Arvasin, et olen juba igasugust seletamist, äraseletamist, üleseletamist,
    möödaseletamist , jaburust ja absurdi poliitturul kogenud, kuid ei arvanud
    ära. Absurdi saab alati suurendada. 
  Sellesse kategooriasse mahub ka
     Dr Riigi vaga soov kärpida
    eelarvelisi kulusid niimoodi, et keegi ei märkakski inimeste palga
    vähendamist, koondamist ja tugiteenustest loobumist. Ei märkaks, ei
    kurvastaks, ei vihastaks, ei segaks. Kummaline mõttekäik. Kokku hoida on
    muidugi vaja, kuid kokkuhoiul ehk „kannatustel“ peab olema suurem sügavam
    mõte.  Eesmärk isegi
    „kannatajatele“. 60 milj EUR iseenesest on muidugi naeruväärselt väike kärbe
    (oletatavasti oleks tõeline kärpevõime/tarve
     20x suurem, kui kõige totramad
    kulutused ära jätta), kuid isegi seda piskut kärbet ei suudetud ära
    administreerida. Muide, nagu klassikud J. Lynn, A. Jay ( „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 Lk 60) Kantsler sir
    Hamphrey suu läbi on väitnud: „Riigiamet, härra minister,“ (…)“ eksisteerib
    ainuüksi selle jaoks, et viia ellu parlamendis vastu võetud seadusi.
    Niikaua, kuni parlament jätkab seaduste vastuvõtmist, millega inimeste elu
    seatakse üha rangema kontrolli alla, peab riigiametnike arv kasvama“.
    Niisama lihtne see ongi. Poliitinimesed tehke vähem keelde ja käske ning
    riigieelarve kokkuhoiupuu hakkab robinal kasvama. Elementaarne. Tehtud. 
   Dr Riik, kokkuhoid algab iseenese kokkuhoidlikkusest
  
   Raad otsustab, timukas raiub
  
Kuid vahel on pealikud poliitotsuste tulemusel pandud sundseisu (nagu muinasjutuprints: lähed vasakule kaotad pea, lähed paremale kaotad hobuse ja siis pea), mil tuleb teha küsitavaid valikuid. Tark pealik muidugi teab, et: „ Kui paremat kätt on kaljud ja vasakul torm, siis valib arukas kapten kolmanda kursi.” (. G. R. R: Martin „Vareste pidusöök” Varrak 2012 Lk 196). Sellest kolmanda kursi otsustamise kunstist jääb meil sageli vajaka. Kuid otsustama peab. Pealikud selleks ongi, et nad otsustaksid. See ongi pealike töö põhifunktsioon, langetada otsuseid. Leida kolmas tee. Ja siis vastutada. Lihtne.
Esmase otsuse viljad
  Kõik algab esmasest otsusest. Kui Dr Riik otsustas, et kõik ministeeriumid
    peavad kokku hoidma X% kulutusi, siis oli see otsuste jada esmane otsus.
    Kuid ega ministeeriumid ise kokku ei hoia, nemad ainult "võtsid kohustuse"
    kokku hoida. Edasised toimingud otsustusjadas on jaotatud nagu raekohtu ja
    linnatimuka vahelised kohustused – raad otsustab, timukas raiub. Lihtne,
    loogiline otsustuse ja täitmise ahel. Niisiis Minister läheb ministeeriumi
    nõupidamisele (slängis palvetundi) ja annab valdkonna struktuuridele
    ülesende: „Homseks esitada parandatud eelarved, mis on XY% väiksemad seni
    kehtestatutest!“. Siis tuleb Ministri lame nutujutt, miks seda vaja on ja
    kui väärikas kestev kahanemine on. Punkt. Pealikud kuulavad, lasevad mõttes
    oma kulud läbi ja … vangutavad pead või rullivad rusikat. Kõik (kaunid)
    plaanid tuleb ju üle vaadata, kelle see meeldiks. Eriti veel, kui selleks on
    ministeeriumiga pikka aega vägikaigast veetud ja kõikvõimalikke uusmeetmeid
    välja mõeldud. Ei-ei, see pole üldse mitte mõnus. Kuid see pole koht kus
    kohe väitlema hakata, sest vastuse peab andma alles … homme. Targemad
    pealikud teavad, et tänase ja homse vahel on tükk tühja maad, palju
    võimalikke stsenaariumeid ja … trikke. Nii lähevadki kõik pealikud oma
    tööpinkide juurde tagasi „viilima“ ja „tinutama“. Ilmselgelt on mingeid
    kärpeid võimalik teha või kulutusi edasi lükata – raske, kuid võimalik.
    Alati on leitud, ametnikud on üldiselt leidlikud, leiavad ka kokkuhoiukohad,
    mis väga valusasti ei hammusta. Teatakse, miks ja mille nimel ja siis
    tulevad (niikuinii) rammusamad ajad ning uued võimalused eelarveid
    paisutada. 
   Madalad eesmärgid, kehvad tulemid
  
