Jumala
hääl –Rahva hääl on rääkinud. Rääkis küll vaiksemalt, kui möödunud kord (2015. aasta Riigikogu valimistel oli hääletanuid kokku
64,2% valijatest, seekord 63,1%), kuid rääkis ka mõistukõnes, suur osa valijaid
ei kasutanud oma sünniõigust ja ei hääletanud. Just ei hääletanud, kellegi poolt, kuid paradoksaalsel moel valisid. Tegid valiku ... mitte häält anda. Kuid need, kes ei hääletanud
pole hääletud. Vaikus on kurdistav. Või kui me võtame „Valijameestes“ kasutatud
üldistust, siis on mittevalijad esimese astme valijad. Nemad …. võitsid!? Võitsid
valimised. Saavutasid tulemuseks 36.9% häälte koguarvust. Kas me sellist …
osalusaktiivsusetust tahtsimegi? 36.9% klientidest/valijatest ei leidnud endale
sobivat esindajat, ei pidanud valimisi oluliseks või lihtsalt laiskusest ei
ilmunud oma kodanikuõigust ( see mis Vaheriigis oli kodanikukohustus)
realiseerima. Aga iga hääl luges, mõnel jäi puudu mõni hääl, mõnel kümmekond.
Nüüd mõtlevad turuosalised „Eh, oleks vaid …, miks ma ….“, aga juba hilja.
Valimised
on lõppenud, selleks korraks on siis poliitiline loom söödetud. Tulemused …
Tulemuste kujunemisest on juba arutletud palju, küll tublist meeskonnatööst
(võitjate poolt) ja rahanappusest (kaotajate poolt). No rahapuuduse jutt on
muidugi mannetu eneseõigustus, sest mitte raha ei teinud tulemusi vaid nutikus.
Vanaema Marie ütles, et „Hunti toidavad jalad“ seega , mitte söötmine. Nii ka
poliitmaailmas, edu ei toitu rahast, kui oled kogu hooaja ilutsenud, siis
viimasel minutil rahaga enam midagi ei tee. Nagu öeldakse, armastust ei osteta
(hädapärast võib armastuslaadset toodet küll rentida, aga mitte kauaks). Kuid
need vabandavad „põhjused“ pole muud kui ettekäänded, kõik on pärastised
välimised äraseletamised. No muidugi tuleb leida lohutust kaotuse ajal, kuid
pigem peab see olema selge vigade analüüs, mitte enesehaletsuse kleepuvasse
siirupisse uppumine. Eks näeme, kes oskab vaid nutta, kes nutikas olla.
Tõelised võitjad ...
Valimistulemused
tegid kolm tegurit. Esiteks moodustas suurima fraktsiooni mittevalinute esimese
astme seltskond, tulemus kõigist pidukondadest parem – 36.9% (tuletame meelde, et Edasipoole pidukond sai 28,8% hääli). Poliitilised
kodutud? Heitunud? Tüdinud? Aga kes nendega peaks tegelema? Töötukassa
tegeleb heitunud töötute tööturule tagasi nihutamisega, aga kelle jagu on
heitunud valija? Esindustühik. NB! See ei ole tühi koht, see on ressurss.
Küsimus on selles, kes selle ressursi hõlvab, kui ….
Seega
jäigi põhimängus lauda vaid alla 2/3 kliente. Selles turusegmendis määras tulemused kaks tegurit: „Halastus(Andestus)emotsioon“ ja „Kauni pesunaise sündroom“. Või vastupidi. Pigem siiski koosmõjus. Kõik need
kliendid, kes olid edasijõudnud st jõudnud esimesest astmest kõrgemale seega
valijad, seisid dilemma ees - keda valida? Mille järgi valida? Kas valida pidukonna
järgi (mida pidukonnad ise soovitavad)? Mis tähendaks justkui maailmavaate järgi
valimist (kui keegi midagi sellist tuvastas).
Või valida lihtsalt omakasu järgi (kes meile rohkem „välja käristab“)?
Või valida näo järgi? Millise näo? Kas tuttava? Või mõne kuususe näo järgi,
samastades ennast temaga? Või … Igaühel on veel tuhandeid valikukriteeriumeid,
kuid kui klient/valija seisis
valimisnimekirjade ees (mis seekord olid tõesti rammusad), siis eelnevast
valitsemisest tulenev võrdlusmoment oli see, mis kõige rohkem oma osa mängis.
