Järjekordne Äripäeva konverents Äriplaan
2020 on algamas. Väärt üritus. Püsikundena tean mida räägin. Seekord esitati
osalistele järgmised küsimused:
1. Millised on suurimad ohud ja võimalused Eesti ettevõtete jaoks 2020. aastal
2. Mis on Eesti arengu kõige suuremad takistused? Kuidas neist üle saada?
Seega millised on meie ohud ja
võimalused 2020a? Ehhee, kuid mis on vahet võimalusel ja
probleemil? „Võimalus. Kuna ärikõnelustes on probleemid keelatud, siis
nimetatakse neid hoopis võimalusteks. See tähendab, et mõnigi võimalus on
tegelikult probleem. Minu võimaluste lahendamise võimetel on piir. Huvitavad ja
strateegilised võimalused ajavad mulle hirmu nahka.” (J. Owen „Oskus mõjutada.”
2012 kirjastus „Ersen” lk 163). Seega ohud ja probleemid võivad olla nii
võimalused kui ka vastupidi.
Ohud toimivad kahel tasandil: süsteemsed
ohud ja isetekitatud juhuprobleemid. Süsteemset ohtude puhul on meil vähe
võimalusi midagi paremuse poole muuta, see on pigem nagu veatsoon, kus
veatsooni sattunu tegevus ei mõjuta
eriti tulemusi. Isetekitatud juhuprobleemidega saame küll midagi paremuse poole
nihutada. Eriti, kui me teame, kus see paremuse pool on. Seejärel võib ohtusid
jagada kolme gruppi. Esiteks, need, mis tulenevad maailmas toimuvatest tendentsidest
(vägevate vaheline kaubandussõda, Brexiti mõjud, energia kallinemine ja
keskkonna probleemide lahendamise vajadus). Teiseks, meie oma Riigikogu ja VV
poolt üllitatud realistlikest ja ka ebarealistlikest ootustest tulenevad
maksutõusud ja pikaajaliste arengukavade mittetoimimine. Kolmandaks, iga
ettevõtja omad riskikäitumisest tulenevad ohud. Esimese riskiga ei saa ettevõtja
väga palju peale hakata. See on nagu rajune ilm, seda ei tohi ignoreerida, vaid
vihmamantel ja potikud valmis panna. Kolmas oht on iga ettevõtja isikliku
nutikuse ja (majandus)ilma õige tundmise küsimus, millega peab igaüks ise
hakkama saama. Seega ohud ja võimalused, mida meie võimuses üldiselt muuta (ohust võimaluseks) on meie oma administratsiooni
turupõhise ettevõtlust toetava keskkonna loomine. Just keskkonna, mitte
järjekordse turupõhise tegevusvaldkonna ülevõtmine riikliku plaanimajanduse
valdkonnaks. Majanduskeskkonna muutmine peab kaasa aitama tulevikumajanduse
arendamisele, et muuta põhjalikult meie vananenud majandusstruktuuri.
Trikitamise valimine on probleem, mitte
võimalus
Meie kõigi suurimaks ohuks on
kapseldumine vananenud maailmakäsitlusse ja keskpärasusse. Kui me mõtleme, et
vananenud mõttemudelitega trikitamine aitab meil homsesse libiseda, siis on see
vale mõttelaadi Näiteks on selge, et
keskkonnaküsimused on tulnud selleks, et … Jääda? Ei, selleks, et need
lahendada. Meil on selleks mis juhtub siis, kui me maailma suundumusi ei järgi on
meie oma isiklik õppematerjal põlevkivielektri
näitel käes. Aastakümneid nämmutatud tõsiasi,
et lausreostus tuleb kokku tõmmata, toorainet tuleb paramini väärindada ja el.
