Mõnus, lähinädalad on
sisustatud, olümpiamängud on alanud. Visa võitlus ja mõnus konkurentsi
suursündmus. Kuid konkurents pole mitte ainult spordimaailmas, poliitinimesed
valmistuvad oma olümpiaks – 2019 a Riigikogu valimisteks, riigiolümpiaks. Nii
nagu olümpialgi on mängude avapauk juba 8.02, kuid avatseremoonia alles 9.02,
nii ka Riigikogu valimistega, pauk ja tseremoonia on ajanihkega. Seekord juhtus
küll niimoodi et riigiolümpia avapauk läks kuidagi üllatuslikult vara lahti.
Kuna maratoni ei jõua keegi jälgida, siis ilmselt täidetakse pealtvaatajate (ehk
meie) aega sellise poliitilise rämpstoiduga nagu solvumine, ahistamine ja
halvustamine.
Juba mullu novembris andis
peamine minister teada, et 2019. aasta
riigikogu valimiste kampaania juba käib. Ütleme niimoodi, et avalduse momendil
võis tunduda veidi enneaegne, kuid tagantjärgi vaadates õigus. Valimiskampaania
juba käib, lonkab, halvustab, solvub ja lubab. Kui siiani püüti käimist, lonkamist ja
halvustamist ehk tavalist poliitturu hõlvamise kampaaniat koalitsioonis
kuidagigi hillitseda, siis JUMI hoogne poliitilise näidistapmise algfaas näitas,
et lahing poliitturu hõlvamiseks on alanud. Isegi partnerite vahel. Veidi vara,
sest maratoni sprindi tempoga ei pea ka kõige vintskemad vastu, või kui peavad,
siis väsivad vaatajad/tarbijad sellest kindlasti. Parafraseerides J. Bezost , et elame
ajal, mil pikaajaline tähendab 10 minutit, siis
maratoni ei jõua keegi jälgida. Vaadake, ega 50 km
klassikasuusk pole ka enam nii
populaarne, kes see tänapäeval ikka viitsib tundide viisi talvist
piltpostkaarti vahtida. Aeg on kiire, aeg on raha ja piltpostkaart on asendatud
kiire tulemuse andva „kildise“
sprintsumamisega (või suusavahetusvõistlusega,)
linnasüdame lirtsuval kunstlumel. Huvi säilitamiseks on järgmine uusala
ilmselt sprint kostüümivahetusega.
Eesmärgi valik
Riigiolümpial on ala valik sama
tähtis, kui pärisolümpial. See mille kohta öeldakse et poliitturu hõlvamise
kampaania on juba alanud on tegelikult katsetused, millist ala valida. Igaühel
on oma trumpala ja seda riigiolümpia peaalaks sokutada tahetaksegi. Vaadake,
kui te tahate saada võitjaks kiiruisutamises, siis pole mõtet treenida
bobisõitu ja vastupidi, ujumisest rääkimata.
2018 a OM alavalik on lai, kuid algavad jääkeegli ja suusahüpetega. Uh,
suusahüppe valikuna ma küpse sajaaastasena, kes pool aega sellest koomas on
olnud, ei riskiks alustada. Liiga hilja ja liiga ohtlik. Turu mõistes ka liiga
suured investeerinud, ahtake turuplats ja väike tarbijaskond. Kuid see
kojameeste harjasahkamise võistlus, mida tänapäeval jääkeegliks nimetatakse
võiks küll kaalumisele tulla. No vähemalt ei löö ennast ära ja kui kukkuda,
siis madalalt. Ala muidugi on selline kõrvaline, pole just suusasprint ega
hokilahing, kuid teisalt olümpiavõit on olümpiavõit. Midagi vähemat kui
olümpiavõit me enesele eesmärgiks ju ei sea? Just meile jaksumööda, uus ala,
vähem tungi rohkem võimalusi.
