Tuesday, May 11, 2021

1000 tööpäeva võimutust: Oleks & Poleks

 

                  

Hiljuti oli pidupäev - 100 päeva Dr Riigi uue vahtkonna ametisse astumisest. Peaaegu nagu juubel, tehti kokkuvõtteid, omad patsutasid õlale, teised … teised ei pannud tähelegi. Muidugi on 100 päeva valitsemist ja 100 päeva tegevusplaan üpris tinglik, sest selle ajaga ei jõua suurt midagi ära teha. Nagu ütlevad klassikud: „Kuid praktikas vastutavad ministrid poliitika eest suhteliselt vähe, sest valitsuse kasulik tööiga on umbes kaks aastat. Esimene aasta kulub selleks, et jõuda arusaamisele, et valitsuses olles ei saa nad pidada kinni lubadustest, mis anti opositsioonis olles: kui valitsus on moodustatud, peab ta hakkama tegelema reaalselt eksisteerivate probleemidega, mis on eranditult seotud valitseva majandusliku olukorraga, mis omakorda on alati kas siis kohutav või katastroofiline, ning seda tõestavad hirmuäratavad faktid hoiti rahva ja seega ka opositsiooni eest eranditult alati saladuses. (…) Seega hakkavad ministrid reaalset situatsiooni riigis mõistma umbes kaksteist kuni kaheksateist kuud pärast ametisse asumist. Sellele järgneb umbes kaks aastat potentsiaalselt tõsist valitsustööd – pärast mida algab ettevalmistus järgmisteks üldvalimisteks. Sellest hetkest muutuvad saavutused riigijuhtimise vallas teisejärguliseks, võrreldes häälte võitmisega – või pigem, häälte võitmine muutub ainsaks saavutuse mõõdupuuks. Viimased kaks aastat sarnanevad eksami jaoks tuupimisega. Midagi uut ei tehta, eesmärgiks on ainult läbisaamine.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 365). Vaat niimoodi, 100 päeva on esmane sisseelamiseaeg, mil tegusid saabki olla minimaalselt ja väga kontsentreeritult, seda eriti kolmikkriisi tingimustes. Põhiline rõhk läheb soovitud muudatuste administreerimise ettevalmistamiseks. Paradoks on selles, et kiirelt vahelduvate valitsuste puhul jääb see keskmine osa ikka väiksemaks, seda „kasulik tööiga -  umbes kaks aastat“, ei pruugi tekkidagi või moodustab see vaid kaduvväikese osa. Vaadake, ega alguse segadust ja lõpu ehk häältevõitmise osas (eriti selles viimases) ei anna eriti kärpida. Seega „potentsiaalselt tõsist valitsustöö“ perioodi saab pikendada vaid kiire lendstardiga, mis tähendab, et 100 päevaga peavad strateegiad juba toimima, nende ajaline hierarhia teatavaks tehtud ja nende maksumused esitatud. Midagi sellist nagu president Eisenhower täheldas tarmukalt Stalini lahkumise järgselt: „Ma olen tüdinenud, „ütles ta Hughesile, „ja ma usun, et kõik on tüdinenud Nõukogude režiimi süüdistamisest. Kõige tähtsam on küsimus, mis on MEIL maailmale pakkuda? Mida oleme MEIE valmis tegema? Kui me ei saa punktidena – lihtsalt A,B,C,D,E,F,G,H – ülesse lugeda, mida me pakume, siis pole midagi öelda.“ (J Rubenstein „Stalini viimased päevad“  Imeline Ajalugu 2016 lk 186)

