Kevad
käes, põllutööde ja eelarvete aeg ka. Seekordsed riigi eelarvestrateegia
2019–2022 aa sai küll kähku „purki“. Niivõrd põhimõttelise
ressursijaotuse kiirlahendus oli üllatav. Mida, siis strateegiliselt otsustati,
pikaajaline eelarvestrateegia ikkagi? Strateegiliselt
otsustati, et ei tehta midagi, taktikaliselt … Kui kõik kaunissõnad maha rookida,
siis jäi plusspoolelt vaid kõlama see, et „tahetakse“ teha asju tõhusamalt.
Kuigi muidugi ka „tõhusus“ võib väga vabalt olla kaunissõna. Üldse on meil
õpitud sõnadega mängima, oleme viimastel aastatel kuulnud eelarvetest, mis on küll
struktuurses tasakaalus, küll nominaalses tasakaalus. Ütleme niimoodi, et tänane strateegia ei ole
ei struktuurses ega nominaalses tasakaalus vaid nihutatud tasakaalus. Nihutatud
tasakaal on … Õige, see on tasakaalutus. Lausung, et eelarvepoliitika eesmärk on toetada
tasakaalustatud majanduskasvu ei ole iseenesest mitte midagi, kui seda ei toeta
tegevused. Kasvõi pisikesed. Pisikesi näiteid on. Näiteks Tallinna linnahalli
konverentsikeskuse rajamine lükati edasi silmapiiri poole. Loodetavasti vajub
teisele poole silmapiiri seegi ühise raha kulutamise projekt. Parafraseerides tuntud ütlemist - väike samm
Dr Riigile, suur samm tervele turupõhisele majandusele. Linnahalli
ehitamise lükkamine meie ühiste rahadega silmapiiri poole on igatahes tark tegu.
Loodetavasti kukub see millalgi silmapiiri taha. Politseinike, päästjate jt
riigipalgaliste kelle palk ei vastanud enam ühiskonnale antud panusele ja mis
elavdab igal juhul ringlust on tervitatav. Vaevalt see strateegiline otsus on,
sest strateegilisteks otsusteks on vaja strateegiat, mida pole. Teenimise
strateegiat ei ole, on vaid kulutamise taktika
.
Milleks
meile lehmad? Piima saab ju poest!
Tegelikult
pääsesime napilt järgmistest maksutõusu ja kulupoliitika totrustest. Miks?
Lihtsalt majandus tõusis. Kui ettevõtjad tõstavad majandust, siis tõusevad kõik
laevad, ka Dr Riigi eelarve (ühisraha)laev. Tõusulaine. Prognoos järgmisteks
aastateks on, kuidas seda öeldagi? Vajaduspõhine? Julge? Siiski meeldetuletuseks jagamisel, et mullune
meetrine laine ei tähenda, et veetase on meetri võrra tõusnud. Loksatab vaid
korraks üles, teeb silmnäo märjaks (pärast ei teagi kas lainest või nutust),
kuid ujuda ikka ei saa. Tähtis on tõdeda,
et majandus tõusnud vaatamata Dr Riigi tegevusele, mitte tänu sellele. Või
siiski, diiselkütuse ja majutusasutuste maksutõusu ärajätmine oli ilmselgelt õige
tegu, võib arvata, et seetõttu jõid kümned kui mitte sajad väikeettevõtjad veel
elule. Kuid üldiselt .. laine noh! Sellegi laine on tekitanud ettevõtjad,
loonud selle mida on nüüd võimalik laiali jagada ja maksurahu pidada. Maksurahu?