Umbes samamoodi peaksime
arutama riigiolümpiaks valmistudes. Esiteks mis on eesmärk? Teatavasti on
olemas lühiajalised ja pikaajalised eesmärgid. Riigiolümpial võitluses
poliitturul pjedestaalile tõusmine on kindlasti väärt eesmärk, kuid
lühiajaline. Selleks lühivõiduks antakse kõikvõimalikke lubadusi nii
täidetavaid kui puhta jaburaid. Pikaajalisem eesmärk on … Oot-oot, kuhu tormata,
sest järgmised valimised on ju tulemas ja nendeks tuleb valmistuda, seega
muutub lühiajaline eesmärk pikaajaliseks lühieesmärgiks. Nii rahmimegi
riigiolümpial mingites imelikel aladel tehes midagi vigursuusatamise laadset
ühe kaenla all bobikelk, teise all kolm paari suuski. Ütleme niimoodi, et
põnev, kuid veider ja ebatõhus. Nüüd siis on jälle päevakorrale kerkinud rida
lubadusi, kes pakub hokikeppi, kes saani, kes kellukeste ja tutikestega suuski,
kuid mis alal me ikkagi võistleme? Kas suusasprinis, jääkeeglis või hokis? Mis
eesmärk on? Võita? Või publikumi naerutada? Kuulge, milleks meile tutikestega
kelk, kui meil on vaja tippu jõuda jääkeeglis? Kõik see mida tahetakse aladena
riigiolümpiaks pakkuda ei ole eesmärgid vaid vahendid erisuunaliste eesmärkide
tekitamiseks (saavutamine võib siinkohal olla kohatu). Pikaajalise eesmärgi
püstitamine võiks olla selline nagu seda on formuleerinud lp J. Raidla
oma riigireformis. See on pikaajaline teadlik treeningprogramm 10 aastaks ja
kolmele valimistsüklile. ÄP kirjutas, et maksude teema on 2019 a valimiste eel
selgelt poliitinimeste töölauale tõusnud ja ÄP loodab, et debatt kujuneb
sisukaks aruteluks meie majanduse konkurentsivõime üle. Täiesti mõistlik
arvamine sest viimase KOLE maksulapitekk on küll hirmus ja mandaaditu ja
konkurentsivõime üle peaks ka arutama, kuid … Mis alal? Maksud on ju vahend –
hokikepp, kelk – mitte eesmärk. See pole isegi mitte ala valik, kui mitte
mudamaadlust arvestada.
Valikuabi
Tundub, et kõrgeim võim ehk
meie peame minema siinkohal võistlejatele eesmärgi ja alavalikul appi, sest kui
võistlejad ise valivad teemad/alad siis muutub edevuse laat meie jaoks õuduste
poeks. Ka OM-l ei määra võistlejad
millisel alal nad tahaksid võistelda, vaid alade ringi määrab kindlaks
olümpiakomitee. Meil on asi kuidagi nihkesse läinud, võisteldakse vahenditega
oma isiklike lühiajaliste eesmärkide nimel, kuid pjedestaalil tehakse
pikaajalisi otsuseid kogu ühiskonnale, millel polnud saadud mandaadiga mingit
pistmist. Kõrgema võimuna (just meie), mitte võistlejad, peame
määratlema oma võistluseesmärgi näiteks mis võiks raidlalikust
riigireformist lähtudes olla: nutikas majandus ja keskkond kus me tahaksime
elada ja kestma jääda. Ja siis alles tuleb valida vahendid ja keskenduda nende
vahendite valikul eesmärgile.
Pikaajalise eesmärgi
määratlematus on meile hukatuslik. Me ei tea milline peaks olema meie
treeningtsükkel ja võistlusgraafik. Ala veel ei tea, kuid treenerid pakuvad
juba välja erinevaid sporditarvikuid küll hokikeppe, kinnisvaramaksu, kelke,
astmelist tulumaksu, iluuiske, pensitõusu, ettevõtte tulumaksu, suusakiivrit,
kapitalimaksu jne. Kõik pakuvad, läbisegi, kuid millist ala valida, millele
keskenduda, seda pole keegi veel tihanud paika panna. Kõik tahaksid nagu
osaleda olümpial, kuid … pigem treeneri või delegatsioonijuhina.
Stardipauk
ja võistlejate alavalik
Seega
on meil küll kuhi probleeme, kuid eesmärke pole, kuid kaudne alavalik käib
võistlejate seas juba tükimat aega. See, kes suudab kehtestada valimiste
peateema, see ka valimised võidab (no mõni arvab, et kellel rohkem raha). Õige,
kui valida peateemaks hokikepp, siis iluuisutamisest, kui ala võitmise
eesmärgist ju midagi välja ei tule, kuid … Kuid seegi valik oleks alles algus.
Mille algus, seda me veel ei tea, sest valida tegevust põhimõttel, et meil on
pakkumisel üks hokikepp, teeme hokimansa (mängijad, treenerid, tehnikud,
masseerijad jne), kui tegelikult on meil ressursivalikus vaid kolm baleriini ja
kuus pensionääri oleks hokikepist lähtumine küllaltki „julge“ valik. Siiani on asjalood
sellised, et esimene hokikepp pakuti juba mullu, mil peamise ministri
KOV-de valimisteöö tänukõnes ütles, et alanud on riigikogu valimiste
kampaania. Edasi saime teada, et: "Keskerakonna volikogu teeb Keskerakonna
juhatusele ettepaneku töötada erakonna riigikogu 2019 valimisprogrammi
koostamisel välja uued lahendused pensionipoliitikas. Meil tuleb tagada tänaste
pensionäride igapäevane toimetulek ning pakkuda tulevastele pensionäridele
kindlust“.