Millest selline reaktsioon? „ Ma tean, et umbes seitse aastat, 1946 aastast peale, on kõik, kes selliste asjade pärast muretsema peaksid, suu täis võtnud selles küsimuses, mida meil Stalini surma puhul teha tuleks – mida see muudaks ja kuidas meie poliitikat mõjutaks. Noh, nüüd on ta surnud – ja me läksime vaatama, mis kavalad mõtted on valitsuse toimikutes peidus ja millised plaanid on koostatud. Ja me leidsime, et seitsmeaastase  suupruukimise tulemus on SUUR ÜMMARGUNE NULL. Meil pole mingit plaani. Meil  pole isegi ühtset arusaamist, mida ta surm muudab. See on – no see on kuritegelik, ma ei oska muud öelda.“ Emmet Huges märkis sapiselt: „Kellelgi polnud isu vastu vaielda.“ (lk 176). Tundub kuidagi tuttavlik?  Kuidas meil siis selles Eisenhoweri ABC mängus läinud on? Millised on meie ABC? Kas on?

1000 tööpäeva võimutust

Vaat niimoodi, seepärast oleks vast õigem vaadata, milliste ideid ja strateegiaid arendati välja 1000 tööpäevaga opositsioonis (poliitilises puhastustules?). Tegelikult on neid võimutuse tööpäevi rohkemgi, kui mul arvestamine sassi ei läinud siis 1062 (kalendripäevades on see 1528 päeva ja olenemata kas on tööpäev või puhkepäev, siis iga võimuta päev on poliitinimesele piin), kuid ärgem peenutsegem, 1000 on hea ümmargune number, mille ajal saab palju korda saata. Selles vanuses laps on omandanud juba kõige tähtsamad eluks vajalikud tarkused – käib, räägib ja kühveldab iseseisvalt putru suhu. Edaspidi õpib ta vaid kavalusi. Niisiis 1000 tööpäevaga … Opositsioonipink on hea vahepeatus, et mõelda tehtu üle, koht, kus võivad, kuid ei pruugi, sündida kõige julgemad, murrangulisemad ideed. Kuidas seekord läks? Süüvides pakutavatesse kavanditesse tekkib nõutus. Kuhu Dr Riik ülepea teel on? Veidi arusaamatu, leiab küll hulgaliselt tuttavaid sõnu, isegi õigeid sõnu, kuid süsteemset sidusust ei hooma. Ilmselt ootasime meie teiega seekordselt vahtkonnavahetusest midagi uut, midagi murrangulist, midagi … Kasvõi midagigi, mis näitaks meile suunda välja kolmikkriisi kurbusest. Nii, et ootus oli, kuid kahjuks on sattunud niimoodi, et midagi sellist ei leia, RES on banaalsevõitu loksumine pensioni-, rohe- ja digilainetel. Valimismeeleolu. Aga ometi oleks just seekord võinud … Oleks lausa pidanud … Oleks …Aga pole. Kas olete märganud, et RES arvustades ei alusta me algusest, me arvustame riigieelarve strateegiat, kuid meil ei ole olemaski RIIGI STRATEEGIAT. Ilusõnalisi strateegiadokumente on küllaga, kuid strateegiat ei ole. Seega on Dr Riik meile pakkumas eelarvestrateegiat ilma riigi strateegiata. Mittestrateegia strateegilise  rahastamise strateegia? Jabur olukord. Muidugi au ja kiitus Dr Riigile, kes on teinud hunnituid ponnistusi saavutada parimat tulemust mittestrateegia strateegiliseks rahastamiseks, kuid see ei päästa meid meie tuleviku eest. Nagu Sun Zi öelnud: “ Strateegia, ilma taktikata on pikk tee võiduni, taktika ilma strateegiata viib paratamatult lüüasaamiseni.“ (L. Freedman „Strateegia“ Grenader 2016 lk 10).  Olukord on jabur veel seetõttu, et inimeste meelestatus mingite arengute suhtes kujunevad lähtudes nende ootustest. Seekord oodati midagigi uut, midagi mille nimel tasub pingutada, isegi mille nimel tasub kannatada, kuid uut ei olnud. Kahju, väga kahju. Käivitavat, jõukust tootvat, mehhanismi ei olnud, oli vaid jagamise ja irdlausete jada. 51 kuud soikaega opositsiooni puhkepingil? Milline oli tulemus? Tulemus…. Mnjah, tule seesamune sealtsamusest appi, selle ajaga oleks võinud (õigemini pidanud) oma tegevusstrateegia viimase detailini läbi mõtlema, logistika ja võrkplaneerimise läbi harjutama ja viimase sendini iga tegevus/tegevusetuse läbi arvutama. Võimekus oli ju olemas!  Oleks pidanud, kuid ei teinud, energia kulus konkurentide näägutamiseks ja neile essude kommete külge õpetamiseks. Nüüd olge valmis … kogu  seda keskkonnareostuslikku õhustikku läbi seedima. Meie teiega ka. Ja ärgem teeselgem et see meile meeldib nagu Vaheriigi ajal öeldi lehmasõnniku haisu puhul, et on kopsurohi. Ei ole. Hais on. Punkt.

