Niimoodi, Põrketeooria võimalused on suures piires läbi katsutud, mille tulemusena võib teha kokkuvõtte, et kui me mängu strateegiat ei muuda, kolmikkriisi kõigi kriisidega eraldi ja kõigiga koos aktiivselt ülesmäge põrgatama ei hakka, siis Põrketeooriast lähtudes põrkub kõik allamäge … üha suurenevate hüpetega. Võib öelda, et sellisel juhul toimub põrkamine meie tahtest sõltumatult ja vääramatult eksponentsiaalses taktis. Kehv lugu? Just seepärast peame mängu strateegiasse tooma esialgu aktiivse taktika ja seejärel minema üle uuele intuitiivsele strateegiale. Ehitame senise Põrketeooria alusele Põrgatamisteooria, kui aktiivse tegevuse
Vaadake, tõsiasi on see, et meil teiega on aktiivseks põrgatamiseks kõik vahendid olemas, tulemus oleneb vaid nutikast materjalikasutusest – rekombineerimisest. Kuidas siis nii? Me kuuleme iga päev, et meil on puudus sellest ja tollest ja siis veel ….
Tegelikult
pole me „puudulikkuse teooriast“ lähtudes saanud aru maailma toimimisest – see
on üks pidev rekombineerimine. Taaskasutuse suurvorm. Nagu väljendus M. McKeown („Kogu tõde innovatsioonist” ÄP 2009 Lk 28): „Iga uus elu
koosneb vanadest aatomitest. Sa ei saa endale uusi aatomeid isegi mitte siis,
kui oled imik. Sa saad vanad aatomid, mis on maailmas eksisteerinud juba ligi
15 miljardit aastat. Üllatav on see, et olgugi, et sa oled peaaegu täielikult
tehtud ainult kolme tüüpi aatomitest, oled sa unikaalne. Sinu seitse miljardit-miljardit-miljardit
vesiniku-, hapniku- ja süsinikuaatomit on identsed minu omadega. Me oleme samad
– ainult erinevad.
Iga uus idee koosneb vanadest ideedest. Originaalsus ei sõltu millegi
loomisest eimillestki. See sõltub ideede ja materjalide uutmoodi
kokkusobitamises. Parimal juhul viib see olemasolevad vajadused kokku uute
ideedega või hoopis loob vanadest ideedest uued vajadused.” Muide samuti
taaskasutuslik idee sest F Johansson raamatus „Medici efekt“ (Pegasus 2008 Lk 2) toob
rekombineerimise näite 15 saj Itaaliast: „Selle raamatu idee on lihtne: kui sa
astud valdkondade, distsipliinide või kultuuride ristmikule, võid olemasolevaid
kontseptsioone kombineerides saada erakordseid uusi ideid. Nimetus, mille ma
sellele nähtusele olen andnud – Medici efekt -, on pärit 15. Sajandi Itaalias
toimunud silmapaistvast loomingupurskest.
Medicid
olid Firenzes elav pankuriperekond, kes rahastas erinevates valdkondades
tegutsevaid loomeinimesi. Tänu sellele ja mõnele teisele sarnasele perekonnale
koondusid Firenzesse skulptorid, teadlased, poeedid, filosoofid,
rahandustegelased, maalikunstnikud ja arhitektid. Seal leidsid nad üksteist,
õppisid üksteiselt ja lammutasid maha kultuuride ja distsipliinide vahelised
barjäärid. Koos rajasid nad uue maailma, mis põhines uutel ideedel – selle all tunneme
renessanssi. Selle tulemusel muutus linn loovuspahvatuse epitsentriks, kus
käivitus üks ajaloo kõige uuenduslikum periood.“ Kusjuures just Leonard da
Vinci võis olla kõigi aegade suurim ristmikel kõndija (ja renessansiajale sisu
andnud mees). Ta uskus, et millegi läbinisti mõistmiseks tuli vaadata seda
vähemalt kolmest erinevast vaatepunktist.