Nii, et hiljutine
Kahevahelerakonna avaldus tõsta 100 EUR pensioni ei oleks pidanud tulema
üllatusena. Niisiiis üks ala on valitud. Kuid kas saab riigiolümpia keskenduda
nii kitsale pealegi tuletuslikule alale? Saab, kuid ei pruugi, see on meie,
poliitturu kundede, teha. Sõltub ju pensionide lisamaksmise võimekus majanduse
üldseisust, konkurentsivõimest, see ei ole omaette ala.
Kuid maksualast debatti on tõesti vaja. Just viimase KOLE, maksumuudatuste lapitekk, peaks tegema meid
valvsaks, sest suuri ja pikaajalisi majandusotsuseid tehakse lühieesmärkidest
lähtudes ja selge mandaadita. Kuid eks ,meil kipubki sujuvalt peale võitu
lubadused ununema. Näiteks
kirjutas ÄL 18.04.15 et (nimed on teadlikult välja jäetud, sest tekst on ajatu
ja kõlbab (h)igihaljalt iga opositsiooni-koalitsiooni tarvis) … aseesimees …
esines täna …erakonna … aastakoosolekul
ettekandega poliitilisest olukorrast. … rõhutas, et ükski koalitsioonierakond
ei küsinud rahvalt mandaati kütuseaktsiisi tõstmiseks. „Eesti inimesed
hääletasid Riigikogu valimistel … poolt, sest erakonnad lubasid alandada
madalapalgaliste maksukoormust ning suurendada erinevaid toetusi. Reaalsuses on
valitsuskoalitsioon otsustanud eelarve puudujäägi katmiseks tõsta
kütuseaktsiisi, mis toob lisaks diisli- ja bensiinihinna kallinemisele kaasa ka
üleüldise hinnatõusu,“ Nagu hoomate, teeb opositsioon targaks, kuid
koalitsioonis kaob see tarkus kuhugi. Nii on ka praegune koalitsioon hakkas
kohe näppima aktsiise kõige sellest johtuvaga. Nii, et sellele mida
poliitinimesed enda võistlusalaks tahavad valida, ma ei keskenduks, küsimus on
pigem selles, kuidas sundida poliitinimesi riigiolümpial esitama neid alasid,
mis meid, kundesid, huvitab.
Pensioni eri: Küüniline
Kindlasti on pensioniteema tähtis. Ülitähtis. Kuid tegemist on
ikkagi teatud tulemusega meie võimaluste bilansist. Me ei peaks inimesi
hullutama „pensioni andmise“ võistlusega. Pensioni tõus ei ole mäehüppe võistlus,
kes kaugemale pakub. Või kukub? Teatavasti
on selleks, et hüppemäele üldse minna vaja ette valmistuda füüsiliselt ja
vaimselt, treenida alustades väiksemast mäest. Tulemused tulevad ajaga. Saata
treenimata võistleja kohe K90 otsa, siis ärge imestage. Kukuvad alla, mitte ei
hüppa. Murdmaad suusatades olen noorukieas Mustamäe hüppemäest nii mõnigi kord
hüppajaid alla tulemas stiilis, mida võiks pidada pigem „peakaks“. Vanaema Marie ütles kui nägi üht „sukeldujat“
teist päeva tornihüppeid tegmas umbes samas vettehüppe stiilis, et „Kõva tahe
ja kõva pea ei anna alati kõva tulemust vaid ülikõva kukkumise.“ Moraal on
selles, et pension saab kasvada, vaid siis kui kogu majandus kasvab või igaüks
ise on hoolsam koguja. Selline võistulubamine ei ole kooskõlas meie
võimalustega, see on dopingujooks. See mida me peame tegema on see, et me
suuname inimesed ise säästma, ise hoolitsema oma sissetulekute moodustamise
eest ka vanuigi. Praegune pensioni erakorralise tõstmise lubamise seadmine
valimiste keskpunkti (100 EUR mis juba vaikselt visise 60 EUR-le) on ikka väga
küüniline. Eriti peale seda kui targimatele vanemaealistele „panustas“ Dr Riik just äsja 60-80 EUR ekstra
tuluvähendust. Vahva poliitmatemaatika, võtan 80 ära, annan 60 tagasi ja ongi
õiglusriik loodud. Lubadus täidetud. Tehtud?