No kes küll sellise sõnapeletise välja mõtles? Kas see on nagu äsjane raierahu,
ja siis tõmbame saed topelttuuridel jälle käima? Selline maksurahu? Või
jõuluaegne jahirahu? Küll me teid pärast rahu maha notime? Maksurahu jutt teeb
veidi ärevaks, sest tundub, et osa poliitinimesi ei saa siiani aru, kuskohalt
raha tuleb, pole mõistetud, et Dr Riik toimib kui tervik, mitte kui ajutiste silotornivürstkondade
kogum. Lootus oli, et see aeg mil arvati, et raha tuli seina seest on möödas. Ei
arvanud ära. Kui kuuled sõnajada, et meie tervishoiupealikud tegime ju
alkoholipoliitikat ja rahapealik teeb hoopis teist asja ehk rahapoliitikat,
siis tuleb küll hirm peale. Kas raha- ja majanduspoliitika ei puudutagi
tervishoiupoliitikat? Dr Riigi üksikute vürstkondade keskne lõpetamata
mõtlemine võtab kõhedaks. Hrustšovi ajal mõeldi ka, et milleks meile lehmad? Piima
saame ju poest. Kuritarvitati armutult loodust (uudismaade üleskündmine ja
hävitamine), ikka inimese õnne nimel, mis lõppes toidukatastroofiga ja leiba
sai poest …Kuid talongidega. Nii juhtub
alati „heategijatega“, kes mõtet lõpuni ei mõtle. Ka häid ja kasulikke asju
tehes on vaja mõelda sellele kuskohast ressursid tulevad ja millised võivad
olla kõrval või järelmõjud. Ehk, kui
mõte lõpetada, siis kuskohast see raha tervishoidu saab, kui mitte edukast
majandusest? Läheb ju tervishoiupealik pärast rahapealikult vahendeid küsima.
Elementaarne? Tundub, et veel ei ole. Ikka vaadatakse maailma vaid oma
vürstliku silotorni piiratud kõrguselt. Kahju. Ja kahjulik. Muide ka Kolla (See
Viimane) ja Mihkel (See Esimene & Viimane) tegid alkoholipoliitikat näppides
head ja õiget asja, kuid rahaliselt
kaotasid impeeriumi. Kaks korda. Õpetlik? Kuid tundub, et „rahamuret“ Dr Riigil
ei ole, sest kuulge „veerandmilline“ eurotoetuste promokino tellimine (isegi
mitte hankimine?) on täiesti normaalne. Kas tõesti pole seda „piskut“ kuskil
tõhusamalt kasutada? Uskumatu jõukus. Või irrogantsus? „Rahaminimesed (loe:rahandusministeeriumi
inimesed)“, eelarvevõlurid, tõeliste professionaalidena, muidugi pingutavad ,
et otsida viimaseid veeringuid tihendamiselt, kuid mis sest kasu on, kui see ei
lähe uute ideede rahastamisse.
Pulmad
või ühiselamu?
Ega
see praegune olukord ainult piimatootmise osas Hrustšovi aega meenuta, samas
reas on pidev reorganiseerimistuhin. Mnjah, kui sisuliselt ei osata tõhusust
saavutada, siis vormiliselt on võimalik midagigi „näidata“. Ilmselt on sellisest
vormilisest tõhususe taotlusest kantud ka Tarbijakaitseameti (TKA) ja Tehnilise
Järelevalve Ameti (TJA) ühendamise otsus. Ega liitmises ja lahutamises midagi
uut ole, ajad muutuvad, vajadused ja rõhuasetused ka. MKM on tellinud konsultatsioonifirma Price
WaterhouseCoopers (PWC) ametite tänaste tööprotsesside hindamise analüüsi.
Tegemist on igati soliidse ja põhjaliku uuringuga. Ametite kokkupanemise
analüüs PWC poolt on õige samm õiges suunas (staatilistes oludes), mis näitas
mitmeidki üllatavaid, kuid ka oodatavaid tendentse. Vastavalt analüüsile loodetakse,
et liitmise tulemusel peaks tekkima paindlikum ressursikasutus, võimalusi
suunata ressurssi ajutiselt mõnda
probleemsesse või suuremat tähelepanu nõudvasse valdkonda, võimaldaks teatud
ulatuses personali ristkasutus valdkondade üleselt sarnaste toimingute läbiviimisel.
Suurem organisatsioon võimaldab efektiivistada tänaseid tööprotsesse juurutada
standardiseeritud riskianalüüse ja ohuprognoose järelevalves, vabastada
ressurssi järjest lisanduvate ülesannete täitmiseks. Ühendametil on ka suurem paindlikkus
eelarve kasutamisel. Nii, et hõissa pulmad, ühisperel on jumet. Kõik õige, kuid
kas piisav? Võib-olla pole see ühispere vaid pelgalt ühiselamu?