Asjalood on ikkagi niimoodi, et professionaalse kaitsestruktuuri ülesandeks on maa ja rahva kaitse kindlustamine. Puhkpilliorkestrid on ka toredad kooslused, olen neid fännanud läbi lõputute laulupeorongkäikude ja uuema aja tattoode, nii et kadumine oleks küll kahju, kui mitte kurjast. Kuid asi pole meie teiega meeldimise vaid selles kelle ülesanne on nende finantseerimine? Kas nende finantseerimine on Dr Riigi ülesanne, Dr Riigi otsustamise koht või armeejuhtide pärusmaa.? Tuleks tõdeda, et kultuuri tegemine on tore lisandus kaitsejõududele, kuid pole siiski põhitegevus. Kui kaitseväelt nõutakse, et põhifunktsioonides ei tohi kärpida, aga kärpima peab, siis … Mida teha?
   Gulliveri mäng
  
  
   Poliitturu etenduskunsti ere näide
  
  KAMI teatas, et see pole lõplik otsus, vaid ainult armeepealiku ettepanek
    ja üldse, eelarvet pannakse kokku sügisel. Hm? Oeh, huvitav, kuid
    otsustamatusetendus jätkus sellega, et SIMI andis teada, et ka neil on
    (sala)plaan orkester koondada, kuid mitte lihtsalt koondada, vaid lahendada
    selle koondamisega ühtlasi kaitseväe orkestri probleem. Niisiis ühe orkestri
    probleemi lahenduseks oli kahe orkestri likvideerimine?  Kuidas lahendab kahe orkestri ühendamine
     orkestrite probleemi kogumis
    jäi veidi segaseks  keskmise poliitturu vaatleja jaoks. Hm, huvitav
    ettepanek siiski
   Ühest probleemist kolm probleemi
  