Kõigil klientidel/valijatel oli settinud kõvakettale ( millelt küll alati kohe
õiget faili ülesse ei leia, kuid tead, et kuskil see on) kogemuste ja
mälestuste komplekt, mis hakkab nimekirja ees mängima oma alateadlikku rolli.
Vaba
valik ja eelhäälestus
Kõigepealt
hakkab, see mälukomplekt välistama selliseid turuosalisi, kes kuidagi, no mitte
kuidagi, ei sobi meie muljete, tunnete ja arusaamadega heast ja kurjast. See
ongi muljete komplekt, mitte tegelikkus, kuigi igaüks meis käsitleb seda, kui tegelikkus
ja kui vaba valikut, siis on see küll valik, kuid meie meeled mängivad siin
meile vingerpussi. Y. N. Harari oma järjekordses haaravas raamatus käsitleb
väga harjumatu nurga alt vaba valikut. „“Humanistlik usk tunnetesse on lubanud
meil nautida tänapäevase lepingu vilju ilma, et me selle eest midagi maksma
oleksime pidanud. Meil ei ole vaja jumalaid, kes meie võimu piiraksid ja meile tähenduse
annaksid – klientide ning valijate vabas valikud annavad meile vajamineva
tähenduse. Mis aga juhtub, kui me mõistame, et kliendid ja valijad ei tee
kunagi vabasid valikuid, ning kui meil on olemas tehnoloogia, millega nende
tundeid välja arvutada, kujundada ja üle kavaldada? Kui universum on naelutatud
inimkogemuse külge, siis mis juhtub, kui inimkogemusest saab järjekordne
disainitav toode, mis ei erine olemuslikult ühestki teisest kaubanduskeskuses
pakutavast?“ ( Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ lk 289). Eks ole,
päris huvitav vaba tahte käsitlus? Selle käsitluse juures on tähtis see, et me
kõik teeme valikuid, kuid me ei tea kui „vabad“ me tegelikult oleme. Ei-ei,
ärge nüüd arvake, et siin tuleb nüüd mingi vandenõuteooria, kaugel sellest.
Lihtsalt me oleme nii või teisiti eelhäälestatud ja eelprogrammeeritud mingite
teadmiste ja kogemuste poolt. Mina olen näiteks väljaõppinud planeerija ja minu
maailmakäsitlus lähtub pikema perspektiivi planeerimises ja võimalike
variantide kaalumises. Kui minust oleks saanud arheoloog, arhitekt,
metallikunstnik (milledest kõigist ma ka olen kunagi unistanud) siis oleksid
minu valikud ja eelhäälestus hoopis teistsugune. Ma usuksin ka teistsuguseid
jutte ja jutuvestjaid, sest ma liiguksin hoopis teistsuguses seltskonnas. Minu
eelhäälestus oleks teistsugune. Ei parem ega halvem, kuid teistsugune. Seda eelhäälestuse "värki" tuleb litsalt teada, mitte häbeneda. Lihtne. Kuid
siinjuures on tähtis ära kuulata ka teiste inimeste, nende eelhäälestused,
arvamused ja tekitada sellest Medci efekt. „(…) kui sa astud
valdkondade, distsipliinide või kultuuride ristmikule, võid olemasolevaid
kontseptsioone kombineerides saada erakordseid uusi ideid. Nimetus, mille ma
sellele nähtusele olen andnud – Medici efekt -, on pärit 15. Sajandi Itaalias
toimunud silmapaistvast loomingupurskest". F
Johansson „Medici efekt“ Pegasus 2008 lk 2). Oleks ju tore.
