Friday, November 1, 2024

Vikativiiul V 4 :Sulgpalluri mõtted kivipalliväljakul

 



Õpetatud sõber helistas ja küsis: „Kas sa enam oma pikkjutte ei kirjutagi või pole ma pikemat aega talle midagi saatnud?“. Tõsiasi on see, et pole kirjutanud.  Eee … Tegelikult muidugi kirjutasin. Kirjutasin nagu koeratoidu reklaamis öeldakse (viiel erineval moel), kuid kui tulem … Tulem on umbes samasugune nagu viimased viis pikkjuttu, siis milleks avaldada? Kui lähtuda sellest Ilmasõjaaegsest anekdoodist, et lapsevankritehases töötav mees vajas hädasti lapsevankrit, kuid töölt toodud juppidest sai üha uuesti ja uuesti kokku pannes kuulipritsi, siis nii ongi. Kui on kuuliprits, siis on kuuliprits, pigem peame mõtlema selle üle, miks me kokku saame selle mida saame, mitte seda mida tahame (või mida meile lubatud on). Tõsiasi on (jätkuvalt), et Dr Riigi praegust majandustrateegiat (hädatapp) ja tegelikkust  arvestades ei ole meil teiega mitte ainult eeldusi majanduskasvuks. Perspektiivis (või pigem perspektiivituses) pole meile sellise ebatõhususe ülalpidamine üleüldse jõukohane. Hm, ja täpsustuseks pean rõhutama, et ma olen sealjuures optimistlik/rõõmsameelne inimene. Loodavate ressursside ja jagatavate hüvede vahe on liiga suur edu saavutamiseks.  Ikka see vana rätsepa tarkus, et kui annab välja siis teeme ülikonna ja kui ei anna välja, siis teeme rinnaräti. Meie praegune süsteem ei anna „ülikonna“ mõõtu välja. Nii on. Samamoodi jätkates ei anna ka rinnaräti (ega ka viigilehe) mõõtu välja Ja see näeb juba väga näotu välja Nii, et justkui polegi millestki kirjutada, aga …

… aga võib ka teistmoodi mõelda. Vaadake, kui te oleksite linnukene ja näete, et õhuaken on kinni ja jääte norgu, ei harjuta lendamist, siis momendil, kui õhuaken tõepoolest  avaneb (ja see avaneb ilmtingimata), siis olete lennuvõimetu ja … mõttetu iluvidin. Lihtne hääletusmasin. Just seepärast tuleb mõttelend alati heas treenituses hoida, mida meie teiega ka teeme. Ja pealegi … mõttelennul näeb kaugemale ja laiemalt. Vaat selline lugu Nii, et aitäh õpetatud sõbrale, kes tõuke andis. Milleks? Lennuks, mõttelennuks loomulikult. Niisiis … läksime lendu.

Suvelõpu nostalgia

Suvi on lõppenud, maksufestival kuulutati ka lõppenuks. Majanduslangus … No majanduslangus kuulutati peaaegu lõppenuks. Järjekordselt. Hinnatõus kuulutati jätkuvaks. Palgatõus ka. Inflatsiooni kasv püsivaks. Eelarvekooma … eee … normaalsuseks. Kuldne sügis … jätkuvaks. Aga muidu on kõik vinks-vonks. Võiks ju kergendatult hingata ja loota, et peame selles maksufestivali tulemuste hulluses vastu järgmise valitsemishankeni ehk päikselise kevadeni, pole ju esimene kord jaburusi taluda, ja siis … Mis siis? See on põhiküsimus.