Kaalud,
tasakaalud ja tasakaalutus
Nagu
poliitinimesed raporteerivad, tulumaksureform on elluviimise järgus, seega on väga hea ja õige
aeg alustada järgmise suure algatuse ettevalmistamist. Selleks saab olema
eakate heaolu tõstmine. Tore. Heaolu tulebki tõsta, väga õige, kuid kuidas?
Majanduskeskkonna parandamise, nutika majanduse käivitamise ja üldise heaolu kasvuga? Nõus, kahel käel
nõus. Käärime käised üles ja hakkame tegema. Kuid kui eakate heaolu tahetakse
parandada ümberjaotamisega, siis tuleb ka öelda, kelle heaolu vähendatakse. Sest
on kaks moodust heaolu tõusuks, üks on üldine edenemine ehk tõsuvesi kergitab
kõiki paate. Teine võimalus on see, et jagatakse ressurss ümber, mis tähed, et
kellegi heaolu väheneb. Energia jäävuse seaduse järgi väheneb läbi ülekande ja
ümberjaotuse kulude ka ühiskonna üldine ressurss. Sellest lähtudes peaks
alustama sellest, et kõigepealt antakse teada, kellelt kavatsetakse VÕTTA, sest
kui pole võetud ei saa anda. Lihtne, võrrand peab
Haisuluku näide
Kuid lubatav 100 (või 60) ei ole vaid irdnumber, pensioniosa
moodustub meil sotsmaksust (33%), millest 20% kantakse üle riikliku
pensionikindlustuse vahenditesse ja 13% riikliku ravikindlustuse vahenditesse.
Niisiis põhimõtteliselt tähendab pensionitõusu lubadus, et peaksime tõstma
sotsiaalmaksu? Kuid samal ajal poliitinimesed räägivad, et tööjõumakse tuleb
vähendada. Kumba siis teha? Alandada või tõsta. Kavalpead juba teavad vastust - me „võtame“ teistest
vahenditest. Mis asjad need teised vahendid on? Vaadake, ühiskonnas luuakse
teatud hulk (ütleme vannitäis) väärtusi ja see kas te tõstate sellest kopsikuga
vett välja vasakult poolt või paremalt poolt ei mõju vee nivoole vannis. Mõjub
vaid väljatõstetava vee hulk. Niikaua kuni eksisteerib kohustuslik riiklik
pensionikindlustussüsteem on see seotud tööjõuga ja järelikult tööjõukuluga.
Kui me selle kulu kuskile ära peidame a´la „teised vahendid“, siis me petame
ennast ja ei saa ikkagi õiget pilti tööjõu tegelikust hinnast. Juba on
prognoositud, et ekstra pensionitõus maksan u 500 milj EUR (mõned püüavad olla
tagasihoidlikumad pakuvad 300 milj EUR, kuid harilikult on sellised arvestused
pigem suuremad, kui väiksemad). Kui praeguste plaanide järgi peaks laekuma
sotsmaksu u 2,9 mlrd (2019 3,1 mlrd), siis peaks sellest pensionideks laekuma u
1,7 mlrd. Kui me lisame sellele kopsaka 500 tuh EUR, siis tähendab see seda, et
koormus tööjõumaksude pensionikomponendile kasvab 28+%. Ja sotsmaks peaks
kasvama 5% ringis. Ups! Kuidas võiks see
kasvatada meie konkurentsivõimet jääb küll arusaamatuks. Teisalt on 500 milj EUR
ikkagi 5% meie riigieelarvest. Ehk küsimus on selles, kui riigieelarve on juba
praegu planeeritud defitsiiti, kui kõik tegevusalad on varasemaid kokkuleppeid
eirates juba paljaks pügatud, siis kuskohast lisaressurssi leida? Võtame vanni
vasakust servast? Kuid vabandage, me juba istume kuivaks immutatud külmal
vannipõhjal. Miinus eelarves tähendab seda, et ka haisulukk on kuival. Kuhu
edasi? Hoiame nina kinni ja istume edasi, oodates tõusuvett? Oeh!
Ühed tulutavad, teised kuulutavad
Muidugi
võib kõike maksustada. Peeter Suur maksustas bojaaride habemed, keskaegne linn
maksustas tänavapoolsed aknad ja tulemuseks polnud ei habemeid ega tänavale
vaatavaid aknaid. Kuid kui järgi mõelda, siis olid need ühekordsed tulud.