Mälukomplekt
ja kambavaim
Seega
meie teiega seisame valimisnimekirja ees ja meie mälukomplekt hakkab tööle. Me
peame lootma oma mälukomplektile, sest elame infokaose maailmas. Kõigepealt
hakkab välistama valikuid, mida „meie seltskond õigeks“ ei pea. Meie mälukomplektid on sellest läbi imbunud ja
midagi muud sinna eriti ei mahu. Kuid kuna „Me elame infokaose maailmas,
millele allub ka propaganda, aidates kaootilisuse suurendamisele tublisti
kaasa. Propaganda neutraliseerib sellega kõik võõrad teated, muutes need vaid
suhteliselt usaldusväärseteks. Hakkab domineerima ettekujutus, et ei olegi
võimalik vaielda, sest kõik on vale.“ (Georgi Potšeptsov „Propagandasõda 21 sajandil“ Hea Lugu 2018 lk
42). Vaat selline lugu, mis on järjekordne löök meie „vabale“ valikule. Ja muidugi ärme unusta müütide mõju „Müüdid on olemuselt mitte ainult tugevad
sümbolid, vaid ka võõra pealetungi tugevad takistajad, mis hävitavad kogu
nendega kokku sobimatu informatsiooni. Müüt võtab ainult nähtuse ühe poole ning
muudab selle lõpuks niivõrd suureks, et see teeb muu tõe ringlemise peaaegu
võimatuks. Seegi oli osa tegelikkusest, kuid müüt sõitis sellest üle ja hävitas
selle täielikult.“ (lk 54). Ikka on
loodud müüte vägevatest vastastest ja kurjast hundist, nii ka seekord. Jaa-ah,
me elame kiirel ajastul ja meil pole aega süveneda paljudesse küsimustesse, mis
meile tunduvad ebaolulised või … liiga rasked. Me usaldame … sõprade arvamust. Aga
kuidas kujunes sõprade arvamus? Miks
järsku kõik ärimehed „tukud ette kammivad või kaunitarid endale pardimokad
süstida lasevad? Mine sa võta kinni, kuid suure tõenäosusega püütakse ennast kellegagi
või mingi grupiga samastada. Sama ka valimisel. Miks? Sellesse ei süveneta. Trend
lihtsalt. Kambavaim. Mul oli mitu sellist kirglikult alanud, kuid sama kiiresti
sumbunud arutellu, mis algasidki välistusega „Mina küll „neid“ ei vali, sest …“ Kui küsida, kas oled ka nende platvormiga
tutvunud? Võrrelnud teistega …? Siis vastus on väga tüüpiline: „Ei ole, sest …
(põhjus võib olla väga erinev, kasvõi see, et nina on viltu ja kellel poleks?)“.
Kõik. Üks element turuosaliste lubadustes või käitumises võib osutuda riiviks,
mis suleb edasised võimalikud kaalumise.
Kauni pesunaise tingimuslik halastus
Nii
jääb harilikult paar valikut, ning siis asub aukohale „Kauni pesunaise sündroom“,
ei tahaks küll seda turuosalist valida, kuid võrreldes teiste kehvade
valikutega on turuosaline … juba päris kenake.
Kuid
ainult „Kauni pesunaise sündroomist“ ei aita, enamasti peab see kokku saama Halastus(Andestus)emotsiooniga.
Vaadake, kõigil pidukondadel on aastate jooksul maniskile plekke jäänud, alates
süvasigadustest kuni lauslollusteni. Nüüd klient/valija vaatabki võimalike
turuosaliste komplekti esiteks läbi lähtudes „Kauni pesunaise sündroomist“ ning
seejärel kaalub, kas andestada pidukonnale ülbus, irrogantsus, sõnapidamatus ja
põhiväärtuste erosioon. Seekord osutus, et klient/valija oli väga andestav nii
Edasipoole pidukonna, kui ka Maaisa pidukonna osas. Hindas, et need pidukonnad
on valmis õpitust järeldusi tegema, teiste puhul nii andestav ei olnud. Maaisa
pidukonna selge võit oli see, et nad tulid kriisist välja ja jäid ellu. Tubli
saavutus, mis mullu suvel tundus veel üpris kauge unistusena. Kuid lahutus,
kindlama identiteedi kinnitamine ning keskendumine põhilisele olid need tegurid,
mille pärast klient/valija andis pidukonnale uue võimaluse.
Eriti
suuremeelne oli klient/valija Edasipoole pidukonna suhtes, nemad jäid teiseks …
peale esimese astme mittevalijate fraktsiooni. No jah, kuid kuna mittevalijate
fraktsioon on fiktsioon, siis said nad valitsuse moodustamise eestkäe. Jälle
tubli tulemus, mida küll paljud lootsid, kuid mida veel aastalõpus kuidagi
tunnetada ei olnud. Kiire lõpuspurt, võitlus mitte viimase miilini vaid viimase
miili eest viimase millimeetrini, andis parima positsiooni. Ilmselt oli
tegemist ka pidukonna sisese tunnetusega, et tegemist on eksistentsiaalse
küsimusega: tõusta uuesti lendu või kukkuda tükkideks. Kuid kliendid/valijad on
väga tähelepanelikud, sest nende valik oli siiski tingimuslik, see tinglik
heakskiit eeldab, et oma vigadest on õpitud, kliendibaas (õigesti) määratletud
ja juhtimine saab olema selge, konkreetne ja tulevikku vaatav. Ettevaatust, teid jälgitakse!