Plaani ei ole

Kuid meie teiega ju mäletame, et meil oli eesmärk saada NATO-sse, meil oli eesmärk saada OECD-sse, meil oli eesmärk jõuda viie rikkaima riigi sekka, kuid … seda eesmärki ei pööratud strateegiaks. Aga oleks võinud, meil oli hea arenguhoog, katsetamisjulgus, kokku harjutanud analüüsi-läbirääkimis mehhanism ja meeskonnad ning teotahe täiesti arvestataval tasemel olemas. Kahju. Tehti midagi muud, hakati mängima täiesti kohatult suurriiklikku heaoluriiki. Selle asemel, et nobedalt, paindliku ja tõhusana edasi tuhiseda hakati „peenhäälestama“ ja raha jagama. Ikka üha uued „tasuta“ asjad ja erakorralised pensionitõusud osutusid tähtsamaks, kui kindla eksponentsiaalse arengupõhja loomine. Nii ongi. Dr Riik väsitas enese jagamisega nii ära, et kasvatamiseks enam jaksu ei jagunudki. Kasvustrateegia asendus jagamisstrateegiatusega. Kuid tundub, et Pilvepiiril ei saada enam arugi, mis asi see tõeline strateegia on, et see tähendab riigi pidevat arendamist, strateegilist arendamist. See omakorda tähendab riigi tegevuse kohandamist vastavalt aja nõuetele. Kuid riigireform jäi tegemata ja selle käes me vaevlemegi. Riigi reformimata jätmine tüsistus administratiivkriisiks.

Poliitilisest gravitatsioonitusest

Niisiis milline on meie plaan ja millised on need A, B, C? Ei saa ju pidada tõsiseltvõetavaks plaaniks, et: „Uuendamisel on ka riigireformi tegevuskava, et kujundada jätkusuutlik, tõhus ja elanikkonna vajadustega arvestav riigivalitsemine„? Millise riigi reformikava täiendatakse? Tundub uskumatu, et DR Riik pole siiani aru saanud, et Riigireformi pole. Kui parlamentaarses riigis pole seadusandja poolt määratletud reformi, siis pole ka reformikava. Mida pole seda ei saa uuendada. Elementaarne. Lp J. Raidla formuleeris 2016 a Riigikogu kõnetoolist, mida on vaja Riigireformiks:  tuleb määratleda riigireformi eesmärk; riigireformi mõiste ja sisu, ning riigireformi mõõtkava ajas ja ruumis. Riigikogu pole riigireformi mõistet, sisu ega eesmärki kindlaks määranud, seega reformi pole. . Jäävad üle järgmised võimalused: Dr Riik uuendab riigireformi kava mingis teises riigis; Dr Riik teeb riigireformi illegaalsest ehk tegemist on mitte riigireformi vaid riigipöördega või kolmandaks (kõige tõenäolisemalt), riigireformi mõiste Dr Riigi poolt sisutühjendatud. Kõlks, sõnakõlks. Dr Riigil pole tahet, visiooni ega strateegiat. Nagu Lp J. Raidla 2016 a tabavalt ütles: „Riigikogu on parlamentarismi gravitatsioonikeskus. Loogiliselt peaks riigikogu olema ka Riigireformi gravitatsioonikeskus“. Elementaarne. Aasta 2021 tulem: Gravitatsiooni ei ole, Riigireformi pole, Tühisõnad on. Hõljume igas moetuules sinna-tänna. Suunatult. Gravitatsioonita sihitud tegevused on kallid ja kasutud.