Paralleelsed
univeriumid
Seega ühisperel on küll jumet (nominaalset?), kuid kiuslikul (või
ettenägelikul) valdkonnaasjatundjal oleks selle ühteheitmise suhtes võinud
tekkida mõningad olemuslikud kahtlused. Miks? Perenõustaja PWC on jõudnud väga
sisukale arusaamale, et:„ Kokkuvõtteks
võib öelda, et ametite tööprotsessid on sarnased. Siiski ei tuvastatud ametite
põhiprotsessides otseseid dubleerivaid tegevusi ja kontrolliobjektid ning
kontrollitavad nõuded on üldjuhul erinevad.“ Ühesõnaga paralleelmaailmad. Ütleme
niimoodi, et need on analüüsi kaks kõige tähtsamat lauset, mis määravad
noorpaari edasise saatuse. Tegelikult ütleb perenõustaja, et te elate üksteise
kõrval ja jäätegi üksteise kõrval elama, kuid teist võib üksteisele kasu olla,
kui edaspidi üksteist aitate (ostate ühiselt leiba, vorsti, paberit ja
kuvareid), kolite kahest korterist ühte (ühiselamusse?) ja pesu peseb, poes
käib (personali ristkasutus) kellel aega rohkem, kuid … Õnnelikuks ja rikkaks te ei saa. Veidi
kergem on, üksteise tugi, kuid olemuslikult pole teil ühist, kulgete edasi
paralleelselt. Vaat selline lugu. Ütleme nii, et see on positiivne lugu, sest
teine lugu on Vanaema Marielt, kes ütles, et „Kooselusid on mitmesuguseid,
õnnelikke ja mitte nii õnnelikke, kuid kui kass läheb hiirele kosja, siis
lõppeb see kooselu sellega, et üks süüakse ära.“ Vaat selline tähelepanek. On
võimalik, et saame TKA nimelise TJA.
Eesmärk
ja abinõu
Kuid,
milline on eesmärk? Vaadake, vajalike ametite
õige ülesehitus, nende ressurssidega kindlustamine ( mitte see, et ametnik peab
tööle tulema oma leivakoti ja hobusega) on Dr Riigi üks tähtsamaid strateegilisi
ülesandeid. Sekkuda inimeste ellu ja loovusse nii vähe kui võimalik ja nii
palju kui hädapärast tarvilik. Kuid antud pulmitamisel Dr Riik vaid deklareerib,
et ametite ühendamine on osa riigireformist (jälle see reform,
millest kõik räägivad, kuid mida veel ei ole) ja mille sisuks on dubleerimise
vähendamine ametites ja avalike teenuste kvaliteedi paremaks muutmine, siis
seda saab ka „omaette elades“ teha. Õigemini on see Pilvepiiri, mitte ametite
ülesanne, mitte kirjutada seadustesse dubleerivaid tegevusi. Amet ei saa „mitteduubeldada“,
kui Pilvepiir on niimoodi ette kirjutanud. Ametnik rikuks ju seadust. Nii, et „ühiselamu“
korraldamine ei vähenda dubleerimist. Punkt. Mõttepojuke, et plaanitava ühiselamu abil on võimalik ühtlustada kahe ameti tööprotsesse
ja turujärelevalvet või riigiga suhtlemisel halduskoormust vähendada
ettevõtjatele (+neile esitatavate nõuete selgus), on jälle arusaamatu. Kuidas
saab olla niimoodi, et ametid toimivad ühtse seadusandluse baasil kuid …
erinevalt. Säärasel juhul teeb üks neist (või mõlemad) midagi valesti
(seadusevastast). Ja jällegi ühiselamu siin ei aita. Tõhusus, kui eesmärk on
õige, megaõige, kuid vahendid ei anna eesmärgiks seatud tulemust. Hoitakse
kokku (natukene), elatakse rahus kõrvuti (kui tugevam pool nõrgemat ahistama ei
hakka), kuid sünergiat (seda mida põhjanaabrid planeerivad ette aastaks 2050)
ei sünni. Viljatu kooselu. Mõttetu tiksumine ühikas. Kuid ärgem heitkem meelt,
on võimalik ka teistsugune kooselu: loov, rahuldustpakkuv ja nauditav
Milleks meile ametid?
