Sunday, November 10, 2024

Vikativiiul V5: Kaalumisest ja kaalutusest

 



 Sügis. Uued värvid looduses ja uued muutujad/muutjad nii majanduses kui ka poliitturul. Kogu selles looduse ringkäigus on tervislik/tähtis silmas pidada ja lähtuda neist muutustest. No ikka see vana hea suspede ja suuskade õigel ajal, õiges kohas kasutamise värk. Kõik peab olema tasakaalus, kuid …

 

Kuid kaalud muutuvad, tasakaalupunktid ka. Ehk, kui ühele kaalukausile lisatakse uusi tegijaid, siis mida/keda kasutada olukorra tasakaalustamiseks. Või ei peagi tasakaalustama? Ikka peab. Nii on kergem.

Võtame näiteks autohaagise. Kui teil on hästi tasakaalustatud koorem, siis lükkab üks mees ka tonni lahedalt liikuma, kuid kui koorem on ühe või teise otsa peal, siis näete ka saja kiloga kurja vaeva. Ülesmäge lükkamisel (no nagu kriisiolukorras) olete igatahes jännis. Nii, et tasakaalustamine on üks väärt ettevõtmine.

Kui nüüd lisatakse poliitturule uusi figurante nagu meedia, rahvusvahelised organisatsioonide otsustussidusus, kohtud, mis ei toimi enam lihtsalt kui meedia või kui kohtud, vaid kui uued tegija poliitturul, siis on tasakaal poliitturul muutunud. Lihtne. Kogu see uus substants eestkostedemokraatiast, meediastumisest, kohtustumisest ja otsustsussidususe suurenemine rahvusvaheliste organisatsioonide poolt vähendab meie teiega kaalu otsustusturul.

Meie teiega ei teadvusta niivõrd rahvusvaheliste organisatsioonide ja kohtute osakaalu tõusu poliitilise otsustusprotsessi kujundamisel, kuid näeme ja kogeme igapäevaselt poliitikaturu meediastumist: „Poliitika meediastmine – üks näide laiemast meediaühiskonna poole liikumisest, kus meedia tungib enamiku sotsiaalsetest sfääridest – tähendab, et meedia muutub iseenesest poliitiliseks toimijaks ja sellest on saanud domineeriv jõud, kes informeerib avalikkust poliitikast. Ajal, kui kommunikatsioon on poliitikakujundajate jaoks äärmiselt tähtis, on meediat poliitilises kommunikatsioonis üha enam vaja. Järelikult üritavad poliitikud kohandada oma käitumist meedia nõuetele vastavaks, nii et meedia loogika – reeglid ja normid, mille järgi meedia tegutseb – tungib poliitilisse süsteemi (…) Leiab aset tehing; selleks, et meedias mõju saavutada, aktsepteerivad poliitilised toimijad seda, et nad kaotavad oma autonoomia ja nende käitumist dikteerivad suurel määral meedia seatud mängureeglid. Erakonnad pole mitte üksnes meediast rohkem sõltuvad kui minevikus, vaid ka meedia on neist sõltuvam.“ ((Y Papadopoulos „Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 lk 78/85/86/87) Selline sõltuvussuhe siis: „Huvitav, et sümbioos poliitika ja meedia vahel toimib, ehkki poliitikud on ajakirjanike suhtes küünilised ja ajakirjanikud on sama küünilised poliitikute suhtes.“ „Ei tohi siiski unustada, et meedia kommertsialiseerimine on poliitiliste otsuste tagajärg, mis viis riiklike meediaturgude avanemise, deregulatsiooni ja erastamiseni. Meediakorraldus kasvas välja valikutest, mille on teinud riigivõimud.“ Niisiis omamoodi sümbioos. Kuid see sõltuvus pole veel kõik ehk see on alles algkursus muutunud maailma

