Inimene on võrdlusloom, ta võrdleb ennast, enda olusid ja enda
olemist pidevalt teistega. Võrdlus võimaldab meil korrigeerida enda tegemisi.
Edenemine selles võrdluses teeb meid (harilikult) õnnelikuks. Samas on õnn üks ütlemata
subjektiivne ja ajaliselt piiratud nähtus. Nagu märgib Y. N.
Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk 43):
„Õnne klaaslage hoiavad paigal kaks kindlat sammast, millest üks on
psühholoogiline ja teine bioloogiline. Psühholoogiliselt sõltub õnn pigem
ootustest kui tegelikest oludest. Meid ei rahulda rahulik kulgemine ega
külluslik elu. Me oleme rahul pigem siis, kui tegelikkus vastab meie ootustele.
Halb uudis on see, et elutingimuste paranedes paisuvad ka meie ootused. Eluolu
märgatav paranemine viimastel aastakümnetel on kaasa toonud pigem suuremad
ootused, mitte suurema rahulolu. Kui me midagi ette ei võta, siis ei pruugi
tulevasedki saavutused meid rahulolematusest päästa.“ Nii, et päris õnnelikuks
ei saa me kunagi, alati on midagi veel … Ilmneb, et
võrdlemine tegelikkust ootustega on üks inimese tegutsemismootoreid. Kuid mida
teha, kui harjunud võrdlusmoment kaob? Või kui võrdlus muutub mõttetuks? Mõelge,
millised olid meie mullused ootused? Igatahes sellist kolmikkriisi ei oodanud
keegi. Täna laiub meie ootuste ja tegelikkuse vahel sügav rahulolematuse
kuristik. Meie ootuste ja õnne klaaslagi on meile pähe kukkumas ja … Ega keegi
ei tea õigesti mida teha, osad otsivad rutuliselt ja nutikalt uusi
tooteid/turge, teised jätkavad … võrdlemist. Võrreldamatuga?
Aeg,
kui tähtsaim ressurss
Eelmine
nädal oli heade uudiste nädal, Dr Riik teatas: „Oleme uueks laineks valmis, enam
kui kunagi varem“, ja analüütikud
teatasid, et „Uh, Eesti majandus pääses
halvimast“. Mõlemad on äreval ajal lootustandvad teadaandmised. No vähemalt
meeleolu tõstvad. Kuid kui vaadata raportite taha, siis on pilt veidi kirjum. Tõsiasi on, et paljud mullused „näitajad“ on muutunud kolmikkriisis mõttetuks. Kuigi
kolmikkriisi on võrreldud nii eelmise finantskriisiga, suure depressiooniga või
sõjaga, siis needki võrdlused on kunstlikud, meelevaldsed ja sageli eksitavad. Seda kriisi ei saa võrrelda mitte ainuüksi
eelmiste kriisidega, võrdlusmoment
paljudes sektorites ja paljudel turgudel üldse puudub. Sellega seoses on
administratsiooni meeleheitlik püüd trahviähvardusel kokku koguda statistilisi
andmeid majandusaasta tulemuste kohta oludes, kus majandusaasta aruannete
Äriregistrile esitamise tähtaeg on seadusemuudatusega viidud oktoobrisse veidi
kohatu. Ettevõtjail on praegu tähtsamat teha, kui tühiandmetega tegeleda.
Muidugi on selline seisukoht ekslik, kui eesmärgiks pole mitte majanduslik
laibaloendus, et kes ei vasta see on … Statistika seegi. Praegu on peatähtis
aja võimalikult tõhus kasutamine kõigil elualadel eraldi ja ühiskonnana
kogumina. Tühitegevusteks, harjumuspäraseks plaanitäitmiseks ja harjumuseks
pole selles kriisikomplektis kohta.
Uuest
mudelist, uuel turul
Siinkohal ilmnebki administratiivse suutlikkuse (ehk
kolmikkriisi keskmise osa) küsimuse üliolulisus. Ülesandepüstitus avalikule
teenistusele peab olema lihtne: kuidas ületada administratiivkriis, luua
avaliku teenistuse asemel avalikkuse teenindamise teenus, et majanduses oleks
uusi mudeleid ja uusi tooteid võimalik igaühel meist teiega iseseisvalt
ehitada. Luua üha uusi tooteid, ehitada
uusi turge. Riik ei suuda igale poole, ehk nagu ütles M. Thatcher: „Me ei tohiks oodata, et riik ilmuks hea
haldjana ekstravagantses maskeeringus iga ristimise juurde, oleks jutukas
kaaslane igal eluetapil, tundmatu leinaja igal matusel.“ (Dale, G. Tucker
„Margaret Thatcheri tsitaadiraamat“ Ersen 2013 lk 133). Vaadake, kui administratsioon jätkab tavalise kapakuga
eelmisel aastal kinnitatud tööplaanide tuima täitmist, mida me paljudel
juhtudel oleme kogenud, siis oleme kõik hädas, administratiivkriis areneb
üldiseks pikaajaliseks L tüüpi kriisiks. Kui
majanduse pole midagi millegagi võrrelda, siis ka vanade tööplaanide
järgi plaanitäitmine, kontrollimine, analüüsimine on ühiskonna edu mõistes
mõttetu. Kurnav, kulukas ja kuritegelik. Igatahes kahjulik ja kõigi aega
(refrään: seda ainukest taastumatut ressurssi) kuritarvitav. Asi on selles, et
avalik teenistus ei saa käia teist jalga võrreldes kogu muu riigiga,
majandusega, ka siin tuleb ehitada üles uued teenused. Avalik teenistus on
teenussektor, mis elab reaalselt majanduses toimuvast.
Võrgu(s)tamisest
Ma olen võrgustikuuskne, ma usun, et heas seltskonnas põrgatades ideed võib see saada ootamatuid lisandusi ja algsest kohmakast või kohmetunud ideepojukesest kasvab midagi erakordet. Usun Medici efekti, erinevate distsipliinide ristteel tekkivast uuest kvaliteedist. Usun, sest ... ma olen sel olnud. Ja ma kinnitan teile, et see on hea tunne, see on nagu ... Kevadel tekkis juba lootus, et ka administratiivkriisiga hakatakse
tegelema, Dr Riigi initsiatiiv luua majanduse
elavdamise ekspertkogu tekitas lootuse kriisilahenduste võrgustatud lahendite
leidmiseks. Ekspertkogu koosseis sai muljetavaldav ja lootused olid kõrged,
kuid … Esiteks on ajakasutus selles protsessis uskumatult veniv, sest kui 28
mail andis Dr Riik teada ekspertkogu loomise kavatsusest, siis kogu ise asus
kokku alles 29 juunil ning 19. augustil
tutvus majandusarengu komisjon tutvus
oma istungil majanduse elavdamise ekspertkogu ettepanekutega. Edasi läks
niimoodi, et nende ettepanekutega hakkasid kuuldavasti tööle ministeeriumid ja kabinetinõupidamisele esitatakse täpsemad
tegevused ekspertide soovituste elluviimiseks. No ja siis tulevad
eelarveläbirääkimised mille käigus arvestame ettevõtjatelt ja majandusekspertidelt
saadud ettepanekutega. Tore. Ainuke viga on see, et meie teiega ei tea majanduse
elavdamise ekspertkogu liikmete ettepanekuid. Teame vaid üldsõnalisi
valdkondlikke loosungeid ehk administratiivset ümberjutustust nendest. Ka see
ongi kõik? Kas kolm kuud kulda väärt aega kulus vaid parteikongressivääriliste
loosungite kribimiseks? Jälle? Ei usu, teades neid inimesi, peab nende ettepanekute komplektis
olema julgeid ja huvitavaid mõttearendusi. Tegelikult jääb arusaamatuks, miks need ettepanekud asendati mageda loosungliku ümberjutustusega. Mingi salaprotokoll või? Miks? Üldsus ei vaja eksitavaid
ümberjutustusi vaid konkreetseid ettepanekuid, et kaasa mõelda, ekspertide
ideid edasi arendada ja ekslike põhimõtete parandamist. Küsite, mis mõttes
parandada? Või kuidas me üldse julgeme midagi nii kõrgetasemelist parandada? Kuid inimene on teadagi ekslik. Näiteks, kui meie teiega loeme, et ekspertkogu liikmed tõid välja
rea põhimõtted, millest majanduse edasisel toetamisel lähtuda, mille seas on ka
põhimõte, et tuleb jätkata riigireformi elluviimist, siis teeb mind nõutuks (ja
valvsaks). Kui Jaak Aaviksoo, Alar Karis, Jüri Raidla ja Urmas Varblane
kirjutavasid alles 24 augusti ühispöördumises riigireformi vajalikkusest ja
sellest, et 14.septembril saabub riigireformi
tõehetk (jälle?) selle alustamise suhtes, siis kuidas saab suhtuda ekspertkogu
poolset põhimõtet jätkata seda, mida … veel pole? Selline kohmakas
administratiivne ümberjutustus seab kahtluse alla kogu ettepanekute
(administratiivse ümberjutustuse) paketi.
Nii, et oleks aeg ekspertkogu ettepanekud avalikuks teha ja lasta
võrgustikel ja platvormidel neid kasutatavateks lihvida.
Aeg
kaob, meie võimalused teha häid eksistentsiaalseid lahendusi väheneb iga
kaotatud ajaühikuga. Kõik see viib selleni, et riigireform tuleb lõpuks
seadusandja poolt sisustada ja määratleda niimoodi, et riik, kui meie teiega
ühisettevõtmine muutuks tõhusaks võrgustatud platvormiks milline oleks meile
tugiisikuks ja loovjuhis, seda nii kriisis, kui tavaelus.
Järgneb ...
Targutusi:
M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015
Lk 112 „Nagu ütles kord näitekirjanik George Bernard Shaw:
„Mõistlik inimene kohaneb maailmaga: aga see, kes pole mõistlik, üritab visalt
maailma enda järgi kohandada. Seepärast sõltub kogu progress maailmas sellest
mõistetamatust inimesest.““
Lk 189 „On öeldud, et enamik revolutsioone ei põhjusta eeskätt
mitte revolutsionäärid, vaid valitsuse rumalus ja jõhkrus ütles kord Sean
MacStiofain, IRA eelkäia esimene juhataja.“
J.Lynn, . Jay „Jah, härra peaminister“ Varrak, 1999
Lk 403 „Jälle kerkis esile küsimus tõest (on
vist mingi selline asi) ja Bernardi ekslik arvamus, et protokoll peab olema
tõele vastav aruanna nõupidamise
käigust. (…) Ma püüdsin selgitada talle võimalikult arusaadavas vormis ära
järgmised teesid:
Protokolli mõte ei ole sündmuste
ülestähendamine.
Selle mõte on inimeste kaitsmine.
Üles ei
kirjutata seda, kui peaminister ütleb midagi, mida ta ei tahtnud öelda, eriti
kui see on vastuolus sellega, mida ta antud teemal on avalikkuse ees öelnud.
Lühidalt, protokoll peab olema k o n s t r u k t
i i v n e. See peab p a r a n d a m a öeldut, esitama seda taktitundeliselt,
loogilisemas järjekorras.
Mingit eetilist probleemi siinjuures ei ole.
Seretär on peaministri teener.
Lühidalt, protokoll on lihtsalt millegi
ametlikuks vormistamiseks ja kokkulepitud tegevuskava ( kui seda oli)
jäädvustamiseks tehtud ülestähendus.“
Bregman „Neetud võit“ Sinisukk
2016
Lk 74 „Okupatsiooni ülesehitus“Lk 76 „Nende üldiste põhimõtete kõrval kerkis esile keerukas lubade jagamise kord, millest tasapisi kujunes okupatsiooni üks silmatorkavam ja väga palju pahameelt põhjustav eripära. Palestiinlased pidid lube ja litsentse taotlema peaaegu kõigeks: finantstegevuseks, kodu ehitamiseks, piiritaha reisimiseks,õppimiseks, elamiseks väljaspool elukohana registreeritud linna või küla, loomade karjatamiseks teatud piirkonnas, isegi teatavate puu- ja köögiviljade kasvatamiseks
„Palestiinlane
ei tohi loata istutada tomatit (…) (ega) vakla,saani. Ei tohi maja üle lubjata,
Ei tohi purunenud aknaklaasi asendada. Ei tohi kaevu ehitada (…)“
„Loa
saamiseks kaasnes tihti pikk protsess, mis tähendab formularide täitmist,
tasude maksmist (millest sai okupatsioonile tähtis sissetulekuallikas) ja tihti
ka pikk küsitelu“
No comments:
Post a Comment