  Täna said kokku
    kultuuriminister Anneli Ott (KE), kaitseminister Kalle Laanet (RE) ja
    siseminister Kristian Jaani. Arutati politsei- ja piirivalveameti ning
    kaitseväe orkestri koondamist. Kultuuriministeerium lõi töörühma, et
    arutada mõlema orkestri edasi tegutsemise võimalusi. «See ei ole õige, et me sümbolväärtuste puhul kaalume nende tegutsemist.
    Pigem peame otsima lahendust, et kui praegune toimimismudel ei tööta, siis
    kuidas edasi minna,» selgitas Anneli Ott tänast kolme ministri
    kohtumist. 
  Kohtumise tulemusena võttis kultuuriministeerium vedada töögrupi, kuhu
    ministrid Jaani ja Laanet lubasid saata oma esindajad. «Töörühm
    kaardistab ära, milline võiks olla orkestrite rahastamismudel, kuidas
    neid rahastada ning missugusel kujul edasi minna,» kirjeldas Ott ja lisas,
    et töörühm selgitab ka välja, kuidas garanteerida orkestrite
    tegevus ka tulevikus.“. Vägev.
  Tore ju – kaardistavad, arutavad, töörühmad töötavad – ehk täielik
    otsustamatus ja administratiivne saamatus.  Näe, otsivad võimalusi, sel
    kohal tuli meelde J. C. Maxwelli  („21
    vääramatut juhtimise seadust”  Thomas Nelson, Inc Lk 163) formuleering:
     „Võimalus. Kuna ärikõnelustes
    on probleemid keelatud, siis nimetatakse neid hoopis võimalusteks. See
    tähendab, et mõnigi võimalus on tegelikult probleem. Minu võimaluste
    lahendamise võimetel on piir. Huvitavad ja strateegilised võimalused ajavad
    mulle hirmu nahka.” Mulle ka. Eriti kolmikkriisis
   Dr Riigi tasalülitamine Jeeriku pasunakooriga
Kui te nüüd mõtlete selle, et kolmikkriisi keskmes tegelevad ühe otsustusvea silumisega (silumatul viisil) kolm ministrit (ja ministeeriumi + valdkonnaorganisatsioonid), siis tundub, et Dr Riik ei oska määratleda prioriteete ega anda administratiivtasandile kindlaid tegevussuuniseid. Veelkord, kui poliittasand oleks andnud kokkuhoiuks selge suunise ja siis need laekunud ettepanekud läbi kaalunud, poleks sellist mõttetut aja ja ressursikadu tekkinud. Nüüd on niimoodi, et olememata sellest, milline on Dr Riigi otsus, on tegemist lõhutud vaasi kokku liimimisega (ilmselt vähemas mahus), kuid see on ikkagi liimitud vaas, kõige sellest tulenevaga. Kibestumine on paljude hinges.
Omaette küsimus on selles, kuidas sellised eelettepanekud avalikkuse ette sattuvad. Klassikud muidugi teavad vastust: „Öeldakse, et riigilaev on ainus laev, mis lekib ülalt,“ (Jah, härra minister“ lk 228) Kõik töövariandid pole koheseks avaldamiseks, mõned tahavad laagerdumist. Mõned lagunevad ise koost. Ma ei pea siinkohal silmas info varjamist, vaid seda, et valikute sõelumisel võib käsitluses olla ka kõige jaburamais ja hullumeelsemaid ideid, mis tegelikkuses kunagi ei leia kasutamist. See on lihtsalt ajugümnastika. Nende väljahüüdmine võib tekitada terves inimkihistuses paanika. Milleks? Elame niigi ebakindlal ajal. Peaksime säästma oma inimeste vaimu-, hinge- ja närvienergiat. Niikuinii on vaja muudatused läbi arutada puudutatud isikutega. Nagu Rumsfeldi reeglites kirjas on vaja saavutada mõistmine. Nüüd tundub, et pasunakoor sai „ärakärpimisest“ teada meediast? Jälle? Kahju.
Kärpimine ja nende üle läbirääkimine on protsess, mitte välksõda. Omadest kogemustest tean, et kokkuhoiukohti sai ministeeriumiga läbi arutatud mitmel korral. Neid muudeti, tehti uuesti, asendati välisrahastusega ja siis kui osapooled olid kokku leppinud ühises (mis ei pruukinud rahuldada osapooli) tegevusplaanis, mis tähendas ühtlasi mingite tegevuste edasilükkamist, mingite analüüside vähendamist, personalivärbamiste peatamist, alles siis sai see avalikkuseks. Ja õige kah, paljude närvirakke säästeti. Praegune, minu arusaamade järgi, läbirääkimiste faasis segaduse tekitamine on küll kurjast. Tegelikult päris piinlik lugu. Pahatahtlikkus? Preventiivne rünnak? Ei tea, kuid väga mannetu lugu. Krapsakamad poliitinimesed on juba valmis armeepealikule tutaka andma ja siis ka litaka ning mõni arvab, et üldse ... Kuid pidagem hoogu. „Mulle meeldib, kuidas president Theodore Roosvelt seda sõnastas: „Parim tegevjuht on see, kellel on piisavalt mõistust, et valida häid mehi tegema, mida ta tahab tehtud saada, ja piisavalt enesevalitsust, et hoiduda vahele segamast, kui nad seda teevad.” (J. C. Maxwell „21 vääramatut juhtimise seadust” Thomas Nelson, Inc lk 171). Kas Dr Riigil on piisavalt enesevalitsust või ...?
   Miks armee just niimoodi kärbib?
  