Uued otsustajad ja otsuste kujundajad

Lisaks mõjutavad otsustusturgu muutused tänapäeva tehnikas ja tehnoloogias. Platvormide võimekus koguda/töödelda erinevaid andmed ja neid erineval moel kokku siduda on samuti muutnud otsustusturgu. Ajal mil suur osa meist teiega on segaduses vastakate sõnumite (ja sõnumite ning tegude) vastuolulisusest teavad platvormid selgelt, mida me tegelikult tahame, mida mitte. Õigemini teavad nad meie emotsioonide jada, mitte niivõrd seda mida me (tegelikult) tahame. Õnneks. Kuid sellel „teadmisel“ on mõjud. Nagu  Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 354) tõdeb:  „Liberaalsed harjumused – näiteks demokraatlike valimiste korraldamine – muutuvad mõttetuks, sest Google suudab ka mu poliitilisi vaateid minust paremini esindada. Hääletuskabiini kardina taga  seistes suunab liberalism mind tõelise minaga nõu pidama ja valima partei või kandidaadi, kelle valimislubadused kajastavad minu kõige sügavamaid soove. Loodusteaduste järgi ei mäleta ma kardina taga seistes üldse kõike, mida ma olen viimastest valimistest möödunud aastate vältel tundnud ja mõelnud. „ Aga platvorm mäletab. „Nelja pika aasta jooksul olen ma võib-olla mitu korda arvustanud peaministri poliitikat, öeldes endale ja igaühele, kes on vaevunud mind ära kuulama, et ta juhib meid hukatusse. Kuid viimastel kuudel enne valimisi kärbib valitsus makse ja jagab heldelt raha. Valitsev partei palkab parimad reklaamikirjutajad vedama geniaalset valimiskampaaniat, milles on parajal hulgal ähvardusi kui ka lubadusi, mis kõnetavad otse minu ajus asuvat hirmukeskust. Valimispäeva hommikul ärkan külmetusega, mis mõjutab minu mõttetegevust ja kannustab mind eelistama ennekõike kindlustunnet ja stabiilsust. Ja voila! ma saadan mehe, kes meid hukatusse juhib, veel neljaks aastaks valitsusse.“ Tuleb tuttav ette? Ilmtingimata.

Ja siis tekkib mõte, et „Krt, peaks üle minema autopiloodile või laskma kõike mäletaval Googelil otsustada!“. Mugavustsoon? „Ma oleksin võinud end sellest saatusest päästa, kui oleksin lubanud Google´il enda eest hääletada. (…)  Kuigi see ei eira hiljutisi maksukärpeid ja valimislubadusi, ei unusta see ka eelneva nelja aasta jooksul juhtunut. See teab, milline oli mu vererõhk iga kord, kui ma lugesin hommikust ajalehte ning kuidas mu dopamiinitase õhtuseid uudiseid vaadates järsku langes. Google teab kuidas tekstist manipuleerivaid tühje loosungeid välja sõeluda. (…) Google ei vali minu hetke meeleseisundi järgi, vaid pigem võttes arvesse biokeemiliste algoritmide kogumi – mida me tunneme „minana“ – tegelikke huvisid ja tundeid“ . Hm? Päästja?

Nüüd jõuame järgmise sillani selles loos , aga võib-olla hoopis sildade põletamiseni:  „Briti peaminister Winston Churchilli kuulsa ütluse järgi on demokraatia halvim mõeldav valitsemisvorm, kuid paremat pole kahjuks välja mõeldud. Õigustatult või mitte, kuid inimesed võivad jõuda samale järeldusele  ka suurandmete algoritmide puhul: neil on ohtralt puudusi, kuid midagi paremat ei ole meil nende asemel pakkuda.“ (Y. N. Harari „21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019 Lk73). Valime siis … algoritmi? Aga tunded?