Selleks,
et välja saada mõttetust tiksumisest, alustame algusest. Milleks meile ametid? Rumal
küsimus? Kogu aeg on olnud. Kuid mõelgem natukene, kui me ei tea milleks nad vajalikud
on, siis kuidas me teame et neid on vaja reorganiseerida? Või kuidas me teame
milliseks need tuleb reorganiseerida? Soomlaslikult küsides, milline peaks olema
bürokraatia arhitektuur, mis looks eeldused meie heaolu, konkurentsivõime ja majandusele soodsaks keskkonnaks? Muide Soome LVM
tellimusel on valminud uurimus (töögrupi juht Esko Aho) „Transpordi- ja
kommunikatsiooniarhidektuur 2030 ja 2050“. Selle „arhitektuurikonkursi“ eesmärk
oli toota visioon sellest, kuidas transpordi ja kommunikatsioonistruktuuri
julgel arendamisel luuakse Soome heaolule, konkurentsivõimele ja majandusele
soodus keskkond 2030 ja 2050 aastaks. Vaat selline pöörane arhitektuur. Arhitektuur on päris hea alus võrdluseks,
näiteks kui me tahame ehitada laohoonet siis on ühed eesmärgid ja
funktsionaalsus kui ranna- või ridaelamu jaoks. Mnjah, isegi sellest ei aita,
sest arhitektuuriliselt ja funktsionaalselt ei sobitu meile ilmselt lõunamaade
ehitised, need mõjuvad veidrustena ja veidrused on igal pool lihtsalt
veidrused. Jutu mõte on selles, et võõraid bürokraatiavorme ei saa rööplükkega
meie maastikule üle kanda. Ikka tuleb oma erisused juurde lisada, et oleks
tõhus, käepärane ja mugav. Isegi laohoone.
Seepärast
küsimegi milleks meile ametid ja millist arhitektuuri need kannavad? Kaeme perra,
mida ütleb seadusandlus, standard versioon põhimäärusest on et: § 1. Ameti staatus - amet on ministeerium
valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis
teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud
alustel ja ulatuses. § 2. Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki. Seega on tegemist
valitsusasutusega (NB! mitte mingi „allasutusega“), mis juhivad ja karistavad. Justkui
selge, kuid miks peab amet kedagi sundima? Ega ei peagi, kuid inimesed on
loonud oma kujutletava korra, mille piires neile tundub, et just niimoodi asju
ajades on see pere-, kogu- ja ühiskonnale kõige tõhusam, turvalisem. Need
reeglid on täitmiseks ja kui mõni lambuke eksib, siis usin karjakoer aitab
eksinu jälle rajale tagasi. Või kasvatame areeni võitluskoeri? Milleks? Nii ka
ametitega, mitte primitiivne mahamurdmine (sund, karistamine) pole nende tegevuse
eesmärk vaid saavutada see et kari lokkavale söödamaale jõuaks. Tervelt.
Päriselus käib see niimoodi: „(…) kuid Google´is
kehtiv üldine juhtimisstiil näeb ette, et juht keskendub mitte karistustele ja
preemiatele, vaid tõkete eemaldamisele ja meeskonna motiveerimisele.“( L Bock
„Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 24)
Sarireorganiseerija arvamus
Seega
juhtimine ja karistamine (sund) ei ole eesmärgid vaid vahendid. Kuid eesmärgid
kipuvadki meil tihedas paragrahvimetsas kaduma minema. Meil tekibki
väärarusaam, et sund/karistamine ongi eesmärk. Vale puha. Kuid kui vahendid on
muutunud eesmärgiks, siis on kerge juhtuma, et ka otsuseid ei võeta vastu enam
eesmärgipäraselt vaid vahendipõhiselt. Võib-olla on TKA ja TJA pulmitamine
haruldane haldusrevolutsiooniline samm, kuigi ma pole küll sellise näitega maailmas
kokku puutunud. Oleme unikaalsed? Mitte ainult meie vaid kõik EL riigid otsivad
optimaalsemaid vormilisi ja sisulisi lahendusi kehtestatud reeglistiku
opereerimiseks. Kui sisuliselt pööratakse rohkem tähelepanu ärahoidmisele,
nõustamisele, ühisaudititele (et vältida rikkumisi), siis vormiliselt on üks
levinumaid sünergia saavutamise lahendusi konkurentsi ja tarbijakaitse
valdkondade ühendamine. Tegemist on ju ühe sama mündi kahe eri poolega. Ega ma
kõiki majandusregulatsiooni valdkondi ei tea, kuid hinnakujundus, konkurentsi,
tarbijakaitset ja selle ümber keerlevat mõistan ilmselt küllaltki hästi.