Inimene on ju alati osanud välja mõelda uusi trikke, eriti kui talle tundub, et
Dr Riik teeb valskust. Kui habe oli ära aetud, siis ei saanud seda enam
maksustada, kui aknad olid kõik hoovi poole, siis polnud ka aknaid võimalik
maksustada, sama tulem tekib ka astmelise tulumaksu ja ettevõtjate tulumaksu
kehtestamisel. Trikitamine. Kaob väga selge ja kergesti administreeritav
maksusüsteem. Dr Riik muutub kallimaks ja kurjemaks. Ilmselt. Võiksime ju
sellest kärakaaktsiisi prohmakast (või pohmakast?) õppida. Luua edukuse
karistamise ja tugitoolisportlase premeerimise süsteem pole küll see mis meie
ühiskonda edasi viiks. R Branson on kirjutanud et ärge tehke asju mida te ei
naudi. „(…) kui uus ettevõtmine või ärivõimalus ei tekita põnevust ega pane mu
ettevõtja- ja novaatorisüdant kiiremini põksuma; kui see ei tekita tunnet, et
saan maailma muuta ja samal ajal tõelist loomingulist naudingut tunda, siis
pigem lükkan selle kõrvale ja suundun millegi sellise juurde, mis mind
tõeliselt erutab.“ Mitmed on talle öelnud, et mis temal viga, tema on olnud ju
edukas, kuid „Neid peaaegu kindlasti ei oleks olemas, kui ma poleks ikka ja
jälle endale kindlaks jäänud ning keeldunud raiskamast aega asjadele, mis ei
tundu õiged.“ (R. Branson „Virgini viis“ ÄP 2017). Iva on selles, et igaühes
meis on olemas mingi jumalik säde, midagi milles me oleme head, kuid me
raiskame oma aega sellele, et raiskame oma aega tegeldes asjadega, mida me ei
naudi, mis pole meile loomuomased. Astmeline tulumaks just sellist sunnismaist
tuimust tsementeeribki. „ „Elu ei ole peaproov.“ Nii ongi! Seega, kui kavatsete
oma parimat anda alles järgmises elus – juhul muidugi, kui sellise õnneliku
võimaluse saate -, miks peaks siis riskima sellega, et raiskate oma piiratud
aega maamunal millegi sellise peale, mis teid kaasa ei kisu?“ (RB). Kas saades
20, 50, 80 EUR ühiskonna ühiskassast
almust kisub meid kaasa? Teeb õnnelikuks? No nii, saite ju aru, mõelge välja
mida te naudite, mis on õnn ja tehke seda. Kohe. Ühe hea retsepti annab ÄP 6.02.18 milles Läri IT juht soovitas
„Arvestades, et Läti palgatase pole eriti kõrge, on tegelikult paljudele
jõukohane muuta oma elu paremas suunas. „ "Selleks on vaja kätte võtta ja
alustada IT-õpinguid. Pole oluline, kui vana te olete ja milline on teie
praegune elukutse, põhimõtteliselt pole IT-sektoris ametioskuste omandamine
sugugi pikk protsess. Selleks, et alustada iseseisvalt tööd, piisab vaid kuuest
kuust,“ Vaat niimoodi. Muutkem mõttemudelit.
Ettevõtete vabastamine
Me kõik (ka ettevõtjad) tahavame kindlustunnet. Me tahame oma
elu ette planeerida, niipalju kui see võimalik on. Just seepärast on ühiskonnas
vaja suured muutused läbi arutada, anda turuosalistele kohanemisaeg ja
arvestada nende muutuste kulusid ühiskonnale. Just ühiskonnale, mäletate,
sellele kutile kes külmetab tühjas vannis, mitte konkreetsele kodanikule, kes
kapaga vanni kõrval kõhutab oodates tõusuvett. Kui lugeda poliitinimeste
arvamusi ettevõtte tulumaksu (taas)kehtestamisest selle vanaaegsel moel, siis
põhineb see paarile vandenõuteoorial. Esiteks et rahvusvahelised ettevõtjad,
sindrinahad, viivad meie ( mis on nende) raha Eestist välja ja teiseks et meie
ettevõtjad sindrinahad hoiavad vaba raha firma arvel „bilansi kaunistamiseks“. Välja
viimisel peavad kirujad silmas rahvusvahelisi suurfirmasid. Samas unustame ära,
mis toimuks meie oma väikefirmadega ja püüavad koguda rahapabulat invesreeringuteks ning seejuures ots otsaga
kokku tulla. „Väljaviimise“ teooria on meis kõigis kinnistunud seljaaju viimase
sopini. „Teame ju“, et viivad, kuid mõistlikke arvestusi selle kohta mida välja
viiakse ja palju sisse tuuakse pole kohanud (siinkohal pole vaja toetuda
mingitele kriminaalsetele
finantsmahhinatsioonide näidetele, see on omaette valdkond).