Meile teiega tundub, et meil on tunded. No, et tunded eristavadki meid kõigest muust, kuid nagu selgitab M Manson („Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 Lk 40/41/42) tunnete olemust, siis: „Inimesed salgavad ja süüdistavad oma probleemides teisi sel lihtsal põhjusel, et see on kerge ja annab hea enesetunde, seevastu kui probleemide lahendamine on raske ja annab sageli halva enesetunde. Süüdistamine ja salgamine annavad meile hea, kiire laksu. See on viis ajutiselt oma probleemide eest põgeneda ja see põgenemine võib anda meile kiire mõnudoosi, mis teeb meie tuju paremaks.“ „Laksud tekitavad ka sõltuvust. (…) Kuid mida enam me väldime ja mida enam me vaigistame, seda valusam saab see olema, kui meil ükskord tuleb probleemidega silmitsi seista.“  „Tundes on välja arenenud ühel konkreetsel põhjusel: aidata veidi paremini elada ja järglasi toota. Ongi kõik. Tunded on tagasisidesüsteemid, mis annavad meile märku, et miski on meie jaoks ilmselt õige või vale – ei midagi enamat või vähemat“

 „(…) ent kui asja tuumani süüvida, siis sitt tunne on sul sellepärast, et su aju annab sulle märku mingi tunnistamata või lahendamata probleemist. Teisisõnu – negatiivsed emotsioonid on kutse tegutseda. Kui sa neid tunned, siis sellepärast, et sa peaksid midagi ette võtma. Seevastu positiivsed emotsioonid on tasu õigesti tegutsemise eest. Kui sa neid tunned, näib elu lihtne ja sul pole muud teha, kui neid nautida. Siis, nagu ka kõik muu elus, läheb positiivne emotsioon mööda, kuna vältimatult kerkivad silmapiirile uued probleemid.“ „Tunded on meie eluvõrrandi osa, kuid mitte kogu võrrand. Kui miski annab meile hea tunde, ei tähenda see tingimata, et see ongi hea. Kui miski annab meile halva tunde, ei tähenda see tingimata, et see ongi halb. Tunded on lihtsalt viidad ´, soovitused, mida meie neurobioloogia meile pakub, mitte käsud. Seetõttu ei tuleks meil alati oma tundeid usaldada. Vastupidi, mina olen arvamusel, et meil tuleks harjuda neid küsimuse alla seadma.“

 „Otsuste langetamine vaid emotsionaalse vaistu ajel, ilma mõistuse abita, mis seda ohjaks, viib praktiliselt alati metsa poole. Kas tead, kelle kogu elu põhineb ainult emotsioonidel? Kolmeaastaste laste oma. Ja koerte. Ja tead  mida kolmeaastased lapsed ja koerad teevad? Situvad vaiba peale.“

Just seepärast märgib  Y. N. Harari („21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019 Lk 65), et: „Rahvahääletused ja valimised puudutavad alati inimeste tundeid, mitte mõistust. Kui demokraatia seisneks mõistuspärases otsustamises, ei oleks põhjust anda kõigile inimestele võrdset valimisõigust – kui üldse mingisugust valimisõigust. On hulk tõendeid, et mõni inimene on teistest tunduvalt targem ja mõistlikum, eriti kehtib see kindlate majanduslike ja poliitiliste küsimuste puhul. Briti hääletuse järel protestis  tuntud inglise bioloog Richard Dawkins, et suuremal osal Ühendkuningriigi alamatest – sealhulgas temal endal – ei tohiks kunagi paluda rahvahääletusel osaleda, sest neil puuduvad vajalikud taustateadmised majandusest ja riigiteadusest.. „Sama hästi võiks korraldada üleriigilise plebistsiidi, et otsustada, kas Einstein tegi oma arvutused õigesti, või lasta reisijatel hääletamise teel otsustada, millisele lennuväljale piloot peaks maanduma““ (küsimus  sellest „Kuidas te tunnete …“ ja „mida te arvate?“ „Olgu kuidas on, aga valimised ja rahvahääletus ei ole seotud sellega, mida me arvame. Need on seotud tunnetega.“. Niisiis …

Tundmatu mina ja tegelikud valijad/valitsejad?