Niisiis
kähku rekombineerima. Kuigi kiire on, väga kiire, siis on selge, et kiirelt
pöörata Ühisruumi pole tõenäoline. Kui me seda tahaksime teha, siis kaasneks
sellele sund, isegi vägivald, kuid vägisi tehtud asjad pole kunagi hea lõpuga
ega saa armsaks. Edukaks ka mitte. Iga asi/protsess peab küpsema, et selleks
üleüldine rõõm tõuseks. Niisiis, tundub niimoodi, et Ühisruumi parimale
võimalikule arenguteele suunamiseks peab pigem looma paar suunavat arengukoridori,
mis piisava järjepidevuse juures annavad (justkui iseenesest) Ühisruumile edasikäigu, mõistmise ja võimendava jõu rekombineerimiseks. Millest
alustada? Muidugi on kõik siin maailmas omavahel seotud, nii majandus kui ka haridus,
meditsiin, kultuur ja
tuhat teist tegevusvaldkonda, kuid
keskendume esialgu kolmele tegurile, mis minu ja paljude teiste arvates
määravad meie tuleviku: need on haridus, majandus ja avalik teenistus. Miks
just selline valik?
Ilma haridussüsteemi muutmata ei ole võimalik muuta ettevõtluse pehmemat poolt (sh loovuse suunamist) ehk
teadmisi ja hoiakuid ning avalikku teenistust moderniseerimata ei leia
vahendeid ettevõtluse stimuleerimiseks ja hariduse edendamiseks ning vaba loovuse arenguks.
Seega tegemist oleks muutumise võtmega või kolme vaalaga, millegi muutumise
äratõuke paiga sarnase asjandusega. („Bürokraat,
võim ja Vanaema“ Eesti Digiraamatute Keskus 2012). Tundub ju nämma, kuid …
XXXX
(KÕVER
KÕRVALLUGU: Keskkonnast, poliitturu keskkonnast
Ei
tahaks tõsist tulevikuarutelu poliitturu soustiga ära rikkuda, kuid poliiturg
on just see plats, kus lepitakse kokku edasised arengud või taandarengud. Ilma
poliitturu otsuseta jääb kõik vaid õhu võngutamiseks. Samas poliituru olukorrahinnanguta liikuma
hakkamine on täpselt sama nagu ilma geoaluseta (ja –uuringuta) maja ehitada. Põhi
peab kindel olema. Just selleks, et leida tehnilis/tehnoloogilised lahendused
edasiliikumiseks, kus vaja seal tunnel läbi mäe ehitada, kus vaja ebakindlasse
pinnasesse vaiasid rammida. Seega midagi ei jää üle, meie teiega peame teadma
millised on (poliit)keskkonnalised olud liikumissuunal, sest vastavalt
ikoonilisele poliitevangeeliumile „Jah, Härra
Minister“ (J.Lynn, A. Jay Varrak. 1999 Lk 267) võib
juhtuda, et meil teiega on õigus, kuid: „Poliitikuelus tuleb ette aegu, kui ta
on sunnitud vastu võtma ebaõigeid otsuseid. Ebaõigeid majanduslikult, ebaõigeid
tööstuse seisukohal, valesid iga mõõdupuu järgi – peale ühe. See on üks
kummaline tõsiasi, et miski, mis on kõigist muudest seisukohtadest vaadelduna
vale, võib olla õige poliitiliselt.JA MISKI MIS ON POLIITILISELT ÕIGE, EI
TÄHENDA MITTE ÜKSNES, ET SELLE abil võib hääli võita – mida kahtlemata võib -,
vaid ka seda, et kui mingi poliitika abil võidetakse hääli, siis saab väita, et
see poliitika ongi see, mida inimesed soovivad. Ja kuidas saab demokraatlikus
riigis vale olla see, mille poolt inimesed hääletavad?“
Mis tähendab, et kui meie teiega peame arengu
poliitinimestele magusmaitsvaks ja häälterikkaks muutma. Teisiti ei tule
lihtsalt välja, see on peaaegu põhiseaduslik reegel.