Uus maksufestival? Uued vajadused? Uus-uued …maksufestivalid? Hm, see pole ju õhuaken, kuhu lennata, see on laussein, kuhu puruneda. Ja tegelikkuses pole isegi maksufestival lõppenud, see võtab vaid uusi vorme ja tasandeid. Nüüd arutatakse ju entusiastlikult milliseid LISAmakse võiksid kohalikud omavalitsused kehtestada ja milliseid tõsta, nii, et … maksufestival on surnud, elagu maksufestival. Väga „kuninglik“.  Kogu selle jutu sügavam mõte on selles, et me ei vaja maksufestivale, me vajame lendutõusu mehhanismi.  Värsket õhuvoolu. V 1. Läksime! Vaadake, kui me kaasajastatud majandusmudelit käima ei saa, majandusstruktuuri muutuse keskkonda ei loo  ja administratiivtasandite põhialuseid ei muuda, siis mingit kevadet ei tule, tuleb pikk sügavsombune sügis ja kärekülm talv. Et seda ei juhtuks – majanduslikku polaartalve – siis peame omama väga mõislikku majandusmudelit. Uut majandusmudelit. Kuid uue majandusmudeli üle pole me kokku leppinud, isegi arutanud pole seda. Maksufestivalid pole arutlus majandusmudeli üle, see on supiköök.  Sellisel juhul jäävadki meil valikusse maksufestival ja … maksufestival … kuni majanduse täieliku hangumiseni. Ehhee, Päripäeva raadiumist kuulsid head väljendit „ … et, maksukarneval või mis ta oli …“. Tundub tõesti, et asi kipub karnevaliks. Karneval, kuid pole lõbus.

 Majandustraavli hädatapp

Vaadake, see mida tehti maksufestivali ajal oli omamoodi majandus/poliitiline hädatapp. Vajaduspõhine, kuid siiski hädatapp, kõige sellest johtuvaga. Meie majandustraavel oli poliitilisest liigpiitsutamisest „äraaetud“ ja teatavasti … „ äraaetud“ hobused lastakse ju maha. Kuid isegi sel juhul kui hobune/majandus ülepingest kokku varisevad, on tarvis minimiseerida kahjud hädatapu korras ehk kui  loom õigeaegselt üles riputada ja mahlad välja lasta, siis saab vähemalt nahk ja liha kasutada. Just seda maksufestival tähendaski, kriiside kaskaadist kurnatud traavel riputati üles, mahlad lasti välja, rümp tõmmati üles, katlad … pandi podisema. Pidu? Ja-ah, hädatapuliste kateldega on see lugu, et neid saab vaid üks kord kasutada. Nüüd on niimoodi, et neist kraabitakse viimaseid raasukesi ning poliitturu võitlus käib praegu just viimaste raasude jagamise osas. Kurb. 

Mäng on muutunud, nüüd, kui hädatapetud majandustraavel on pintslisse pistetud (loe: ära söödud, laiali jagatud) peaksime kas koplis uutele majandusvarssadele kiire kasvu keskkonna looma või/ja preeriast metsikuid mustangeid püüdma. Normaalne ju.  Aga läks teisiti. Läks nii, et praegune poliitturu mängumuster jätkab suksu piitsutamist justkui oleks meie majandustraavel veel hea tervise juures, kuigi see on …  ära söödud. Ainult piits on jäänud. Nüüd vaatab poliitturg näljase pilguga, milliseid uusi piitsutamisreegleid kehtestada, olenemata sellest kas meil majandustraavlit on või mitte. Tundub, et poliitturg on teelt eksinud ja oma hingehädas unustanud, et nad toimivad legitiimselt vaid volituste alusel. Need volitused tuleb saada valimistel, ilma selle „pisiasjata“ on poliitturu tegevused vaidlustatavad. Valskus?

Nüüd kui majandustraavel on hädatapetud ja katlad tühjaks kraabitud on päramine aeg arutada kodanikkonnas selle üle, millised peavad (kindlas kõneviisis) olema meie teiega jõukohased tegevused järgmiseks perioodiks. Tähtis pole mitte ainult see, kui edukalt EL direktiive täita, sest isegi selles on meil vajakajäämisi, liiginnukuse tõttu, vaid ka seda mida me ise saame teha teistmoodi/edukamalt/konkurentsivõimekamalt. Just nüüd tuleb need ideed läbi arutada ja üle lihvida, et valimiste eelsesse perioodi ei satuks hulk tühikäigulisi „rämprsprobleeme“, mis matavad kinni tegelikkuse.   „Kui eesmärk on selgelt näha, siis hakkab riik tahes-tahtmata püüdma läheneda parimale variandile või vältima halvimat. Strateegilise nägemuse olemasolu korral väheneb taktikalise rabelemise osa, kuna see allub nüüd samuti teatud seaduspärasustele.” (G Potseptsov „Strateegiline sõda” OÜ Infotrükk  Tallinn 2009 lk 16). Tõsi on, et  poliitturg  teeb reeglid. Ka majandusreeglid. Samuti valimisreeglid. Ja ka õigusmõistmise reeglid. Praegused reeglid on … piitsutamisreeglid. Nende eesmärk on …? Eesmärk … eee … mis on eesmärk? Tegelik, teostatav eesmärk, mitte lõputult lohisevad sõnajadad.

