Sunday, September 22, 2024

Vikativiiul V3: Vesiliivas.

 


 


Käisin eelmisel nädalal (P)äripäeva aastakonverentsil. Oli huvitav … nagu alati. Informatiivne informaalne kindlasti. Peamine Minister astus ülesse ja sõnum oli … rahustav. Kindlameelselt rahustav. See on tänases „segasummasuvilas“ juba märgatav edu(lugu). Ka EP pealik andis väikest majanduse paranemislootust. Lootust peab ikka olema, ilma lootuseta on olukord … lootusetu. Üldiselt oli konverentsil üllatavalt hillitsetud meeleolu … keskeltläbi. Siiski oli ka erinevust, kui naisinvestorid olid meeled pööratud pigem sisekaemuslikule ettevaatlikkusele järgmisel aastal, siis mehisemad mehed arvasid, et jätkem virisemine ja tehkem ise rohkem. Igaüks ise ja rohkem. Mõistlikud nõuanded mõlemad. Siiski oli kuidagi kahju, et mingit metaideed käibele ei tulnud. Oleme väsitavalt vanades kuvandites kindlalt kinni püüdes selle servasid üle joonistada, kuid üldiselt oleme nagu vesiliivas. Kvalitatiivset liikumist ei ole. Virisemine muidugi ei aita, kuid võltsentusiasm vanas vaos vastu aluskivimit sahatera nühkida pole ka mingi edumeelsuse näitaja.

Kõik need mõttepojukesed on ju vahvad, kuid lineaarsed ja lamemaalised, need ei ole kolmemõõtmeliselt ruumilised ega neljamõõtmeliselt ajalised, ega viiemõõtmeliselt rahalise ressursiga kaetud ega kuuemõõtmeliselt logistikaliste ahelatega seotud, ega võimestatud tahte ja isikliku huviga.  Õigemini isikliku huvi komponent on tugevasti esindatud, kuid see on esindatud tasapinnalise lineaarsüsteemi teenistusse, mitte võrgulise süsteemiamasina teenistusse. Just seepärast, et poliitturg jahib tasapinnal isiklikke huve on silmist kadunud võrgustatud süsteemimasina tegelikkus. Vektorid demograafiline vananemine ja  maailma üldine muutumine loovad täiesti uue võrgustruktuuri või … majandusmudeli

 

 

Hillitsetuse faas

 

 Teada on, et vesiliivas ei tohi rapsida, täpselt nagu õhukesel jäälgi, tuleb ennast laiali ajada ja oodata, et keegi ulataks toika, nööri või millegi käepärase millest kinni haarata ja koos ennast välja libistada. Lõugamine ei aita, õiendamine ei aita, rabelemine ei aita, Pytagorase teoreem ei aita, suhetelisuse teooria (hellitusnimega relatiivsusteooria) ei aita, isegi partei (pidukond) ei aita. Tuleb teha aeglaseid liigutusi väga aeglaselt, väga läbimõeldult, väga kannatlikult. Kümme kvartalit majanduslangust on just märk sellest, et meil on põhi alt ära kadunud ja meid imetakse tasahaaval väga räbalasse olukorda. Arusaadav, et meid mõjutasid nii „pandemikum“, sõda Euroopa poolsaarel kui ka energiamuundamise hinna kriis, kuid meie vajumine oli ebaproportsionaalselt … eee … ebaproportsionaalne.

Osa sellest vajumisest tuleneb just sellest, et künname vanal põllul, vale lpõhjal, vale vagu (ja ootame, et välispartneritel läheb olukord paremaks). Kuid selle parandamine maksutõusudega on kuidagi … Ootamatu? Kummaline? Sandistav? Selle koha peal tuleb meelde üks variant Robin Hoodi lahkumisest (Sic! väga kohane meeldetuletus kui meil on poliitturu tasandil legalisseritud/glorifitseeritud robinhoodlus), nimelt olla kaval munk tal liiga palju aadrit lasknud ja … nii see asi lõppeski. Aadrilaskmine oli ajastukohaselt täiesti aktsepteeritav ravivõte, ainult et sellega ei tohtinud liialdada, RH jaoks lõppegi see „ravi“ fataalselt. Tänased Robinid (sic!) ärge majandusest aadri laskmisega üle pingutage. Midagi on meie süsteemis valesti. Tekitatud puudujäägi katmine uute maksudega on just selline aadrilaskmine. Kui palju vana vao nühkimine eelarvesse tegelikult lisa toob on vägagi küsitav. Süsteemiviga. Majanduslangus ja inflatsiooni raju tõus tähendab ühtlasi seda, et reaalselt tuleb ka ühiskassasse vähem raha. Igal juhul on see inflanteerunud raha.