tootmisel leida alternatiiv, realiseerus meie jaoks kõige ebameeldivamal moel,
ühe hetkega. Vupsti, olime energiaturult väljas. Kõike seda momendil mil nüüd
kohe-kohe hakkab praktiliselt kõik toimima elektril nii värkvõrgud, autod,
bussid, nutikas tootmine ja isegi kodumasinad. Ilmekas süsteemsuse mitteadumine
ilmnes nüüd kui elektritootmine kokku kukkus, otsustasime ka raudtee
elektrifitseerida, kuid … kuskohalt ja millise hinnaga me elektrit saame? Kustkohalt
tule tuttu paneme? Kõikjale ju energiapõuas energiast ei jätku? Järjekordne
riikliku plaanimajanduse ebamoraalne miljardiline „hittidee“ täita maa
õlitehastega, (NB!) lootuses et need suudavad enne ennast ära tasuda kui uued
trahvid needki turult välja tõrjuvad on mannetu. Sama mannetu, kui asendada
põlevkivi puiduga. See on panustamine kahjumisse. Kui turupõhised ettevõtjad
ise sellesse ei investeeri, siis nad järelikult ei usu sellesse. See on
jätkusuutmatu. Samas iga võimalikku energeetikaalast turupõhist eraalgatust
püüab administratsioon kõigiti takistada. Me teame seda, et pole ilmset ühtegi
tuuleparki, millele poleks bürokraatiakaigast tiivikusse visatud, kuid kui
kuulata seda, et kultuuriminister ja keskkonnaminister (Sic! mitte
majandusminister ja rahandusminister) arutasid täie tõsimeelsusega Linnamäe
hüdroelektrijaama sulgemist, siis tekkib vägisi tunne, et meil on massiivne energia
ülejääk. On siis või? Kuidagi suureline? Või lihtsalt rumalus? Tundub uskumatu,
et energiapõuas maailmas on hüdroelektrijaama
toodang ehk 0,3-0,4% Eestis toodetud taastuvenergiast kuidagi üleliigne. Samas
EL poolsete CO2 kvootide täitmisest peame me kinni pidama. Kuidas? Kas elektrifitseeritud
raudteega, mis toimib põlevkivielektril? Pöörane.
Kui riik investeerib homse asemel eilsesse, nägemata süsteemi tervikuna, siis
peavad need eksimused absorbeerima ettevõtjad. Nii, et iga valeotsus, iga
valeinvesteering mida riik teeb muutub ohust ja tegelikuks lisakoormuseks ettevõtjatele,
kes peavad siis kandma kolmekordseid ohte, kahel tasandil. Paljuvõitu?
Hunnik detaile pole toimiv mootor
Ilmselt ongi asi selles, et me kõik istume oma
mõttemaailmas eilses. Selles on segu mugavusest, muutustepelgusest ja
mõttelaiskusest. Pole midagi uut, et tulevikku „ei tunta ära“. A.G. Belli rivaal E. Gray arvas, et: „Bell
kulutab kogu oma energia rääkimise telegraafi peale. See on teaduslikult väga
huvitav, aga hetkel puudub sellel kommertsväärtus, sest palju enam äri saab
teha juba kasutusel olevate meetodite traatide vahendusel. „ Inglise postiameti
peainsener W. Preece (seega erialainimene) selgitas parlamendile:“ Mul on üks
selline oma kabinetis, aga pigem uhkeldamiseks. Kui ma tahan saata sõnumit,
siis kasutan sumistit või saadan teate jooksupoisiga.“ (J. Gleick
„Informatsioon“ Imeline Teadus 2014 lk 196).
Sellist postiametniku mitteäratundmist
esineb meil igal tasandil. Toome näite elust enesest. MKM korraldatud Transpordi
ja liikuvuse arengukava 2021+ koostamise järjekordsel kaasamisüritusel (16.09.19)
oli huvitav jälgida kuidas kujunes eelnevate kaasamisürituste käigus
väljasõelutud investeerimisettepanekute hierarhia loomine. Loomulikult oli
igaüks oma valdkonna eest väljas, mis on
ju loomulik. Kuid kui investeerimishierarhia (või on see investeerimisanarhia?)
kujuneb niimoodi, et moeasjadena tuntud teemadel paneme esmalt rahapataka
raudteele ja teise pataka kergliiklusse, siis kujunebki välja, et põhimaanteede
2+2 väljaehitamiseks raha ei jätku. Mitte, et seda ei peeta vajalikuks, vaid
kui on valida, kas „minu asja“ finantseerimine või üldise heaolu investeerimine,
siis on oma asi muidugi lähemal. Või teisalt, kui oled linnainimene, siis on
liikluse rahustamisse (uskumatud 32 milj EUR) ja jalgsikäiku investeerimise (50
milj EUR) tähtsus tunduvalt suurem kui teede tolmuvabaks muutmine.