Tegelikult peaksime sportmängude analoogi kasutades küsima, mis mängu me üldse mängime? Millisele mängule me eesmärke ja reegleid seame? Kas see on ikka vana hea  esindusdemokraatia mäng (no nagu tennis või sulgpall) või on see asendunud kivipallurliku eestkostedemokraatiaga. Mingi muu demokraatiaga? Eks ole, kaks eri mängu, mis vajavad ka eraldi reegleid.

 Nihe

Kui me oma arutlustes ja tegemistes pidevalt „kinni jookseme“ (ja poliitturg kiini jookseb), siis peame vaatama, kas meie süsteemis on toimunud mingi nihe, mingi süsteemne ebakõla, moonutus, mis sunnib poliitturgu üha uuesti ja uuesti meid vastu lausseina lendama esitledes seda ahvatleva õhuaknana. Mida teha? Kiruda Dr Riiki? Selles žanris annab võtta ikka kunstipärasemaid vorme kuid see ei aita. Kui süsteemis on nihe/müra/moonutus, siis tuleb see lahti muukida ning vastavalt tegelikkusele toimida. Peame ennast uues olukorras õigesti positsioneerime, muidu ei saagi me sellest spiraalist välja. Positsioneerime siis vastavalt olukorrale.

Niisiis mäng ja reeglid.

Saan aru, et edasine arutlusjada on tüütu, veniv ja vahel kõrvalteedele kalduv, kuid … püüan seda olukorda lahti harutada ja loogilisse ritta panna eelkõige enda jaoks. Võib-olla on kellelgi veel sellest abi, kui ei … no siis on vähemalt teada, et pole abi.  Küsimuse mõte on selles,  et aru saada: miks nii on ja miks ilmselged meie teiega ühised vajadused ei liigu õiges suunas. Näiteks eksistentsiaalselt meie teiega jaoks vajalik Riigi kohasemaks reformimine pole edenenud viimase viieteistkümne aasta jooksul. Ikka ja jälle parafraseerides tuntud treeneri väljaütlemist, et: „Me oleme pidevas arengus, seekord taandarengus“, siis miks me ei liigu. Miks meil on näiteks kujunenud eelnimetatud omaenda Liikumatuse Monument … riigireformi mittetegemise näol? Ups, olin liiga innukas liikumise suhtes, Pilvepiiril pole seda isegi tõsimeelselt arutatud. Selline nörritavalt väsitav oraalne tegevus. Me räägime ja räägime ja räägime … Nii, et kui me hakkame arutama Riigireformi üle, lepime selle käigus kokku ühised minimaalsed huvid (või maksimaalsed võimalused) ja neid siis ka kaitseme liidulisel tasemel ning realiseerime siseriiklikul tasandil, siis võib alles väita, et oleme liikuma hakanud. Põhiseaduslikkusest lähtudes on selleks vaja Seadusandja otsust: mida, kes, kui palju, millal. Lihtne. Samas see, et Dr Riik reageeris nii nagu ta reageeris Konjunktuuriinstituudi (kui väärika ja erapooletu institutsiooni) täiesti tavapärasele/regulaarsele, isegi igavale analüüsile siis see näitab, et Dr Riik isegi nii selgesõnalise diagnoosi puhul ei tundnud enda haigust ära. Enamgi veel, nüüd otsitakse mitte ravi haigusele vaid  aastakümneid toiminud analüüsi korralduses. Hm, tegelikult on selliste analüüside väärtus nende aegridades, kui paneel ja metoodika on muutumatud, mitte ühes konkreetses tulemuses. Kui see on niimoodi, siis on oodata vaid kriisi süvenemist, mitte olukorra paranemist. Kahju. Just seepärast on vaja teada selle protsessi algkäiviteid.