Kasutamata
ressurss
Siinkohal
tahaks veelkord pöörata tähelepanu valimised võitnud (mitte)valijate grupile. Need
esindamata hääled on ressurss, mille
võib mõni pidukond või rahulolematuse tuulispask üles korjata ning muuta
selle tornaadoks. Vaadake, kogu maailm püüdleb võimalikult parema ressursikasutuse
poole, igal pool ja igas valdkonnas. See, mis eile oli kasutu on täna ressurss.
Kogu maailmas on toimunud toorme mitmekordse käitlusega. Isegi prügimäed ei ole
tänapäeval mitte niivõrd prügimäed vaid toorme allikad. Mittevalijad on ehe,
täisväärtuslik materjal, kelle sünniõigus on mingil põhjusel jäänud kasutamata.
Neid pole praegused poliitturu pakkumised kõnetanud. Nende huve pole esindatud?
„ Ma
tahan öelda, et vahet pole, kui suur on enamus, kui inimesed toovad välja
midagi, mis pole arvesse võetud, tuleb seda arvesse võtta.” (M. Thatcher „Kõned
ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013 lk 187). Tark mõte, targalt inimeselt.
Tark mõte, kui ressurss?
Mõni lineaarmõtleja arvab, et „ja hea ongi“, ei tea kuhu poole nad kalduvad
ja kuidas neid kantseldada, kuid oht seisneb selles, et kui ilmub keegi, kes
suudab neid kõnetada, esindada, siis … Peavoolased, kas te oleksite sellega
rahul? Eks ole, kõhedaks teeb. Iga teadmatus teeb inimesi kõhedaks. Kuid nii
nagu ei kusagilt ilmusid välja prantsuse kollavestid ja koolinoorte
planeedipäästmise üritus, pole kindel mis võib kõnetamata inimesi järgmisena kõnetada.
Kui teie ei ole neid kõnetanud, siis kõnetab neid varem või hiljem keegi teine.
Eeskuju,
kuidas jutustada lugusid
Kõnetamine
on lugude võistlus. Milline on meie lugu, et meil ei oleks kõnetamata inimesi?
J. F. Kennedy oskas luua lugusid. Tuues näiteks läände suunduvad pioneerid lausus
ta: „Nemad ei olnud omaenese kõhkluste kammitsais ega omaenese hinnasildi vangid. Nende lipukiri ei olnud „igaüks enda
eest“, vaid „kõik koos ühise ürituse nimel“. … Meie seisame täna uuel
rajajoonel – 1960 aastate rajajoonel -, mis pakub meile senitundmatuid võimalusi
ja raskusi: see on täitumatute lootuste ja ähvarduste rajajoon.“
„Uus rajajoon, millest ma räägin,“ (…) „ei ole mingi kogum
lubadusi – see on kogum väljakutseid. See pole mitte kokkuvõte sellest, mida ma
kavatsen pakkuda Ameerika rahvale, vaid sellest, mida mida ma kavatsen temalt
paluda … Kas üks rahvas, mille elu on korraldatud nii nagu meil ja mida
valitsetakse nii nagu meil, võib jääda kestma? See on tõeline küsimus. Kas meil
leidub julgust ja tahtmist? … Kas me oleme ülesande täitmiseks valmis – kas oleme
väljakutset väärt? … Selles seisnebki uue rajajoone küsimus. Siin peitub valik,
mille meie rahvas peab tegema – valik … kas üldised huvid või üksikisiku mugav
elu, kas suur rahvas või rahvuslik allakäik. … Meie otsust ootab kogu inimkond.
Kogu maailm jälgib, mida me teeme. Me ei tohi nende lootusi petta, me ei tohi
loobuda üritamast.“ (R Dallek „John F. Kennedy“ Varrak 2004 lk 280)
Muide samas „Töötanud Senatis kõigest kolm kuud, ütles Jack
ajakirjanikule: „Olen tihti mõelnud, et riigile võiks olla parem, kui meie,
senaatorid, ja jooksupoisid vahetaksid kohad.“.(lk 181) „Samuti meeldis Jackile
väga kaplan Edward Everett Hale´i vastus küsimusele: „Kas te palvetate
senaatorite eest, dr Hale?“ „Ei,“ kõlas vastus, „ma vaatan senaatoreid ja
palvetan riigi eest.“ Oleks tore needki arvamused oma mälu kõvakettakomplekti
sisse kirjutada, vaid inimesed kes on huumorisoonega (eriti eneseiroonilised),
suudavad ka muudatusi esile kutsuda. Vissis nägudega pidukonnapealikud … Minge
koju.