Mõtlemiskramp, et milleks meile maanteed, paneme kõik rongidesse (või saadame
jalutama), on ajast ja arust. Iganenud. Maailm on muutunud hulka mobiilsemaks,
kiiremaks ja erisuunalisemaks. Enamusse
kohtadesse ei pääse rongiga ja enamus kaupu ei veeta raudteega. Pole lihtsalt
vajadust ega nõudlust. Muide, ei maksa unustada, milline oli eelmine „kõigi
rongidesse panek“ ja keda see „õnnelikuks“ tegi.
Põhikonstruktsioon
Raudteed on muidugi ülitähtsad,
kuid maanteed moodustavad Eesti vaates meie liikuvussüsteemi ja majandusarengu põhikonstruktsiooni.
Siinkohal ilmnebki kõige probleemsem probleem, omamoodi probleemide ema, meie
administratsioonid ei oska mõelda ega tegutseda süsteemselt. Kõike vaadatakse
kuidagi tükiti, mitte koosmõjus ega
perspektiivis. Näiteks teedevõrgustiku küsimuse mittemõistmine. See
pole ainult teed ja autod nendel vaid eelkõige küsimus elu võimalikkusest maal.
Kogu maal. Kui me põhimaanteid kiireks ja ohutuks ei muuda, siis vajub kokku
kogu meie unistus maapiirkondade arengust ja sellest, et elu oleks võimalik
igas Eestimaa nurgas. Kui me peame tähtsamaks liikluse rahustamist (loe
segamist), kui külaelaniku muret, et ta jääb päevas paarsada korda tolmutormi
kätte, siis me jällegi ei arvesta elu võimalikkusega maal. Kui me ei arvesta elamisväärse
eluga maal, siis … Jah, siis kolivad kõik linna, kõige sellest tulenevaga, sest
elustandardid on muutunud. Ka maal. Lisaks sellele on tolm üks eluea
lühendajaid. Pole kohanud tolmu mõju külaelanikele, kuid TÜ uurimusest Tallinna välisõhu kvaliteedi mõjust
inimeste tervisele ilmneb, et: „Hinnangute järgi põhjustavad ülipeened osakesed
aastas 296 inimese varase surma. “Kui kaotus jagada kogu populatsiooni ning
tema eluea peale, elab iga Tallinna elanik õhusaaste tõttu hinnanguliselt 7,7
kuud vähem,” (22.08.08 Delfi). Süsteemitu tegevuse tulemus on see, et
tolmuvabasid teid polegi vaja, kõik on kas ära kolinud või … ära kolitud.
Igavesti. RIP.
Kui me liikuvussüsteemi artereid (põhimaanteid) ei hoia hea
läbilaskevõimega, ei hoia kapillaare (rajadades juurde tolmuvabasid teid)
puhtana, siis selle tagajärjed on teatavasti fataalsed. Vaat selline lugu, lihtsate valikutega. Enamus valikuid on
raskemad, keerulisemad ja seepärast püütaksegi neid vältida. Loodushoiust ei
pääse me kuskile, sellele tuleb pöörata rohkem tähelepanu, kuid kui lahendused
on eluvõõrad, siis raha küll kulub, kuid tulemused on vastupidised nagu
praegusest Transpordi arengukavast nähtub. Kui TAK seadis eesmärgiks
ühistranspordis jõuda 2020 aastaks
25%-ni (algtase 22.8%) kulutades selleks perioodil ligi 700 milj EUR, siis mullune
vahearuanne näitas, et tase oli langenud 20%-le. See näitab, et me teeme midagi
süsteemselt valesti. „Riigitamine“ ei suuda asendada ettevõtjate pöörast
leidlikkust konkureerival turul. Liikuvusturgu ei sa arendada läbi kõige
normaalse keelamise ja piiramiseliikumatusestrateegia. See poleks liikuvus vaid
vigane liikumatusestrateegia.
