Wednesday, July 21, 2021
Lemmiklektüür ... toetusuuringud
Poliitturuga
oleme jõudnud ühte imelikku faasi, see kõigub järjekindlusetuse ja
otsustamatuse (tähtsates asjades) ja otsustavmõttetu sunni vahel asjades kus
tuleks lihtsalt ajal asjad paika loksutada. Oleme turu ja Ühisruumi juhtimise
pöördpildis. Kuid tundub, et poliitturg ise seda ei hooma ja lõbustab ennast
tehisrõõmudega (reitingutega, üksteise kunstipärase solvamisega, vastutuse
hajutamisega jne). Aga parimatest parimad enam poliitturgu korrastama ei kipu.
Kahju. Väga kahju. Kuid ka arusaadav, sest see turg vajaks väga tõsist
ümbermõtestamist, rekombineerimist. See ei ole ühe inimese töö, see on meie
kõigi teiega töö/tung/sund. Ei saa jätta üle kordamata suurepärast JFK kõnet: Lk
77 „Ühendriigid ei saavuta edu (…) kui iga teadlane, iga insener, iga
sõjaväelane, iga tehnik, töövõtja ja ametnik ei anna oma isiklikku panust, et
meie rahvas saaks erutavas kosmoseseikluses vabaduse täie kiirusega edasi
liikuda.“ „Tegelikult ei lähe Kuule üksainus inimene.
(…) Oleme seda kindlalt otsustanud. Seda teeb terve rahvas. Sinna jõudmiseks
peame töötama kõik.“ tekitas suunatud energia ja teadmistevoo, mis muutis selle
unistuse (ja palju muudki) reaalsuseks.“ (Fishman „Võidujooks Kuule“ Helios
2019 lk 77/76). Kas teid on täna nii võimsalt homsesse kutsutud? Ei? Kahju. Vaadake
võrdsete võimaluste loomine on muidugi väärt mõte, kuid keskpärasuse
kultiveerimine kindla allakäigu valimine:
„Ettevõtte koondamine ümber keskpärase tegijate on liiga kallis. Keskmise ümber
koondumine tähendab, et organisatsioon on vahetanud erakordse jõudluse ja kõrge
tootlikkuse lõputu rongkäigu keskpäraste tegijate pakutava meelerahu ja
turvatunde vastu.“ (S. Godin „Asendamatu asjapulk“ ÄP 2012 lk 68)
Selline omamoodi magavmagava Okasroosikese meelerahu, kes küll ootab printsi
suudlust, … kuid prints on koos hobusega tihkelt takerdunud poliitturu mudaaukudesse.
Ootab siis …
Nojah,
enamust need uuringud ei huvita täpselt samuti nagu enamus ei loe ka
börsiteateid. Olemuslikult on mõlemad teabed sarnased, nagu märgitud, üks
peegeldab firmade olukorda kaubaturul ja teine pidukondade olukorda
poliitturul. Kuid nii nagu (mitmete teoreetikute arvates) aktsiahind „on alati
vale“ ja see põhineb mitte niivõrd firma heale tööle, vaid aktsionäride
ootustele (hetkemeeleolule, massihüsteeriale ja kiirrikastumisele), siis
pidukondadega on umbes sama, reiting peegeldab ootust pidukonna tegevuse osas.
Kuid pidukondade osas on minevikuvarjude mentaalne osakaal hulka suurem, meie
teiega ju mäletame kõiki neid poliitinimeste patte ja patukesi, mis panevad
küll sellesamuse sealsamuses keema, kuid … Ikka valime, kuigi paha mekk on suus.
Kuid reitingu ja
börsiteated üksinda ei anna suurt midagi. Need on igavad, verevaesed numbrid
ega jutusta meile lugu, mis meid huvitaks. Nende arvude/uuringute väärtus
tekkib nende mõistmisest ja siis nende tõlgendamisest. Tõlgendamisega … Mnjah,
tõlgendamisega oleme kuulnud aastate jooksul kõige jaburamaid muinasjutte.
Ehmatavaid? Naljakaid? Piinlikke? Eriti vahva on kuulata poliitinimesi
isekeskis enesesugestiooni korras, uuringufirmalasi oma äri eduks ja massimeedikuid
arutamas kuulujuttude/siseinfi tuules erakondade reitingute üle. Kuigi olen
vahel maininud, et ülikooliaegne kuus semestrit statistikat on mulle täiesti
kasutud olnud, siis siinkohal on aeg teinud omad korrektiivid. Tõesti, oma
arveametniku töös, pole mul vaja olnud kasutada neid hunnituid pooleteist või
kahelehelisi statistikavõrrandeid, mis moodustavad mingi statistilise tulemi.
Õnneks saame selle juba valmis kujul, siinkohal suur tänu statistikutele. Samas, statistika tehnoloogiline arusaam on
üllatuslikult tulnud kasuks hoopis poliitturu reitingute mõtestamiseks. Asi
seegi, kuigi kas selleks pidi raiskama just niipalju aega kui me tollaal kulutasime?
Vaevalt.