Poliitinimesed on mingid üldistavad arvud paika pannud, kuid nende arvestuste väärtus
on pigem oma teesi kinnitamise väärtus, kui tõsiasi. Kuid ütleme, et sellest
vandenõuteooria väljapressimisstrateegiast on olnud ka mõningat „kasu“ (kuigi
on väga kaheldava väärtusega mõttepojukene, kas väljapressimine võib olla kasu),
kuna osa rahvusvahelisi firmasid ongi ehmatatud tulumaks Eestis maksma. Nagu
Vanaema Marie ütles: „Igaks juhuks, ega hulle usku või.“.
Teisalt on hakanud levima mingi veider teooria selle kohta,
et tulumaksu kehtestamine on üdini
progressiivne tegevus, lausa ettevõtjate aitamine, sõbrateene, kuna „ettevõtted jätavad raha seisma oma
kasumitesse ja kui raha seisab, siis ta ei anna lisaväärtust majandusele.
Ettevõtte tulumaks motiveerib seda raha liigutama.“ Ja siis, et küsimuse
fookust hägustada pakutakse kohe väike tervendav plaaster maharaiutud köndile,
et kuna dividendid on juba(sic!)
maksustatud võiks ettevõtte tulumaks olla suhteliselt väike, sellised
pisitillukesed 10% . Illusionismietendus mis toimus aktsiis räige tõusuga ja
siis seda poolitati ning pensionidega seostuv tuluvähenemine asendatakse
erakordse, kuid väiksema tõusuga jätkub. Illusionism on kujunenud Dr Riigi
signatuuriks. Oleme sattunud seriaali. Tõsielu horrorseriaali. Õigemini toimub
meie silme all järjekordne peeglite ja suitsu illusionismi trikk, mil tühjale
maale ehitatakse vastandumine ettevõtjate ja mitte ettevõtjate vahele. Otse
öeldes on tegemist vaenu õhutamisega.
Hea küll, see on selge, kui seda lora ajavad poliitinimesed, see
on valmistumine riigiolümpiaks. Igaüks
teeb trenni nagu oskab ja kiidab poliitturul oma kaupa, kuid ärevaks teevad
levivad mõttepojukesed massimeedikute seas, et ettevõtte tulumaksu kehtestamise
arvel võiks alandada sotsmaksu. Eh, räägitakse justkui samadest asjadest, kuid …
Astu
raamist välja, mitte ämbrisse.
Tõsi on,
nutika majanduse käivitamiseks on vajalik sotsmaksu piirmäära kehtestamine.
Nüüd on möödunud u 10 a ajast mil „Tark Eesti“ tuli välja sellekohaste
ettepanekutega ja arvestuste ja mõjuanalüüsiga. Kahjuks polnud Pilvepiiril
julgust seda eksperimenti käivitada. Oleksime elanud praeguseks hoopis
teistsuguses majanduskeskkonnas, hoopis teistsuguse kulumudeli ja tulubaasiga.
Need mured mille üle kurdame poleks enam olnud probleemid.
Kuid
tulumaksu kehtestamine, et alandada sotsmaksu, ei ole astumine raamidest välja,
vaid ämbrisse. Ämbrisse seepärast, et
vaatamata teoreetilisele ilule on uues maksupoliitikas mitu reaalset
komistuskohta. Esiteks kannab see puid juurde nende lõkkesse, kes tahavad muuta
ettevõtte tulumaksu lisakulutuste pumbaks ehk eelkõige pensionitõusu ja tasuta
asjade katteks. Mäletate ju, et vann on tühi, kuid veekulu 500 milj, ootab
täitmist, ka tasuta bussiliiklus vajab lisaraha, enne riigiolümpiat mõeldakse
välja veel rida tasuta asju, et ennast turule osta jne. Aktsiisipohmakas tuleb
ka kuidagi katta, nii mullune, kui tänavune. Seega tööjõumaksu alandamiseks küll midagi ei jää.
Pole olemas mitte mingit mõjuanalüüsi, isegi sea põrna pealt pole ükski
„poliitilmataat“ vaadanud, mis on selle maksu
tagajärjed. Tundub, et selle kehtestamisega on sama tulem nagu
viinaaktsiisil – me kaotame tulukust, investeeringuid, maksuraha ja töökohti –
ainult suuremates hulkades. Ülitähtsa mehhanismi nagu tulude maksustamist ei
tohi teha ülepeakaela, sest kõik ettevõtjad on oma tegevust, investeeringuid
planeerinud kehtivas süsteemis. Liiklusnäitel pole parempoolse liikluse
asendamine vasakpoolsega pelgalt teistpidi sõitmine Vaid uus investeerimisotsus
ja vajadus. Esiteks tuleb investeerida „õigetesse“ autodesse ja vanad
kahjumisse kanda. Lisaks tuleb teed ümber joonida, märgid ja foorid vahetada.