Mõtteloogika muutusest

Meie teiega ei jõua kõiki ilustrateegiate banaalpunkte läbi kedrata, kuid ilmestamiseks üks stiilinäide: „Soodustame inimeste tagasipöördumist maapiirkondadesse ning noorte eneseteostuse võimalusi maal“ Miks? Kuidas soodustame? Kas jätkame riigiabiga kortermajadesse panustamist, riigimajade ehitamise ja bürokraatlike töökohtade levitamisega maakohtadesse.  Ilus mõte? Või mõtlematus? See ei too kaasa tootlikkuse kasvu, inimeste rahulolu, ettevõtluse ärkamist, SKT kasvust rääkimata, see toob kaasa vaid bürokraatia peitmise valdadesse. Jätkuva kalli allakäigu.  Meie teiega peame paljudes asjades mõtteloogikat muutma, lausa ümber pöörama.  Visioon võiks olla, et „ Eesti ongi linn, linn oma keskuste ja äärelinnadega“. NB! Äärelinnade/aedlinnade mitte ääremaaga, see oleks hoopis teistpidi vaade, teistpidi areng ja võimalus tasakaalustatud tõhusale, elegantsele ja intelligentsele  Eestile.  Kuid Aedlinna kontseptsioon üksi ei toimi, see toob kohe kaasa liikuvuse probleemi. Praegune liikuvusarengu kavade puudulikkus on selles, et need on kujundatud Dr Riigi valest eeldusest turutoimesse, suuriiklikest ambitsioonidest ja  liidulistest tarkdokumentidest, mis ei ühti meie võimaluste/vajadustega. Liikuvusega seostub ka  5G maailm, kui uusilma avastamise ja kasutamise strateegia (viimasest miilist rääkimata). Meie arengu aluseks on sidussüsteem, mitte loosungimassiiv.  Sõnad on õiged, kuid tegevused ei ole sidusad ega üksteist toetavad. Näiteks „Toetame kiiret 5G võrgu välja ehitamist ja uute tehnoloogiate kasutuselevõttu. 5G võrgu rajamine on oluline kaugtöö paremaks võimaldamiseks maapiirkondades.“, siis tundub, et Dr Riik pole saanud aru kogu värkvõrgu paradigmat muutvast olemusest, selle strateegilisest juhtimisest rääkimata. 5G pole kassipiltide kiirlaadimispunkt, vaid uus vereringe. Tuleviku vereringe.

OLEKS & POLEKS 

Nüüd mõeldes 100 päeva rajajoonele  kinnistub mõte, et see, et kuigi 1000 tööpäeva võimuvabadust  oleks pidanud lisama Dr Riigile uuenduslikku gravitatsioonikindlust st. välja töötama strateegiad, need variantsuses läbi mängima kui staabiõppused, igale tegevusele hinnasildi juurde kirjutama ja tegema nendest üksteist toetavate/rohkendavate tegevuste aegrea/hierarhia, siis suuresti jäigi see … oleksiks. Kahju. Väga kahju, meie teiega kaotame aega, seda inimese jaoks ainukest tõeliselt taastumatut ressurssi. Niisiis …   OLEKS pidanud ette valmistama strateegiad: Eesti kui aedlinn mitte ääremaa; Eesti kui tootlikkuskasvu keskkond; Eesti kui haridusmässaja; Eesti kui riigireformi läbinud korrastatud administreerimisega modernne tõhus loovusel põhinev riik; Eesti kui intelligentne ja elegantne rohepööraja (mitte vulgaarprimitivist), Eesti vajab tingimatult täiesti uut mehhanismi nii haigus- kui pensioni kindlustuses, kui ka sotsiaalses lõpplahenduses kõike riputada riigieelarve kaela murrab riigieelarve kaela. Tootlikkuse kasv ja omaosalus on selle OLEKSI (või PEAKS?) priinimi. Kõike seda ja palju muudki OLEKS tahtnud Dr Riigi strateegiates näha, kuid … Oleks, ometi …. Siis POLEKS: pidanud arutama maksutõusude üle, otsida 7000 IT spetsi, närutada tervishoiutöötajate ja õpetajate palkadega, solvata päästetöötajaid ja korrakaitsjaid, kärpida avalikke teenuseid, vassida ja veiderdada. Siis OLEKS võimalik olnud luua intelligentne, elegantne, tõhus, jätkusuutlik Ühisruum.