 

Meeleparandus (ja usalduse taastamine) algavad olude tunnistamisest

 

Kurbloolisus on selles, et ega meie poliitturg pole kogu selle aja vältel tunnistanud, et langus on pidev ja võib-olla püsiv. Rohkem on sedasorti retoorikat, et kohe tuleb majandustõus ja seda unistust veeretatakse tänagi. Teine püsinarratiiv on see, et meie majanduspartneritel läheb varsti paremini ja siis läheb meil ka paremini. Alati on heameel, kui naabritel läheb hästi, näe … Leedul juba lähebki paremini. Hm, meie peamistel partneritel (Soome, Rootsi, Saksa) on järgmisel aastal majandlangus, mida kutsutakse hellitavalt negatiivseks majanduskasvuks. Nii, et … meie ootame kuni nemad … Nagu laulusõnad ütlevad: „Ootajal aeg on pikk“. Pikalt peame ootama. Aga meie ise?

Niisiis … meie ise vaidlesime mullu poliitturul kuidas vähenevat „midagit“ jagada „mittemillekski“, kuid ei jõudnud sellegagi „eikuhugi“. Siis toimus vahtkonnavahetus, muudeti natukene meeskondi, valdkondi ja meie … Ootasime jälle, … ootasime … Mõned arutasid, … arutasid omaette … ja nüüd. Nagu ennustatud, tegid ära, täpselt nii nagu tahtsid. Või „nagu pidi“, kasutades RAMI seisukohavõttu Päripäeva konverentsil. Ja tal oli/on õigus. Sisuliselt. Vesiliivaliselt. Oli vaja vajumisest välja tulla, isegi kui saapad ja sokid jäid mülkasse, kuid … Kuid kaste selle äraseletamiseks oli vale. Uute maksudega eelarve liikumises midagi parandati, midagi taastati, aga … Aga usaldusega? Kas usaldus taastati? Täiesti vale disain. Ehhee – aus, aga vale ühes tegevuses. Nii on, sest usalduse taastamiseks on vaja, et keegi (see keegi kes tegi juhtimisvigu, mida meie teiega täna-homme-ülehomme kinni peame maksma) esineks vähemalt vabandusega. Pole ju palju tahetud? See on just see koht, mis tuleb ära teha tervenemiseks (kui õppematerjal sellest kuidas teha ei tohi teha), et selliseid asju ei korduks. Puudulik rahatunnetus on hädaks kõigile, eriti kui selle puudega pääsetakse kõige rammusama rahakoti kallale.

 

Mida sa elult soovid …

 

Vesiliivast väljavingerdamisel, isegi kui kaotame sokid ja saapad, on positiivne mõju, kuid ühtlasi on see ohuks, et samuti jätkates jääme ka pükstest ilma. See on juba piinlik kui eesolev valitsemishanke maksu superfestivali tulemusel saame hoopis „paljapeeballi“. Kuid see oht on reaalne, sest väljaronimine väljaronimiseks, kuid kõik märgid (ja kõned) näitavad, et ehitame üles valet süsteemi, mitte tulusüsteemi, vaid kulusüsteemi. Lisaks sellele, et oleme kasvatanud üles noori Lenineid, kes ikka uuesti ja uuesti ronivad soomusautole ja püüavad ette lugeda aprilliteese, ehitame üles ka homsesse mittesobivat ümberjagamismehhanismi. Lõputu vaesumise allikat. Kõik justkui tahaksid üles ehitada „õnneliku lotovõitja“ mudelit, kuid selle „õnne“ valem on hoopis mujal – üldist õnne selliste retseptidega ei saavuta, maja (poliitturg) võidab alati. Pigem tuleks mõelda niimoodi: „ Ma küsin sinult: „Mida sa elult soovid?“ ja sina vastad midagi sellist, et „ma tahan olla õnnelik, tahan toredat perekonda ja tööd, mis mulle meeldib,“ sinu vastus on niivõrd tavaline ja ettearvarav, et see ei tähenda tegelikult mitte midagi.“

„Kõik tahavad seda. Seda on lihtne tahta. Sootuks huvitavam küsimus – küsimus, millele paljud inimesed kunagi ei mõtle – on: „Millist valu sa oma ellu soovid?, Mille nimel oled sa vaeva nägema?“ Kuna see näib mängivat meie elukäigu otsustamisel hoopis suuremat rolli.“

 „Sest õnn vajab pingutust. See kasvab probleemidest. Rõõm ei kasva lihtsalt maast nagu ülased ja vikerkaared. Tõeline, tõsine, elukestev rahuldus ja tähendus tuleb ära teenida läbi meie pingutuste valimise ja haldamise.“ (M Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 44/45). Ärge alahinnake seda Eesti tüviteksti „Tee tööd, siis tuleb ka …“ Ah-jaa ja ärge alahinnake oma valikuid ja nende haldamist.

 

Aja Faktor

 

 „Raskustes ettevõtete omanikud kulutavad aega, et säästa raha, aga edukad omanikud kulutavad raha, et säästa aega. Miks on oluline neil kahel asjal vahet teha? Sellepärast, et raha saab alati juurde teenida, aga aega juurde võita ei saa. Seega on oluline, et aega kulutataks just neile asjadele, millel on suur mõju.“ „Teisisõnu Pareto printsiip sõnastab, et 80 protsenti tagajärgedest sünnib 20 protsendil põhjustest.“ (Dib „Üheleheküljeline turundusplaan“ ÄP 2020  Lk 17/16). Küsimus suurele ringile: kas Dr Riik on teinud õigesti  kulutades aega, et säästa raha ja kui siis need ajaviitega otsused mis tehti mõjutavad Pareto printsiibist lähtudes majandust positiivselt või mitte nii positiivselt?

 

Õnnesepad

 

Meil, nii nagu kogu maailmas, on kaks õnne saavutamise (ja raha kogumise) põhiseisukohta: esiteks, et igaüks on oma õnne sepp ja teiseks, et õnnelike seppade õnnelikud tulemused on vaja ümber jagada nendele kes pole õnnelikud ega isegi mitte sepad. Ehk maailm jaguneb hüvakäeliseks ja kurakäeliseks filosoofiaks.  Seega kas ehitada üles rohkendamise või kahandamise mehhanism.

Neil mõlemal suunal on oma toote poliitturul müümiseks ka oma maksutehniline vaade.

Niisiis, hüvakäeliste arvates on õiglane, et kõik maksavad oma tulude pealt ühesugust maksu ja kurakäeliste arvates tuleb nendel kes on õnnelikud sepad, osa ausalt teenitust andma õnnetutele seppadele ehk nad peavad maksma rohkem makse, eee … parem kui topelt. See topelt on matemaatiliselt muidugi topelt-topelt, sest absoluutselt maksab omaõnnesepp oma suure (töö)õnne eest niigi rohkem, kui mitteõnnelik, kuid kui ka protsent duubeldada, siis ongi topelt-topelt (ja tunduvalt enam). Ehk kui tulumaksumäär oli veel 20%, siis oleks keskmise palga saaja ühiskassasse maksnud (keskmisest brutopalgast ümardatult 2000 EUR/kuus) 400 EUR ja need kes said brutopalka 10 000 EUR, siis nemad maksid ühiskassasse 2000 EUR ehk sama palju kui on keskmine palk. Kui kadedus/laiskus/valevalikud välja arvata, siis saab sellest järeldada vaid ühte – mida rohkem on kõrgema väärtuse loojaid ehk kõrgepalgalisi inimesi seda parem ka neile kes ei ole nii õnnelikud sepad. Ehk tehke õnnelikusepa tööd ja saage palka , millest saate maksta tulumaksu, mis võrdub praeguse keskmise palgaga.  Kui poliitturg oma valitsemishanke võitmiseks otsustab kehtestada astmelise tulumaksu, siis ta põlistab madalama otsa seppade madalapalgalisuse, sest … Sest mitte kõigil ei meeldi vaeva näha, kui ilma saab. Meie teiega … me kõik oleme nii „õnnelikud“, et saime lõpuks maksutõusud, sest oleks võinud minna veel hullemini. Kui vahepeal lubati maa ja rahva õnneks kõigil pea maha võtta, siis peale laialdast virinat-nurinat tuli Dr Riik patsientidele vastu, et „Hea küll, pead maha ei võta, kuid kõrvad lõikame ikkagi ära!“. Sellest ka suur õnnetunne laiades rahvamassides. Mõned juba on jõudnud seletada, et kõrvad ongi meie kliimas ülehinnatud – loperda tuules ja talvel võtab külm ära – pealegi on need muutunud tänase elukorralduse juures justkui rudimendiks (nagu nimetus jalgratas … tegelikult elektrirataste maailmas) kui mitte keegi kedagi ei kuule (kuulamisest rääkimata) ja meeldiva kuulamiseks on kõigil individuaalsed … „kõrvatropid“.

 

 

Eelhoiatus

 

Pealegi, kui olete pannud tähele, siis meil ei jätku praeguse majandusmudeli juures juba praegu piisavalt ressursse. Iga päev tuleb uudiseid, et meil on defitsiit nii tervishoiukorralduses, hariduses, pensionikassas, kaitse- ja julgeolekukuludest rääkimata  ning … meil on demograafiline defitsiit. Demograafia muudab kõike. Muudab kardinaalselt. Muudab igaveseks. Seda enam, et … tagasipöördumise punkt on ületatud.

 

Hoiatavalt (mida peame arvesse võtma oma mudeli ülesehitamisel) mõjub P Zeihan´i ( „Maailma lõpp on alles algus“ PM 2024 Lk 61/343/199) käsitlus demograafiast: „Keskne tegur igas industrialiseerimisega kaasnevas kasvuloos on see, et suur osa majanduskasvust tuleb rahvastiku suurenemisest.“ „Lõpuks enam pikaealisust pikendada ei saa, mis jätab küll riigile suurema rahvaarvu, kuid vähem lapsi. Eilne olukord, kui oli vähe lapsi, viib tänaseni, kus on vähe noori, mis viib homsesse, kus on vähe inimesi, kes oleksid valmis töötama. Ja nüüd lõpuks ometi on kätte jõudnud see homne.“

„Ja kui riigil on juba kord rohkem vanemaid inimesi kui lapsi, on järgmine samm täiesti vältimatu: rahvastikukrahh. Ja kuna iga riik, mis seda protsessi alustab, on juba jäänud noortest täiskasvanutest kuivale, ei saa need riigid kunagi ka sellest enam üle.“

„… on demograafiline üleminek viinud ka rohketelt lastelt rohkete pensionärideni. Mida kiirem üleminek ja kasv esialgu on, seda kiiremini väheneb rahvastik hiljem.“

 „Siin on demograafiline vaatepunkt: Aastal 2019 langes Hiinas registreeritud sündimuskordaja kõigi aegade madalamale tasemele. Kahjuks võis seda oodata. Ühelapsepoliitika oli Hiina sündimust alandanud sedavõrd, et Hiinas jääb nüüd puudu kahekümnendates aastates inimestest, ja just nemad on need, kes saavad lapsi. Vähem noori täiskasvanuid tähendab seda, et uuel põlvkonnal ei saa olla palju lapsi. Toppige nad kõik linnakorteritesse ja isegi need, kes saaksid lapsi, ei taha neid.“

 „Inimesed ei lõpeta sellepärast veel vananemist, et ajad on head.Ameeriks Ühendriikide aeglaselt vananev demograafia ja mõõduka kiirusega vananev demograafia Jaapanis ja Euroopas ning kiiresti arenenud arengumaade vananev demograafia ühtlustub massilise pensionilejäämisega 2020 ja 2030 aastatel. Ja kui nad pensionile jäävad, kui nad kõik ühekorraga pensionile jäävad, siis nad lõpetavad kapitali etteandmise, mis on hoidnud maailma käigus.“

 

Kui muutub demograafia, ressursid, turud, siis muutub ka majandussüsteem (Lk 82) „Esiteks, kõik muutub. Ükskõik milline majandussüsteem -süsteemid, mida maailmas arendatakse, saavad olema midagi sellist, mida me tõenäoliselt ei tunne praegu kui elujõulisi süsteeme. Tõenäoliselt vajame palju suuremaid kapitalimahutusi (pensionärid neelavad kapitali nagu käsnad), kui meil on kapitali palju vähem (vähem töötajaid tähendab vähem maksumaksjaid). See viib sellele, et majanduskasv ja tehnoloogilised edusammud (mõlevad nõuavad sisendiks kapitali) jäävad seisma. (…) Kõik see, mille kapitalism ja fašism ja teised olid mõelnud tasakaalustamiseks või juhtimiseks – varustamine, nõudlus, tootmine, kapital, tööjõud, võlg, defitsiit, logistika -, mitte niivõrd ei paindu, vaid areneb vormideks, mida me pole inimkonnana veel kunagi kogenud. Me oleme astumas äärmuslike muudatuste perioodi koos oma strateegiliste, poliitiliste, majanduslike, tehnoloogiliste, demograafiliste ja kultuuriliste normidega, mis kõik üheaegselt muutuvad. Muidugi lähene me üle teistsugusele juhtimissüsteemile.“

 „Teiseks saab see protsess olema traumaatiline. Praegune rohkema kontseptsioon on olnud meie teenäitavaks valguseks juba sajandeid. (…) Demograafia ümberpöördumise ja globaliseerumise lõpetamisega ei tee me üksnes lõpparvet oma pikaajalise kogemusega aina rohkem soovida, ega tee üksnes tutvust hirmuäratava maailmaga, mis annab vähem, vaid seisame vastakuti majandusliku vabalangemisega, kuna see, mis on renessansi ajast alates olnud meie majandusliku eksistentsi aluseks, laguneb ühekorraga koost.

Globaalse korra kokkuvarisemise ja globaalse demograafilise pöördega seoses vanad reeglid ilmselt ei tööta ja võtab aastakümneid, et saada aru, mis töötada võiks.“

„Esimese korraga see meil ei õnnestugi. (…) meie praeguse majandusmudeli neliku väljamõtlemine võttis aega sajandeid.“

Senisest nelikust (Lk 75/77): „Inimkond töötas välja uued majandusmudelid, millest kõige edukamad ja vastupidavamad osutusid fašistlikuks kororporatiivseks, käsupõhiseks kommunismiks, sotsialismiks ja kapitalismiks. Võistlus nende süsteemide vahel – nende „ismide“ vahel on määratlenud inimajaloo paari viimast sajandit. Kõik need majandusmudelid on oma olemuselt jaotussüsteemid: kes mida, millal ja kuidas saab.“

 „Igal mudelil on oma plussid ja miinused. Kapitalism parseldab võrdsuse maha, selleks et maksimeerida nii majanduslikku kui tehnoloogilist kasvu. Sotsialism ohverdab kasvu kaasatuse ja sotsiaalse tasakaalu altarile. Käsupõhine kommunism kannab maha dünaamilisuse ja võtab selle asemel sihi stabiilsusele ning on keskendunud saavutustele. Fašistlik korporatiivsus püüab saavutada riiklikke eesmärke kasvu või dünaamikat ohverdamata, kuid seda rahva tahte arvelt, olles tohutult vägivaldne ja aukartustäratava korruptsioonitasemega, nii et on närivalt häiriv teada, et riigi sponsitud genotsiit on vaid paari suletõmbe kaugusel. Kapitalism ja sotsialism sobivad üldjoontes kokku demokraatiaga ja kogu poliitilise müra ja kaosega, mis sellega kaasneb. Käsupõhine kommunism ja fašistlik korporatiivsus on poliitiliselt palju … vaiksemad.“

 

Meie …

 

Meie ehitame samal ajal .. eilset. Raadiumionu pajatab, et meil on aastakümneid sihiks olnud Skandinaavia riikide heaoluühiskond, mis on absoluutses maailma tipus. Väga hea mudel … skandinaavlastele. Seda mudelit, tootlikkuse kasvu ja kapitali akumuleerinud on nad üle kahesaja aasta. See on hoopis teine asi, teine mudel ja teine jaotus, ärgem ajagem segi tulu ja kulu ehk  „Antiikaja loogikud ning nende keskaegsed mantlipärijad tegid kindlaks terve rea loogikavigu, nagu see tuntud näide: „Koeral on neli jalga, sellel loomal siin on samuti neli jalga, järelikult on see loom koer.““ (G. Rugg, J. D´Agnese „Pime nurk“ ÄP 2014 lk 59). Kõik rotid, lambad ja jänesed ei ole koerad, nii nagu iga rahanumber mille taha on kirjutatud EUR ei tähenda tulu, vaid on suure tõenäosusega kulu.

 

Kuid raadiumionu ütleb, et nemad (st skandinaavlased) korjavad märgatavalt rohkem makse kokku … et meie peame ka makse tõstma.  Nende tootlikkus on umbes poole kõrgem kui meil ja keskmised palgad on 2,5-3 korda kõrgemad, sealt võibki rohkem koguda. On mida ja millest koguda. On läbi pikkade aastate kogutud ja akumuleeritud. Kuid põhitähtis mida me peame mõistma on see, et me peame jõudma Skandinaavia mudelini tootlikkuse kasvu, kvaliteedi stabiilsuse ja inseneritarkusega, mitte maksukasvatusega. Isegi kui Skandinaavias on makse rohkem ja need on kõrgemad, siis jääb kodanikule kätte tunduvalt rohkem kui meil.  Vale mudel tahame saaki korjata (ja jagada) enne külvamist. G. Hamel, C.K. Prahalad ( „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus  2001 Lk 69) näevad arengut järgnevalt: „Konkureerimist tulevikule võiks võrrelda rasedusega. Nagu tulevikukonkurentsil on ka rasedusel kolm faasi: viljastamine, kandeaeg ja sünnitus. (….) „Siinkohal peaksid tegevjuhid endalt küsima, missugusele faasile nad pühendavad kõige rohkem aega ja energiat: kas viljastamisele, rasedusele või sünnitusele? Meie kogemus näitab, et enamik mänedžere veedab ebaproportsionaalselt palju aega sünnitustoas ja ootab sünni imet. Aga nagu me kõik teame, jääb sünni ime olemata, kui üheksa kuud varem ei ole midagi ette võetud. Niisiis meile tundub, et tegevjuhid tegelevad liiga palju oleviku ohjamisega ega kujunda tulevikku. Tuleviku kujundamiseks peab aga firma alustuseks unustama ära osa oma minevikust.”

 

Etnopark või tehnopark

Tuleme siis tagasi algusesse: millised valikud meil on? „Bürokraat, võim ja Vanaema“ (Tallinn 2012): „Me peaksime oma mõtlemises lähtuma sellest, et käsitleme ja arendame Eestit, kui ühte keskmise suurusega tehnoparki. Seega Tehnopark Eesti! Mida me teeme tehnopargi või loomeinkubaatori rajamisel? Õige, me rajame vajaliku infrastruktuuri, sh teed, transpordi-, elektri-, side- ja tugi süsteemi ning abiteenused. Ühesõnaga, me loome ahvatlevad tingimused. Tegelikult on kogu see mõte naeruväärsuseni lihtne ja meie „suurust” arvestades teostatav. Miks ma arvan, et me peame edasisele arengule lähenema, kui tehnopargi infrastruktuuri arendamisele? Muidugi on sellise mastaabi juures tähtis see, et tegemist oleks mitte ainult infrastruktuuriga vaid elukeskkonna loomisega. Sellise elukeskkonna loomisega, mis tõmbaks ligi nutikaid töökohti. Ega meie valikud edaspidiseks kestmajäämiseks väga suured ei ole, kas olla Tehnopark Eesti või Etnopark Eesti.

