Järgnev
arutlus hariduse aja töö iseloomu üle (millest üks on vaid teise komponent)
hõlmab töö olemust korilasküttidest kuni küborgideni. Segadusttekitav? Kindlasti,
kuid kui me kasuta kogemusi, mida me oleme õppinud ega planeeri oma liikumist,
siis … kuhu me üldse läheme? Milleks?
Niisiis …segadus alaku.
Just
uus hariduslik põhi, meie edasise elu ja loovuse kujundamiseks, on see, mis
määrab tegelikult meie arengutempo ja heaolu taseme. Praegune aegunud, mingist
eelmisest arengufaasist tulenev, institutsioonide ja avaliku teenistuse
ülesehitus, ei suuda meid enam piisavalt heatasemeliselt teenida/teenindada –
need on muutunud arengu takistajateks. Süsteem kohmakas ja loovust pärssiv. See
on probleem, probleem mida meie teiega küll tunnetame, kuid mis
igapäevaaskeldustes vajub kuidagi tahaplaanile. Administratiivvõimul, sellel
meie poolt loovutatud kõrgeima võimu (kandmise) teostajal ei jätku samuti mahti
niivõrd kaugele horisondi taha vaadata, sest … No te ju teate, millega
poliitturul tegeletakse, millega kaubeldakse, igatahes ei ole need rammusad
tulevikuoptsioonid ega –visioonid. Kuid peaks ju.
Kuid
„Hariduse andmine toimub jätkuvalt tööstusrevolutsiooniaegse tehasemudeli järgi Te loote oskuste varu.
Teile öeldi, et mingil hetkel osutuvad need kasulikuks. Aga mis juhtub, kui te
sattute maailma, kus oskuste eluiga on kuuekümne aasta asemel viis? Meie
praegused haridusasutused on praeguseks peaaegu mõttetud.“ Teile jäävad kätte
kasutamatud laojäägid. Kahjum. Ühisruumi ja iga indiviidi kahjum.
Kuid
võib karta, et Ühisruumis, kus meie praegu äratõuget soovime sooritada, milles
kõike püütakse standardiseerida, tsentraliseerida, reguleerida ja turvata
muutub iseseisev mõtlemine … kuidagi teisejärguliseks. Eee … võib-olla pole mul
õigus, täpsustagem siis järgnevalt: teisejärguliseks (isegi mittesoovitatavaks)
muutub mõtlemislihase arendamine „vanaemamarielikus“ suunas, st. iseseisva
mõtlemise ja iseseisva toimetuleku mõistes, kuid areneb jõudsalt suunas
kuskohalt saab taodelda abi, toetusi ja kes (teine) vastutab. No iga lihas pole
veel lihas, ehk mõni „lihas“ on nagu lödi „õllelihas“. Igatahes pole see
loovmõtlemise konkurentsilihas. Üha suurem hulk inimesi mõtleb tänapäeval juba
sellele, kuidas toetusi saada, ehk teiste loodut ümber jaotada, kui ise luua. Mida
annab pidevas konkurentsisituatsioonis tegutsemine näeme metsloomade peal. „Metsloomade ajud olid 15-30protsenti
suuremad, kui nende kodustatud liigikaaslastel.
Ilmnes, et külm ja halastamatu maailm sunnib metslooma pidevalt õppima.
Need kogemused panid ka nende ajud väga erinevalt toimima.“ (lk 65). Meie teiega
maailm võib saada vale suuna, otsime õnne valest kohast. Võib arvata, et
praegused toetused ei ole nagu inimeste põhiõigused (mis on ju ka väga värske
õigus) mida tuleb vastuvaidlematult täita, ja siis tuleb ise hakkama saada või … Maailm
ei koosne õigustest, toetustest, vikerkaarest ja roosamannast, vaid õiguste ja
kohustuste tasakaalusüsteemist. Kõik muu on eksitav ja fataalsete järelmitega.