  Niisiis, mida alati leidlik sapöörikolonel sellisel juhul ette võtab?
      Teades, et see, kas sild saab õigel ajal ja õiges kohas valmis ehitatud,
      võib olla elu ja surma küsimus, ta läheb ja palub, varastab või laenab
      number kuue teisest tegevväeüksusest. Aga nüüd on selles teises üksuses
      juba ainult neli meest tala peale. Korrutage see läbi kogu armee peale ja
      te mõistate, miks ma räägin , et me oleme täiesti ära õõnestatud. Meil
      tuleb kasutada kõiki ressursse, et panna kokku üks korralikult üles
      ehitatud lahinguvalmis brigaad. See jätab meile terve koormatäie
      äranäritud üksusi, mis kõlbavad kaotatud elavjõu asendamiseks, kuid mitte
      millekski muuks.“ On ka tõsiasi, et 
  Lk 429 „Ja veel, poliitiline juhtkond peab aru saama, et kõige aluseks on
      inimesed. Kui sa oled hea väljaõppega professionaalidest lahti saanud, ei
      saa loota, et nad käeviipe peale uuesti välja ilmuvad, kui sa neid jälle
      vajad. Meie väed on tugevad tänu sõjalisele väljaõppele. Päev päevalt,
      aasta aastalt. Pidevalt oma ametis täienedes. Kuid ei saa olla pankur või
      torumees ja samal ajal reservväelane, igal aastal paar nädalat õppustel
      ning kui puhkeb kriis, tõmmata munder selga ja loota, et nad oleksid
      professionaalina kas või kübetki niisama head. Nii need asjad lihtsalt ei
      käi, ükskõik kui väga poliitikud seda ka ei sooviks ja selle võimalikkust
      ei meile ei kinnitaks. Lahingus pead üle elama esimese kokkupõrke ning
      selleks tuleb olla suurepärase väljaõppega professionaal, kes toetub
      oskuslikule meeskonnale.“„
  „Ajalugu on täis kehva väljaõppega armeesid, mis kaotasid lahingutes
      väiksemate professionaalide salkadel, kes tundsid oma tööd ja kellel oli
      õige varustus. Suurbritannia on viimased paar sajandit sellest aru saanud
      ja vaata, kuhu see meid viis … kuid näib, et enam mitte. Häda on selles,
      ja mul on kahju, kui ma tundun liiga küünilisena, et motiveeritud ja hea
      varustusega sõdurid, kes lihtsalt vaikselt oma tööd teevad, ei too
      pealkirju …“. Vaat niimoodi. Eriti asjakohased tunduvad need tähelepanekud
      meie ressursse ja asendit arvestades. 
   Õpetades ülespoole
  