Nüüd läheb asi veelgi lõbusamaks: „Uurimus, mille tellis Google´i võimas vastane Facebook, näitas, et juba praegu suudab Facebooki algoritm inimese isiksust ja kalduvusi tema sõpradest paremini hinnata. (…) Hämmastaval kombel piisas algoritmile kümnest inimese meeldimisest, et olla täpsem tema töökaaslastest. Algoritmile piisas 70 meeldimisest, et olla täpsem sõpradest, 150 meeldimist, et olla täpsem pereliikmetest ja 300 meeldimist, et olla oma ennustustes täpsem vastaja abikaasast. „ „Osades valdkondades näitas Facebooki algoritm paremaid tulemusi vastajast endastki.“ (lk 355)  „Teisest halvaendelisemast küljest peame nentima, et sama uuring osutab sellele, et edaspidistel USA presidendivalimistel ei pruugi Facebook teada üksnes kümnete miljonite ameeriklaste poliitilisi eelistusi, vaid ka seda, kes on neist otsustava tähtsusega valijad, kelle antav hääl kõigub, ja kuidas neid ühele või teisele poole kallutada.“ (ja mida iga kandidaat peaks ütlema nende häälte võitmiseks) (lk 356). Vaat selline lugu.

R D Precht („Kütid, karjused, kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019Lk 57) keerab sellele uuele olukorrale veel ühe vindi peale, ehk „Kuidas me tulevikus elama hakkame, selle üle ei otsusta enam poliitikud, vaid digirevolutsiooni visionäärid  ja utopistid: Google, Facebook, Amazon, Microsoft ja Samsung. Nende digitaalsete supervõimude kõrval on Saksamaa poliitikud strateegilised pügmeed. Võimu on nad lasknud endal juba ammu käest võtta. Aga kuna valimistel on mõte ainult juhul, kui neil, keda valitakse, on ka võimu, siis tuleks tegelikult valida kas Google või Facebooki juhtkonda, kes teeb oma strateegiad ja visioonid avalikuks ja paneb hääletusele.“ Vaat see on midagi täiesti uut. Kas see on uue demokraatia vorm? Võimu vorm?

Lihtsa elu demokraatiast

Niisiis uus elamise vorm? Lihtsaks tehtud elu vorm? „Tänapäeva informaatikud, programmeerijad ja võrgudisainerid ei tööta mitte parema tuleviku, vaid väikese hulga inimeste kasumi suurendamise nimel. Ja nad muudavad meie elu ja ühiselu ilma igasuguse demokraatliku legitimatsioonta. Lubadus, mida lõputult korratakse, on teha meie elu lihtsamaks, mitte demokraatlikumaks.“ (R D Precht „Kütid, karjused, kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019 Lk 38). Selles lihtsas lõigus on kolm tähtsat teadannet, millest üks on positiivne ja kaks mitte nii positiivset. Esiteks ei peaks meil teiega olema midagi kasumite suurendamise vastu, sest meie teiega ostame tooteid mis aitavad teatud tehnoloogiavaldkondades teenida kopsakaid kasumeid, kuid samas aitab see tehnoloogia tõhustada meie tööd ja seega kasvatavad ka meie kasumeid. Selline vin-vin tulemus. Enam-vähem.  Kuid tähelepanu tuleb pöörata sellele, et meie elu lubatakse teha lihtsamaks, mitte demokraatlikumaks ja see muudab meie elu ja ühiselu ilma igasuguse demokraatliku legitimatsioonta.  Kõik oleks ju tore või vähemalt lihtne, kuid see muudab Winston Churchilli kuulsa ütlust, et demokraatia on halvim mõeldav valitsemisvorm, kuid paremat pole kahjuks välja mõeldud. Eks ole?  