Arvan, et tänaseks päevaks
peaks enamusel meist teiega teada olema, et küsitlusfirmad küsitlevad erinevaid
küsimusi ja erinevatelt küsitluspaneelidelt ning arvestavad ka tulemusi erineva
süsteemi järgi. Ühesõnaga on selle asja nimi
metoodika. Ja metoodika on erinevatel
uuringufirmadel erinev, sama erinev, kui hobune või härg ehki mõlemaga võib
koormat vedada. Meil ei ole mingit ühtset „riiklikku metoodikat” ja seetõttu ei
olegi need uuringute tulemused mitte alati ka võrreldavad. Isegi seal, kus on riiklikud metoodikad ei mõõdeta
alati ühtesid ja samu asju. Seega
igat küsitlust või statistilist kogumit hinnates tuleb teha selgeks mida
hinnati, millal hinnati, kelle poolt hinnati ja milline oli küsitluse läbiviimise
metoodika. Niisama lihtne see asi ongi, kui lugeda kokku vaid porgandeid, siis
vastus ongi porgandites ja kui kokku lugeda kaalikaid, porgandid ja kapsad saame vastuse köögiviljades. Kui me
ütleme, et meil on sada ühikut köögivilja ja porgandite osakaal nendest on
kolmkümmend protsenti, siis nii ka on. Kuid kui me ütleme, et me võtame arvesse
vaid porgandid, siis on meil porgandite osakaal sada protsenti ja ei mingit
valskust. Niisamamoodi toimub ka pidukondade reitingute arvestamine (eri metoodikate
alusel) ja tulemused peavadki olema erinevad. Kui siis kuuled justkui tarkasid,
haritud, kogenud kommentaatoreid, kellel on alati varnast võtta arutamas :” No
nüüd on lõpuks selgunud, et küsitlusfirmad on äraostetavad ja teevad täpselt
niisuguse tulemuse nagu klient tellib!”, siis on … piinlik. Ja siis tuleb
tunnikese jagu juttu, et küll need küsitlusfirmad on ikka ebausaldusväärsed.
Kuigi küsitlusfirmad on eelnevalt väga püüdlikult seletada oma küsitluse
metoodikat ja eriti seda, mida küsiti, millal küsiti ja kellelt küsiti. Vahel
on küll selline tunne nagu tegu poleks mitte ainult ärakuulamise puudega vaid
kuulmispuudega. Ühest küljest võib aru saada kahe vaegkuulja vestlusest
remonditöökoja ukse taga et : „Kas Su auto mootoril on midagi viga?”, „Ei mu
auto mootoril on midagi viga.”, „ Ahha, tore on, ma mõtlesin, et Su auto
mootoril on midagi viga.“ . Vaat selline lugu. Jälle. Ehk olge valvsad
börsiteateid ja poliitturu reitingute tõlgendamisi kuulates. Mõelge ise … ka.
Printsi
suudlust oodates
Nii ongi paljud
nimekirjalised poliitinimesed tudunud
rahulikus kabinetivaikuses nüüd järsku ärganud
pikast unest karmi tegelikkusesse, et särada ja maailma rõõmu ja küllust (või
siis nende lubamist) külvata.
Poliitlumivalgukesed
ärkavad ja paljudel kiheleb hinges lootus saada … Paremaks? Targemaks? Mõistvamaks? Või … Saada
võimu? Esimesed kolm eesmärki on ka toredad, kuid hange käib ikkagi võimu
peale. Ärgem seda pisiasja unustagem. Kui keegi nüüd Vana Hunt peene
kriidiseguse mesimagushäälega kitse (või lamba?) karjale teatab kuidas tema ja
ainult tema pöörab maailma paremaks, siis … Mõelge miks, miks just nüüd, miks
enne ei pööratud. Või kas ja millised on vahendid konkreetsel poliitinimesel selle
pöörde tegemiseks.
Kuid
ilmselt on osadel poliitinimestel unehämus mõned sõnumid jäänud korralikult
läbi mõtlemata või pole sõnumi esitaja
aru saanud kellele sõnum suunatud on. Vaadake, kui sõnum on külarahvale, siis
on see üks sõnum ja kui liiduparlamendile, siis teine. Hoopis teine. Külarahvast ei huvita liiduparlamendi
suurideed, kuigi need tulevad külarahva ükskõiksuse puhul kollitama ka
külarahvast, kuid see side on nii pikk ja niipaljude liinikatkestustega, et
sellest aru saada on veits keeruline.
Mõned
ütlemised muutuvad lausa ehmatavaks, kui seda teeb külakapelli liige pole suurt
ohtu, kohalikud teavad kes on sikud kes lambukesed, kuid suures linnas on lood teistsugused.
Need on kaugemad, karmimad ja välja näevad petlikult kaunimad. Kuid olukord on
tegelikult kurvavõitu, kogu võimuhange käib juba harjunud teemadel, harjunud
sihtgruppidele ja harjunud vastasseisude. Valimispropaganda põhipostulaat on
see, et kõik teised on rumalad, inetud ja asjatundmatud. Ühesõnaga valimispropaganda
ei põhine sellel mida hankes osaleja head/uudset/nauditavat on teinud või
tegema asutab, vaid vaenamisel. Nagu
brittide koloniaalpoliitika – jaga ja valitse.