Ah, et niimoodi on lapsi haritud aastakümneid? Mismoodi? Kui mina Ülimkoolis
õppisin, siis õpetati meile arvutiasjanduses Malgol keelt (ja keskkoolis
esperantot). Te ei tea, mis see on? Polegi vaja tead, kui te just arheoloogiks
ei õpi, see on üks unustatud arvutikeel koos unustatud perfokaartide, lintide
ja toasuuruste arvutitega. Kuid, kui me võtame aluseks et „niimoodi on alati
tehtud“, siis … te saate aru, et selline mõtlemine ei vii kuhugi, see on
kalkuni mõtlemine „Menuraamatu „The
Black Swan“ autor Nissiam Taleb on rääkinud loo kalkunist, keda talunik igal
hommikul toitmas käib ja nii 1000 päeva järjest. Kalkunil tekkib sellest
järeldus, et taluniku külaskäik tähendab toiduportsjonit. Kuna niimoodi on
alati olnud, mõtleb kalkun, et ainult nii see olla saabki. Kui tuhat päeva on
möödunud, on kalkun selles nii veendunud, nagu olla saab – ja see veendumus
põhineb tõendatud kogemuspagasil. Kuidas saaks sellise tõendusmaterjaliga
midagi üldse valesti minna? Aga siis saabub tuhane esimene päev. Kahe päeva
pärast on tänupühad ja (…)“ „Kalkun saab
kiiresti aru, kui katastroofiliselt ekslikud
tema järeldused olid – vanad head ajad ei jäänud igavesti kestma.“ Kogemus,
minevikukogemus, pole alati tõendusmaterjal vaid hoiatus.
„Lühidalt väljendudes: üliintelligentse
tehisintellekti sünd on kas parim või halvim asi, mis inimkonnaga eales juhtuda
saab. Tehisintellekti tegelik oht ei seisne mitte pahatahtlikkuses, vaid pädevuses.
Üliintelligentne tehisintelekt suudab hiilgavalt oma eesmärke ellu viia ning
kui need eesmärgid ei lange kokku meie omadega, oleme suures jamas.
Tõenäoliselt pole te õel sipelgavihkaja, kes puhtast pahatahtlikkusest
sipelgatele peale astuks, aga kui teie juhtida on hüdroelektrilise rohelise
energia projekt ning üleujutamisele mineval alal kõrgub sipelgapesa, siis … paha
lugu küll, sipelgad. Ärgem asetagem inimkonda nende sipelgate seisu. Me peame
plaane tehes tulevikule mõtlema.“
Kui homme on meie teadmised vananenud, kasutud ja kui meie ise oleme töötud, siis mida me tegema hakkame, kui meid pole õpetatud isegi mõtlema ega rekombineerima? Nagu Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 342) pakub ühe variandina oludes, kui masinad on „töö“ (ja õppimise) üle võtnud: „Mida nad siis päevad läbi tegema hakkavad? Üheks vastuseks võivad olla narkootikumid ja arvutimängud. Tarbetud inimesed võivad veeta üha rohkem aega 3D-virtuaaltegelikkuse maailmas, mis pakuvad neile palju rohkem pinget ja emotsionaalset rahuldust kui välise maailma morn tegelikkus. Kuid selline areng annaks surmahoobi liberaalsele usule inimelu ja inimkogemuste pühadusse. Mida on püha kasututes loodrites, kes veedavad päevi lollidemaal enesesse tehiskogemusi ahmides?“ Ka see ongi „lõplik õnn“? No ja vaevalt meie teiega mõtleme, et ülim õnn on olla omas mullis istuv narkarist mängusõltlane.
Nii, et töö … peab olema ja selle eelkomponendid tuleviku planeerimine ja haridus peavad ka olema. Ehhee, kasvõi selleks, et olla vahelduseks pidevale mängimisele. Vaadake, kui tegemist on pideva mänguga (ükskõik millises vormis see ka pole), siis see pole enam lõbu, see on …töö. Sunnitöö. Töö ja lõbu on vahetanud kohad. Harari käsitluses on õnne ja õnne ootusega sellised lood: „Õnne klaaslage hoiavad paigal kaks kindlat sammast, millest üks on psühholoogiline ja teine bioloogiline. Psühholoogiliselt sõltub õnn pigem ootustest kui tegelikest oludest. Meid ei rahulda rahulik kulgemine ega külluslik elu. Me oleme rahul pigem siis, kui tegelikkus vastab meie ootustele. Halb uudis on see, et elutingimuste paranedes paisuvad ka meie ootused. Eluolu märgatav paranemine viimastel aastakümnetel on kaasa toonud pigem suuremad ootused, mitte suurema rahulolu. Kui me midagi ette ei võta, siis ei pruugi tulevasedki saavutused meid rahulolematusest päästa.“ (lk 43).