Inimliku
nõrkuse mehhanismist
Kaasamisüritusel
kogesin veel üht huvitavat mehhanismi, mis rullus lahti justkui juhuslikust
(peaaegu naljatlevast) ettepanekust. Kuid inimliku oma asja ajamise kastmes
võimendus meile kõigile u poole miljardiliseks maksutõusuks. Lugu järgmine,
korraldajad olid pannud lisaks projektide valikule (milles osalejad
ignoreerisid või vastustasid väga targalt elektriautode dotatsiooni, tasuta
ühistransporti ja muid jaburusi) välja pannud ka mesised lõksud. Lihtsalt
öeldes kombati võimalust erinevaks uute maksude
kehtestamiseks või tõstmiseks. Ehk, kui
teie projekt (peale seda, kui kogu raha raudteede ja jala/rattaga liikumise
projektide kühveldati) „kuivale“ jäi,
siis võisite püüda võtta raha „magusast lõksust“. Investeeringute passiansi ladumise alguses ei
pööratud lisarahastuse võimalustele just eriti suurt tähelepanu, kuid ühel
momendil oli ühe osaleja arvates hädasti vaja u 100 milj EUR projektile rahastust
„oma projektile“ ja siis käivitus
mehhanism … Hädalisele pakuti lahkelt mingiliigilist auto/ummiku/parkimismaksu
kehtestamist, mis oleks toonud lauda juurde pea pool miljardit euronit. Kuna
saja ja viiesaja vahele jääb veel nelisada „tühja ruumi“, siis olid omavalitsusametnikud
varmad maksu toetama, et saada lisarahastust „oma KOV-de projekti“ rahastamiseks. Lihtne
hetkeline emotsioon – mina, minu, mulle ja mina ka. Tehtud. Nii kui niuhti kõik
klappis, kaks projekti oleksid saanud raha, kuid …meie kõigi taskutest oleks
tõstetud mitte just väga tõsiste (vabandan, kuid see on minu arvamus)
projektide mängulusti rahuldamiseks hunnitu hulk raha. Kui keegi veel ei tea,
siis "perpertum mobiled" pole olemas ja meie kulu settiks järgmisena toodete
hindadesse. Kuid hämmastama pani, kui kergelt see“ ümberpismine“ käis - mina saan „oma asjale“ raha, teie maksate
lisaks ja rohkem. Kõik, inimlik nõrkus
oli võitnud inimliku tarkuse. Vaat selline mehhanism, mis mõne loetud minuti
jooksul võib tekitada hoopis iselaadse majanduskeskkonna. See on probleem.
Probleem on selles, et me püüame elada vajaduspõhiselt, kuigi kõik loodus ja majandusseadused
on tõestanud, et elada on võimalik vaid võimalustepõhises süsteemis. Eriti
tähtis on järgida võimalustepõhisust oludes kui on võetud suund
keskkonnasäästlikkusele.
Keskkonnasäästlikkus tähendab ühtlasi lihtsust, mitte lisanduva
bürokraatiaga keskkonna jätkuvat koormamist. Ülekoormamist.
Nüüd
siis jääb oodata, kui MKM mängib sedasamast mängu poliitinimestega, nagu
kavandatud. Usun, et seal on hoopis teised „omad asjad“ (ehk valimislubadused),
mis kujundavad investeerimishierarhiat/anarhiat. Ilmselt on suur oht, et
erinevate ilusate põhjenduste sildi all üritatakse ka kõik magusaid lõkse käiku
lasta. See on probleem ja oht. Ootame huviga.
Oht on
ka see, kui meil kujunevad investeeringud mitte pikaajalistest arengukavadest
ja õige järjestatuse sünergiast vaid hetkeemotsioonidest.
Tehes paremaid vigu
Kui Twitteri vanas kontoris oli juhtlause, mis kõlas umbes
niimoodi, et „Teeme homme paremaid vigu“, siis meie teeme samu vigu edasi. Üha uuesti.
See on probleem. Süsteemne probleem. Arvata võib, et kui me riigi tasandil suudame
kogemustest tulenevaid vigu vältida ja maailmamajandusest tulenevaid
turbulentse pehmendada ( mis ongi ju riigi kandev mõte), siis oleme õigel,
lahenduste teeotsal … ülejäänuga saava ettevõtjad ise hakkama. Pole probleemi.