Hm, miks
siis ometi niimoodi, aeg on muutunud, turud (sh poliitturud) on muutunud, kuid
pidukonnad pakuvad meile teiega ikka sama vana mämmi. Arvatavasti ei peaks me ju
tõsiseltvõetavaks müügimeest oma ukse taga, kes särava näoga ja lobeda jutuga pakuks
meile teile (kasvõi tasuta) ehitusploki suurust „mobiiltelefoni“? Ei tekita
usaldust. Ei kõneta. Noori ei kõneta. Turupõhiseid ettevõtjaid ei kõneta.
Pidukondade lubadussed ei kõneta, isegi penskareid ei kõneta. Ei kõneta, sest
penskarid ise on muutunud, suur osa tänaseid penskareid on juba need, eks riigi
üheksakümnendatel ülesse ehitasid, neil on kogemus ja teadmised isetegemisest,
isevastutamisest ja otsustamisvabadusest, mitte almusepalumist võimult. Võimult
oodatakse vaid mittesegamist. Muide see seltskond – isetegijate seltskond - suureneb
iga päevaga. Nii, et oodatakse pigem tegevusvabadust, kui kroonupajukit.
Nii nagu
peaaegu alati kerkib enne järjekordseid Pilvepiiri valimisi esile mõni „uhiuus“
pidukond (kuigi koosneb enamuses vanapidukondade väljaläkastatud liikmetest). Tõesti,
vahel harva kerkib esile ka mõni täiesti uus pidukond nagu oli kunagi
Edasipoole pidukonnaga ja Vabariiklastega. Tulid võimsalt, tulid ideedega,
asusid neid teostama … Ja muutusid vanadeks pidukondadeks. Vanutati kiiresti. Viimaste
Pilvepiiri valimiste eel tekkis esmapilgu jälle üks justkui uuepõhjaline
pidukond - Pikapurje pidukond (PPP). Turu olukord, kus väga paljud
tarbijas/valijad olid rahulolematud pakutava tootevalikuga, oli PPP-l päris suur potentsiaalne
tarbijaskond poliitturul. Pakuti pikka plaani, strateegiat, administreerimise
vähendamist, loovust, varivalitsust … Uh, veel palju häid asju, millele oleks
käe kohemaid alla pannud, aga … Kõike
seda tegelikult ei juhtunud, kõik see osutus järjekordseks … suuliseks
treeninguks. Mis juhtus? Juhtus see, et tootereklaam võimuhankeks kujundati
valesti, sõnum ei olnud mitte see, et kuidas sihti seada tulevikuks, kuidas
laiskliikumisest/peenhäälestusest/ümberjagamissõlmest välja rabeleda, vaid
mindi lahti kiskuma juba armistuvaid minevikuhaavu. Pikapurje pidukonnast sai tegelikult segregatsiooni maaletooja. Vale
sõnakasutus või Ühisriimi tegelikkuse mittemõistmine ja seejärel vabandamatus pole vabandatav.
Niisiis
PPP ei osanud, ei saanud uuenduslikult, tulevikku vaatavalt, sihti seadvalt,
kindlameelselt tulevikku astuda ja meid teiega kaasa kutsuda. Ei. Ikka pidid
müterdama samasse poriauku, milles teised pidukonnad juba mõnusalt ja
tavapublikum võõrastavalt suhtus, hakkasid pajatama segregatsioonist. Oeh.
Sinna nende toetus, ind ja usaldusväärsus kaduski. Kadus valedesse valikutesse.
Eh, on millest õppida.
Ja-ah, veelkord:
PPP algus oli paljutõotav, turul oli tõsisema publikumi jaoks tühi tootesegment
olemas, ainult õige retsepti järgi küpsetamise vaev ja müü nagu … sooje saiu.
Pikk vaade, varikabinet. Nämma. Vahva. Komistati primitiivsele kiirpopulaarsuse
taotlusele. Läätseleeme eest anti ära kuninglik võimalus – võimuhanke kaalukeele
võimalus. Vaat selline kurblik õpilugu.
Aga
muudatusi poliiturul on vaja, muudatused on arengu aluseks. Nagu ütles Darwin „Ainsad mittemuutuvad eluvormid on surnud
eluvormid.“ (A Rutherford „Kõigi kunagi elanute lühiajalugu“ Tänapäev 2020 Lk
85). Ups!
Poliitturu
tüsistused
Targutusi:
P.F.
Drucker „Juhtimise väljakutsed 21. Sajandiks“ Chris Bellamy „Absoluutne sõda” Varrak Tallinn
2012
M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev
2009
Radikaalne innovatsioon sõltub juhtidest.
Inimesed tahavad teada, kuhu nad suunduvad ja kas sihtpunkt on väärt tänase
päeva pingeid. Siin saavad juhid muuta tuleviku ihaldusväärseks ja tee
tulevikku võimalikuks.”
M. Lissack´i ja J. Roos`i „Uus mõtteviis” Fontes 2001
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment