Euroopa Parlment kiitis äsja heaks tuliuue Euroopa ühendamise rahastu (CEF), millega eraldatakse 30 mlrd EUR EL transpordivõrkude ehituseks (sh Rail Balticule (RB)). (ERR 7.07.21). Kolme Balti riiki läbiva raudtee RB ehitamise kogumaksumust hinnatakse 6 mlrd EURle, millest, kuni 85% on valmis panustama EL. Eesti trassilõigu väljaehitamine maksab umbes 1,6 mlrd EUR (meie omaosalus u 318 mlrd EUR). Tore kingitus, raha tuleb nagu jõulud oleksid saabumas. Päev varasem uudis teatas, et RB põhitrassi ehitamine algab järgmisel aastal. Uhke värk jõuda Tallinnast – Pärnuranda: 40 min ja 14 EURga. Mulle meeldib, kuid …
Olukord tuletab meelde lapse rõõmu, kes on
teada saanud, et Jõuluvana toob talle poni. Puhas rõõm. Palju see poni
vanematele tegelikult maksma läheb või mida selle poniga jõulurõõmujärgselt
peale hakatakse (palju maksab söötmine ja karjatamine) on lapsele suuresti
hägune. Meile teiega ka. Vaatame siis?
Kui üldine/ükskõikne suundumus on, et RB saame me (nagu poni)
kingiks ja see ei lähe meile „peaaegu midagi“ maksma, siis näiteks Pärnu PM
7.07.21 saame üllatuslikult teada, et „Kiirraudtee ehitust võib venitada paarsada
puuduvat miljonit“ Hm, ehitus pole veel alanudki, kuid juba on raha puudu. Nimelt
arutas riigikogu majanduskomisjon Rail Balticu
(RB) rajamise vahearuannet, kus need küsimused ka esile kerkisid. „Sõlmküsimustena
jäid kõlama, millal ja kuhu sõidab Eestis esimene kiirrong ja kas rahaga
tullakse välja.“ Muide ka majanduskomisjonilt oli vaid pressiteade sellise
arutelu kohta, kuid mingit sisulist kokkuvõtet … No ei peetud ilmselt
vajalikuks jagada kõrgeima võimu esindajaga. Nii, et kui Pärnu Postimees poleks
seda puudumiljonite uudist meile toonud, siis poleks me seda ka teadnud. Teised
massimeedikud magasid kaunil suvepäeval selle teadaandmise maha, mis näitab
vaid üht – tüdimust RB uudiste suhtes. Kuid konkreetne RB vahearuande uudis ei
ole tüdimusuudis, see on ilmselt tendentsi algus. Mingil määral tuletab RB
arutelu meelde „Ettevõtete kasumiaruandeid võiks võrrelda bikiinidega – palju
huvitavat on toodud nähtavale, aga kõige tähtsam jääb varju.“ „Enron, üks
leidlikumaid sulipesasid, mida ma olen kohanud, juhtis selle kategooria
iludusvõistlust pikka aega.“ (G. Malkiel „Juhuslik ekslemine Wall streetil“ ÄP
2019 lk 156). Pole ka imestada, eks kõik tahavad paista välja targemad ja
ilusamad kui nad tegelikkuses on.
Lugedes menüüd … juba pankrotis?
Niisiis EKK arvates: esiteks ei ole RB projekt
pikaajaliselt jätkusuutlik, teiseks toimub projekti püsiv/lõputu kallinemine.
See on teave millele Dr Riik peaks reageerima. Reageeriski, teatas, et järeldused auditis on
kohati tehtud valedel alustel ja kontrollikoja audit on aegunud ning
arvestatud ei ole reaalse kaubaveo ega kohalike peatustega. Vaat selline vastus
– EKK analüüs on eksitav. Kuid EKK analüüs viitab väga tõsistele probleemidele,
milledele tuleb õigeaegselt ravi leida, mitte sümptomeid suureliselt eirata. Vaadake, EKK ei veeda oma päevi sellega, et Eestile „käru
keerata“ vaid sellega, et EL maksumaksja raha oleks kindlalt kaitstud ja tõhusalt
kasutatud. Kuid meie administratsioonide kasvuraskusest tulenev „mina-mina“
olen kõige targem, kõige ilusam ei lase kuulata väärt nõuandeid. Tegelikult
avaneb seesama stsenaarium Dr Riigi ja Riigikontrolli analüüside vahel. Kui RK
toob välja mingid puudused, vahel lausa seaduserikkumised, siis administratsioon
tuleb välja sama selgitusega – te ei saa aru, te olete eluvõõrad, te ei võta
arvesse… Kuid kui lugeda RK analüüse, siis on see praktiliselt Eesti Panga
kõrval ainukene analüüsikeskus, milline näitab kuidas peab (kindlas
kõneviisis), kuidas on seaduslik, kuidas on tõhus asju ajada sellel meile
armsal maalapikesel. Muidugi, ma saan aru, et normaalne inimene ei hakka RK või
EP analüüse lugema, pole ju meelelahutuslikud ega seikluslikud, turismireise
ega külmkappe ka ei loosita välja, kuid uskuge, kui nende järgi elaksime
oleksime hulka paremal järjel. Siis ei peaks paljudel juhtudel halama, et raha
ei jätku ja ilmtingimata on vaja kehtestada uusi makse, et … laristamist jätkata. Kahju.
Suurprojekti
sisseastumistasu
„Hiljutised mõõtmised näitavad, et see vaistlik reaktsioon
käivitub 40 millisekundi jooksul ohu äratundmisest. See on märkimisväärselt
varem, kui te järsaku olemasolu teadvustate. Teisisõnu teid päästab instinkt,
mitte ratsionaalsed teadvustatud mõtted kukkumisohust. Inimtsivilisatsioon tegi
halva käigu, kui ta hakkas intuitsiooni halvustama. Selleta me hukkuksime. Ehk
nagu arvas Einstein: „Intuitiivne mõtlemine on püha kingitus ja ratsionaalne
mõtlemine ustav teener. Oleme loonud ühiskonna, mis kummardab oma teenrit ja on
unustanud kingituse.““. (J. Lovelock „Novatseen“ PM 2020 lk 27). Kasutame siis
seda kingitust. Vaadake, ükski
suurprojekt pole valminud planeeritud aja ja rahastusega. Nii Suessi, kui
Panama kanal ja Eurotunnel neelas mõõtmatult rohkem aega ja raha (ka pankrotte)
kui üldse ette kujutada suudeti. Soome tuumajaama uus plokk ja Šveitsi viimane
mägitunnel nõudsid samuti hoomatavalt rohkem raha ja aega. Selline ongi
suurprojektide loogika. Kui alguses kohe teataks palju see (tegelikult) maksab,
siis … neid projekte ei alustatakski. Liiga hirmutavad ja valijatele söödamatud
(a´la päästjatele ja tervishoiutöötajatele maksta ei raatsi, kuid raudteesse
laristatakse rõõmuga). Jätame meelde, suurprojektide „tasuvusuuringud“ ongi
lihtsalt projekti alustamistasu. Harilikult võtavad need kordi rohkem aega ja
raha võrreldes algprojektiga. Mida tähendaks meie jaoks see , kui projekt
läheks näiteks 2-3x kallimaks? Mõtlete, lihtne ju, korrutame praeguse
omaosaluse 318 milj (mis alles äsja oli 268 milj EUR) läbi ja maksame lahja miljardi
kanti lisaks? Kuid me oleme unustanud, et ilma EL kaasfinantseerimiseta oleks
meie osamaks projektis 1,6 miljr EUR. EL ei ole lubanud, et ta
maksab kinni meie rehkendusvead ja kõik kulud aegade lõpuni, ehk kui RB ehitus
läheb kallimaks, siis meie osamakse kisub enam kui poolteise miljardini. Kuidas
see risk maandatud on? Ega ometi läbi maksudebati? Arvate, et see pole
võimalik? Ikka on. Kõik õhinapõhised ehitajad, olgu nad siis tunneli, kanali
või raekoja ehitajad arvasid, et tulevad eelarvega välja, kuid …
Näiteks:
„1977 aastal otsustas Šoti valitsus rajada
uue parlamendihoone. Algse kava järgi pidi ehitus kestma kaks aastat ja maksma
40 miljonit Briti naela. Tegelikult kulus selleks viis aastat ja 400 miljonit
naela. Iga kord kui ehitusettevõtjatel tekkis mõni ettenägematu probleem või
kulutus, pöördus see Šoti valitsuse poole ning palus lisaaega ja –lisaraha. Kui
see aset leidis, arutleti valitsuses endamisi: „Me oleme plaani juba kümneid
miljoneid naelu matnud ja me jääme täielikku häbisse, kui me lõpetaksime selle
praegu, mil meil on pooleliolev maja. Eraldame parem veel 40 miljonit naela.“
Mõned kuud hiljem juhtus sama uuesti ja selleks ajaks oli surve häbisse jääda
veelgi suurem. Mõni kuu hiljem kordus sama jälle ja siis veel kord, kuni
ehituse tegelik hind oli lõpuks kümme korda esialgu kavandatust suurem.“ ((Y.
N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 315). Nii, et kui arvestada keskmisi suurhangete
kallinemisi, võttes nendest keskmise, siis peaksime valmis olema selleks, et
meie omaosalus on vähemalt 1,5 mlrd (halvemal juhul 2,5 mlrd) EUR. See risk
vajab maandamist, et pärast ei öeldaks, et keegi on jätnud eelarvesse katteta
augu. Kuid see pole veel kõik.
Jõuluponist peale jõule
Kuna RB on „ainult“ infrastruktuur, siis kandub selle
kallinemine edasi ka infrastruktuuri tasudesse, veo- ja piletihindadesse. Me ei
loo ju kahjumlikku taristut? Kuid veo- ja piletihindade tõus kahandab nõudlust
vedudele RB koridoris, see omakorda tõstab infratasusid ühikule ja niimoodi
spiraali mööda projekti lagunemiseni. Antud juhul on RB-l olemas
avariilangevari (Dr Riigil kohustus), sest vastavalt EL regulatsioonidele
peavad infratasud tagama infrastruktuuri jätkusuutlikkuse, mis äraseletatult
tähendav seda, et Dr Riik peab hakkama vajadusel infratasusid doteerima riigieelarvest.
Ehk meie teiega maksame. Kuid see pole ilmselt ainukene meie teiega karmani
kallale minek, sest reisijateveo opereerimiseks mingilgi määral mõistlike
piletihindadega on ka vaja riigieelarvelist piletihinna toetust. Kuid toetus
kommertsliinidele on midagi täiesti süsteemivälist, kommertsliin kommersliin
sellepärast ongi kommertsliin, et selle tegevuse peab ära katma firma oma tragi
tegevus ehk äri. Kui kommertsliine doteerib Dr Riik, siis ei ole need enam äril
põhinevad liinid vaid administratiivtahtel põhinev tegevus. See muudab kogu
veoturgu, selle dünaamikat Muudab vaesemaks. Niisiis võib arvata, et lisaks võimalikule
u 1,5 mlrd infrastruktuuri kallinemisele (pole arvestatud inflatsiooni) tuleb
igaaastaselt reserveerida RB-l opereerimiseks (infratasud+piletidotatsioonid) eelarvest
reserveerida veel u 80-90 milj EUR? Kui me usume, et RB käivitub 2026 aastal (NB!
mitmeaastane nihe on juba toimunud), siis oleks päramine aeg need kulud (mitte
investeeringud) ette näha ka järgmises RES-s, et pärast ei oleks üllatust, et eelarves
on megaauk.
Kui ponist saab elevant
Aga muidu on kõik hästi, päike paistab, meel on rõõmus, ootame
innukalt uusraudtee valmimist, et kiirelt koos elevandiga või ilma Pärnuranda
tuhiseda. Ettevaatust, eredad projektid võivad olla sama pimestavad, kui
päikesepimestus (loodetavasti mitte päikesepiste) ja ärgem unustagem, et: „Kasutage
iga föderaaldollarit, nagu oleks see vaevaga teenitud; maksumaksja ongi seda
teinud.“ ( Rumsfeld „Rumsfeldi reeglid“ PM 2020 lk 246)
Targutusi:
A Beevor „Ardennid 1944“ ÄP 2021
Lk 192 „Riskijuhtimise kui praktilise kunsti tunnustamine põhines lihtsal klišeel, millel on ääretult tõsised tagajärjed: kui meie maailm loodi, ei tulnud kellelgi meelde lisada sinna kindlustunnet. Me ei ole kunagi kindlad, me oleme alati mingil määral teadmatuses. Suur osa meil olevast teabest on kas vale või puudulik.“
Lk 77 „““Meelestatus“ oli veel üks populaarne mitterahaline
mõõdupuu, mis mind veenis, et investorid kollektiivselt meelemõistuse kaotanud.
„
Lk 78 Anektoot ostusoovitusest „Kui ostsite aasta tagsi tuhande dollari
eest Norteli aktsiaid, on need praegu väärt 49 dollarit. Kui ostsite aasta
tagasi tuhande dollari eest budwaiserit (õlut, mitte aktsiaid), jõite kogu õlle
ära ja viisite tühjad pudelid hinnaga viis senti tükk taarakokkuostu, on teil
79 dollarit. Minu soovitus teile – hakake kõvasti jooma.“
No comments:
Post a Comment