Miks on üldse vaja rääkida nutikatest töökohtadest? Eks ikka seepärast, et me kõik tahame paremini elada, et meie riigil oleks rikkust võimalik „laiali jagada”, mitte vaesust. Vaesuse ümberjagamisega on ikka see jama, et rikkamaks ei saa mitte keegi, kuid selle tegevuse kallis ja inimressursimahukas töö haukab sellest vähesestki oma osa, mis muudab meid kõiki lihtsalt vaesemaks. Midagi pole teha, vaid see kaup, mille eest me saame maailmas head hinda küsida, toob meile häid sissetulekuid, häid palkasid ja häid avalikke teenuseid. Meie ainukene käegakatsutav võimalus selleks on nutikus ja selle müümine. Tihti võrdleme ennast põhjanaabritega, tahtes olla nende moodi ja veidi paremadki. Kuid ilmselt teevad nad mingit teist tööd, midagi nutikat. Või kui nad ei tee isegi mingit nutikat tööd, siis nad müüvad oma tööd maailmale nutikamalt. Kui nende keskmine palk on umbes kolm ja pool korda kõrgem kui meil, siis on võimalik tõesti ka kopskaid maksusummasid kokku roopida. Kui me tahaksime teha niisamuti nagu nemad, siis lambapügamise seisukohalt poleks enam tegemist pügamise, vaid nülgimisega. Oletame nüüd, et mingid meie põhjanaabrid maksaksid oma keskmiselt palgalt keskmiselt kaks ja pool korda rohkem makse kui meie ja kui nende esmavajaduste rahuldamine (kommunaalteenused, transport ja söök) oleksid kaks ja pool korda kallimad (tegelikult ei ole) kui meil, siis jääks neil pärast maksude tasumist „vaba raha” suurusjärgus keskmiselt sama palju kui meil. Ehk neile jääb ka pärast esmavajaduste rahuldamist kaks ja pool korda rohkem raha kätte kui meil. Seega mitte ümberjagamine pole meie jaoks probleemiks, vaid jagatava kasvatamine on probleemiks. Majanduses on selline huvitav fenomen, et raha sünnitab raha ja vaesus sünnitab vaesust. Ja nüüd hakkavadki jamad peale, me tõesti korjame võrreldes põhjanaabritega kokku vähe raha, kuid mitte sellepärast, et meil pole astmelist tulumaksu, vaid et meil on üldiselt väikesed sissetulekud. Euro tulekul oli see märkimisväärne lisaväärtus, et pilt maailmaga muutus võrreldavaks. Kui enne oli meil psühholoogiliselt päris vastuvõetav keskmine palk, siis nüüd on vahe „karjuvalt” suur. See paneb mõtlema, et meie majanduse edendamise regulatsioonis on midagi paigast ära. Midagi on kohe väga paigast ära, üle kolme korra paigast ära. Need, kes nostalgitsevad teemal, et küll seal Skandinaavias elatakse hästi ja hoolitsetakse Inimesekese eest, siis veel kord asjade loogikat vaadates näeme, et see „hea elu” ei tule mitte maksude astmetest või muudest nippidest, vaid tootlikumast tööst. Noh, ma arvan, et töötahtest ja teatud sisseharjunud korralikkusest ka. Kui meie sissetulekute juures saame tulumaksu keskmiselt sada kakskümmend eurot palgasaaja kohta, siis sellel hüpoteetilisel põhjamaal üle tuhande euro palgasaaja kohta ehk üle viie korra rohkem. See omakorda tähendab, et on võimalik maksta paremat palka õpetajatele, arstidele, tuletõrjujatele, politseinikele ja analüütikutele. Mis omakorda tähendab, et nemad saavad osta väärika hinnaga väärikat kaupa väärikatelt ettevõtjatelt. Mul tekkis see mõte kunagi üheksakümnendate alguses, kui vaatasin üht väga kena nahkmööbli komplekti ja tõdesin, et minu Skandinaavia kolleeg võib selle osta silma pilgutamata ühe kuu palga eest, vaatamata sellele, et neil on nii kallid toiduained ja teenused, mina aga, kes tarbin pann odavaid toiduaineid ja teen paljusid töid ise, pean sellise ostu tegemiseks terve aasta raha koguma. Nüüd mõtlete kindlasti, et ega ametnikunirule polegi vaja rohkem maksta. Kuid lookese iva polegi selles ametniku palgas, vaid pügatava villa koguses. Niikaua, kuni me teeme maailma tööjaotusahelas selliseid töid sellise tõhususega, mille eest on võimalik maksta Inimesekesele keskmiselt kuussada-seitsesada tugrikut kuus ja naabrid teevad selliseid töid tõhususega kaks tuhat ükssada või kaks tuhat viissada tugrikut kuus, siis olenemata sellest, kui kunstipäraselt ja astmeliselt meie oma kuuesajast tugrikupuud raputame/pügame või lausa juure pealt maha saeme, ei saa meie maksta „õiglast” palka ei arstidele, õpetajatele, tuletõrjujatele ega ohvitseridele. Lihtsalt „riie ei anna välja”. Ja nad lähevad …, need meie enda vähese, higi ja veremaitselise raha eest kallilt koolitatud ja välja õpetatud Inimesekesed. Ja meie vaatame ringi ning mõtleme, kust saada (sisse tuua nagu Hispaania kurki või Poola kartulit) odavamat tööjõudu. Kuid nii nagu liiga palju sisse toodud toitu ei pruugi olla hea meie kõhule, ei pruugi liiga palju sisse toodud (odavat) tööjõudu olla hea meie majanduse arengule. Kui nüüd mõni entusiast arvab, et olukorra parandamise kindlaks retseptiks on palgatõusu nõudmine, siis rohkem nõuda võib alati. Isegi peab nõudma, kuid majandusloogika lähtub ikkagi mitte „töö tegemisest”, vaid töö tulemuste müügi edukusest. Kui lõpptoodangut kallimalt müüa ei õnnestu, pole ka palka võimalik tõsta. Palgatõusu ennaktempo võrreldes tootlikkuse tõusuga viib vaid konkurentsivõimetuse ja pankrotini, s.t töökohtade vähenemiseni. See omakorda tähendab, et tuleb hakata (kallilt) ümber jagama ühist vähest ressurssi (kõikvõimalikud abirahad, koolituskulud, ümberõpped, ärajäänud maksutulud). Ehk hakkame ümber jagama vaesust. Kui ma eelnevalt väitsin, et rikkus hakkab ise tootma rikkust (kui tehakse õigeid töid õiges järjekorras ja tõhusalt), siis pidasin silmas just seda, et tehes töid, mille eest saab head hinda ja maksta „väärikaid palkasid” nagu põhjanaabritel, hakkab palga ja hinna suhe „justkui iseenesest” tootma tulu eelarvele ehk kui Inimesekene jõuab osta kaupu, mis on kaks ja pool korda kallimad kui meil praegu, siis käibemaks poleks sama toote eest enam kakskümmend tugrikut, vaid viiskümmend tugrikut. Samasugune „imeline” ühisraha teke on täiesti võimalik ka teiste maksude puhul. See on selline põhjamaine rikkuse ümberjagamise mudel. Muidugi arveametnikuna tean ma, et „justkui iseenesest” ja „imeliselt” ei juhtu mitte midagi. See on rohkem selline peen sarkasm. Siinkohal ei saa ma öelda, et „vaat niimoodi” ja „niisama lihtne see asi ongi”. See asi ei ole üldse lihtne, kuidas vaesuse tootmise ringist üle minna rikkuse tootmise ringi. See ei ole lihtne, kuid see lihtsalt on niimoodi, et jagada saab vaid seda kakukest, mida on küpsetatud. Muide, kas teate, et vanasti määrati kurjategijad raskete kuritegude eest sunnitööle, mitte nii nagu praegu inimõiguste ajal vaid „lebotama”, et nad igavusse ära kooleksid. Sõna „sunnitöö” tähendabki seda, et vangid sunniti tööle, sealjuures raskele, eluohtlikule ja tervistkahjustavale tööle. „Tootvale tööle”, mis justkui mingilgi määral oleks heastanud nende sooritatud roimad. Mõnikord juhtus niimoodi, et karistus oli määratud, kuid tööd ei olnud, ega seetõttu tööle sundimine saanud ju ära jääda. Kuuldavasti lahendasid prantslased küsimuse väikestel ookeanisaartel niimoodi, et vangid pandi ringi istuma, seljad ringi sisepoolele, igaühele anti labidas kätte ja päikese tõusust loojanguni tõstis üks vang ringi mõõda liivakuhja oma naabri ette, et see saaks tõsta seda liiva oma naabri ette. Ja niimoodi lõputut ja lõppematut ringi mööda. Vaeva nähti tublisti, tööd tehti kogu päev, õhtul vanguti surmväsinult oma asemetele, et alustada järgmisel hommikul sealtsamast, kus õhtul pooleli jäädi. Kas selle tööga loodi mingit väärtust? Toodeti innukalt ja järjepidevalt „ei midagi”. Minu arusaamise järgi oli tegemist lihtsalt ümberjagamissüsteemiga, lausa perfektse ümberjagamise süsteemiga. Seega kogu see aur, mis läheb praegu vile peale nimetusega jagamine, peaks minema tegude peale, mis aitavad rohkendada seda, mida jagada ehk nutikate töökohtade loomisele. Lambaga on ikka ja alati niimoodi olnud, et pügada (või lüpsta) seda lammast saate palju aastaid, kuid nülgida vaid üks kord. Muide isegi see kaunis hüpoteetiline põhjamaa, kus Inimesekesi on võimalik pügada kaks ja pool korda rohkem kui meil ja Inimesekestel jääb pärast seda veel kaks ja pool korda rohkem raha kätte, kui meil, on eelarve defitsiit aeg-ajalt umbes sama suur nagu meie riigieelarve kokku, koos naha ja karvadega. Seega ülejõu elamise ning jagamise tahe ja rõõm ei kuhtu iialgi, isegi piisavalt priske elujärje korral. Inimloomus juba on kord selline, et anna talle palju tahad, ikka on vähe.“