Reorganiseerimist ka. Kui ma oma arvepidamises just sassi pole läinud, siis
olen ise läbi viinud umbes neliteist loomist/reorganiseerimist, osalenud kümnekonnal
ümberkujundusel ja ära hoidnud tosinkond totrust. Seega olen nagu
sarireorganiseerija. Seega milline on näiteks tarbijakaitse eesmärk? Mnjah,
minu jaoks ei ole tarbijakaitse üldese eesmärk vaid üks vahend, tööriist,
majanduse edendamiseks. Kuid britid, kes on ühendanud need kaks valdkonda (CMA)
on oma tegevuse sõnastanud väga elegantselt: „Me
töötame selle nimel, et edendada konkurentsi nii Ühendkuningriigis kui ka väljaspool
seda tarbijate kasuks. Meie eesmärgiks on turgude hea toimimine
tarbijate, ettevõtete ja majanduse jaoks.“ Elementaarne! Ma lisaksin
vaid juurde, et kõik meie elus lähtub konkurentsist. Ausast konkurentsist.
Seepärast on kõik see kus konkurents mingil põhjusel ei toimi (liiga väike
turg, infrastruktuur ja konkursid nagu ka riigihanked konkurentsi erivorm)
peaksid oma olemuselt vastama konkurentsipõhimõtetele ja -järelvalvele. Ehk
sõnastades karjakoera eesmärgid ümber niimoodi, et igat juhtumis ja
sunnivahendit, igat regulatsiooni, igat reorganiseerimist tuleb hinnata läbi selle
kui palju meie tegevus edendab konkurentsi arengu ja tarbijate kasuks.
Sisemisest
vajadusest sündinud ühinemine – peaaegu armastusabielu.
Tänavu
sai 10 aastat suuremast ametite mõtestatud reorganiseerimisest – mitmete
funktsioonide ja ülesannete kokkupanekul alustasid 2008 a tööd uuendatud
Konkurentsiamet (KA) ja TJA. Muide, funktsioonide kokkusegamine toimus täiesti
õigel aja, majanduskasvu tipul. Uutel ametitel oli aastake rahulikumat
sisseelamisaega enne rajusid kärpeaegu.. Mida aga nii laialt ei teata on see,
et edukas ühendamine viidi läbi napi poolaastaga ametite ja ministeeriumide oma
jõuga ning selle esialgne ambitsioon (liita Konkurentsiamet, Energiaturu
Inspektsioon, Sideamet, Tarbijakaitseamet, riigihangete valdkond, osa MKM-i
raudteevaldkonda ja kui jaksu jagub ka TJI) oli hulka tummisem, kui välja tuli.
Ambitsiooniks oli olemuslikult midagi
sellist nagu on kogunenud Prantsuse konkurentsivaldkonna alla (eelnimetatud + mingi osa patendindusest), kokku umbes 5000
ametnikku üle Prantsusmaa. Muidugi ei oleks meil olnud tarvidust tuhandete
ametnike järgi, kuid selles oli kaks head omadust: esiteks infi rohkus, mida
sai kasutada analüüsideks ja majanduse tegelike kitsaskohtade
väljaselgitamiseks ning killustatuse vältimine. Klientidel on üks asutus, üks
adressaat kuhu pöörduda, kellelt nõuda. Meie killustatud süsteem, kus mingi
ettevõtjale segav tegevus kaevati Sideametisse, Energiaturu inspektsiooni ning
kaebuse põhjendamatuks tunnistamist pallitati veel Konkurentsiametisse (ja
sealt kohtusse) oli administratiivse ressursi mõttetu pillamine. Sünkroniseerimata
regulatsioon töötas iseenese vastu. Mis aga põhitähtis, ühendametis oleks
tekkinud infovoog reaalajas reaalsetest protsessidest majanduses, mille põhjal
oleks saanud analüüsima nii majanduse terviku, kui valdkondade tegelikku
olukorda ja tendentse. Kuid selle vastu puudus huvi.
