõhud annavad täiesti erinevad tulemused. Tundub, et mitmes meie kohalikus omavalitsuses ei ole tegemist kohalike Inimesekeste kokkuleppega, kuidas kohalikke asju korraldada, vaid just KOHATU ISEvalitsusega, s.t kõik kohalike Inimesekeste ettepanekud on kohatud ja mina VALITSUS, omaenese tarkuses, ISE tean kuidas valitsen. Mis on siis OMAvalitsuse ülesanne? Kas see on OMAInimesekeste teenimine ja nende elu mugavaks tegemine (tehes sellega ka enda elu mugavaks)? Või nende karistamine? Miks ei võiks Inimesekese mugavus, hea enesetunne ja rõõmus meel olla ka OMAvalitsusele mugav ja kasulik? Omavalitsus võiks ikkagi olla selline asi, kus omad kogukonnas koos arutavad omi asju ja võtavad koos vastu mingeid otsuseid. Olgu, läksin liiga luuleliseks, kuid kui see niimoodi ei ole, siis tuleb vähemalt rituaalsed vihmatantsud tantsida.“ („Bürokraat, võim ja Vanaema“ taaskasutuslaost). Vaadake, kuidas muudab vorm sõna sisu, kui kirjutada „KOV“, siis on see mingi bürokraatlik tähekombinatsioon, isegi „kohalik omavalitsus“ on vänge bürokraatialehaga, aga OMA valitsus tekitab omaniku tunde. Mitte ainult omaniku tunde vaid ka omaniku käitumise.

Milline võiks olla selle loogilise jada kokkuvõte: „ Ära aja segi eesmärke ja iha. Korralik eesmärk on miski, mida sul on tõesti vaja saavutada. Iha on soov millegi järele., mis võib sul takistada eesmärkide saavutamist. Üldjuhul on ihad esmased tagajärjed. Näiteks võib su eesmärk olla hea kehaline vorm, aga iha süüa maitsvat, kuid ebatervislikku toitu. Ära mõista mind valesti: kui tahad olla diivanikaunistus, ei ole mul selle vastu midagi. Võid püüda saavutada ükskõik milliseid eesmärke. Aga kui sa diivanikaunistus olla ei taha, siis parem ära tee krõpsupakki lahti.“ (Ray. Dalio „Põhimõtted“ ÄP 2018 lk 190). Valik on meie teha nii krõpsupaki kui elu korraldamise üle.

Ikka on raske valida? Ehhee, ega kõik ei peagi kerge olema.

 

Targutusi:

 

Y. N. Harari „21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019

 

Lk 29 „Demokraatia tugineb Abraham Lincolni põhimõttele: „Sa võid lollitada kõiki inimesi mõnda aega ja mõnda inimest kogu aeg, kuid sa ei saa lollitada kõiki inimesi kogu aeg.““

Lk 39 „Selgub, et meie valikud alates toidust kuni paarilise valimiseni ei tulene mingisugusest salapärasest vabast tahtest, vaid miljardite närvirakkude tööst, mis murdosa sekundi jooksul arvutavad välja tõenäosusi. Paljukiidetud inimlik intuitsioon pole tegelikkuses muud kui mustrite äratundmine. Headel autojuhtidel, pankuritel ja advokaatidel pole liiklemiseks, investeeringuteks või läbirääkimisteks mingisugust maagilist kõhutunnet – pigem oskavad nad panna tähele  korduvaid mustreid ning tunnetavad seetõtu ära hooletud jalakäijad, sobimatud laenuvõtjad ja valelikud petised, keda nad üritavad vältida. „

Lk 61“ Homo sapiens ei ole loodud rahul olema. Inimese õnnelikkus ei sõltu niivõrd objektiivsetest tingimustest kui meie enda ootustest. Ootused aga kipuvad olukorraga kohanema, sealhulgas teiste inimeste olukorraga. Asjaolude paranedes suurenevad ka ootused ning seega olukorra märkimisväärne paranemine meis hoopis rahulolematust kasvatada. „

 

G Cardone „Müü ise või müüakse sulle.“ Million Mindset 2018

 

Lk 29 „Minu vastus on alati sama: koolid suudavad õpetada väga vajalikke baastõdesid, kuid isiklikus ja tööelus hakkama saada, ent ükski kool ei õpeta, kuidas olla suurepärane inimene. Koolis õpid hädavajalikke oskusi ja võid saada häid kontakte, aga kool ei suuda teha inimest edukaks. Mis tahes alal saadakse edukaks vaid teadmisi kasutades.“

No comments:

Post a Comment