Niisiis, mida me peaksime ette võtma? Kuidas ühildada arengukiirendust,
tööd, õnne(tunnet) ja haridust. On suur vahe, kas me tegeleme mängulise tööga
või mängime töö tegemist. Ja haridusel on selles osas otsustav käiviti
funktsioon. Töö on muutunud ja muutub ikka edasi, meie teiega ei saa jääda
endisteks. Kuid arendades hariduse andmise/võtmise süsteemi peame aduma, et tegemist
on kahepoolse funktsionaalsusega, mitte ainult tänapäevase „andmise“ vaid ka
õpetatava poole nõudliku „võtmisega. Praeguse haridussüsteemi nõrkuse
juurpõhjus ongi selles, et „targad tädid ja onud“ (TTO) annavad, harilikult
vägisi, nn tarkust õpetatavale, kuid see ei vasta enam tänapäeva „võtmise“
vajadusele. Kui TTO „annavad“ vägisi teadmisi (nagu minugi tudengipõlves), siis
pöördub „eluline vajadus“ teiste allikate poole ja administratiivne normeeritud
süsteem kaotab üha enam „võtjaid“. Kaob ka administratiivse süsteemi võime
suunata õpetatavaid eneses loovuse arendamisele. Selle koha peal lähebki
haridussüsteem katki. Õigemini ongi juba läinud.
Kuid kuidagi me peame noori aitama õige arengutee otsale, sest töö kui selline, elu kui selline nõuab oskusi ja teadmisi. Just aitama, sest ma pole enam väga kindel, et seda saab teha läbi tänapäevase mõiste „õpetama“. Õpetamine muidugi jääb, kuid selle sisu muutub, muutub pigem suunamiseks. Täpselt samuti muutub töö mõiste. Vargamäe andreselik mõte, et tee tööd siis tuleb ka armastus … Ma pole päris kindel, et see mõtteliin on reformismi igand, pigem võiks seda mõtet laiendada läbi töö mõiste laiendamise, sest …
Just siis leidsin ühe vaimustava töö muutumise käsitluse P. Heimaneni raamatust „Häkkeri eetika ja informatsiooniajastu vaim“
Kunst 2003. Raamat ise käsitleb just seda, mida pealkiri ütleb, kuid töö mõtte
ja maailma käsitlemine läbi selle oli üpris huvitav, et mitte öelda meie teiega
tuleviku planeerimise seisukohalt silmiavav. Töö jääb tööks, kuid tööle tuleb
anda mõte – eesmärk. Just selle koha peal on tuumlahendus. Tööd ei „tehta“ töö
pärast ja haridust ei „anta“ hariduse pärast, vaid haridus on suunaja, mis
võimaldab meil (õigemini meie teiega lastlastel) leida tööle (ükskõik mis selle
sisu siis oleks) eesmärk ja selle eesmärgi täitmisel nauding.
See
ei olnud nali. Näiteks leidis kirikuisa Augustinius viiendal sajandil, et
inimese maapealse elu on samahästi kui reede (päev, mil vastavalt kiriku
õpetusele leidis aset Aadama ja Eeva pattulangemine ja Kristus kannatas
ristil). Taevas aga valitseb Augustinuse järgi igavene pühapäev. (pühapäeval
puhkas Jumal loomistööst ja pühapäeval leidis aset ka Kristuse ülestõusmine):
„See saab tõesti olema sabatite sabat, mil õhtu ei saabu kunagi.“ Elamine pidi
niisiis olema ainult pika nädalalõpu ootamine.
Et
kirikuisad ei näinud töös midagi muud kui ainult pattulangemise tagajärge, olid
nad Aadama ja Eeva Paradiisi aegset käitumist kirjeldades oma sõnavalikus eriti
hoolikad. Kui Aadam ja Eeva Paradiisis midagi tegidki, siis tööks seda kutsuda
ei sobinud. Augustinius näiteks toonitas, et Eedenis tehtav olnud „mõnus“ mitte
aga „vaevarikas“ – ei midagi enamat kui meeldiv harrastus.“ (lk 29)
See
taust võimaldab paremini aru saada, kui sügav oli reformatsiooniga kaasnev
muutus suhtumisest töösse. Piltlikult öeldes kanti raskuspunkt pühapäevalt
reedele. Protestantlik eetika muutis ideoloogilist orientatsiooni nii
põhjalikult, et Taevas hakkas toimuma see, mis oli seni aset leidnud Põrgus ja ümberpöördult.
Kui tööst sai maapealse elu iseväärtus, oli kirikumeestel raske näidata Taevast
jõudeolemise ja ajaveetmise paigana, tööd aga Põrguga seotud karistusena.