Välistamine ja võrdsus
Pole teada, kas valimised antud tingimuslik Halastus(andestus)
mandaat on pidukondadele midagi õpetanud või mitte, kuid … Seni on valimised
andnud poliiturule kaks signaali pole tark enda mänguruumi piirata ühes
liivakastis mängijate välistamisega, kui elu nõuab nii või teisti … ühise teki
alla hüppamist. Olenemata sellest kui põhimõttekindel ta on( pigem tahab end näida),
pole ikkagi nutikas välistada oma valikuid. Pole nutikas oleks ilmselt tark
asendada sõnajadaga, pole mõistlik. Välistamata turg hoiab turu elavana,
välistatud turg on poolhangunud.
Võrdsuse jutu ajajatele peaksid valimistulemused ette näitama
nende valimistulemuste järgi, et võrdsus on võimalik (ja vajalik) vaid
stardijoonel, kui kõik asuvad võistlema oma kogemuste pagasiga, ebaõnnestumiste
lisaraskusega ja nutikuse mootoriga. Tulemus … Tulemus ei ole võrdne, ei saagi
olla, sest siis ei oleks valimistel, konkurentsil ja võitlusel mingitki mõtet.
Tulemused on vastavalt panustamisele. Lk 44 „ Ma küsin sinult: „Mida sa elult
soovid?“ ja sina vastad midagi sellist, et „ma tahan olla õnnelik, tahan
toredat perekonda ja tööd, mis mulle meeldib,“ sinu vastus on niivõrd tavaline
ja ettearvarav, et see ei tähenda tegelikult mitte midagi.“ „Kõik tahavad seda.
Seda on lihtne tahta. Sootuks huvitavam küsimus – küsimus, millele paljud
inimesed kunagi ei mõtle – on: „Millist valu sa oma ellu soovid?, Mille nimel
oled sa vaeva nägema?“ Kuna see näib mängivat meie elukäigu otsustamisel hoopis
suuremat rolli.“ „Sest õnn vajab pingutust. See kasvab probleemidest. Rõõm ei
kasva lihtsalt maast nagu ülased ja vikerkaared. Tõeline, tõsine, elukestev
rahuldus ja tähendus tuleb ära teenida läbi meie pingutuste valimise ja
haldamise.“ (M
Manson „Kuradile! Suva olemise peen kunst.“ Kunst 2017 44/45) Ja tõsiasi on
see, et võrdset tulemust ei saavuta see kes ei näe vaeva ja see kes seda näeb.
Ropult. Vaat selline õppetund viimasest valimisest. Tuleks seegi mälukomplekti
talletada.
„Sina ei pea … „
Niimoodi on alanud mitmel kirja pandud keelud tähtsates ürikutes.
Tänapäeval võiks sellele lisada, et: „Riik
ei pea segama äritegemist. Viimane on aluste alus, juba John Locke (1632-1704)
tuletas meelde, et „Parnassil pole kullakaevandusi.““ (Tinn „Lääne
tsivilisatsioon ja Euroopa tupikseisust“
Tammerraamat 2013 lk 118). Riigi osalemine majanduses on midagi sellist
nagu üks põhjamaade kantsler ütles raha kaotamise kohta: õnnemängus kõige
kiirem, armumängus kõige meeldivam ja (põllu)majanduses kõige kindlam. Riigi
sekkumine viib vaid kulude kasvule ja majanduslikule seisakule.