Nii,
et ametite ühendamine oli igati loogiline ja õigustatud. Kuid
prantslastelaadset superametit kokku panna ei õnnestunud, sest poliitinimesed
kartsid, et „amet muutub liiga võimsaks“. Niisiis Tarbijakaitse ja riigihangete
valdkond jäeti üldse välja ning moodustati kaks tänaseni edukalt toimivat
ametit Konkurentsiamet ja TJA. Ametid
läksid päris reipalt käima, eks selleks andsid oma panuse nii uued teotahtelised,
tublid juhid, kui ka „vanad“ valdkonnaasjatundjad. Siiski üks asi jäi hinge
kriipima, kokkupanek polnud niivõrd funktsionaalne, kui tükkide üksteise
kõrvale asetamine. No see on minu isiklik „kiks“, et kõik peab lähtuma
konkurentsist ja muud regulatsioonid on vaid konkurentsi võimalikult elutruu
imiteerimine. Nii, et mingi osa
ühinemise võimalikust sünergiast jäi saavutamata. Kuid siiski ametid kohanesid
ja leidsid oma hea rütmi.
Vaadates
ette
Kõik otsivad, kuidas saavutada vähemate vahenditega paremat
tulemust. EK on valminud ettepanek Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviks, mille eesmärk on anda liikmesriikide
konkurentsiasutustele volitused konkurentsieeskirjade täitmise tagamise
tõhustamiseks et tagada siseturu nõuetekohane toimimine. Miks? Lihtne,
konkurentsiõigust loetakse majanduse põhiseaduseks. ELi konkurentsieeskirjad on
üks siseturu peamisi mootoreid, kui konkurents on moonutatud, ei saa siseturg
saavutada oma täit potentsiaali ning luua tingimused kestlikuks majanduskasvuks.
Vaid karistamisest ei piisa. Enamikus liikmesriikides on trahvid
halduskaristused, vaid viies liikmesriigis määratakse trahve kriminaalmenetlusega.
Enamikus liikmesriikides, kus trahvid määratakse peamiselt kriminaalmenetlusega
on ELi konkurentsiõigus alarakendatud. Vaat selline huvitav lugu. Konsultatsioonide
käigus leidis enamik sidusrühmi, et kriminaalõiguse süsteemid ei ole ELi
konkurentsieeskirjade tõhusa rakendamise seisukohast kõige tõhusamad. Need
annavad palju häid instrumente, kuid on liiga raskepärased sellise voolava
protsessi nagu seda on konkurents hindamiseks. Konkurentsipeetuse tagajärjeks
on, et tarbijad, kes asuvad liikmesriikides, kus konkurentsieeskirjade täitmist
täiel määral ei tagata, jäävad ilma kasust, mida toob tõhusate konkurentsi
tagamise meetmete kohaldamine. Mis aga on värskendav EK ettepanekus, on see, et
EK ei karda „tugevaid“ ameteid , vaid rõhutab, et konkurentsiasutustel peaks
olema vajalikud inimressursid, oskusteave ning rahalised ja tehnilised
vahendid, et tagada vajalike ülesannete tõhus täitmine (ja siin on sõna –tõhus-
omal kohal). Ning veel üks huvitav, uuenduslik ja vajalik nüanss töö tõhustamisel,
konkurentsiasutustel peaks olema võimalik viia vajalikke menetlusi läbi
esmatähtsuse järjekorras, et kasutada tõhusalt oma vahendeid. Ning veelgi pöörasem, neil olema õigus kaebusi tagasi lükata
põhjendusel, et need ei ole esmatähtsad. Mnjah, on näha, et maailmas on veel
kohti, kus mõeldakse strateegiliselt.