Reformist Johann Kaspar Lavater selgitas 18 sajandil, et isegi Taevas „ei saa
õndsaks, kui puudub amet. Amet tähendab seda, et on kutsumus, töökoht, oma
ülesanne tuleb täita“. Baptist William Clarke Ulyat võttis 20 sajandi alguses
niisuguse arusaamise Taevast lühidalt kokku sõnadega „praktikas tähendab see
töökoda.“ (lk 31) Vaat selline huvitav pööre. Põhimõtteline pööre, sest
protestantlik eetika muutis ideoloogilist orientatsiooni nii põhjalikult, et
Taevas hakkas toimuma see, mis oli seni aset leidnud Põrgus ja ümberpöördult.
Tööle oli tekitatud täiesti uus tugisüsteem, enam ei oodanud inimene mitte
pühapäeva, kui lõputut leotamist, vaid oma isiklikku töökoda, millele ilmekalt
viitab ka M.Thacheri tsitaat.
Lk 72 „ Kui tänapäeva jõukates ühiskondades töötavad inimesed keskmiselt 40-45 tundi nädalas ja arengumaades 60 ja koguni 80 tundi nädalas, siis praegused kütid-korilased, kes elavad kõige keerulisemates keskkonnatingimustes üldse – näiteks Kalahari kõrbes -, töötavad keskeltläbi üksnes 35-45 tundi nädalas. Nad peavad tihti jahti kolm korda päeva jooksul ning tegelevad korilusega kolm kuni kuus tundi päevas. (…) Pealegi lasus küttide-korilaste õlul palju väiksem majapidamistööde koorem. Nad ei pidanud nõusid pesema, vaipu tolmust puhtaks imema, põrandaid poleerima, mähkmeid vahetama ega arveid tasuma.“ (lk 72). See osa elukorraldusest oleks muidugi paljudele meeltmööda, kes see ikka tahab tolmu imeda ja põrandat poleerida. Ah jaa, üks positiivne nüanss veel - jäätmeprobleemi polnud ka. Niisiis: „Varasel pärastlõunal olid nad juba laagris tagasi, et süüa teha. Nii jäi neil hulgaliselt aega keelepeksuks, juttude vestmiseks, lastega mängimiseks ja lihtsalt olemiseks. Loomulikult tuli ette, et mõnikord sai tiiger nad kätte või hammustas neid madu, aga nad ei pidanud kokku puutuma autoõnnetuste ja tööstussaastaga.“ (lk 73). Nojah, muidugi oli see kõik idülliline, kui õnnestus ellu jääda, kuigi need kes ellu jäid „võisid edukalt elada 60- ja mõned isegi kuni 80-aastaseks.“
Ja siis tuli põllumajandusrevolutsioon …
Ja siis tuli bürokraatia
„3500-3000 aastal e.m.a.
leiutasid sumeri geeniused süsteemi, mille abil oli võimalik andmeid ka mujal
kui vaid peas töödelda ning mis oli mõeldud just selleks, et tulla toime suure
hulga matemaatiliste andmetega. Selle sammuga vabastasid sumerid oma
ühiskondliku korra inimaju piirangutest ja rajasid teed linnade, kuningriikide
ja impeeriumide tekkeks. Sumerid leiutatud andmetöötlussüsteemiks oli kiri.“
(lk 163)
„Nagu kõik muistsest
ajast kuni tänapäevani välja väga hästi teavad, ei mõtle ametnikud ja
arvepidajad nii, nagu ülejäänud inimesed. Nad mõtlevad nagu kartoteegikapp. See
ei ole nende süü. Kui nad sel moel ei mõtleks, läheksid nende sahtlid sassi
ning nad ei saaks oma valitsusele, ettevõttele või organisatsioonile vajalikku
teenust pakkuda. Kirja kõige olulisem mõju inimajaloole seisneb just selles, et
see on järk-järgult muutnud viisi, kuidas inimesed mõtlevad ja maailma näevad.
Vabad seosed ja holistline mõtlemine on asendunud lahterdamise ja
bürokraatiaga.“ (lk 173). Kahju küll, kuid me mõtleme tõesti nagu
kartoteegikapid, me ei oska enam seostada ilmselgelt seoses olevaid
asju/protsesse, sest see üks või teine tegevusvaldkond asub teises
ministeeriumis, ametis või kartoteegikapis.