Demokraatiate demokraatlik valik

Meil räägitakse palju Põhiseadusest, õigusriigist, demokraatiast, demokraatlikest valimistest, demokraatlikust valitsemisest, demokraatlikult kehtestatud reeglitest ja … õige kah. Miks õige? Vaadake, kui meie teiega eelnevalt tõdesime, et poliitturg teeb reeglid (isegi demokraatliku riigikorralduse puhul), siis  ühise nimetaja – demokraatia - taga on tegelikult terve valikute jada. Jada erinevaid demokraatiaid. Mis sellel vahet on? On ikka ja väga määravalt. See jada on ajas muutuv. Meie teiega oleme ka muutuses, pidevas muutuses. Vahel on muutused toimunud nii kiiresti või nii varjatult, et me ei ole seda üleminekut märganudki. Ikka juhtub, meil kõigil on ju omad asjad ajada ja selleks, et oma asju hästi teha oleme osa tegevusi teha ühiselt ja mõningaid otsustusõigusi delegeerinud poliitturule ja kuigi nemad teevad reeglid, siis meie ülesandeks on teha demokraatlik (või kuidas iganes seda kutsutakse) poliitturg. No nagu märgitud, siis meie omas arust mängisime tennist/sulgpalli ja volitasime ka oma esindajaid mängima tennist/sulgpalli, kuid millegipärast oleme hakanud ikka tihedamini pihta saama kivipallidega. Miks? Kuhu kadusid sulgpall ja sulgpallurid?  Siinkohal pole tegemist nostalgitsemisega, vaid lihtsalt vajadusest aru saada/tõdeda mis, kes, millal, kus? Positsioneerimisega noh!

Seletuskiri

Y. Papadopoulose („Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 Lk 12) seletab tekkinud olukorra lahti selgelt ja veenvalt: „Ma väidan, et demokraatia suurim probleem tuleneb nii-öelda ees- ja tagalavapoliitika vahelisest lõhest, kusjuures mõlemad toimivad selge loogika järgi. Pole väga palju ühist suuresti meediaetenduseks kujunenud erakondadevahelisel võistlusel ja kompleksse ja keeruka poliitikakujundamise protsessidel, mis jäävad enamasti avalikkuse tähelepanu alt välja. (…) See tähendab, et klassikaline – standardne või õpikus kirjeldatud – demokraatiamudel, mis põhineb erakondadel ja esindusinstitutsioonidel, ei kirjelda enam adekvaatselt meie poliitilist süsteemi.“ Hm, mitte ainult ei kirjelda adekvaatselt meie poliitilist süsteemi vaid ka ei toimi vastavalt sellele. See ei ole mingi vandenõuteooria, vaid ühiskonnad on muutunud nii keeruliseks ja inimesed nii targaks, et klassikalise demokraatia vahenditega on pidukondadel seda raske juhtida. Raske, aeglane ja piinarikas tegevus poliitturu jaoks, tuleb leida uusi vorme, otseteid ja kiirust.

Saite nüüd aru, miks meie teiega ei saa üldjuhul aru sellest mis toimub, miks toimub ja millal toimub? Kui meie teiega oleme senini elanud ja mänginud naiivselt klassikalise demokraatiamudeli mängureeglite järgi no nagu sulgpalli, siis me ei saagi muutunud mängust aru: „Oma raamatus „Why Politics Matter“ näitab Garry Stoker „vastuolu demokraatia naiivse kontseptsiooni ja selle vahel, kuidas valitsemisprotsess tegelikult toimib.“ (…) Siiski on esindusdemokraatiatraditsiooniline kontseptsioon normatiivse standardina endiselt kasutusel. See võib tekitada probleemi, kui reaalse demokraatia üle otsustatakse ideaali põhjal.

-Klassikalises esindusmudelis toetub demokraatlike režiimide legitiimsus sellele, et kodanikud on delegeerinud võimu erakonna esindajatele.

-Nii peetakse valitsejaid esindajateks, sest neile on antud  volitused teha kollektiivselt kohustavaid otsuseid  ülalt alla.

-Ühildumispõhimõtte järgi peavad need, kes on sunnitud poliitilisi otsuseid järgima, olema enne andnud otsustajatele volitused enda nimel tegutseda, tehes niiviisi otsuste tegemise legitiimseks (seda kutsutakse protseduuriliseks või n-õ läbilaskevõimega legitiimsuseks).

-Lisaks sellele on tulevased valimised tagatiseks, mis paneb esindajad vastutustundlikult käituma. Säärase esindusdemokraatia ringmudeli normatiivne atraktiivsus toetub sel juhul kahele alustalale, alt üles rahvast valitsuseni ja ülalt alla valitsusest ühiskonnani.“ (lk 12).

Vaat niimoodi. Selles mõttes on sulgpall hea näide, et selles „kõksitakse“ palli üle võrgu, mis nõuab küll osavust ja kohtunik vilistab ära võimalikud vead ja üleastumised, kuid kuna meie teiega – publik (loe valijad) -  nii ohustatud enamus, kui ka haridustaseme tõus, mis muudab kodanikud teadlikumaks ja kriitilisemaks, muudab mängimise klassikalise esindusdemokraatia reeglite järgi vähetulusaks poliitturu jaoks, siis püüab poliitturg leida uusi otselahendusi (ka osalustoetuste komplekte) ja mängu tuuakse kivipallurid ehk mittevalitute üha uued grupid. Kivipallurid sulgpalliväljakul pole just parim kombinatsioon. Valus mäng. Uus mäng. Esindusdemokraatia on muutunud (mõne viimase seadusandliku kogu praktikat arvestades) eestkostedemokraatiaks ja mängu asuvad lisaks üha jõulisemalt … mittevalitud.

Mõjuvõimsad mittevalitud

Kes on siis mittevalitud? Kuidas mittevalitud mõjutavad meie reegleid ja arengusuundi? Meil pidi olema ju esindusdemokraatia oma legitiimsuse ja volitustega? Kes on volitanud mittevalituid? Tegelikult on see mittevalitute kiht alati eksisteerinud, kuid meie teiega pole seda märganud, õigemini pole osanud tähele panna nende osakaalu ja mõju kasvu: „Siiski näeme samal ajal nii-öelda mittevalitute esiletõusu (…), see tähendab, et poliitikas saavad üha suurema rolli need asutused, kes pole demokraatlikult valitud vastutama, nagu näiteks

-rahvusvahelised institutsioonid,

-keskpangad,

-sõltumatud agentuurid või

-kohtud.

-Lisaks sellele kaotavad valimislubadused suuresti oma tähtsust olukorras, kus poliitika kujundamine on üha enam läbirääkimispõhine, sest poliitilist tegevusruumi ja suunamisvõimet piirab mitu funktsionaalset survet. Näiteks võib tuua rahvusvaheline surve (see viib tõenäoliselt poliitika ühtlustamisele ja tasandamiseni) ja riigisiseste erihuvide, väärtuste ja eelistuste vastuolu – paradoks, mis on kõige paremini kirjeldatud uudissõnaga „fragmegreerumine“ või „killulõikamine“ (…) Kui kodanikud hakkavad mõistma, et poliitika ja poliitikakujundamise loogika on teineteisest lahus, võib see tugevdada juba praegu olemasolevaid suundumusi, nagu kodanike usaldamatuse kasv ja vähenev valimistest osavõtt. Niiviisi võib see tekitada uue pettumuslaine koos eespool kirjeldatud esindusdemokraatia ringmudeli näilisusega, mida esitatakse jätkuvalt kui legitiimsuse mõõdupuud.“ (lk 14). Vaat selline tähelepanek