Aga tarkust segamise ja mittesegamise vahel läheb vaja, sest
lubaduste koorem sööb ära ka kõige paremate ideede rahastamise ressursi. See
toob kaasa kiusatuse lahendada kõik „mured“ mingite uute maksude või varjatud
maksutõusudega, kuid … Kaks asja: teid jälgitakse, sest teile on antud
tingimuslik mandaat, mingit segast ümaraks rääkimise võimalust enam pole ja
teiseks inflatsioon kerib jõudsalt edasi. See inflatsioon mida lihtsameelselt
sooviti/soovitati. Kuid inflatsiooni juhtimine on hulka keerulisem, kui
termotuuma ahelreaktsiooni kontrollimine. Üks vale otsus ja … inflatsioonist,
kui riikide ületarbitud võlgade mahakandmismehhanismist saab majandust hävitav
mehhanism. „Ometi on
tehtust vähe kasu, kui me saavuta oma peamist majanduslikku eesmärki peatada
inflatsioon. Inflatsioon hävitab riike ja ühiskondi sama kindlalt, nagu seda
teevad röövvallutajad. Inflatsioon on tööpuuduse ema. See on säästma harjunud
inimese nähtamatu röövel.” (M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS
2013 lk 72)
Bürokraatiaprügimäe lahtikaevamisest
Sellel taustal on ainult üks ja ainus tõeline ressurss olemas - see
on riigireform. See on nagu taaskasutus, Bürokraatia prügimäe lahtikaevamine,
mis võimaldab sellest ammutada nii aega,
tööjõudu kui loovust. Raha ka. Kõike seda, millest me praegu puudust tunneme.
Kas tõesti püüame keskkonda (majandus- ja mentaalkeskkonda) jätkuvalt saastada
jätkuvate bürokraatialadestustega nagu näiteks see, et riik peab hetkeemotsiooni
ajel kriminaliseerima mingi dopinguvärgi? Koos järelevalve, karistuse, kohtupidamise ja
kinnimajaga? Kuhugi muusse kohta meil kulutada polegi meie ühist raha, inim- ja
ajaressurssi? Pilvepiir on läbi
kümnendite ladestanud täiesti vastutustundetult Bürokraatia prügimäkke meie vaba aega, vaba olemist, vaba loomingulisust.
On aeg see ressurss (kindlas kõneviisis) tagasi käibesse tuua. Javeel üks
tähelepanek ning hoiatus RR teemal, igasugune „suuline treening“ RR teemal on
vaid prügimäe kasvatamine mitte keskkonnakahjude vältimine ja heastamine. On
aeg liikuma hakata, päriselt ka „Ükskõik kui kaugele me ka ei sooviks minna,
tõsiasjaks jääb, et kohale jõuame ikka sammhaaval. Praegu vajame kõige enam, et
otsustataks järgmised sammud – selle asemel et lasta end utoopilistel
eesmärkidel kõrvale kanda. Utoopia ei saabu kunagi, sest me teame, et kui see
saabubki, ei meeldiks see meile.” (M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik”
SE&JS 2013 lk 133)
Kordus
Andke meile lugu ja ... Milline on meie lugu? Lugu, millele järgneda. Pensionisajakas? Kangelaseepos „Pensionisajakast“? Veel üks paragrahvikõverik? Veel üks „tasuta“ teenus? Veel üks sobing? Veel üks … See ei ole lugu, see on eneseõigustus mitte teha tulevikku. Tulevikulugu. Kui Achimedes ütles, et andke mulle toetuspunkt ja ma tõstan maailma paigast, siis meie ütlemine võiks olla „Andke meile lugu ja me tõstame maailma paigast!“ Andke lugu. Näiteks: „Ja kui inimesed sihivad tähti, aga tabavad vaid kuud, siis ärge kohelge neid liiga karmilt. Leevendage läbikukkumise valu ja jätke ruumi õppimiseks. Nagu Larry sageli ütleb: Kui eesmärgid on ambitsioonikad ja piisavalt hullumeelsed, siis on ka läbikukkumine päris tubli saavutus.““ (L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 295)
Andke meile lugu ja ... Milline on meie lugu? Lugu, millele järgneda. Pensionisajakas? Kangelaseepos „Pensionisajakast“? Veel üks paragrahvikõverik? Veel üks „tasuta“ teenus? Veel üks sobing? Veel üks … See ei ole lugu, see on eneseõigustus mitte teha tulevikku. Tulevikulugu. Kui Achimedes ütles, et andke mulle toetuspunkt ja ma tõstan maailma paigast, siis meie ütlemine võiks olla „Andke meile lugu ja me tõstame maailma paigast!“ Andke lugu. Näiteks: „Ja kui inimesed sihivad tähti, aga tabavad vaid kuud, siis ärge kohelge neid liiga karmilt. Leevendage läbikukkumise valu ja jätke ruumi õppimiseks. Nagu Larry sageli ütleb: Kui eesmärgid on ambitsioonikad ja piisavalt hullumeelsed, siis on ka läbikukkumine päris tubli saavutus.““ (L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 295)
No comments:
Post a Comment