Meil ei ole õrna aimugi, kes oma investeeringud jätavad tegemata, palju
töökohti kaob ja mis peatähtis, meil pole õrna aimugi kui palju võiks maksu koguneda. Pealegi, inimene on nutikas,
ajab habeme maha ja oleme plaanitud habememaksust ilma. Elu ei ole mudel.
Teoreetikud ei ole ilmselt päriselus ettevõtjate „sisikonda pahupidi keeranud“.
Mina olen. Õigemini see ongi minu töö „keerata ettevõtja sisikond pahupidi“, et
seda siis tervendada. Ei ole olemas mingit sellist asja, et ettevõtjad,
sindrinahad, hoiavad raha ihnusest arvel. Ei ole seda, et nad ei pürgiks
nutikatele rohkem (kui endale) palka maksma. Ei ole investeerimislaiskust. Ei
ole. Kui kellelgi on olnud, siis siin toimib turusanitar konkurents ja
utiliseerib need viivitamatult. Enamuse ettevõtjate kulgemine majandusmaastikul
on lendamine. Lendamine ühest kriisist, krahhist teise, nende lahendamine. Selline on
ettevõtlus tegelikult.
Kirstulauad
parte peal
Majandust ei ole mõistlik juhtida lähtudes
vandenõuteooriatest ja kuulujuttudest. Jääb arusaamatuks, kui me ühe maksu
asendame teisega, siis kuidas sellest väärtusi rohkem tekib? Või kuidas võiks
arendada ettevõtlust see, et nende
kogutavast investeerimisrahasse, sest jaotamata kasum ei ole enamusele mitte
midagi muud kui vahendite kogumine investeeringuteks, käärid brutaalselt sisse
lööme? Väikesel varul on ka täiesti kindel põhjus. Või on nüüd ka tugevusvaru
ja perspektiivitunne kuulutatud paheks? Esiteks on varu läbirääkimistugi
investeeringute kaasamiseks, parandades ettevõtja läbirääkimispositsiooni
laenuandjatega. Hea läbirääkimispositsioon võimaldab saada soodsamaid krediite, mis mõjub positiivselt
ka omahinnale ja konkurentsivõimele. Ta ei hoia raha ilu pärast kontol. Igal
ettevõtja rahapabulal on investeerimisunistuse lipik küljes. Muide, miks need
ettevõtjad pangakontorite vahet saalivad, kui neil on endal „liigset raha“, mis
ei teeni? Kas arvate, et neile lihtsalt meeldib pangaonudele visa tööga
väljateenitud raha laenuprotsentideks maksta?
Kuid on üks vana talupojatarkus, sundides midagi ka varuks hoidma.
Talumehel olid kuivad kuuselauad alati parte peal, iial ei või teada, millal
vaja läheb. Varu pole ilutsemine ega laiskus, see on nagu kindlustuse ostmine,
te ei osta ju liikluskindlustust mõttega ajada auto kraavi ja selle pealt
teenida? Ei, te kindlustate selle mittetuluga ennast suurema kulu vastu. Sama
ka ettevõtja „seisurahaga“, see on kindlustuspoliis, tugevusvaru. Tugevusvaru
peab olema, teisiti meie keskkonnas ei saa teps mitte. Meil peabki olema varu, sest kunagi ei tea
millise vimka Dr Riik oma ahnusest ja asjatundmatusest viskab. Asjalood oleksid hoopis teised, kui oleks
tegemist strateegiliselt planeeritud tegevusega. See oleks partnerlusel põhinev
ühiskond, mitte nii nagu meil, et Dr Riik annab teada et rikub ühepoolselt
kokkulepet. Külmalt. Tuimalt. Üleolevalt.
Eriti
pöörana tundub aga mõttepojuke, et jagamata
kasumi saab investeerida töötajate palkadesse, selle asemel, et sellega
lihtsalt bilanssi paisutada. Püha müristus, kuskohalt te niisuguseid ettevõtjaid
leiate? Pigem näitavad analüüsid, et
tänapäeval pole mitte tähtis see, et ettevõtjal on hea idee, vaid see kas ta
leiab inimesed idee ellu viimiseks. Uskuge u 600+ tuh töötaja keskelt on raske
neid leida nii mõnegi idee ellu viijat. Mis omakorda tähendab, et leiutamise
idee on ümber pööratud, sa ei saa ellu viia oma briljantseid ideid, vaid sa saad
luua ideid mille jaoks on olemas inimesed, täpselt nii nagu juhtus teleskoobi
ideega, mis pidi ootama üle pooleteist tuhande aasta, kui nutikad
klaasimeistrid selle idee realiseerisid. Nutikate ja töökate inimeste palkamise
pealt ei hoia keegi kokku. Pole võimalik, parafraseerides vana reklaamlauset:
kui ettevõtjal pole nutikaid, pühendunud inimesi pole teda olemaski.