Mnjah, lihtne, aga selles pole enam „mänguilu“. No sellist klubilist tegevust: „Me arvame sageli ekslikult, et inimesed toetavad mingit erakonda sellepärast, et on selle maailmavaate, väärtuste ja loogikaga läbinisti nõus. Tegelikult on enamik teadlasi, kes on seda nähtust uurinud, jõudnud järeldusele, et inimesed kipuvad valima parteisid pigem samamoodi nagu valitakse seltskondlikku klubi. Nad toetavad enda valitud parteid mitmesugustel põhjustel: peamiselt kuuluvus-, sugulus- identiteeditunde tõttu teiste seal olijatega, millest mõned põhinevad klassil ja rahvusel. Selle tulemusena on nende ideoloogiline pühendumus sageli vähem puhas kui võiks ette kujutada.“ (F Zakaria „Kümme õppetundi pandeemiajärgsele maailmale“ PM 2022 Lk 49). Nojah, ideoloogilise pühendumisega on nii nagu on, sest meie teiega „poliitilise vabameelsuse“ juures on tänasel poliitturul põhiliseks tooniandjaks poliitinimeseks kujunenud (kunagiste Kuningriiklaste poolt kasutusele võetud termin) „rändrüütlid“. Pidukonnavahetajad noh! Poliitinimeste pidukondade vaheline sõelumine on muutunud tavanähtuseks. Kus selles valemis on ideoloogia? Pühendumus? Kas pidukonnavahetus on nagu rehvivahetus? Vahetad pidukonda, vahetub ka ideoloogia.? Pigem on meie teiega klubilise tegevuse käigus hoidmise vägi mitte pühendumine poliitturu veidrustele vaid selles, et arvata ära milline poliitinimene järgmisena uude pidukonda hüppab. Hm, ja sellises segadikus peab poliitturg tegema otsuseid selles suhtes, kuidas kujundada meie tulevikku? Raskeks läheb.

Taktika triumf

R D Precht („Kütid, karjused, kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019 Lk 49/50/57 ) teeb kokkuvõtte lähtudes Saksamaa näitest, kuid ilmselgelt iseloomustab see suurel määral ka meie tegelikkust, meie ainult … ei tunne seda veel ära: „Kes tahab midagi muuta, otsib eesmärke; kes tahab midagi takistada, leiab põhjusi.“ „Vähemalt kaks aastakümmet või kauemgi on inimesed meil elanud eesmärkide üle valitsevate põhjuste diktatuuri all. Strateegia mõõde on kaotsi läinud. Strateegiliselt mõelda tähendab seada endale tulevikuks eesmärk ja siis sammhaaval selle poole liikuda. Saksamaal valitseb juba pikemat aega teine taktika: mõeldakse selle üle, mis tõotaks antud hetkel eeliseid valija silmis. Taktika triumf strateegia üle on halvanud meie riigi.“

„Suurte otsuste langetamine on poliitiku elukutsega vastuolus ja vähendab võimalust saada tagasi valitud. Nii nagu meie linnade valgusreostus paneb oma heledusega kahvatama taevatähed, nii pimestab olevik mis tahes tuleviku.“

 „Aastatuhandeid ei ole inimesed teadnud, mida nad usuvad – täna ei usu nad seda mida nad teavad. Me oleme kursis kliimamuutuste ja selle laastavate tagajärgedega – aga me ei usu seda.Igatahes mitte oma argielus ja mitte meie poliitisises agendas, kus käib ikka veel kauplemine selle pärast, kas maakera tohib soojendada kaks või kolm kraadi, et jääda – vähemalt meie, Euroopa inimeste jaoks. Ja me teame sedagi, et meie senine elumudel, mis põhineb kõige – tarbimise, raha, lõbu ja prügi lakkamatul kvantitatiivsel kasvul, ei saa niikuinii lõputult püsida. Et me vajame uut, kestlikku majandamisvormi. Ja me vajame pigem rohkem aega kui aina rohkem igasugust kola. Aga nagu öeldud: midagi teada ei tähenda veel seda uskuda ja selle järgi talitada.“

 „Kaasaegset poliitikat, nii nagu me seda enamvähem igal pool Euroopas näha võime, iseloomustab eetostest loobumise taktikalise tarkuse ja ülimalt paindlike põhimõtete kasuks. (…) Et poliitikud ei tee mingeid tulevikuplaane ega tegutse oma veendumuste kohaselt, ootavad nad teemasid nagu ilma – valitseb oleviku diktatuur kogu ülejäänud aja üle; kõik liigub, miski ei muutu.“