  T. E. Ricks („Kindralid“ Grenader 2015 Lk 314) kirjeldab USA  2010 a olukorda: „Kolonelleitnant Suzanne Nielsen kirjutas ühes 2010 aasta
    hinnangus selle kohta nii: „Maavägi saavutas küll taktikalise ja
    operatiivmeisterlikkuse, kuid ei suutnud arendada välja selliseid juhte, kes
    oleksid sobinud olema poliitilistele juhtidele abiks strateegilise edu
    saavutamisel.“ 
Colin Powell kirjeldas
    nõuannet, mida talle anti Valges Majas stipendiaadina töötamise ajast:
    „Päevavalgel ei toimi demokraatia mitte just alati hästi“ (…) Ideaalselt
    võimaliku poole liikudes on inimene sunnitud tingima, vahetama, tehinguid
    sõlmima, taanduma, painduma ja kompromisse tegema. Asjasse pühendamatute
    jaoks võib see protsess olla räpane, pettumust valmistav ja isegi šokeeriv.
    Kompromissidele minemise tõttu võivad selle osalised jätta endast
    manipuleeriva, põhimõttelageda ja kahepalgelise mulje.“
  Powell võttis seda õpetust
    tõsiselt: „Ta ütleb tervelt kolme metafooriga koormatud lause, et tal polnud
    mitte mingisugust tahtmist saada üheks nendest närvidele käivatest maaväe
    teisitimõtlejatest: „Ma avastasin sulaselgelt võimekate, kuid siiski karile
    sõitnud ohvitseride teenistuskäiku uurides teatava ühisjoone ehk põikpäise
    keeldumiseladumast letti seda, mis on kuninga jagu. Nad sõdisid vastu
    sellele, mis oli nende meelest rumal ja sobimatu, ega jäänud seetõttu ellu,
    et teha seda, mida ise ülimalt tähtsaks pidasid.“ (lk 320/322). Millega on
    meil tegu, kas põikpäisuse või ülespoole juhtimisega? Ilmselt on siinkohal
    ilu vaataja silmades, kuid tsiteerides
     Admiral A. Burke:
     „Esimene asi, mille ülem peab
    selgeks õppima, on sallimatus asjatundmatuse suhtes. Niipea kui hakatakse
    asjatundmatust sallima, … on teil asjatundmatu organisatsioon.“ (lk 387).
    Vaat see on väärt ütlemine, tunnussõnad meile kõigile.
   Kui kolmandik Dr Riigist tegeleb pasunakooriga, siis kes tegeleb
    valitsemisega?
  
    Ja siis …
  
Mis aga põhitähtis, kolmikkriisist, teistest eelarvejaburustest ja tuleviku kujundamisest ei räägi enam keegi, kõik on keskendunud pasunakooride saatusele. Võib-olla on see inimlik ? Võib-olla ekslik? Kuid võib-olla taotluslik? Ja-ah õigus oli D Rumsfeldil: „Ainsad rumalused, mida ei saa kergesti kõrvaldada, on need, mida loovad väga arukad inimesed.“ Prantsuse suursaadik F De Rose“ (lk 184)
Targutusi:
F Forsyth „Šaakali päev”
  Lee Child „Tagaotsitav”  Varrak 2014
  Lk 198 Info varjamisest „Nad tegid vastupidi, „ lausus Sorenson, Nad ei
    paisutanud seda aatompommiks, vaid kujundasid sellest hoopis mustaks auguks.
    Nüüd kustutavad nad selle ajaloost.”
  Lk 322 „Viimase arvutused, mis talle sõjaväes kätte olid puutunud, ütlesid,
    et keskmine jalaväelane kulutab ühe vaenlase tapmiseks keskmiselt viisteist
    tuhat padrunit.”
  E. M. Goldratt „Vajalik, kuid mitte piisav”  Goldratt Baltic Network 2001
  Lk 133 „Nüüd me juurutame mingi uue tehnoloogia. Oletame, et õnnestunult ja
    kitsaskohast on üle saadud. Mis aga juhtud, kui uue tehnoloogia juurutamisel
    unustati tegelda vanade reeglitega kui ühe osaga sellest tööst? Mis juhtub,
    kui me tegutseme edasi vanade reeglite järgi, mis kitsaskohti
    eeldavad?”
  „Sel juhul tekitavad reeglid ise kitsaskoha, „ lausub Lenny.
  „Täpselt. Ja millist kasu me uuest tehnoloogiast saame?”

No comments:
Post a Comment