Milles
saada suureks?
Kogu
vaidlus maksude üle tuletab
meelde eesmärgitut lubadust -
loobuda viina joomisest … asendades selle rummi joomisega. Ainult et tunduvalt
kangemaga
Kui me ei
püüa tulla välja ohtlikust illusioonist (hallutsinatsioonist), et lühiajaline
ümberjagamine, mitte pikaajaline eesmärk ja ühiskonna kulude kahimine, ongi edu
vedur, oleme hädas. Riigiolümpia ei ole taidluskontsert, see on konkurentsi
karmim vorm, olelusvõitlus. Kui Jacob
Hurt kutsus 1870 aastal üles, et: „Kui me ei saa suureks rahvaarvult, peame
saama suureks vaimult!“, siis tänapäeva vaim ongi see, et saagem nutikaks ja
ettevaatavaks. Mõtleme välja teed kuidas tulevikku jõuda ehk käivitame loovuse
ja tegevusvabaduse . Alles peale seda räägime sellest kui palju see maksab.
Maailm on raha, seisvat raha täis, mõtteid … Neis napib. Kas teil on mõtteid?
Ehk nagu Benoz tsiteeris Alan Kayd:“ „Iga vaatenurk on väärt 80 IQ punkti, „
mis tähendab seda, et asjade vaatlemine mitmest nurgast parandab nende
mõistmist.““ (B. Stone „Amazoni ja Jeff Bezose lugu“ Rahva Raamat 2017) Tuim maksutõstmine on väga kitsas vaatenurk, me vajame
laia ja pikka vaadet. Nutikas mõte ja selle teostus on need milles me peame
saama suureks. Võitjaks.
Targutusi
L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015
Lk 142 „Üks väljakutse, millega me Google´is silmitsi seisame,
on see, et meie arvates peaksid inimesed tegutsema nagu omanikud, mitte nagu
töötajad.“
Lk 146 „Kas mäletate, et kunagi ammu nimetati hullumaju
varjupaikadeks? Töökoha üks üllamaid püüdlusi peaks olema olla varjupaik, kus
inimestel on vabad käed luua, ehitada ja kasvada. Miks mitte lasta patsientidel
hullumaja juhtida?“
M Beard „SPQR“ Varrak 2017
Lk 26 „Valimiskampaania korraldamine võis Roomas olla päris
kulukas ettevõtmine. Meie ajaarvamise eelseks 1 sajandiks oli see omandanud
omamoodi pillava helduse, mida pole kerge eristada altkäemaksude andmisest.
Panused olid kõrged. Mehed, kes edu saavutasid, oli võimalus oma kulutused ametisoodustustega
tagasi saada, olgu seaduslikult või mitte. Läbipõruja – ja sarnaselt sõjas
lüüasaamisega oli neid Roomas palju rohkem, kui tavaliselt tunnistatakse –
langes üha enam võlgadesse.“
Lk 241 „(…) näis Caesari kui diktaatori positsioon mitmesugustes
vormides alates aastast 49 e.m.a paljudele hukatust toovana. Esmalt määrati ta
ametisse lühikeseks ajaks, viima läbi järgmise aasta konsuli valimisi, mis oli
täiesti tavapärane protseduur, kui mitte arvestada täiesti ebatavapärast
asjaolu, et ta juhatas iseenese valimist“
Lk 242 „Ta rääkis palju oma clementiaśt, oma leebusest (…) Afa
clementia oli mitmel viisil Caesari diktatuuri poliitiline loosung. Ometi
kutsus see esilesama palju vastuseisu kui tänulikkust sellel lihtsal põhjusel,
et ehkki see oli voorus, oli see täiesti kuninglik voorus. Armulikkust võivad
üles näidata vaid need, kelle võimuseson teha ka teisiti. Teisiti öeldes oli
clementia Rooma liberatasé vastand.“
Lk 296 „ Säilinud on aga Augustuse curriculum vitae tekst,
dokument, mille ta kirjutas elu lõpul ja milles ta võttis kokku kõik oma
saavutused (…) See on omakasupüüdlik , erapoolik ja sageli roosilistes toonides
teos, mis hoolikalt olematuks seletab või täielikult maha vaikig oma karjääri
algupoole mõrvarlikud seaduserikkumised. „
Lk 322 Gaiuse (Caligula) „Tema edevad ehitusprojektid on
paigutatud loodusseaduste solvamise ja naeruväärse eputamise vahelisse
spektrisse.“
No comments:
Post a Comment