Muutub … ikka muutub

Muutub kiiremaks? Mugavamaks? Segasemaks?  D C Cardon „Digikultuur“ TLÜK 2020 Lk 47/121/205/286) teeb paar tähtsat tähelepanekut, mida peame arvestama muutustes uues otsustustasakaalus: „Meenutagem kõigepealt seda teaduse ja tehnoloogia ajaloo olulist aksioomi: igasuguses innovatsiooniprotsessis on tehnoloogia ja ühiskondade koosmõjul väga oluline roll selles, millises suunas areneb sotsiaaltehniline süsteem. (…) Tuleb meeles pidada, etükski uuendus ei toimu kunagi üksnes sisemise vajaduse tõttu. See toimub siis, kui tema arengu taga on ka sotsiaalsed ja kultuurilised tegurid, mis on edu saavutamiseks hädavajalikud – sealt ka nimetus sotsiaaltehniline.“  „Nähtavus veebis sõltub ühest peamisest digimaailmade levimise seaduspärasusest ja selleks on astmeseadus. See seadus ütleb, et avaldatud sisust nähakse tegelikult vaid väga väikest protsenti. Tähelepanu koondub imeväiksele segmendile kogu kättesaadavast digitaalsest informatsioonist: 1% sisust köidab rohkem kui 90% internetikasutajate tähelepanu, 30% sisust nähakse juhuslikult. Ülejäänut ei näe samahästi kui keegi. Veeb on sisude kalmistu. See seadus kehtib digimaailmades enam-vähem kõikjal (…)“

 „Infotootmise tsükkel on veebitoimetustes kiirem. Keskmiselt kulub vähem kui kolm tundi, etühel uudistasandil kajastamist leidnud sündmus leiaks kasutamist ka mõnel teisel saidil. Pooled kajastatud sündmused korjatakse üles 25 minutiga ja veerand sündmustest 230 sekundiga. „

 „Isegi kui me tänapäeval enam veebi mahtu kokku arvutada ei suuda, siis oletatakse, et 95% veebis navigeerimistest kasutab vaid 0,03% saadaolevast digitaalsest sisust.“ Vaat selline lugu. Milline tohutu kasutamata aardekogum, kuid DCC-l on ka üks asjakohane hoiatus algoritmide suhtes: „Algoritmid ei ole neutraalsed. Need sisaldavad ühiskondlikku visiooni, mille on andnud nende programmeerijad – ja need, kes suurtes digiettevõtetes programmeeriatele palka maksavad. Tehnilistes artefaktides sisalduvad alati nende loojate põhimõtted, huvid ja väärtused; nende väärtuste operatiivne rakendamine toimub läbi tehniliste valikute, statistiliste muutujate, fikseeritud lävendite ja arvutusmeetodite.“

Nii, et kõik muutub peale aegunud poliitturu otsustusprotsesside, kuid seegi on pikemas perspektiivis loodusseadustest tulenev energeetiline küsimus ja saab lõpuks ka energeetilise lahenduse (energia jäävuse seaduse alusel). Pole just meeldiv, aga  J A Tainter  („Kompleksühiskondade kokkuvarisemine“ Lk 165/166/167) käsitleb seda protsessi järgnevalt:  „Inimühiskond ja poliitiline organisatsioon, nagu kõiki elavaid süsteeme, hoiab alal katkematu energiavoog. (…) Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus on võrrandi vastandpooled. Kumbki ei saa inimrühmas eksisteerida ilma teiseta, samuti ei saa kumbki oluliselt muutuda, ilma et muutuks vastaspool ja ka võrrandi tasakaal. Energiavoog ja ühiskondlik-poliitiline korraldus peavad arenema kooskõlas.“ No nii, siin me nüüd oleme tagasi oma algse tasakaaluküsimuse juures.