Meeldetuletus

 

Meil armastatakse rääkida demokraatiast, Põhiseaduslikest õigustest ka, kuid …Lihtsalt meeldetuletuseks, et suures demokraatiajutus demokraatliku riigi korralduse alused meelest ei läheks: „Klassikalises esindusmudelis toetub demokraatlike režiimide legitiimsus sellele, et kodanikud on delegeerinud võimu erakonna esindajatele. Nii peetakse valitsejaid esindajateks, sest neile on antud  volitused teha kollektiivselt kohustavaid otsuseid  ülalt alla. Ühildumispõhimõtte järgi peavad need, kes on sunnitud poliitilisi otsuseid järgima, olema enne andnud otsustajatele volitused enda nimel tegutseda, tehes niiviisi otsuste tegemise legitiimseks (seda kutsutakse protseduuriliseks või n-õ läbilaskevõimega legitiimsuseks).“ (Y Papadopoulos „Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 lk 12). See tähendab, et poliitturg peab (kindlas kõneviisis) meie teiega esitama järgmisteks valitsemishankeks (Riigikogu valimised) uue reaalsusest lähtuva majanduskasvu mudeli, et sellele saada volitused ja et see tegevus oleks läbi selle volitamise legitiimne. Viimased valitsemishanked on läinud hämamise nahka, mis tähendab, et ei arutletudki ega nõutatud volitusi nendele tegevustele, mida tegelikkuses tegema asuti. Kõige jahmatavam on ilmselt see, et kõike seda mida praegu tehakse, valitsemishankel ju ei arutatudki. Kui ei arutatud, siis kuskohalt tulevad volitused? Groteskne on see, et ainukene millele volitused saadi oli „maksuküüru“ kaotamine, kuid just see millele oli selge volitus, siis see on tegemata. Edasi lükatud. Ups! See poliitika, et teeme nagu momendil välja tuleb, ja poliitturule kasulikum on, ongi tekitanud vesiliiva. Vana rätsep teadis täpselt, et kui talt küsiti, mis sellest riidest välja ka annab?“, siis teadis ta vastata, et „kui annab välja, siis teeme ülikonna ja kui tuleb välja, siis teeme taskurätiku“. Vana rätsep ei öelnud, et teeme ülikonna (kolmeosalise), taskurätiku, mütsi ja mantli, nagu poliitinimestel meeldib väita ,  vaid kõik olenes kui palju riiet oli. Seda plaani tahamegi näha järgmiseks hankeks, kui palju riie välja annab ja mida sellest teha annab. Kuid sellega on kiire. Millega? Toimiva mudeli loomisega nimelt.

 

„Samal ajal kui avastame oma teekonnal uute majandusmudelite piirjooni, vihjab ajalugu tugevalt sellele, et vähem töökäsi tähendab kallimat tööjõudu. See omakorda peaks oanema igaühe välja mõtlema, kuidas muuta napp tööjõud produktiivsemaks. Musta Surma tõttu hoogustunud tööjõu produktiivsus pani meid rajale, mis viis materjaliteaduse läbimurdeni, mis võimaldasid ja kindlustasid nii renessaansikui ka tööstusrevolutsiooni. Meie holistilise loomuga demograafiline langus vihjab sellele, et võimalik hõbedane (või plaatina- või vanaadiumiläikega) pilveäär võib horisonti katvate pilvede tagant välja hiilida.

See pilveäär sõltub planeedi osadest, mis ei deindustrialiseerugi postglobalismi, ja tõenäoliselt me ei märka seda heledamat poolt enne, kuni on juba kaugelt liiga hilja mängida „teises renessansis“ isiklikku rolli, aga ega iial ei tea. See maailm üllatab mind. Kogu aeg.“ (P Zeihan „Maailma lõpp on alles algus“ PM 2024 lk 286). Selles ongi küsimus, millisesse planeedi osasse me asetume ja kas selle pilveäär on renessanslik plaatinakarvaline või deindustrialiseerunumise ja detsiviliseerumise kõuepilv. Eks ole põnev lähteülesanne? Ja just seepärast on sellega kiire, sest teatavasti esimesed võidavad. Kui kiire? Ilmselt on siinkohal kõige täpsem ajamääratlus J Bezose öeldu: „Kui Kessel küsis Bezoselt, mis tähtaeg tal on, et esimene riistvara ehk e-lugemisseadeldis valmis teha, siis vastas Bezos: „Sa oled sellega põhimõtteliselt juba hiljaks jäänud.“ (B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raamat 2017 lk 285)

 

Järgneb …

 

Targutusi:

 

B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017

 

Lk l13 „(..) kuid inimesed unustavad ära, et enamiku arvates oli Amazon hukule määratud, sest sellise kulustruktuuri juures polnud võimalik kasvada. Aga Jeff oli väga nutikas, talle meeldis lobiseda. Ta on klassikaline äri asutaja, kes mõistab asja tehnilist poolt ja iga detaili ning hoolib neist rohkem, kui keegi teine.“

Lk 18 „“ Tegelikult ei ole see Amazon, mis raamaruäriga juhtus, „ meeldib talle öelda autoritele ja ajakirjanikele, „vaid tulevik oli see, mis raamatuäriga juhtus.““

 

L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015

 

Lk 277 „Google´is on olukordi, kus inimesed teevad sama tööd, ent nende mõju on sada korda erinev, nagu ka palk. „

„Kui parim tegija toob kümme korda rohkem tulu kui keskmine tegija, siis ei pea nende palk tingimata kümme korda erinema, aga vähemalt viis korda küll.“

Lk 278 „Raske on pidada palgasüsteemi, kus üks inimene võib teenida teisest kaks või isegi kümme korda rohkem. Aga palju raskem on pealt vaadata, kuidas suurima potentsiaaliga inimesed uksest välja astuvad.“

295 „Ja kui inimesed sihivad tähti, aga tabavad vaid kuud, siis ärge kohelge neid liiga karmilt. Leevendage läbikukkumise valu ja jätke ruumi õppimiseks. Nagu Larry sageli ütleb: Kui eesmärgid on ambitsioonikad ja piisavalt hullumeelsed, siis on ka läbikukkumine päris tubli saavutus.““

No comments:

Post a Comment