Kuid kas Pilvepiiril on sellist tahteühtsust, et midagi tõsist ette võtta? Nüüd ja praegu? Viimased arengud poliitturul on näidanud, et loota Pilvepiiri nii äkilist indu (lausa kooskõlalist plahvatuslikku meie teiega elu mõttekamaks muutmisel), pole põhjendatud. Nagu juristid ütlevad, et siin pole tegemist õigustatud ootustega. Pigem jätkub nii, et: „See oli ikka vana tuntud „N.I.H.“ sündroom: mitte-siin-leiutatud (Not Invented Here)“ J. Carlton „Apple“ K-Kirjastus 2000 Lk 295). Kuid N.I.H. sündroom pole ainuke takistus, olukord Pilvepiiril on läinud veelgi pingelisemaks.
Tundub, et kaabuvahetustrikk(mustad kaabud marssisid
välja, punased kaabud sisse) tekitas Ühisruumi pigem ussitamist juurde, mitte
ei vähendanud pingeid. Miks? Elementaarne Kõik poliitturu osalised on suuremal
või vähemal määral solvunud, duubeldades seda veel kogu Ühisruumis levinud „šiki
ohvripõli sündroomiga“, siis saamegi supersolvunud Pilvepiiri (peaaegu igaüks
eraldi ja enamvähem kõik kokku). Esiteks on konservatistid solvunud, kuna
tunnevad ennast (ja ka väljenduvad valjusti) reedetutena, teiseks on
kurakäelised kibestunud, kuna uue administratsiooni kokkupanekul ei tulnud
nemad üheski koalitsiooniskeemis jutukski, Maaisa pidukond on solvunud, sest on
kahes eelmise administratsiooni kokkupanekul ( ja sellest kahe eelmise
lõhkumises) olnud võtmepidukonnaks, Edasipoole pidukond on pea kahe aasta
jooksul (ja sellele eelnenud kahe aasta jooksul) o-positsioonis istudes enesesse
kogunud nii palju hapuks läinud solvumust ja jõuetusetunnet, et see pööratakse
nüüd ilmselt täie jõuga (mõnuga?) täitmisele, Kahevahel pidukond … Kahevahel
pidukond on ainsana rõõsa ja rahulik, nemad saavutavad läbirääkimistel (nagu
siiani kuulda on olnud) kõik oma eesmärgid, milleks ÜmarKOLE (ümmargune koalitioonilepe)
kindlasti ka palju lisavõimalusi pakub. Nagu viimasel ajal ikka kasutab Kahevahel
pidukond taktikat kaks sammu edasi, üks tagasi, mille bilansiline väärtus on
(märkamatult) üks samm ikkagi edasi oma eesmärkide poole. Mis aga puutub
Pilvepiiri töövõimesse, siis … Raskeks läheb, väga raskeks läheb. Nagu märgib D Rumsfeld oma raamatus
„Rumsfeldi reeglid“ ( PM 2020 Lk 184): „Ainsad rumalused, mida ei saa
kergesti kõrvaldada, on need, mida loovad väga arukad inimesed.“ Prantsuse
suursaadik F De Rose“ Mnjah, need järjestikused
obstruktsioonipillerkaared, mida kurakäelised koos edasipoolsetega
konservatistidele lahkelt (koos praktiliste õpitubadega) selgeks õpetasid,
saavad kardetavasti usina õpilase poolt innukalt ja täie mõnuga kasutatud ja ka
ära kasutatud. Korduvalt. Ühesõnaga järgmise Poliitturu hankeni Pilvepiiri
komplekteerimiseks tuleb meil läbi ajada ülitoksilises keskkonnas. Kahju. Aeg
ja energia kaovad … Võimalused ka
Kummaliselt hästi sobib meie teiega olukorda ilmestama Briti mereminister Winston Churchill innustunud
kirjaread enne I Ilmasõda: „Kõik kisub katastroofi ja hävingu poole, „kirjutas
ta 28 juunil oma abikaasale. „Olen elevil ja õnnelik.”” (C.Clark „Uneskõndijad” Varrak, 2015 Lk 434).
Mis sellest välja tuli teame tagantjärele tarkusest kõik. Siiski … Selline
olukorrahinnang ja kõrvallugu siis. Kõrvalloo lõpp
Meie praegune
haridussüsteem ei vasta homse maailma nõuetele. See ei vasta isegi
tänase nõuetele. Majanduse seisukohalt on haridus/teadus ja loovus tähtsad sest
nagu väidab Y.