 „Ühiskondlik-poliitilise süsteemi säilitamiseks ei piisa lihtsalt energiavoost, vaid energia hulk peab olema piisav selle süsteemi komplekssuse suhtes.“  „Komplekssemat ühiskonda on kulukam ülal pidada kui lihtsamat ja see nõuab suuremat kulu inimese kohta. (…) tagajärjeks on see, et kui ühiskond muutub arenedes komplekssemaks, kasvab ka igalt üksikult isikult kogutav toetussumma, nii et rahvastik tervikuna peab eraldama üha suurema osa oma energiaeelarvest organisatsiooniliste institutsioonide ülalpidamiseks. See on ühiskondliku arengu vääramatu fakt ja energiaallika liik seda ei muuda.“

 „… paljudes tähtsates valdkondades jõuab kestev ühiskondlik-poliitiline komplekssusse investeerimine punkti, kus investeeringu kasu hakkab vähenema, algul järk-järgult, seejärel kiirenedes. Seega ei pea rahvastik ainult eraldama üha rohkem ressursse areneva ühiskonna säilitamiseks, vaid pärast teatud punkti annavad suuremad investeeringud väiksemat tulu. Näeme, et kahanev tulu on ühiskondlik-poliitilise arengu ja komplekssusinvesteeringu püsitunnus.“ „Tulu kahanemise põhimõte on üks väheseid nähtusi, mis on nii korrapärane ja prognoositav, et majandusteadlased on valmis nimetama seda seaduseks.“ Ja siis läheme …

… säästuprogrammile.

Üldiselt on niimoodi, et kui süsteemis tekkib ülekoormus, siis lülitub süsteem välja (kui süsteemis on kaitsmed) halvima ärahoidmiseks, kuid kui tekkib energiavaegus, siis hakkab süsteem välja lülitama alamsüsteeme. Loodame et tegemist on selle teise variandiga, sest esimene oleks liiga masendav. „Olgu veel kord rõhutatud, et kompleksühiskond on inimajaloo hiljutine nähtus. Kollaps ei tähenda langust ürgkaosesse, vaid naasmist seisundisse, kus tavapärases inimtegevuses on vähem keerukust. (…) Kuna kollapsit põhjustab komplekssusinvesteeringute piirtulu vähenemine, on tegu säästva protsessiga. See toimub siis, kui osutub tarvilikuks taastada organisatsioonilise investeeringu piirtulu soodsamal tasemel.“ (lk 329)

P Zeihan („Maailma lõpp on alles algus“ PM 2024 Lk 201/213) annab sellele „säästvale protsessile“ ka võimliku kuvandi:  „Asendage 2000 ja 2010 aastate maksujõuline, küpses eas  kõvasti tööd tegevate inimeste demograafia maksuvaesuse, pensionäridest tiine 2020 ja 2023 aastate demograafiaga ning Teise maailmasõja järgsed valitsemismudelid mitte lihtsalt ei kuku kokku, vaid neist saavad ühiskondlikud enesetapulepingud.“ Seega  „Suurt osa maailmast ootavad ees 1850 aastate stiilis valitsusteenused, see on aeg, kui enamik valitsusi ei pakkunudki mingeid teenuseid, kuid sealjuures ei oota  meid enam majanduskasv, mis võimaldaks elanikkonnal enda eest hoolitseda.“. Mis sellele järgneb?  „Oodata on palju rohkem populismi. Globaalne elanikkond vananeb kiiresti ja enamik vanemaid inimesi on pigem … nende moodi meelelaadiga. Kuid eelkõige sõltuvad pensionärid oma pensionist. Enamikku pensioniskeeme rahastatakse kas maksutuludest või suuremahuliste võlakirjade dividendidest. Võlakirjadega seotud sissetulek on üldiselt madal ja stabiilne. See tähendab, et pensionärid vajavad stabiilseid hindu. Võlakirjadega seotud tuluvood kipuvad pikaajaliste majanduslanguste ajal katkema. Paljude (enamiku?) riikide jaoks on kümme või kakskümmend aastat kestev majanduslangus selles seisus juba retsepti sisse kirjutatud. Olles haaratud deglobaliseerumisest, demograafilisest kollapsist ja koroonaviirusest, ei taastu enamik riike enam kunagi 2019 aasta tasemeni. Enamik pensione lihtsalt haihtub kasvava muutliku inflatsioonitasemega maailmas.