 Uh, ja mida kujutavad endast  koalitsioonide konsensuslikud kompromiss otsused? Mida esindavad konsensuslikud kompromissid? Meie teiega ju teame (õigemini meile on õpetatud), et kompromissid ja konsensused on midagi … head, kuid Margaret Thatcher  annab sellele hoopis teistsuguse hinnangu: „Minu jaoks näib konsensus olevat kõigi uskumuste, põhimõtete, väärtuste ja poliitika hülgamise protsess, otsides midagi, millesse mitte keegi ei usu, kuid mille vastu keegi ei protesti; lahendamist vajavate probleemide vältimise protsess vaid seetõttu, et eesseisvake ei saada nõusolekut. Millise suure idee eest saaks võidelda ja võita plakati all Ma seisan konsensuse eest“?“ (Dale, G. Tucker „Margaret Thatcheri tsitaadiraamat“ Ersen 2013 lk 33). Väga mõtlemapanev. Muidugi võib hea tahte ja (väga) tühja kõhu puhul nimetada makarone soolaheeringa ja maasikamoosiga põnevaks lahenduseks, kuid igal muul juhul … Ei isuta. Ilmselgelt on selline poliittoidu valik hakanud mõjutame meie üldist olukorda ja tervislikku seisundit.

No nii hea pähkel, mida keegi ütles, mida keegi lubas, mida keegi mõtles kui ütles või ütles kui ei jõudnud veel mõeldagi.

Ei oska päris täpselt öelda, mis, kuid miski teeb ärevaks meie süsteemis. Mingi hiiliv nihe. Mitte ainult majanduse süsteemsuses, vaid ka võimude lahususe, nende esindatavuse, valitstevuse ja  vastutavuse kohta. Me elame üha killustutumas maailmas ja kuigi „Demokraatia toetub formaalselt häälteenamusele, kuid vähemused võivad kannatada; et olla legitiimne, vajab enamus  valitsemiseks õigustust (Cambers 1996), mis võib jääda puudulikuks. Meie ühiskondi iseloomustava suure erisuse olukorras pole lihtne enamuse võimu piisavalt legitimeeritud, ehkki de jure  on valitud võimud volitatud tegutsema oma üldisest legitiimsusest tulenevalt  mandaadi alusel. Valitsetuse kaasavad vormid on loodud just seepärast, et leevendada formaalse enamuse puudusi suure ühiskondliku killustumuse kontekstis.“ „See on üldisem probleem, sest sama võib öelda teiste muutuste kohta, nagu näiteks nõrgalt nähtav valitsemiskorraldus, ekspertorganid ja kaasav võrgustik, millel kõigel jääb puudu formaalsest volitatusest, kuid kellel on (eri määral) poliitiline võim – see on võim väljastada otsuseid, millel on in finne siduv mõju ja mis viivad ressursside ümberjaotamiseni“ (Y Papadopoulos „Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 340/341).

Vaat selline lugu, oleme jõudnud märkamatult kivipalliväljakule. Hm, mõtlete et mis seal vahet on, ühed pallimängud kõik? Ka nii võib mõelda, kuid vaghe on selles, et neis kahes mängus/demokraatias asuvad õhuaknad/väravad erinevates kohtades ja punkte loetakse ka teisiti. Muidu … Muidu üks (palli/poliit)mäng kõik, hea, et selle nüüd selgeks saime, tekkivad uued võimalused ja … Uus kaitsevarustus kuluks ka marjaks ära. Pealegi R III hüüe «Hobust! Hobust! Pool kuningriiki hobuse eest!», pole enam aktuaalne, sest hobust enam pole.

Järgneb …

Targutusi:

M Brown „Ma polen nõus“ ÄP 2023

Lk 7 „Kas teadsite, et tõenäoliselt olete enne kaheksa-aastaseks saamist oma lähedastega üle 89 000 tulise tüli maha pidanud? 16. Eluaastaks on enamik meist kulutanud tuhandeid tunde, lahendades mingit sorti erimeelsusi oma laiendatud sotsiaalvõrga. Liigina on inimesed tülitsemises väga vilunud.“

Lk 7 „Ent kui asi puudutab lahenduste otsimist, siis selleks meil niisugust loomingulist talenti ei jagu: kuni 90% kõigist inimestevahelistest konfliktidest lahenduseni ei jõuagi.“

M. Housel „Raha psühholoogia“ WW Print 2021

Lk 202 „On palju asju elus, mida me peame tõeks, sest me meeleheitlikult tahame, et need tõesed oleksid.“ „Ma kutsun selliseid asju „köitvateks fiktsioonideks“. „Need on äärmiselt võimsad. Need võivad sind pea ükskõik mida uskuma panna.“

No comments:

Post a Comment