Tsss! Saladus                

Kuigi siinkohal on palju räägitud ja arutletud strateegia üle, siis strateegia on olemuselt visioon, kuid strateegia võimalikkuse või võimatuse määratleb lõppkokkuvõttes ikkagi logistiline võimekus. „Mida rohkem ma sõda näen, seda rohkem ma mõistan, kuidas see kõik sõltub administreerimisest ja vedudest … Pole vaja kuigi palju oskusi ega kujutlusvõimet, et näha, kus ja millal peaks sinu sõjavägi olema. Kuid läheb vaja väga palju teadmisi ja ränka tööd, et teada, kuhu sa saad oma väed paigutada ja kas sa suudad neid seal ülal pidada. Ükskõik millise juhi plaani aluseks peab olema varustamise ja liikumisega seotud tegurite tõeline tundmine. Ainuüksi sellisel juhul saab ta teada, kuidas ja millal nende teguritega riskida, aga lahinguid võidetakse üksnes riskides.“ (M v Creveld „Sõda ja logistika“ Eesti Entsüklopeeriakirjastus 2008 lk 237). Seega riskimisvõime mis baseerub määravate tegurite tõelisele tundmisele? Elementaarne. Miks me siis seda põhitõde ei rakenda?

Isiklik krematoorium

Kui ainukene vanamoodne imperiaalne mõte (nii Dr Riigil, kui kõrgetel analüüsimajadel) olukorra päästmiseks on, et maksudebati avamine on vältimatu, sest riigi kulutused ületavad juba pikka aega tulusid (sic! Miks küll? Mida me teeme valesti?), siis on meie mõttemaailm kinni jooksnud. Sellises mõttemaailmas Raudpolt! me saamegi maksutõusu ja … majanduslanguse. Kuid kui me avaksime tootlikkuse debati, siis saame tootlikkuse tõusu ja maksulanguse. Ajal mil suur osa ettevõtjaid elab kui oma isiklikus krematooriumis mil algul põletati sääste ja nüüd elujõudu, peab Dr Riik mõtlema ja tegutsema strateegiliselt. Praegused strateegiad? Need ei ole strateegiad, need on sõnajadad mis annavad põhjust raha jagada. Lõputult? Ei, raha lõppeb ära. Veelkord! Kui ainukene mõte olukorra päästmiseks on, et maksudebati avamine on vältimatu, sest riigi kulutused ületavad juba pikka aega tulusid, siis me saamegi maksutõusu ja … edasise majanduslanguse. Kuid kui me avaksime tootlikkuse debati, siis saame tootlikkuse tõusu ja maksulanguse. Ajal mil suur osa ettevõtjaid elab kui oma isiklikus krematooriumis, mil algul põletati sääste ja nüüd elujõudu, peab Dr Riik tegema konkreetseid strateegilisi kaalutud/arvestatud otsuseid: A, B, C. Veel pole hilja alustada strateegitsemist. Dr Riik, palun ole mõistlik, ära tapa juba niigi tudisevat ja autodafeelist ettevõtlust. Alepõllundus ei ole just 21 sajandi kõige soositum arengustrateegia. Tegelikult on Dr Riigi tegevvahtkonna põhiküsimuseks kujuneb see, et kui 100 päeva tagasi möödus 1000 tööpäeva võimutusest, siis kas järgmised 1000 kujunevad võimaluseks või võimetuseks.  Ja ärgem unustagem, et „Mõtteviis on ülioluline. Kui sa arvad, et suudad midagi teha, või arvad, et ei suuda – sul on igal juhul õigus.“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015 Lk 89). Milline on meie mõtteviis?