N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 223) on tegemist ressursi:
„Tavaarusaamade järgi maailmast kui kindlaksmääratud suurusega pirukast on
maailmas vaid kaht liiki allikaid – toormed ja energia. Kuid tegelikkuses
eksisteerib kolme liiki allikaid – toorained, energia ja teadmised. Toormed ja
energia ammenduvad: mida rohkem neid kasutada, seda vähem neid alles jääb.
Teadmised seevastu kasvavad: mida rohkem me neid kasutame, seda rohkem meil
neid on. Mida rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on tõenäosus,
et see aitab leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“. Teadmised on kõige
alus, tuleviku põhiressurss.
„Heaolu
suur kasv viimasel 200 aastal ei ole aga tulenenud töömahu kasvust, kuna
rahvastiku kasvuga oli ka vaja rohkem suid ära toita, ning tööhõive määra kasv
pärsib keskmise tööaja lühenemine. Heaolu kasvas pigem tööviljakuse kasvu najal.“
„Töötajate
intelligentsus, oskused, töökus, täpsus ja tegutsemisind omavad määravat mõju
tootmise kulutustele ja kvaliteedile. See on peamine põhjus, miks kõrge
palgatasemega riigid, nagu Šveits, Rootsi ja Saksamaa püsivad
konkurentsivõimelisena. Töö kvaliteedil on sageli suurem kaal kui ühe töötunni
kuludel. Seetõttu ei ole midagi imestada, et intelligentsus, teadmised ja
haridus on üksikisikute ja ühiskondade heaolu peamised tegurid. Pigem paneb
imestama, kui sageli seda teadmist tõrjutakse ja eiratakse. Paljudele on
lihtsalt mugavam ja moraalselt rahuldavam otsida heaolu erinevuste põhjuseid
pigem ekspluateerimisest ja möödaniku ebaõiglusest kui ühiskonna praegusest
haridustasemest.“
Huvitava põike probleemistikku toob H Rosling „Faktitäius“ (Tänapäev 2018 Lk 238): „Maailm muutub aga pidevalt ja võhiklike täiskasvanute probleemi ei lahenda järgmise põlvkonna õpetamine. See, mida te maailma kohta koolis õpite, ei ole 10 või 20 aastat pärast lõpetamist enam aktuaalne. Nii tuleb meil leida võimalusi ka täisteile õpetasime. Autotööstuses kutsutakse autod tagasi, kui avastatakse mõni viga. Te saate tootjalt kirja, mis ütleb: „Kutsume teie auto tagasi, sest tahame asendada selle pidurid.“ Kui aeguvad faktid, mida te koolis ja ülikoolis maailma kohta õppisite, peaksite samuti saama kirja: „Vabandage, see mida ei vasta enam tõele. Tagastage oma aju tasuta uuenduseks kasvanute teadmiste värskendamiseks.“ Võibolla peaks selle probleemiga tegelema hoopis teie tööandja: „Palun töötage see materjal läbi ja tehke test, et vältida Maailma Majandusfoorumil või muul sarnasel üritusel häbisselangemist.“ Nii, et uuendagem oma teadmisi ja vaadake, et olete õige GPS sisse lülitanud sest: „Suuri muudatusi on alati raske ette kujutada. Ent see on kindlasti võimalik ning minu arvates saab see teoks kahel lihtsal põhjusel. Esiteks on eluga toimetulek faktipõhises maailmapildist rohkem kasu, täpselt nagu GPS on kasulikum linnas õige tee leidmisel. Teiseks, ja see on tõenäoliselt olulisem: faktipõhine maailmapilt on mugavam. See tekitab vähem stressi ja lootusetust kui dramaatiline maailmapilt, lihtsalt sellepärast, et dramaatiline on liiga negatiivne ja hirmutav. Kui meie maailmapilt tugineb faktidele, näeme, et maailm ei ole nii halb kui tundub – samuti mõistame, mida saame teha selle üha paremaks muutmiseks.! „ (lk 242)
„Mälusopist kerkib üles see, mida ütles Vicki Buck, kui Uus-Meremaa Kuninganna Charlotte´i väinas purjetasime: „Kardan, et haridussüsteem võtab loovad, kujutlusvõimelised lapsed ning püüab neisse toppida normide järgimist, kuulekust ja distsipliini. Arvestades, et tõenäoliselt peavad need lapsed omale töökohad ise looma, on see õudne.““ John on nõus „Hariduse andmine ise toimub samuti tehasemudeli põhjal. Te loote oskuste varu. Teile öeldi, et mingil hetkel osutuvad need kasulikuks. Aga mis juhtub, kui te sattute maailma, kus oskuste eluiga on kuuekümne aasta asemel viis? Meie praegused haridusasutused on praeguseks peaaegu mõttetud.“
Just
see ongi probleemi iva, me õpetame inimestele üha uusi kargukasutusreeglistikke,
käsutäitlikkust, abiootust, mitte loovust ja taaskasutuslikku rekombineerimist.
Nii, et arutada administratsioonide tasandil selle üle, et lapsed jäävad tobuks
kuna nad on paar nädalat või kuu kaugjuhitaval õppel, on probleemi olemuse
mittemõistmine ja aegunud süsteemi reanimatsioon. Viga on selles, et
tööstusrevolutsiooni ajastu on läbi, alanud on uus ajastu: „Me lõime oma koolid
tööstusrevolutsioonile. Tööstusrevolutsioon ei toiminud sellepärast, et me
saatsime inimesed kooli. Ja tööstusrevolutsioon on tänini meiega. Tänapäeva
autod ei erine põhimõtteliselt põlvkond varasemast mudelist; sama kehtib
rongide, lennukite, raudteede, lennujaamade, õigussüsteemi, koolide, ülikoolide
ja valitsemissüsteemide kohta. „Meie taristu on šokeerivalt kaua stabiilne
olnud (…) ja me oleme sellele rajanud institutsioonid, mis eeldavadki sellist
stabiilsust.““ (lk 314) See tõdemine haakub hästi kolmanda koridori
teemaga ehk avaliku teenistuse ja
riigireformi hädavajalikkusega.
Eespool konstrueeritu on üks võimalikke arenguteid, tüüpiline juba olemasolevate ideede taaskasutus ehk rekombineerimine. Proovige ka, võimalik, et ... harjute ära ja siis hakkab meeldima.
Järgneb ….
Targutusi:
F Forsyth
„Šaakali päev”
Hadfield „Astronaudi soovitused eluks maal“
Ersen.2016
Lk 47 „Kosmoses
on oluline suund – kuhu sinu alussõiduk Päikese, Maa ja teiste kosmoselaevade
suhtes ninaga osutab. Kui sa oma suunda ei kontrolli, juhtub kaks asja – alus
hakkab pöörlema, nii et kõik pardalviibijad satuvad segadusse, ja see kaldub
kursilt kõrvale, mis võib aja- või kütusepuuduse korral tähendada elu või
surma.“
Grant „Anna ja võta“ ÄP 2016
Lk 153 „Kui
Bloomi meeskond maailmaklassi pianistide ja nende vanemaid intervjueerima
hakkas, ootas neid ees järgmine üllatus. Pianistid polnud oma klaverõpinguid
alustanud silmapaistvate klaveriõpetajate käe all. Tavaliselt võtsid nad
alguses klaveritunde mõnelt naabruskonnas elavalt õpetajalt. (…) „Teaduse
vaatenurgast paistis asi sedamoodi, nagu oleksid uurijad avastanud, et maailma
kõige kaunimate luikede esivanemad pärinevad laudaõue kanakarjast.““
Lk 151 „1960
aastal tuli edumeelne psühholoog Raymond Cattell välja intelligentsuse
investeerimine teooriaga. Ta pakkus välja, et just huvi millegi vastu on see, mis
sunnib inimesi investeerima oma aega ja energiat mingite kindlate oskuste ja
teadmistebaasi arendamiseks. Nüüdseks on leitud veenvaid tõendeid, et andekuse
väljakujunemisele eelneb huvi. Tuleb välja, et motivatsioon on põhjus, miks
inimestel üldse mingil alal andekus kujuneb.“
No comments:
Post a Comment