Hääletajatena ei suhtu pensionärid muudatustesse niivõrd hirmuga, kuivõrd lõpmatu virinaga, mille tulemuseks on eri kultuuride reaktsioonilisus ja rabedus. Üks tulemusi on valitsused, kes täidavad üha enam populistlikke nõudmisi, barrikadeerides teistest majanduslikult ja võttes sõjalistes küsimustes aina agressiivsemaid hoiakuid. Kas teie vanemate ja vanavanemate hääletamismuster pani teid enne võpatama? Kujutage vaid ette milliseid napakaid nad hakkavad toetama, kui nende pensionid lähevad rappa.“

Kujutasite? Aga pensionifondid lähevad rappa, sest („Maailma lõpp on alles algus“ Lk 199) „See on elementaarne matemaatika. Enamik mehi ja naisi küpsete töötajate küürust – need ülitähtsad beebibuumipõlvkonnad – lähevad 2020 aastate esimesel poolel pensionile. Pensionäridel ei ole enam uut sissetulekut, mida investeerida. „  „Teine põhjus on vähem ilmne, kuid sama märgatav. Küpses eas töötajad mitte üksnes  ei teeni palju tulu ja kapitali; nad maksavad ka palju makse. Maailmas üldiselt ja eriti arenenud maailmas on olnud viimastel aastakümnetel palju küpses eas töötajaid, muutes riigikassa nii rikkaks, nähu see veel kunagi enne ei ole olnud. See on ju suurepärane! Riik maksab selliste asjade eest nagu haridus ja õiguskaitse ja tervishoid ning taristu ja hädaabi. Või vähem on see suurepärane, kui need küpses eas töötajad pensionile lähevad. Selle asemel et panustada süsteemi, ammutavad pensionärid süsteemist pensioni ja tervishoiukulud.“

Ja … Ja …  Ja nüüdseks oleme meie teiega aru saanud, et elame tasakaalutuses, meie tegevused ja võimalused ei ole tasakaalus organisatsioonilise investeeringu piirtuluga. Otsustusturule lisanduvad üha uued toimijad, kuid see ei tekita tasakaalu. Probleem on selles, et nii uued kui vanad toimijad poliit/otsustusturul on visanud kaalukausile vaid ideid, mida me ei saa teha, mitte mida me peame tegema (kindlas kõneviisis).

Seega, mida meie/teie teete (mitte teeksite), et „taastada organisatsioonilise investeeringu piirtulu soodsamal tasemel.“? Milline on see uus ressurss? Mitte ümberjagamise hullus/hallua, vaid uue ressursi kasutuselevõtt. Kui meie teiega seda ei tee, siis teeb seda energia jäävuse seadus.

Järgneb …

Targutusi:

F Zakaria „Kümme õppetundi pandeemiajärgsele maailmale“ PM 2022

Lk 50 Majandussüsteemist, mille osas valitseb rahulolematus, tehtud vaid üksikuid struktuurseid parandusi. „Valitseb laialtlevinud taju, et „alternatiivi ei ole.“ („there is not alternatiiv“), kui kasutada fraasi, mida Margaret Thacher kasutas, et lõpetada debatti vabaturumajanduse üle. Ta kasutas seda lausungit nii palju, et mõned tema valitsuse kolleegid hakkasid teda kutsuma TINA.“

S Pinker „Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021

Lk 166 „Mida rikkam on keskmiselt riik, seda puhtam on selle keskkond.“

T. E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2015

Lk 387 Admiral A. Burke „Esimene asi, mille ülem peab selgeks õppima, on sallimatus                                               asjatundmatuse suhtes. Niipea kui hakatakse asjatundmatust sallima, … on teil asjatundmatu organisatsioon.“

M Svensson „Optimisti teekond tulevikku“  ÄP 2013

Lk 210 „Meil pole kunagi olnud energiakriisi. Levinud statistika ütleb, et Maa saab päikeselt tunni jooksul rohkem energiat kui me kogu aasta vältel kasutame. Ei, energiakriisist pole juttugi. Küll aga on meil energia muundamise kriis. Või täpsemalt, energia muundamise hinna kriis. „

No comments:

Post a Comment