 Targutusi:

L. Freedman „Strateegia“ Grenader 2016

(USA kaitseministri parem käsi) 1960 aastal väitis: „Taandame kõik sõjalised probleemid majandusküsimusteks. Needki seisnevad  ju ressursside otstarbekas jaotamises ja kasutamises.“ lk 173), siis võib ka poliitmaastiku teisendada majandusküsimusteks, eelkõige turukonkurentsiks.

Lk 10. eessõnas kirjutab brigaadikindral M. Kiili väga leebelt, et. „ Eesti strateegiate üldpilt on võrdlemisi avar ja kirju. Strateegiateks nimetatud dokumendid varieeruvad suhteliselt korratutest üksteisega mittehaakuvate lausete kompleksidest kuni korralikult struktureeritud ja keeleliselt viimistletud mõttekogumiteni. (…) Termin  strateegia  kirjatüki pealkirjas mõjub atraktiivselt ja aitab tõmmata tähelepanu, paraku ei oma aga enamikul juhtudel praktilist ega teoreetilist väärtust.“ 

R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012

Lk. 94 „Jefferson ütles korduvalt, et parim valitsus on väike valitsus, sest „valitsus pole rahva isand vaid rahva teener”. Abe Lincoln ütles kord, et. „Jeffersoni seisukohad on vaba ühiskonna põhimõtted ja aksioomid.”

Lk.102 „Sajad inimesed üle kogu riigi kurtsid föderaalvalitsuse pideva laienemise üle, mis piiras meie iseenesestmõistetavaks peetud vabadusi. Olin samu jutte kuulnud juba nii sageli, kuni ühel hetkel veendusin, et ohus olid mõned meie põhivabadused, sest tekkinud oli pideva valitsemise keskkond, millega konstitutsiooni loojad polnud arvestanud. Föderaalbürokraatia masinavärk oli muutunud nii tugevaks, et suutis omatahtsi poliitikat teha ning maha suruda nii tavakodanike kui isegi nende poolt Kongressi valitud esindajate tahte.”

Lk. 120 „Rahvast võõrandunud  riigiaparaat tekitas inimestes nii abitust kui ka ärritust, kuigi riik pidanuks teenima inimesi mitte vastupidi.”

„Usalduse olid kaotanud ka poliitikud, kes pooldasid hääletustel ebamääraseid, ebatõhusaid ja pettusega seotud abirahade süsteeme, mis muutsid paljud perekonnad terveteks põlvkondadeks abirahadest sõltuvaks.”

 B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017

Lk 291 „„Kui sulle antakse valida, kas suhtuda kinnisideega konkurentidesse või klientidesse, siis meie valime alati viimase variandi, „ ütles ta ning käis välja ühe oma jeffismidest. „Me pöörame tähelepanu sellele, mida teevad meie konkurendid, aga see pole see koht, kuhu me oma energiat paneme.““

Lk 306 „Misjonäridel on õiglased eesmärgid ja nad püüavad muuta maailma paremaks. Palgasõdurid on aga väljas raha ja võimu peal ja sõidavad kõigist, kes ette jäävad, lihtsalt üle. Bezose jaoks ei olnud justkui mingit kahtlust, selles kumba otsa Amazon sobitus. „Mina valiksin iga kell misjonäri palgasõduri asemel“, meeldis talle öelda. „Üks suurepäraseid paradokse on tegelikult see, et tavaliselt teenib misjonär nii ehk naa rohkem raha.“

No comments:

Post a Comment