Kurb, kuid tõsi, et: „Kirjast, mis sündis inimteadvuse
teenijannana, on üha enam saamas isand. Meie arvutitel on raske mõista, kuidas
Homo sapiens räägib, mida ta tunneb ja millest unistab. Seega õpetame me Homo
sapiens´i rääkima, tundma ja unistama numbrite keeles, millest arvutid aru
saavad.“ (175). Nojah, arvutid saavad, kuid meie teiega ikka ei saa aru.
Teisalt kui arvutite kiirarengu tulemusel (Moore´i seadus) tulemuse tekkib
tehisintellekt ja inimesel pole enam vaja tööd teha, kas siis on arenguring
täis saanud? Või on tegemist spiraalikeeruga? Kas ülespoole? Või alla? Kas meie
teiega saaksime neid võimalikke tendentse arvesse võtta meie hariduse ja töö
suunamisel? Peaks ju! Vähemalt planeerimise seisukohalt. Või laseme sellel kõigel isevoolu (allavoolu?) kulgeda?
Tuleviku poole …
Nagu kirjutas M.Rother („Toyota kata” ÄP 2014 Lk 27/29) lähtudes Toyota arengustrateegia alustest: „Kuna tulevikku me ei näha ei saa, ei pruugi tänased lahendused osutuda tõhusaks homme. Organisatsiooni konkurentsieelis ei ole mitte lahendustes endis – olgu need siis kulusäästlikud tehnikad, tänase päeva kasumlik toode või midagi muud -, vaid organisatsiooni võimes tingimusi mõista ja luua sobivaid, nutikaid lahendusi.” „Tee siit, kus me oleme, sinna kuhu tahame jõuda, on hall ala täis ettenägematuid takistusi, probleeme ja küsimusi, mis ilmnevad alles teele asudes.” „Just seda – võimet liikuda edasi uue soovitud olukorra poole läbi ebaselge ja ennustamatu ala, olles tundlik ja reageerides tegelikule olukorrale – peangi ma silmas, kui ma selles raamatus räägin pidevast arengust ja kohenemisest. „ „Idee on esmalt määrata, kuhu tahate minna ning seejärel, kuidas sinna rahaliste ja muude piirangute raames jõuda. Just siin mängib rolli visioonist tulenev suunataju. Ärge laske finantsarvutustel üksi määrata suunda, kuna sellisel juhul muutub organisatsioon kohanduva asemel sissepoole vaatavaks, pendeldab juhtumipõhiselt, Salmet millegi poole püüelda, otsib ja rakendab valmis lahendusi, mitte ei arenda nutikaid uusi. Majanduslik tasuvuspunkt on sõltuv muutuja, mitte aga suunda määrav sõltumatu piirang.” (lk 62). Hm, see on küll huvitav vaatepunkt. Veidi võõrastav, kuid kui järele mõelda, siis uusi ideid just niimoodi tegelikkuseks muudetigi – suunatajuga, mitte majandusliku kasumiga, mitte rabeleva eilse taastootmisega.
Mida see Juku peaks õppima? Kas Juhan teab seda? Kas mäletab?
Järgneb
…
Targutusi:
A. Dib „Üheleheküljeline
turundusplaan“ ÄP 2020
Lk
11 „Statistika esimese viie aasta jooksul hävinenud ettevõtete kohta on erinev.
Mõnede hinnangute kohaselt on neid 90 protsenti. Ma ei ole kunagi näinud, et
see oleks allapoole 50 protsenti. See tähendab, et ka superoptimistlikuna on
ikkagi vaid 50-50 šanss, et teie uksed on lahti ka viie aasta pärast. Siin lähevad asjad aga
nüüd juba õige hulluks. Statistika võtab nimelt arvesse ainult neid ettevõtteid,
mis uksed lõplikult kinni panevad. See ei arvesta firmasid, mis jäävad
madalseisu kiduma ja vaikselt oma omanike elu hävitama või põrguks muutma.“
Lk
16 „Teisisõnu Pareto printsiip sõnastab, et 80 protsenti tagajärgedest sünnib
20 protsendil põhjustest.“
Lk
17 „Raskustes ettevõtete omanikud kulutavad aega, et säästa raha, aga edukad
omanikud kulutavad raha, et säästa aega. Miks on oluline neil kahel asjal vahet
teha? Sellepärast, et raha saab alati juurde teenida, aga aega juurde võita ei
saa. Seega on oluline, et aega kulutataks just neile asjadele, millel on suur
mõju.“
No comments:
Post a Comment