Nüüd siis
üldise muutmisimitatsiooni käigus hakatakse meil jälle „kokku panema“. Muidugi
iga ühise raha kokkuhoid on hea asi ja teenuste mugavus ja kiirus ka tore, kuid
eelnevast lähtudes, kas me ei mõista mitte seda kokkupanemist liiga kitsalt?
Antud juhul ühe ministeeriumi piires? Kui me paneme kaks ametit kokku, siis
milline võib olla sünergia? Et üks ametnik saab kontrollida kahte asja? Kõik? Kuid,
kui me mõtleme põhieesmärgile, siis kuidas on see pulmitamine aidanud edasi
konkurentsi tarbijate huvides? Polegi. Tõeliselt sünergilise ameti, kui
suunaja, õpetaja ja avitaja ehitamine on
muidugi suur väljakutse, kuid kas meie eesmärk ei võiks olla britilik “Meie eesmärgiks on turgude hea toimimine tarbijate,
ettevõtete ja majanduse jaoks“. Kuid kõik need mõtted jäävadki mõteteks,
kui neid ei toeta kindel kava ja pikaajaline rahaline eelarvestrateegia. „Katuserahade jagamine“ on piisavalt piinlik
korruptsioonilaadne toode, riigieelarvestrateegia (pikaajaline) ei tohiks seda
teps mitte olla. Vajame strateegiat, tõelist tulustrateegiat, mitte
kulutaktikat. „Otsuste langetamine vaid emotsionaalse vaistu ajel, ilma
mõistuse abita, mis seda ohjaks, viib praktiliselt alati metsa poole. Kas tead,
kelle kogu elu põhineb ainult emotsioonidel? Kolmeaastaste laste oma. Ja
koerte. Ja tead mida kolmeaastased
lapsed ja koerad teevad? Situvad vaiba peale.“ (M Manson „Kuradile! Suva
olemise peen kunst.“ Kunst 2017 lk 43). Loodetavasti oleme targemad kui
kolmeaastased, olgem siis mõistlikud ja hoidkem puhtust.
Targutusi:
L
Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015
Lk
37 „Erakordse meeskonna või institutsiooni rajamine algab asutajast. Aga olla
asutaja ei tähenda uue ettevõtte rajamist. Igaühel on võimalik olla omaenda
meeskonna asutaja ning kultuurilooja, olenemata sellest, kas ta on esimene
töötaja või liitub juba aastakümneid tegutsenud ettevõttega.“
Lk
50 „Maailma kõige andekamad inimesed vajavad eesmärke, mis neid innustavad.
Juhtide ülesanne on sellised eesmärgid leida.“
P Tammert „Poliitilised valikud“ Aimwell 2017
Lk 45 „Võrdsuse ideaal on inimkultuuri poolt loodud utoopia, mis
objektiivsetel põhjustel ei saa kunagi realiseeruda. Selle poole püüdlemine
kahjustab inimeste, rahvaste ja riikide arengut ning hävitab nende konkurentsivõime,
kuna vastandub otseselt konkurentsi kontseptsioonile. Ühiskonnad, kes siiski
üritavad „hüpata üle oma varju“ peavad tegema valiku, kas nad keskenduvad
võrdsete eneseteostuse võimaluste pakkumisele või võrdsete tarbimisõiguse
realiseerimisele.“
B
Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003
Lk
32 „“Popular Mechanics“ kuulutas 1949 aastal ette teaduse võidukäiku: „Tulevikus
võivad arvutid kaaluda mitte rohkem kui 1,5 tonni.“
Lk
257 „Nagu ütles filosoof Daniel Dennett: „ Alati, kui teaduses tekib seisak, on
selle vastu olemas hea kohanemisstrateegia: leidke see, millega kõik on nõus;
eitage seda ja te murrate tõenäoliselt läbi iseenesestmõistetavast tõest, mis
osutub ekslikuks, olgu see nii iseenesestmõistetav kui tahes. Alati tuleb
otsida paradokse, sest need kalduvad olema läbimurded.“
No comments:
Post a Comment