Ehhee, on vaid võimalused.
Targutusi:
M. Solokin
„Katastroofi anatoomia” Grenader 2009
Lk 262 „ Aga
kokku mõisteti terve sõja jooksul ainuüksi sõjatribunalide otsustega süüdi 994
tuhat Nõukogude sõdurit, kellest 157 593 lasti maha (…). See teeb kümme
diviisi mahalastuid!
Kõik sõltub
võrdluses (…) Kokku lasti viie sõja-aasta jooksul (…) Wehrmacht`is maha 7810
sõdurit ja ohvitseri. Kakskümmend korda vähem, kui Punaarmees. Ei, need pole
lihtsalt erinevad arvud ja kogused. See on juba ühiskonna ja võimu erinev
kvaliteet.”
Lk 286
„Armeekomandörid ilmusid ja kadusid, jõudmata oma uute alluvatega isegi tutvuda.
Küllaltki kähku kujunes sellest peataolekus välja omamoodi universaalne reegel.
See ei nõudnud ei alluvate tundmist ega luureandmeid vastase kohta, oluline
polnud ka tehnika tundmine. See asendas täielikult taktika ja operatiivkunsti
peensuste tundmist. Nende sõnade kaja ja kurdistav kõla liikus staapides,
kaevikutes ja blindaažides – „iga hinnaga”!”
H. Troyat
„Nikolai II. Viimane tsaar” Kunst 2014
lk. 69 „Aleksei
Kuropatkin on uut ministrit oma päevikus iseloomustanud nii: „ Suur mees
tähtsusetuteks asjadeks; loll mees riigiasjadeks.””
Tere sõbrad, mu nimi on Hilvar Mennik, ma olen pärit Pärnust, Eestist. Olen siin, et levitada häid uudiseid puudustkannatavatele inimestele. Ma olin masenduses, kui mu naine lahkus mu juurest teise mehe juurde, kuna mul paluti töö lõpetada, kuna mul oli vähk ja ma sain katki. Ta võttis mu ainsa tütre ära, nii et minu ainus võimalus oli surra. Üritasin talle helistada, kuid ta eiras mind, saatsin talle tekstsõnumeid ja äkki vastas ta ning ütles, et ma ei peaks talle enam helistama ega tekstisõnumit saatma, nii et ühel päeval võtan ühendust mu sõber facebookis ja ma seletasin talle sõna otseses mõttes ning ta rääkis mulle ka, et tal olid samad probleemid ka varem ning ta tutvustas mulle doktor osagiede nime kandvat õigekirjapakkujat, saates mulle oma isikliku e-kirja ja ma võtsin temaga ühendust aadressil [doctorosagiede75@gmail.com] ja ta vastas mulle kiiresti, selgitasin talle oma probleeme ja ta käskis mul mitte muretseda, et ta on nii teinud, et nii paljude inimeste jaoks olen mees, kes ei uskunud kunagi loitsu, kuid otsustasin seda proovida, ta kinnitas mulle 24 tundi, et loo õigekirja ja ravib mind ka vähist ning aitab mul paremat tööd saada ja äkki saatis ta mulle oma haiguse ravimeid. Võtsin seda vaid 2 päeva ja olin vaba. Ma ei uskunud oma silmaga järgmisel päeval, koputas keegi mu uksele ja ma ei oodanud sel päeval kedagi, et äkki oli see minu naine Pisarad ja ma ei suutnud seda taluda. Ta palus mind ja palus andestust kohe. Sain kõne oma ettevõttelt, kus olin töötanud aastaid, et mind ülendati USA paragoni ettevõtte juhiks. Palun aidake mul tänada arsti osagiedet ennistamise taastamine, mille olen kaotanud, palun palun abi vajavatel inimestel pöörduda arstiga osagiede poole tema isikliku e-posti aadressil doctorosagiede75@gmail.com või whatsappiga telefonil +2349014523836 tänu, et Jumal õnnistaks neid, kellel on selle tunnistuse lugemiseks aega, et õnne saata
ReplyDelete